"Framing"

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: "Framing"

Bericht door basis »

Dat bauke bij voorbaat de toegang tot de kerk in Roden ontzegd word, vind ik erg kinderachtig.
Ik weet natuurlijk niet hoe dit naar hem toe gecommuniceerd is; wellicht is het aantal zitplaatsen te beperkt?
Ik heb begrepen dat de nieuwe NAK te Roden slechts 48 vaste zitplaatsen telt, groot genoeg voor de wekelijkse zondag-en woensdagavonddienst
maar het is bij zo'n inwijding natuurlijk gauw te klein daar!
Wellicht worden er voor deze inwijdingsdienst stoelen bijgeplaats (ongetwijfeld zijn alle voorgangers uit het district Groningen met vrouwen uitgenodigd)
maar ik kan me voorstellen dat men, buiten de broeders en zusters van de gemeenschap Roden zèlf, niet veel plek voor gasten heeft.
Gezien Bauke's (historische) banden met deze gemeenschap is het echter bijna niet te verdedigen dat hij niet welkom zou zijn.
Waarom stelt men zich toch altijd zo weinig flexibel op binnen de NAK?
En erg vergevingsgezind vind ik het ook al niet....

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk (ondanks dat ik veel negatief geroddel over hem heb gehoord) de huidige voorganger van Haren altijd een aimabele man heb gevonden.
Het zou hem sieren als hij Bauke op zou bellen en hem alsnog zou uitnodigen, hij hoeft alleen maar te zeggen: "Bauke ik heb me vergist, je bent tòch van harte welkom!"
Zo eenvoudig kan het zijn.

Je ziet maar weer Apostel Brinkman was zelfs tot tweemaal toe bereid om Bauke te woord te staan en deed niet moeilijk terwijl plaatselijk soms zéér overspannen wordt gereageerd.
Bauke heeft in de hier gepubliceerde verslagen over NAK-diensten vaak in een leemte voorzien (de officiële verslagen op de NAK site zijn immers wel erg summier)
en daarmee honderden (zo niet duizenden) mensen die dit forum en zijn site frequenteren, een dienst bewezen.

Maar misschien is er een andere wakkere broeder of zuster die ons van de inwijding verslag kan doen?
iemand die niet zo bekend is en misschien zonder op te vallen tussen de genodigden kan plaats nemen?
Met een telefoontje kunnen onopvallend best wat foto's worden genomen en klaar is Clara!
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: "Framing"

Bericht door willempower »

@all
Het is mij ook volkomen onbegrijpelijk dat Bauke de dienst niet mag bezoeken , mij is door Cor Touw de toegang ook al eens ontzegt , maar effe bellen toen met Sepers en alles geregeld .
Zijn opmerking was waar die gek mee bezig .
Kreeg wel 2 pinguïns naast me zitten als bewaking , dat regelde ome Cor wel .
Je mag de dienst niet verstoren maar het is een openbaar gebouw en als je daar je aan de regels houd dan mag je er altijd in , dit is ook weer een solo actie van mikmak .
Zijn familie waren ook al van die mensen uit het stenen tijdperk , tv was verboden behalve als die in een kastje stond en als je wou kijken gordijnen dicht , tv was te werelds .
En wat voor negatiefs heeft bauke ooit gedaan in/om de kerk , hij is kritisch op de kerk das waar en openlijk ooit een dienst verstoord , niets van dat alles .
Dus waar is die gek Mik mee bezig .
Strategisch ook niet slim want nu weet die dat hij een emmer strijd over zich heen .
Nog effe en naar willekeur worden straks leden de toegang ontzegt .

Trouwens ik las ergens dat de offers nu ook direct gestort kunnen worden op de rekening van de advocaat van de kerk .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: "Framing"

Bericht door basis »

Nou Willem, niets voor jou om als free-lancer de NAK dienst in Roden te verslaan?
Je moet je dan natuurlijk wel keurig gedragen!
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: "Framing"

Bericht door willempower »

@basis
Heb daar echt al over gedacht , maar wat is keurig in de ogen van deze kerk .
Daar hebben ze hier hun eigen gedachten over die voor mij onbegrijpelijk zijn .
Gedraagt Klene zich keurig , die is zelfs door de rechter veroordeeld voor niet keurig gedrag en moest een rectificatie plaatsen .
Toch een onbesproken gedrag , en deze dingen doen ?
Of is onbesproken kop dicht en offeren ?

