Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door BakEenEi »

"Netzwerk Apostolische Geschichte" schrijft geschiedenis! (4)


@all

Gezien het alom gekoesterde historische gedachtengoed bij de katholiek-apostolische gemeenten, waarvan nog altijd menigeen het goede hoopt te behouden (vgl. 1 Tessalonicenzen 5: 21), raakte jl. zaterdag speciaal één voordracht welhaast de kern van de zaak, namelijk toen met betrekking tot Der Schweizerische Diakonieverein het volgende naar voren kwam:
  • Afbeelding
Amen, dacht ik. Opeens ging het om "praktisch apostolisch-zijn "! Eén van de deelnemers uit de Katholiek Apostolische Kerk zei later tegen mij: "Als wij kijken naar wat ons in de verschillende geloofsrichtingen onderscheidt, zullen wij altijd tijd te kort komen. Veel fijner is het om onder ogen te zien wat ons door het evangelie van Jezus Christus met elkaar verbindt en om vervolgens daarin gezamenlijk op te trekken."


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi


P.S.
Die ene uitspraak maakte het hele weekend voor mij al de moeite waard. Ook werkt het aanstekelijk om te zien hoe vele handen het (vele) werk licht maken. Zaterdag waren er zo'n 60 deelnemers, uit meerdere kerken en uit drie landen. Onder hun een medewerker van de Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen (EZW) in Berlijn, iemand uit de voormalige NAK-Arbeitsgruppe "Geschichte der Neuapostolischen Kirche" en een "Gründungsmitglied des Interdisziplinären Arbeitskreises Pfingstbewegung der Universität Heidelberg".
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door BakEenEi »

"Netzwerk Apostolische Geschichte" schrijft geschiedenis! (5)


@all

Overigens in alle ernst: zo door de jaren heen is er m.n. door de nieuw-apostolische kerkleiding nogal wat aan de gelovigen voorgehouden...
(...)
Antisemitismus, Anti-Bolschewismus – ja, geradezu Fremdenhass – waren in der Neuapostolischen Kirche äußerst ausgeprägt, wie die damaligen Beiträge des Chefredakteurs der Kirchenzeitschrift „Unsere Familie“, Erich Meyer-Geweke, zeigen. Exemplarisch dafür hier ein Auszug aus seinem Artikel „Deutschland erkämpft die Freiheit Europas“ aus „Unsere Familie“, 8. Jahrgang, Nummer 16, vom 5. September 1941, Seite 278:
(Zitat) „[…]Dort in diesen Kämpfen aber sehen unsere Soldaten und die Soldaten unserer Verbündeten gegen die Sowjets aber auch Bilder, die sie nie vergessen werden. Bilder des Entsetzens und einer Grausamkeit, die kein Mensch, der den Anspruch auf die Bezeichnung "Mensch" erhebt, zu begreifen vermag.

Diese Bilder von zu Tode gemarterten, also auf die entsetzlichsten Arten gemordeten, unschuldigen Männern, Frauen und Kindern jeglichen Alters, diese blutigen Zeugen einer ganz und gar entmenschten bolschewistisch-jüdischen Führung zeigen unseren Soldaten aber auch mit geradezu schrecklicher Unmittelbarkeit ihre hohe Aufgabe in diesem Ringen: Deutschland und Europa ein für allemal von dieser furchtbaren Ungeheuerlichkeit des Bolschewismus zu befreien.

Und wir, wir wollen immer daran denken, wir wollen es nie vergessen: ohne den großen Entschluss des Führers, den russischen Bolschewismus zu vernichten, sähe es in Deutschland und in großen Teilen Europas heute bereits so aus, wie in der Sowjet-Union! Als der Führer die bolschewistische Kriegsbereitschaft zerschlug, da bannte er im gleichen Augenblick die Gefahr, die jedem Deutschen in dem Verlust seiner persönlichen Existenz drohte! Und was das heißt, dass erzählen die Berichte und Bilder der Kriegsberichter, dass erzählen die, die aus irgendeinem dienstlichen Anlass einmal kurz von der Front im Osten in die Heimat wechseln mussten, und das werden sie alle erzählen, wenn der Bolschewismus zerschlagen und ein für allemal gewesen sein wird. Dann erst wird man in vollem Umfange begreifen können, was uns erspart geblieben ist! Und nicht nur uns, sondern Europa und der übrigen Welt, soweit sie von Nationen bewohnt wird, die Zivilisation und ein Leben in Ruhe und Frieden jüdisch-bolschewistischer Unkultur und Untermenschentums vorziehen.

