Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 20.00 uur]
Levi schreef:@Tjerk, all

Het is werkelijk kostelijk te lezen op pro NAK sites, dat de op de Samenapostolisch site geplaatste feiten en berichten onheuse bejegeningen zijn richting bestuur van de NAK.
Nog vermakelijker zijn de beschuldigingen dat SA respondenten notabene Rohn zouden sponsoren :D

Even serieus, dan ben je toch ernstig van het pad af en 200% geindoctrineerd door je 'zegensdrager'!
Het lijkt me goed voor deze zielen te bidden..

Een fijne Vaderdag!

Groet,
Levi


Bron: Bericht op "Zo 21 Jun 2015, 11:46" in de thread "Der Fall Rohn"
@Levi
@all

Voor zover de discussie op het Internet "achter gesloten deuren" plaatsheeft onder regie van de nieuw-apostolische kerkleiding, onttrekken dergelijke uitlatingen zich aan mijn waarneming. Helaas is het ook mijn ervaring dat nieuw-apostolische broeders en zusters over kennelijke misstanden in hun kerk liever de schouders ophalen dan dat men zich oprecht rekenschap geeft van een eigen verantwoordelijkheid. Men laat het zich eenvoudig welgevallen als naasten door toedoen van de kerkleiding bezwijken onder allerhande ongerechtigheden; uit angst in feite om bij "de dienaren" in ongenade te vallen. Ondertussen vlucht men weg in doorzichtig ontwijkend gedrag door naar buiten toe ijverig goede sier te maken met het op touw zetten van evenementen, zij het op basis van maagverwennerij en amusement.

Wie aldus met het verstand op nul en de blik op oneindig "in de geloofsgehoorzaamheid wenst te staan", verliest de realiteit uit het oog. Dan geef je het stuur uit handen aan een vreemde mogendheid. Eén van de gevolgen hiervan is spijtig genoeg ook dat men versteende harten toont als naasten klagen over machtsmisbruik.

Seksueel misbruik noch psychische onderdrukking binnen kerkelijk verband valt te zien als een zegen. Sterker nog, het zíjn en blíjven godgeklaagde misstanden.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
Redactie schreef:(...)
"Dat went nooit." Waar zou dat vandaan komen, ergens niet aan te zullen wennen? Ik herinnerde mij een recent gesprek over hoe er in ons land alom positieve ervaringen worden opgedaan met het weghalen van nutteloze verkeersborden. Zoek maar eens bij Google op "overbodige verkeersborden weg". Ook kwam de gedachte op aan een vroegere buurman, die vaak in de tuin zat en dan aan het schrijven was. Jaren later ontdekte ik waarover het ging, toen een tentamen handelde over één van diens boeken. Daarin werd o.a. de geschiedenis beschreven van de psychiatrie in het Belgische plaatsje Geel. Hier namelijk vervulde vroeger de locale bevolking een werkelijk prachtige rol bij de zorg voor naasten met op dat gebied een hulpvraag. Zoek evt. bij Google op "psychiatrie Geel". Ik hield het met al deze associaties nu maar voor gezien toen ik stuitte op jeugdervaringen met de politie in combinatie met het fenomeen "Verboden zich op het gras te bevinden":
Wat ik ermee wil zeggen, is dit: hoe ver kun je soms -met zijn allen- zijn afgedwaald van wat feitelijk de kern is van het apostolische werk?! Wie de samenvatting die Jezus Christus gaf van alle geboden, destijds in de samenleving, te ver terugvoert in de geschiedenis, mag denken aan de behoeftepiramide van Maslow!

(...)


Uit: Bericht het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Di 14 Feb 2012, 14:53", in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@all

Over "demografische" verschijnselen gesproken - zie thans ook in Berlijn...
  • "Informationsstunde nach dem Zentralgottesdienst am 21. Juni 2015"

    ... eindigend met "Es ist mein Wunsch, dass wir noch enger zusammenrücken und im Sinn des heutigen Gottesdienstes ein echtes christliches Leben führen. Dann werden unsere Mitmenschen auf uns aufmerksam und unsere Gemeinden entwickeln eine starke Anziehungskraft"
Mooie woorden; nu nog de bijbehorende mooie daden.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 19.45 uur]


@all

Hieronder een drietal recente quotes waarvan de inhoud m.i. treffend beschrijft waar in de Nieuw-Apostolische Kerk de schoen daadwerkelijk wringt:
  1. :shock:
    fridolin schreef:Die Strukturen und Statuten müssten soweit geändert werden das die Elite sich nicht mehr selbst kontrolliert darf.
    Es müssten mehr wirksame Kontrollmechanismen von Basis aus erfolgen können. Diesen Kontrollmechanismen müsste die Elite über ihr Tun und Handeln Rechenschaft ablegen. Dann würde vieles nicht mehr aus dem Ruder laufen können.


