De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"
Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"
De koloniale bezetter was in Suriname, de blanke overheersers hebben heel veel gekregen van de arme Surinamers, aldus de vrouwelijke priester tijdens de You Tube uitzending, 'we zaten in een consistorie, nou ja, een klein hokje waarvan het dak bijna instortte (!) en je kon merken dat sommige priesters er geen problemen mee hadden (een vrouwelijke priester!) maar anderen juist wel én dat mag ook....want wij zijn heel begripvol'...', und so weiter, heb het niet uitgekeken want het werd me een beetje te veel, hoe dan ook: wij zijn de religieus veilig gestelden, met andere woorden: 'ons kostje is gekocht'.
@Jabob65
De gemeente waar nu deze zondagsdienst plaatshad was 40 jaar geleden nog de gemeente waar ikzelf het meest kwam. Gemengde gevoelens, zoals over "de mechanisatie van het gemeenteleven" in de thread "nostalgie of...? kerk versus gemeenschap", geven niemand "stof tot danken".
Het blijft lastig om deze werkelijkheid te verdragen. Tóch: "Wees niet bedroefd, want de vreugde die de HEER u geeft, is uw kracht." (Ne. 8: 10)
Groet,
TjerkB
De gemeente waar nu deze zondagsdienst plaatshad was 40 jaar geleden nog de gemeente waar ikzelf het meest kwam. Gemengde gevoelens, zoals over "de mechanisatie van het gemeenteleven" in de thread "nostalgie of...? kerk versus gemeenschap", geven niemand "stof tot danken".
Het blijft lastig om deze werkelijkheid te verdragen. Tóch: "Wees niet bedroefd, want de vreugde die de HEER u geeft, is uw kracht." (Ne. 8: 10)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
@Tjerk, maar wat kan 'een Nederlander' (de blanke) daar toevoegen behalve 'hen' gebruiken om onszelf in het zonnetje te zetten? Laten we niet vergeten dat in Suriname ook gewoon internet en dus You Tube is en dan moet je deze zogenaamde kruiperigheid verdragen, acht gut, een broeder/diaken/priester op badslippers. Daar kunnen wij nog wat van leren!
Misschien ben ik te cynisch maar in mijn ogen en gevoel is dit de ultieme zelfbevlekking.
Misschien ben ik te cynisch maar in mijn ogen en gevoel is dit de ultieme zelfbevlekking.
@Jabob65
Ook mij werd het niet duidelijk waarom naar Suriname was gereisd. Misschien om in ons eigen land een draagvlak te behouden voor hulpacties. Zelf nam ik destijds twee weken vakantie, droeg zeshonderd gulden bij in de kosten en ging mee naar Malta; voor de kerk toen een missieland.
Wat ik nieuw-apostolische gelovigen toewens, is, dat hun kerk eindelijk een solide klachtenregeling krijgt en een onafhankelijk toezichtsorgaan. Het is namelijk niet zonder reden dat in de laatste decennia menigeen in de kerk alleen via de uitgang nog de weg zag naar gezondheidsherstel.
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Een soort van guilty pleisure maar nog een stukje gekeken van de You Tube uitzending van gisteren in Hoogezand, priester Faulmann diende mee, had het een beetje vreemd verhaal over Jona, op een gegeven moment zei hij dat Jona Christus leer moest verkondigen maar zo ver mijn kennis reikt, was Jezus nog niet eens geboren....Jona was de archetypische die de woestijnervaring verbeeldt. De buik van de grote vis dan 'het onderbewuste', als je alles goed doorleefd hebt, kom je als een volwassen en evenwichtig persoon tevoorschijn, waarbij ook de schaduwkanten geïntegreerd zijn.
Maar ook dat de Joodse bevolking ruzie maakten met de Levieten maar Levieten zijn toch een Joodse stam? (van Levi).
Nou ja, misschien was de Heilige Geest een beetje in de bonen.
Disclaimer: het is eigenlijk zo raar dat ik denk dat ik me misschien wel vergist heb, misschien kan iemand het even checken:
https://youtu.be/K1VHehzjVRs?t=2264
Maar ook dat de Joodse bevolking ruzie maakten met de Levieten maar Levieten zijn toch een Joodse stam? (van Levi).