Alle europäischen Nationen brachten zum Kriegsausbruch zwischen Großdeutschland und der Sowjet-Union einhellig zum Ausdruck, dass Deutschlands Abwehrmaßnahmen gegen die "rote Flut" Europa vor dem Untergang rettet. Die Presse Italiens, Rumäniens, Finnlands, Norwegens, Schwedens, Dänemarks, Hollands, Belgiens, der Türkei, der Balkanstaaten, Spaniens und Portugals war sich klar darüber, dass diese ungeheure Gefahr radikal beseitigt werden müsse. Es ist nicht nur bei Pressestimmen geblieben, Freiwilligen-Verbände marschieren gegen Sowjetrussland, gegen das heute die europäische Einheitsfront steht.

Deutschland kämpft nicht nur um des Krieges willen, sondern um den Frieden Europas. Deutschland wird kämpfen bis zum totalen Siege, d.h. bis zur Befreiung Europas und der Welt von bolschewistischen Mördern, von der britischen Plutokratie und von Juden und Freimaurern. Und in der Sowjet-Union wird Deutschland Großbritannien schlagen!“
(Zitatende)
Und um diese hasserfüllten Tiraden zu ergänzen, noch ein paar Schmankerl, die die kircheneigene Zeitschrift „Unsere Familie“ am 5. April 1940 anlässlich eines Reiseberichtes von Friedrich Bischoff (dem Schwiegervater von Dr. Leber) [Bild links] gedruckt hat:
(Zitat) „[…] Schwarze und Juden steigen auf der sozialen Leiter immer höher, sie verdrängen mit ihrer billigen Arbeitskraft den besser bezahlten Weißen auch aus Stellungen, die dem Weißen allein zustehen sollten. [...] Das farbige Element ist zum Angriff übergegangen [...] Mit Berechtigung haben wir alles das, was dem Volke im Kino, Theater und Literatur als das Produkt einer jüdisch-marxistischen Clique geboten wurde, abgelehnt. […]“ (Zitatende)
Und später, in der Ausgabe vom 20. April 1940, hieß es:
(Zitat) „[…] Wohl hat sich der Weiße noch eine bestimmte Vorherrschaft erhalten können, sie ist aber stark ins Wanken geraten, und sie wird noch immer mehr ins Wanken kommen, je mehr der Jude Einfluss gewinnt, denn es ist sein Ziel, die Völker zu zersplittern, sie niederzuhalten und sie auszubeuten. […]“ (Zitatende)
Erschreckend, der Antisemitismus, der hier von dem NSDAP-Mitglied Friedrich Bischoff, dem Sohn des Hitlerverehrers und damaligen Hauptleiters aller Neuapostolischen Gemeinden, Johann Gottfried Bischof, der übrigens der Onkel und Ziehvater von Wilhelm Lebers Mutter war) offenbart wird. Und in der Ausgabe der „Unsere Familie“ vom am 5. Juli 1941 wird der neuapostolische Antisemitismus noch einmal deutlicher:
(Zitat) „[…] Die Tempel- und Synagogenbräuche der Juden sind (…) für den, der sie – etwa in Warschau - einmal in Reinkultur gesehen hat, nur ein peinliches Schauspiel. Das wissen die Juden. Sie sind daher nicht darauf aus, ihre altjüdischen Legenden und die „Weisheiten“ des Talmud unter die Völker zu bringen, in deren Lande sie wohnen, sondern sie versuchen auf andere Weise, kulturellen und damit politischen Einfluss zu gewinnen: durch Zersetzung, Verwüstung und schließlich Zerstörung der Kultur ihres Gastlandes. […]“ (Zitatende)
Alle diese Äußerungen gehen weit über eine „normale“ Linientreue hinaus.

(...)


Bron: Het artikel "Apostel“ Steinbrenner und der Holocaust" bij "CANITIES-News"
... waarvan intussen zowel "de zee der vergetelheid" het nodige heeft prijsgegeven als het spreekwoordelijke tapijt bij machtsfiguren die zich schaamteloos uitgaven voor "Boden van Jezus". Wie men op deze manier ook diende; níet God, noch één van de Zijnen. Zoveel mag duidelijk zijn.

Zie ook het bericht door zefyr op "Zo 10 Feb 2013, 17:43" in de thread "NAK-top bezoedelt de eer van gevallen geallieerde soldaten".

