Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Gesloten
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Criticus »

BakEenEi schreef:Ook ik ben er een groot voorstander van om waar mogelijk "man en paard" te noemen; "feiten en cijfers" moeten kloppen, "kerk en staat" dienen te worden gescheiden, en: heersend dienen bestáát niet. (...) Het kennelijk onvrijwillige vertrek van betrokkene kan onze aandacht er beter niet van afleiden dat het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland het brutaal heeft aangedurfd om te imponeren met een "Raad van Toezicht", waarin nota bene drie bestuursleden (!) zelf zitting hadden of misschien zelfs nog wel hebben!! Peter Klene is immers lid van "Het Bestuur"; Nico Klene en Ruud Vis zijn lid van "De landelijke vergadering". Voor mij leveren de vertoonde schijnbewegingen met deze bedrieglijke zogenaamde Raad van Toezicht het absolute toppunt van list en bedrog op, door personen nota bene die zich er op voorstaan als "Godsgezanten" van onbesproken gedrag te zijn. Sterker nog, hun levenswandel zou zijn "afgestemd op de leer van Christus". Zie mijn "Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers" van 15 november 2010.
Helaas geen antwoord op mijn vragen:
Criticus schreef:Geen bouwkundige kennis? En zoals dat op deze site gebruikelijk is, is dit ook goed te onderbouwen? Geen idee over Ruud, maar ik weet ZEKER dat Ferry in het verleden meer in de bouwwereld heeft gedaan.

Ben benieuwd naar de reactie.
Tosca schreef:En de zoon van Priester Ferry Schouwenaar is uiteraard solidair met zijn Vader en heeft het bijltje als webmaster bij de nak.org.nl er ook maar bij neer gegooid.
Is dit uit solidariteit? Ook iemand die dit statement kan onderbouwen?
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Redactie »

Angstcultuur maakt van NAK-leden horigen en lijfeigenen (1)
BakEenEi schreef:
Ontstellend

(...)
Nooit heeft het de bedoeling kunnen zijn als slaven te worden gegijzeld binnen een religieus machtsbestel. Het element waarin mensen zich fijn kunnen ontplooien is juist vrijheid!! Vrij om te zijn die je bent. Vrij om te worden die je zijn wilt. Vrij om vol verwondering over de schepping waar je deel van uitmaakt kleur te geven aan elkaars leven. En ook vrij om maar zo vrij te zijn die waardevolle vrijheid te koesteren, er zuinig op te zijn. Bij God vertegenwoordigt niemand iemand... Hij ziet een ieder voor vol aan. Laat dat de groten der aarde maar duidelijk zijn! Geen macht of overheid heeft sinds mensenheugenis stand gehouden. Laten wij luisteren naar ons eigen lichaam, naar onze geest en naar onze ziel.

Het licht heeft géén gemeenschap met de duisternis en God legt geen superheffing op. Niemand heeft het recht om afbreuk te doen aan de persoonlijke waardigheid van een naaste. Wij hoeven ons niet opgejaagd te voelen doch laten wij maar gaan waar God ons leidt. Hoe kun je dat weten? Dat kan doordat God geen geheimtaal spreekt. Als wij Zijn liefde beantwoorden in geest en waarheid, baant Hij een weg waar wij die niet zouden zien. Het is beter daders van het Woord te zijn dan alleen hoorders. Wij kunnen van onze vrijheid namelijk iets moois maken! Het zou bijvoorbeeld best eens "zaliger" kunnen maken te geven dan te ontvangen. Desnoods geef je iemand om wie je geeft een waarschuwing!

[wordt opnieuw vervolgd]
Uit: Bericht door BakEenEi op "wo 27 okt 2010, 20:38" in de thread "Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk".
BakEenEi schreef:
Bevrijding

"Wat betekent voor jullie persoonlijk 'bevrijding'?", zo vroeg een vader die in zijn gemeente ook voorganger was eens aan zijn kinderen, tieners destijds. Diens zoon, een jaar of zestien, zeventien, antwoordde prompt: "Geen gezeur aan mijn kop!!" En daar wilde hij het ook verder maar bij laten. Bevrijding; zou dat ook betekenen dat er met een zware plof een dikke envelop op onze deurmat kan vallen waarmee bij nader inzien een pak godsdienstige leerstellingen blijkt te zijn toegezonden? Wat een ellende! Hoe kom je eraan, en: hoe kom je ervan af?! De verzakelijking ten top. Stel je voor dat huwelijken binnenkort alleen nog maar worden voltrokken bij acceptatie van pakket vol met gedragsvoorschriften.

