Wat is een sekte?

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk en wat is een sekte
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

NRC Handelsblad 14.11.2016

Bericht door zefyr »

@allen,

Uiteraard zijn de Jehovah's Getuigen niet identiek aan de NAK, maar ik herken veel overeenkomsten. Ondanks het feit, dat de NAK NL thans op de oecumenische toer is.

http://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/14/of- ... 8-a1531571
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

@zefyr
@all

Toen het gisteren in het NOS-journaal van 18:00 uur handelde over een angstcultuur bij één van de landelijke politiediensten, welke deels werd gecamoufleerd door de beroepstrots van medewerkers, dwaalden mijn gedachten onwillekeurig af naar de Nieuw-Apostolische Kerk en haar ambtsdragers die volgens mij evenzeer uit schaamte naar buiten toe niet willen weten dat men wel degelijk wordt geïntimideerd, dat er wel degelijk sprake is van machtsvertoon, van een "voor wat, hoort wat" sfeer terwijl de kerkleiding níet openstaat voor kritiek. (...) Zolang je bij de Nieuw-Apostolische Kerk -overeenkomstig de laatste herziene versie van de geloofsleer- in de pas loopt...
  • Mir wäre es sehr lieb, wenn sich möglichst viele Glaubensgeschwister einbringen und ihre guten, auf der Grundlage unserer Lehre stehenden Gedanken in das Gemeindeleben einbringen würden.
Bron: Interview met districtsapostel Rüdiger Krause (Nord- und Ostdeutschland) in het NAK-tijdschrift "Unsere Familie", uitgave 5 november 2016
... wordt je inbreng op prijs gesteld, maar houd ondertussen je op- en aanmerkingen voor je. Zelfs voor gewetensnood is er in deze kerk namelijk geen plaats. Hierbij hoef ik alleen maar te verwijzen naar de lotgevallen van de voormalige districtsoudste Thomas Feil. De kerkleiding toonde geen compassie en rekende ongenadig af met zielen die het voor hem opnamen. Een proteststem van anderen binnen de kerk bleef uit want als in een reflex trok de zwijgende meerderheid zich "veilig" terug in één van de tegenwoordig talrijke propagandistische NAK-nieuwsstolpen. Zeer te vergelijken derhalve met de klacht van menige ex-Jehova's Getuige.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
TjerkB schreef:Impliciete communicatie (4)


(...)
Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk? (...)
  • Ambtenaren beschermen elkaar
    [7] Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn. [8] Het is hierbij nog een geluk wanneer de koning zorg draagt voor de oogst.

    Uit: Prediker 5: 7 (NBV)

    (...)
(...)


Uit: Bericht op "Do 04 Sep 2014, 23:27" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Zie ook het bericht op "Za 05 Sep 2015, 11:24" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
Het ontbreekt in de Nieuw-Apostolische Kerk ten enenmale aan solide waarborgen die voorkomen dat individuele gelovigen ten prooi vallen aan machtsmisbruik.
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Als het hier niet handelde over structurele misstanden, had ik nooit een klok geluid. Aangesloten leden doen er verstandig aan hun kompas niet uit handen te geven.

(...)


Uit: Bericht op "Di 15 Nov 2016, 23:00" in de thread "Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche"
@all

Ik herinner mij het volgende:
BakEenEi schreef:(...)
Ik spreek wel eens iemand die in Amerika aan meerdere universiteiten opleidingen heeft gevolgd op het gebied van kerk en religie. "Bedenk," zei hij tegen mij, "dat mensen die opgaan in geloofsbewegingen waarin de absolute waarheid wordt geclaimd, niet in staat zullen zijn om een kloppend zelfbeeld te ontwikkelen." Met andere woorden: deze mensen bekeer je niet want "het systeem" verlamt ze om boven zichzelf uit te stijgen.

Wat met name als problematisch wordt gezien is in deze samenhang de omstandigheid dat "geestelijke leiders" worden geacht boven hun volgelingen te staan en zij dat denkbeeld zelf ook voeden, hoe onopvallend ook. "Onchristelijk!", aldus mijn leergierige gesprekspartner. Er ontstaat een afhankelijkheidsrelatie, waarbij gelovigen het roer uit handen geven - of zij zich daarvan bewust worden, of niet. Dan wil je gewoon per se níet weten wat er fout zou zijn aan zo'n denksysteem.
Alleen, waarom zouden mensen niet af en toe een momentje willen nadenken over hun eigen veiligheid, zo vroeg ik mij af. Op die manier kijk je toch ook thuis om je heen, en plaats je bijvoorbeeld een rookmelder!

Het was ons toch begonnen om het evangelie van Jezus Christus?!

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 03 Jul 2012, 12:03", in de thread "Recht van overpad"
Als het evangelie van Jezus Christus richtinggevend is; waardoor raakten wij dan in de ban van een vreemde mogendheid, vertegenwoordigd door machtsfiguren?! In de Nieuw-Apostolische Kerk laten de dienaren zich bedienen en zij geven te verstaan er niet van gediend te zijn te worden aangesproken op verantwoordelijkheden. Kortom, over de hoofden van de gelovigen heen claimt men de hoogste autoriteit, men duldt geen tegenspraak en zulks nota bene uit naam van de drie-enige God. Dit had men eerlijkheidshalve wel mogen vermelden op een bijsluiter bij het boekje "Vragen en Antwoorden" dat voor ons als confirmanten destijds de leidraad was!

Nee, terwijl er zich bij de internationale kerkleiding achter de coulissen een heel andere realiteit schuilhield dan ook ik het vanuit de periferie ooit voor mogelijk had gehouden, en door de jaren heen menigeen, voor wie dat met alle smartelijke gevolgen van dien niet verborgen bleef, in de regel eenzaam wegkwijnde omdat al het berokkende leed hoegenaamd geen naam mocht hebben, zorgden de meest invloedrijken onder de kerkvorsten ervoor dat hun oppergezag niet in het geding kwam. Systematisch werden slachtoffers die men maakte in een vals daglicht geplaatst: het zou eenieder ontbreken aan ontzag voor de hand van leiding in wie God zendt...