Nou ja, misschien was de Heilige Geest een beetje in de bonen.
Disclaimer: het is eigenlijk zo raar dat ik denk dat ik me misschien wel vergist heb, misschien kan iemand het even checken:
https://youtu.be/K1VHehzjVRs?t=2264
@Jabob65
Op WikipediA las ik daaromtrent het onderstaande:
Misschien werd via die naderhand veronderstelde parallel veeleer het volgende bedoeld en onderstreept...
Groet,
TjerkB
Op WikipediA las ik daaromtrent het onderstaande:
Jona in het Nieuwe Testament
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jona_(boek)
- In het Nieuwe Testament wordt naar Jona verwezen met de uitdrukking "teken van Jona". Hiermee werd zijn verblijf in de grote vis gezien als een vooruitwijzing naar de drie dagen die Jezus in het graf zou verblijven voor zijn opstanding (Matteüs 12:39-41; 16:4). Ook werd een parallel gezien tussen Jona's en Jezus' prediking (Lucas 11:29,30,32).
Misschien werd via die naderhand veronderstelde parallel veeleer het volgende bedoeld en onderstreept...
- We leven nu immers vanuit vertrouwen, zonder al echt te zien.
Uit: 2 Korintiërs 5: 7 (NBV21)
Groet,
TjerkB
Exact Tjerk, ook de de drie dagen van Jezus kunnen opgevat worden als transformatie, vooral bij de achterblijvers, vanuit het missen en de rouw kan Jezus verinnerlijken, in je hart geboren worden, maar hoe dan ook; linksom, rechtsom, dat Jona Christus zou prediken, dat lijkt me schier onmogelijk.
@Jabob65
Intussen vond ik iets meer tijd om opnieuw te beluisteren wat er woensdag naar voren was gebracht. Het blijkt dat wij door het gesproken Zuid-Afrikaanse accent Levieten verstonden terwijl het handelde over "heidense" Ninevieten. Het volgende schoot mij namelijk vanochtend te binnen:
De afstand voor Jona, van wie ik las dat hij afkomstig was uit de omgeving van Nazareth, naar Nineve (in het huidige Irak), was hemelsbreed bijna 900 kilometer en die stad zelf was destijds zó groot, zo lezen wij in de Bijbel, dat je wel drie dagen nodig had om er doorheen te komen. Stel, dat God kenbaar maakt: en ga jíj daar nu alsjeblieft naartoe! Zelfs op de fiets zou ik mij afvragen: woont er daar niet iemand dichterbij?
Die hele opgaaf - Jona voelde zich erdoor overweldigd. Hij ging naar Jafo (tegenwoordig Jaffa). Ik zocht het even op, maar Nazareth en Jaffa liggen ook al ruim 100 kilometer uit elkaar. Daarmee ben je, in termen van de Nijmeegse 4Daagse, dus al over de helft! Hoe ver later de boot naar Tarsis al onderweg was, toen de storm opkwam, weet ik niet, maar de walvis deed er drie dagen over om Jona weer aan wal te brengen.
Het Bijbelwoord jl. woensdag was:
Wat Jona ergerde was het onderstaande:
Nog wekenlang nadat Jona de Ninevieten had gewaarschuwd, bivakkeerde hij daar ergens in het buitengebied, op een voor hem veilige afstand:
Een bijzonder verhaal. Wat ik trouwens mooi vond, is het lied "In stille trouw" dat het koor zong tussen het spreken in van de beide broeders:
Groet,
TjerkB
Intussen vond ik iets meer tijd om opnieuw te beluisteren wat er woensdag naar voren was gebracht. Het blijkt dat wij door het gesproken Zuid-Afrikaanse accent Levieten verstonden terwijl het handelde over "heidense" Ninevieten. Het volgende schoot mij namelijk vanochtend te binnen:
TjerkB schreef: ↑za 28 okt 2023, 22:20(...)
... het is mij bijvoorbeeld altijd bijgebleven dat stamapostel Hans Urwyler, toen hij eens voorging in een dienst in Parijs, alvorens het "Textwort" voor te lezen, vertelde, nadat in de Bijbel zijn oog daarop viel, dat hij biddend had gevraagd: "Vater, lass mich in dieses Wort hineinblicken." Hiermee was de heiliging van die zondag al aangevangen! Dat baande de weg en zulks blijft ook niet onopgemerkt.