Het zouden "verstandshuwelijken" worden en relaties die wiskundig te ontleden zijn. In een klimaat echter van liefde en wederzijdse toegenegenheid zal niemand zich opgesloten voelen. Maar dan wil je toch aan de andere kant ook niet gevangen zijn in een of ander vernuftig uitgedokterd denksysteem waarbij ook nog telkens allerhande essenties moeten worden aangepast? Wie tot overmaat van ramp pas achteraf tot de ontdekking komt op die manier desondanks te zijn ingepakt is toe aan een persoonlijke bevrijdingsdag. Dat is in beginsel een dag als alle andere dagen, zij het met dit verschil dat er ergens een punt achter wordt gezet en dat je jezelf een groot venster cadeau doet waar licht doorheen valt.

(...)
(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "wo 27 okt 2010, 20:38" in de thread "Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk".
@all

Het is met de Nieuw-Apostolische Kerk de verkeerde kant op gegaan. "Hoge dienaren" zijn brutaal in Zíjn licht (!) gaan staan, wat doet denken aan het vast wel bekende verhaal over de Griekse filosoof Diogenes van Sinope (404 v.Chr. - Korinthe, 323 v.Chr.):
  • Afbeelding Bron: Wikimedia Commons

    Volgens een door Plutarchus opgetekend verhaal was Alexander de Grote zeer geïnteresseerd in Diogenes. Hij maakte volgens dat verhaal een lange reis om hem te ontmoeten. Toen Alexander hem op een zonnige dag aantrof, vroeg hij aan hem wat hij wilde hebben. Hij kon alles krijgen. Diogenes zei toen half ontwijkend, waarschijnlijk beducht voor een twistgesprek met de licht ontvlambare veroveraar: "Als ik alles kan krijgen, wil je dan een stap opzij doen, want je staat voor de zon". Hierop zei Alexander: "Als ik Alexander niet was, zou ik Diogenes willen zijn". Diogenes zei daarop: "Als ik Diogenes niet was, zou ik ook Diogenes willen zijn".

    Bron: Perseus Tufts Website: Plutarchus, Alexander, (Bernadotte Perrin, Ed.), hoofdstuk 14
Het zal nu niet lang meer duren of in Nederland lopen de bestuurders Brinkmann, Peter Klene en Kamstra bij de rechtbank in Utrecht tegen de lamp. Wellicht gaat oud-bestuurder De Bruijn ze daarin voor bij de rechtbanken in Alkmaar en Arnhem. In hun kielzorg nemen ze anderen mee, zoals de districtsoudste Nico Klene en de districtsevangelist Ruud Vis. Ook bij hun "aangevers" zal het angstzweet uitbreken, en dan gaat het in de allereerste plaats binnen de "Landelijke vergadering" om de overige districtsvoorgangers, lieden die de afdekcultuur bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland tot elke prijs hebben willen faciliteren. (...) Een ongelofelijk, "godsonmogelijk" doch waargebeurd verhaal.

Al dezen komen niet weg met hun lafhartige gedoogsteun aan de door hun zogenaamde zegenaars veroorzaakte angstcultuur in de Nieuw-Apostolische Kerk; een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) nog wel - maar niet lang meer.

Een schikkingsvoorstel met broeder Rohn, die het gelag had moeten betalen en op wiens totale ondergang ze uit waren, was voor hen niet aan de orde. Nee, "er worden 'in de wereld om ons heen' wel fouten gemaakt, maar voor ons, 'huishouders over Gods verborgenheden', geldt nu eenmaal de genade, vinden wijzelf... " Ja ja, en daarvoor moet iedereen in deze kerk wijken! Nogmaals, de arrogantie van de macht wordt voor betrokkenen aanstonds hún totale ondergang. Een tikkende tijdbom.

Het WebTeam


N.B.
BakEenEi schreef:[het eerste vervolg]

(...)
De hiërarchische gezagsverhoudingen in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland kennende, geschiedde het in 2009 evenzo toen districtsapostel De Bruijn bij wijze van spreken nog maar één (onuitgesproken) wens had: verlos mij van (de door mijzelf veroorzaakte) problemen met Ronald Rohn. En ja hoor, zijn wens werd onder de "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland en overzeese gebiedsdelen op slag ieders gebod... Wie namelijk in zo'n situatie blijk geeft van enige aarzeling, wordt in dit machtsbestel door "een rechterhand" apart genomen en indringend in de ogen gekeken om te ontdekken wat de precieze impact kan zijn van die zorgelijke blijk van terughoudendheid. Alleen voor de meest loyaal ogende "hoge dienaren" is er daarna nog enige bevordering tot heerlijkheid in de broederkring denkbaar. Om even de gedachten te bepalen: een districtsapostel is in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk vele malen belangrijker dan een willekeurig gemeentelid, en wel in ongeveer de verhouding van 10 miljoen staat tot 20. Fouten van hooggeplaatsten zullen tot bijna elke prijs met alle beschikbare middelen, waaronder de mantel der liefde, worden toegedekt. Een "gewone broeder of zuster" daarentegen zal men nog een zetje meegeven, zodat alle Levieten die vervolgens de greppel passeren waarin betrokkene moest verdwijnen, er geen aanstoot aan nemen.

