Wát is er gaande?

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk en wat is een sekte
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

@all

Wát is er gaande? Zojuist werd ik erop geattendeerd dat hierover op Facebook nu het volgende te lezen valt:

Veranderingen m.b.t. het ambt / invoering
  • Op korte termijn zullen er grote veranderingen in de 150 jarige traditie van de nieuw-apostolische structuur van ambten plaatvinden. Mogelijk gaat deze per 1-1-2018 in. Vanaf dan zullen alleen nog de 4 ambten: stamapostel, apostel, priester en diaken worden gewijd. Daarmee vervallen ambten die we uit de Bijbel kennen zoals oudste, herder, evangelist maar ook de ambten opziener en districtsapostel. Met deze verandering zal de ambtsstructuur meer gaan lijken op die van de Katholieke Kerk waar men de hiërarchie van paus, bisschop, priester en diaken kent.
    ---
    Vraag: Hoe zit het dan met de leiding van districten door opzieners en oudsten/ districtsevangelisten doen?
    Antwoord: In de toekomst zullen districten door priesters worden geleid. Priesters zijn gewijde ambtsdragers. Voor de taak van het leiden van een district is geen speciaal ambt meer nodig. In plaats daarvan krijgt een priester de opdracht om een district te leiden. Deze opdracht kan ook tijdelijk zijn mits de situatie dat vereist. (zie bron 1)
    ---
    Vraag: Wat verandert er bij andere geestelijke diensten zoals het zondagschoolonderwijs etc.?
    Antwoord: In de toekomst zal bij deze taken een expliciete benoeming plaatsvinden waarbij de leidinggevende ambtsbroeder om zegen ter vervulling van de taak bidt. (zie bron 2)
    ---
    Vraag: Hoe en vanaf wanneer gaat de transitie in?
    Antwoord: Met de aankondiging van de stamapostel om de ambten te veranderen is het per direct niet meer logisch om nu nog ambten in te zetten zoals evangelisten, herders, oudsten en opzieners. Deze bestaan in de doelsituatie immers niet meer. Het wijden van ambten zal nu even stoppen totdat de nieuwe situatie van kracht is. Zo’n situatie mag echter niet te lang duren. Daarom wordt verwacht dat op korte termijn (mogelijk per 1-1-2018) de nieuwe omschrijving van het ambt wordt ingevoerd.
    Hoe de invoering precies in z’n werk gaat moet worden afgewacht. Mogelijk dat districtsapostel Stork zich gelijktijdig met het moment van invoering met apostel i.p.v. districtsapostel laat aanspreken. Mogelijk dat opzieners, oudsten, herders en evangelisten ervoor kiezen om per 1-1-2018 priester te worden genoemd. Formeel zal het huidige ambt in de administratieve boeken blijven bestaan.
    Het is ook mogelijk dat men ervoor kiest om de benaming van de bestaande ambten ongewijzigd te laten en dat de nieuwe benaming alleen voor de nieuwe wijdingen van toepassing laat zijn. Dit leidt echter tot een langdurige hybride situatie waarbij nieuw gewijde priesters aan de ene kant en oud-gewijde opzieners, oudsten, herders en evangelisten aan de andere kant met verschillende ambtsbenamingen in dezelfde taak verkeren.
    ---
    Bron 1:
    Tijdens de afgelopen districtsapostelvergadering - Pinksteren 2017 in Wenen - stond het thema ‘leidinggevende opdracht’ centraal. De geestelijke leiding van gemeenten, districten en gebieden wordt weliswaar door gewijde ambtsdragers uitgeoefend, maar zij is niet met de geestelijke volmacht verbonden. Daarom worden zulke taken voortaan alleen nog in de vorm van een opdracht – in de regel door een apostel – toegekend. Zij wordt knielend ontvangen.�
    http://www.nak-nl.org/db/6775230/Eerder ... mbtsbegrip
    Bron 2:
    Naast de leidinggevende taken zijn er nog verdere geestelijke diensten die niet noodzakelijkerwijs met een ambt samenhangen, zoals het geven van onderricht. Zulke diensten worden in de toekomst in de vorm van een benoeming door een leidende ambtsdrager toegekend. Daarbij wordt om de zegen ter vervulling van de taak gebeden.
    http://www.nak-nl.org/db/6775230/Eerder ... mbtsbegrip
Oorspronkelijke bron: Facebook-groep "Nieuw-Apostolische Kerk Holland" d.d. Vr 27-10-2017, 22:37
Zie in dit verband tevens het bericht op "Di 24 Okt 2017, 14:06" in de thread "God dienen én de mammon..."

Groet,
TjerkB


N.B.
BakEenEi schreef:
Jabob65 schreef:(...)
Trouwens, las ik het nu goed dat Kolb rigoureus te werk gaat, al de ambtenstructuur met grote vaart aan het reorganiseren is? Waarbij hij verwijst naar de voetwassing?

Lijkt me op zich een goede zaak.

Terug naar het ware priesterschap.



Uit: Bericht door Jabob65 op "Zo 31 Mrt 2013, 21:16"
@Jabob65

Ook ik las het desbetreffende artikel bij Glaubenskultur-Magazine. Eerder al was er (ik meen bij RELIGIONSREPORT) geschreven over soortgelijke ontwikkelingen in Zuid-Afrika, waarbij in de New Apostolic Church alle ambten tussen priester en opziener (dus van gemeente-evangelist tot en met districtsoudste) op termijn worden afgeschaft.

In de allereerste plaats vind ik dat de kerkleiding ook op dit punt tekortschiet in haar informatievoorziening. Als men het er op "het hoogste niveau" allang over eens is dat al deze ambten overbodig zijn (geworden), waarom hebben de broeders en zusters dat dan niet gewoon vlot mogen vernemen? Trouwens, dit is absoluut alleen nog maar het puntje van een enorme ijsberg vol van geheimzinnigheid. Ruim 10 jaar geleden zag ik al dat de kerk stiekem compleet in de steigers was gezet. Zie mijn bericht op "Di 25 Jan 2011, 15:33" in de thread "Een gezonde dosis respect voor wie God zendt... " (...) Voor mijzelf was gaandeweg de maat vol.

Intussen hebben "topfunctionarissen" de tent onherstelbaar verbouwd. Ook het ambt van stamapostel en de verregaande volmachten die daaraan werden gekoppeld kloppen niet met het evangelie van Jezus Christus.

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht -op het voormalige forum van Bauke Moesker- op "Zo 31 Mrt 2013, 21:53", in de thread "Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk"
Zie ook het bericht op "Za 07 Dec 2013, 15:44"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Naast seksueel geweld is ook psychologisch misbruik natuurlijk verwerpelijk. Wie emotioneel wordt overweldigd door geestelijke misleiders, valt evenzeer ten prooi aan een vorm van verkrachting, waarbij op een ontwrichtende, alles beschadigende manier zielen gedesoriënteerd raken en brutaal van hun soevereiniteit beroofd.

(...)