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "20.06.2015, 12:52", in de thread "NAK NRW/Niederlande und der Fall Rohn"
  2. :shock:
    minna schreef:Sorry, aber ich kapiere hier deine Forderung nach einer Art von "Basisdemokratie" nicht. Die NAK war von Anfang an
    strikt hierarchisch aufgebaut. Oben die Apostel als Kopf und Oberhaupt der Kirche, die den Kirchenkurs traditionell
    ganz allein vorgeben.
    Darunter die Ämter, AT, die das Apostelwort keinesfalls irgendwie interpretieren sollen, sondern lediglich im Sinne der
    oberten Vorausgänger umsetzen, verbreiten, verkünden.
    Am unteren Ende der Hierarchieleiter die Glaubensgeschwister, die sich keinerlei Gedanken dazu machen sollen,sondern
    das "aufbereitete" Apostelwort nur noch vertrauensvoll anzunehmen und zu verinnerlichen haben. Kritische Gedanken,
    Anmerkungen, gar abweichende Meinungen dazu, unerwünscht und völlig verpönt.
    Und so funktioniert die NAK im Wesentlichen seit ihrer Gründung, denn das ist die NAK, und ist daher voll akzeptiert
    vom größten Teil der Mitglieder. Eine wesentliche Änderung dieser Tradition bedeutet eine Auflösung der Idee der neuap.
    Kirche.
    Wer nun da nach Demokratie ruft, nach Mitbestimmung, Verwaltungsbeteiligung, wer von der KL Rechenschaftsberichte
    und Bilanzeinsichten verlangt, der versteigt sich in seltsame Illusionen und sollte die NAK gleich verlassen und am Besten
    vergessen.Spart Zeit, Energie und Nerven. Und ist schlussendlich fair denen gegenüber, die dort, wo NAK draufsteht,
    auch die neuap. Lehre in Reinform drin haben wollen. Die sind ja gerade deshalb mit ihrer Kirche fest verbunden.
    Ob es einem passt oder nicht, sie haben auch ein Recht darauf.


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "20.06.2015, 14:29", in de thread "NAK NRW/Niederlande und der Fall Rohn"
  3. :shock:
    tergram schreef:Werter Herr erdnuss,

    ich habe meine Beweggründe in diesem Forum schon so oft erläutert, dass ich es müde bin, es gebetsmühlenartig zu wiederholen. Ausserdem muss sich niemand rechtfertigen, der sich für bestimmte Themen interessiert und es ist auch nach meiner Auffassung nicht notwending, das Andere die Beweggründe kennen oder gar verstehen können.

    Den Zusammenahng mit meinem Posting erläutere ich aber gern: Es tut mir ernsthaft leid um viele großartige Mitglieder der NAK, die immer noch und immer wieder und gegen jede Vernunft und gemachte Erfahrung darauf hoffen, in ihrer Kirche möge sich Grundlegendes verändern. Die Gardinen werden zwar gelegentlich modernisiert, die Fenster geputzt, die alten, verstaubten und wurmstichtigen Möbel bleiben aber stehen. Das aufzuzeigen ist mein Anliegen. Wenig genug.

    Um den Bogen zum Thema dieses Threads wieder zu schlagen:

    Die Apostelherren haben sich so tief im Schlamm aus Geld, Macht, Rechthaberei, gegenseitiger falsch verstandener Loyalität, .... , .... verfangen, dass sie ohne dauerhaften Gesichtsverlust nicht mehr aus der Sache herauskommen. Daher wird weiter agiert und prozessiert, auf Teufel komm raus. Ich gehe davon aus, dass sich keiner der Akteure mit Ruhm bekleckert hat, auch Herr Rohn nicht, der gewiss kein braves, unschuldiges Lämmchen ist. Jetzt aber geht es nur noch ums Recht haben und darum, die eigenen interessen um jeden(!) Preis durchzusetzen.

    Das ist armselig, erbärmlich und bemitleidenswert. Das aufzuzeigen und immer und immer wieder den Finger in die Wunde zu legen, ist eine der Aufgabe NAK-kritischer Foren. Auch und gerade wenn das vielen missfällt.


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "22.06.2015, 14:44", in de thread "NAK NRW/Niederlande und der Fall Rohn"
Wie de schoen past, trekke hem aan...

Groet,
TjerkB


P.S.
TjerkB schreef:(...)
Als nu aan mij wordt gevraagd "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?" en ik zou niet in de gauwigheid even mogen spieken in notities, brieven, op het Internet of in een boek; zou ik oprecht als volgt kunnen antwoorden:
  • Ik ken het kerkgenootschap "de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland" vrij goed doordat ik er een halve eeuw lid van ben geweest en ik in die tijd de meeste diensten heb bijgewoond. Bovendien volgde ik er o.a. godsdienstonderwijs en het confirmatenonderricht. Later was ik nog werkzaam op het landelijke bureau van de Centrale Administratie. Ik deed mee aan allerlei activiteiten, ook in weekenden en vakanties, mede om de kerk naar buiten toe meer bekendheid te geven. Ik raakte onder de indruk van koor- en gemeentezang. Alles wat er over het nieuw-apostolische geloof te lezen was, had mijn belangstelling. Ik heb er "op de kerkvloer" veel integere mensen ontmoet. Hun voorbeeld doet nog altijd goed volgen. In de prediking werd er met nadruk op gewezen herinneringen aan waardevolle ervaringen als het ware in marmer te graveren en slechte herinneringen in stromend water. Daar zat wel wat in, vond ik. Juist op dit punt echter, zo werd het mij naderhand pijnlijk duidelijk, is er een nuancering op zijn plaats. Dat zit zo: te pas en te onpas moest gelden, wanneer er bijvoorbeeld grove fouten waren gemaakt, dat wie zich dan op het standpunt stelt dat het desondanks goed bedoeld was geweest; elke zaak daarmee zou zijn afgedaan. Toen dit fenomeen in een overdosis op mijn bord kwam te liggen, begon de hele "bedrijfscultuur" eromheen mij tegen te staan want van bestuurszijde bleek er in dat opzicht steevast minder compassie te zijn voor "lagere dienaren" dan voor "hogere dienaren". Bestond er rechtsongelijkheid in "het werk Gods"? Conclusie: ja, er bestaat op dit punt nogal wat rechtsongelijkheid, en nee; níet in Zijn werk. Wel daarentegen in deze kerk.
Het komt er dus op neer, dat de schellen mij van de ogen zijn gevallen. Ondertussen vraag je je onwillekeurig telkens af: heb ik het goed gezien? Maar als je het gaandeweg zeventig maal zeven maal goed genoeg gezien hebt, ben je voor de bestuurders in deze kerk, de veroorzakers en de beschermheren van de ontstane afdekcultuur, de nieuw-apostolische "boden van Jezus Christus", de idolen van tienduizenden onwetenden, enzovoort; voor al dezen ben je dan een "enfant terrible" geworden. Je hebt ze namelijk dóór en je kent de patronen van de ongelofelijk bedrieglijke manier waarop ze -triomfantelijk- als olifanten door Gods porseleinkast banjeren.