(...)
Uit: Bericht op "za 28 okt 2023, 22:20", in de thread "Wilfried Klingler: Vision »Kirchengemeinden 2014«"
De afstand voor Jona, van wie ik las dat hij afkomstig was uit de omgeving van Nazareth, naar Nineve (in het huidige Irak), was hemelsbreed bijna 900 kilometer en die stad zelf was destijds zó groot, zo lezen wij in de Bijbel, dat je wel drie dagen nodig had om er doorheen te komen. Stel, dat God kenbaar maakt: en ga jíj daar nu alsjeblieft naartoe! Zelfs op de fiets zou ik mij afvragen: woont er daar niet iemand dichterbij?
Die hele opgaaf - Jona voelde zich erdoor overweldigd. Hij ging naar Jafo (tegenwoordig Jaffa). Ik zocht het even op, maar Nazareth en Jaffa liggen ook al ruim 100 kilometer uit elkaar. Daarmee ben je, in termen van de Nijmeegse 4Daagse, dus al over de helft! Hoe ver later de boot naar Tarsis al onderweg was, toen de storm opkwam, weet ik niet, maar de walvis deed er drie dagen over om Jona weer aan wal te brengen.
Het Bijbelwoord jl. woensdag was:
- [1] Dit wekte grote ergernis bij Jona en hij werd kwaad. [2] Hij bad tot de HEER: ‘Ach HEER, heb ik het niet gezegd toen ik nog thuis was? Daarom wilde ik naar Tarsis vluchten. Ik wist het wel: U bent een God die genadig is en liefdevol, geduldig en trouw, en bereid het onheil af te wenden. [3] Laat mij maar sterven, HEER: ik ben liever dood dan dat ik zo verder moet leven.’
Uit: Jona 4: 1-3 (NBV21)
Wat Jona ergerde was het onderstaande:
- Nineve was een reusachtige stad, ter grootte van drie dagreizen. [4] Jona trok de stad in, één dagreis ver, en riep: ‘Nog veertig dagen, dan wordt Nineve weggevaagd!’ [5] De inwoners van Nineve geloofden God: ze riepen een vasten uit en iedereen, van hoog tot laag, hulde zich in een boetekleed. [6] Toen de profetie de koning van Nineve bereikte, stond hij op van zijn troon, legde zijn staatsiegewaad af en ging, gehuld in een boetekleed, op de grond zitten. [7] En hij liet in Nineve omroepen: ‘Volgens bevel van de koning en zijn edelen is het niemand toegestaan te eten of te drinken, mens noch dier, rund noch schaap of geit. De dieren mogen niet grazen of water drinken. [8] Iedereen, mens en dier, moet zich hullen in een boetekleed en luidkeels God aanroepen. Laat iedereen breken met zijn kwalijke praktijken en met het onrecht dat hij doet. [9] Misschien dat God dan van gedachten verandert en afziet van zijn voornemen; wie weet zal Hij zijn woede laten varen, zodat wij niet te gronde gaan.’ [10] Toen God zag dat zij inderdaad braken met hun kwalijke praktijken, zag Hij ervan af hen te treffen met het onheil dat Hij had aangekondigd, en Hij deed het niet.
Uit: Jona 3 (NBV21)
Nog wekenlang nadat Jona de Ninevieten had gewaarschuwd, bivakkeerde hij daar ergens in het buitengebied, op een voor hem veilige afstand:
- Nadat Jona Nineve had verlaten, was hij aan de oostkant van de stad gaan zitten. Hij had er een hut gemaakt om in de schaduw af te wachten wat er met de stad zou gebeuren.
Uit: Jona 4: 5 (NBV21)
Een bijzonder verhaal. Wat ik trouwens mooi vond, is het lied "In stille trouw" dat het koor zong tussen het spreken in van de beide broeders:
BakEenEi schreef: ↑ma 21 okt 2013, 17:27(...)