Uit: Bericht op "Za 04 Nov 2017, 13:44" in de thread "God dienen én de mammon... "
@all

Ga nu toch weer eens na, dacht ik, toen ik het las, "Stamapostel verduidelijkt het ambtsbegrip": hier wordt juist helemaal níets verduidelijkt. Immers, er wordt alleen maar ontregeld doordat gelovigen met zowat een grondwetsherziening worden ge­cho­queerd in het ze eerder bijgebrachte normbesef over "dienen en leiding geven"! Als er wordt gesproken in termen van "verduidelijken", is het eerste wat mensen denken volgens mij: ha, fijn. Maar hier betreft het een politieke aardverschuiving in de kerkelijke organisatie. Alsof het den Here zou hebben behaagd de stamapostel en diens rechterhanden door de werkzaamheid van de Heilige Geest te verrijken met baanbrekende nieuwe inzichten, die men uit goedertierenheid voor de duidelijkheid nu onmiddellijk men ons deelt, zorgt dit eigenzinnige optreden alleen maar voor onrust:
  • Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien.

    Uit: Galaten 1: 7 (NBV)
  • Zorg ervoor dat niemand zich de genade van God laat ontgaan, dat er geen giftige kiem opschiet die onrust veroorzaakt en met zijn bitterheid velen besmet

    Uit: Hebreeën 12: 15 (NBV)
In een kerkelijke organisatie kan er wel besluitvorming plaatshebben over gekwalificeerde functies en ambten, maar daarmee kun je niet alleen elkaar doch juist ook God lelijk voor de voeten lopen:
  • En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”

    Uit: Matteüs 7: 23 (NBV)
  • Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden?

    Uit: Jakobus 2: 14 (NBV)
Nu onder het mom van "verduidelijkingen" de geestelijke bedieningen op de schop gaan en dienaangaande al ons weten op basis van de in 2012 verschenen nieuw-apostolische catechismus alleen maar stukwerk blijkt te zijn, denk ik dat het verstandig is als wij ons ervan bewust zijn én blijven dat er onder het koren ook kaf is.
  • Uw wil te doen, mijn God, verlang ik,
    diep in mij koester ik uw wet.


    Uit: Psalm 40: 9 (NBV)
  • Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat.

    Uit: Romeinen 8: 7 (NBV)
Laten wij niet in de ban staan van de wisselvalligheden van machtsfiguren in zo'n kerkelijke organisatie. Het ware diaconaat en apostolaat verloochenen zich niet.
  • Maar hij kende hun gedachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en huis na huis stort in.

    Uit: Lucas 11: 17 (NBV)
  • Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen?

    Uit: Handelingen 15: 10 (NBV)
Daarom: vergeet de misleidend aan de man gebrachte "verduidelijkingen" namens de nieuw-apostolische oppergod, die telkens zijn plannen wijzigt, maar snel... Bij al die opgelegde leerstelligheden betrof het evenzovele waanzinnige aanslagen op de rechtsorde in het werk van God en geweldplegingen (!) op "het gro­te ge­bod":
  • [36] ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ [37] Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. [38] Dat is het grootste en eerste gebod. [39] Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. [40] Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

    Uit: Matteüs 22 (NBV)
Zie in deze samenhang ook mijn berichten, resp. op "Di 17 Jan 2017, 00:00" en "Do 02 Feb 2017, 17:07", in de thread "Waar is de taal van het hart gebleven?"

Groet,
TjerkB


P.S.
TjerkB schreef:(...)
De angst om geen "verstokte lotgenoten" meer te hebben wanneer de waarheid aan het licht komt, is vaak veel groter dan de wens om een normaal leven te lijden... Lezenswaardig in dit verband is wellicht het boek "Bevrijding van trauma, angst en onmacht - op weg naar gezonde autonomie en liefde" van prof.dr. Franz Ruppert.
  • [10] De leerlingen kwamen naar hem toe en vroegen: ‘Waarom spreekt u in gelijkenissen tot hen?’ [11] Hij antwoordde: ‘Jullie mogen de geheimen van het koninkrijk van de hemel kennen, hun is dat niet gegeven. [12] Want wie heeft zal nog meer krijgen, en het zal overvloedig zijn; maar wie niets heeft zal zelfs het laatste worden ontnomen. [13] Dit is de reden waarom ik in gelijkenissen tot hen spreek: omdat zij ziende blind en horende doof zijn en niets begrijpen.
    [14] In hen komt deze profetie van Jesaja tot vervulling: “Jullie zullen goed luisteren maar niets begrijpen,
    en jullie zullen goed kijken maar geen inzicht hebben.
    [15] Want het hart van dit volk is afgestompt,
    hun oren zijn doof
    en hun ogen houden zij gesloten.

    Met hun ogen willen ze niets zien,
    met hun oren niets horen,
    met hun hart niets begrijpen.
    Want anders zouden ze tot inkeer komen
    en zou ik hen genezen.”


    Uit: Matteüs 13 (NBV)
(...)


Uit: Mijn bericht op "Ma 19 Okt 2015, 11:48" in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"
N.B.
BakEenEi schreef:(...)
Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel...

Als iemand mij zou vragen "Maar hoe los je dit dan nu op?", wat na alle berichtgeving op dit forum en de berustende houding van de "verantwoordelijken" in de afgelopen zes maanden amper nog te verwachten valt - vandaar dat ik die vraag intussen maar zelf hardop stel, kom ik persoonlijk tot de slotsom: dit lost zich vanzelf op! Van mijn kant is er ontzettend veel aanvullende informatie aangereikt, inclusief oplossingen (!) - zie bijvoorbeeld de thread over LEAN Thinking. Ik wilde de zaak in de volle breedte op tafel zien te krijgen. Daarbij zal het niemand zijn ontgaan dat het voor mij in de kern nog altijd gaat om zielzorg. Spijtig genoeg was ik eerder al tot de conclusie gekomen dat men in de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) ook daarbij het spoor volkomen bijster is geraakt. Ik zou er een een boekwerk "in drie kloeke delen" over kunnen volschrijven. Ik ben ervan overtuigd dat als alle "hoge(re)" dienaren van hun voetstuk afkomen, de gemeenten op slag opleven. Aangezien echter in dat opzicht de verdorvenheid in deze kerk al te groot is, kunnen we dat rustig vergeten.

God verbindt zich niet aan de hoogmoedigen. Zo eenvoudig ligt dat. En wie niet eerlijk en oprecht kan zijn, wie fouten niet toegeeft en een verzuim niet herstelt, moet niet denken dat zulks nooit aan het licht komt. Er is hier simpelweg sprake van machtsmisbruik en van indoctrinatie. De oplossing voor het hele probleem ligt bij het "eerste en grootste gebod". Aangezien de kerkleiding vragenstellers minacht (!), ligt mijn bijgeloof in ieders voornaamheid al gedurende een aantal jaren voorgoed in gruzelementen. Het heeft geen enkele zin om te spreken over een zelfbeeld, over geloofsartikelen, laat staan over een catechismus, als men niet in de allereerste plaats elke naaste in zijn of haar waarde kan laten. Er bestaan in het "werk Gods" géén "hogere dienaren"!! Geen één!! Wel misschien in een kerk, of zo, maar níet in Zijn werk. Er is niks geheimzinnigs aan de boekhouding van een kerkgenootschap, doch wie er desondanks wél geheimzinnig over doet - die heeft wat te verbergen!! Wat heeft men dan bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland te verbergen? Welnu, dat zijn bijvoorbeeld de topsalarissen (!), en verder op het ogenblik een enorme financiële knoeiboel.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 18 Feb 2011, 13:15", in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wát is er gaande?

