"Der Fall Rohn"

Informatie over weggemoffelde aanwijzingen van ernstig wanbeleid
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@TB
Ben ik de enige die in de beide met rood gemarkeerde passages een inhoudelijke tegenstrijdigheid ziet? En waarom zou de kerk hierbij op enigerlei wijze partij zijn?
Tot nu toe was de volledige mail niet te lezen. De rechterzijde was 'afgesneden'. Dus inhoudelijk kon er alleen maar gegist worden.
Nu je de volledige inhoud weergeeft, is het tenenkrommend wat TdB hier adresseert richting G2.

Wat voor spel werd hier gespeeld? Manipulatie in het kwardraat? 'Mijn investering' en die van mijn zoon Ramon. De NAK deelt mee in de winst?
Hoe is dan wel in godsnaam het ontslag van Rohn tot stand gekomen?
Met dezelfde koeterwaalse inslag?
Het is te hopen dat de rechter op basis van deze mail, de gehele Rohn affaire afdoet als een samenzwering die alleen maar ten doel had het hopeloze
geklungel van TdB een halt toe te roepen. Alleen TdB mocht niet geslachtofferd worden. Dus Rohn dan maar...?!

Dat de mail wisseling zelfs via het Nak account liep is de decadentie ten top...

En hoe zit het met de rol van PK? Deze apostel des Heren kan zijn handen niet in onschuld wassen.

Hoe gaat dit aflopen?

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

@Levi
@all

In de gedingstukken viel het mij destijds snel op dat ook Peter Klene al in 2008 vals begon te spelen. In het vonnis in kort geding van 9 september 2009 (zaak- en rolnummer: 270146 / KG ZA 09-692) staat namelijk: "Tijdens de zitting heeft NAK c.s. verklaard dat in het najaar van 2008 de holdingstructuur voor Residence Eimersstaete is bedacht en dat Rohn daarvan niet op de hoogte is gebracht omdat hij de samenwerking met NAK c.s. zou hebben opgezegd." (...) Hierna trokken de "Godsgezanten" een breed gesloten front. Bij schrijven "Santpoort, 21 februari 2010" werd opgeroepen tot zwijgzaamheid en de kadaverdiscipline deed zijn werk.

Van meet af aan echter stond het voor mij vast dat bestuurders van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) het zich pertinent niet kunnen veroorloven om bij een financieel debacle níet adequaat in te grijpen. Maar als ervaringsdeskundige wist ik ook hoe in "het werk Gods" doorgaans "de geloofsgehoorzaamheid" wordt misbruikt om stemmen vanuit "de oppositie" de kop in te drukken. Welnu, de manier waarop dit sinds 2008 in zijn werk is gegaan heeft mijn stoutste verwachtingen overtroffen. Terwijl offerontvangsten regelrecht verdwenen in een oorlogsindustrie, beklommen de rovers menig altaar om brutaal de schuldvergeving uit te spreken. Ondertussen werden de gelovigen op alle mogelijke manieren bestolen: hun geld belandde in de zakken van advocaten en adviseurs die recht moesten praten wat krom is, waarheid en liefde werden voorgewend terwijl de verzorging van slachtoffers van zinloos geestelijk geweld uit alle macht door hun "zegenaars" werd belet.

Natúúrlijk rustte hier géén zegen op. Trouwens, een "zegendrager" is een gezegende! Abusievelijk geldt in de Nieuw-Apostolische Kerk de aanduiding "zegendrager" als synoniem voor "kerkelijke ambtsdrager". Maar wat gaat er in werkelijkheid aan Zijn zegen vooraf?! Zie onder:
  • [11] Tot slot, broeders en zusters, groet ik u. Beter uw leven, neem mijn vermaningen ter harte, wees eensgezind, leef in vrede met elkaar – dan zal de God van de liefde en de vrede met u zijn. [12] Groet elkaar met een heilige kus. Alle heiligen die hier zijn laten u groeten.

    [13] De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de heilige Geest zij met u allen.


    Uit: 2 Korintiërs 13 (NBV)
Voordat Paulus toekwam aan dit oorstrelende besluit van zijn tweede brief aan de Korintiërs, draaide hij er niet omheen welke zorgen hem parten speelden:
  • [20] Ik ben namelijk bang dat ik u bij mijn komst anders zal aantreffen dan ik zou wensen, en dat onze ontmoeting dus anders zal uitpakken dan u wilt. Ik ben bang voor tweespalt, jaloezie, woede, gekonkel, kwaadsprekerij, geroddel, arrogantie en wanorde.