(...)


Uit: Bericht op "Do 05 Dec 2013, 22:15" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@Levi
@all

In aansluiting aan de P.S. in het vorige bericht; "infaam en abject" vond ik bijvoorbeeld de bedrieglijke gang van zaken rondom een vermeende "Raad van Toezicht". Zie op het voormalige Forum van Bauke Moesker resp. de berichten op "Di 09 Nov 2010, 11:25" in de thread "Driemaal "rentmeesterschap" is scheepsrecht!" en op "Vr 17 Dec 2010, 15:51" in de thread "(9) Een brief die meer vragen oproept dan antwoorden geeft!"

Ook in dit opzicht was de nieuw-apostolische kerkleiding jaren geleden al gewaarschuwd doch, (ziekelijk) zelfingenomen zoals altijd; men trok zich er niets van aan:
Redactie schreef:[Bijgewerkt: 20.30 uur]
ACE schreef:(...)
Ik zag en zie grote overeenkomsten met het gedrag van de kapitein van de Costa Concordia.
Pas toen de passagiers eigenhandig in de reddingsboten vluchtten, gaf hij opdracht voor een algeheel "verlaat het schip".
Zelf zat hij daarna als een van de eerste in een reddingsboot.

GJS werd 'ontslagen' omdat er geen geld genoeg was om de CA in stand te houden, laat staan een Apostel te betalen.
Maar 2,5 miljoen er doorheen draaien, daar hoor je niemand over!

Apostolisch Nederland verkeert in een diepe winterslaap.
Waar ik nog positieve verwachtingen had van DAP Brinkmann, moet ik die bijstellen.
Ook hij is er inmiddels achter dat er een krachtenveld opereert waar hij geen grip op heeft.

Ik vind de metafoor 'bosvruchten' nog te edel.

(...)
@ACE

Waar ikzelf bijna geen woorden voor kan vinden is, hoe verschrikkelijk door kerkelijke ambtsdragers, die nota bene "zegenaars" genoemd willen worden, er toch misbruik wordt gemaakt van ieders vertrouwen. Er is zó enorm aan de lopende band gelogen en bedrogen; daarvan hebben blijkbaar velen nog altijd niet het geringste besef. Werkelijk, het is vreselijk; mensonterend zelfs hoe er in de Nieuw-Apostolische Kerk door "hogere dienaren" wordt huisgehouden. Wat men daarbij uit alle macht en met alle middelen voor kwalijks aan het daglicht onttrokken probeert te houden, grenst aan het onwaarschijnlijke en valt op geen enkele manier nog te reduceren tot het een of andere leugentje om bestwil.

Als het aan mij ligt mag deze kerk onmiddellijk als een criminele organisatie worden verboden. Wat er -alleen al getuige de enorme aantallen publicaties van de laatste jaren, zowel in ons land als in het buitenland- op zijn minst aan de hand is, zijn: intimidatiepraktijken, kadaverdiscipline, machiavellisme, onbehoorlijk bestuur, financieel wanbeleid en geestelijk geweld. Hoe naïef het ook genoemd mag worden dat mensen zich door de geestelijke elite, die hier acteert, laten misleiden; mijzelf wilde het gewoonweg niet aan dat "geestelijk verzorgers", bij wie ik oprecht wilde blijven uitgaan van hun integriteit, er ondertussen een welhaast sadistisch genoegen in schiepen een ieder aan zich te onderwerpen.

Indien bijvoorbeeld apostel Peter Klene eerlijk (!) was geweest, had hij na het allereerste bericht, dat ik aan hem toezond, meteen geantwoord dat hij er geen boodschap aan had. Dan had ik mij direct alle verdere moeite kunnen besparen. Hetzelfde geldt o.a. voor districtsapostel De Bruijn en districtsapostel Brinkmann, en zéker ook voor de districtsoudste Weening. Ik heb al deze mensen herhaaldelijk gealarmeerd vanwege omstandigheden die dat werkelijk rechtvaardigden. Maar het kon ze allemaal geen biet schelen. Dan moet men er dus maar niet vreemd van opkijken als ik, via dit Forum bijvoorbeeld, zulks nadien nogal transparant beschrijf wanneer deze "zegenaars" meer en meer slachtoffers maken.

Het mag bij hen nu wel eens afgelopen zijn met alle mooie woorden zonder alle bijbehorende mooie daden. Overigens, dat -toen Gerrit Sepers in 1998 de wacht werd aangezegd- er te weinig geld zou zijn geweest voor een tweede "apostel" op de loonlijst van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, was natuurlijk óók al gelogen. Als misschien wel geen ander kan ík dat -als administrateur destijds op het bureau van de Centrale Administratie- immers weten. Zie ook de onderstaande quote dienaangaande:
Redactie schreef:(...)
"Verwarring" is bij mij meer en meer een hot item geworden naarmate het soms heel doorzichtig werd hoezeer "hoge(re) dienaren" werk(t)en met een dubbele agenda. Zo klap ik intussen allang niet meer uit de school als ik zeg dat het eenvoudig NIET wáár is dat in financieel opzicht bij de Nieuw-Apostolische Kerk continu de nood aan de man was. Tussen 1985 en het jaar 2000, toen ik mij op het bureau van de Centrale Administratie bezighield met de financiële gegevensverwerking, heb ik daar zowat elk dubbeltje voorbij zien komen, echter ZONDER ooit te hebben moeten constateren dat je elk dubbeltje voordat het wordt uitgegeven zou moeten omdraaien! Bij NAK-Observer heb ik destijds wel eens voorgerekend waarom de beschikbare middelen gewoon toereikend waren, vooropgesteld dat "de politieke wil" bestaat om uit te komen met wat men heeft. Was dát immers niet wat God (!) "de rentmeesters" in handen gaf om mee uit te komen?