Ik weet wat ik zeg want in alle bescheidenheid: ik ken de organisatie toevallig vrij goed.

[wordt vervolgd; BEE]


Uit: Bericht door BakEenEi op "vr 28 jan 2011, 19:40" in de thread "Elders gelezen... "
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Redactie »

Angstcultuur maakt van NAK-leden horigen en lijfeigenen (2)

@all

Na het kort geding dat plaatshad bij de rechtbank Utrecht op 7 juli 2011, schreven wij...
Redactie schreef:(...)
Wanneer je "aanzit", zoals ik, uw redacteur, vanmiddag bij een voor het "werk Gods" toch wel ernstig compromitterende aangelegenheid waarbij nota bene districtsapostel Brinkmann en apostel Peter Klene werden gedagvaard doch zij beiden schitterden door afwezigheid en "De kerkleiding" zich liet vervangen door mr. De Lange en NAK-adviseur Vis, gaat er werkelijk een boel door je heen, zoals:
  • Het 10e geloofsartikel
    Ik geloof dat ik verplicht ben de wereldlijke overheid te gehoorzamen voor zover dit niet in strijd is met goddelijke wetten.

    Bron: De tien geloofsartikelen
Was immers niet de overheid in principe Gods dienares? Al vanaf de zondagsschool werd ons dit in de Nieuw-Apostolische Kerk meegegeven! En dan breekt er vele jaren later, in 2011, opeens een dag aan, vandaag (!), waarop de "Godsgezanten" een visitekaartje zouden mogen afgeven dat past bij het bekende lied " 't Is Heer, Uw werk, van U alleen, het werk waarin wij staan", terwijl daarvan vervolgens -in mijn bijzijn- niets (!) terecht komt. Hierdoor moest ik denken aan een heel ander lied, namelijk "Wordt verlicht, gij die onwetend in de dienst der geesten staat"!
Wegens uitverkochte zalen voor hun zegenende activiteiten bleven de "Boden van Jezus Christus" weg, en degene die zij afvaardigden, de districtsevangelist Vis, stelde zichzelf voor als "adviseur van Het bestuur". Niks geen Godsgezant, geen zegenaar, geen dienaar; níets van dat alles! Betrokkene is werkzaam bij een Agentschap van de rijksoverheid, aldus mr. De Lange. Maar hoe zit het dan met alle bestuurs- en directiefuncties waarin hij -tezamen met de districtsoudste Nico Klene- door apostel Peter Klene, met gebruikmaking destijds van een volmacht van districtsapostel De Bruijn, was benoemd op 8 juni 2009? En maakt broeder Vis als districtsvoorganger vanuit "De landelijke vergadering" géén deel uit van "De kerkleiding"? Juist, dezelfde kerkleiding als "De kerkleiding" die het onlangs nodig oordeelde om niet het Intranet doch het Internet te kiezen als het meest aangewezen communicatiekanaal voor het aanschrijven van uitsluitend haar "leden" over een zekere heer Rohn. Ja, ja... Nooit gehoord van wetgeving op het gebied van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van medemensen? Echtwaar niet?! Ook niet van zorgvuldigheidsvereisten? Of van een gebod dat hier (!) van eminent belang kan zijn over Liefde? En óók geen idee ervan wat Friezen in de Bijbel lezen als er (in Jakobus 1 vers 22) staat: "Wês dan minsken dy’t der nei dogge en der net allinne nei hearre, oars hawwe jimme jimsels te fiter."? Nee, er was niet, pertinent níet onrechtmatig gehandeld, jegens iemand; de heer Rohn, of zo.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "do 07 jul 2011, 20:15" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"
... waarna er op 20 juli 2011 vonnis werd gewezen. De voorzieningenrechter verplichtte het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland ertoe om de publicatie te rectificeren waarin zij broeder Rohn op het Internet alvast de schuld in de schoenen schoof. Maar wat schetste vervolgens op 9 september 2011 onze verbazing, toen het kerkbestuur alwéér bij de rechtbank Utrecht moest verschijnen, maar nu in een andere zaak?! Eén van de drie advocaten waarmee het kerkbestuur zich liet vertegenwoordigden, verklaarde tijdens diens uiteenzettingen doodleuk dat men tegen dat bewuste vonnis in appel was gegaan! Anders gezegd:
  • Prima om de wereldlijke overheid te gehoorzamen; doch níet vanzelf indien wij, "Godsgezanten", ons gelijk niet krijgen bij een rechtbank!
Dit is bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland zeker het 10e geloofsartikel, sub b, of zo. Derhalve: "Edelachtbare voorzieningenrechter, u zult toch beter moeten begrijpen dat u hier met het 'Godswerk' van doen heeft. In het 'Godswerk' is de overheid namelijk Zíjn dienares, hetgeen betekent dat 'Godsgezanten' op hun wenken behoren te worden bediend. Wij, die verbonden zijn met de stamapostel, en wij, die de Bijbel als geen ander kunnen uitleggen, gaan hier dus in appel. Onze invloedssfeer strekt zich uit, zoals óók u toch wel had mogen beseffen, tot aan de vier hoeken der aarde. (vgl. Openbaring 7: 1 en Openbaring 20: 8)"

Waarvan akte. Zie in deze samenhang tevens het bericht door BakEenEi op "ma 26 sep 2011, 07:47" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding".

