Teken van leven...

Wat bezielt ons, wat zegt het ons en wat willen wij erover kwijt
TjerkB

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • (...) "Welnu, als u mijn meester blijk wilt geven van genegenheid en trouw, zegt u het mij dan. Zo niet, zeg het mij dan ook, zodat ik ergens anders op zoek kan gaan."

Uit: Genesis 24: 49 (NBV)
  • Welk een stroom van reine liefde,
    breekt zich baan uit Jezus hart;
    komt tot mij door Zijn apost’len,
    geeft mij steun bij leed en smart.
    Liefde zonder wedergade
    stroomt mij toe uit deze bron.
    O, dat elk die reine liefde
    in haar volheid toch omvatten kon.

Ik wil zingen van de daden
    door Gods Zoon aan mij verricht;
    door het woord van Zijn apost’len
    wordt mijn Geestesoog verlicht.
    Liefdebron, Gij zijt mij heilig,
    slechts door U mijn ziel herleeft;
    liefde zonder wedergade,
    Gij mij troost en nieuwe krachten geeft

Bron: Lied 188, gezangboek H.A.G.E.A. (1953)
N.B. Graag wijs ik er op dat er staat: "Zijn apost'len" - "Zijn" met een hoofdletter!

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@all
  • [31] ‘Waarmee zal ik dan de mensen van deze generatie vergelijken, waarop lijken ze?
    [32] Ze lijken op kinderen die op het marktplein zitten en elkaar toeroepen: “Toen we voor jullie op de fluit speelden, wilden jullie niet dansen, toen we een klaaglied zongen, wilden jullie niet treuren.”

[33] Want Johannes de Doper is gekomen, hij eet geen brood en drinkt geen wijn, en jullie zeggen: “Hij is door een demon bezeten.” [34] De Mensenzoon is gekomen, hij eet en drinkt wel, en jullie zeggen: “Kijk, wat een veelvraat, wat een dronkaard, die vriend van tollenaars en zondaars.” [35] En toch is de Wijsheid door al haar kinderen in het gelijk gesteld.’

Uit: Lucas 7 (NBV)

Is Jezus in uw hart geboren nu?
    Blijft Hij in vreugd’ en smart ook steeds in u?
    Zijt gij in ‘t levenslot één met uw Heer en God?
    Smaakt gij dat zielsgenot?
    Dan is het goed.
    (3x)

Is het de Heil’ge Geest die u steeds leert?
    Dan weet gij zeker, dat Jezus regeert.
    Ken Hem in ‘t dienend ambt, dat steeds uw heil bekampt,
    zo dan Hem aangeklampt,
    dan is het goed.
    (3x)

Houdt Jezus' hand steeds vast, dan is het wel!
    Daar overwint gij mee zonde en hel.
    Dan hebt gij zaligheid, hier al in need’righeid,
    en straks in heerlijkheid,
    dan is het goed.
    (3x)

Bron: Gezangboek GvAC, lied 85 (voorheen lied 89, gezangboek H.A.G.E.A.)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@all
  • [28] Wat denkt u van het volgende? Iemand had twee zonen. Hij zei tegen de een: “Jongen, ga vandaag in de wijngaard aan het werk.” [29] De zoon antwoordde: “Ik wil niet,” maar later bedacht hij zich en ging alsnog. [30] Tegen de ander zei de man precies hetzelfde. Die antwoordde: “Ja, vader,” maar ging niet. [31] Wie van de twee heeft nu de wil van zijn vader gedaan?’ Ze zeiden: ‘De eerste.’ Daarop zei Jezus: ‘Ik verzeker u: de tollenaars en de klap zijn u voor bij het binnengaan van het koninkrijk van God. [32] Want Johannes koos de weg van de gerechtigheid toen hij naar u toe kwam. U geloofde hem niet, de tollenaars en de klap wel. En ook al zag u dat, u hebt u niet willen bedenken en hem alsnog willen geloven.

