Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Certina »

@All,
Wat een goedkope aangelegenheid om een z.g.n. ''Feierstunde'' te organiseren in een kerkgebouw waar alleen maar plaats is voor uitgenodigde en enkele aangemelde.
Zo'n ''Feierstunde'' moest worden gehouden in een grote hal en wereldwijd worden uitgezonden per satelliet,zodat de hele wereld kan meekijken en luisteren wat de NAK in haar verleden allemaal heeft uitgespookt en nu pas spijt betoogt en het boetekleed aantrekt voor haar Nazi verleden, de valse boodschap en het excommuniceren van leden.
Ik laat mij verrassen wat er voor een verklaring wordt geopenbaard.
Veel vertrouwen heb ik er niet in.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

Certina schreef:(...)
Ik laat mij verrassen wat er voor een verklaring wordt geopenbaard.
Veel vertrouwen heb ik er niet in.
@Certina
@all

Inderdaad: eerst zien, dan geloven. Stamapostel Leber heeft in dit opzicht willens en wetens vele kansen voorbij laten gaan. De laatste kans ligt nú voor het oprapen!
Wat zegt een naam….
ZONDER WEZEN!
Geliefde Broeders en Zusters,

In overleg met de President van het gerechtshof te Amsterdam en, namens de
H.A.G.E.A., met Apostel Bischoff uit Hoogezand en, namens de Stichting, met Op-
ziener Kröner uit Amsterdam als Voorzitter der Stichting, is voor de Stichting een tijde-
Iijke andere naamsaanduiding tot stand gekomen.

De feitelijke naam van de Stichting, “Stichting tot steun van allen, die de Hersteld
Apostolische gedachte zoals neergelegd in de grondslag van de Hersteld Apostolische
Gemeente in de Eenheid der Apostelen ín Nederland wensen te bevorderen", zal nu,
tijdelijk, totdat over het hoofdgeschil zal zijn beslist, luiden: “Apostolische Stichting vol-
gens stichtingsacte van 7 Maart 1955".

(...)
Welnu, de gang van zaken is als volgt:

Apostel Bischoff uit Hoogezand heeft (in kort geding) de Stichting voor de recht-
bank gedaagd
,

(...)
Zoals U bekend is, heeft geen van ons allen ooit te kennen gegeven uit de
H.A.G.E.A. te willen treden. Ons streven is er nog steeds op gericht om ons mooie werk
te behouden en te bewaren.


(...)
Verder staat in de stichtingsacte:

“Zij hebben gewetensbezwaren om te geloven en te prediken, de boodschap dat”
“aan de Stamapostel door de Heer Jezus is geopenbaard, dat Hij tijdens zijn (des Stam-“
“apostels) leven zal weder komen, de Stamapostel dus niet zal sterven en dat aan het”
“geloof aan die boodschap het karakter van heilswaarheid moet worden verbonden, zo-“
“dat het niet-geloven daarvan de eeuwige dood tot gevolg moet hebben.”

(...)
Ditzelfde artikel staat ook vertaald in het tijdelijk orgaan van de
H.A.G.E.A. van 1 Juli 1955, zodat U, voor zover U dit in Uw bezít heeft, het daarin
kunt nalezen.
  • Dit gesprek is als volgt:
    “Wanneer nu Uw Stamapostel toch sterft, wat dan?"
    Het antwoord was: “Die sterÍt niet."
    Vraag: “Maar ik meen maar zo, als hij zou sterven."
    Antwoord: “Die zal niet sterven."
    'Wedervraag: “Ja, maar denkt U eens in, hij zou toch kunnen sterven."
    Antwoord: “Hij kan ook niet sterven."
    “Waarom dan niet?"
    “Omdat geen mens en geen engel, maar de Zoon Gods zelf aan de Stamapostel de"
    “belofte heeft gegeven: “Gij zult niet meer sterven, maar leven totdat Ik kom."
Dit gesprek wordt vervolgd met (en dan komt het broeders en zusters) ...... “Jezus
“is toch geen leugenaar, maar de Zoon des levenden Gods.”