Naderhand ontmoette ik een gelovige die "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" te boek staat als afvallige want betrokkene is niet idolaat van zegenaars die niet zegenen en van dienaren die niet dienen. Een "blad alleen" (vgl. lied 152, NAK-gezangboek: Ach, blad alleen!) is dan wellicht een opkomende gedachte die bij de getrouwen van Koning Jezus kan postvatten; vol van medelijden in plaats van vol van medeleven. In een onvergetelijk verwarmend gesprek dat zich spontaan ontvouwde kreeg ik heel veel moois te horen, zoals aan de hand van inhoudsrijke (oude) vertrouwde apostolische liederen, waaronder het volgende couplet:
Een ware ontdekking!
- In stille trouw, o help mij, Vader,
dat ik tot dienen steeds mij geef,
niet om geëerd, gezien te worden,
maar dat ik onbaatzuchtig leef.
U wil ‘k geheel mij toebetrouwen,
Uw liefdesarmen zijn zo wijd,
ik voel mij rustig en geborgen
omdat ik wéét, d a t · G i j · m i j · l e i d t.
Bron: Lied 87, gezangboek H.A.G.E.A., derde couplet
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "21 okt 2013, 17:27", in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012"
Groet,
TjerkB
TjerkB schreef: ↑za 18 okt 2025, 12:01(...)
Die hele opgaaf - Jona voelde zich erdoor overweldigd.
(...)
@all
Waarschijnlijk en ook niet voor het eerst dacht ik aan iets wat mij "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" ongebruikelijk toeschijnt. Het viel mij namelijk op dat er een nieuwe agenda werd ingericht terwijl er van de vorige agenda tot op heden nog maar amper werk is gemaakt.
De nieuwe:
- Eind 2024 is de Strategische toekomstagenda 2024 - 2030 van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland gelanceerd.
Deze agenda is gericht op het samen werken aan een toekomstgerichte kerk. Dat vraagt om inzet van alle generaties in de kerk. Deze agenda kent de volgende ambities:
- capaciteiten (ambten / opdrachten) versterken op flexibele wijze
- communicatie (intern/extern) eigentijds maken
- zelf/samenredzaamheid van gemeenten versterken
- kerk meer in de samenleving positioneren
- kerk verjongen
- kerkdiensten verrijken / opwaarderen
- kerkgebouw als omgeving eigentijds / multi-functioneel maken
Diverse intiatieven zijn of worden op lokaal, regionaal of landelijk geinitieerd om praktische invulling te geven aan deze agenda.
De agenda wordt ondersteund van het landelijk kerkbestuur (als eindverantwoordelijken), de leidende ambtsdragers en de Toekomstbeweging, waarin diverse aandachtsgebieden samenkomen: mobilisatieteams per district en gemeente, Jong NAK en een landelijk inspiratieteam.
Bron: https://www.nak-nl.org/kerkgebiednl/anbi-1746629722
De vorige:
Redactie schreef: ↑wo 23 feb 2011, 20:05(...)
(...)
- NAKI nieuws
Kerkdienst voor ambtsdragers in Wiesbaden: "Voor iedere ziel vechten"
12.03.2006
Wiesbaden. In een bijzondere kerkdienst voor alle ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk in Europa richtte Stamapostel Wilhelm leber zich tot zijn broeders met de woorden: "Laat ons voor iedere ziel vechten!" Deze opdracht werd aan de ambtsbroeders door de Stamapostel meegegeven.
Er zijn ongeveer 30.000 ambtsdragers werkzaam in de Europese gebiedskerken van de Nieuw-Apostolische Kerk. Op zondag 12 maart 2006, hield de kerkleider (Stamapostel Wilhelm Leber), een bijzondere kerkdienst. De vrouwen van de ambtsdragers waren hierbij uitgenodigd.
De kerkdienst werd vanuit de kerkgemeente Wiesbaden naar 534 Europese gemeenten per satelliet uitgezonden. Ontvangstplaatsen in Albanië, Kosovo, Finland of Libanon waren evenals de "traditionele" gebieden in Europa aangesloten (van Engeland tot Spanje, van de Tjeschische Republiek tot Frankrijk). Stamapostel Wilhelm Leber nam als uitgangspunt voor deze dienst het woord uit Kolossers 2:1-2: "Want ik wil, dat gij weet, hoe groot een strijd ik heb om u, en om degenen, die te Laodicéa zijn, en allen, die mijn aangezicht in het vlees niet gezien hebben, opdat hunne harten vertroost worden, tezamen verbonden in liefde, tot allen rijkdom der volkomen zekerheid van inzicht, om te kennen de verborgenheid Gods, des Vaders, en van Christus."