Met andere woorden: "Leden van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, waag het niet om uw mond hieromtrent open te doen alvorens wíj, uw zegenaars, bekendmaken dat het recht zijn loop heeft gekregen. Kortheidshalve zij verwezen naar ons herderlijke schrijven uit Santpoort, gedagtekend 21 februari 2010. Al spoelen wij miljoenen euro's weg door het riool; dat is úw zaak niet. Wíj staan onder én boven de wet." (...)

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Redactie »

Angstcultuur maakt van NAK-leden horigen en lijfeigenen (3)

@all

Worden de zaken hier niet feitelijk een tikkeltje overdreven? Betreft het geen insinuaties? Immers, als het wáár is dat gemeenteleden in de Nieuw-Apostolische Kerk worden onderdrukt; zoiets laat tegenwoordig toch niemand zich meer welgevallen? Dat valt toch gewoon op?! (...)

Inderdaad, het valt gewoon op! Maar je moet er wel "oog" voor hebben. De "zware jongens" zien er in casu namelijk net iets anders uit dan in de Donald Duck...
  • Afbeelding
... en hun werkwijze is doorgaans ook wat subtieler, al druipt de schijnheiligheid er nogal eens van af. Hiervan gaven wij op dit Forum al diverse voorbeelden. Pas nog in feite, toen iemand antwoord had gekregen van een "Godsgezant". De betreffende districtsapostel reageerde als volgt - citaat:
  • (...) Ik heb persoonlijk niets tegen broeder Rohn - hij is mijn broeder en lid van onze kerk. Ik zou het fijn vinden als er met hem na de rechtsgang een normaal contact ontstaat. (...)

    Uit: Bericht door BakEenEi op "wo 09 nov 2011, 22:49" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding".
Je zou er bijna van in katzwijm vallen - wat spreken hier toch een "innerlijke bewegingen en ontfermingen" uit (vgl. Filippenzen 2: 1, Statenvertaling). Maar niet heus! Op 15 mei 2011 trad deze districtsapostel namelijk aan als nieuwe bestuursvoorzitter bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, en wat deed hij vervolgens op 16 juni 2011? Exact, toen had hij ermee ingestemd dat er op de website van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland de volgende publicatie verscheen...
  • Afbeelding
... en daar heeft betrokkene tot op heden bepaald geen spijt van, getuige het feit dat hij aan de raadsman van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland recentelijk opdracht gaf om tegens het inmiddels gewezen -doch voor hem tegenvallende- vonnis in appel te gaan! Die publicatie op 16 juni 2011 had trouwens plaats na "ampele overwegingen en rijp beraad" want een Duitstalige versie ervan speelde men toe aan de redactie van Glaubenskultur-Magazine! Zie hieromtrent tevens het redactionele bericht op "vr 08 jul 2011, 11:52" in de thread "Ronald Rohn in kort geding contra Nieuw Apostolische Kerk". Wie zó doortrapt gemeen (!) te werk gaat is geen heilige, maar een schijn-heilige! Je moet welhaast van de ratten besnuffeld zijn om vervolgens op 3 november 2011 desgevraagd te verklaren: "Ik heb persoonlijk niets tegen broeder Rohn".

Zo wordt dus een gemeentelid dat tegenover zijn districtsapostel een zorg uitspreekt ten behoeve van een naaste, min of meer het zwijgen opgelegd; onderdrukt. Het is te gek voor woorden!!

O ja, en van de zogenaamde strafaangifte tegen broeder Rohn waarvan in de bovenstaande publicatie gewag wordt gemaakt; daarvan is er tot op heden natuurlijk niets terechtgekomen. Gebakken lucht was het...

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Redactie »

Angstcultuur maakt van NAK-leden horigen en lijfeigenen (4)

@all

"Maar zal dat dan geen misverstand kunnen zijn?! Het gaat wel héél ver om onze nieuwe districtsapostel nu te willen opknopen aan misschien alleen een wat ongelukkige formulering van een overigens herderlijke reactie." (...)