Bericht door Levi »

@Tjerk,

De internationale versie, versus de Nederlandse:
Maar ik sta erop dat wij in deze aangelegenheid nauwgezet te werk gaan. Dat kost natuurlijk veel tijd, maar dat is voor de eenheid van de kerk noodzakelijk.”
Maar ik sta erop dat wij in deze aangelegenheid nauwgezet te werk gaan. Dat kost natuurlijk veel, maar dat is voor de eenheid van de kerk noodzakelijk.
In de eerste versie kost het veel tijd, terwijl het in de 2e -de Nederlandse- versie veel kost! Freudiaanse verspreking? :roll:
“In de komende maanden zullen wij ons eerst met de priesterlijke ambten en dan met het ambt van diaken bezig gaan houden”, zo verkondigde de kerkleider. “De wijdingen die tot dusver zijn voltrokken, zijn en blijven volledig geldig. We zetten onze kerk niet op haar kop.”
Dit is de grootste misvatting! Een hiërarchie met rangen en standen even omver trekken en overgieten met een plat organisatie model? En nog erger, prevaleert het gewijde ambt boven een taakopdracht of andersom? Of wel ‘wie is hier de baas’? Jij of ik? En dus bepalend voor de autonomie.
Dat laatste zit al 150 jaar in de NAK structuur en vooral cultuur!


Groet,
Levi
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Wát is er gaande?

Bericht door ZwartSchaap »

J.L. Schneider heeft opgemerkt dat de kerk niet op de kop zal worden gezet.

Dat hoeft ook niet meer want dat is in de laatste jaren alreeds gebeurd.
De voorgenomen veranderingen (snoeien van het ambslichaam) zal intern voor nog meer
verbijstering zorgen.
Vele leden waren in het verleden loyaal aan de kerk, die tijd is vrijwel voorbij.

Groet ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 21-03-2018, 07:00 uur]
TjerkB schreef:(...)
... grasduinend in het roerige verleden van "het apostolische werk" ...

(...)


Uit: Bericht op "Ma 19 Mrt 2018, 11:22", in de thread "NAKI 150 jaar?"
@all

Niet zonder reden schreef ik in de naam van deze thread het woord "Wát" met een accent aigu op de letter "a" want vaak heeft het nogal wat voeten in de aarde alvorens belangstellenden erachter komen wat er in "het apostolische werk" werkelijk gaande is. Mijzelf is het hierbij helaas ook vele malen overkomen dat ik kennisnam van impliciete hartenkreten in reacties van zielen, die terugblikten op de tijd waarin men binnen de muren van de kerk in feite werd geminacht en kwalijk werd misbruikt. Vanochtend stuitte ik nog op een voorbeeld van wat zulke godgeklaagde praktijken pijnlijk kenmerkt:
BakEenEi schreef:(...)
Interessant wellicht om er eens op terug te blikken hoe in 1997 de kaarten zich lieten schudden tijdens een in Duitsland destijds uitgezonden radio-interview met Helmut Obst, Gerd Opdenplatz en Olaf Stoffel...
Enkele uitspraken:

(...)
  • Dr. Olaf Stoffel: Ich möchte ein paar Punkte nennen. Der erste Punkte ist, daß man uns die Kirchengeschichte verheimlicht hat. Weder der Verlag, ich weise auch explizit darauf hin, rückt einfach Informationen heraus noch kommt man sonst heran. Ich bin, und verweise auf das Buch von Herrn Obst, dankenswerterweise an diese Quellen herangekommen. Habe erst dann gemerkt, wie schwierig, wie problematisch die Geschichte der Neuapostolischen Kirche ist, wieviel verdrängt, verleugnet wird in meinen Augen. Das war der erste Aspekt. Ich habe versucht, diese Kirchengeschichte heranzubringen an die Geschwister, an die sogenannten Vorangänger; eisiges Schweigen hat mich getroffen. Man wollte nicht mit mir darüber reden, denken Sie an die Botschaft von Stammapostel Bischoff. Die zweite Schiene war, daß ich gemerkt hab', wie das System Menschen erniedrigt. Ihnen ihre Autonomie nimmt, wie Kinder behandelt und mißhandelt werden in meinen Augen, siehe Sonntagsschule und Sonntagsvorschule; auch da fühle ich mich als Täter. Ich war selbst einmal tätig gewesen in der Sonntagsschule, das war der zweite Strang. Ich konnte auch meine Gedanken nicht entwickeln. Am Schluß hat man mir vorgeworfen, ich hätte protestantisch gedient, nur weil ich es gewagt habe, die Sündenvergebung auszusprechen ohne die Namen der Apostel zu nennen und mich nur auf Christus bezogen habe. Ein dritter Punkt war, daß ich großen Druck bekam. Ein höherer Amträger hat mich besucht und hat mir gesagt ich hätte meine Frau nicht im Griff, weil sie einen kirchenkritischen Vortrag besucht hat. Er wurde fast ausfällig in seinen Formulierungen. Das ist meine persönliche Leiderfahrung, die ich mit vielen anderen teile. Und wenn ich die Chance gehabt hätte, mich zu artikulieren und wenn ein Reformbedarf dagewesen wäre in der Neuapostolischen Kirche, wäre ich möglicherweise geblieben. Aber so sehe ich für mich keine Möglichkeit und Ich kann mir nicht vorstellen, daß man von diesen Dogmen abgeht.
    (...)
(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 16 Nov 2011, 17:43", in de thread "Sektetest"
Wie echter bij "de dienaren" om aandacht vraagt voor verbeterpunten (!) die doorklinken in dergelijke persoonlijke ervaringen, wacht inderdaad allengs "ein eisiges Schweigen". Je botst bij "de zegenaars" (...) op een "ondoordringbare laag", zoals ik het zelf ooit maar heb verwoord; op een vestingmuur van opzettelijk onbegrip.

Wie zich dienaar of zegenaar laat noemen, of zelfs Oberthirte of Kirchenpräsident, doch wie desondanks geen boodschap heeft aan kommervolle omstandigheden waarin naasten binnen de muren van de kerk (!) wegkwijnen, ontmaskert zichzelf daarmee in feite als een antichrist. Dan laat het leed van anderen je onverschillig. Dan steek je willens en wetens ook geen hand uit als je nota bene zelf in de positie bent om dit leed te doen verzachten want... je verkocht je ziel aan de duivel. Míjn ervaring is dat elke inspanning om kerkelijke ambtsdragers tot andere inzichten te brengen die zó liefdeloos te werk gaan, neerkomt op trekken aan een dood paard.

Zaken verzwijgen, onder het tapijt laten verdwijnen of op misstanden ontwijkend reageren is beslist een handelskenmerk van nieuw-apostolische kerkbestuurders. Menigeen valt dit op:
Redactie schreef:(...)
  • "Die NAK hat sich über Jahrzehnte nicht nach außen artikuliert. Sie führte vielmehr lange Zeit 'ein Leben im stillen Winkel und war fast ängstlich darauf bedacht, keine Aufmerksamkeit zu erregen'. So war es für Außenstehende schwierig Informationen über die Gemeinschaft zu erhalten, da diese von der Öffentlichkeit zurückgezogen lebte nach dem Motto: "Wir schweigen und gehen unseren Weg". Für 'Informationen' wurde man stattdessen auf die mehrmals wöchentlich stattfindenden Gottesdienste verwiesen. Ende der achtziger, Anfang der neunziger Jahre nahm die Kritik von außen und damit die Druck auf die Gemeinschaft stetig zu."
... meldde Katja Rakow in 2004 in haar boek "Neuere Entwicklungen in der Neuapostolischen Kirche: Eine Dokumentation des Öffnungsprozesses".