Laten wij de ogen er niet voor sluiten dat tegenspraak in de Nieuw-Apostolische Kerk, hoezeer deze ook op zijn plaats is, nog altijd amper wordt getolereerd. Ook de hedendaagse "Boden van Jezus" (verenigd binnen het internationale kerkbestuur) wensen zich voor hun doen en laten niet of nauwelijks te verantwoorden. Onderling spreekt men zichzelf van alle zonden vrij. Wie er wat van zegt, zoals een aantal gebruikers van dit Forum, krijgt via een advocaat te horen dat men -tot in het hemelrijk- door de desbetreffenden niet meer gezien wil worden. Belanghebbenden (onder de aangesloten leden) die wat te vragen hebben, worden door "de hooggeplaatsten" overgeslagen. Wat dat aangaat, valt er voor de supporters van dit kerkgenootschap nog een wereld te winnen. Steek maar eens een hand uit naar... de misdeelden!

Klik »HIER« voor het meest recente "Übersicht über die Arbeitsgremien in der Neuapostolischen Kirche" (PDF). Een gesloten machtssysteem.


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door BakEenEi »

"Netzwerk Apostolische Geschichte" schrijft geschiedenis! (6)


@all

Ofschoon het van alle tijden is dat mensen zich in elkaar vergissen, is uiteraard de ervaring wrang indien juist "geestelijken" het vertrouwen beschamen. Een willekeurig voorbeeld:
Redactie schreef:@all

Het kan "verdomd lastig" zijn om zelf waar te maken wat je anderen hebt voorgehouden. Nóg moeilijker wordt het als daarbij nogal wat gewicht in de schaal was gelegd; als er gezag was aangewend. Of sterker nog: indien er goddelijk gezag was voorgewend. Dan namelijk heeft men zich tegelijkertijd van God feitelijk afgewend. Lang niet altijd is het voor een ieder even duidelijk wanneer er een kritische grens werd overschreden. Soms krijgt men nog de kans om bij wijze van spreken een verkeersbord te lezen met de tekst "Ga terug!". Ze kunnen me nog méér vertellen, kan vervolgens iemands opvatting zijn. Pakt het dan altijd ogenblikkelijk faliekant verkeerd uit? Nee! (...) "Er moet een engeltje met je hebben meegereisd", is wel eens de reactie van omstanders die als het ware een wonder onder ogen zien. Schouderophalend kan de geluksvogel in kwestie diens weg vervolgen: wie maakt mij wat, want "ik doe wat ik doe".

Een gemeentelid zat ermee dat diens vorige werkgever toch wel ernstige fouten had gemaakt bij de loonberekening. Zal ik het erbij laten zitten of moet ik er werk van maken? Hij kreeg de raad om de oud-werkgever te informeren over wat er naar alle waarschijnlijkheid niet klopte. Een goed werkgever zal immers de gelegenheid te baat willen nemen om te kunnen rechtzetten wat bij nader inzien eventueel niet correct was. Het tegendeel werd hier bewaarheid want ogenblikkelijk waren toen "de rapen gaar". Voel je nu vrij om deze oud-werkgever "in rechte te betrekken", was daarop de reactie van een "hoge" "dienaar". Hoewel het betreffende gemeentelid in dit geval ook het recht aan diens kant had, belastte de juridische procedure hem zeer toen het daarbij uitdraaide op een slepende kwestie. Zelfs diens functioneren in de nieuwe dienstbetrekking leed eronder. Een naaste zag dit en gaf in overweging de rechtszaak te stoppen.

De geraadpleegde "hoge" "dienaar" werd later zelf aangesproken op onvolkomenheden in een salarisadministratie waar hij verantwoordelijk voor was. Daar wilde deze toen niets van weten.

Tussen dienen en heersen is er géén overgangsgebied want heersen begint waar dienen eindigt. (...)


Klik >>HIER<< om verder te lezen, of klik >>HIER<< om terug te gaan.