Dus: al het geweeklaag over teruglopende offerontvangsten, wat "de Apostel" zogenaamd zorgen baarde, klopte in die periode pertinent NIET. Wie desondanks de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland als armlastig wilde promoten, sprak al dan niet verkeerd ingelicht NIET de waarheid. Waar het in de praktijk op aankwam was simpelweg het weloverwogen kiezen uit verschillende mogelijkheden: bouw ik een kerk zoals in Hoorn óf voor dat geld twee zoals in Voorthuizen?! Laat het daarom alleen al op grond van het bovenstaande duidelijk mogen zijn dat "ze" bij wijze van spreken níet bij míj moesten aankomen met wat voor een aandoenlijk verhaal dan ook over "geen geld voor een stukje tapijt", of zo. Ik wist (!) dat het NIET wáár was dat één stukje tapijt méér of minder opeens het verschil zou maken. Zo was het écht NIET. Het zat hem in wat ik al opmerkte: bouw ik een kerk zoals in Hoorn óf voor dat geld twee zoals in Voorthuizen?!

Toch werd ik vanzelf voortdurend geacht de zogenaamde zorg van "de Apostel" over de offerontvangsten te delen. Op een gegeven moment hoorde ik zelfs dat er in Nieuwegein tijdens een landelijk dienst voor ambtsdragers was betoogd dat er geen geld meer was voor "twee apostelen". Zo vernam ik wel vaker achteraf wat ik voor wáár moest houden. Meestal las ik in de Onze Familie hoe de "dankoffers" zouden zijn uitgegeven, maar in de boekhouding was het geld in de regel zó niet verantwoord. Buiten mij om was er dus maar gewoon een draai aan gegeven. Ik werkte al minstens 10 jaar op de C.A. toen ik een districtsoudste (die intussen al jarenlang deel uitmaakte van "De landelijke vergadering") aan een nóg hogere "zegenaar" hoorde vragen: "Wie doet hier eigenlijk de boekhouding?"

(...)

Wat ik hiermee nu vooral wil zeggen is: "Er kan in openbare erediensten en uit 'de apostelmond' misschien wel een hoop eenzijdig worden verkondigd en afgekondigd, maar mogen degenen die dit voor wáár moeten houden alstublieft zelf blijven nadenken?!"

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "za 18 jun 2011, 12:22" in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"
Wat de door jou gememoreerde "diepe winterslaap" betreft, zie de volgende quote:

Afbeelding
Redactie schreef:
En wat verder nog de (on)geloofwaardigheid betreft van districtsapostel Brinkmann, zie onder:
BakEenEi schreef:(...)
De zuinigheid die bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland werd en/of wordt betracht, is de laatste 25 jaar nimmer voortgekomen uit armlastigheid. Indien zulks wél mocht zijn gesuggereerd, was het 100% ONwaar. In dat geval is er pertinent toneel gespeeld. Op 12 april 2010, ca. anderhalf jaar geleden dus, bracht ik bij de kerkleiding opnieuw (!) onder de aandacht dat er een Raad van Toezicht ontbreekt - met alvast een kopie van dat bericht t.a.v. districtsapostel Brinkmann!! Onbeantwoord gebleven, uiteraard. Ik had toen serieus nog geen weet van het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010". Wel was op 12 februari 2010 (negen dagen dáárvoor derhalve) op de "indexpagina" van de website waaraan dit Forum is gekoppeld het laatste deel verschenen van een door mij geschreven serie artikelen over de oorzaken en gevolgen van de zorgwekkende omslag in het beleid van de internationale kerkleiding. In feite namelijk is er door het internationale kerkbestuur een jaar of 10 jaar geleden doelbewust een soort van gigantische bulldozer in gang gezet, een monster van een moloch dat alles wat de "godenzonen" maar in de weg kan staan "endgültig" met de grond gelijkmaakt. Alles en iedereen zou wijken voor het alomvattende gezag en het grootst mogelijke gelijk van de nieuw-apostolische stamapostel en onder de zogenaamd met hem verbonden districtsapostelen hooguit de meest "invloedrijken". Wie dat niet kan billijken, mag opkrassen. Districtsapostel De Bruijn hoefde in die kringen dus geen persoonlijke mening te geven; het ging de echte machtigen onder de hooggeplaatsten zuiver om diens continue gedoogsteun. Zó heeft het achter de coulissen voor hem gewerkt. :shock:

Weinigen zullen dat onheil hebben zien aankomen want de informatie welke deze bikkelharde policy blootlegt moest op talloze vindplaatsen worden getraceerd. "Transparant" bij de Nieuw-Apostolische Kerk houdt simpelweg in: "struin het Internet maar af... want wij, de hoogste dienaren en zegenaars die je je maar kunt indenken, antwoorden enkel en alleen op vragen waarvan wijzelf vinden dat die op enig moment gesteld dienen te worden." Ik ben dus -met de voorkennis die ik had- ooit maar gaan zoeken en surfen; mét resultaat. Totáál verbijsterend. Zie dit Forum! Bijvoorbeeld mijn bericht op "vr 02 sep 2011, 19:13" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding".