Drie doelen voor de werkzaamheden als ambtdrager in de kerk werden door de kerkleider hieruit gehaald: De harten moeten gesterkt en samengevoegd worden, de zekerheid en het begrip moeten groeien. Hij spoorde de medebroeders aan om voor iedere ziel in de gemeente te vechten: voor de jeugd, voor degenen die krtitisch zijn, voor de gecompliceerden, voor degenen die onder problemen gebukt gaan. De Districtsapostelen Armin Brinkmann (Nordrhein-Westfalen), Jean-Luc Schneider (Frankrijk), Wolfgang Nadolny (Berlijn, Brandenburg) und Karlheinz Schumacher (Noord-Duitsland) dienden mee.
Na de kerkdienst las de internationale kerkleider een standpunt voor met betrekking tot het thema "huwelijk". Hij zei onder andere dat het onderhouden van een huwelijk een grote mate van verantwoordelijkheid vereist. Men moet echter ook onderkennen dat er een einde aan het huwelijk kan zijn, aldus de Stamapostel. Beide partners moeten in zulke gevallen met zielzorg begeleid worden.
Bron: http://www.nak.org/nl/nieuws/naki-nieuws/article/13948/
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "Wo 23 Feb 2011, 20:05", in de thread "Deining in Duitsland over 'Kirchenverständnis' "
Mag ik hierover het volgende opmerken? De thread waarin ons forumberaad zich op het ogenblik voortzet, heet: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi". Welnu, de uitdrukking in een gouden of vergulde kooi leven betekent volgens de Van Dale: in rijkdom en welstand maar onvrij.
Waar al heel lang het onmetelijke belang ervan níet wordt ingezien, is om precies te zijn:
- [12] Het woord van God is levend en krachtig, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden. [13] Niets van wat geschapen is blijft voor Hem verborgen, alles is onverhuld en volkomen zichtbaar voor de ogen van Hem aan wie wij rekenschap moeten afleggen.
Uit: Hebreeën 12 (NBV21)
Vroeger zongen wij ook:
- Slechts een meer erkennend leven
kan een schoner uitkomst geven,
voert van licht tot licht ons voort.
Dáár zit het hem in! In bid én werk; woord én daad. Wat anderen wordt voorgehouden, mogen wijzelf eerst (met vallen en opstaan) waarmaken.
Stamapostel Leber stipte het in 2006 wel aan, maar wat spijtig genoeg sindsdien maar weinigen hebben beseft, is, hoe wederkerig dit mag zijn:
- [1] Ik wil dat u weet hoe zwaar de strijd is die ik voor u en de gelovigen in Laodicea voer, en voor alle andere gelovigen die mij nog nooit in levenden lijve hebben gezien. [2] Zo wil ik hen bemoedigen en hen in liefde bijeenhouden, opdat ze tot de volle rijkdom van allesomvattend inzicht komen, tot de kennis van Gods geheim: Christus, [3] in wie alle schatten van wijsheid en kennis verborgen liggen.
[4] Dit alles schrijf ik opdat niemand u met fraaie redeneringen op een dwaalspoor brengt.
Uit: Kolossenzen 2 (NBV21)
. - [14] Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea:
“Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping: [15] Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm! [16] Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal Ik u uitspuwen. [17] U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. [18] Daarom raad Ik u aan: koop van Mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien.
Uit: Openbaring 3 (NBV21)
Nu het woensdag jl. handelde over Jona, zou mijn voorstel zijn: praat morgen eerst hierover door met elkaar, alvorens eroverheen te stappen! Als wij anderen willen waarschuwen en menen een zendingsopdracht te hebben, past het ons dan wel de gewaarschuwden iets te misgunnen? Laten wij ons van geen enkele vermeende Nineviet mijlenver afwenden!
Groet,
TjerkB
P.S.
TjerkB schreef: ↑za 03 aug 2024, 12:23(...)
Maar ja, zongen wij "in de gemeenschap" niet soms ook het onderstaande?