    Uit: 2 Korintiërs 12 (NBV)
Wat zou óók broeder Rohn, die bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland "in de hoogste kringen" vertoefde, überhaupt hebben meegekregen van het volgende?
  • [19] Wij hebben lief, omdat Hij ons het eerst heeft liefgehad. [20] Maar als iemand zegt dat hij God liefheeft, terwijl hij zijn broeder haat, is hij een leugenaar. Want als hij zijn broeder, die hij ziet, niet liefheeft, kan hij God niet liefhebben, die hij nooit heeft gezien. [21] Dit gebod hebben wij dan ook van Hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook zijn broeder liefhebben.

    Uit: 1 Johannes 4 (NBV)
Het zal de gezaghebbenden in de geledingen van "de stamapostel", "het bestuur" en "de landelijke vergadering" (vgl. artikel 4 van de statuten), getuige het beloop van de gebeurtenissen, vermoedelijk worst zijn.


Op het onlangs gearchiveerde Forum van Bauke Moesker las ik zojuist nog een aantal berichten door. Daarbij kwam ik een citaat tegen uit één van mijn brieven aan districtsapostel Armin Brinkmann:
WebTeam schreef:(...)
BakEenEi schreef:(...)
P.S. Uit mijn laatste schrijven [d.d. 21-09-2011 t.a.v. districtsapostel Armin Brinkmann; Red.] aan de nieuw-apostolische kerkleiding...
(...)
Als betrekkelijke buitenstaander ken ik natuurlijk nog lang niet álle details. Dit betreft zowel de stukken die in het geding werden gebracht door de Nieuw-Apostolische Kerk als de stukken van de zijde van broeder Ronald Rohn. Vanaf het begin (eind augustus/begin september 2010) stond het voor mij evenwel vast dat de kerkleiding zich heeft "vergaloppeerd". Het bestuur heeft namelijk sowieso gefunctioneerd op een te smalle basis, wat deels te wijten valt aan ernstige tekortkomingen in de statuten. Daarover sprak ik in 1999 al met districtsapostel De Bruijn. Aan de andere kant bevreemdde het mij dat broeder Ronald Rohn met een "niet al te stabiel bestuur" verregaand zakelijk in zee heeft willen gaan.

Nooit uiteraard had er de belangenverstrengeling mogen zijn, zoals met betrekking tot een recreatieproject in Oostenrijk. Wat er daarna natuurlijk evenmin had mogen gebeuren is, dat apostel Peter Klene al in het tweede halfjaar van 2008 achter de rug van broeder Ronald Rohn om maatregelen trof om deze op de gezamenlijk ingeslagen weg buitenspel te zetten. Dit blijkt uit gedingstukken waarover inmiddels ook Glaubenskultur-Magazine heeft gepubliceerd. Een en ander leidde in april of mei 2009 tot een taxatieopdracht met het oog op de doorverkoop van Eimersstaete aan een nieuwe besloten vennootschap van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Wederom is er dan sprake van een hoogst kwalijke belangenverstrengeling doordat apostel Peter Klene diens broer, de districtsoudste Nico Klene, en diens goede vriend, de districtsevangelist Vis, vanuit een onderzoekscommissie benoemt in diverse bestuurs- en directiefuncties. Tot overmaat van ramp wordt die onderzoekscommissie achteraf misleidend (!) "Raad van Toezicht" genoemd. Dit gebeurde in het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010". Daarmee was "onbehoorlijk bestuur" in casu een voldongen feit.

Het mag duidelijk zijn dat te allen tijde "Het bestuur" eindverantwoordelijk is voor het bestuur! Alleen al om deze reden lijdt het voor mij bijna geen twijfel dat "Het bestuur" hier aan het kortste eind zal trekken. Indien broeder Ronald Rohn in de gelegenheid zou zijn geweest om de miljoenenverliezen te veroorzaken die er nu zijn ontstaan, kan het immers niet anders dan dat "Het bestuur" aan hem ofwel een veel te ruim mandaat heeft verleend ofwel dat hij namens "Het bestuur" te weinig adequaat werd gecontroleerd. Een kerkgenootschap dat bovendien de aanwijzing heeft verlangd van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) maakt zich op die manier schuldig aan verwijtbare nalatigheden.

In Nederland heerst momenteel een politiek klimaat, waarbij er in de media zeer veel ophef wordt gemaakt van misstanden bij maatschappelijke instellingen die vanwege een bestuurlijke chaos de ellende over zichzelf afroepen. Zodra het reilen en zeilen binnen "Het bestuur" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland straks bij de rechtbank Utrecht "onrechtmatig handelen" oplevert, zal de kerk dan ook publiekelijk aan de schandpaal worden genageld. Vrijwel alle "hoge(re) dienaren" zullen daarbij hun geloofwaardigheid (!) verliezen: zowel zij die zitting hebben in (of lid waren van) "Het bestuur" als zij die zitting hebben in (of lid waren van) "De landelijke vergadering". Ook uzelf zal in dat geval veel blaam treffen omdat u als nieuwe voorzitter van het kerkbestuur onevenredig veel geloof heeft gehecht aan de beweringen van o.a. apostel Peter Klene zonder bijvoorbeeld -omwille van een solide beeldvorming- een second opinion in te winnen. Ik begrijp trouwens ook niet waarom er vanuit "De landelijke vergadering" niet met succes is aangedrongen op een extern onderzoek of een second opinion. Ten onrechte verleende men decharge voor de jaarrekening 2009.