Nee. Wij gaan op dit Forum namelijk niet over één nacht ijs. De aangehaalde manier van reageren van districtsapostel Brinkmann is namelijk ontluisterend en tegelijk typerend krom voor de werkwijze van de nieuw-apostolische kerkleiding in situaties, waarbij men enerzijds de ernst van een zaak bewust afzwakt en men anderzijds een poging waagt om een vragensteller op het aandoenlijke af te bemoedigen. Gelovigen moeten zoiets een aantal keren hebben zien gebeuren, om er vervolgens doorheen te kunnen prikken. Het is werkelijk "fake". Niets voor niets lopen vragenstellers weg uit de Nieuw-Apostolische Kerk. Een serieus inhoudelijk antwoord op brandende vragen (!) krijgt men gewoonweg niet. Vragenstellers zijn potentiële lastposten. In deze kerk behoren immers de "dienaren" te worden ondersteund (!); níet de individuele gemeenteleden. (...) Wie het de "dienaren" moeilijk maakt terwijl dezen zich er tot het uiterste voor inspannen om hun meerderen te "ondersteunen", "Gode ter eer", kan als kiespijn worden gemist. De bedoeling is zuiver dat ieder zich laat "leiden". Men dient te volgen in de voetsporen van de "zegenaar", die één trapje hoger staat op de ambtsladder dan elke betrokkene zelf. In feite getuigt het "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" dan ook van een zowat ongehoorde brutaliteit indien men kritische vragen stelt aan een hogere dienaar dan de "dienaar" die men geacht wordt te "ondersteunen". Als er al vragen te stellen zijn, en het zou handelen over bestuurszaken, voorzien de statuten erin dat de districtsvoorgangers in dat opzicht hun verantwoordelijkheden waarmaken; vanuit "De landelijke vergadering" waarin zij mede-bestuursleden zijn. Derden hoeven zich daarmee dus niet te bemoeien. Sterker nog: wie in andermans verantwoordelijkheden treedt, verraadt een ongepast hoge eigendunk. Welnu, in het "werk Gods" is er uiteraard geen plaats voor wie er op zo'n onhebbelijke manier boven het maaiveld uit wil steken. Het gaat erom dat een ieder zijn of haar (geloofs)leven inricht overeenkomstig de aanwijzingen zoals die via "de geordende weg" bekend worden gemaakt. Het hoogste kerkelijke gezag berust bij de stamapostel en bij de districtsapostelen; "schippers naast God". God houdt het meest van hen, die aan een half woord van deze aller- allerhoogste "dienaren" al genoeg hebben.

De hier geschetste realiteit geldt in de Nieuw-Apostolische Kerk als een ijzeren doch "wijselijk" ongeschreven wet. Wie een dagje om zich heen kijkt op het Internet, zal echter vlot kunnen vaststellen hoe wáár dit is!

Zware jongens - nieuwe stijl:
  • Afbeelding
    Foto: NAK-NL
Zie verder in dit verband het bericht door BakEenEi op "vr 02 sep 2011, 18:13" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding".

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door willempower »

@ webteam
Ik lees graag mee wat u schrijft , en u doet dit zeer zorgvuldig , maar dat het zware jongens zijn weet ik niet zekers , ik denk straks gewogen en te licht bevonden voor hun taak .

Gister in nieuwsuur hoorde ik over Cees van der Hoeve een verhaal maar zou ook zo kunnen gaan over Klene en Bruintje .
Succesvolle mensen gaan in hun eigen waarheid geloven , dan stijgen ze op en niemand houd ze tegen , dit soort mensen hebben hulp nodig om met beide benen weer op de grond te komen .
Eigenlijk hebben ze hulp nodig van een psychiater .
Ze willen graag een bouwclub met vele B.V.s leiden toch ?
En mischien moeten ze eens luisteren naar Manfred F.R. Kets de Vries .
Managen is het kanaliseren van energieën in een organisatie naar een gemeenschappelijk doel. Het dient gebaseerd te zijn op innerlijke overtuiging waarbij een realistische toekomstvisie in harmonie moet zijn met de omgeving. Die moet gedeeld worden met medewerkers. Het gaat om vertrouwen, communicatie, zelfinkeer, het scheppen van arbeidsvreugde, aanvoelingsvermogen, verbeeldingskracht en persoonlijk psychisch evenwicht. We zouden de ontwikkeling van het gevoelsleven door het verstand moeten laten leiden en daarbij moeten zoeken naar een doeltreffend evenwicht tussen emotionele en fysieke innerlijke en uiterlijke werelden. Verder moeten we het vermogen ontwikkelen tot introspectie, luisteren, meevoelen.
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Redactie »

@willempower

Ook gisteravond kwam de voormalige Ahold-topman nog aan het woord, namelijk in het TV-programma Gesprek op 2. "Ik ben de weg kwijtgeraakt, luisterde te weinig naar andere mensen, was zo nu en dan te arrogant", zo citeerde De Volkskrant hem vanochtend. Betrokkene leidde een multinational met meer dan 400.000 werknemers, toen hij kennis kreeg van een ernstige financiële misstand in het bedrijf waarover prompt de Raad van Commissarissen had moeten worden ingelicht. (...)