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 19 Jun 2012, 22:09", in de thread "Wie weet wie Marcel Dagenbach is?"
Gefahren, die ich im Zusammenhang mit der Neuapostolischen Kirche und Lehre sehe
  • 1. Nur ein geringer Teil unserer Bevölkerung ist darüber informiert, dass die Neuapostolische Kirche eine Sekte ist. Durch ihr äusseres Erscheinungsbild hat die Neuapostolische Kirche in der Öffentlichkeit den Eindruck erweckt, eine Art "Freikirche" zu sein. Auch der Begriff Kirche, den diese Sekte in ihrem Namen trägt, verstärkt diesen Eindruck.
  • 2. Eine verantwortungsvolle Aufklärungsarbeit der Öffentlichkeit durch den Staat und die Kirchen über die Neuapostolische Kirche hat bis heute nicht stattgefunden. Doch gerade durch sachliche Informationen muss die Öffentlichkeit über Sekten aufgeklärt werden. Wie aus dem vorliegenden Text deutlich wurde, kann man sich auch bei einer Gemeinschaft wie der Neuapostolischen Kirche nicht auf Werbematerial verlassen. Obwohl nicht die Unwahrheit gesagt wird, bleiben doch wichtige Informationen ungenannt.
  • 3. Die neuapostolische Lehre macht Menschen von Menschen abhängig.
  • 4. Die neuapostolische Lehre macht unselbständig.
  • 5. Die neuapostolische Lehre verhindert eine Persönlichkeitsentwicklung und –entfaltung.
  • 6. Die neuapostolische Lehre verhindert Kritikfähigkeit der Gläubigen.
  • 7. Die Macht und Autorität, die mit dem Apostelamt und ganz besonders mit dem Stammapostelamt verbunden sind, erscheinen mir gefährlich gross. Welche Folgen es haben könnte, wenn diese Macht und Autorität missbraucht würden, mag ich nicht weiter ausführen. Es gäbe genügend Beispiele dafür, die belegen könnten, wie Macht und Autorität missbraucht wurden und welch verheerende Folgen es hatte.
Mein Anliegen ist: Eine verantwortungsvolle Aufklärungsarbeit der Öffentlichkeit über die Neuapostolische Kirche.


Bron: http://www.sekten.ch/ex-site/links/nak/ ... nefeld.pdf

Sylvia Kranefeld, Sekten (1994)
Aufklärung statt Therapie | Ein Blick hinter die Fassade der Neuapostolischen Kirche

Zie ook -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Di 08 Mrt 2011, 22:02", in de thread Heersers in de kerk (6): "Seelische Abhängigkeit"
Zie hoe manipulatief de nieuw-apostolische kerkleiding in deze samenhang rechtpraat wat krom is:
Redactie schreef:(...)
Ook RELIGIONSREPORT kwam met een redactioneel artikel over de bewuste dienst. Daarin beschrijft men hoe stamapostel Leber een aanvankelijk sympathiek overkomende relativering direct ongedaan maakt:
Voor insiders laat de nieuwe Zuid-Amerikaanse districtsapostel Raúl Montes de Oca zich vervolgens tenenkrommend uit door een uiterst beladen onderwerp aan te snijden:
  • „Lasst uns auch erkennen, dass oft das Schweigen Gottes seine Antwort ist.“
Immers, indien de "Godsgezanten" ergens het zwijgen toe doen, wat in het verleden ten koste van duizenden die aan dogma's werden opgeofferd is gebeurd, wil men hebben dat ieder daar genoegen mee neemt.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 07 Feb 2012, 22:42", in de thread "Stamapostel Leber onverantwoordelijk - antisociaal optreden!"
Of in dit verband de kip er eerst was of het ei, weet ik niet, maar anderen kunnen er óók wat van:
Zie verder -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Za 24 Aug 2013, 11:02", in de thread "Verslag van de Godsdienst van zondag 10 juli 1960", waaruit het onderstaande citaat:
BakEenEi schreef:(...)
Hoewel de deels geschonden tekst bij het inscannen van het bewuste document nog wel enige correctie behoeft, is het duidelijk dat er tijdens de dienst op zondag 10 juli 1960 uiterst krenkende uitspraken zijn gedaan over weggehoonde zielen die hun bedenkingen hebben bij het door de "autoriteiten" door de jaren heen brutaal geclaimde allerhoogste waarheidsgehalte ten aanzien van de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff:
  • Als tekstwoord diende 2 Petrus 3: 3-6: "dit vooral moet gij weten, dat er in de laatste dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten wandelen, en zeggen: Waar is de belofte zijner toekomst?"
  • Walter Schmidt: De Stamapostel heeft ons alles gezegd wat de Heer hem in de geest gaf wanneer het daarvoor de tijd was. Hij, de grootste openbaarder van onze tijd, uitgerust met een verheven, goddelijke geest, heeft ons de wil des Heren zuiver en rein verkondigd. Zo staan wij ook heden nog tegenover het woord, dat wij tot nu toe gesproken hebben, en behoeven wij geen enkel woord daarvan terug te nemen.
  • Walter Schmidt: Wij beleven ook nu het voorgelezen woord, waarin de spotters en verachters zeggen: waar is de belofte zijner toekomst? Want nadat de vaderen ontslapen zijn, nadat de Stamapostel van onze tijd ontslapen is, blijft het alles, zoals het vanaf de aanvang van de schepping geweest is! Neen. mijn lieve Broeders en Zusters, het blijft niet zo! De Heer voleindigt, hetgeen Hij begonnen is. Hoe zou zich anders de Schrift vervullen? In de Openbaring van Johannes is immers de ontwikkeling van de Bruidsgemeente geschilderd, ,en wij lezen in Openbaringen 14:1: "En ik zag en zie, het Lam stond op de berg Zion en met Hem honderdvierenveertigduizend, op wier voorhoofden Zijn naam en de naam Zijns Vaders geschreven stonden." Dan wordt deze Bruid beschreven, waarvan verder gezegd wordt: "Zij volgen het Lam, waar Hij ook heengaat" (Openb. 14: 4). In deze tijd beproeft de Heer ons geloof. Nu zullen ook de spotters naar voren treden, onze vijanden en tegenstanders, en zullen zeggen: 'Waar is jullie belofte? Broeders en Zusters, dan zullen wij handelen gelijk Abraham eens deed. Gelovig, zoals hij eenmaal op Moria stond, zo bevinden wij ons heden op de hoogste berg, waarvan de profeet reeds zeide, dat in de laatste tijd de berg, welke des Heren huis is, vast zal staan. hoger dan alle bergen (Jesaja 2: 2).
  • Walter Schmidt: De Stamapostel zal ook in de voorliggende tijd zijn handen zegenend over ons uitspreiden. Als heden de spotters en verachters, onze vijanden en tegenstanders, die hun blik op het verlossingswerk van onze God richten, zeggen "Waar blijft U thans met Uw belofte?", dan zullen wij wijs genoeg zijn om niet met hen in discussie te treden. De duivel is te vergelijken met een lucifer. Als men hem in de hand neemt, ziet hij er onschuldig uit, maar hij verbergt een geweldig verderf in zich, zodra hij met het strijkvlak in aanraking komt. Met een lucifer kan men een stad in de as leggen of een bos aansteken. Ik wil mij er niet voor laten gebruiken voor de duivel een strijkvlak te zijn. Ik wil geen onproductieve arbeid op mijn schrijftafel laden, doordat ik mij als strijkvlak aan de spotters, de vijanden en tegenstanders ter beschikking stel, opdat de duivel overal zijn vuur kan aansteken, Ik zal getrouw aan de woorden van de Stamapostel, op alle aanvallen. welke thans van buiten af komen, zwijgen, Dit sterke wapen, dat de Stamapostel vele jaren bij zich droeg. heeft allen de mond gesnoerd. Zij hebben weleens geroepen, dan echter, hebben zij gezwegen, omdat de Stamapostel zweeg. Zo zullen ook wij, als Apostelen, bij alles wat thans komen zal, dit sterke wapen aanwenden, het wapen van het zwijgen. Het laatste woord spreekt de Heer. Zo heeft de Stamapostel het gedaan. Hij was ons in vele, vele dingen een voorbeeld. Hij was niet alleen met menselijke wijsheid toegerust, echter ook met goddelijke. Hij heeft vermeden, nutteloze arbeid te doen en met de vijanden te twisten. Hij heeft ook nimmer slapende honden wakker gemaakt, hij heeft ze laten slapen. Zo zullen ook wij het doen.
  • Walter Schmidt: Wij danken de Stamapostel over zijn graf heen, dat wij in een arbeid kunnen treden die tot zover klaar is. Hij laat een opgeruimde levensstraat achter, met iedere ziel was hij in het reine.
  • Walter Schmidt: Zo hebben ook wij geloofd, dat de Heer het werk voleinden zou in het leven van onze Stamapostel. Heeft het ons geschaad, zó geloofd te hebben? Ik geloof, dat wanneer hij de boodschap niet verkondigd had, misschien vele Godskinderen tot het materialisme overgegaan en voor het Godswerk verloren geweest zouden zijn.
  • Apostel Lewitus: Daarom is het geen schande. als ook wij heden voor een raadsel staan en moedigen eerlijk bekennen: Wij hebben geloofd. Wij zullen zwijgen, als er aanvallen komen, en een gesloten muur voor onze Stamapostel Schmidt vormen. Want waar geen gat is, kunnen ook de machten der duisternis niet binnendringen.
Bron: http://apostolischekritiek.nl/verslag_v ... ___van.htm
Waarvan akte! Maar was het de Geest der waarheid die hier zo venijnig van zich afbeet?

