@CriticusCriticus schreef:En dat hoeft ook niet. We hebben allemaal recht op een eigen mening.ACE schreef:Ik heb zo'n gevoel dat je 'WIL' niet kunt overtuigen. Waarschijnlijk wil hij dat ook niet.
@all
Mee eens, natuurlijk, dat ieder recht heeft op zijn of haar eigen tolvrije gedachten! Toch kan ik mij indenken dat deze of gene bij het lezen van een boel berichten op dit Forum, zich afvraagt of er hier geen meningen worden opgedrongen. Door het WebTeam wordt er immers telkens opnieuw "verontwaardiging" verondersteld; over welhaast het ene "schandaal" na het andere. De gedachte kan dus opkomen: wat zijn dat voor praktijken - om op zo'n manier aan de lopende band aan te zetten tot ontevredenheid? (...) Om nu maar even één enkele gedachte te noemen! Hierover wil ik graag het volgende kwijt.
Eenmaal aangespoeld op de website van Bauke Moesker en verder gesurft naar dit Forum; waar zijn nou toch die vergezichten op "het einddoel" welke zij, die het apostolische werk een warm hart (zouden willen) toedragen, zichzelf en al hun naasten uitgebreid toewensen? Toen ik in september 2010 hoorde van problemen bij de exploitatie van Residence Eimersstaete, kon ik mij er niet direct voor interesseren. Hoe bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland de zaken marcheren, wist ik al, want ik was per slot van rekening ruim veertien jaar werkzaam geweest op "de Centrale Administratie". Het zou een kwestie zijn van informatie verzamelen, combineren, logisch nadenken, en dan zou ik het vast wel allemaal gaandeweg begrijpen. Maar waarom zou ik dat in 's hemelsnaam, wat deze aangelegenheid betrof, wíllen?
Het conflict tussen het kerkbestuur en Ronald Rohn is sowieso ook een symptoom ergens van, zo begreep ik wel. Ik herinnerde mij de aanzet in 1999 tot een statutenwijziging. Er was toen een soort van Europese blauwdruk gemaakt voor de statuten bij alle zogeheten gebiedskerken en het was de bedoeling om tot vergelijkende organisatiestructuren te komen. Opzieners en apostelen zouden overal de bestuurders zijn. Alleen, daarvoor had je bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland maar drie kandidaten. Toch werd deze blauwdruk ook bij ons in Nederland ingevoerd. Zie het redactionele bericht op "ma 19 dec 2011, 22:28" in de thread "Bepalingen betreffende inrichting en bestuur NAK-NL". Drie personen kregen aldus nagenoeg alles voor het zeggen bij alle nieuw-apostolische kerkgemeenten in Nederland, Malta, Suriname, Guyana en de ABC-eilanden. De voorafgaande situatie was naar mijn vaste overtuiging al ongezond te noemen; de toekomende situatie hiermee evenzeer.
In de betreffende kerkgemeenten, zo wist ik als insider, zal vrijwel niemand willen twijfelen aan de bestuurlijke kwaliteiten en aan alle overige vaardigheden van de hoogste "dienaren", laat staan aan de "goddelijke ponden" die ze "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" waren toevertrouwd. "Hemelse gaven - wie kan ze omvatten?" (...) Ook wist ik dat het bij de Nieuw-Apostolische Kerk zó toegaat, dat hogere "dienaren" er op rekenen dat lagere "dienaren" ze ondersteunen, net zo goed als partners en gezinnen van "dienaren" worden geacht hun echtgenoot en vader te "ondersteunen". Sterker nog: van alle gemeenteleden wordt verwacht dat men de "Godsgezanten" "ondersteunt", en wel met dien verstande dat ze op handen en gebeden worden gedragen. (...) Voor mijzelf was ik inmiddels tot de slotsom (!) gekomen dat een dergelijke voorstelling van zaken in het werk des Heren de wereld op zijn op zet. Talrijke bijwerkingen van deze onchristelijke constructie kende ik helaas maar al te goed. Ik was er bij wijze van spreken klaar mee, toen ik in 2007 de kerk verliet.
Toch ben ik erin gedoken, in de misère. Bauke Moesker stond eind 2010 voor een ziekenhuisopname, juist toen er aan de geruchten die er op neerkwamen dat het kerkbestuur zou hebben geblunderd, maar geen einde kwam. Zoiets valt natuurlijk wel na te gaan, was de opvatting bij het WebTeam; tenminste, als de krachten nu even worden gebundeld. Okay, Bauke er tijdelijk uit en ikzelf er tijdelijk bij in. (...) Intussen is het met dat idee al zeker een vol kalenderjaar uitgelopen. De voornaamste reden daarvan is, dat het kerkbestuur het er in mijn beleving op heeft aangestuurd dat Ronald Rohn zo veel mogelijk kosten van rechtshulp moest hoeven maken, zodat hij zich op die manier uiteindelijk wel genoodzaakt zou zien om het verzet tegens diens ontslag en wat dies meer zij te staken. Immers, wie het lukt om een tegenstander financieel uit te kleden en deze daarmee in diens verweer ernstig te verzwakken, heeft het pleit vanzelf na verloop van tijd óók gewonnen. Ik kan namelijk nog steeds geen andere oorzaak vinden voor de enorme stagnatie die er is opgetreden bij de behandeling van de kern van de zaak bij de rechtbank.
Het kerkbestuur heeft Ronald Rohn volledig (!) te gronde willen richten, is mijn stellige indruk. Zielzorg voor hem en zijn gezin was er overigens al op slag niet meer, nadat hij op 8 juni 2009 in eerste instantie was geschorst. Werkelijk, zoiets mag niet kunnen. Kán ook trouwens niet, in het werk Gods! Wel blijkbaar in deze kerk van aanzienlijken en onaanzienlijken, van voor het leven benoemde leiders en van voor het leven gedoodverfde volgelingen, van machtige heersers en van onderworpenen aan hun gezag.
Wordt hiermee een mening opgedrongen? Wie dat ervan wil maken, mag het zelf weten. Voor mij was het zuiver het misselijkmakende machtsmisbruik, wat ik herkende in het beloop van de gebeurtenissen, waardoor ik besloot in dit geval toch maar wat extra op de situatie in te zoomen. Hoe dat successievelijk heeft uitgepakt, valt op dit Forum na te lezen. Ik heb mij niet beperkt tot "Der Fall Rohn" want wij hebben bij de Nieuw-Apostolische Kerk van doen met problematiek die vele malen omvangrijker is dan een enkele inschattingsfout van één van de bestuursleden op het vlak van belangenverstrengeling, al kreeg uitgerekend deze ene inschattingsfout wel ongelofelijk veel voeten in de aarde. De beide andere bestuursleden hadden dat kunnen vermijden, of anders desnoods de gezamenlijke districtsvoorgangers, en zeker ook de stamapostel. Maar wat deden ze? Ze deden precies wat alle egoïsten in hun plaats óók zouden doen.
Het WebTeam/TjerkB