Het WebTeam


Bron: Bericht door Redactie op "Wo 19 Jan 2011, 08:51" in de thread "Heersers in de kerk (3): Geen woorden maar daden"
Zie ook mijn berichten van resp. "Za 19 Jan 2013, 11:46" in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012" en "Do 09 Mei 2013, 13:35" in de thread Job: "Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan." In de Nieuw-Apostolische Kerk mag een dergelijk voorval geen naam hebben. Hooguit wordt degene die zich onheus bejegend voelt een spiegel voorgehouden. Desnoods wordt er fijntjes gewag gemaakt van naïviteit. In de Nieuw-Apostolische Kerk hebben "dienaren" namelijk áltijd álles beter bedoeld dan degenen, die worden geacht ze te ondersteunen (!), het zich kunnen indenken. Voor wie "de minste" kan zijn, wacht in het nieuw-apostolische hemelrijk het bijbehorende extra hoge loon. Naarmate "dienaren" door hun "geloofsgehoorzaamheid" op de ambtsladder een hogere positie innemen, hoeft men -daarmee volautomatisch in het "werk Gods" op weg naar de onschendbare onfeilbaarheid- dus steeds minder vaak "de minste" te zijn.

Ook dit wijst de onderhavige kerkgeschiedenis uit... Overtuigend zelfs. Echter; hoe goedgelovig willen wij met zijn allen zijn om elkaar dit te blijven aandoen? Moet zo'n verwerpelijke geloofspraktijk tot in lengte van dagen de doorslag kunnen geven of mag er inmiddels een rol zijn weggelegd voor het -door God geschonken- gezonde verstand? Hoe verhoudt de hierboven beschreven wantoestand zich met de "verschillende gaven, onderscheiden naar de genade die ons geschonken is" (naar Romeinen 12: 6) en met de gaven van de Heilige Geest (naar 1 Korintiërs 12: 4-11)? Met welk begrip van "de weg der gerechtigheid" (naar 2 Petrus 2: 21) treden wij -via het Netzwerk Apostolische Geschichte of anderszins- medemensen tegemoet? Hoe beschamend bepaalde voorvallen die aan het licht komen ook zijn; een geestelijke elite die er vervolgens het zwijgen toe doet, is corrupt. Het zou beter zijn deze verdorvenheid niet langer te legitimeren en/of te faciliteren.


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door BakEenEi »

"Netzwerk Apostolische Geschichte" schrijft geschiedenis! (7)


@all

Bij het Netzwerk Apostolische Geschichte zie ik dat het welslagen van het initiatief tot het publiekelijk toegankelijk maken van de historische achtergronden met name samenhangt met het besef dat juist een nuchtere kijk op de zaak de gemeenschapszin vergroot, óók in relatie tot "andersdenkende christenen". Deze nuchtere kijk op de zaak staat het ons bovendien toe reëel onder ogen te zien hoe in de "Neuapostolische Kirche" zich vanaf stamapostel Krebs een bepaalde Glaubenskultur heeft kunnen vestigen, "geprägt von" statusverheffende "Pfunden". Zó ging (en gaat) dat in zijn werk:
(...)
Rockenfelder setzt bei dieser Gelegenheit den sich verdient gemachten Bezirksevangelisten Bouquet in das Bezirksältestenamt. Dazu verliest er ein Schreiben des Stammapostels: „Da Sie in der zurückliegenden Zeit treu waren, mit den Brüdern die Seelen sammelten und die Gemeinden aufbauten, habe ich mich entschlossen, Ihnen zu dem bisherigen Amtsvermögen ein neues Pfund in dem Bezirksältestenamt zu geben.“ (Ebd., S. 347)

(...)


Bron: Der Konflikt in Luxemburg — Teil 16/Die Geschichte der „Botschaft des Johann Gottfried Bischoffs“, Glaubenskultur-Magazine.
Aldus moest "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" tussen de Heer en "wie Hem toebehoren" (vgl. 2 Timoteüs 2: 19) een "Amtskörper" worden aangebracht, bestaande uit "Segensträger mit allen an solche gewidmete Gehilfinnen und Helfern". Tegelijkertijd werd dit zogenaamde ambtslichaam opgesplitst in enerzijds hoge(re) "dienaren" mét bestuurlijke bevoegdheden en anderzijds lage(re) "dienaren" zónder bestuurlijke bevoegdheden. Een ieder wordt geacht kerkelijke ambtsdragers serieuzer te nemen naarmate dezen krachtens de nieuw-apostolische hiërarchie in het "werk Gods" een extra voorname positie innemen. De Nieuw-Apostolische Kerk wordt hierdoor ook wel een "Ämterkirche" genoemd. Alles draait om het onderscheid in belangrijkheid tussen geestelijke bedieningen onder de kerkelijke ambtsdragers.