Men zegt daar toch duidelijk mee, dat, mocht de Stamapostel toch sterven, Jezus
een leugenaar zou zijn.
Men acht het dus niet mogelijk, dat de Stamapostel zich zou
kunnen vergissen, dat hij gedroomd zou kunnen hebben, dat hij een gedachte van der-
den zou kunnen hebben overgenomen, of dat hij zelfs zou kunnen liegen (het woord
“liegen" hier alleen gebruikt om hetgeen men over Jezus zegt).

(...)
De ware, reine Apostelleer werd losgelaten. Daarvoor in de plaats kwam in ons
werk een leer van de waardigheid en het aanzien van de Stamapostel.


Het is heden in ons werk (bij de H.A.G.E.A. en de N.A.K.) helaas toch zo, dat
slechts drie begrippen moeten worden ingewerkt, en wel “boodschap”“Stamapostel”
“verdoemenis”.

(...)
En voor dat doel kwam de Stichting tot stand.

Niet om een nieuwe kerk te stichten, want er was in de morgenstond maar één
oorspronkelijke gemeente van Jezus Christus, die in de eenheid der Apostelen werd ge-
leid.

(...)
Namens de Apostolische Stichting volgens Stichtingsacte van 7 Maart 1955,
W. KRÖNER, Voorzitter
B. C. SMIT, Secretaris
Arnhem, 6 Augustus 1955.


Afschrift uit: Rondschrijven d.d. 06-08-1955 - zie het bericht op "Za 01 Nov 2014, 23:54" in de thread "Twee voor twaalf"
Hierboven nog eens in vogelvlucht de circulaire uit 1955, die tot stand kwam doordat apostel Tjark Bischoff een rechtszaak had aangespannen tegen de dienaren die zich toen tot het uiterste inspanden om te voorkomen dat in hun kerk ideologische leiderschapsprincipes werden verheven boven het evangelie van Jezus Christus.

Overtuigender dan het naar voren komt in het hierboven aangehaalde document van 6 augustus 1955, hoeft het volgens mij niet te worden aangetoond, namelijk:
  1. het waren gewetensbezwaren, waardoor dienaren destijds tot op zekere hoogte afstand namen van de boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff;
  2. degenen die hun gewetensbezwaren kenbaar hadden gemaakt, waren er beslist niet op uit om een nieuwe kerk te stichten;
  3. apostel Tjark Bischoff sleepte zijn broeders voor de rechter, excommuniceerde ze, voorspelde ze vanuit de Bijbel een eeuwige dood, en daar liet hij het bij.
Welbeschouwd is er bij de Nieuw-Apostolische Kerk sindsdien weinig nieuws onder de zon: antwoord op brandende vragen van gelovigen met een bezwaard gemoed geeft men niet en tegen wie er in de weg loopt, wordt een rechtszaak aangespannen. (...)

Zoals het op 31 oktober jl. werd gemeld, is er bij de internationale nieuw-apostolische kerkleiding een nieuwe officiële verklaring in de maak, waarbij op 29 november a.s. een zekere verzoening wordt bekrachtigd met "Vertretern der Apostolischen Gemeinschaft". Voor de bijeenkomst "in der Kirche der Apostolischen Gemeinschaft" in Düsseldorf waarin de bijzonderheden ten aanzien van die verzoening bekend worden gemaakt, zijn uit de beide geloofsgemeenschappen met name broeders en zusters uitgenodigd die "die Trennung miterlebt haben oder von ihr betroffen waren". Ik hoop dat voor iedereen de uitkomst zal zijn dat de "Erste Schritte zur VERSÖHNUNG" van 20 april 2005 nu vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk ook eindelijk voluit mogen gelden buiten Zwitserland. Tot voor kort (ook blijkens uitlatingen van districtsapostel Brinkmann op 21 februari 2013 in Oberhausen) was daarvoor binnen haar internationale bestuurlijke geledingen merkwaardig genoeg nog geen draagvlak. Het heeft mij dan ook hogelijk verbaasd dat stamapostel Jean-Luc Schneider het nu laat voorkomen dat eerder -door toedoen van anderen- de tijd er nog niet rijp voor was en het niet te achterhalen valt waardoor het op bestuurlijk niveau met "de boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" uit de hand liep. In een interview dat hij bij zichzelf over dit onderwerp door een medewerker liet afnemen, zegt hij namelijk o.a. het volgende:
(...)
Allerdings – und das will ich auch in aller Offenheit sagen – braucht es für Versöhnung den richtigen Augenblick. Der war bislang noch nicht da.

