GVAC vanuit Duitsland verzorgd in 2012

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Plaats reactie
HenkNL

GVAC vanuit Duitsland verzorgd in 2012

Bericht door HenkNL »

Las op de website van het GVAC dat vanaf maart 2012 de nederlanders binnen de GVAC onder Duits bestuur komen. www.apostolisch.nl
BakEenEi

Re: GVAC vanuit Duitsland verzorgd in 2012

Bericht door BakEenEi »

HenkNL schreef:Las op de website van het GVAC dat vanaf maart 2012 de nederlanders binnen de GVAC onder Duits bestuur komen. http://www.apostolisch.nl
@HenkNL

Zo is het niet helemaal! Zie onder:
  • Apostel Hans den Haan (NL) tritt in den Ruhestand

Nachdem Apostel Hans den Haan / NL sein siebzigstes Lebensjahr vollendet hat, wird er, so Gott will, am 18. März 2012 in den Ruhestand treten. Der Hirte Bert Wolthuis wird in diesem Gottesdienst ins Bischofsamt gerufen werden und die Leitung der Gemeente van Apostolische Christenen Nederland übernehmen. Da eine solche Konstellation für uns bisher ungewohnt ist, wird der Sekretär der „Vereinigung der Apostel und Bischöfe der Apostolischen Gemeinschaften Europas“, Apostel Matthias Knauth der niederländischen Gemeinschaft als Ansprechpartner zur Verfügung stehen.

Bron: http://www.apostolisch.de
Groet,
BakEenEi
Less Is More
zefyr

semantische acrobatiek

Bericht door zefyr »

@BakEenEi

Laten we wel zijn, de GvAC is in Nederland geen schim meer van wat ze ooit was, helaas... Er zijn amper 150 leden. Het is een wonder dat men in staat is de boel draaiende te houden. Er is geen gegronde reden voor de hoop dat de GvAC ooit nog als een sfinx uit haar as zal verrijzen. Ik vind dat je reactie een onjuiste voorstelling van zaken impliceert. In principe wordt het bestuur van de GvAC vanaf maart 2012 door apostel Matthias Knauth 'slechts' waargenomen, maar in feite is Hans den Haan de laatste Nederlandse apostel van de GvAC. Je moet er geen doekjes om heen winden. Semantische acrobatiek biedt geen soelaas en is misleidend. Dit is een typische apostolische reactie! Ik ben het tegen gekomen in vrijwel alle apostolische denominaties..., inclusief de Katholiek-Apostolische Kerk. Ik vind het zeer spijtig voor de leden van de GvAC dat er geen hoopvol perspectief aan de horizon wenkt. Hen is zoveel onrecht aangedaan, vooral door de NAK-leiding. Zowel in het heden als in het verre verleden. De GvAC is in mijn ogen een van de meest sympathieke apostolische denominaties. Het is daarom temeer dat ik de geschetste situatie betreur. De realiteit is, dat apostel Matthias Knauth de opheffing van de GvAC op termijn zal moeten voorbereiden en in goede banen zal moeten leiden. Het is onverantwoord de toekomst tegemoet te treden alsof er niets aan de hand is.
BakEenEi

Re: semantische acrobatiek

Bericht door BakEenEi »

zefyr schreef:@BakEenEi

Laten we wel zijn, de GvAC is in Nederland geen schim meer van wat ze ooit was, helaas... Er zijn amper 150 leden. Het is een wonder dat men in staat is de boel draaiende te houden. Er is geen gegronde reden voor de hoop dat de GvAC ooit nog als een sfinx uit haar as zal verrijzen. Ik vind dat je reactie een onjuiste voorstelling van zaken impliceert. In principe wordt het bestuur van de GvAC vanaf maart 2012 door apostel Matthias Knauth 'slechts' waargenomen, maar in feite is Hans den Haan de laatste Nederlandse apostel van de GvAC. Je moet er geen doekjes om heen winden. Semantische acrobatiek biedt geen soelaas en is misleidend. Dit is een typische apostolische reactie! Ik ben het tegen gekomen in vrijwel alle apostolische denominaties..., inclusief de Katholiek-Apostolische Kerk. Ik vind het zeer spijtig voor de leden van de GvAC dat er geen hoopvol perspectief aan de horizon wenkt. Hen is zoveel onrecht aangedaan, vooral door de NAK-leiding. Zowel in het heden als in het verre verleden. De GvAC is in mijn ogen een van de meest sympathieke apostolische denominaties. Het is daarom temeer dat ik de geschetste situatie betreur. De realiteit is, dat apostel Matthias Knauth de opheffing van de GvAC op termijn zal moeten voorbereiden en in goede banen zal moeten leiden. Het is onverantwoord de toekomst tegemoet te treden alsof er niets aan de hand is.
@zefyr

Anders dan in mei van dit jaar het geval was bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, wordt er in maart 2012 bij de Gemeenschap van Apostolische Christenen -zover ik weet- geen bestuursfunctie ingevuld vanuit het buitenland. Vandaar mijn reactie "Zo is het niet helemaal!". "Niet helemaal" is níet hetzelfde als: "helemaal níet".