De hierboven aangeduide mysterieuze "Pfunden" hebben door de jaren heen op menigeen een magische aantrekkingskracht uitgeoefend. Net als in de beleving van veel onderdanen in het desbetreffende sprookje bij een keizer diens nieuwe kleren. Kortom: realiteitszin maakte plaats voor bijgeloof. Immers, het kwam er voortaan op neer dat eerst en vooral de "dienaren" op hun wenken werden bediend. De "hoogste" onder hun waande zich allengs de rechterhand van Jezus Christus en had er geen moeite mee om op zeker ogenblik in "Vragen en Antwoorden" het onderstaande te verordonneren:
BakEenEi schreef:(...)
Vraag 179: "Waaruit valt af te leiden, dat het ambt van Stamapostel een instelling is volgens de goddelijke ordening?" Het bijbehorende antwoord: "Jezus wil dat Zijn kerk wordt geleid door een Stamapostel, die de hoogachting geniet van de Apostelen en alle leden van de kerk (vgl. Matth. 16: 18 )."
(...)


Uit: Mijn bericht op "Di 26 Jun 2012, 09:19" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"
Door aan het evangelie van Jezus Christus deze draai te geven, ontstond er in de onderlinge betrekkingen eenrichtingverkeer. Van hogerhand werd er op de gelovigen druk uitgeoefend om de "ordeningen van God", zoals geformuleerd in de nieuw-apostolische geloofsleer (en: alle wijzigingen voorbehouden), voluit te eerbiedigen. Enkele jaren geleden leidde dit ertoe dat twee districtsapostelen, vooruitlopend op wat er in de toen nog uit te brengen catechismus aan gecorrigeerde zienswijzen zou zijn neergelegd, waarschuwden: "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden." Met andere woorden: wíj maken wel uit wat u als christenen -op straffe van sancties in onze kerk- zoal heeft te geloven; misschien pakken wij uw "Pfunden" en daarmee uw exclusieve status in het "werk Gods" wel af! Zo is het op dit Forum uitgebreid aan de orde geweest hoe het in dat opzicht in 2011 de districtsoudste Thomas Feil kon vergaan. In dat verband laat de nieuw-apostolische kerkgeschiedenis overigens zien dat men niet op 10.000 gelovigen nauwkeurig kijkt.

Echter, helaas loopt het toepassen van geloofsdwang en het uitvaardigen van strafmaatregelen als een rode draad door de geschiedenis van dit kerkgenootschap. Woorden schieten te kort om te beschrijven hoe door toedoen van "zegenaars" gelovigen van elkaar vervreemd raakten. Uiteraard heeft zo'n hardvochtige aanpak níets meer van doen met wat Jezus Christus in alle liefdevolle duidelijkheid voorhield aan Petrus:
  • [15] Toen ze gegeten hadden, sprak Jezus Simon Petrus aan: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je mij lief, meer dan de anderen hier?’ Petrus antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Hij zei: ‘Weid mijn lammeren.’ [16] Nog eens vroeg hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je me lief?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Hoed mijn schapen,’ [17] en voor de derde maal vroeg hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van me?’ Petrus werd verdrietig omdat hij voor de derde keer vroeg of hij van hem hield. Hij zei: ‘Heer, u weet alles, u weet toch dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen. [18] Waarachtig, ik verzeker je: toen je jong was deed je zelf je gordel om en ging je waarheen je wilde, maar wanneer je oud wordt zal een ander je handen grijpen, je je gordel omdoen en je brengen waar je niet naartoe wilt.’ [19] Met deze woorden duidde hij aan hoe Petrus zou sterven tot eer van God. Daarna zei hij: ‘Volg mij.’

    Uit: Johannes 21 (NBV)
Het valt te hopen dat ook de verantwoordelijke kerkleiding nog tot het inzicht komt dat het de hoogste tijd ervoor is de zaken nuchter onder ogen te zien. Indien de kernwaarden in het evangelie van Jezus Christus alsmaar moeten wijken voor vreemdsoortige (nieuw-apostolische) leerstellingen (vgl. Hebreeën 13: 9), blijft men zich kwalijk schuldig maken aan vernietiging van goddelijk kapitaal op de kerkvloer. In plaats van een machtsbestel te dienen, doet men er verstandiger aan zonder voorwaarden vooraf dienstbaar te zijn aan het lichaam van Christus.