(...)
Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef:(...)
Laat niemand zich ergens mee willen bemoeien - dat is, als het aan de "zegenaars" ligt, wat bij de Nieuw-Apostolische Kerk de aangesloten leden op hun klompen dienen aan te voelen. Men moet het "in stilheid en vertrouwen" aan de ambtelijke top in deze kerk wensen over te laten hoe de kortste route wordt uitgestippeld naar "het heerlijke einddoel", terwijl over tussentijdse koerswijzingen niet wordt gecorrespondeerd want immers: de kerkleiding handelt eigenmachtig naar bevind van zaken, afhankelijk van de klimatologische omstandigheden op 's werelds levenszeeën, wat betekent dat de bestuursleden zichzelf zien als schippers naast God.

Vandaar bij dit kerkgenootschap het eenrichtingverkeer in de communicatie. Vandaar de repressie (!!) waarmee vragenstellers zich steevast geconfronteerd zien. Vandaar de dood in de pot. Daarom ook blíjf ik het herhalen: "Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch).

(...)


Uit: Bericht op "Zo 29 Mrt 2015, 15:22" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
Zie ook het bericht op "Ma 30 Mrt 2015, 19:33" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"
[/quote]
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 21:00 uur]


@all

Hoe kunnen mensen zich toch zó langdurig én destructief (!!) met open ogen laten bedriegen als het nog eens werd toegelicht in het vorige bericht in deze thread?!

Immers, ook wat ikzelf ooit aan ongerijmdheden in de gauwigheid opsomde, is om de dooie dood niet niks:
(...)
Enkele punten:
  1. alleen personen die via een aantal opvolgende geestelijke bedieningen in de organisatie zijn opgeklommen, krijgen tevens zeggenschap over geldzaken
  2. door de aandacht die nodig is voor de behartiging van organisatorische en bedrijfseconomische aangelegenheden houden leidinggevenden te weinig tijd over voor de geestelijke verzorging van naasten
  3. deze “ondergeschikten” hebben op dat punt niets in te brengen
  4. er is geen enkele uitwerking voorhanden over wat aangesloten leden onder zielzorg mogen verstaan
  5. de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt
  6. t.a.v. de macht die men uitoefent op grond van bestuursfuncties zijn er bijna geen procedures en regels
  7. leden kunnen nergens enig recht aan laten toetsen
  8. er bestaat geen enkele waarborg voor (de kwaliteit en de continuïteit van) zielzorg
  9. niemand vanuit de organisatie neemt het gegarandeerd voor je op wanneer je met zinloos geestelijk geweld onheus wordt bejegend
  10. bij de leden vindt men geen krachtig correctief vermogen om zaken te verbeteren
(...)


Uit: Bericht "Onrust" op het voormalige Forum van Chris van der Leest, NAK-Observer op "28-08-2007, 19:52:48"
Waarom lopen mensen dan tóch als goedgelovigen achter machtsfiguren aan bij wie het níet gaat om de navolging van Christus, doch om de onderdanigheid aan ze?

Ik denk dat men zich juist dit laatste in de Nieuw-Apostolische Kerk al niet meer weet (en vervolgens: wenst) te realiseren. Wie bij dit kerkgenootschap "in de navolging" staat, heeft in zijn of haar leven de leidsels al min of meer uit handen gegeven. Men is alleen nog maar beducht voor gevaren vanuit "de wereld om ons heen" want gevoelsmatig is de Nieuw-Apostolische Kerk synoniem geworden voor "het Vaderhuis" - en daar geldt, zoals het in een bekend lied naar voren komt, vooral onder meer:

  • Het verleden is betreden,
    voorwaarts richt ik mij.


    Want wie aan het doel niet hecht,
    heeft verbeurd zijn kroningsrecht.

    ... Wil dus ijlen; elk verwijlen
    leidt van 't doel voorwaar!


Dan speel je "nach dem nauapostolischen Glaubensverständnis" met vuur als je, vanuit je mens-zijn, tegenover naasten in voorkomende gevallen nog met een beschuldigende vinger wijst. Immers, "wie anderen niet vergeeft, vindt zeer zeker geen genade voor zijn of haar eigen tekortkomingen". Zo kan het gebeuren dat de gedachte postvat: laten wij het dus gezellig houden, "in de gemeenschap". Terwijl de betrokkenen nog volop van zich afbijten als daartoe aanleiding bestaat in het dagelijkse leven, raakt men "in de gemeenschap" ongevoelig voor misstanden. Niemand ondertussen die doorheeft dat in dit opzicht het vermogen om gezonde afwegingen te kunnen maken, hoe subtiel ook (maar wel degelijk op een manier zoals de gestage drop de steen uitholt), wordt geconditioneerd onder het zingen van een lied als:
  • 1
    Waar vind ik Jezus,
    waar vind ik vrede?