Prompt dacht ik natuurlijk aan de Nieuw-Apostolische Kerk. De grootste misstand daar is vanzelf dat het internationale kerkbestuur de weg is kwijtgeraakt. De geloofsweg (!), wel te verstaan. Echter, als men die kwijt is, houdt álles al op.
Vervolgens moet dan bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland een gespecialiseerde medewerker het ontgelden omdat deze -ik citeer- "niet open en transparant" was. Wat hiervan overigens ook moge zijn; bij de rechtbank is zulks tot op heden NIET gebleken. Eerder het tegendeel.

Doordat ikzelf ruim veertien jaar in dienst ben geweest bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, ken ik de "bedrijfscultuur" bijzonder goed. Die is namelijk níet "open en transparant". Pertinent NIET. Bovendien: hoe ver leidinggevenden ook over hun "houdbaarheidsdatum" heen zijn, in welke richting Van der Hoeven gisteravond over zichzelf een bekennende opmerking maakte (na op zeker ogenblik zeven jaar bij het concern als bestuursvoorzitter te hebben gewerkt); in de Nieuw-Apostolische Kerk blíjft het gezag van "hoge dienaren" onaantastbaar. Tot in het oneindige! Nogmaals: blíjft on-aan-tast-baar. Bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland is het gezag van de leden van "Het bestuur" eveneens nagenoeg onaantastbaar. Alleen de stamapostel zou eventueel kunnen ingrijpen, maar in de zaak Rohn hebben wij nú al gezien dat óók voor hem opgaat: "Ik ben de weg kwijtgeraakt, luisterde te weinig naar andere mensen, was zo nu en dan te arrogant". Hangende de rechtszaken hadden de betrokken bestuursleden immers op non-actief moeten worden gesteld: districtsapostel De Bruijn, apostel Peter Klene, opziener Kamstra, districtsoudste Nico Klene én de districtsevangelist Vis. Verder hadden de overige districtsvoorgangers tijdelijk door anderen moeten worden waargenomen want zij lieten verwijtbaar na bij "Het bestuur" prompt openheid en transparantie te verlangen. Nu echter verleende men op ziekelijke wijze (!) gedoogsteun aan een infantiliserende tekst, vervat in het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010", waarmee toen de godganse wereld willens en wetens op het verkeerde been werd gezet. Apostel Peter Klene sprak nota bene van "een Raad van Toezicht" terwijl het achteraf om een theekransje bleek te gaan waarin hijzelf en nog twee bestuursleden van "De landelijke vergadering" zitting hadden onder wie zijn broer, de districtsoudste Nico Klene. Wie als bestuurder van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) zó te werk gaat, begaat een politieke doodzonde. Ik voorzie dan ook dat het Openbaar Ministerie hier nog wel actie op onderneemt.

Om kort te gaan; gedane zaken nemen geen keer. Voor het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland loopt dit nog slecht af. Overigens was men van tevoren van vele kanten gewaarschuwd, maar de arrogantie van de macht moest kennelijk prevaleren - zoals te doen gebruikelijk bij de hoogmogende heren "Godsgezanten" in de Nieuw-Apostolische Kerk. Wat werkelijk "dienen" is, weten ze niet; de meedogenloze heersers.

Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Redactie »

Angstcultuur maakt van NAK-leden horigen en lijfeigenen (5)

@all

Vorige week ging het op dit Forum even over een reisverslag van een gewezen NAK-voorganger, dat nu in eigen beheer in boekvorm was uitgegeven. Hierbij handelt het om ervaringen die betrokkene ruim vijftien jaar geleden heeft opgedaan. Dat gegeven op zichzelf is in deze samenhang trouwens al veelzeggend. Voordat men namelijk goed en wel beseft hoe in de Nieuw-Apostolische Kerk gelovigen kwalijk worden gemanipuleerd, gaan er doorgaans vele jaren voorbij. In de tussentijd zijn het allerlei vage doch duidelijk onaangename gevoelens die het geloofsleven uiteindelijk zodanig overschaduwen, dat er een moment komt dat er genoeg puzzelstukjes in elkaar vallen om alsdan pijnlijk vast te stellen wat hiervan continu de oorzaak moet zijn geweest. Wie op deze manier jarenlang gepiekerd heeft, jarenlang er geen vat op kreeg, jarenlang aan een leiband (!) heeft meegelopen, jarenlang te goed is geweest van vertrouwen, jarenlang tegen steeds meer beter weten in alles maar heeft laten gebeuren en wie dan nu inziet dat men feitelijk als een horige of lijfeigene door in kerkelijk verband omhooggevallen naasten, die zich "Godsgezanten" laten noemen, werd bejegend; zo iemand herkent zich in het onderstaande:
Redactie schreef:(...)
Met de meest oprechte bedoelingen had hij zich opgegeven om in Siberië onder temperaturen van soms 45 graden Celsius onder nul mee te helpen bij het zendingswerk. Maar het loopt uit op een ware deceptie. De redactie van Christ-im-Dialog: "Und je weiter der Autor in die Ferne zieht, umso klarer wird ihm, dass er Täter und Opfer eines Systems war, dem es weniger um die Menschen, sondern mehr um die Mitgliederzahlen und die Bedeutung ihrer "Apostel" geht."