(...)
Es ist uns heute nicht möglich, genau heraus zu finden, wieso und warum unsere Vorgänger manche Entscheidungen getroffen haben. Das weiß Gott allein.

(...)


Bron: Artikel "Stammapostel Jean-Luc Schneider: »Gedanke der Versöhnung steht im Mittelpunkt«" d.d. 31-10-2014 bij Neuapostolische Kirche International
De nu geplande bijeenkomst in Düsseldorf geef ik een serieuze kans van slagen indien eerst en vooral degenen die vanwege excommunicaties hardvochtig optreden van de nieuw-apostolische kerkleiding welhaast aan den lijve hebben ondervonden na afloop oprecht het gevoel hebben dat hun leed een naam heeft mogen krijgen.

Zie verder de site http://www.versoehnung-jetzt.de/.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Certina »

Nogmaals ik heb er geen vertrouwen in het zal i.p.v. een Feierstunde een HuilieHuilie uurtje worden.
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door willempower »

@ certina
Er zijn nog altijd mensen die tegen beter in de NAK vertrouwen , en met een kater thuiskomen .
Ze hebben de laatste jaren alles bij elkaar gelogen , Theoloog heeft er zijn naam aan te danken .
Als je ze de hand geeft direct de vingers natellen .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 19.45uur]


@certina
@willempower

Ook ik blijf bij de hele gang van zaken natuurlijk gemengde gevoelens houden. Het was allemaal heel anders geweest als de nieuw-apostolische kerkleiding zich spontaan bij het VAG-bestuur had gemeld met de oprechte wens om berouw te tonen. Nu is de voornaamste aanleiding de druk geweest die uitgaat van het ontstane publieke debat over de inhoud van de in 2012 verschenen catechismus. Men wil in Duitsland lid worden van de Raad van Kerken om niet langer te worden gezien als een Sondergemeinschaft**, wat bij de Neuapostolische Kirche nu nog altijd wel het geval is. Vandaar dat ook het pijndossier J.G. Bisschof op tafel kwam.

In het bericht op "Za 01 Nov 2014, 23:54" in de thread "Twee voor twaalf" liet ik zien dat degenen die in de jaren '50 waren geëxcommuniceerd, nota bene vanwege gewetensbezwaren ten aanzien van het verplichtende karakter van "de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff", via het tijdschrift Unsere Familie (nr. 4 van 20 februari 1956) nog eens werd voorgehouden te hebben gezondigd tegen de Heilige Geest. Zulke aantijgingen zal men op 29 november a.s. moeten inslikken.

Groet,
TjerkB :shock:


** Recentelijk kwalificeerde Dr. Thomas Gandow de Nieuw-Apostolische Kerk als volgt:
Es wird deutlich: die Neuapostolische Kirche muss
  • wegen ihrer außerbiblischen Offenbarungsquelle “Apostelamt", das selbst durch außerbiblische Offenbarung entstand und
  • wegen ihrer (teilw. auch aus diesem Amt entspringenden) eschatologischen Sonderlehren
  • einschließlich der Lehren über das Jüngste Gericht nur für die Nichtmitglieder der Brautgemeinde und
  • der Heilsvermittlung ins Jenseits hinein weiterhin zu den klassischen christlichen Sekten gezählt werden.
Bron: Berliner Dialog, Allerheiligen 2014, "Altes Sein in neuen Schläuchen" - Zur Ökumenefähigkeit der NAK nach dem neuen Katechismus, pag. 50 (ISSN 0948-0390)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

(...)
De linkse Duitse partij Die Linkse, voortgekomen uit de communistische DDR-staatspartij SED, heeft zaterdag excuses aangeboden voor het onrecht in de DDR. Die Linkse stelt dat de DDR een staat is geweest "waar politieke willekeur op elk moment in de plaats kon komen van recht en gerechtigheid".

(...)