    Kunt gij mij zeggen,
    waar vind ik Hem?
    Waar Jezus troont,
    waar Jezus woont,
    daar is gewis de hemel mijn;
    daar mocht ik eeuwig, eeuwig zijn!
    Daar mocht ik eeuwig, eeuwig zijn!


    2
    Wilt gij Hem vinden,
    Hem toebehoren?
    Ik zal u zeggen
    waar gij Hem vindt.
    In 't vaderhuis,
    daar vindt gij Hem.

    Daar leeft, daar helpt, daar zegent Hij;
    daar spreekt Zijn mond tot u en mij.
    Daar spreekt Zijn mond tot u en mij.


    3
    Daar werkt de Heiland
    in Zijne knechten;
    in de Apost'len,
    daar vindt gij Hem.
    En klopt gij daar
    in ootmoed aan,
    ziet g' u de hemel opengaan;

    ziet gij Hem vol genade staan.
    Ziet gij Hem vol genade staan.


    Bron: Lied 211, NAK-gezangboek
In combinatie met vele andere, op zichzelf beschouwd volstrekt onschuldig ogende doch evenzeer verraderlijke understatements die kenmerkend zijn voor de nieuw-apostolische geloofscultuur, geloven de betrokkenen na verloop van tijd "in de gemeenschap" als het ware hun eigen ogen niet meer en men existeert in twee -gescheiden- werelden. In zo'n geestestoestand verliest men deels het contact met de werkelijkheid. Kritiek op "de gemeenschap" ziet men als werk van de Satan.

[wordt vervolgd]


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

  • Jezus antwoordde: ‘Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen.

    Uit: Johannes 14: 23 (NBV)
@all

Indien degenen die voor het reilen en zeilen "in de gemeenschap" -tegen betaling- verantwoordelijkheid hebben aanvaard zich NIET laten aanspreken op op- of aanmerkingen en bijna alle anderen een andere kant opkijken als naasten, die het dubbel moeten ontgelden, omdat, ongeacht de situatie, het hoe dan ook "een zaak voor de dienaren" betreft; hoezo zouden "mijn Vader en ik [Christus Jezus]" er dan tóch nog voor kiezen om in zo'n onherbergzame kille kerk te willen vertoeven?!

Dit is wat mij ontzettend vaak heeft beziggehouden wanneer ik nadacht over het onbeschrijfelijke leed van tallozen die met al hun opzettelijk onbeantwoorde vragen en opmerkingen wel mochten opkrassen in de Nieuw-Apostolische Kerk die ik om exact dezelfde reden ook persoonlijk ben ontvlucht - zonder achteraf ook maar één moment te hebben terugverlangd naar de vleespotten van Egypte. Daarvoor was mijn vertrouwen in "de dienaren die ons voorgaan" namelijk al te zeer misbruikt.

Eigenlijk is het dus heel simpel: waar geen liefde woont, gebiedt de Heer ook geen zegen. Laat dus niemand "never ever" hierover zich het hoofd nog hoeven breken.

[wordt vervolgd]


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

@all

Nog over "het Vaderhuis" gesproken; in 2011 beschreef ik op het voormalige Forum van Bauke Moesker hoe voor mij deze "plaats van rust en vrede" werd ontheiligd:
  • Samen... trokken wij met elkaar op, toen de hoofdzaak nog centraal stond. Wij kwamen in de gemeenschap om "het goddelijke" met elkaar te delen; om te ervaren hoe Hij kan zegenen waar twee of drie in Zijn naam samen zijn gekomen. Het ging niet om het imposante van menselijk kunnen, om onszelf, om vormen en namen. God zag het hart aan. Het ontbrak ons aan niets. Als broeders en zusters vulden wij elkaar aan. "Krachtig bouwt de Heer, als vrucht van 't kruis, door Zijn trouwe knechten Zijn geheiligd Huis". Dat zongen wij met overtuiging, vooral ook het refrein van dit bekende oude lied: "O, dat is zalig en heerlijk, Jezus maakt ons Zich gelijk; heilstaat voor ieder begeerlijk, Hij maakt ons gelukkig en rijk." Wij kwamen samen, met velen of met weinigen, in kerk of zaal, bij een ziekbed of rond een graf; maar het ging ons om het eeuwige; om "de liefde des Vaders". Ieder was een radertje in Zijn werk; géén "mensenwerk". Wij wisten: " 't Is, Heer, Uw werk, van U alleen, het werk waarin wij staan; daar Heer, Gij zelf de Bouwer zijt, kan't nimmermeer vergaan". Het was dus zeer zeker niet óns werk, waarin Hij "geacht werd" te staan! Veeleer ging het om fijne verhoudingen waarin goddelijk leven kan gedijen. Wij zongen ook: "O, zalig 't huis, waar allen die daar dienen, doordrongen zijn van hun zo grootse taak; en al hun werk met liefd' en trouw verrichten, dit steeds beschouwend als een heil'ge zaak. Waar oud en jong elkaar als huisgenoten, als kind'ren Gods erkennend, achting biên; in wederzijdse liefde en waardering het wezen van de Vader wordt gezien." Zo was de gemeenschap opgebouwd; het Vaderhuis: "uit onbehouwen stenen". "De liefde als fundering, die alles samenhoudt."

    En dan klinkt er als het ware vanuit de verte trompetgeschal: de machtigen maken hun opwachting. De groten der aarde zijn in aantocht. De hogeren, de verantwoordelijken, de leidinggevenden. Een "Oberhirte", een "geistliches Oberhaupt aller neuapostolischen Christen", een "Kirchenpräsident und Stammapostel". Maar zongen wij niet: "Sion, wil de poort verhogen. Zie, uw Koning komt met vreê. Geef Gods Zoon de hoogste ere, Hij brengt 's Vaders zegen mee."? Nu echter verschenen er opeens "hoge dienaren" alsof zij speciale afgezanten waren van hoge vertegenwoordigers van het koninkrijk der hemelen, en zij allen wensten als zodanig met de meeste hoogachting heiligheid en onschendbaarheid te genieten! Het lied "Waar Apost'len staan, breekt Gods Geest zich baan, worden alle dingen 'nieuw' gemaakt" kreeg een volkomen andere betekenis. Zij wezen namelijk níet de weg "waarop Jezus reeds is vóórgegaan"! Echter, wij waren met een geheel ander verlangen naar Zijn huis gekomen... zoals het klinkt in het lied "Komt tot Mij, komt; kom herwaarts, komt!" Biddend en indachtig aan... "Aan des Heilands voeten worden door Zijn woord al mijn stille beden openlijk verhoord. Ja, Zijn liefd' in woord en daad voert mijn ziel in zaal'ge staat. Aan des Heilands voeten is mijn liev'lingsoord. 'k Mag daar gaarne toeven, luist'rend naar Zijn woord." Zíjn woord! Was het wel Zíjn woord wat ons nu te verstaan werd gegeven? " 'k Heb gestreden, veel gebeden, vreemde ogen zagen 't niet. Toch heb 'k immer U beleden, U, die meer het hart aanziet." (...) "Jezus, Heiland mijner ziele, 'k roep U aan in bange nood", want deze "hoge dienaren" dienen niet; zij heersen. Samen... terug naar Gods ordeningen!
Zie aldaar het bericht op "Za 01 Jan 2011, 14:56", in de thread "Samen". Zie bovendien de thread "Profiel NAK-top: geraffineerd, onhebbelijk en meedogenloos".