(...)
(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Do 29 Sep 2011, 07:33" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding".
WebTeam schreef:(...)
Zoals het hierboven is weergegeven, kan de hele casus in feite worden samengevat. Inmiddels beramen wij de totale schade tot heden, voortvloeiend uit incompetent handelen van het kerkbestuur, vanaf 8 juni 2009 op een bedrag van tussen de vier en zes miljoen euro. Hierbij is bijvoorbeeld rekening gehouden met de (onnodige) afwaardering van Residence Eimersstaete maar ook met de (onnodig) verliesgevende exploitatie van kerkgebouwen die nu al jarenlang leeg staan. Verder is gedacht aan alle proceskosten (circa 1 miljoen euro) en met kosten waarvan zal blijken dat deze samenhangen met de onzorgvuldige wijze waarop er een einde werd gemaakt aan de arbeidsverhouding met broeder Rohn.

(...)


Uit: Bericht door Het WebTeam op "Za 24 Nov 2012, 15:01" in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"
(...)


Uit: Bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Zo 02 Dec 2012, 18:16" in de thread "De bewijzen stapelen zich op... "
Constant werd er gewaarschuwd doch niemand onder de "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" die op een telraampje wilde narekenen of er niet onzorgvuldig wordt omgesprongen met offerontvangsten of met verplichtingen die er bij de kerk voortvloeien uit de aanwijzing van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Certina »

@TjerkB,
Wanneer komt R.Rohn alhier eens aan het woord?
Dit is toch de ideale plek om door de persoon in kwestie met zijn eigen woorden alles uit de doeken te doen.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

Certina schreef:(...)
Wanneer komt R.Rohn alhier eens aan het woord?

(...)
@all

Het staat een ieder vrij om constructief aan het forumberaad bij te dragen. Dat weet ook broeder Rohn. Maar vergis je niet in wat voor een omvangrijk dossier hij in de verschillende rechtszaken zich al moet verweren. Verder is het van zijn kant steeds een vergeefse moeite geweest om onder kerkelijke ambtsdragers aandacht te vragen voor de problematiek.

Zie voor achtergrondinformatie op het Forum van Bauke Moesker het bericht op "Di 25 Jan 2011, 12:11" in de thread Dubbelhartigheid "Godsgezanten" doorzien.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

De hel breekt los (4)


@all

Na het arrest van 15 juli jl. waarbij districtsapostel in ruste De Bruijn ertoe werd veroordeeld dat hij aan broeder Rohn diens proceskosten vergoedt, hebben de brullende leeuwen (vgl. 1 Petrus 5: 8) onmiddellijk de koppen bij elkaar gestoken en legden zij -nog geen drie dagen later- op die verplichte vergoeding beslag:
  • Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
Let wel: De Bruijn legt hier bij zichzelf beslag op de bewuste vergoeding! (...) Wat een schurkenstreek om ook op deze manier broeder Rohn het leven zuur te maken.

Heere, zegen deze spijze. Amen.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Certina »

ik snap het ffff niet, moet Rohn nu alles betalen?
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@TB

Als ik het goed begrijp hebben de NAK en cs -uit hoofde van een vordering op Rohn (20-2-2013 Rechtbank MN)- beslag laten leggen bij de Bruijn
op de verschuldigde proceskosten die, volgens de rechter, aan Rohn moeten worden betaald.

Hoe dan ook, in de uiteindelijke afwikkeling in hoger beroep, komt het tegoed van Rohn op de Bruijn in mindering
op een eventuele schuld aan de NAK en cs.

Ben benieuwd naar het arrest van de rechtbank Arnhem-Leeuwarden van 14 juli jl.

Groet,
Levi
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Jabob65 »

Franciscus’ tien ingrediënten van een gelukkig leven
Rome (RKK) 29 juli 2014 – “Wat is het recept voor geluk?” Deze vraag stelde journalist Pablo Calvo van de Argentijnse krant Clarín paus Franciscus onlangs in Casa Santa Marta. Hieronder diens tien ‘ingrediënten’ voor een gelukkig leven.

1. Leven en laten leven
“De Romeinen hebben een gezegde dat we als leidraad kunnen nemen: ‘Ga je gang en laat de mensen hun gang gaan.’ Leven en laten leven; dat is de eerste stap op weg naar vrede en geluk.”

2. Geef je aan anderen
“Iemand die geïsoleerd is loopt het risico om egoïstisch te worden. En stilstaand water is het eerste wat bederft.”