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "do 10 nov 2011, 22:15" in de thread "Elders gelezen... "
Wie zich bij nader inzien zowel dader als slachtoffer voelt van de nieuw-apostolische ideologie, want méér is het gewoonweg niet (meer), zal er daarna nog jaren over doen om als het ware te ontkreukelen vanuit de tangconstructie waarin men ongemerkt in dit ondoorzichtige machtsbestel beklemd was geraakt. Vervolgens is er nog tijd nodig om ook de schaamte voorbij te komen, die betrokkenen belast doordat zij zich er schuldig over gaan voelen zich medeplichtig te hebben gemaakt aan wat eenvoudig neerkomt op het vernederen (!) van medemensen. Dát is de ondubbelzinnige rauwe waarheid aangaande de nieuw-apostolische geloofspraktijk. Deze geloofsbeweging is daarmee geestelijk failliet.

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 19.30 uur]


Angstcultuur maakt van NAK-leden horigen en lijfeigenen (6)

@all

De slotsom in ons vorige bericht was: "Deze geloofsbeweging is daarmee geestelijk failliet." Een voor de hand liggende vraag kan nu zijn: valt daar nog iets aan te relativeren?! Vooropgesteld dat er zorgvuldig is waargenomen, zorgvuldig is nagedacht en dat alles daarna werkelijk zorgvuldig werd afgewogen; wat heeft dit dan voor wie het aangaat eventueel te betekenen?

In de Nieuw-Apostolische Kerk wordt van gemeenteleden verwacht dat zij eerst en vooral geloof hechten aan informatie, die afkomstig is van de hoogste dienaren, te weten de "boden van Jezus". Zie het Woord van de maand, februari 2006: "Gods werken", waarin het tevens duidelijk wordt dat daarbij zelfs een "onbegrensd vertrouwen" benodigd zou zijn! In de praktijk zijn in de Nieuw-Apostolische Kerk de stamapostel en de districtsapostelen het meest gezaghebbend. Hun wil is wet voor apostelen en opzieners, en daarmee voor alle overige kerkelijke ambtsdragers - en derhalve evenzeer voor elke individuele gelovige.

Het bovenstaande verklaart waarom gedurig iedereen, die zich in een kerkgemeente "wat wil permitteren" en die, "staande in de geloofsgehoorzaamheid", wil handelen in lijn met wat een plaatselijke voorganger naar diens "directe zegenaar" toe kan verantwoorden, stilzwijgend geacht wordt om kennis te nemen van relevante informatie dienaangaande van de stamapostel en de districtsapostelen. In toenemende mate bedienen dezen zich tegenwoordig van het Internet en wel via de sites van de Neuapostolische Kirche International en die van de zogeheten gebiedskerken. Daarnaast kan het gebeuren dat essentiële informatie eerst of uitsluitend aan kerkelijke ambtsdragers wordt verstrekt. Speciaal voor hen worden er ook seminars, werkcolleges of workshops georganiseerd. Hoe hoger men op de "ambtsladder" staat, des te "vollediger" men wordt geïnformeerd. Vanaf het ambt van opziener komt men in aanmerking voor een serieuze bestuursfunctie. Weliswaar hebben ook districtsvoorgangers zitting in een bestuursorgaan, in de statuten aangeduid met "De landelijke vergadering", maar uit dien hoofde komen zij alleen te weten wat "goed" voor ze is. Waar het op neerkomt is in elk geval dat naarmate een ambtsdrager hoger is, hij (!) méér kan weten. De vraag is alleen: waarvan?!
Het is maar dat u het -van districtsapostel Armin Brinkmann (Nordrhein-Westfalen)- van tevoren weet:

"Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden"!!

Bron: Redactie op "za 26 feb 2011, 21:58"
Aldus wordt gelovigen in de Nieuw-Apostolische Kerk aangepraat c.q. wijsgemaakt, dat de oren met name dienen te worden gespitst indien op enigerlei wijze er bedoelingen kenbaar worden gemaakt van de "boden van Jezus". Nogmaals, onder dezulken in de allereerste plaats te verstaan de stamapostel en de districtsapostelen. Tekst en uitleg, richtlijnen of aanwijzingen van hun kant komen "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" dankzij de werkzaamheid van de Heilige Geest rechtstreeks van de "troon van God". Het mag duidelijk zijn dat wie dan desondanks meent dat er een kritische vraag te stellen valt, zichzelf daarmee al gauw in een hokje plaatst van... potentiële ongeleide projectielen.