Voor alle duidelijkheid heb contact gehad met Bauke en die is erg verdrietig dat hij niet welkom is en ereplaats want wat heeft hij veel werk gedaan voor de gemeenschap in Roden en dat zo behandeld te worden door madame mikmak .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: "Framing"

Bericht door Emile »

Het woorts is en Gerd: "de onraainen ven Geezt en dus de lasteraars van de Geezt zuln ,t geloofsleevn in Roden nait verstoorn.".
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: "Framing"

Bericht door willempower »

@Emile
Dan word het lastig voor Klene die scheef toch ook laster over RR op de nak site en zelfs de rechter vond dat ,of vind je dat geen laster .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: "Framing"

Bericht door Emile »

willempower schreef:@Emile
Dan word het lastig voor Klene die scheef toch ook laster over RR op de nak site en zelfs de rechter vond dat ,of vind je dat geen laster .
Tja, dat is waar, maar in de opinie van Gerd zal een rechter wel een aardse rechter zijn en is de aarde het land van koning Satan. :mrgreen:
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: "Framing"

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 27-10-2011, 22.45 uur]
Redactie schreef:(...) (...)


Uit: Bericht door Redactie op "za 25 jun 2011, 00:27"
@all

Over "Framing" gesproken...
  • Citaat 1:
    Zum anderen sprach er [D.Ap. Brinkmann; Red.] über die Sorgfaltspflichten der Vorsteher – abgeleitet aus Römer 12,8. Es gelte, nicht nur sorgfältig gegenüber den Gemeindemitgliedern zu sein, sondern auch gegenüber sich selbst und gegenüber der Familie.
  • Citaat 3:
    Beim Thema „Dienste“ rief Bezirksapostel Brinkmann die leitenden Amtsträger aus der Gebietskirche dazu auf, die Beauftragung von Frauen weiter zu fördern. „Künftig sollen sich Seelsorger und Amtsträger vermehrt auf ihre geistlichen Aufgaben konzentrieren – wir haben im Bereich unserer Glaubensschwestern noch viel Potenzial“, sagte er.
  • Citaat 4:
    Seit Anfang 2010 wurden in der Neuapostolischen Kirche Nordrhein-Westfalen 43 Gemeinden zusammengelegt. Von den bestehenden mehr als 400 Gemeinden seien 255 langfristig bestandssicher, führte der Bezirksapostel aus. 89 Gemeinden schätzt die Kirchenleitung mittelfristig als bestandskritisch ein.
  • Citaat 5:
    Der dritte Vortrag vor der Mittagspause widmete sich dem Thema "Selig am Sonntag – depressiv im Alltag?". Priester Rolf Schmiel, Diplom-Psychologe, sensibilisierte die Gemeindeleiter für das Thema psychischen Erkrankungen. Er stellte auch die vorbeugende Wirkung einer gesunden Lebensführung und einer aus dem Glauben kommenden positiven Lebenseinstellungen dar.
(...)
  • Citaat 6:
    Zudem rief er [D.Ap. Brinkmann; Red.] die Vorsteher auf, aktive Zeugen für Gott und Jesus Christus zu sein. Dies betreffe die Vergangenheit, die Gegenwart und die Zukunft. Dies unterstrich Bischof Johanning im Predigtbeitrag, der die Zuhörer aufforderte, mutig zu sein. Jeder habe andere Gaben, um Jesus Christus zu bezeugen.