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door BakEenEi »

"Netzwerk Apostolische Geschichte" schrijft geschiedenis! (8)


@all

Ook omdat het onderwerp nu niet op de agenda stond, kwam "de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" het afgelopen weekend slechts zijdelings ter sprake. Apostel Walter Drave, naamgever van het op de "Desinformatieavond" van 4 december 2007 gepresenteerde omstreden Drave-document, getiteld "Die Neuapostolische Kirche von 1938 bis 1955 - Entwicklungen und Probleme", heeft de betreffende werkgroep inmiddels om leeftijdsredenen alsnog verlaten. Er zijn vacatures, zo begreep ik, maar het schijnt lastig te zijn om in de Nieuw-Apostolische Kerk op het vlak van de geschiedvorsing capabele vrijwilligers (!) te vinden. Eén van de pijndossiers welke nog ter hand moeten worden genomen is "Die Neuapostolische Kirche im Nationalsozialismus". Zie ook het gelijknamige artikel bij APWiki!

Het grote belang echter van wat er -juist door vrijwilligerswerk- tot stand komt bij het Netzwerk Apostolische Geschichte werd onlangs nog onderschreven door Michael Koch, hoofdredacteur bij Glaubenskultur-Magazine:
Nachbemerkung
Die Geschichte der „Botschaft des Johann Gottfried Bischoffs“

Ich würde an dieser Stelle diese Serie vorerst beenden. Für die Zeit nach 1955 liegen noch zu wenig Quellen vor, auch für die Zeit vor 1945 bedarf es noch einiges an Recherche. Mit der nun publizierten „Geschichte der Botschaft“ möchte ich nicht den Anspruch auf eine vollständige Beleuchtung der Geschehnisse erheben; die Personen Johann Gottfried Bischoff hatte sicherlich auch noch mehr Fassetten als die hier beleuchtet werden konnten. Es ging mir vor allem darum, den aktuellen Stand der Forschung zur Entwicklung der sogenannten „Botschaft“ einmal festzuhalten, diese „Geschichte“ und was mit ihr zusammenhängt einmal im Zusammenhang zu erzählen und so eine Diskussionsgrundlage zu schaffen, mit der man weiter arbeiten kann.

Allen, die zum Gelingen dieser Ausarbeitung beigetragen haben, danke ich herzlich. Zuerst Stammapostel i.R. Dr. Wilhelm Leber, der durch seine Entscheidung, mir die Quellen zukommen zu lassen, mit denen die NAK-eigenen Historiker gearbeitet hatten und woraus 2007 der Vortrag von Apostel Walter Drave entstand, ein wegweisendes Beispiel für ein transparntes Vorgehen der Kirchenleitung war. Diese Quellen haben meine Arbeit ein gewaltiges Stück nach vorne gebracht und ich habe ungeheuren Respekt vor dieser Entscheidung. Dieser Respekt mahnte mich auch, vorsichtig im Ziehen von Schlüssen zu sein.

Dann war es Bezirksapostel Armin Brinkmann, der mir schon zuvor ermöglichte, historische Gottesdienstbericht zu lesen, womit die Theorie eine allmählichen Entwicklung in den Predigten erhärtet werden konnte. Ich denke, das war ein wegweisender Schritt, wie die Kirchenverwaltungen mit entsprechenden Anfragen umgehen können.

Sehr wichtig war mir auch die Arbeit des Netzwerkes Apostolische Geschichte, das erst vor kurzem an Dokumente gelangte, die die Geschehnisse im Apostelkreis zwischen 1953 und 1955 erhellen. Für das Ermögliche und die Begleitung der historischen Forschung apostolischer Kirchengeschichte ist dieser Verein ungeheuer wichtig und verdient Unterstützung.

Ich danke auch allen einzelnen Personen, die mir in den letzten zehn Jahren immer wieder ein historisches Dokument zukommen ließen oder als Zeitzeuge bestimmte Geschehnisse erzählten. Vielen ist gar nicht bewusst, wie wichtig einfache Briefwechsel, die Ordner vom Großvater auf dem Dachstuhl oder Erinnerungen für die historische Arbeit sind, auch wenn sie zunächst ganz belanglos aussehen. Jede noch so kleine handschriftliche Randnotiz hat das Potential, der Schlüssel zu einer bahnbrechenden Erkenntnis zu sein.