[wordt vervolgd]


Groet,
TjerkB


N.B.
Redactie schreef:(...)
Het kan "verdomd lastig" zijn om zelf waar te maken wat je anderen hebt voorgehouden. Nóg moeilijker wordt het als daarbij nogal wat gewicht in de schaal was gelegd; als er gezag was aangewend. Of sterker nog: indien er goddelijk gezag was voorgewend. Dan namelijk heeft men zich tegelijkertijd van God feitelijk afgewend. Lang niet altijd is het voor een ieder even duidelijk wanneer er een kritische grens werd overschreden. Soms krijgt men nog de kans om bij wijze van spreken een verkeersbord te lezen met de tekst "Ga terug!". Ze kunnen me nog méér vertellen, kan vervolgens iemands opvatting zijn. Pakt het dan altijd ogenblikkelijk faliekant verkeerd uit? Nee! (...) "Er moet een engeltje met je hebben meegereisd", is wel eens de reactie van omstanders die als het ware een wonder onder ogen zien. Schouderophalend kan de geluksvogel in kwestie diens weg vervolgen: wie maakt mij wat, want "ik doe wat ik doe".

Een gemeentelid zat ermee dat diens vorige werkgever toch wel ernstige fouten had gemaakt bij de loonberekening. Zal ik het erbij laten zitten of moet ik er werk van maken? Hij kreeg de raad om de oud-werkgever te informeren over wat er naar alle waarschijnlijkheid niet klopte. Een goed werkgever zal immers de gelegenheid te baat willen nemen om te kunnen rechtzetten wat bij nader inzien eventueel niet correct was. Het tegendeel werd hier bewaarheid want ogenblikkelijk waren toen "de rapen gaar". Voel je nu vrij om deze oud-werkgever "in rechte te betrekken", was daarop de reactie van een "hoge" "dienaar". Hoewel het betreffende gemeentelid in dit geval ook het recht aan diens kant had, belastte de juridische procedure hem zeer toen het daarbij uitdraaide op een slepende kwestie. Zelfs diens functioneren in de nieuwe dienstbetrekking leed eronder. Een naaste zag dit en gaf in overweging de rechtszaak te stoppen.

De geraadpleegde "hoge" "dienaar" werd later zelf aangesproken op onvolkomenheden in een salarisadministratie waar hij verantwoordelijk voor was. Daar wilde deze toen niets van weten.

Tussen dienen en heersen is er géén overgangsgebied want heersen begint waar dienen eindigt.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 19 Jan 2011, 08:51", in de thread "Heersers in de kerk (3): Geen woorden maar daden"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

  • Afbeelding
    Symbolische weergave van goedgekeurde standaardprofielen van voorbeeldige "nieuw-apostolische kinderen Gods, waardig om het einddoel te bereiken"

@all

Hoe onschuldig en ontwapenend het plaatje hierboven er ook uitziet; toen ik mij goed en wel realiseerde dat er in de kerk, die ik verliet, kennelijk een tekentafel was gebruikt om maar alvast de profielen te schetsen van degenen voor wie -met uitzondering van in beginsel alle anderen- het hemelrijk toegankelijk zou zijn, vond ik dat tekenwerk ronduit verwerpelijk. In de ogen van de nieuw-apostolische schepper van hemel en aarde waren alle mensen kennelijk misbaksels die zich zouden moeten laten modelleren naar het evenbeeld van vermoedelijk de tekenaars zelve - maar wie waren zij?! De teneur van hun boodschap was in elk geval alsmaar nadrukkelijker en constant: als wij bleven zoals hun god ons had geschapen, moesten wij niet verwachten dat er in de nieuw-apostolische hemel plaats voor ons is. Wij moesten gehoorzaam zijn, in stilheid en vertrouwen navolgen, zonder klagen en vragen onze plaats in de gemeenschap innemen; en doen wat er gezegd wordt.

Als zulke zienswijzen op scherp worden gezet, terwijl er "vanaf de verhoging" indringend wordt gebeden om "verkorting van de tijd om der uitverkorenen wille", krijg je het vroeg of laat benauwd want je wordt in je geloof meegesleurd in een strijd op leven en dood. De "good guys" redden het en de "bad guys" zullen de ondergang aan zichzelf te wijten hebben. Ondertussen leek het wel alsof voor "onze dierbare stamapostel en de met hem verbonden apostelen en trouwe dienaren" de plaatsen al gereserveerd waren. Hun tomeloze inzet was boven elke twijfel verheven. Pas laat zag ik in dat hier weinig anders aan de hand is dan wat het fascisme kenmerkt:
BakEenEi schreef:(...)
Het scheelde in de jaren '50 niet veel of "lastige leden" werden met de snelheid van het licht geroyeerd. Hoe verhoudt zich deze gang van zaken tot de werkzaamheid van de Heilige Geest, zo vroeg ik mij (in 2006 bij NAK-Observer) een keer af. In "Vragen en Antwoorden" (ed. 1993) werd ik toen als volgt wegwijs gemaakt:
§ 6.3 De gaven van de Heilige Geest

188. Wat verstaan wij onder de gaven van de Heilige Geest?
Onder de gaven vande Heilige Geest verstaan wij bijzondere bekwaamheden, eigenschappen en openbaringen die door de Heilige Geest in de gemeente worden opgewekt. Apostel Paulus geeft in zijn brief aan de Korintiërs (hoofdstuk 12 tot 14) opheldering over de gaven van de Geest: ze zijn op een bijzondere wijze werkzaam ten dienste van de gemeente, maar zijn ondergeschikt aan het woord van de Apostel (1 Kor. 14: 19, 37). Daardoor wordt gewaarborgd dat in de verscheidenheid van de gave toch de eenheid van de Geest bewaard blijft (1 Kor. 12: 4). Alle gaven moeten worden aangewend in goddelijke liefde (1 Kor. 13). De geest deelt de gaven toe aan degene die Hij verkiest (1 Kor. 12: 11).