    Apostel Wilhelm Hoyer forderte dazu auf, authentisch und glaubwürdig zu wirken. Und Apostel Wolfang Schug empfahl, Begegnungen mit dem Herrn im Gottesdienst als Kraftquelle zu nutzen.
  • Citaat 7:
    Die Teilnehmer von „Führungsaufgaben Gemeindezusammenlegungen“ formulierten am Ende drei Punkte: Sie monierten eine fehlende Seelsorge für die Seelsorger...
    (...) Zudem forderten sie, dass sich bei Zusammenlegungen alle drei Leitungsebenen an den vorgegebenen Prozess halten...
  • Citaat 8:
    Oliver Groß sprach in der Veranstaltung „Rhetorik“ über die Vorbereitung auf einen Gottesdienst, den Zeitplanung für Predigtteil und allgemeine rhetorische Hilfsmittel. Dabei erarbeiteten die Teilnehmer beispielsweise Hinweise zu Gestik oder Blickkontakt und besprachen Möglichkeiten, durch verschiedene Mittel die Aufmerksamkeit der Zuhörer zu erhöhen.
(...)

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: "Framing"

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 28-10-2011, 11.45 uur]


@all

Het vorige bericht in deze thread raakt de inhoud van diverse andere bijdragen op dit Forum. Zie bijvoorbeeld de thread "Kerkleiding dicteert vernieuwd totaalconcept", of de twee onderstaande berichten:
BakEenEi schreef:@all

De wederwaardigheden van de laatste maanden op dit forum over organisatorische ballast waarmee broeders met bestuurlijke ambities in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland het zichzelf en vele anderen enorm moeilijk hebben gemaakt hielden voor mij opnieuw een pijnlijke confrontatie in met de omstandigheden waaronder ik enkele jaren geleden de kerk "ontvluchtte". Ook toen wilde bij de kerkleiding niemand iets weten van een beklemmende situatie, terwijl ik daar vanuit mijn geloof (!) juist zeer vaak aandacht voor had gevraagd. Ik begreep niet waarom het in de praktijk van het nieuw-apostolische geloof anders moest zijn dan zoals het in de Bijbel naar voren komt in bijvoorbeeld de volgende zinsneden:
  • Matteüs 11,29
    Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden,

    Matteüs 11,30
    want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

    Handelingen 15,10
    Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen?
(...)
Het zal rond 2002 zijn geweest dat ik in een gesprek bij ons thuis tegen een priester zei: "De hele Nieuw-Apostolische Kerk staat in de steigers. Zonder dat het is aangekondigd heeft er een enorme verbouwing plaats. Het verontrust mij." Betrokkene hoorde het "in Keulen donderen" en wist ook niet wat hij ervan moest zeggen. Echter, wat het geloof betrof, heb ik graag altijd alles willen weten en ik deed ook moeite om veel aan de weet te komen. Zodoende was mijn informatie toereikend om te weten wat ik toen vertelde. Mijn interesse had (heeft) maar één enkele reden, en die komt erop neer dat ik wil(de) zijn "in de dingen mijns Vaders". Antwoorden bleven dus uit. Mijn vragen namen alleen maar toe, tot ik in 2007 het eenrichtingverkeer in de communicatie niet langer kon verdragen. Het had zelfs niet uitgemaakt toen ik "die statische toestand" eens vergeleek met kinderen die opgroeien in een gezin, terwijl de ouders telkens alleen maar zeggen dat vragen die bij deze kinderen opkomen er (nog) niet toe doen.

Het was in de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) dus een kwestie van zwieg'n en ja-knikk'n. Daar had ik na 50 jaar apostolisch-zijn genoeg van want het maakte mij doodongelukkig. Ook dat was voor de "zegenaars" nog geen reden om de nood te lenigen. Telkens opnieuw had ik mij erover uitgesproken. Jaar-in, jaar-uit. Ik voelde als het ware een steek in het hart, steeds wanneer tijdens een openbare eredienst "de zorg van de districtsapostel" in de gemeente werd neergelegd: er zouden te weinig dienaren zijn. Dan sprak ik hierover bij een gezinsbezoek en stelde ik de vraag of de districtsapostel niet velen over het hoofd had gezien. Waren niet allen (!) een radertje in Zijn werk? Er was een afgebakende (exclusieve) "kring der dienaren", maar daar begreep ik na 50 jaar nog altijd niets van! Achteraf bezien denk ik dat als ik eens iets opmerkte het als een soort van humor, of zo, is opgevat. Het werd in elk geval níet serieus genomen. Nimmer!