Uit: Matteüs 21 (NBV)

Meester, hoe woeden de stormen!
    De golven bedreigen ons zeer!
    De hemel is duister geworden.
    Wie kan ons nog redden, Heer?
    Zijt Gij niet bang dat wij zinken?
    Zie, hoe de angst ons kwelt.
    Ach, ons staat slechts nog een ding te wachten:
    de dood in het stormgeweld.
    Hij spreekt: "Wind en zee, doe zo Ik het wil!
    Zwijg, wees stil! Zwijg, wees stil!"
    Woedt ook de storm, gaan de golven te keer,
    zijn 't mensen of duivels of wat ook nog meer,
    uw scheepje vaart veilig naar 't doel gewis
    als Jezus, de Meester, maar bij u is.
    Want alles moet gaan zo Hij het wil!
    Zwijg, wees stil! Zwijg, wees stil!
    Want alles moet gaan zo Hij het wil!
    Zwijg hart, wees stil!

Bron: Eerste couplet van lied 398, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@all
  • Want niet de macht van het getal bepaalt uw kracht, niet op geweldenaars steunt uw heerschappij. U bent juist de God van de vernederden, de helper van onaanzienlijken, de steun van zwakken, de beschermer van moedelozen, de redder van wanhopigen.

Uit: Judit 9: 11 (NBV)

Wie was met mij zo diep bewogen,
    vol van erbarmen, eind'loos groot?
    Wie zo vervuld van mededogen,
    dat Hij Zichzelf ten offer bood?
    't Is Jezus, die Zijn dierbaar leven
    tot eeuwig heil voor mij wou geven.

Bron: Tweede couplet van lied 228, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
Levi

Bericht door Levi »

@TB

Aan de liederen ligt het niet.
De juiste symboliek en claims.

Mijn vader had het over voorbeelden binnen de NAK als het ging om een vergelijking met de RK.
Zielzorg is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor het business model.

Het heil wordt steeds leger.

Groet,
Levi
Levi

Bericht door Levi »

@TB
@ll

Een vreemde gewaarwording is het wel dat, na onze uittreding, de overtuiging met de dag groeit dat God dichterbij is dan ooit. Zoeken naar het reine in Hem is heil voor je ziel. Het ondervinden van 'geloofservaringen' neemt toe.
Nog steeds is de Samaritaanse levenshouding onze drijfveer.

Het lijkt wel of Hij ons met nadruk wil bevestigen dat we op de goede weg zijn.
Dus niet verdwaald of verloren volgens NAK begrippen, maar levend in de Geest!

Groet,
Levi
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@Levi
@all

In de Nieuw-Apostolische Kerk worden gelovigen opgezadeld met een vreemdsoortig almachtig anti-christelijk ambtslichaam en alle doffe ellende van dien. Wie om te beginnen zich daarvan losmaakt en in het geloof feitelijk weer op vrije voeten komt te staan, hervindt het element waarin Hij de Zijnen heeft geschapen: vrijheid!!
  • 1
    Eeuwig erbarmen, het klinkt zo zoet;
    eeuwig erbarmen, Gods liefdegloed.
    God biedt het ieder aan
    die tot Zijn Zoon wil gaan,
    die zich van harte geeft
    de Heer, die leeft.

2
    Eeuwige vrijheid, o kost'lijk goed;
    eeuwige vrijheid, hoe wel 't ons doet!
    Eeuwig bevrijd te zijn
    van zondelast en pijn,
    verkeren met zijn God,
    o, zalig lot!

3
    Zo zijn wij Zijner, Zijn eigendom;
    Hij maakt ons harte Zijn heiligdom.
    Zijn liefd' en vriend'lijkheid
    heeft onze ziel verblijd.
    Van Hem ik nooit meer wijk,
    wat ben ik rijk!

Bron: Lied 473, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB

N.B.
TjerkB schreef:(...)
(II) Ontstellend

(...)
Met dit werkelijkheidsbesef komt het er in de Nieuw-Apostolische Kerk op neer dat een leus als "An Deinem Hand, lieber Stammapostel, eilen wir zum Ziel" feitelijk ieders motto moet zijn. Volgens de nieuw-apostolische geloofsleer is de voorzitter van het internationale kerkbestuur namens God de eerstaangewezene om te verklaren wat gelovigen te doen staat om het eeuwige leven te hebben binnen het koninkrijk Gods in de hemel. De "stamapostel" tezamen met de "districtsapostelen" bepalen welke leerstellingen een ieder daartoe voor ogen moeten staan. Tevens formuleert de kerkleiding standpunten in ethische kwesties zodat gelovigen ook in dat opzicht weten wat Gods bedoelingen zouden zijn.