Bron: Artikel "Zware verwijten Gorbatsjov" d.d. heden bij De Telegraaf/digitaal
@all

Toen ik dit las, dwaalden snel mijn gedachten af naar de Nieuw-Apostolische Kerk waar recht en gerechtigheid eveneens gedurig inwisselbaar leken voor willekeur. Maar een "dienaar" die ik onlangs ontmoette en met wie ik even sprak over deze verwarrende toestand, zei tegen mij: "Daar zouden wij nu heel anders mee omgaan". Dat herinnerde mij toen onwillekeurig aan de onderstaande quote:
Het uitlekken van Lebers brief stoort Peter Johanning, internationaal woordvoerder van de nieuw-apostolischen in Frankfurt.
  • ,,We willen wel een debat voeren over de exclusiviteit van onze kerk, maar achter gesloten deuren.'' Volgens Johanning zit er wel beweging in het kerkelijk standpunt. ,,Om het helder te zeggen: in algemeen christelijke richting. De exclusiviteit verzacht. Echt, Gerrit Sepers is een paar jaar te vroeg vertrokken. Had hij gewacht, dan had hij zijn zin gekregen.''

Bron: Dagblad Trouw inz. artikel d.d. 16-03-2005: Nieuwe top-apostel hekelt Nederlandse ex-apostel Sepers
Ten aanzien van de bedoelde exclusiviteit van de Nieuw-Apostolische Kerk verwijs ik echter naar de (naderhand) in 2010 gepresenteerde herziene Geloofsbelijdenis:
Het 8e geloofsartikel:
Ik geloof dat de met water gedoopte zielen door een Apostel de gave van de Heilige Geest moeten ontvangen om het kindschap Gods en de voorwaarden voor het eerstelingschap te verkrijgen.


Bron: http://www.nak.org/nl/geloof-en-kerk/geloofsbelijdenis/
Over het hierboven aangeduide "eerstelingschap" het volgende:
Stammapostel thematisiert Dissonaz Erstlingsschaft vs. Nächstenliebe
Wuppertal (gk). Es ist dieses Weit-Zurückweisen von Auswüchsen neuapostolischer Lehre, die ehedem zur identitätsstiftenden Kultur der Neuapostolischen Kirche (NAK) gehörten, das nicht gerade zur Glaubwürdigkeit einer um ökumenische Anerkennung ringenden Glaubensgemeinschaft beiträgt, wenn auch die Absicht eine hehere sein könnte. Ein Beispiel für diese Unart stellte Stammapostel Jean-Luc Schneider vor wenigen Monaten dar, glaubt man einer Predigtwiedergabe der Zeitschrift „Unsere Familie“ Nr 7/2014.

Schneider predigte demnach am 9. Februar 2014 in Miami/USA zum Erstaunen geschichtskundiger Kenner der NAK: „Wenn wir von der ersten Auferstehung und der Braut Christi sprechen, sagen manche Menschen: ’Ihr sprecht von der Nächstenliebe und sagt gleichzeitig, dass nur ihr erlöst werdet ihr Neuapostolischen mit euren Aposteln. Was ist mit allen anderen, wo ist denn da eure Nächstenliebe?’ - Wir haben nie gesagt, dass andere nicht erlöst werden können.“

Der Stammapostel versuchte im folgenden die Dissonanz zwischen der Glaubenslehre seiner Kirche und seiner zitierten Frage durch eine Verschiebung des Akzentes aufzulösen: „Erlösung ist das Eingehen in die ewige Gemeinschaft mit Gott. Das ist gewissermaßen das Ende der Geschichte. Alle, die an Jesus Christus glauben, können in die ewige Gemeinschaft mit Gott kommen. Wir sind nur die Erstlinge, die Ersten, die aus Gnaden in diese Gemeinschaft eingehen dürfen. Das ist die Braut.

(...)