Het wegwuiven, bagatelliseren van vragen en opmerkingen zoals ik er nu enkele voorbeelden van gaf, werkte bij mij als zand in de raderen. In feite kwam ik op de nieuw-apostolische geloofsweg er amper nog door vooruit. Altijd had ik het fijn gevonden om ingedeeld te zijn als organist, maar de laatste keer (het was eind april 2007) wist ik dat ik het daarna niet meer zou kunnen. Ik maakte dat nog wel kenbaar, maar tegelijkertijd wilde ik mijn vrijheid terug! Niet langer wilde ik ingekapseld zijn in een beklemmend menselijk denksysteem met per saldo alleen maar eenrichtingverkeer in de communicatie.

Van wie de Nieuw-Apostolische Kerk verlaat wordt doorgaans aangenomen dat het dan met iemands geloof nog slechts bergafwaarts kan gaan. Men zou "de Bron van het Leven" hebben verlaten, men zou de genade niet meer deelachtig zijn, enzovoort. Welnu, zo is het werkelijk niet!! Het omgekeerde bleek het geval te zijn!! Wie namelijk ontsnapt aan een soort van gevangenschap waarbij de liefde Gods wordt onderdrukt, kan daarna (eindelijk) opgelucht ademhalen!! Nu het in de tussentijd duidelijk is geworden wat er achter de schermen bij het internationale kerkbestuur voortdurend gaande moet zijn geweest (de schriftgeleerdheid is er opnieuw uitgevonden), ben ik blij geen lijdend voorwerp meer te hoeven zijn. De bestuurlijke problemen die zich in Nederland in alle hevigheid nu manifesteren, verwonderen mij evenmin.

In de achterliggende drie jaar heb ik telkens weer met "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" contact gezocht om aan te geven dat het met verschillende zaken niet goed uitpakt; zuiver omdat ik begaan ben met vrienden, bekenden en familie in de Nieuw-Apostolische Kerk over wie ik mij zorgen maak. In plaatselijke kerkgemeenten kan het nog wel aangenaam toeven zijn, maar wie in Europees verband de ontwikkelingen volgt kan via het Internet snel ontdekken dat de kerkleiding nogal doorgeschoten is in haar taakopvatting - en dan druk ik mij héél voorzichtig uit. (Districts)apostelen gedragen zich en maken overal hun opwachting alsof men in diplomatieke dienst een hoge vertegenwoordiger is van de Verenigde Naties. Alles wisselt op hun wenken. Mij werd door één van hen voorgehouden dat ik mij nu van het "werk Gods" heb gedistantieerd. Het was districtsapostel Brinkmann die mij dit te verstaan gaf. Op een brandende vraag die ik hem had gesteld, wordt echter niet geantwoord.

To the point: laat u niet misleiden!

Groet,
BakEenEi


Uit: Bericht door BakEenEi op "di 25 jan 2011, 16:33" in de thread "Een gezonde dosis respect voor wie God zendt... "
Redactie schreef: @all