In de Nieuw-Apostolische Kerk is er dus onder -gelijkwaardige- "kinderen van één Vader" (!) een piramidestructuur van toepassing verklaard waardoor een soort van kastestelsel zich heeft kunnen ontwikkelen. Bovenaan staat een kleine geestelijke elite die nagenoeg alles voor het zeggen heeft; daaronder een grotere groep die het gevestigde gezag ten uitvoer moet brengen en moet handhaven, en ten slotte al degenen die aan de basis van de organisatie staan en die zich als ondergeschikten bij de beschreven toestand hebben neer te leggen. Indien het volk murmureert, wordt zulks om redenen van het bovenstaande niet op prijs gesteld. Er heerst eenrichtingverkeer in de communicatie. Dat heet: dictatuur.

Terugkomend nu op de rangen en standen; in de Nieuw-Apostolische Kerk onderscheidt men dus aanzienlijken en minder aanzienlijken. Het gezag van een priester kan niet tippen aan het gezag van een apostel. Wat een priester uiteenzet kan te allen tijde worden overruled door wat elke ambtsdrager met een opvolgende hogere geestelijke bediening daarbij achteraf nader uiteenzet. Individuele gelovigen behoren hun eventuele vragen eerst voor te leggen aan de geestelijk verzorger met het voor ieder persoonlijk eerste hogere ambt. Komt men er niet uit, dan moet men in beginsel zijn bij de geestelijk verzorger met het tweede hogere ambt, enzovoort. Velen raken gaandeweg ontmoedigd en geven het op...

(...)
Wat is er samenvattend gebeurd?! Gelovigen zijn niet als gelijken naast elkaar blijven staan doch onder hen bevonden zich sommigen die zo vrij waren zich boven de anderen te verheffen, wat aanvankelijk van harte alom werd toegejuicht. Daar komt dus "naïviteit" bij kijken: met een "Godsgezant" als leider sta jezelf ook sterk. Jezus Christus daarentegen leerde toch werkelijk heel wat anders. Bij Hem komt het er juist op aan dat over en weer de een de ander wil dienen! Dan zijn kinderen Gods voor elkaar volkomen gelijkwaardig. Dan wordt er geen ontmoedigingsbeleid losgelaten op wie in nota bene steeds meer geestesnood met brandende vragen worstelt. Thans worden vragenstellers gezien als lastposten!

(...)
(...)

Uit: Mijn bericht op "ma 12 mei 2014, 21:16" in de thread "Drieluik d.d. 12-02-2010"
TjerkB schreef:@all

Eveneens voorafgaande aan het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010" was op de website http://www.apostolischekritiek.nl/ het onderstaande artikel verschenen.
De ondergang van de Nieuw-Apostolische Kerk nader verklaard...

(...)
Doordat de nieuw-apostolische stamapostel en districtsapostelen het in de kerk zo hebben weten te organiseren dat zijzelf overal het laatste woord over kunnen uitspreken, draait in de dagelijkse praktijk van het gemeenteleven in feite alles om hen. Wie de aangebrachte hiërarchische organisatiestructuur niet eerbiedigt maakt weinig kans om gehoord te worden. Dit betekent overigens niet dat wie zich wél commiteert aan de opgelegde gezagsverhoudingen daarmee op het bestuurlijke vlak enige invloed zou verwerven. Hooguit krijgt men meer toezicht opgedragen voor uitvoerende taken. In de Nieuw-Apostolische Kerk wordt van gelovigen verwacht dat zij ambtsdragers zo veel mogelijk overal bij ondersteunen. Het gaat er dan om dat in de gemeenten alles toegaat zoals het van bovenaf in de organisatie is besloten. Lagere ambtsdragers "ondersteunen" op hun beurt de hogere ambtsdragers. Wie daarbij kans ziet indruk te maken op leden van het kerkbestuur, zal in de regel hoog op de ambtsladder kunnen opklimmen. Bij elk opvolgend ambt hoort een groter ambtsvermogen. Apostelen kunnen dat ambtsvermogen afdragen, zo is de gedachte. Omdat de stamapostel verreweg het grootste ambtsvermogen bezit, zou hij wat het geloof betreft alles het beste weten. De nieuw-apostolische geloofsleer houdt daarom ook in dat alleen personen die in deze kerk het ambt van apostel vervullen, kunnen uitleggen wat er in de Bijbel werkelijk wordt bedoeld. Om dit aannemelijk te maken beweert de kerkleiding dat de Nieuw-Apostolische Kerk door Jezus Christus zelf wordt geleid, zij het dat deze zich daarbij laat vertegenwoordigen door de stamapostel.