Bron: deel van het refrein in lied 398, NAK-gezangboek
- Woedt ook de storm, gaan de golven tekeer,
zijn 't mensen of duivels of wat ook nog meer,
uw scheepje vaart veilig naar 't doel gewis
als Jezus, de Meester, maar bij u is.
Als wij vanuit "das geistgewirkte Wort" nu ook het volgende nog in aanmerking nemen...
- Houd vast aan wat u hebt...
Uit: Openbaring 3: 11 (NBV21)
... komt misschien eerst de vraag op: wat is ons hier feitelijk overkomen? Snel vult het geraadpleegde internet aan: "Wer sich heilsverlangend dem Altar Gottes naht und gläubig das geistgewirkte Wort annimmt, in dessen Herzen wächst die wertvolle Pflanze der Gottesfurcht." Mist niet iemand iets, of juist (ook) iemand wellicht?
Deze week aan de telefoon kwamen enkele liederen ter sprake met -bij nader inzien- een inhoud zonder weerga, zoals "Of stormen al loeien" want wie kende van dit lied immers lang geleden ook al de achtergrond? Zie onder:
Zie verder: https://en.wikipedia.org/wiki/It_Is_Well_with_My_Soul"It Is Well With My Soul" is a hymn written by hymn-writer Horatio Spafford and composed by Philip Bliss. Spafford wrote the song right after his four daughters died by the sinking of the S.S. Ville Du Havre.
Terwijl mij dit gisteren nog bezighield, handelde het op Radio Olympia (NPO Radio 1) over teambuilding, in de sport en bij defensie. "Je vraagt eigenlijk aan iedereen om een deel van zichzelf in te leveren, voor de groep", hoorde ik zeggen. "Alles draait om het team. Ieder heeft z'n sterke punten en z'n zwakke punten. Dat leer je van elkaar. Waar het om gaat, is, dat er mensen zijn die je helpen; dat je nooit iemand achterlaat... "
Daarom nogmaals: "Mist niet iemand iets, of juist (ook) iemand wellicht?"
Ik wél.
(...)
Uit: Bericht op "za 03 aug 2024, 12:23", in de thread "Opmerkelijk... "
@all
Door het vorige bericht kan ik mij indenken dat wat ik bedoeld heb ermee te zeggen duidelijker, meer concreet, onder woorden valt te brengen voor wie het vele wat hier door de jaren heen in forumbijdragen werd aangelicht soms misschien meer lijkt op nogal een wirwar van gedachten.
Religieuze organisaties noemde ik wel eens impresariaten (!) indien vandaaruit kinderen van God én hun vrijheden worden geïnstrumentaliseerd:
Zó lichtte ik dat eerder al een keer toe!
Terecht sprak Gerrit Sepers van een geestelijk concentratiekamp, toen hij zijn kerk verliet die wordt gedomineerd door: politieke machthebbers. Een verlossingswerk veranderde ook voor mij zichtbaar in een verdelgingswerk waarin hooggeplaatsten géén genade kennen voor... Ninevieten.
Vergeefs vestigde menigeen hoop op gerechtigheid bij de nieuw-apostolische kerkleiding, maar in cruciale situaties wachtte veeleer gramschap. Echter:
Hier komt samenvattend álles op neer. Daarom sprak het volgende citaat mij zo aan dat ooit begripvol bij mij onder de aandacht werd gebracht:
Kortom: "Maak nu de poorten wijd", naar Psalm 24.
Zie -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- het bericht op "02 jul 2012, 15:22", in de thread "Recht van overpad" - én volgende!
Groet,
TjerkB
Door het vorige bericht kan ik mij indenken dat wat ik bedoeld heb ermee te zeggen duidelijker, meer concreet, onder woorden valt te brengen voor wie het vele wat hier door de jaren heen in forumbijdragen werd aangelicht soms misschien meer lijkt op nogal een wirwar van gedachten.
Religieuze organisaties noemde ik wel eens impresariaten (!) indien vandaaruit kinderen van God én hun vrijheden worden geïnstrumentaliseerd:
TjerkB schreef: ↑za 20 dec 2014, 23:42(...)