Wie het voorgaande in aanmerking neemt, zal wellicht beginnen te beseffen dat het in deze religieuze organisatie niet bepaald het gelijkheidsbeginsel is dat centraal staat. Waar inderdaad wél alles om draait zijn de gezagsverhoudingen onder de kerkelijke ambtsdragers. De ervaring (!) leert echter dat het uitgerekend bij de meest hoge "dienaren" nogal eens mankeert aan compassie, aan... naastenliefde. Een tweetal passages uit berichten dat dit illustreert:
Noise schreef:(...)
In de NAKerk zal niemand jou ooit duidelijk antwoord op je vragen geven en wanneer het er op aan komt, je de mond zal snoeren, omdat het niet gewenst is wat je zegt of vraagt. Het liefst hebben ze daarbij wel dat je bij de club komt, een handtekening zet en een belofte uitspreekt, zodat je daarna, je zuurverdiende centen aan de dikke Mercedes en lelijke Ford van de beiden appelflappen kan geven. Oja, ben je een voorstander van het aanklagen van andere mensen zonder enige verklaarbare reden die ook nog minstens een beetje logisch is, kom er dan vooral bij! Heel leuk, je kinderen kunnen bij de jeugd komen, gebrainwashedte jonge lui die het allemaal met elkaar eens zijn over het volgende: zit je ergens mee en het is nadelig voor de 'kerk' c.q. sekte, dan word je de mond gesnoerd en kun je het er maar beter niet over hebben, want het is jou probleem!

(...)


Uit: Bericht door Noise op "do 21 okt 2010, 22:54" in de thread "Nieuw Apostolische Kerk... een sekte of toch het enige Godsw"
BakEenEi schreef:(...)
Fouten van hooggeplaatsten zullen tot bijna elke prijs met alle beschikbare middelen, waaronder de mantel der liefde, worden toegedekt. Een "gewone broeder of zuster" daarentegen zal men nog een zetje meegeven, zodat alle Levieten die vervolgens de greppel passeren waarin betrokkene moest verdwijnen, er geen aanstoot aan nemen.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "vr 28 jan 2011, 19:40" in de thread "Elders gelezen... "
Kan het nóg erger?! Zie tevens het bericht door BakEenEi op "vr 12 nov 2010, 15:01' in de thread "Districtsvoorgangers N.A.K.: een zuiver geweten?" waarin het handelt over een brief aan een districtsvoorganger die onbeantwoord blijft, zoals het helaas te verwachten was. Het heeft ons dan ook niet verbaasd dat het WebTeam van diverse zijde is benaderd door geloofsgenoten die eventueel onder ede (!) hun beklag willen doen over wat feitelijk kan worden samengevat onder de noemer "zinloos geestelijk geweld". Ook werd al eens het idee geopperd om een zwartboek samen te stellen en dit aan te bieden aan leden van de Tweede Kamer!

Het zal nu vast niemand meer verwonderen dat de bestuursleden van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland bijvoorbeeld géén onafhankelijke (!) Raad van Toezicht naast zich dulden.

Zie verder het redactionele bericht op "vr 17 dec 2010, 16:49" in de thread "(10) Deze kerk existeert bij de gratie van onwetenden". Lees ook: "Stamapostel Leber onverantwoordelijk - antisociaal optreden!".

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Criticus »

Redactie schreef:Kan het nóg erger?! Zie tevens het bericht door BakEenEi op "vr 12 nov 2010, 15:01' in de thread "Districtsvoorgangers N.A.K.: een zuiver geweten?" waarin het handelt over een brief aan een districtsvoorganger die onbeantwoord blijft, zoals het helaas te verwachten was.
Helaas heeft de Redactie van deze site dit nare voorbeeld gevolgd, zoals nota bene te lezen op deze pagina, in dit topic:
Criticus schreef:Helaas geen antwoord op mijn vragen:
Criticus schreef:Geen bouwkundige kennis? En zoals dat op deze site gebruikelijk is, is dit ook goed te onderbouwen? Geen idee over Ruud, maar ik weet ZEKER dat Ferry in het verleden meer in de bouwwereld heeft gedaan.

Ben benieuwd naar de reactie.
Tosca schreef:En de zoon van Priester Ferry Schouwenaar is uiteraard solidair met zijn Vader en heeft het bijltje als webmaster bij de nak.org.nl er ook maar bij neer gegooid.
Is dit uit solidariteit? Ook iemand die dit statement kan onderbouwen?
Gesloten