191. Welke betekenis hebben de gaven van de Heilige Geest in de Nieuw-Apostolische Kerk?
Zoals de gaven de heilige Geest werkzaam waren in de gemeenten van de eerste christelijke tijd, zijn zij dat ook in de Nieuw-Apostolische Kerk, en wel ondergeschikt aan het apostelambt.
(...)
Was het met de werkzaamheid van de Heilige Geest niet veeleer als volgt gesteld?
  • In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente.
    Uit: 1 Korintiërs 12: 7 (NBV)

En staat er in Jeremia 17 niet héél duidelijk:
  • [5] Dit zegt de HEER:
    Vervloekt wie op een mens vertrouwt,
    wie zijn kracht ontleent aan stervelingen
    ,
    wie zich afkeert van de HEER.
(...)
Over menselijk leed vanwege excommunicaties, waar slachtoffers en nabestaanden van slachtoffers nog altijd emotioneel mee worstelen, wil men het níet meer hebben want, zo gaf districtsapostel Armin Brinkmann mij in niet mis te verstane bewoordingen desgevraagd te verstaan: "Es gilt, das zu tun was unser Stammapostel geraten hat, sich nach vorne zu strecken und sich zu versöhnen. Dazu ist es notwendig, sich von eigenen Vorstellungen, vielleicht vorgefasster Meinung und alten Erfahrungen zu distanzieren." Met andere woorden (elke aansprakelijkheid voor berokkende personenschade afwijzend): wij gaan over tot onze orde van de dag; aldus spreekt de heer (Leber); zoek het maar uit met die slachtoffers - aan hun geestelijke nood hebben wij geen boodschap.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 29 Jan 2011, 22:46", in de thread "Criticasters of opbouwwerkers?!"
Zo zijn duizenden, honderdduizenden christenen onder de voet gelopen. In één woord: vreselijk. Vreselijk ook om rechtsomkeert te maken maar het is wel het beste.

[wordt vervolgd]


Groet,
TjerkB


N.B.
Redactie schreef:(...)
Hieronder nog de circulaire van 14 juni 1972 van de toenmalige districtsapostel Schumacher waarin hij met klem ertoe oproept aanwezig te zijn bij een zogeheten kabeluitzending...
  • Afbeelding

... alsmede de standaard-uitnodiging uit de jaren '70 voor de gastendiensten...
  • Afbeelding
(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 11 Jul 2012, 14:11", in de thread "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis"
Zie ook het bericht op "Zo 16 Apr 2017, 16:27", in de thread "Nostalgie"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

@all

Het punt waar ik niet omheen kan, is dit: op het hoogste niveau handelt de nieuw-apostolische kerkleiding al vele tientallen jaren lang niet integer. Onchristelijk. Aanzien, macht, controle over de macht en het behoud ervan zijn voor een aantal meest invloedrijke personen en hun families de belangrijkste drijfveren. Men speelt elkaar de bal toe en bij conflicten keurt de slager zijn eigen vlees. Ooit opende ik daarom de thread "Profiel NAK-top: geraffineerd, onhebbelijk en meedogenloos".

Enkele hoofdrolspelers van weleer:
Wie met vrienden, gerespecteerde bekenden of familieleden in de Nieuw-Apostolische Kerk probeert te bespreken dat menigeen echt lijdt onder de toenemende ballast van allerhande vage en evidente ongerijmdheden, zal veelal stuiten op onbegrip en desinteresse; en bij kerkelijke ambtsdragers vooral op weerstand. Slechts een enkeling voelt aan hoezeer het gemeenteleven door het bedoelde intrinsieke onheil alarmerend wordt ondermijnd. Het geestelijke klimaat in de Nieuw-Apostolische Kerk wordt beheerst door een angstcultuur. "Lagere" dienaren worden geacht "hoge(re)" dienaren op hun wenken te bedienen. Zo niet: einde oefening. De ambtelijke top laat het voorkomen alsof men de platina-versie van de nieuw-apostolische heilige geest heeft bemachtigd. Dus: tegenspraak wordt niet geduld. Op deze manier wordt er, naast angst, ook verdeeldheid gezaaid onder -naar het evangelie van Christus Jezus- volstrekt gelijkwaardige "kinderen van één Vader".

In mijn vorige bericht liet ik een brief zien uit 1972 van de toenmalige districtsapostel Hermann Schumacher, waarin met afkeuring wordt gesproken over wie wegblijft bij een via de radio (d.w.z. enkel met geluid) in de kerkgebouwen uitgezonden dienst die gehouden wordt door de stamapostel. De eerste gedachte kan zijn: oud nieuws - de tijd heeft toch geen 46 jaar stilgestaan en trouwens, tegenwoordig gaan wij heel anders met elkaar om. Echter, de huidige districtsapostel, Rainer Storck, liet zich over de betreffenden in 2014 nauwelijks anders uit (dan laatdunkend en discriminerend):
"Rainer Storck
Aan de broeders en zusters In het kerkgebied Nederland
Voor te lezen op zondag, 23 maart 2014 na het slotgebed en voor het slotlied.

Geliefde broeders en zusters,

Naar aanleiding van mijn ordinatie tot districtsapostel op 23 februari
hebben mij vanuit uw kring talrijke berichten bereikt. U heeft mij daarin
uw zegenwensen, uw vertrouwen, en uw belofte om mij steeds intensief in
uw gebeden te gedenken, tot uitdrukking gebracht. Samenvattend is mij
veel welwillendheid tegemoet gekomen. Ik heb me daar zeer over verheugd
en ben u daarvoor van harte dankbaar. Ik hoop dat u er begrip voor heeft
dat ik
niet alle post individueel beantwoorden kan.

Dan mogen we ons op het eerste bezoek van onze stamapostel Jean-Luc
Schneider aan Nederland verheugen. Hij zal ons met Pasen bezoeken en op
20 april 2014 de dienst in onze kerk in Hilversum leiden, die ook
uitgezonden zal worden naar alle aangesloten gemeenten in Nederland. De
dienst begint om 10:00 uur.

Nu heb ik nog een verzoek aan u.
Met enige zorg constateren we dat de deelname aan de stamaposteldiensten
steeds verder terugloopt. Helpt u toch alstublieft mee om deze negatieve
trend
te stoppen. Laten we de stamaposteldiensten tot hoogtepunten in ons
geloofsleven maken, zo ook Pasen 2014. Spreek alstublieft liefdevol en
met gevoel met de broeders en zuster die aan de rand staan, dat ze bewust
worden gemaakt van deze bijzondere gebeurtenis.

De ambtsdragers verzoek ik dringend om de verwachting en voorvreugde naar
uw vermogen te ondersteunen.

Onze stamapostel komt – dat mag ons inspireren en aansporen.
Graag wil ik u in de voorbeden ter zijde staan."
Voordat je het snapt, word je van hogerhand in deze kerk al getypeerd als een randfiguur; omdat je bijvoorbeeld schijnbaar niet idolaat bent van de platina-versie van de nieuw-apostolische heilige geest. Zo en met talloze andere meer of minder grievende methoden én intimidatiepraktijken moet het tot de (onnadenkende) gelovigen doordringen wanneer de nieuw-apostolische god van oordeel is dat je een "good guy" bent of een "bad guy". Dus: verbeter je leven voordat het te laat is.

Het venijn zit hem in de veelheid van dergelijke ongerechtigheden. Wát iemand ook doet om dit bij "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" aan te kaarten; er verandert NIETS want, nogmaals: "Aanzien, macht, controle over de macht en het behoud ervan zijn voor een aantal meest invloedrijke personen en hun families de belangrijkste drijfveren." Hooguit krijg je als jeugdlid in een door de kerkleiding gecontroleerd redactieteam na de zoveelste fusie of reorganisatie een interview met de nieuwe districtsapostel:
Disclaimer: "Beproeft alle dingen, behoudt het goede" ... Zie verder in deze samenhang mijn bericht op "Do 27 Mrt 2014, 00:19" in de thread "Storck".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?”