(...)

Groningen, 2 februari 2010
Het WebTeam
(...)

Uit: Mijn bericht op "ma 12 mei 2014, 21:47" in de thread "Drieluik d.d. 12-02-2010"
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@all
  • Onderricht aan Petrus en de leerlingen
    [24] Toen ze in Kafarnaüm waren aangekomen, kwamen de inners van de tempelbelasting bij Petrus en vroegen: ‘Draagt uw meester de dubbeldrachme niet af?’ [25] Hij antwoordde: ‘Zeker wel!’ Toen hij thuiskwam, was Jezus hem voor met de vraag: ‘Wat denk je, Simon? Van wie innen de heersers op aarde tol of belasting? Van hun eigen kinderen of van anderen?’ [26] Op zijn antwoord: ‘Van anderen,’ zei Jezus tegen hem: ‘Dan zijn de kinderen dus vrijgesteld. [27] Maar laten we hen niet voor het hoofd stoten; ga naar het meer, werp daar je hengel uit en haal de vis die het eerst bijt van de haak. Als je zijn bek opent, zul je een vierdrachmenstuk vinden. Neem dat mee en betaal hun voor ons allebei.’

[1] Op dat moment kwamen de leerlingen Jezus vragen: ‘Wie is eigenlijk de grootste in het koninkrijk van de hemel?’ [2] Hij riep een kind bij zich, zette het in hun midden neer [3] en zei: ‘Ik verzeker jullie: als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan. [4] Wie zichzelf vernedert en wordt als dit kind, die is de grootste in het koninkrijk van de hemel. [5] En wie in mijn naam één zo’n kind bij zich opneemt, neemt mij op. [6] Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, die kan maar beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden en in de diepte verdrinken. [7] Wee de wereld met haar valstrikken. Het is onvermijdelijk dat er mensen ten val worden gebracht, maar wee de mens die de valstrik zet!

Uit: Matteus 17 en 18 (NBV)

1
    Er is een bron, waar heilig bloed
    voor allen welt, zo mild;
    een bron, die louter wond'ren doet
    en alle zorgen stilt.
    Het stroomt voor mij, dat dierbaar bloed!
    Dit weten maakt mij blij.
    Het mijne schuld verdwijnen doet,
    want Christus stierf voor mij!

2
    O, Godes Lam, Uw kostbaar bloed
    heeft nog dezelfde macht.
    Stort uit die Geest vol vuur en gloed
    met nieuwe scheppingskracht.

3
    In zondeschuld, in alle nood,
    hoop ik op Jezus' bloed
    en dank ik Hem tot in de dood
    voor dit genadegoed!

4
    Deez' bron zij heel mijn even lang
    de plaats, waar 'k les mijn dorst.
    Dat blijv' mijn eeuwig lofgezang,
    hier aan des Heilands borst.

Bron: Lied 74, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 17.00 uur]

@Levi
@all

Wie tot in detail mocht willen weten waardoor het nieuw-apostolische gemeenteleven stilaan op sterven na dood is, hoeft alleen maar het volgende na te lezen:

• [3] Met een beroep op de genade die mij geschonken is, zeg ik u allen dat u zichzelf niet hoger moet aanslaan dan u kunt verantwoorden, maar verstandig over uzelf moet denken. Denk overeenkomstig het geloof, dat is de maatstaf die God u heeft gegeven. [4] Zoals ons ene lichaam vele delen heeft en die delen niet allemaal dezelfde functie hebben, [5] zo zijn we samen één lichaam in Christus en zijn we, ieder apart, elkaars lichaamsdelen. [6] We hebben verschillende gaven, onderscheiden naar de genade die ons geschonken is. Wie de gave heeft te profeteren, moet die in overeenstemming met het geloof gebruiken. [7] Wie de gave heeft bijstand te verlenen, moet bijstand verlenen. Wie de gave heeft te onderwijzen, moet onderwijzen. [8] Wie de gave heeft te troosten, moet troosten. Wie iets weggeeft, moet dat zonder bijbedoeling doen. Wie leiding geeft, moet dat doen met volle inzet. Wie barmhartig voor een ander is, moet daarin blijmoedig zijn.