Gelegitimeerd door het vooralsnog op ondoorgrondelijke wijze sinds 1897 met vele volmachten beklede "Stammapostelamt" moest het lichaam van Christus "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" functioneren zoals het door de internationale bestuursvoorzitter van de Nieuw-Apostolische Kerk op afstand wordt bediend en gecontroleerd vanuit een ambtslichaam, bestaande uit kerkelijke ambtsdragers die er alleen maar voor dienen te zorgen dat een ieder zulks eerbiedigt.
Natúúrlijk is zo'n brutaal opgedrongen geïmplanteerd ambtslichaam funest voor een klimaat waarin goddelijk leven zou mogen gedijen tot glans van het werk Zijner handen (vgl. Ps 138: 8). Het operettekabinet echter dat onder aanvoering van haar stamapostel min of meer de staat van beleg afkondigde op vele plaatsen waar Hij zijn huis wilde bouwen, volhardt in dwaze fantasieën. Natúúrlijk blijven afstotingsverschijnselen dan niet uit. Allerwegen klinkt de verontwaardiging hierover door, zoals gisteren in een ingezonden bericht bij Glaubenskultur-Magazine:
In plaats van te zaaien in zegeningen brachten zogenaamde apostelen juist tweedracht aan. Men handelde in de geest van een internationale bestuurvoorzitter bij wie men onder contract staat en aan wie men in ruil voor aanzien, macht en financieel gewin trouw heeft gezworen. Ondertussen werd voor de gelovigen het licht weggenomen en de hemel verdonkeremaand. Het zou voor alles beter zijn indien velen dit alsnog onder ogen zien, al begrijp ik dat zoiets lastig is in de schemering.19.12.2014 D. H. aus G.
Hallo R.M. aus P., was erwarten Sie von Gläubigen, die über Jahrzehnte nicht zum Glauben, sondern nur zur Nachfolge erzogen wurden? Ernsthafte "Glaubensgespräche" mit überzeugten NAKlern, auch mit solchen aus akademischen Kreisen, enden meist in der Sackgasse.
(...)
Die hierarchischen Strukturen der NAK lassen eine ernsthafte Auseinandersetzung mit Glaubensinhalten überhaupt nicht zu. Wie auch, wenn die Hierarchie selbst nicht weiß. was sie glaubt. Als Führungsprinzip funktioniert da nur noch "Befehl und Gehorsam." Gesprächsbereite und Glaubensinteressierte (im NAK-Jargon KRITIKER) sind in einem solchen Umfeld nur äußerst ungern gelitten. Nur eine komplette Neuordnung könnte die NAK zu dem machen, was sie eigentlich schon lange sein sollte: Eine seriöse Kirche.
Bron: Premium-Artikel "Unversiegelte nicht per se keine Gotteskinder" - Apostel Opdenplatz widerspricht NAK-Glaubensartikel Nr. 8
(...)
Uit: Bericht op "za 20 dec 2014, 23:42", in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Zó lichtte ik dat eerder al een keer toe!
Terecht sprak Gerrit Sepers van een geestelijk concentratiekamp, toen hij zijn kerk verliet die wordt gedomineerd door: politieke machthebbers. Een verlossingswerk veranderde ook voor mij zichtbaar in een verdelgingswerk waarin hooggeplaatsten géén genade kennen voor... Ninevieten.
Vergeefs vestigde menigeen hoop op gerechtigheid bij de nieuw-apostolische kerkleiding, maar in cruciale situaties wachtte veeleer gramschap. Echter:
- Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.
Uit: Matteüs 5: 20 (NBV21)
Hier komt samenvattend álles op neer. Daarom sprak het volgende citaat mij zo aan dat ooit begripvol bij mij onder de aandacht werd gebracht:
TjerkB schreef: ↑wo 25 jun 2025, 21:21(...)
Ik wilde het graag preciezer weten... Het betreft dít citaat van Reinhold Scharnowski: "Gottes Reich wird gebaut; manchmal auch in der Kirche."
(...)
Uit: Bericht op "wo 25 jun 2025, 21:21", in de thread "Dingen achter je laten, een prediking van Jan Rasker"
Kortom: "Maak nu de poorten wijd", naar Psalm 24.
Zie -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- het bericht op "02 jul 2012, 15:22", in de thread "Recht van overpad" - én volgende!
Groet,
TjerkB