Hoewel vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk velen primair geneigd zullen zijn om het initiatief van de beide ex-priesters ongehoord te vinden, dus zonder er eerst eens goed over te willen nadenken, liggen er aan het plan van de beide broeders om de krachten te bundelen beslist géén redenen ten grondslag die niet steekhoudend zouden zijn! Bovendien stellen zij zeer terecht: "Sobald es konkret wird, verlässt aber vielen der Mut." De hiërarchisch opgezette organisatiestructuur binnen de kerk en de daardoor wereldwijd ingevoerde sterk directieve manier van leiding geven door de "stamapostel" en onder de "districtsapostelen" nagenoeg alleen de machtigsten (!) werkt in de praktijk immers ronduit verstikkend. Want waar gaat het beiden nu om? Zie onder:
  • Aufbau einer demokratischen Kirchen-, Gemeinde- und Verwaltungsstruktur in der NAK
  • Gleichstellung der Frau in allen Funktionen innerhalb der NAK
  • Trennung von Administration und geistlichem Amt
  • Integration der NAK in die allgemeine Christenheit (z.B. Mitgliedschaft ÖRK oder ACK)
  • Forderung nach einer theologischen und seelsorgerischen Ausbildung für geistliche Ämter
  • Aufbau von Diakonie und Entwicklungshilfe in der NAK
"Dat krijg je natuurlijk nooit voor elkaar!" is misschien nú de eerste gedachte die opkomt... Okay, dan ook maar níet vanzelf, bij dit kerkgenootschap - of kan men inmiddels beter spreken van een sekte?! Alleen, zit er niet héél wat in?! Neem bijvoorbeeld dit:
  • Trennung von Administration und geistlichem Amt
Wie nu in Nederland "apostel" is namens de Nieuw-Apostolische Kerk is simpelweg almachtig!! De "bepalingen omtrent inrichting en bestuur" bij deze kerk zijn van dien aard dat er buiten de "apostel" om niets wordt goedgevonden waar hij niet direct of niet indirect zijn persoonlijke fiat aan heeft verleend. Geen cent wordt er uitgegeven waarover hij niet de baas is. Tegelijkertijd echter heeft de kerkleiding het voor elkaar weten te krijgen dat men zich NIET naar de ingeschreven leden toe hoeft te verantwoorden! Het is nog veel erger: geen énkele verantwoording vindt er plaats!! Maar is dat wel gewenst? Is dat wel normaal?! Echtwaar?!

Het WebTeam


Bron: Bericht door Redactie op "di 30 aug 2011, 21:28" in de thread "Außerhalb der von uns erkannten Ordnungen..."
Wij zouden hierover graag de komende tijd (verder) met elkaar van gedachten wisselen, eventueel aan de hand van de gekozen citaten...
  • Quotes, ontleend aan het artikel "Vorträge und Workshops für Vorsteher/25. Oktober 2011, 18.27 Uhr":
    • Citaat 1:
      Zum anderen sprach er [D.Ap. Brinkmann; Red.] über die Sorgfaltspflichten der Vorsteher – abgeleitet aus Römer 12,8. Es gelte, nicht nur sorgfältig gegenüber den Gemeindemitgliedern zu sein, sondern auch gegenüber sich selbst und gegenüber der Familie.
    • Citaat 3:
      Beim Thema „Dienste“ rief Bezirksapostel Brinkmann die leitenden Amtsträger aus der Gebietskirche dazu auf, die Beauftragung von Frauen weiter zu fördern. „Künftig sollen sich Seelsorger und Amtsträger vermehrt auf ihre geistlichen Aufgaben konzentrieren – wir haben im Bereich unserer Glaubensschwestern noch viel Potenzial“, sagte er.
    • Citaat 4:
      Seit Anfang 2010 wurden in der Neuapostolischen Kirche Nordrhein-Westfalen 43 Gemeinden zusammengelegt. Von den bestehenden mehr als 400 Gemeinden seien 255 langfristig bestandssicher, führte der Bezirksapostel aus. 89 Gemeinden schätzt die Kirchenleitung mittelfristig als bestandskritisch ein.
    • Citaat 5:
      Der dritte Vortrag vor der Mittagspause widmete sich dem Thema "Selig am Sonntag – depressiv im Alltag?". Priester Rolf Schmiel, Diplom-Psychologe, sensibilisierte die Gemeindeleiter für das Thema psychischen Erkrankungen. Er stellte auch die vorbeugende Wirkung einer gesunden Lebensführung und einer aus dem Glauben kommenden positiven Lebenseinstellungen dar.
    Ad citaat 1:
    • Wie de gave heeft te troosten, moet troosten. Wie iets weggeeft, moet dat zonder bijbedoeling doen. Wie leiding geeft, moet dat doen met volle inzet. Wie barmhartig voor een ander is, moet daarin blijmoedig zijn.

      Uit: Romeinen 12: 8 (NBV)
    Quotes, ontleend aan het artikel "Vorstehertag endet mit Gottesdienst/25. Oktober 2011, 18.27 Uhr":
    • Citaat 6:
      Zudem rief er [D.Ap. Brinkmann; Red.] die Vorsteher auf, aktive Zeugen für Gott und Jesus Christus zu sein. Dies betreffe die Vergangenheit, die Gegenwart und die Zukunft. Dies unterstrich Bischof Johanning im Predigtbeitrag, der die Zuhörer aufforderte, mutig zu sein. Jeder habe andere Gaben, um Jesus Christus zu bezeugen.

      Apostel Wilhelm Hoyer forderte dazu auf, authentisch und glaubwürdig zu wirken. Und Apostel Wolfang Schug empfahl, Begegnungen mit dem Herrn im Gottesdienst als Kraftquelle zu nutzen.
    • Citaat 7:
      Die Teilnehmer von „Führungsaufgaben Gemeindezusammenlegungen“ formulierten am Ende drei Punkte: Sie monierten eine fehlende Seelsorge für die Seelsorger...
      (...) Zudem forderten sie, dass sich bei Zusammenlegungen alle drei Leitungsebenen an den vorgegebenen Prozess halten...
    • Citaat 8:
      Oliver Groß sprach in der Veranstaltung „Rhetorik“ über die Vorbereitung auf einen Gottesdienst, den Zeitplanung für Predigtteil und allgemeine rhetorische Hilfsmittel. Dabei erarbeiteten die Teilnehmer beispielsweise Hinweise zu Gestik oder Blickkontakt und besprachen Möglichkeiten, durch verschiedene Mittel die Aufmerksamkeit der Zuhörer zu erhöhen.
Wat nu trouwens zowat het ultieme bewijs levert voor het totalitaire leiderschap -in het "werk Gods" op aarde- van de persoon die vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk als stamapostel fungeert, is blijkens berichtgeving bij Glaubenskultur-Magazine opeens de uitspraak van stamapostel Leber, heden tijdens de "Trauergottesdienst" voor de op 15 oktober jl. overleden districtsapostel Hermann Engelauf:
  • Stammapostel Leber führte auch an, dass es Hermann Engelauf als Bezirksapostel gelungen sei, mit dem jeweiligen Stammapostel „eins zu sein“. Dass das gar nicht so selbstverständlich ist, wolle er „einmal ganz offen ansprechen“ (...) „Je nach Charakterart fällt es dem einen leichter als dem anderen.“

    Afbeelding

    Bron: Er war in Gott ergeben - Stammapostel hält Trauergottesdienst für Hermann Engelauf, "Premium-Artikel" bij Glaubenskultur-Magazine
Stamapostel Leber zegt hier dus dat kerkelijke ambtsdragers (met de districtsapostelen voorop) zich hoe dan ook aan de persoon van de stamapostel hebben aan te passen, al zal de prijs mogelijk ook zijn dat iemand diens karakter heeft te veranderen!! Méér voorstander van een agressieve kerkpolitiek dan op deze manier Herr Dr. Wilhelm Leber propageert, kan een mens in feite niet zijn... Jezus Christus, God en de Heilige Geest moeten er bij wijze van spreken zelfs voor wijken. Impliciet rechtvaardigde hij aldus met terugwerkende kracht tevens de pijnlijk aan het licht gekomen kerkpolitiek van diens schoonvader, de voormalige districtsapostel Friedrich Bischoff - zoon van de buitengewoon omstreden stamapostel Johann Gottfried Bischoff. Het echte meesterbrein onder de "haviken" ontmaskerde zich daarmee nu zelf. (...)

Wie in deze hele samenhang liever eerst méér verdieping zoekt, zou het boek "De dans van de blinde bruid" kunnen lezen van de schrijver Hans van Wijk!

Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gesloten