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "vr 16 sep 2011, 16:12" in de thread "Framing".
Mijn opmerking over de "bosvruchten" was trouwens gemaakt met een knipoog naar één van de afleveringen van het RVU-televisieprogramma "Keuringsdienst van Waarde", namelijk die over de bospaddenstoel...

Het WebTeam/TjerkB


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Zo 12 Feb 2012, 15:42", in de thread "Het uur der waarheid nadert"
Zie verder de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
BakEenEi schreef:[Bijgewerkt: 03-09-2011, 09.00 uur]

  • I do not know what I may appear to the world, but to myself
    I seem to have been only like a boy playing on the sea-shore, and
    diverting myself in now and then finding a smoother pebble or
    a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of thruth lay
    all undiscovered before me.


    Sir Isaac Newton
@all

Dat is tóch een wat andere zienswijze, zo is mijn indruk, dan die men tegenwoordig beluistert bij iemand als... Dr. Wilhelm Leber. Voor hem en de zijnen zijn er zelfs in de Bijbel geen verborgenheden meer te vinden.

Wát ook een contrast met stamapostel Urwyler. Hij raadde aan: "Zeg alleen wat je ook wéét, maar weet overigens wel wat je zegt!" || "Wisse alles, was du sagst, aber sage nicht alles, was du weißt!"

Toen ik in februari 2010 op uitnodiging van "het WebTeam" in een soort van drieluik oorzaken en gevolgen belichtte van de zorgwekkende omslag in het beleid van de internationale kerkleiding (want die omslag was zelfs voor de buitenwacht al vanaf het voorjaar van 2006 onmiskenbaar een feit), ging ik zonder er nog langer omheen te willen draaien uitgebreid in op allerlei omstandigheden die nu onverhoopt alsmaar duidelijker aan het licht komen:
BakEenEi schreef:
Ontstellend

(...)
Terugkomend nu op de rangen en standen; in de Nieuw-Apostolische Kerk onderscheidt men dus aanzienlijken en minder aanzienlijken. Het gezag van een priester kan niet tippen aan het gezag van een apostel. Wat een priester uiteenzet kan te allen tijde worden overruled door wat elke ambtsdrager met een opvolgende hogere geestelijke bediening daarbij achteraf nader uiteenzet. Individuele gelovigen behoren hun eventuele vragen eerst voor te leggen aan de geestelijk verzorger met het voor ieder persoonlijk eerste hogere ambt. Komt men er niet uit, dan moet men in beginsel zijn bij de geestelijk verzorger met het tweede hogere ambt, enzovoort. Velen raken gaandeweg ontmoedigd en geven het op...

Hier raken wij de kern van de toenemende momentele leegloop in deze kerk. De organisatie met haar onderhand venijnige top-bottom communicatie komt zichzelf nu tegen. Het beleid communiceert allang niet meer met de doelgroep. Werelden van verschil dreunen in hun voegen. Voorgangers begrijpen nog wel een beetje waardoor gemeenteleden moeite kunnen hebben met de opgelegde geloofsopvattingen, maar districtsdienaren staan daarbij "tussen twee vuren in". Zij namelijk vormen het scharnierpunt in deze hiërarchische organisatie. Dat werkt allerhande tegenstellingen in de hand want ofwel je kiest onvoorwaardelijk voor de één dan wel je kiest voor de ander, óf je kiest onmogelijk: voor allebei.

(...)
Apostolisch-zijn houdt in dat gelovigen voor zichzelf besluiten de nieuw-apostolische geloofsopvattingen tot in detail onvoorwaardelijk voor goddelijke waarheid te houden. In de praktijk moet dit betekenen dat men handelt overeenkomstig de instructies van "de verzorgende dienaren". Met het stellen van vragen kan men het best wachten want God, die een kenner der harten is en een hoorder der gebeden, zal zeer zeker antwoorden doch in geen geval eerder dan op Zijn tijd. Met fascisme, kadaverdiscipline of machiavellisme heeft dit volgens de verantwoordelijke leidinggevenden allemaal niets van doen: onze God is een God van orde en regel en Hij spreekt niet naar de kittelachtigheid van ons gehoor.

Daar sta je dan. Je mocht wel blij zijn, maar niet bang, bedroefd of boos. Je voelt je gekrenkt. Emotioneel was je niet in beeld. Wat is de kerk voor jou in feite nog meer dan alleen maar een soort van activiteitenfabriek? Al je vertrouwen had je ingezet, "de firewall" uitgezet, je beste krachten gaf je bovendien; maar je spontaniteit ben je kwijt; je bent vermurwd. Wáár is het misgegaan?! Wanneer had je béter kunnen weten?! Wat zullen de mensen wel zeggen in de wereld om je heen, nu je bij de pakken neer zit. Waar heb je dit in godsnaam aan verdiend?! (...) Je voelt je misbruikt; gewoonweg verkracht - door de geestelijk elite in de kerk waar jij je hele ziel en zaligheid aan had verbonden. Waar blíjf je nu?!

Op zo'n manier blijf je toch nergens?! Maar let nú op... Deze situatie valt te overzien! Toen je ooit een splinter in één van je vingers kreeg, probeerde je die er meteen uit te halen. Maar wat deed je onder lijdensdruk, toegebracht (!) middenin "de gemeenschap"?! Je durfde misschien niet eens "Au!" te roepen. Kinderen Gods gaan hun weg immers "in stilheid en vertrouwen". Ja ja, maar zó enorm ongenuanceerd liggen de verhoudingen in het werk Gods bepaald niet. Je bent in geestelijk opzicht "door rood" gereden. Niet één enkele keer, maar honderden keren. Alarmsignalen wuifde je weg want je was... gehersenspoeld. Jazeker, gebrainwasht; op het verkeerde been gezet. Kun je daarvan af?! Natuurlijk!!