Ondertussen liet de ene "dienaar" na de andere zich over het paard tillen, of zich met vereende krachten op een sokkel hijsen. Omhangen met "goddelijke ponden". Overal waar ze hun opwachting maakten, werden de gelovigen van tevoren al gemaand om de hemelse hoogheden met alle egards in ieders midden te verwelkomen en vrijgevig te zijn. Wat sommigen onder de als zegehelden vereerde idolen verder nog in hun schild voerden, daarvan hadden de goedgelovigen geen flauwe notie, doch met de opkomst van het Internet, waardoor steeds meer informatie voorhanden kwam en kon worden uitgewisseld, zijn velen de schellen van de ogen gevallen.

Angstvallig proberen de kerkvorsten sindsdien het gezag, dat men zich had toegeëigend, te legaliseren aan de hand van imponerende theologische verhandelingen. Daarnaast tracht men gelovigen aan zich te binden door te imponeren met uitspraken die er op neerkomen dat niemand om de Nieuw-Apostolische Kerk heen kan. Hierbij valt o.a. te denken aan de vermeende onontbeerlijke tussenkomst van nieuw-apostolische apostelen bij het bedienen van sacramenten, zowel aan levenden als voor de doden, en bij het geven van de juiste uitleg ten aanzien van de Bijbelse geschriften; en de nieuw-apostolische stamapostel kent de wil van God het best.

Wie aan dergelijke uitspraken van hooggeplaatsten twijfelt, wordt in de Nieuw-Apostolische Kerk al sinds jaar en dag afgeschilderd als zijnde niet goed wijs of ziek:
TjerkB schreef:(...)
N.B. Bij "Versöhnung-jetzt!" verscheen er op 29 januari jl. een bericht onder de kop "Amtsblatt 1954 – Artikel: Fromm – gläubig! waarin een citaat is opgenomen waaruit overduidelijk blijkt hoezeer de "boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" verplicht moest worden gepredikt:

(...)
“Die treuen Knechte und die klugen Jungfrauen haben keine eigene Meinung, sondern sie glauben wie der Stammapostel und handeln auch nach seinem Wort.” (Amtsblatt 1954, Seite 121)

Bron: http://versoehnung-jetzt.de/nachdenken/ ... -glaeubig/
(...)


Uit: Mijn bericht op "wo 05 feb 2014, 17:40" in de thread "Wat is er gaande?"
(...)
Folgende Aussage von Stap Bischoff:

12. Sept. 1954 - Stuttgart -

„Ich bin mir doch bewusst, wenn ich sterben würde – was nicht der Fall sein wird –, dann wäre Gottes Werk vernichtet. ... Falls ich tatsächlich heimgehen würde, was nicht geschehen wird, dann wäre das Erlösungswerk erledigt.“

(...)

Bron: Bericht bij NAKtuell door Julli op "16.11.2005 13:44" in de thread Thema: ++ Die „Akte Peter Kuhlen” reloaded ++
Zie -op het voormalige forum van Bauke Moesker- ook het bericht op "Vr 26 Apr 2013, 13:51", in de thread "Fase 2: samen apostolisch!"
TjerkB schreef:(...)
Tijdens een openbare eredienst op 18 april 2004 in Bad Blankenburg (Thüringen) sprak stamapostel Richard Fehr zich aldus uit over de scheuring in 1921...
  • "Liebe Geschwister, nun noch etwas. Ich wollte zuerst nichts darüber sagen. Aber es liegt mir einfach zu oberst in meiner Seele, wenn ich in diesem besonderen Gebiet bin und wieder einmal im Apostelbereich Sachsen-Thüringen dienen kann. Vor vielen Jahren kam es hier zu einer großen Spaltung. Blühende Gemeinden sind auseinander gerissen worden. Von hundert sind vielleicht noch drei oder vier geblieben. Eine neue Richtung ist entstanden. Man hat sich vom Stammapostel gelöst, obschon es das Dümmste ist, was man machen kann, wenn man apostolisch ist. Immer noch hat es Seelen hier, die jenen Weg gehen. Geschwister, vergessen wir sie nicht. Beten wir für sie! Wenn es möglich ist, möge die Liebe und Gnade Gottes den einen oder anderen zurückführen zur Mutter. Das wäre eine Freude im Vaterhaus wie im Bild vom verlorenen Sohn, als er zurückkam. Meine Brüder und Schwestern, beten wir vermehrt dafür (...) und geben wir im rechten Augenblick am rechten Ort ein mutiges, aber auch liebevolles, freundliches Wort des Zeugnisses. Es ist noch nicht aller Tage Abend! Geschwister, (...) von den Letzten, die hereingebracht werden sollen, sind vielleicht auch von denen welche dabei. Wenn sie meine Worte hören sollten, auf irgendwelchen Wegen oder Umwegen, sage ich heute für diese Seelen: Kommt zurück zur Mutter, die Tür ist sperrangelweit offen, aber auch unsere Herzen sind offen!"
Zie verder het desbetreffende artikel bij NAKtuell: http://www.naktuell.de/0404/0404002.html

(...)


Uit: Bericht op "Di 13 Sep 2016, 15:17" in de thread "Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche"
zefyr schreef:(...)
Een verontrustend citaat van districtsapostel Schneider viel mij op tussen de vele bijdragen van de scribenten op eerdergenoemde website.

'"Zweifel ist eine sehr gefährliche Krankheit, die muss sofort bekämpft werden. Wenn ein Zweifelsgedanken sich in uns festsetzt, dann müssen wir ihn sofort bekämpfen." - so Jean-Luc Schneider am 20.09.09 beim "Mitdienen" in Konstanz'

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 14 Apr 2012, 21:08", in de thread "stamapostelhelper J.-L. Schneider"
Redactie schreef:(...)
Op 20 februari 2011 schetste de huidige stamapostel, Herr Dr. Wilhelm Leber, blijkens een publicatie in het tijdschrift Unsere Familie (Nr. 9/2011), diens persoonlijke denkraam met de historische woorden:
  • "Ich kann mir vorstellen, dass der eine oder andere nicht sicher ist, ob die Neuapostolische Kirche Gottes Werk ist.
    Sind solche Zweifel nicht wie eine Krankheit?"
Dat de mensheid met deze openbaring, "vervuld van Geest en leven, komend van de trone Gods", er dus maar van doordrongen moge zijn hoe KRANK een ieder is. Er is er maar één gezond: the Chief Apostle himself.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Zo 12 Feb 2012, 21:09", in de thread "Neuapostolische Kirche International - Statuten 29.09.2010"
Zie ook het bericht op "Za 15 Nov 2014, 13:47" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"
Wie in de kerkbanken onophoudelijk zo wordt bejegend, hoe genoeglijk er misschien tussendoor ook koffie wordt gedronken, thee wordt gezet of er een barbecue wordt gehouden; zulke aardse geneugten doen er niets aan af dat het evangelie van Christus Jezus met de geschetste intimidatiepraktijken geweld wordt aangedaan.

Dienaren die niet dienen zijn géén dienaren, zegenaars die niet zegenen zijn géén zegenaars, én: rangen en standen in het werk van God bestáán eenvoudig niet...

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Chi »

TjerkB schreef:
"Ich kann mir vorstellen, dass der eine oder andere nicht sicher ist, ob die Neuapostolische Kirche Gottes Werk ist.
Sind solche Zweifel nicht wie eine Krankheit?"
Leber geeft aan zelf ziek te zijn ;) als je goed leest.
Verdienste van mensen als Leber is wel dat zij bij velen twijfel wegnemen of de NAK het werk van God is.
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Wat is een sekte?

Bericht door ZwartSchaap »

@ All,

Stamapostel in ruste Leber heb ik gedurende zijn ambtsperiode en daarna nauwkeurig gevolgd.
Deze man met zijn vele tegenstrijdige uitspraken is voor mij volledig door de mand gegaan.
Direct na zijn aantreden in 2005 is hij door vele publicaties over de geschiedenis van de NAK in paniek geraakt.
Nooit had hij verwacht dat de Frankfurter laterne van de jaren dertig nog ooit eens op internet zou verschijnen.
Eind 2005 publiceerde de Nederlandse website NAK Observer de Akten Aufzeichnung van Apostel Peter Kuhlen, waarin
zijn geschiedenis als Stamapostel helper van 1948 tot 1950 nauwkeurig en feitelijk is opgeschreven.
Leber is daardoor in grote paniek geraakt en had geen antwoorden op de verschillende publicaties.
Twee jaar later op 4 December 2007 heeft Leber getracht middels het Drave schrift om voor eens en altijd de Bischoff
geschiedenis inclusief "De Boodschap" onder het Nieuw-Apostolische tapijt te krijgen, dat dit is mislukt had een kind kunnen bedenken.
Dat hierna een charme offensief en olie op de golven tactiek is gevolgd is niet verwonderlijk.
Als dan de verzoening met de Apostolische Gemeinde Dusseldorf in November 2014 wordt doorgevoerd is naar de mening van de NAK Leiding
het Drave schrift nog steeds kloppend en voor de NAK van groot belang, Hoe valselijk en doorzichtig kun je zijn.
Wilhelm Leber is onbetrouwbaar en gevaarlijk is mijn overtuiging.

ZwartSchaap
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Chi »

'New Apostolic Reformation' uitgelegd door een ex-lid. Wederom veel gelijkenissen.
http://www.becarefulhowyouhear.com/
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

ZwartSchaap schreef:(...)
Stamapostel in ruste Leber heb ik gedurende zijn ambtsperiode en daarna nauwkeurig gevolgd.
Deze man met zijn vele tegenstrijdige uitspraken is voor mij volledig door de mand gegaan.

(...)
Wilhelm Leber is onbetrouwbaar en gevaarlijk is mijn overtuiging.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 18 Nov 2016, 12:09"
@ZwartSchaap
@all

Hoe verschrikkelijk ik het ook vind; bij alle ophef die er op het Internet is ontstaan over de integriteit van de nieuw-apostolische kerkleiding, spitst ook bij mij de verontwaardiging zich toe op veelvuldig ambivalent optreden van Wilhelm Leber vanaf het moment dat hij stamapostel Richard Fehr opvolgde als de internationale bestuursvoorzitter. Op talrijke beslissende momenten was hij het die een sleutelpositie innam, doch telkens opnieuw mochten liefde en waarheid voor hem wijken voor onzuivere (kerk)politieke afwegingen. Hij wist zich daarbij kennelijk gesteund door een selecte groep van invloedrijke vertrouwelingen binnen de organisatie. Voor insiders was het echter snel duidelijk dat ondertussen alles op alles werd gezet om in de beeldvorming de schijn van heiligheid tot elke prijs intact te laten...

Aanvankelijk wilde het mij werkelijk niet aan dat Wilhelm Leber voor het volgen van zo'n verontrustende gedragslijn zich liet lenen, maar na ongeveer een jaar sinds zijn aantreden in 2005 restte mij geen andere keus dan de meest onverhoopte realiteit onder ogen te zien: wij werden met zijn allen brutaal in de maling genomen en hij hield dat níet tegen. Er werd dus géén recht gedaan aan slachtoffers van machtsmisbruik in de kerk want de kerkvorsten hadden blijkbaar onderling besloten om elkaar met terugwerkende kracht de hand boven het hoofd te houden. Zon­der ver­blik­ken of ver­blo­zen legde Wilhelm Leber allerwegen aan iedereen zíjn wil op. Ongegeneerd riep hij daarbij zelfs op tot een onbegrensd vertrouwen in de hoogste kerkelijke ambtsdragers, zowel in zakelijk opzicht als ten aanzien van zielzorg.

Ondanks een allengs op gang gekomen stroom van ernstige kritiek, koerste hij ongenaakbaar af op de (tweede) Europese Informatieavond van 4 december 2007. Ook toen dit evenement uitliep op een complete mislukking, toonde Wilhelm Leber zich halfslachtig. Ontkennen had natuurlijk geen zin, maar ruiterlijk toegeven dat het internationale kerkbestuur verwijtbaar had nagelaten zielen serieus te nemen die ten prooi waren gevallen aan zinloos geestelijk geweld in de kerk, bleek te veel te zijn gevraagd. Overduidelijk werden juist de aanstichters van dat specifieke geweld (in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw) door Wilhelm Leber in bescherming genomen, onder wie met name zijn schoonvader en diens vader. Van slachtoffers werd verlangd dat men ook dit onrecht "met Gods hulp" voor eigen rekening nam!

De kennelijk door Wilhelm Leber verkozen voorkeursbehandeling van gelauwerde prominenten in de kerk, kwam voor de onschuldige slachtoffers uiteraard neer op een nieuw onbarmhartig pak slaag. Gelukkig staken nu velen in de kerk hun verontwaardiging daarover niet langer onder stoelen of banken. De commotie sloeg over naar het Internet en nam daar enorme proporties aan. Dit noodzaakte het internationale kerkbestuur ertoe om, al was het maar voor het oog, blijk te geven van begrip voor de inmiddels breedgedragen kritiek op tekortschietend beleid. Spijtig genoeg zou het daarna nog jaren duren alvorens dwarsliggers onder de geestelijke elite zover waren dat naar buiten toe alsnog een reëler standpunt kon worden ingenomen ten aanzien van onoorbare bestuurlijke praktijken in de kerkgeschiedenis.

Zo kwam het op 29 november 2014 in Düsseldorf tot een verzoening tussen de Apostolische Gemeinschaft (AG) en de Neuapostolische Kirche International (NAK-I).

In geval van destructief "bedrijfsbeleid" in de Nieuw-Apostolische Kerk kan het dus zomaar gebeuren dat het eerst tientallen jaren duurt voordat "Betonkopfe", die er blijkbaar de dienst uitmaken, goedvinden dat er, zij het via een omweg, tóch nog wordt omgekeken naar slachtoffers die men met vereende krachten heeft gemaakt.

En daar blijft het dan bij, bij het omkijken. Reken er werkelijk niet op dat verantwoordelijken zich ook rechtstreeks bij betrokkenen, hun families en/of nabestaanden wensen te melden en zij zich over dezen bekommeren, anders dan wanneer er voor de kerkleiding (publicitair) gewin te bejagen valt, zoals hieronder beschreven:
BakEenEi schreef:(...)
"Als einen 'Stammapostel der Nähe' haben viele Glaubensgeschwister Stammapostel Wilhelm Leber rund um die Welt erlebt und in Erinnerung", zo las ik bij Bischoff Verlag in de boekaankondiging. Néé, dacht ik, díe kwalificatie is hier zéker niet op zijn plaats want zó was juist stamapostel Hans Urwyler. Wilhelm Leber daarentegen is veeleer 'einen Stammapostel der Ratio' geweest; een kerkvorst zelfs met een overrulende ratio.

Het zou mij niet verbazen als de gesuggereerde "Nähe" straks met name wordt gekoppeld aan het privé-bezoek op 30 maart 2008 dat hij -tezamen destijds met o.a. districtsapostel i.r. Hermann Engelauf- bracht aan evangelist Werner Kuhlen, de zoon van de in 1955 geëxcommuniceerde districtsapostel Peter Kuhlen. Zie de betreffende foto. Klik >>HIER<< . Wilhelm Leber is een dienaar van de kansberekening; een kille strateeg.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 15 Mei 2013, 22:32", in de thread "Lafhartige "verklaring" van Betonkopf Wilhelm Leber"
Juist bij hen die het aangaat, had geïnformeerd kunnen worden met welke handreiking het kerkbestuur misschien nog iets van het leed zou mogen compenseren. Helaas. Alleen indien men vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk met een enigszins sympathiek ogend gebaar goede sier kan maken, wordt er welwillend geacteerd:
De gretigheid waarmee met propaganda over dergelijke gebeurtenissen aan de weg wordt getimmerd, getuigt van een geënsceneerde schijnheilige beleefdheid. Overigens, méér geënsceneerd dan het eraan toeging op en na de Europese Jeugddag 2009 heb ik het nog niet meegemaakt:
TjerkB schreef:(...)
De geveinsde (!) gastvrijheid in de Nieuw-Apostolische Kerk... In werkelijkheid wilde men, vervuld van trots, alleen maar goede sier maken met de vertoning van een film over voornamelijk minderjarigen die nota bene zonder toestemming van hun ouders was gemaakt op en rond de Europese Jeugddag 2009. Men trachtte dus te imponeren (d.w.z. indruk te maken, gezag in te boezemen, zichzelf op de borst te slaan...) in plaats van met ongeveinsde liefde gastheer en gastvrouw te zijn voor wie er wellicht met lood in de schoenen -gezien immers de beladen kerkgeschiedenis welke voor de gasten hier in het geding was- gevolg had gegeven aan -let wel- een schriftelijke en persoonlijke uitnodiging! Wat toch een schijnvertoning, ook achteraf, nu wij weten hoe "de verzoening" alsnog op een teleurstelling uitliep.

Telkens opnieuw kwam ik bij de nieuw-apostolische kerkleiding tot de slotsom dat motieven niet zuiver waren.

(...)


Uit: Bericht op "Za 05 Sep 2015, 11:24" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
Nog steeds trouwens borduurt de zelfvoldane internationale kerkleiding voort op de gekunstelde werkelijkheid ter gelegenheid van voornoemde Europese Jeugddag:
Het videofragment laat zien hoe stamapostel Leber de viering van het Heilig Avondmaal inleidt en een applaus in ontvangst neemt. Maar dat is geen zuivere koffie. Zie onder.
BakEenEi schreef:@all

"Kan men zo'n verleden niet eindelijk eens laten rusten?", zou nu (van niet-ingewijden) een voor de hand liggende reactie kunnen zijn. (...) Wie echter -op 24 mei 2009- de Europese Jeugddag 2009 bijwoonde of wie daarvan later de videobeelden heeft gezien, herinnert zich naar alle waarschijnlijkheid nog wel dat stamapostel Leber voorafgaande aan de viering van het Heilig Avondmaal een applaus kreeg van de 46.000 aanwezige toehoorders omdat hij het volgende had verteld:
Stammapostel:
Jetzt wollen wir uns auf das Heilige Abendmahl einstimmen. Da strecken wir die Hand zur Versöhnung aus, wollen einander vergeben um selbst Gnade zu empfangen.

Ich möchte hier noch für mich, für unsere Kirche einen Gedanken anfügen. Wir haben unter uns auch Vertreter der Vereinigung Apostolischer Gemeinden, die uns sehr willkommen sind. In der Vergangenheit war das Verhältnis durch bestimmte Vorkommnisse so, dass man sich mehr oder weniger aus dem Weg gegangen ist, um nicht zu sagen, sich bekämpft hat, sich vielleicht auch weh getan hat. Ihr Jugendlichen kennt das sicherlich nicht im Einzelnen, habt aber vielleicht von den Eltern, von den Amtsträgern schon darüber gehört. Ich will es kurz machen. Hier ist nicht der Ort, das alles aufzuarbeiten, aber ich will hier noch einmal deutlich bekunden: Ich strecke auch im Namen der Kirche die Hand zur Versöhnung aus. Wenn man Versöhnung sucht, schließt das ein, dass man zugibt, dass auch auf der eigenen Seite Fehler gemacht worden sind. Das will ich gerne hier in der Öffentlichkeit eingestehen ohne ins Detail zu gehen. Ja, es sind auch von unserer Seite, von der Seite der Neuapostolischen Kirche, Fehler gemacht worden. Wir strecken die Hand zur Versöhnung aus.

Das mag nun auch jeder in seinem Teil so halten. Da mag es vielleicht in der Familie Irritationen gegeben haben, ein Gegeneinander im Verhältnis zu den Eltern. Da ist vielleicht im Freundeskreis etwas vorgefallen, was man nicht verstanden hat, das einem einen Stich ins Herzen gegeben hat, über das man nicht hinwegkommt. Nehmen wir es ernst mit der Versöhnung und strecken wir die Hand dazu aus. Wenn wir uns an Christus orientieren, dann wird es uns gelingen, uns zu versöhnen.

Bron: Gottesdienst-Bericht 24. Mai 2009
Door de berichtgeving vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk zelf over de Europese Jeugddag 2009 nam ook ik er destijds al snel kennis van dat stamapostel Leber met diens opmerking "Wir strecken die Hand zur Versöhnung aus" als het ware een daad had gesteld want de "gedane zaken" op de (tweede) Europese Informatieavond van 4 december 2007 met betrekking tot het vroeger aan geëxcommuniceerden berokkende leed hadden tot dan toe nog geen enkele keer genomen. Hoe dan ook, voor degenen die deze Informatieavond achteraf Desinformatieavond hadden genoemd leek het wel alsof "de hemel" nu toch weer van hoop vervuld kon zijn. En de aanwezige jongeren op de Europese Jeugddag 2009, van wie de meesten ook intussen wel wisten dat er aan die Informatieavond een verdacht luchtje zat, voelden zich gerustgesteld: het zou nu vast wel goed komen tussen de kerk en sommige mensen die in een grijs verleden onheus bejegend zijn.

Maar ja, toen bleef het stil; héél stil. Tot op heden. Hoe dat kan? Het is namelijk niet wáár wat stamapostel Leber had gezegd, "Wir haben unter uns auch Vertreter der Vereinigung Apostolischer Gemeinden". (...)

Bij de Europese Jeugddag 2009 waren er dus géén vertegenwoordigers aanwezig namens (het bestuur van) de Apostolische Gemeinschaft e. V. Dit vernam ik achteraf uit de eerste hand. Onbegrijpelijk, dacht ik, dat de stamapostel desondanks die indruk heeft gewekt - wat moet dit wel betekenen voor de velen die in feite ook op 4 december 2007 al door hem waren geschoffeerd? Welnu, voor zover ik daar in de tussentijd nog wat meer zicht op heb gekregen; dit heeft betekend dat men zich méér dan ooit tevoren door het internationale bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk onbegrepen voelt en dat betrokkenen nu het liefst verder geheel en al met rust willen worden gelaten. Vandaar dat het... oorverdovend stil is geworden.

Maar hoe kan dat dan? Wie waren er op de Europese Jeugddag 2009 dan wél aanwezig waardoor stamapostel Leber zich zo euforisch uitliet en hij de "hand ten bonde" reikte? Ik zal proberen dit zo compact mogelijk uit de doeken te doen. De enorme kritiek die losbrak na de Europese Informatieavond op 4 december 2007 betrof vooral ook het feit dat er op last van stamapostel Leber bij het onderzoek naar de kerkgeschiedenis in de jaren 1938 t/m 1955 alleen schriftelijke bronnen waren geraadpleegd, en bovendien selectief. Waarom was er bijvoorbeeld niet gesproken met degenen die zelf hebben meegemaakt hoe excommunicaties in de jaren '50 van de vorige eeuw een kerkscheuring teweeg brachten? Door deze kritiek brachten stamapostel Leber en districtsapostel Brinkmann naderhand een bezoek aan enkelen van hen, die vervolgens allervriendelijkst werden uitgenodigd om in Düsseldorf op 24 mei 2009 de jeugddienst bij te wonen. Twee of drie broeders, hoewel op hoge leeftijd gekomen, gaven daarop in het licht van de juist ook van hun kant zozeer gewenste uiteindelijke verzoening gehoor aan deze uitnodiging (van districtsapostel Brinkmann), uiteraard op persoonlijke titel. Tevoren hadden zij verzocht aan hun aanwezigheid geen ruchtbaarheid te geven. Om diezelfde reden gingen zij ook niet expressief naast elkaar zitten. Tevens hadden zij gevraagd níet voor publiciteitsdoeleinden gefotografeerd te worden!

Wanneer stamapostel Leber op 24 mei 2009 diens prediking heeft afgerond, vertelt hij ter voorbereiding op de viering van het Heilig Avondmaal dat er van de zijde van de Apostolische Gemeinschaft e. V. zich onder de aanwezigen vertegenwoordigers bevinden, enzovoort. Voor de betreffende broeders is het dan echter sinds de Europese Informatieavond op 4 december 2007 nog altijd volkomen onbegrijpelijk dat er van de door apostel Drave destijds uitgebrachte rapportage met daarin akelige onwetenschappelijke conclusies in hun (!) richting door de kerkleiding nog geen punt of komma is rechtgezet. Het omstreden document werd door de kerkleiding zelfs extra op het Internet gepubliceerd. Enkele seconden later horen zij stamapostel Leber zeggen "Wir strecken die Hand zur Versöhnung aus.", waarna de zee der vergetelheid op diens aanwijzing alles verzwolg wat de nieuw-apostolische kerkleiding dwarszat. Thuisgekomen dringt het gaandeweg tot ze door dat dit het allerlaatste was wat de kerkleiding over het verleden kwijt wilde...

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 02 Feb 2011, 17:14" in de thread "Elders gelezen... "
Zie aldaar ook het bericht op "Di 05 Feb 2013, 20:24", in de thread "NAK en Wilhelm Leber (2005-2013) - Het begin van het einde"
Wat de bewuste Europese Jeugddag betreft, heb ik in andere forumbijdragen nog wel meer achtergronden die toelichting behoeven opgehelderd, maar dit terzijde. Waar het mij nu om gaat, is, dat Wilhelm Leber eenvoudig een meervoudige agenda hanteerde. Dat deed hij niet om bij wijze van spreken de kool en de geit te sparen, doch enkel en alleen om zichzelf, ambtsvoorgangers en medebestuurders uit alle macht van elke blaam verschoond te houden zodat hun aanzien en hun macht onaangetast zouden blijven, óók als dat zou meebrengen dat zielen, die ten prooi waren gevallen aan onhebbelijkheden van deze geestelijke elite, nog langer eenzaam aan hun lot zouden worden overgelaten. De kerkleiding -met louter eigen gewin voor ogen- deed dus opzettelijk geen moeite om betrokkenen te helpen.

Typerend voor die gedragslijn is ook wat men vanuit het "Netzwerk Apostolische Geschichte e.V." hieromtrent opmerkt bij "APWiki": "Stammapostel Leber hat daher später eingeräumt, dass die Art und Weise des Vortrages sicher nicht gelungen war, hat jedoch an den inhaltlichen Darstellungen keine Abstriche gemacht." Zie onder:
Wilhelm Leber is dus bepaald niet onomstreden. Hij leeft in een paralleluniversum. Wie hem niet op handen draagt, zal hij, wanneer het er op aankomt, laten vallen.

Zie over deze geraffineerde "zielenherder" tevens:
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

R/S schreef:(...)
Wer die jüngere Geschichte der NAK wachen UND wissenden Auges verfolgt, wird unschwer feststellen, dass das gesamte Öffentlichkeitsgetue der NAK-Offiziellen aus purem Wording besteht, das je nachdem, ob es sich um die Binnen- oder die Außensicht handelt, entsprechend verklausuliert wird.

(...)
Es ging und geht der NAK niemals um ökumenische, sondern nur um eigene Ziele und Interessen, denn der Katechismus zeigt ja eindeutig, dass sie nach wie vor eine christliche Sekte ist, deren Gefährdungspotenzial gerade darin zu suchen ist, dass sie als Wolf im Schafspelz aufzutreten gelernt hat.

(...)


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "18.11.2016, 17:32", in de thread "NAK und die Stasi (MfS) in der DDR"
@all

Ter kennisneming...

Zie ook de thread "Die NAK in der DDR - Seit 25 Jahren das große Schweigen" alsmede het bij NAK»talk verschenen artikel "NAK in der DDR – Mut zur Öffentlichkeit" d.d. 17-11-2016 van Olaf Wieland.
Verder verwijs ik -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- in dit verband naar het bericht op "Do 22 Sep 2011, 07:02", in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding".

Olaf Wieland en Rudolf Stiegelmeyr kennen de Nieuw-Apostolische Kerk van binnenuit als weinig anderen. Vragen die ze stelden werden ze niet in dank afgenomen. Zie tevens het bericht op "Wo 28 Sep 2016, 20:12" in de thread "NAK NL lid Raad van Kerken in NL".

De Nieuw-Apostolische Kerk is vooral een religieuze organisatie waarin -op basis van eenrichtingverkeer- aan kerkgangers, die geacht worden zich te bevinden op "de weg van de navolging", mededelingen en instructies worden gedaan. Dit verklaart in deze geloofsgemeenschap de tweedeling tussen degenen die in dat opzicht het woord voeren en degenen die er kennelijk mee aan de slag moeten. Spijtig genoeg is daarbij niet de werkzaamheid van de Heilige Geest of de liefde van God richtinggevend, doch de inbreng van ambtsdragers die serieuzer moeten worden genomen naarmate betrokkenen een voornamer ambt bekleden, afhankelijk van hun hiërarchische positie op de "ambtsladder". Hoge(re) dienaren zouden als eersten te weten komen wat de Almachtige ons te zeggen heeft en zij zouden ook het best begrijpen en kunnen uitleggen hoe in de geschiedenis van zijn rijk alles werd bedoeld. Van de aangesloten leden wordt verwacht dat men deze opvatting over "dienen en leiding geven" als "de ordening Gods" onvoorwaardelijk eerbiedigt en faciliteert, naargelang de mededelingen en de instructies die men constant krijgt.

Hogere verantwoordelijke leidinggevenden hebben er daarom alle belang bij dat hun vermeende goddelijke gezag niet aan betekenis inboet, zodat, linksom of rechtsom, vanuit de "kring der dienaren" heiligheid en eenheid moeten worden uitgestraald. Wat daaraan afbreuk doet, kan het nieuw-apostolische daglicht niet velen, met als gevolg dat bijvoorbeeld kritische geluiden amper worden getolereerd. Wie kritiek heeft, wordt ondankbaarheid toegedicht, voortkomend zeker uit of samenhangend met problemen in iemands persoonlijke leven die van een andere orde zijn. Dan moet je jezelf overwinnen in plaats van een ander willen corrigeren.

Daar is geen kruid tegen gewassen. Of toch wel... Verlaat deze sekte!

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Wie kritiek heeft, wordt ondankbaarheid toegedicht, voortkomend zeker uit of samenhangend met problemen in iemands persoonlijke leven die van een andere orde zijn. Dan moet je jezelf overwinnen in plaats van een ander willen corrigeren.

Daar is geen kruid tegen gewassen. Of toch wel... Verlaat deze sekte!

(...)


Uit: Bericht op "Za 19 Nov 2016, 12:33"
@all

Door aan brandende vragen, waar gelovigen mee kunnen worstelen, zó'n manipulatieve draai te geven, worden zij als het ware emotioneel gemolesteerd; verkracht! Waar de nieuw-apostolische hoge geestelijkheid, vreemd genoeg, bij voorkeur geen oog voor heeft, is, hoe God eenieder prachtig heeft toegerust met bijvoorbeeld ook het vermogen om zelfstandig te beschikken over een palet waarop onze emoties zich in alle dimensies laten mengen. Valt dat niet principieel te respecteren?! Zó heeft God onze menselijke waardigheid gedefinieerd! Ik schreef hierover al eens het volgende...
TjerkB schreef:(...)
Sta er nú alsjeblieft even bij stil van Wie wij ons verstand kregen en van Wie onze diepste gevoelens. Wie schiep ons naar Zijn beeld en gelijkenis en Wie vond daarna dat het goed (!!) was dat wij, naargelang de omstandigheden, blij kunnen zijn, bang, bedroefd of boos - en op ieders palet alle gemoedsstemmingen daartussenin? En: Wie rustte ons toe met de voortreffelijke gave om onraad te kunnen bespeuren; om te kunnen twijfelen?!
TjerkB schreef:(...)
Twijfel ís helemaal geen gevaarlijke ziekte zoals inmiddels twee zogenaamde stamapostelen het laten voorkomen! Wie niet kan twijfelen, handelt roekeloos en mogelijk zelfs gewetenloos! Denk aan de ANWB-slogan "Bij twijfel niet inhalen!"

(...)


Uit: Bericht op "Di 21 Jan 2014, 15:44" in de thread "Transparantie of zelfbevlekking?"
TjerkB schreef:(...)
Overigens, het kunnen twijfelen is een goddelijke gave!! Wie nergens meer een gevaar in ziet, wie geen enkel risico meer fatsoenlijk inschat; die is er snel geweest.

(...)


Uit: Bericht op "Za 14 Nov 2015, 20:08" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
Nu echter tot the point: als het in de Nieuw-Apostolische Kerk aan "dienaren" ligt, mogen anderen wel nu en dan twijfelen doch per se níet aan hen of in hun kerk!

Zijzelf daarentegen twijfelen (!) aan de lopende band aan de geloofwaardigheid van de bij hun kerkgenootschap aangesloten leden. Sommigen pestten ze zelfs weg...

(...)


Uit: Bericht op "Wo 10 Feb 2016, 16:38" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder..."
Zoals in de natuur de kleuren harmoniëren, valt dat niet evenzeer te betrekken op het lichaam van Christus? Zie onder:
  • [12] Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus. [13] Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of we nu Joden of Grieken zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn. [14] Immers, een lichaam bestaat niet uit één deel, maar uit vele.

    (...)

    [23] De delen van ons lichaam waarvoor we ons schamen en die we liever bedekken, behandelen we zorgvuldiger en met meer respect [24] dan die waarvoor we ons niet schamen. Die hebben dat niet nodig. God heeft ons lichaam zo samengesteld dat de delen die het nodig hebben ook zorgvuldiger behandeld worden, [25] zodat het lichaam niet zijn samenhang verliest, maar alle delen elkaar met dezelfde zorg omringen. [26] Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde. [27] Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel van uit.

    Uit: 1 Korintiërs 12 (NBV
Daar hebben ze in de Nieuw-Apostolische Kerk nog maar bitter weinig van begrepen, heb ik ontzettend vaak gedacht. Immers, je mag er niet twijfelen, je kunt er je gal niet kwijt, enzovoort. Ik krijg daar bij wijze van spreken an­ti­pe­ri­stal­tische darmbewegingen van:
  • [15] Als de voet zou zeggen: ‘Ik ben geen hand, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort hij er dan werkelijk niet bij? [16] En als het oor zou zeggen: ‘Ik ben geen oog, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort het er dan werkelijk niet bij? [17] Als het hele lichaam oog zou zijn, waarmee zou het dan kunnen horen? Als het hele lichaam oor zou zijn, waarmee zou het dan kunnen ruiken? [18] God heeft nu eenmaal alle lichaamsdelen hun eigen plaats gegeven, precies zoals hij dat wilde. [19] Als ze met elkaar slechts één lichaamsdeel zouden vormen, zou dat dan een lichaam zijn? [20] Het is juist zo dat er een groot aantal delen is en dat die met elkaar één lichaam vormen. [21] Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig,’ en het hoofd kan dat evenmin tegen de voeten zeggen.

    Uit: 1 Korintiërs 12 (NBV)
Wat stamapostel Jean-Luc Schneider morgen de alsdan in Hilversum verzamelde gemeente zal voorhouden, weet ik niet, maar hij zou er verstandig aan doen het boetekleed aan te trekken. Het lichaam waarover wij hier spreken is namelijk van Christus, en de werking ervan wordt niet op afstand vanuit de internationale Nieuw-Apostolische Kerk gecoördineerd dankzij een "ambtslichaam" onder auspiciën van de bestuursvoorzitter. Jean-Luc Schneider en de zijnen kunnen die illusie nu het best eindelijk laten varen. Men heeft zich lelijk vergaloppeerd. Er ontstond in deze kerk voor ontluikend goddelijk leven een welhaast verstikkend klimaat...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

@all

De we­reld wil be­dro­gen wor­den, zo wordt gezegd, oftewel (volgens Van Dale): de men­sen la­ten zich, vaak te­gen be­ter we­ten in, steeds weer beet­ne­men. (...) Bij nader inzien ging ik er ten onrechte van uit dat het er in de door "Godsgezanten" ingerichte nieuw-apostolische geloofspraktijk wezenlijk anders aan toegaat. Er was namelijk onraad aan boord. Daarbij voelde het niet goed dat dit allerwegen wordt gebagatelliseerd door opmerkingen in de trant van dat wij voor elkaar "slijpstenen" zijn: "Waarom getwijfeld aan andermans goede bedoelingen? Trouwens, wie is er zonder zonden? Dus: zet je er overheen. Anders zal God ook jou niet vergeven... "

Het verbaasde mij dus allerminst dat dit ook jl. zondag weer de teneur was, toen stamapostel Jean-Luc Schneider voorging in Hilversum. Geen vuiltje aan de lucht. Spijtig genoeg valt er méér te zeggen dan de zorgvuldig door de kerkleiding aan elkaar geregen succesverhalen over haar "zalige zegenstonden" ons laten geloven. Wat niet weet, dat niet deert: "Helaas kunnen wij pas na afloop van de rechtsgang volledige duidelijkheid geven." Nadat de hoge vertegenwoordigers van het nieuw-apostolische hemelrijk zich 's zondags in de kerk bevonden, nuttigden zij nog een feestmaal en kon hun loopgravenoorlog maandagochtend alweer worden hervat.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
BakEenEi schreef:(...)
Wat in de praktijk bijzonder lastig kan zijn om binnen de Nieuw-Apostolische Kerk uit elkaar te houden, is:
  • zielzorg in de zin van "Weid mijn lammeren" en "Hoed mijn schapen" (zie onder)...
    • 15 Toen ze gegeten hadden, sprak Jezus Simon Petrus aan: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je mij lief, meer dan de anderen hier?’ Petrus antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Hij zei: ‘Weid mijn lammeren.’ 16 Nog eens vroeg hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je me lief?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Hoed mijn schapen,’ 17 en voor de derde maal vroeg hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van me?’ Petrus werd verdrietig omdat hij voor de derde keer vroeg of hij van hem hield. Hij zei: ‘Heer, u weet alles, u weet toch dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen. 18 Waarachtig, ik verzeker je: toen je jong was deed je zelf je gordel om en ging je waarheen je wilde, maar wanneer je oud wordt zal een ander je handen grijpen, je je gordel omdoen en je brengen waar je niet naartoe wilt.’ 19 Met deze woorden duidde hij aan hoe Petrus zou sterven tot eer van God. Daarna zei hij: ‘Volg mij.’

      Uit: Johannes 21 (NBV)
    ... uitgaande van
    • 1 Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zo veel ontferming en medelijden, 2 maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest. 3 Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. 4 Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. 5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had.

      Uit: Filippenzen 2 (NBV)
    ... doch rekening houdend met
    • Ik bedoel dit: wij willen niet over uw geloof heersen, maar juist bijdragen aan uw vreugde. U hebt tenslotte een vast geloof.

      Uit: 2 Korintiërs 1: 24 (NBV)
    ... en volledig (!) daarnaast - omdat het van een totáál andere orde is:
  • het ontketenen van allerhande "bedrijfsactiviteiten", waarbij te denken valt aan

    - het organiseren van de bouw van een kerk
    - het onderhandelen met autodealers, reisbureaus of met journalisten van (massa)media
    - de inrichting van kantoren en het in dienst nemen van (kantoor)personeel
    - het oprichten van een kerkgenootschap en de benoeming van bestuursleden
    - het opstarten van een ledenadministratie
    - het toevoegen van geloofsregels en -voorschriften aan het evangelie van Jezus Christus
    - het uitgeven van offerontvangsten aan rechtszaken voor privé-aangelegenheden
(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Ma 04 Jul 2011, 15:47", in de thread "NIET NAVOLGEN STAMAPOSTEL...IS VERLOREN."
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?”