Abschließend hoffe ich, mit dieser Ausarbeitung deutlich machen zu können, dass historische Arbeit vielleicht zwar zu unangenehmen Erkenntnissen führt, aber insgesamt dazu dient, die Kirche voranzubringen, alte Gräben zuzuschütten, Fehler eingestehen zu können und mit dem Wissen um alte Zusammenhänge neue und segensreiche Entscheidungen zu treffen.

m.koch, 2013-09-19


Bron: Glaubenskultur-Magazine
Zie ook mijn bericht op "Zo 11 Aug 2013, 20:44" in de thread "Brood des Levens" 1 augustus 1960.
Dat ook stamapostel Leber en districtsapostel Brinkmann hierbij eervol worden vermeld, wil ik liever eerst nog maar even voor kennisgeving aannemen:
Redactie schreef:(...)
Echter, is het iets bijzonders als iemand die zichzelf beschouwt als een bode van Jezus Christus, als Godsgezant, als dienaar en zegenaar, als "Oberhirte" en "geistliches Oberhaupt aller neuapostolischen Christen", "Kirchenpräsident und Stammapostel"; als zo iemand een keer de waarheid spreekt?!

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Di 14 Mei 2013, 16:50" in de thread "Lafhartige "verklaring" van Betonkopf Wilhelm Leber".
Zoals ik het ook eerder al aangaf; het is gewoon voor alles beter als het internationale kerkbestuur niet langer geheimzinnig doet over feiten en omstandigheden, al zijn ze belastend, die op enig moment tóch wel boven water komen. Hoe terughoudender men zich opstelt, des te onverkwikkelijker zal het zijn wanneer achteraf moet blijken wat men allemaal via de doofpot en het sacrament van het Heilig Avondmaal had willen dumpen in de zee der vergetelheid. Abusievelijk rekenen betrokkenen hun "poel des verderfs op Gods akker" tot de territoriale wateren van het hemelrijk. Ik begrijp wel dat men, in ivoren torens hoogverheven boven het aardse, niet vreest voor natte voeten, doch list en bedrog worden doorzien, niet in de laatste plaats door "in het verleden behaalde resultaten" hieromtrent. Alleen "sorry" zeggen is echter niet genoeg.

Het is niet goed geweest om het bij de gelovigen in te prenten dat men ten opzichte van hoge(re) "dienaren" de hoedanigheid van navolger moet aannemen. Zulke "dienaren" bestáán niet eens in het werk Gods! Wie desgevraagd het "eigen initiatief" uit handen geeft, werkt vrijwillig mee aan een roofoverval...


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door BakEenEi »

"Netzwerk Apostolische Geschichte" schrijft geschiedenis! (9)


@all

Ter info:
  • Afbeelding
    Afbeelding
Lees verder: http://www.apostolische-geschichte.de/t ... icken.html


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door BakEenEi »

"Netzwerk Apostolische Geschichte" schrijft geschiedenis! (10)


@all

De jaarlijkse "Herbsttagung" bij het Netzwerk Apostolische Geschichte stond ditmaal in het teken van "150 Jahre Hamburger Schisma - Die Allgemeine christlich-apostolische Mission und ihre Tochtergemeinschaften". Met andere woorden: wat valt er te zeggen over de gebeurtenissen rond 1863, toen de profeet Heinrich Geyer buiten de katholiek-apostolische geloofsbeweging kwam te staan door zijn overtuiging dat ook anderen nog werkzaam zouden zijn als een apostel van Jezus Christus dan de (tussen 1832 en 1835 beroepen) twaalf apostelen, die hun zendingsopdracht in 1837 eensgezind hadden toegelicht in het o.a. voor koning Willem IV opgestelde testimonium.

Uit wat er over Heinrich Geyer werd verteld, kon ik begrijpen dat hij een man-uit-één-stuk was, en dat hij dat naderhand ook is gebleven. Een bijzonder mens, en dienstbaar aan de samenleving. Ook werd het duidelijk dat de Engelse apostelen zelf niet onmiddellijk hebben gemeend dat het in en na hun tijd eenmalig bij twaalf apostelen zou blijven. Aan de andere kant: geenszins hebben zij ooit onder christenen een verzuiling nagestreefd! Wat dat betreft, waren wij nu geheel in lijn met hun voornemen uit verschillende geloofsgemeenschappen bijeengekomen. Op zoek naar onze "roots"! Spontaan kwam dan ook de gedachte op om af te sluiten met het lied "Nun danket alle Gott".