Achter de schermen zal men zich bij de internationale kerkleiding op het ogenblik wel hevig verongelijkt voelen. Toch keert ook hier de wal het schip. Er is roofbouw gepleegd; op gezinnen (van "dienaren"), op weldenkende welwillende medewerkers en op vele anderen die uit hun kracht zijn gehaald. Zoiets kan in het werk Gods pertinent niet de bedoeling zijn. Maar van nature willen mensen zich nu eenmaal graag ergens aan overgeven; ergens in opgaan; wegdromen. Op zichzelf hoeft daar niets op tegen te zijn. Aan de andere kant echter getuigt het van volwassenheid als je je niet iets laat afnemen wat anderen niet toekomt. Mocht dit onverhoopt een keer tóch wel gebeuren, wees dan gewaarschuwd.

(...)

Bron: Bericht door BakEenEi op "wo 27 okt 2010, 21:38" in de thread "Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk".
Naast mij waren het elders vele anderen die op dezelfde wijze in de afgelopen vijf jaar "aan de bel trokken". Alleen, er werd niet opengedaan. Kritiek, hoe opbouwend ook; daarmee ben je in de Nieuw-Apostolische Kerk níet welkom. Een belangrijke reden hiervoor is trouwens dat niemand zich raad weet met kritiek, indien het gaat om "officieel beleid". De enigen die daarover wensen te gaan zijn immers de stamapostel en de districtsapostelen! Zij, Godsgezanten, Boden van Jezus Christus, enzovoort, enzovoort; (...) en wie ben jíj dan wel?! Bid liever om ogenzalf en om deemoed zodat de Heilige Geest vaardig wordt over jouw weerbarstige karakter! Stelselmatig (!) worden zielen -die feitelijk vanuit hun geestesnood (!) vanwege benauwende ongerijmdheden door falend "officieel beleid" waarbij zij menselijkerwijs (!) de hulp inroepen van hun zegenaars (!)- aldus onheus (!) bejegend. Ze zochten het maar uit, de "verongelijkten". Het beste was misschien (lees: natuurlijk), als zulke dwarsliggers die zo nodig "alles" béter menen te weten gewoon "hun conclusies" trekken en zij de kerk -waar in hun beleving tóch weinig meer van deugt- stil "door de achterdeur" verlaten. Bij menigeen was de impliciete boodschap van "Rot maar op!" echter al effectief genoeg door merg en been gegaan voordat die onlangs via districtsapostel (lees: districtshuurling) Ehrich bij Glaubenskultur-Magazine onverbloemd kon worden nagelezen. (...)

Wat een rotkerk, op die manier! Hooguit 10 oppermachtigen houden tegenwoordig zo'n 10 miljoen bijgelovigen in een sektarische wurggreep.

Nu het bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland om heel veel geld gaat dat kennelijk in nauwe samenwerking met de filistijnen verdonkeremaand moet worden, zien wij hetzelfde gebeuren: niemand weet er raad mee. Maar dat komt doordat er bij deze tot onderhand een verderfelijke sekte onherstelbaar verbouwde geloofsbeweging eenvoudig sprake is van corruptie en onderdrukking, hoe subtiel zo'n akelige vorm van machtspolitiek onder de bezielende leiding van Herr Dr. Wilhelm Leber ("Oberhirte", "geistliches Oberhaupt aller neuapostolischen Christen", "Kirchenpräsident und Stammapostel") en kompanen ook wordt toegepast. De gestage drup holt de steen; zó wordt men hier gehersenspoeld!!

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 02 Sep 2011, 18:13", in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@all

Vermoedelijk heeft de opkomst van het Internet bij velen er nog het meest aan bijgedragen dat men tot het inzicht kwam dat er over de geschiedschrijving van de Nieuw-Apostolische Kerk veel méér te zeggen valt dan wat de internationale kerkleiding er door de jaren heen zelf wel over kwijt wilde:
Redactie schreef:@all

Wat velen niet weten is dat de Nieuw-Apostolische Kerk sinds haar oprichting in 1878 talrijke scheuringen en afscheidingen kent. Iemand schreef er een boek over en kwam toen al op "125 Spaltungen, Trennungen und Ausschlüsse":
Hoe geïnteresseerd uw redacteur vroeger ook was bij het godsdienstonderwijs en het confirmatieonderricht; méér dan 10 afsplitsingen werd nog lange tijd voor onmogelijk gehouden. De opkomst van het Internet bracht echter ontluisterende feiten aan het licht. Honderden artikelen en duizenden forumberichten gaven aan hoezeer er kennelijk doelbewust ongelofelijk veel informatie door de jaren heen angstvallig was achtergehouden. Officiële publicaties van de kerkleiding zelf vermeldden niets over allerhande onregelmatigheden, over malversaties of over getouwtrek om de macht; laat staan dat men liet doorschemeren dat er aan tallozen blijvend letsel was toegebracht door zinloos geestelijk geweld. "Hogere verantwoordelijke leidinggevenden" deden niets (!) om het te voorkomen en zelfs níets (!) om achteraf het berokkende leed nog enigszins te verzachten... Was dít het "werk Gods"?

Nu pas werd het duidelijk waarom het ons "van hogerhand" gedurig werd ontraden om te surfen naar kritische sites op het Internet! Wat er binnen de kerk onder tapijten lag, in doofpotten was verstopt of naar de zee der vergetelheid was gedirigeerd, was bepaald niet bevorderlijk voor een "kinderlijk geloof". Wij wisten niet beter dan dat duizenden, tienduizenden "het altaar" de rug hadden toegekeerd. Men wenste "eigen wegen" te bewandelen, enzovoort. De voorbede ging naar dezulken uit, zodat het hopelijk niet zou klinken "Te laat voor u!". Dat echter menigeen vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk onrecht was aangedaan, dat velen onheus waren bejegend, dat onschuldigen waren geëxcommuniceerd en dat er zielen waren getraumatiseerd; wie wist zoiets eigenlijk? Wij kwamen het in elk geval niet te weten! Maar het bleek allemaal nóg véél erger te zijn. Werkelijk, nóg erger. Wie er bij "hogere dienaren" iets over navroeg, merkte dat er een verboden onderwerp werd aangesneden. Ja, er waren wel dingen voorgevallen; maar ja, waar gebeurt dat niet, he? Waar mensen met elkaar samenwerken, kunnen er conflicten ontstaan en soms kom je er dan niet uit. Nee, méér was er niet aan de hand, in het "werk Gods". Ja, lang geleden misschien, in het buitenland wellicht. Maar dat waren vanzelf andere tijden en andere omstandigheden. Laten wij nu maar voor ogen houden: "Waar d'Apost'len staan, breekt Gods heil zich baân!" (...)

Tóch bleef je je afvragen: wat is ervan wáár, en wat níet? Aan de berichtenstroom op het Internet kwam er géén eind. Soms had je het snel door: dit is overdreven, dát kan niet kloppen. Maar lang niet altijd waren het zomaar de eersten de besten die van zich lieten horen. Zie bijvoorbeeld hieronder een artikel uit 2008 van Dr. Michael Utsch, "Dr. phil., verheiratet, 3 Kinder. Studium der evangelischen Theologie, Diplom-Psychologe, approbierter Psychotherapeut" en verbonden aan de Evangelischen Zentralstelle für Weltanschauungsfragen (EZW):
Inmiddels is het 2011 en kan andermaal worden gesproken van "voortschrijdend inzicht". Het was de kerkleiding vooral te doen geweest om met name in Duitsland van het imago van een sekte af te komen, waardoor zij de laatste 10 jaar van alles in het werk stelde om maar lid te worden van de Arbeitsgemeinschaft Christlicher Kirchen (ACK), zo hadden Peter Johanning en Reinhard Kiefer informeel wel willen toegeven. Dit was feitelijk ook de reden waarom er zo nodig een echte catechismus moest komen. Desondanks is het vooralsnog níet gelukt met dat lidmaatschap. Lees de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding" hier maar eens op na.

Leerden wij in het Vaderhuis niet begaan te zijn met anderen; met onze naasten die op enigerlei wijze soms wel een handreiking konden gebruiken? Hoe kon het dan dat er op het forum bij Glaubenskultur (inmiddels elders voortgezet) de meest hartverscheurende ervaringen werden beschreven door zielen voor wie de kerk intussen te klein geworden was; onherbergzaam zelfs! Hoe kon het dan dat -zonder dat wij dat wisten- er tientallen boeken waren verschenen met vergelijkbare levensverhalen? Hoe kon het dat er nota bene "Selbsthilfegruppen" bestonden waar zielen terecht konden die in de Nieuw-Apostolische Kerk serieus psychiatrische ziekteverschijnselen hadden ontwikkeld? Hoe kon dat allemaal wáár zijn? Wás het wel echt wáár?! (...) Ja, het was werkelijk het geval. Haastig op weg naar "het einddoel" hadden de koplopers in het "werk Gods" een wáár spoor van vernielingen achter zich gelaten. Her en der waren de gewonden en zwaargewonden op de geloofsweg achtergebleven en daar waren zij aan hun lot overgelaten!! Was dat míjn kerk?! Is dat Gods werk?!

Gaandeweg kwamen de puzzelstukjes bij elkaar...

"Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird...", zo werd het de desbetreffenden onlangs aangezegd. Welnu, districtsapostel of geen districtsapostel; keer om!! Zó gaan wij namelijk niet om met onze naasten!! No way!!

Het WebTeam

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 23 Apr 2011, 20:01", in de thread "Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird..."
Gaandeweg werd het op deze manier duidelijk waarom men geen tegenspraak duldt, én geen toezicht; wél het salaris van een universitaire docent of hoogleraar...

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door Levi »

@Tjerk, all

Nog een juridisch 'gevalletje' ter aanvulling;
Namens de HAZEA wordt door apostel Jochems een kort geding aangespannen tegen Slok c.s. Door een rechterlijke beslissing wordt apostel Jochems reeds na drie weken vervroegd pensioen verleend en wordt de oudste Paasman tot districtsapostel voor Nederland geordineerd.

Apostel Jochems overlijdt op 10 februari 1947 en ruim een jaar later, op 22 mei 1948, overlijdt onverwacht ook apostel Paasman op 61-jarige leeftijd. Daarop wordt de oudste Kamphuis als apostel gewijd. Op 19 juni 1950 als stamapostel Bischoff voor de eerste maal na de Tweede Wereldoorlog in Nederland een dienst houdt in Groningen, wijdt hij apostel Kamphuis tot districtsapostel voor Nederland.