Uit: Romeinen 12 (NBV)

[12] Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus. [13] Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of we nu uit het Joodse volk of uit een ander volk afkomstig zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn. [14] Immers, een lichaam bestaat niet uit één deel, maar uit vele. [15] Als de voet zou zeggen: ‘Ik ben geen hand, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort hij er dan werkelijk niet bij? [16] En als het oor zou zeggen: ‘Ik ben geen oog, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort het er dan werkelijk niet bij? [17] Als het hele lichaam oog zou zijn, waarmee zou het dan kunnen horen? Als het hele lichaam oor zou zijn, waarmee zou het dan kunnen ruiken? [18] God heeft nu eenmaal alle lichaamsdelen hun eigen plaats gegeven, precies zoals hij dat wilde. [19] Als ze met elkaar slechts één lichaamsdeel zouden vormen, zou dat dan een lichaam zijn? [20] Het is juist zo dat er een groot aantal delen is en dat die met elkaar één lichaam vormen. [21] Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig,’ en het hoofd kan dat evenmin tegen de voeten zeggen. [22] Integendeel, juist die delen van het lichaam die het zwakst lijken zijn het meest noodzakelijk. [23] De delen van ons lichaam waarvoor we ons schamen en die we liever bedekken, behandelen we zorgvuldiger en met meer respect [24] dan die waarvoor we ons niet schamen. Die hebben dat niet nodig. God heeft ons lichaam zo samengesteld dat de delen die het nodig hebben ook zorgvuldiger behandeld worden, [25] zodat het lichaam niet zijn samenhang verliest, maar alle delen elkaar met dezelfde zorg omringen. [26] Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde.

Uit: 1 Korintiërs 12 (NBV)
In de nieuw-apostolische geloofspraktijk hebben gemeenteleden slechts "te gehoorzamen". Terwijl lagere ambtsdragers vooral begaan zijn met "zorgen en noden" van hogere ambtsdragers is er geen "dienaar", geen "zegenaar" en geen "Godsgezant" die nog oog heeft voor het lijden en sterven van zielen zonder rang of stand.

Op zo'n manier wordt het in een geloofsgemeenschap on-herbergzaam. Men wordt een soort businessmodel-bestendige "nieuw-apostolische" lifestyle aangepraat. Op een gegeven moment ben je dan zó ver gezonken dat het aanvoelt als een "Herzensbedürfnis" om je gelijk bevestigd te zien onder gelijkgestemden in München.

De geestelijke elite bij dit kerkgenootschap heeft er geen barst van begrepen; van het hele evangelie van Jezus Christus niet. Hun zelfgenoegzaamheid komt hierop neer:
  • Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.

Uit: Openbaring 3: 17 (SV-J)

[42] Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven;
    [43] Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.
    [44] Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
    [45] Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.

Uit: Matteüs 25 (SV-J)

Mensenkind! profeteer tegen de herders van Israël; profeteer en zeg tot hen, tot de herders: Alzo zegt de Heere HEERE: Wee den herderen Israëls, die zichzelven weiden! zullen niet de herders de schapen weiden?
    [3] Gij eet het vette, en bekleedt u met de wol, gij slacht het gemeste, maar de schapen weidt gij niet.
    [4] De zwakke sterkt gij niet, en het kranke heelt gij niet, en het gebrokene verbindt gij niet, en het weggedrevene brengt gij niet weder, en het verlorene zoekt gij niet; maar gij heerst over hen met strengheid en met hardigheid.

(...)
    [16] Het verlorene zal Ik zoeken, en het weggedrevene zal Ik wederbrengen, en het gebrokene zal Ik verbinden, en het kranke zal Ik sterken; maar het vette en het sterke zal Ik verdelgen, Ik zal ze weiden met oordeel.

Uit: Ezechiël 34 (SV-J)
Wie dit kerkgenootschap nog niet heeft verlaten, raad ik aan het alsnog te doen. Uw geloofsleven wordt er namelijk afgebroken in plaats van liefdevol opgebouwd. Maar wat dan (?!), is wellicht de eerste gedachte die opkomt. Welnu, heeft het voor de Zijnen aan brood ooit ontbroken?
  • ‘Ik ben het brood dat leven geeft,’ zei Jezus.
    Uit: Johannes 6: 35 (NBV)

Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: ‘Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.’
    Uit: Johannes 8: 12 (NBV)

Hij ging verder: ‘Waarachtig, ik verzeker u: ik ben de deur voor de schapen.
    Uit: Johannes 10: 7 (NBV)

Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen.
    Uit: Johannes 10: 11 (NBV)

Maar Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, [26] en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat?’
    Uit: Johannes 11: 25-26 (NBV)

Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.
    Uit: Johannes 14: 6 (NBV)

‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer.