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door BakEenEi »

"Netzwerk Apostolische Geschichte" schrijft geschiedenis! (11)


@all

Ook de auteur van het onderstaande artikel in het Duitse tijdschrift Charisma, Gerhard Bially, kwam afgelopen zaterdag kort aan het woord.
Die Achse Wales - Korea

Um zu verstehen, welche verbindung zwischen den Christen von Wales und Korea besteht - und weshalb sich rund 12 Millionen koreanische Christen mit Dankbarkeit an ihren walisischen Wurzeln erinnern -, erzählen mir Gail Dixon und Rowland Evans (Gründer und geistlicher Vater von "World Horizons" [in Deutschland "Horizonte Weltweit"] und "Nation") folgende Geschichte:

Im Jahr 1863 wurde der junge walisische Missionar Robert Jermain Thomas von der London Missionary Society nach Shanghai ausgesandt. Doch tragischerweise starb seine junge Frau nach einer Fehlgeburt ihres ersten Kindes in China. 1866 wollte Thomas mit Hilfe der schottischen Bibelgesellschaft viele Bibeln nach Korea bringen. Auf einem amerikanischen Handelsschiff konnte er sich zugleich als Übersetzer nützlich machen. Sie steuerten auf Pjöngjang zu, der heutigen Hauptstadt von Nordkorea. Und schon damals war man den Ausländern, besonders den Amerikanern gegenüber misstraurisch.

Die Regierung verbot ihnen die Landung, es kam zu Feuergefechten. Als das Schiff auf eine Sandbank auflief, war ihr Schicksal besiegelt. Die gesamte Besatzung kam ums Leben. Auch Robert Jermain Thomas - 27 Jahre alt - wurde enthauptet. Und was wurde aus seinen Bibeln?


Bron: Artikel "Geburtshelfer" aus dem Fernen Osten - Christen aus Korea beten für den Aufbruch in Wales; tijdschrift Charisma 166, 4.Quartal 2013 (pag. 21-23).
Hij vertelde over zijn werk, wat bij mij de blik verruimde en ik mij de tekst herinnerde: "Doof de Geest niet uit.. " (1 Tessalonicenzen 5:19).


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door BakEenEi »

"Netzwerk Apostolische Geschichte" schrijft geschiedenis! (12)


@all

Uiteraard heb ik over de "Herbsttagung" nog niet de helft verteld, maar dat is ook niet nodig want, net als in voorgaande jaren, worden de teksten van de gehouden voordrachten nog gebundeld in een "Tagungsband" of komen ze bij het Netzwerk Apostolische Geschichte op de website te staan. Het laatste nieuws is trouwens...
Met een aanprekende meerderheid van stemmen werd dit weekend tijdens de jaarlijkse ledenvergadering inderdaad het voorstel omarmd om de eerstvolgende keer naar Nederland te gaan. Dus eind september 2014 valt er wat te beleven! Naar verwachting kan de "Herbsttagung" dan prachtig worden gecombineerd met een excursie in de regio Amsterdam. Het lijkt mij niet verkeerd om dienaangaande vlot de mogelijkheden te inventariseren. Van belang is het met name dat wij een accommodatie vinden om zowel met een groep van rond de 50 personen te kunnen overnachten als met een grotere groep overdag bijeen te komen voor de lezingen en wellicht ook een muzikale workshop met betrekking tot de oude liederen vanuit de katholiek-apostolische gemeenten. Een muziekdocente, lid van deze kerk en het afgelopen weekend één van de oudste deelnemers, bood zondag namelijk spontaan aan, ervan uitgaande dat er ook volgend jaar onder de aanwezigen weer genoeg zangers zijn, om daar iets moois van te maken! Zaterdagavond was het al gebleken dat er bij het Netzwerk Apostolische Geschichte óók muziek in zit.

Nog even een beeldimpressie...
  • AfbeeldingAfbeelding
    AfbeeldingAfbeelding
  • Afbeelding
    Afbeelding
Afsluitend; er is het afgelopen weekend geen wanklank gevallen. Laten wij het elkaar maar doelbewust gemakkelijk maken om te geloven...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!

Bericht door BakEenEi »

@all

Het betreffende ingezonden artikel van Olaf Wieland bij RELIGIONSREPORT kan kostenloos worden ingezien, evenals het afschrift van diens OPEN BRIEF van 20 september jl. aan stamapostel Jean-Luc Schneider. Zie http://www.religionsreport.de/wp-conten ... _Brief.pdf. Wieland roept de nieuw-apostolische kerkleiding ertoe op mooie woorden meer daadwerkelijk te combineren met de bijbehorende mooie daden.

Zie ook de OPEN BRIEF van Olaf Wieland aan stamapostel Wilhelm Leber: "Gesprächskreis "Toleranz im Glauben" Berlin - Offener Brief an Dr. Stammapostel Leber anlässlich seines Rücktritts Pfingsten 2013".

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie