Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voo

Bericht door TjerkB »

Jabob65 schreef:(...)
Het is vooral gericht op het zelf, wij zijn de uitverkoren, de kinderen van God, en wij hebben het fijn, en de signaalfunctie wordt steeds versterkt.

In wezen bestaat de ander niet, de ander wordt niet gekend.


Uit: Bericht op "do 10 apr 2014, 18:37"
@Jabob65
@all

Juist dit is volgens mij vaak de voornaamste oorzaak ervan geweest dat het voor menigeen in de Nieuw-Apostolische Kerk onherbergzaam begon aan te voelen: de liefde bekoelde en de harten versteenden. Als ik er nu goed over nadenk veranderde de hele situatie al kort na het overlijden van stamapostel Hans Urwyler. Het is echt een ontwikkeling vanachter de schermen, dus afkomstig van het internationale kerkbestuur! Daar was men vooral bezig met zichzelf: hoe kunnen wij voor onszelf en voor de organisatie de belangen veiligstellen? Eén van die belangen blijkt achteraf het verbergen van een groot aantal historische leugens te zijn. Niets maar dan ook helemaal níets menselijks is de "Godsgezanten", bij wie iedereen hoog moest opkijken, vreemd geweest. Daders werden beschermd ten koste van slachtoffers. Meedogenloos werden zielen, wier leed geen naam mocht hebben, aan hun lot overgelaten. Ze hadden nota bene "in de navolging" moeten blijven. Ja, welke navolging?! Hoe kun je in godsnaam mensen navolgen door wie je in geestelijk opzicht bent verkracht?! (...) Met list en bedrog werd de waarheid verdraaid.

Onvermijdelijk leiden zulke onzuivere verhoudingen ertoe dat eenvoudig de zegen uitblijft. Dat klinkt nu misschien wel wat ouderwets, maar zo is het natuurlijk wel.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

@all

Bij nader inzien (gelet ook op de informatie die men bij het Netzwerk Apostolische Geschichte heeft verzameld en voor een ieder toegankelijk heeft gemaakt) zijn er achter de schermen onder "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" altíjd al gespannen verhoudingen geweest door onderscheidene "politieke bloedgroepen" in het apostolische werk. Door o.a. de "Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" namen de tegenstellingen echter extreem toe. Andere oorzaken van haat en nijd (!) onder de "Godsgezanten" waren -uiteraard- verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden, met name samenhangend met economische macht. Onder de bedrijven door moest er vanzelf "mooi weer" worden gespeeld, zodat naar buiten toe niet snel de indruk zou worden gewekt dat het "werk Gods" (...) mensenwerk is. Hooggeplaatsten voelden haarfijn aan dat hun aanzien zou afbrokkelen indien de gelovigen lucht zouden krijgen van al het ongenoegen wat gedurig de onderlinge betrekkingen overschaduwde. Op de kerkvloer ondertussen was er weinig behoefte aan een blik achter de schermen: wie in de wolken leeft, riskeert liever niet uit de droom te worden geholpen. Dan wil de liefde immers blind zijn. Jarenlang hebben die beide krachten elkaar in evenwicht gehouden, maar in de jaren '80 kantelt dit.

Toen de Nieuw-Apostolische Kerk sterk begon te groeien, zo in de tijd dat stamapostel Bischoff aantrad, stuurde hij het er op aan dat de huisdrukkerij van de kerk een familiebedrijf werd. Met offerontvangsten kwam dit tot stand. Al in de jaren '50 was de familie Bischoff hiermee schatrijk geworden. Stamapostel Bischoff stond op de loonlijst als "redacteur". Op deze manier streek hij echter nog een hoger salaris op dan het topinkomen dat hij zich met instemming van het apostelcollege bij de kerk had kunnen veroorloven. Uiteraard werden wel alle onkosten bij de kerk gedeclareerd. Dit soort van achtergrondinformatie werd natuurlijk met niemand gedeeld, maar als je het te weten komt, krijg je wel -met terugwerkende kracht- een andere kijk op de zaak. Nee, niets menselijks was de "Godsgezanten" vreemd.

De (districts)apostel Peter Kuhlen die eind jaren '40 tot stamapostelhelper werd gewijd, wilde naar alle waarschijnlijkheid iets doen aan het machtsmonopolie dat meer en meer uitging van dit familiebedrijf. Hiermee waren voor vader Johan Gottfried en vooral voor zoon Friedrich Bischoff de rapen gaar. Wat er daarna gebeurt, heeft de geschiedenis ons inmiddels geleerd. Naderhand werd werkelijk alles in het werk gesteld om de aangesloten leden in de waan te laten dat de "Einheit im Apostelkreis" niet verbroken was. Er waren bij wijze van spreken alleen maar boze geesten verdreven. De enige manier om de beerput afgedekt te houden was om vervolgens overal het zwijgen toe te doen, zogenaamd om geen "genadetijd" te verspillen aan vijanden en tegenstanders van het "werk Gods". Meesterlijk bedacht.

Hierna (na het overlijden in 1960 van stamapostel Bischoff) breekt voor de Nieuw-Apostolische Kerk een periode aan van "wederopbouw". Doordat echter de vermeende vijanden en tegenstanders niet waren "uitgeroeid" (...), zijn er nog altijd "tekenen van leven" van hun kant, waar met name nieuw-apostolische familieleden vaak geen raad mee weten. Onder stamapostel Urwyler (1978-1988) komt daardoor de discussie op: hoe zouden wij nu eigenlijk met elkaar om moeten gaan? Het antwoord dat er dan door de internationale kerkleiding wordt geformuleerd komt er op neer dat betrokkenen vriendelijk en zelfs gastvrij kunnen worden bejegend maar dat men daarbij het verleden beter kan laten rusten. Dit laatste standpunt was natuurlijk de uitkomst van een politieke consensus onder de haviken!

Na de jaren '80 handelt het bij de internationale kerkleiding in niet onbelangrijke mate over de geloofsleer want daar is allerhande kritiek op. Wanneer deze kritiek meer en meer ook op straat komt te liggen, zoals door de opkomst van het Internet, kan men er niet omheen om, afgezien van represailles tegen de nu opeens uit geheel ander hout gesneden "vijanden en tegenstanders van het werk Gods", ook te besluiten tot een inhoudelijke reactie. Maar om met zo'n reactie geen lawine van nieuwe kritiek over het "werk Gods" af te roepen blijkt vervolgens een hels karwei te zijn. Als dat gigantische dilemma na een kleine 20 jaar bedwongen lijkt te zijn, wordt men bij het internationale kerkbestuur bijna euforisch van geluk. Met alsdan de verschenen Catechismus van de Nieuw-Apostolische Kerk in de kribbe, wordt deze omarmd alsof het kindje Jezus opnieuw geboren is. Wat een zegen, welk een genade. Doch in feite had de geschiedenis zich hier herhaald. De "Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" was destijds "geneutraliseerd" met de stelling dat God de plannen had gewijzigd "om der uitverkoren wille"; nú bestond het grote voorrecht eruit dat God het heilsplan zowat compleet zou hebben ontvouwd. De "Boodschap van stamapostel Wilhelm Leber" luidt dus: aldus spreekt de Heer.

[wordt vervolgd]


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 27-06-2014, 24.00 uur]


@all

Wie de bedoelde catechismus met een geoefend oog kan lezen, valt het echter al snel op welke inhoudelijke randvoorwaarden kennelijk daaraan waren gesteld, zoals: aan het ambt van stamapostel en de daaraan verbonden verregaande volmachten op alle terreinen bij de Nieuw-Apostolische Kerk wordt NIET getornd. Vandaar één enkele zinsnede in deze hele catechismus over het ontstaan en de betekenis van dat magische ambt. Toch werd de hele ideologie daarop gebaseerd!

In 1896 overleed de voor de nieuw-apostolische kerkgeschiedenis onontbeerlijke profeet Heinrich Geyer. Of het er verband mee houdt, weet ik niet, maar in datzelfde jaar werd opeens Friedrich Krebs "als Stammapostel bezeichnet". Dit is wat de nieuw-apostolische kerkleiding er anno 2012 nog wel over kwijt wil:
  • Afbeelding
Dan ben je dus... de schaamte voorbij. Met deze catechismus wordt nota bene God de les gelezen en de Zijnen worden op het verkeerde been gezet. Ontstellend!!

[wordt vervolgd]


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

@all

Hoe gaan wij nu om met zó veel verwarring? Wellicht bieden de beide onderstaande teksten het noodzakelijke houvast. Bewust laat ik de complete context niet weg:
  • De uitspraken van Agur
    [1] Hier volgen de woorden van Agur, de zoon van Jake,
    dit zijn de uitspraken die hij heeft gedaan.
    Ik ben zo moe, mijn God, zo moe, ik kan niet meer.*
    [2] Ik ben dommer dan ieder ander,
    elk menselijk inzicht ontbreekt mij.
    [3] Ik heb geen wijsheid opgedaan,
    van de Heilige weet ik niets.
    [4] Wie is naar de hemel geklommen en weer afgedaald?
    Wie heeft de wind met zijn handen gevangen?
    Wie heeft het water in zijn mantel gebonden?
    Wie heeft de grenzen van de aarde bepaald?
    Noem mij zijn naam, en de naam van zijn zoon,
    als je die kent.
    [5] Elk woord van God is getoetst,
    hij is een schild voor wie bij hem hun toevlucht zoeken.

    [6] Voeg niets aan zijn woorden toe,
    anders straft hij je en blijk je een leugenaar.


    Uit: Spreuken 30 (NBV)


    [12] ‘Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden. [13] Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.’
    [14] Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan. [15] Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.
    [16] ‘Ik, Jezus, heb mijn engel gestuurd om jullie deze dingen bekend te maken voor de gemeenten. Ik ben de telg van David, zijn nakomeling, de stralende morgenster.’
    [17] De Geest en de bruid zeggen: ‘Kom!’ Laat wie luistert zeggen: ‘Kom!’ Laat wie dorst heeft komen; laat wie dat wil vrij drinken van het water dat leven geeft.

    [18] Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; [19] en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.
    [20] Hij die van deze dingen getuigt, zegt: ‘Ja, ik kom spoedig!’ Amen. Kom, Heer Jezus!

    [21] De genade van onze Heer Jezus zij met u allen.


    Uit: Openbaring 22 (NBV)
Mijn oprecht gemeende voorstel is: láát het bij het evangelie van Jezus Christus. Zie ook mijn bericht op "za 12 apr 2014, 10:28" in de thread "Teken van leven... "

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

@all

Wat mijzelf bij de Nieuw-Apostolische Kerk altijd enorm tegen de borst heeft gestuit is met name dat, terwijl men wenst te spreken van het verlossingswerk, het werk Gods, van Godsgezanten, apostelen en zegenaars; dat het bijbehorende hoge morele normbesef in haar... "weledelgestelde kringen" met een lampje moet worden gezocht. De verdraagzaamheid die men opbrengt ten opzichte van het gedrag van "andersdenkenden" is zorgwekkend. Het is werkelijk een en al treurigheid wat de klok slaat. Dan kun je in de kerkgebouwen wel staan schreeuwen en zingen dat het de liefde is waaraan men de nieuw-apostolische kinderen van God herkent, maar al die aanstellerij is natuurlijk volkomen misplaatst, alleen al tegenwoordig gelet op het primitieve gemak waarmee die zogenaamde andersdenkenden aan de kant worden gezet op de sociale media die men angstvallig beheert en controleert - omdat NacWorld en talrijke accounts bij Facebook uiteraard louter voor propagandadoeleinden waren gelanceerd. Het is gewoon zielig om te zien hoe sommigen voor het minste of geringste worden afgestraft met een levenslange ban! Zoiets valt bij een louche club van witteboordencriminelen misschien nog wel te verwachten, maar bij een fiscaal bevoorrechte Algemeen Nut Beogende Instelling?

Van vele "dienaren", onder wie bij wijze van spreken bepaald ook niet de eersten de besten, is het mij ongelofelijk tegengevallen hoe laconiek men hier tegenover staat. Niemand steekt een poot uit terwijl op bovenbeschreven wijze medemensen "in naam der stamapostel" worden afgetuigd. Wat ben je dan toch onvoorstelbaar schijnheilig! Slechts weinigen wagen het zich te realiseren dat je in de Nieuw-Aposolische Kerk prima kunt functioneren met gebruikmaking van zo'n 14 tot 28% van een volledig gezond verstand. Voor dit storende wangedrag verdient men collectief een koude douche. Word wakker en doe er meteen wat aan, zou ik willen zeggen.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voo

Bericht door willempower »

@ certina
Re: Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voo
door Certina » vr 11 apr 2014, 09:56

@All,
Klopt een nakker bij Petrus aan de deur Petrus maakt open en sprak, jij komt hier niet in!.
Wat zegt die nakker ik ben nieuwapostolisch en heb trouw ééntiende afgestaan en nu kom ik er niet in?
Moment zegt Petrus ik ga met de grote Boss praten.
Na een halfuur komt Petrus terug en zei, het is geregeld.
O ja zei die nakker kom ik er nu wel in?
NEE zegt Petrus je krijgt je geld terug!!
Maak je een denkfout , van de kerk krijg je nooit wat terug , in welke vorm dan ook .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

@all

Laten wij, nu hopelijk met enig voortgeschreden inzicht, nog eens kijken naar wat er in de nieuw-apostolische geloofspraktijk voor nodig is om te worden uitgewist:

Voorbeeld 1
TjerkB schreef:(...)
Zaterdagmiddag 5 april jongstleden woedde op het facebookaccount van de
NAK NL een korte, maar felle polemiek. Meindert de Jong, lidmaat van de
Baptistengemeente Sneek, heeft felle kritiek geuit op de
nieuw-apostolische dwaalleer en -weg.

(...)
  • "Ik ben niet teleurgesteld, maar zie hoe armoedig evangelie er binnen de
    NAK wordt gebracht. Bovendien wordt de boodschap van de Bijbel verdraaid.
    Als je om mensen geeft wil je graag dat ze de hele boodschap van de bijbel
    horen en niet het armoedige deeltje van de NAK. De stamapostelschap is een
    leugen. Gelukkig zien velen het in en gaan naar een evangelische gemeente.
    Daar is pas vrijheid. Neem de stap en verlaat dit zinkend schip , waarin
    slechts een armoedige boodschap klinkt. Prijst de Heer als je deze
    bevrijding zult vinden."

    "Keer je af van de dwaalleer die hier gebracht wordt in de NAK, een gruwel
    in de ogen van God. Juist, we leven in de eindtijd, verlaat daarom deze
    afgoderij. Dat jullie ogen mogen worden geopend. Dat geldt voor een ieder
    die hier geschreven heeft en zo trouw is aan deze verwerpelijke leer.
    Openbaringen waarschuwt hiervoor en daar valt deze valse leer zeker onder.
    Hoe harder jullie roep hoe meer blijkt dat jullie diep van binnen weten
    dat de NAK een leugen is. En nu de stap zetten om deze schijn christelijke
    kerk zo snel mogelijk te verlaten en bevrijdt te worden van deze
    demonische leer. God vraagt dit van jullie. NU."

    "Als je mensen liefhebt, wil je hen redden uit de klauwen van de valse
    leer die de stamapostel jullie leert. Dat je het nog niet begrijpt is heel
    normaal. Christenen willen jullie helpen om vrij te worden van deze valse
    leer en Jezus echt leren kennen zoals Hij echt is. Wat een vreugde zal je
    te ten deel vallen als je Hem echt leert kennen. De Heilige Geest zal je
    helpen al zal de valse leer van de NAK krampachtig anders beweert."

    "Jezus zegt Ik ben DE Weg DE WAARHEID EN HET LEVEN. HIJ ALLEEN. We hebben
    de aposteltjes en de stamapostel niet nodig, erger nog zij zijn een sta in
    de weg . Trek daarom massaal weg uit deze groep en volg alleen JEZUS na."
(...)
Inmiddels zijn bovenstaande teksten - o.a. op dringend verzoek van Peter
P. (diaken NAK Groningen) - verwijderd. Zuster I. de B. riep
Meindert de Jong op de NAK met rust te laten.
(...)


Uit: Mijn bericht op "ma 07 apr 2014, 11:12"
De hierboven aangehaalde berichten van Meindert de Jong werden zonder pardon verwijderd van Facebook op de site van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland.


Voorbeeld 2
Klaudia schreef:Selbstverständlich setze ich den Text, der bei nochmaligem Zitieren zu meiner temporären Sperre führte, hier rein:
  • "Armin Brinkmann – Gebietskirchenpräsident der NAK NRW – ließ sich locken, indem ihm und seinen Mittelsmännern, exorbitante Gewinnversprechungen „verheißen“ wurden – und das in einem 20 x höheren Volumen, als die Statuten es vorsahen. Dieser ominöser Betrag wurde überwiesen, an einen „Investor“ - den A. B. zuvor noch nie gesehen hatte.

    Alleine damit hat die Gebietskirche NAK NRW den Strafbestand der Veruntreuung ausgeübt.

    Nachdem ein „Vierzeiler“ indem lediglich zum Ausdruck gebracht wurde, dass die NAK einem Betrug aufgesessen ist – diese Meldung aktuell auf den Seiten der Landeskirchen bereits zu lesen war, erschien genau einen Tag später – die Meldung auf der NAK NRW Seite.

    Hier war das Kind bereits in den Brunnen gefallen – man musste reagieren – m. E. auch nur sehr stümperhaft (Interview zwischen A. B. Und F. Schuldt) – von Transparenz von Seiten der Kirche kann hier absolut nicht die Rede sein.

    Wenn man sich die Beteiligten des Deals anschaut: Armin Brinkmann, Eberhard Dodt, Frank Zisowski – nur ein „Kopf“ rollte, nämlich der von Frank Zisowski. Die anderen beiden wurden noch befördert: Eberhard Dodt stieg noch einmal in der Verwaltung auf – Armin Brinkmann übertrug man noch die Verantwortung der NAK-Niederlande.

    Weder STAP Leber – noch A. B. haben hier in diesem Fall für eine Konsequenz gesorgt. So etwas wäre in jedem hochdotierten Unternehmen nicht annähernd denkbar. (Und hier geht es um Kirche – und somit um absolutes Vertrauen der Gläubigen in die KL und deren Verwendung mit den Opfergeldern).

    Man hat hier mit dem Vertrauen der gläubigen Opferer bewusst experimentiert – ich pers. finde es sehr mutig....

    Nach der Aussage von A. B. (sinngemäß) – bezogen auf das Zuwiderhandeln gegen die Statuten: „Dies hätten ja alle Bezirksapostel schon immer so gemacht" - berief er sich auf das Gewohnheitsrecht. Die Staatsanwalt hat es so gedeutet, dass insofern kein vorsätzliches und strafbares Handeln vorlag, als durch die andauernde Anwendung einer von der Gebietskirchenverfassung abweichenden Handlungsweise, diese von den Beteiligten als verbindlich akzeptiert worden sei. – Die Ermittlungen wurden eingestellt.

    Die Frage die sich mir stellt: Haben sich Bez.-Ap. Ehlebracht und der damalige Bez.-Ap. Wilhelm Leber auch einfach über die Statuten der NAK hinweggesetzt?"
Das nw-Team schrieb mir u. a. in meiner Sperr-Mail:

In §10 des Verhaltenskodex heißt es: "Rassistische, gewalttätige,
politisch extremistische, sexistische, diskriminierende oder sonst
anstößige Veröffentlichungen, sowie solche, die andere Personen,
Volksgruppen oder religiöse Bekenntnisse beleidigen, verleumden,
bedrohen oder verbal herabsetzen, sind nicht gestattet."


Bron: Bericht op "05.03.2014, 15:31" bij Glaubensforum24 in de thread "Inquisition ausgestorben?"
De bovenstaande berichten van Klaudia werden zonder pardon verwijderd bij NacWorld. Bovendien kreeg zij daar "in naam der stamapostel" een levenslange ban.

Van alles echter wat beiden (op hun manier) schreven was er geen woord gelogen! Conclusie: indien de waarheid gesanctioneerd wordt, regeert de leugen.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Van alles echter wat beiden (op hun manier) schreven was er geen woord gelogen!

(...)


Uit: Mijn bericht op "za 12 apr 2014, 18:21"
@all

Hoe gaat het dan -voor insiders pijnlijk voorspelbaar- verder? Op de Facebook-account van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland wordt Meindert de Jong vooralsnog gedoogd. Voor Klaudia echter heeft de expliciete zegen van opziener Peter Johanning (hij is tevens de officiële woordvoerder van de stamapostel) ten aanzien van haar excommunicatie bij NacWorld de druppel toegevoegd welke in haar situatie de emmer deed overlopen:
Klaudia schreef:Tergram, für nacworld ist ausschließlich Peter Johanning verantwortlich. Apostel, sind so gut wie gar nicht vertreten.

Das Team wies heute mehrfach darauf hin, dass Beschwerden über das Team an P. Johanning weitergegeben werden können.

Ich und andere User,die zu "lebenslänglich" verdonnert wurden, haben sich an ihn gewandt. Das Ergebnis war stets das gleiche: "Bitte akzeptiert die Entscheidung des Teams."

Du schreibst:
Übrigens: Dass die Jenseitsdrohungen bei Aussteigern nicht mehr verfügen, ist wohl richtig. Zu diesem Punkt kommt man aber erst nach langen und quälenden Denkprozessen. Die eingepflanzten Ängste verschwinden nicht so einfach und von allein.

Tergram, das war auch bei mir ein langer Prozess. Ich glaube, dass mein Rauswurf aus nw der berühmte Tropfen, der das Fass zum Überlaufen bringt, war.

Denn ich glaube schon sehr lange nicht mehr an die Heilsnotwendigkeit des Apostolats, an die allgottesdienstliche Sündenvergebung und schon gar nicht an die Sakramentsspendung in Totenbereiche hinein.

Also - neuapostolisch bin ich schon lange nicht mehr.

Habe meinem wirklich lieben Vorsteher gestern Abend eine mail geschrieben, in der ich ihm mitteilte, dass ich künftig keine GD's mehr besuchen werden. Natürlich habe ich es begründet.

Ich bekam heute von ihm eine so liebe mail - kein Vorwurf, kein Drohen - einfach nur Verständnis mit dem Hinweis, dass unser freundschaftliches Verhältnis keinesfalls darunter leiden wird. Ich habe mich sehr darüber gefreut....


Bron: Bericht op "19.03.2014, 20:16" bij Glaubensforum24 in de thread "Inquisition ausgestorben?"
Vooral Wat Klaudia nog schrijft in de laatste twee zinnen van haar bericht vind ik exemplarisch voor hoe het er in de Nieuw-Apostolische Kerk veelal aan toe gaat. De verstandhouding met een plaatselijke voorganger noemt zij uitstekend, maar ondertussen durft diezelfde zielenherder het in het 'werk Gods" níet voor het aan diens liefdevolle zorgen toevertrouwde vertrapte schaapje op te nemen. Vre-se-lijk.

Zó creëert het nieuw-apostolische totalitaire schrikbewind gespleten persoonlijkheden. Een kapitein verlaat het schip niet en een herder laat zich NIET intimideren. Op grond van het voorgaande; één van de ergste kwalen van de nieuw-apostolische geloofspraktijk is dat de gelovigen ertoe worden aangezet hypocriet te zijn. (...)

Zie verder in dit verband mijn bericht op "ma 07 apr 2014, 21:52".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Op grond van het voorgaande; één van de ergste kwalen van de nieuw-apostolische geloofspraktijk is dat de gelovigen ertoe worden aangezet hypocriet te zijn. (...)


Uit: Mijn bericht op "za 12 apr 2014, 19:03"
@all

Wat er dus écht nodig is, wat het evangelie van Jezus Christus betreft, om de draad weer op te pakken is, dat de bij de Nieuw-Apostolische Kerk aangesloten leden de soevereiniteit hernemen die ze op slinke wijze door zogenaamde zegenaars werd afgepakt. Volkomen ten onrechte heeft men zich door de "Godsgezanten" ertoe laten verleiden het gedrag aan te nemen van leden van een klassieke sekte. Ook dan raakt je gevoelsleven door toedoen van geestelijk gestoorde (!) "life-coaches" ziekelijk ontregeld. Dan laat je domweg alles gebeuren wat God verboden heeft, zelfs als in je nabije omgeving naasten worden geminacht en geestelijk mishandeld.

Verder verwijs ik in deze samenhang naar de thread "Wat is een sekte?"

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij

Bericht door TjerkB »

  • [11] Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen. [12] Een huurling, iemand die geen herder is, en die niet de eigenaar van de schapen is, laat de schapen in de steek en slaat op de vlucht zodra hij een wolf ziet aankomen. De wolf valt de kudde aan en jaagt de schapen uiteen; [13] de man is een huurling en de schapen kunnen hem niets schelen. [14] Ik ben de goede herder. Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, [15] zoals de Vader mij kent en ik de Vader ken. Ik geef mijn leven voor de schapen.

    Uit: Johannes 10 (NBV)
@all

Wat nog de opstelling betreft van opziener Peter Johanning en de zijnen, onder wie tevens een heethoofdige internationale bestuursvoorzitter bij de religieuze organisatie in kwestie, indien het gaat om de vrije meningsuiting; hun discriminatoire optreden acht ik verwerpelijk. Het conflicteert met het ware evangelie en het staat ook diametraal tegenover de algemene beginselen van behoorlijk bestuur bij een gerenommeerd kerkgenootschap c.q. Algemeen Nut Beogende Instelling.

Morgen is het Palmpasen. Voor wie het aangaat: geef uw kinderen die voor de confirmatie staan maar niet mee dat zij ingeval van nood op zielzorg kunnen rekenen.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”