Bron: Premium-Artikel „Wir zuerst“ d.d. 03-06-2014, verschenen bij Glaubenskultur-Magazine
Zie -meer specifiek- op het voormalige Forum van Bauke Moesker de threads:
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Jabob65 »

Uit ‘Die Groote Evangelische Peerle’ (16de eeuw)

Christus, bruidegom van de heilige kerk

Jezus Christus is de bruidegom van de heilige kerk en alle christenen zijn ledematen van die kerk. Al deze ledematen zullen in Jezus Christus één geloof, één doopsel, één Heer hebben. Het hoofd van deze heilige kerk is Christus Jezus, God en mens, Hij is haar bruidegom en zij is zijn bruid. Hij heeft haar getrouwd aan het kruishout met zijn kostbaar bloed, haar verlost door zijn bittere dood en haar verrijkt met zijn heilige deugden en verdiensten. Dat alles heeft Hij haar gegeven, opdat zij zich daarmee kan verrijken en God de Vader behagen en opdat zij, wanneer zij besmeurd is door zonden, zich weer in zijn heilig bloed zou wassen. Daarom zal de bruid van Christus altijd haar eerste trouwbelofte gedenken en de gesteldheid waarmee ze getrouwd is, namelijk het waarachtig geloof dat zij altijd oprecht tegenover Hem zal bewaren. En zo zal zij boven alles zijn eer zoeken en beogen en bovenal op Hem vertrouwen. De plaats waar Hij haar getrouwd heeft, was de berg van Calvarië, aan het kruishout.

Zo is Jezus onze bruidegom. Jezus betekent zoveel als Redder van de wereld, dat wil zeggen: van alle mensen die in de wereld zijn. Hij is God en mens; daarom zegt Hij: ‘Wie in Mij gelooft, uit zijn binnenste zullen stromen van levend water vloeien’ (Joh. 7, 38). Dit wil zeggen: wie in Mij gelooft en op Mij vertrouwt, uit zijn binnenste, namelijk uit het diepst van zijn wezen, zullen stromen van levend water vloeien. Dit alles betekent: zij zullen van God een geest ontvangen die de ware zin van elk schriftwoord zal verstaan. En die geest zal uit hen vloeien als water dat allen levend maakt die het woord Gods van hem horen.

Christus is het vreedzame teken dat aan Noach werd gegeven tot een verbond van vrede. Hij is de koperen slang die Mozes op bevel van God moest oprichten in de woestijn. Alle mensen die met zonden bezwaard zijn, kunnen door Hem in leven blijven. Hij is het Lam dat alleen waardig is het boek met de zeven zegels te openen. Hij is de geopende deur van de hemel waardoor allen moeten gaan die in de hemel zullen komen. Hijzelf zegt: ‘Ik ben de deur van de schapen. Als iemand door Mij binnengaat - door het belijden van mijn godheid - hij zal in- en uitgaan en weide vinden’ (Joh. 10, 7.9). Ingaande in mijn godheid zal hij geleid worden op de hoge berg van de eeuwigheid, in de heerlijke rijkdom van mijn goddelijk wezen. En uitgaande zal hij weide vinden door het schouwen van mijn edele hooggeboren mensheid met al mijn deugden.

Jezus is de schat van de heilige kerk waaruit alle ledematen mogen putten wat zij nodig hebben. Hij is de gulden berg waarmee alle mensen aan de hemelse Vader hun straf en schuld mogen betalen. Hij is het koord dat God de Vader uitgeworpen heeft, waarmee Hij alle ballingen van zijn rijk die daaraan hangen, tot zich trekt. En zo zal men niet verloren gaan, maar eeuwig leven hebben.
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Jabob65 »

De zin 'Wir zuerst' spookt al de hele ochtend door mijn hoofd.

Gelukkig zegt de schrift: 'vele laatsten zullen de eersten zijn, en veel eersten zullen de laatsten zijn'...!
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Jabob65 »

Van der Helm schreef nog dit in zijn welkomstwoord:

De viering van de wijding van deze kerk herinnert ons aan de wereldwijde verbondenheid van onze lokale Nederlandse kerk met de gehele wereldkerk. Bovendien is het Willibrordzondag. We herinneren ons de kerk die Willibrord in Nederland kwam bouwen en die inmiddels vele huizen kent: katholiek, protestant, orthodox, evangelisch en nog veel andere variaties. Natuurlijk is het te betreuren dat de kerken de weg naar de eenheid zo moeilijk weten vast te houden. Maar anderzijds is de rijkdom van Gods heilige Geest zo groot dat wij het niet kunnen bevatten: te groot voor één kerk van mensen. De kerk van Christus is groter en barmhartiger dan wij ons kunnen voorstellen.
Plaats reactie

Terug naar “Historische ontwikkelingen”