Het geschil in het aangespannen geding handelt in wezen om de vraag welke geestelijke koers het apostolisch werk in Nederland zou gaan volgen. De rechters echter kunnen alleen juridische argumenten laten gelden en oordelen welke benoeming tot apostel rechtsgeldig is. Na verschillende tegengestelde uitspraken en een mislukte verzoeningspoging tussen de twee partijen op verzoek van het Hof wordt op 29 juni 1950 het tweede eindarrest van het Gerechtshof in Amsterdam uitgesproken en in 1951 door de Hoge Raad bekrachtigd, waarin als recht wordt erkend, dat alleen de heer Kamphuis als bestuurder bevoegd is en alle vermogen aan hem moet worden overgedragen. Slok richt een nieuwe stichting op die de naam “Het Apostolisch Genootschap” krijgt. Slok heeft dan bijna 26.000 mensen achter zich maar geen gebouwen om ze in te herbergen, terwijl de groep die de stamapostel volgen wilde en slechts uit 4000 mensen bestaat nu wel alle gebouwen bezit (en de geldmiddelen die in 1946 in kas waren).
Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@Levi
@all

Ook bij Glaubensforum24 werd er gisteravond nog een "praktijkgevalletje" gerapporteerd...
dino schreef:Fakt ist, dass die Schar immer kleiner wird auch durch den demografischen Wandel. Fakt ist, dass Gottes Wort nicht mehr unbedingt gefragt ist.
Fakt ist aber auch, und dies gerade im BAP-Bezirk Berlin/Brandenburg, dass schon während der Regentschaft Fritz Schröder´s viele Geschwister der Kirche den Rücken gekehrt haben. Als dann der Nachfolger verkündet wurde haben sich die letzten Hoffnungen zerschlagen (Angliederung an Mitteldeutschland unter Klingler) und gerade Viele aus West-Berlin sind resigniert gegangen.
In den Folgejahren haben dann immer mehr Geschwister den Herrschaftsbereich Nadolny´s verlassen. Viele Amtsträger haben ihr Amt niedergelegt oder wurden dazu getrieben (ich erinnere an Berlin-Mariendorf). Viele, gerade auch aus den westlichen Bezirken und Viele der aus anderen Bezirken zugezogenen waren nicht bereit sich den geforderten Kadavergehorsam zu beugen.
Widerspruch oder Kritik, u.a. auch besonders an Angehörige der Familie Schröder, wird nicht geduldet.
Wer die Person im Amt nicht seinen geforderten Respekt entgegenbringt und auch den fehlerhaften Menschen dahinter sieht muss sich auf arge Schwierigkeiten einstellen.Ggf. wird er seiner Aufgaben und Amtes enthoben.
Bis zur Wende gab es eine starke Ausrichtung und "Verehrung" nach den Amtsträgern. Bis heute erlebt man gerade in den östlichen Bereichen sehr stark diese im System geformten und aufgewachsenen Glaubensgeschwister. Sprüche wie "Der Vorsteher macht keine Fehler ", " wenn der Apostel sagt die grüne Tasse ist rot dann ist die Tasse rot" usw. usw. usw., sind hier immer noch Gang und Gebe.
Auch in anderen Bezirksapostelbereichen sind solche Einstellungen anzutreffen aber gerade in Berlin/Brandenburg trifft man Dieses in hoher Konzentration. Ich weiß worüber ich Berichte da ich selbst erst Berliner dann in Süddeutschland und jetzt wieder in Berlin beheimatet bin. Du fühlst dich hier plötzlich um 30 Jahre zurückgeschleudert. Mittlerweile habe ich auch einige der Aussteiger kennengelernt, kann aber die Gründe komplett nachvollziehen.
Die Predigten des BAP Nadolny finden sich in keinster Weise in seinen Handlungen wieder.
So kann man natürlich den Niedergang beschleunigen.


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "24.06.2015, 22:31", in de thread "Berlin/Brandenburg: Mehr als 50% Kirchenschliessungen"
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Over "demografische" verschijnselen gesproken - zie thans ook in Berlijn...

Uit: Bericht op "Wo 24 Jun 2015, 10:12"
@all

Bij Glaubenskultur-Magazine antwoordde een lezer vandaag als volgt:
25.06.2015 T. M. aus B.
Höchstens 50 Gemeinden... zum 31.12.2002 wies die Statistik auf nak.de noch 172 Gemeinden in Berlin/Brandenburg aus.


Bron: Reactie n.a.v. artikel "Bezirksapostel: Verstand einsetzen um Kirchen zukunftsfähig zu machen - NAK Berlin-Brandenburg schrumpft auf höchstens 50 Gemeinden" d.d. 24-06-2015
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@all

"Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak." (Matteüs 26:41, Marcus 14:38; SV)

Zie tevens de rubriek "Loslassen - Ein Leben ohne NAK" bij het Forum "Glaube & Kirche", alsmede de website "NAK - AUSSTIEGSHILFEN".

Groet,
TjerkB


N.B.
Redactie schreef:(...)
P.S. Het afschrift van een e-mailbericht uit 2007 aan een districtsapostel, dat vervolgens door de geadresseerde werd geweigerd en zodoende onbeantwoord bleef:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 23 Apr 2011, 20:01", in de thread "Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird..."
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@all

Wanneer ik nu een aantal berichten uit de jaren 2005 en 2007 nog eens doorlees, zie ik dat de enorm gekunstelde gezagsverhoudingen op het vlak van zielzorg in combinatie met zakendoen in de Nieuw-Apostolische Kerk mij echt kwelden, ook omdat kadaverdiscipline heimelijk zwaarder woog (en nog altijd weegt) dan n.b. competenties. Dat o.a. Gerrit Sepers eerder aandacht vroeg voor de wantoestanden die hij meldde dan later anderen, lijkt mij logisch. Hoe groter bij deze Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) immers de afstand is tussen de leden en het kerkbestuur, des te meer onttrekt zich hier de machtspolitiek aan ieders waarneming.

Ik vind dat de rijksoverheid moet ingrijpen zodat er orde op zaken wordt gesteld. Er is interimmanagement nodig en er moet ook snel een statutenwijziging komen.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gesloten

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”