De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Berichten over wat in het dagelijkse leven ons geloof raakt
Jabob65

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Bericht door Jabob65 »

De koloniale bezetter was in Suriname, de blanke overheersers hebben heel veel gekregen van de arme Surinamers, aldus de vrouwelijke priester tijdens de You Tube uitzending, 'we zaten in een consistorie, nou ja, een klein hokje waarvan het dak bijna instortte (!) en je kon merken dat sommige priesters er geen problemen mee hadden (een vrouwelijke priester!) maar anderen juist wel én dat mag ook....want wij zijn heel begripvol'...', und so weiter, heb het niet uitgekeken want het werd me een beetje te veel, hoe dan ook: wij zijn de religieus veilig gestelden, met andere woorden: 'ons kostje is gekocht'.
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@Jabob65

De gemeente waar nu deze zondagsdienst plaatshad was 40 jaar geleden nog de gemeente waar ikzelf het meest kwam. Gemengde gevoelens, zoals over "de mechanisatie van het gemeenteleven" in de thread "nostalgie of...? kerk versus gemeenschap", geven niemand "stof tot danken".

Het blijft lastig om deze werkelijkheid te verdragen. Tóch: "Wees niet bedroefd, want de vreugde die de HEER u geeft, is uw kracht." (Ne. 8: 10)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Jabob65

Bericht door Jabob65 »

@Tjerk, maar wat kan 'een Nederlander' (de blanke) daar toevoegen behalve 'hen' gebruiken om onszelf in het zonnetje te zetten? Laten we niet vergeten dat in Suriname ook gewoon internet en dus You Tube is en dan moet je deze zogenaamde kruiperigheid verdragen, acht gut, een broeder/diaken/priester op badslippers. Daar kunnen wij nog wat van leren!

Misschien ben ik te cynisch maar in mijn ogen en gevoel is dit de ultieme zelfbevlekking.
TjerkB

Bericht door TjerkB »

Jabob65 schreef: ma 13 okt 2025, 18:27 @Tjerk, maar wat kan 'een Nederlander' (de blanke) daar toevoegen (...)?

(...)

@Jabob65

Ook mij werd het niet duidelijk waarom naar Suriname was gereisd. Misschien om in ons eigen land een draagvlak te behouden voor hulpacties. Zelf nam ik destijds twee weken vakantie, droeg zeshonderd gulden bij in de kosten en ging mee naar Malta; voor de kerk toen een missieland.

Wat ik nieuw-apostolische gelovigen toewens, is, dat hun kerk eindelijk een solide klachtenregeling krijgt en een onafhankelijk toezichtsorgaan. Het is namelijk niet zonder reden dat in de laatste decennia menigeen in de kerk alleen via de uitgang nog de weg zag naar gezondheidsherstel.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Jabob65

Bericht door Jabob65 »

Een soort van guilty pleisure maar nog een stukje gekeken van de You Tube uitzending van gisteren in Hoogezand, priester Faulmann diende mee, had het een beetje vreemd verhaal over Jona, op een gegeven moment zei hij dat Jona Christus leer moest verkondigen maar zo ver mijn kennis reikt, was Jezus nog niet eens geboren....Jona was de archetypische die de woestijnervaring verbeeldt. De buik van de grote vis dan 'het onderbewuste', als je alles goed doorleefd hebt, kom je als een volwassen en evenwichtig persoon tevoorschijn, waarbij ook de schaduwkanten geïntegreerd zijn.

Maar ook dat de Joodse bevolking ruzie maakten met de Levieten maar Levieten zijn toch een Joodse stam? (van Levi).

Nou ja, misschien was de Heilige Geest een beetje in de bonen.

Disclaimer: het is eigenlijk zo raar dat ik denk dat ik me misschien wel vergist heb, misschien kan iemand het even checken:

https://youtu.be/K1VHehzjVRs?t=2264
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@Jabob65

Op WikipediA las ik daaromtrent het onderstaande:
Jona in het Nieuwe Testament
  • In het Nieuwe Testament wordt naar Jona verwezen met de uitdrukking "teken van Jona". Hiermee werd zijn verblijf in de grote vis gezien als een vooruitwijzing naar de drie dagen die Jezus in het graf zou verblijven voor zijn opstanding (Matteüs 12:39-41; 16:4). Ook werd een parallel gezien tussen Jona's en Jezus' prediking (Lucas 11:29,30,32).
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jona_(boek)

Misschien werd via die naderhand veronderstelde parallel veeleer het volgende bedoeld en onderstreept...

• We leven nu immers vanuit vertrouwen, zonder al echt te zien.

Uit: 2 Korintiërs 5: 7 (NBV21)

Groet,
TjerkB
Jabob65

Bericht door Jabob65 »

Exact Tjerk, ook de de drie dagen van Jezus kunnen opgevat worden als transformatie, vooral bij de achterblijvers, vanuit het missen en de rouw kan Jezus verinnerlijken, in je hart geboren worden, maar hoe dan ook; linksom, rechtsom, dat Jona Christus zou prediken, dat lijkt me schier onmogelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Praktisch apostolisch-zijn”