3. Wees welwillend en nederig
“In de roman Don Segundo Sombra vertelt de held dat hij als jongere als een bergbeek was die wild stroomde; volwassen geworden was hij als een rivier die vooruitgaat; oud geworden bewoog hij voorwaarts, maar traag ingedijkt. Ik gebruik dit beeld van de [Argentijnse] dichter en romancier Ricardo Güiraldes, dat laatste adjectief: ‘ingedijkt’. Het vermogen om zich met welwillendheid en nederigheid voort te bewegen. De ouderen hebben deze wijsheid; zij zijn het geheugen van het volk. En een volk dat niet zorgt voor bejaarde personen heeft geen toekomst.”

4. Speel met kinderen
“Het consumentisme bracht ons de angst om een gezonde vrijetijdscultuur te verliezen: lezen; van kunst genieten. Tegenwoordig hoor ik weinig biecht, maar in Buenos Aires hoorde ik veel biecht en aan jonge moeders die kwamen vroeg ik: ‘Hoeveel kinderen heb je? Speel je met hen?’ Dat is een vraag die men niet verwacht, maar dat was een manier om te zeggen dat kinderen de sleutel zijn van een gezonde cultuur. Het is moeilijk voor ouders die vroeg gaan werken en pas thuiskomen als hun kroost al slaapt. Het is moeilijk, maar het is te doen.”

5. Breng zondagen met familie door
“Laatst in Campobasso had ik een ontmoeting met de wereld van de universiteit en die van de arbeid. Iedereen herinnerde ik eraan dat je op zondag niet werkt. De zondag is voor de familie.”

6. Help jongeren aan een baan
“Wij moeten creatief omgaan met dit deel van de bevolking. Bij gebrek aan kansen kunnen ze aan de drugs raken. En het aantal zelfmoorden is zeer hoog onder jonge werklozen. Laatst las ik – ik weet niet zeker of het een wetenschappelijk gegeven is – dat er 75 miljoen jongeren van onder de 25 zijn die geen baan hebben. Het is niet genoeg om hen alleen maar te voeden. Hun zou een cursus van een jaar moeten worden aangeboden waarin ze voor brandweerman, elektricien, kleermaker leren. Daardoor krijgen ze waardigheid waar ze thuis mee kunnen komen.”

7. Zorg voor de schepping
“Wij moeten zorgdragen voor de schepping en we doen dat niet. Dat is een van onze grootste uitdagingen.”

8. Verlaag de ander niet
“De behoefte om kwaad te spreken over de ander is het kenmerk van een laag zelfbeeld. Dat betekent dat ik me zo slecht voel dat ik in plaats van mezelf te verheffen de andere maar ga verlagen. Het is gezond om het negatieve heel snel te vergeten.

9. Respecteer andersdenkenden
“Men kan tegenover de ander pas getuigenis afleggen zodra je beiden in de dialoog vooruitgang hebt geboekt. Maar het ergste is het religieuze proselitisme, dat verlammend werkt: ‘Ik voer een dialoog met jou om jou te overtuigen.’ Dat niet dus. Elke dialoog start vanuit de eigen identiteit. De Kerk groeit door aantrekkelijkheid, niet door proselitisme.”

10. Werk aan vrede
“Wij leven in een tijd waarin veel oorlog wordt gevoerd. (…) De oorlog verwoest. En de oproep tot vrede moet worden uitgeschreeuwd. Vrede lijkt soms een toestand van rust te zijn, maar vrede is nooit rust. Het is altijd een actieve vrede.”
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door willempower »

@tjerk

Dat die theo nu weer zomaar weer opduikt in dit stuk geeft aan het stinkt en stinkt .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

@Certina
Certina schreef:ik snap het ffff niet, moet Rohn nu alles betalen?
Doordat Rohn in eerste instantie de ontslagzaak heeft verloren en hij daardoor o.a. een lening moet terugbetalen die diende als aanbetaling van het kerkbestuur voor de aankoop van aandelen in zijn bedrijf (dat het samenwerkingsproject in Arnhem moest realiseren), welke aandelen niet werden afgenomen omdat men later van Rohn af wilde, wil het kerkbestuur nu hebben dat de in de privé-kwestie Oostenrijk toegewezen vordering van Rohn op de Bruijn wordt verrekend met wat Rohn nog verschuldigd is aan de kerk.


@Levi
Levi schreef:(...)
Ben benieuwd naar het arrest van de rechtbank Arnhem-Leeuwarden van 14 juli jl.

(...)
Spijtig genoeg is dit arrest (nog) niet terug te vinden op rechtspraak.nl. Het zijn 16 pagina's. Ik zal proberen de "beslissing" eruit te halen en deze hier te publiceren.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Het dossier Rohn versus NAK”