Over de GvAC kan ik nog wel het volgende zeggen.

Zoals je weet, ben ik met de GvAC bekend sinds ik vanaf Kerstmis 2007 er regelmatig de diensten bezoek. Voordien wist ik -destijds door de abonnementenadministratie op de C.A. van het tijdschrift Onze Familie- alleen af van het bestaan ervan. In het voorjaar van 2007 werd ik opgebeld door een priester van de Nieuw-Apostolische Kerk, die mij toen vertelde dat er ook in Zeist een kerkgemeente is van de GvAC. Wij spraken af dat ik er een keer zou gaan kijken. Dat werd dus pas met Kerst want in het bewuste voorjaar staken er voor mij in het nieuw-apostolische geloof zulke zware herfststromen op, dat ik de kerk begin mei 2007 -door een tergende aaneenschakeling van gewetensconflicten vanwege (onder aanvoering van stamapostel Leber) evident wanbeleid bij de internationale kerkleiding- wel móest verlaten. Zonder te kunnen bedenken wat mij te wachten zou staan, kwam ik op 25 december 2007 in Zeist binnen. "Is er in deze herberg nog plaats voor enkele personen?", zo informeerde ik terwijl op datzelfde moment een ander deel van mijn gezin in Amersfoort de dienst bezocht in de Nieuw-Apostolische Kerk. Tegelijkertijd vroeg ik mij af: wij krijgen thuis nu toch hopelijk geen "twee geloven op één kussen"?! Toch geen verdeeldheid door "het blijde evangelie"?!

De kerkgemeente in Zeist telt ongeveer 40 zielen. Het zou inderdaad wel kunnen dat het aantal bij de GvAC ingeschreven leden over heel Nederland op het ogenblik onder de 200 ligt. Het opmerkelijke bij de GvAC is echter: zo voelt het niet! Wij zijn christenen, en goddank in Amersfoort of in Zeist niet de enigen! Tussen de GvAC (in Zeist) en andere geloofsgemeenschappen zijn er fijne contacten, oecumenische betrekkingen ook. Zondagavond bezocht ik nog een bijzondere dienst bij de Evangelische Broedergemeente Utrecht, een Candlelight Service! In het geloof voelen wij ons met elkaar verbonden.

Ik begrijp wel dat je bijvoorbeeld opmerkt "Er is geen gegronde reden voor de hoop dat de GvAC ooit nog als een sfinx uit haar as zal verrijzen", maar, hoe vreemd het misschien ook klinkt, volgens mij is bij de GvAC "de GvAC als zodanig" geen doel op zich! Daar merk ik namelijk niets van. Bij de GvAC komen gelovigen samen omdat Jezus Christus de wonderlijke belofte gaf dat waar "twee of drie" in Zijn naam bij elkaar zouden zijn, Hij in hun midden wil treden. De GvAC biedt daarvoor onderdak. Veel méér pretenties heeft zij niet! Wij waren dan ook op slag verlost van alle geestelijke ballast in onze vorige kerk. Het is werkelijk ongelofelijk hoe verlicht je pad opeens kan zijn; letterlijk en figuurlijk.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
zefyr

GvAC en de oecumene

Bericht door zefyr »

@BakEenEi

Het is van grote betekenis, dat de GvAC gedurende enkele decennia intensieve oecumenische contacten onderhoudt met andere kerken. In tegenstelling tot de NAK heeft de GvAC haar 'kansels' opengesteld voor geestelijken van andere kerken. Wijlen evangelist met de apostel Bob Versteeg (Zwijndrecht) was een warm pleitbezorger voor de oecumene. Hij nam destijds een bijzondere plaats in de GvAC in, want als evangelist met de apostel, d.w.z. evangelist met bovenregionale taken en aanspreekpunt van alle evangelisten in een aposteldistrict en de rechterhand van de apostel in deze, was hij de drijvende kracht om de apostolische vensters en deuren te openen. Hij verafschuwde de sektarische geest van veel apostolischen. In gedachten hoor ik hem nog enthousiast citeren uit het zogenaamde 'Lima-rapport'. Dit rapport van de Wereldraad van Kerken had hij omhelsd en zag hij als brug tussen de vele kerken. De GvAC verdient een dikke pluim voor de vele noeste arbeid op het gebied van de oecumene. Ik hoop, dat de leden van de GvAC op (korte?) termijn aansluiting zullen vinden bij andere kerken, zoals bijvoorbeeld bij de Hernhutters ofwel de Evangelische Broedergemeente te Zeist. De Oud-Katholieke Kerk in Amersfoort is misschien ook een redelijk alternatief. Dit kleine kerkgenootschap in Nederland is een kleine wereldkerk en is een schuilplaats van veel apostolischen van diverse snit (varierend van katholiek-apostolisch, hersteld-apostolisch, apostolisch genootschap tot nieuw-apostolisch). Herder met de apostel prof. dr. H.W.J. Thiersch van de Katholiek-Apostolische Kerk heeft in de 19e eeuw enkele dagen doorgebracht in het oud-katholiek seminarie te Amersfoort.
Plaats reactie