(...)
    [8] De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.
    [9] Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde: [10] je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. [11] Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. [12] Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad.

Uit: Johannes: 15: 1 en 8-12(NBV)
Groet,
TjerkB :shock:

N.B.
TjerkB schreef:(...)
(II) Ontstellend

(...)
Nooit heeft het de bedoeling kunnen zijn als slaven te worden gegijzeld binnen een religieus machtsbestel. Het element waarin mensen zich fijn kunnen ontplooien is juist vrijheid!! Vrij om te zijn die je bent. Vrij om te worden die je zijn wilt. Vrij om vol verwondering over de schepping waar je deel van uitmaakt kleur te geven aan elkaars leven. En ook vrij om maar zo vrij te zijn die waardevolle vrijheid te koesteren, er zuinig op te zijn. Bij God vertegenwoordigt niemand iemand... Hij ziet een ieder voor vol aan. Laat dat de groten der aarde maar duidelijk zijn! Geen macht of overheid heeft sinds mensenheugenis stand gehouden. Laten wij luisteren naar ons eigen lichaam, naar onze geest en naar onze ziel.

Het licht heeft géén gemeenschap met de duisternis en God legt geen superheffing op. Niemand heeft het recht om afbreuk te doen aan de persoonlijke waardigheid van een naaste. Wij hoeven ons niet opgejaagd te voelen doch laten wij maar gaan waar God ons leidt. Hoe kun je dat weten? Dat kan doordat God geen geheimtaal spreekt. Als wij Zijn liefde beantwoorden in geest en waarheid, baant Hij een weg waar wij die niet zouden zien. Het is beter daders van het Woord te zijn dan alleen hoorders. Wij kunnen van onze vrijheid namelijk iets moois maken! Het zou bijvoorbeeld best eens "zaliger" kunnen maken te geven dan te ontvangen. Desnoods geef je iemand om wie je geeft een waarschuwing!

(...)
(...)
(III) Bevrijding

(...)
Zo, "en er was licht"!! Weg met de gedurig laaghangende bewolking; weg met elke dag roet in het eten; weg die eeuwige grauwsluier in je leven. "Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!" Schud het stof van je af, huil uit, doch lééf!! Er komt al genoeg bij kijken om je in de maatschappij staande te houden; om elke dag weer brood op de plank te hebben en om in de uitverkoop nog iets van je gading te vinden. God is overal. "Ons Malta" is precies waar ieder zich nu op dit moment bevindt. "Heer, wat wilt Gij dat ik doe?" Het zit hem niet speciaal in de indrukwekkende grote dingen, in heldendaden of in een hoop uiterlijk vertoon. Ruim eerst van binnen de boel maar eens heerlijk op. In je hart; ja, in jezelf.

(...)
Luister naar de stem die zachtkens spreekt... Herneem je persoonlijke vrijheid want die komt alleen jouzelf toe. Begin aan een nieuwe agenda, zonder méér plichtplegingen dan die waar je niet onderuit komt. Kies voor een "hard reset". Bedenk overigens dat wie vroeger door God in benarde levensomstandigheden werd uitgeleid, wel op Hem moest kunnen vertrouwen. Men belandde op onbekend terrein. Als wij zoiets opeens óók in werkelijkheid meemaken, hoe zouden wij dan onze geschiedenis later het liefst opgetekend willen zien?! Tussen geloof en vertrouwen is er... nog een wereld van verschil. Geloven doe je in het echt! Anders geloof je alleen maar in de geschiedenis van hen die geloofd hebben.

(...)
(...)

Uit: Mijn bericht op "ma 12 mei 2014, 21:16" in de thread "Drieluik d.d. 12-02-2010"
willempower

Bericht door willempower »

@ broeders en zusters

Vandaag kunt u nog alles flikken morgen word het weer vergeven , wat een heerlijke gedachte . :D

Dit is ongeveer de manier van denken van de nakkers .
Plaats reactie

Terug naar “Het evangelie van Jezus Christus”