TjerkB schreef: ↑zo 15 nov 2020, 10:22
(...)
Een voor de aangesloten leden ziekmakende ernstige
systeemfout in het apostolische werk vormen volgens mij de door de kerkleiding verordonneerde ongeschreven voorschriften en gedragscodes. Ze komen namelijk hierop neer:
"Heb uw apostel(en) boven alles lief."
(...)
@all
Doordat ik een blik achter de schermen had op het landelijke bureau van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, waar ik werkzaam ben geweest in de periode van 1985 tot 2000, heb ik uiteindelijk haarscherp kunnen waarnemen hoe de bestuurders te werk gingen. Gebruikmakend van als het ware een vernuftig mengpaneel regisseerde de districtsapostel, waar hij zich in binnen- of buitenland ook bevond, in nagenoeg ieder opzicht met een lange arm overal het plaatselijke gemeenteleven. Zonder een op elk moment van zijn kant opzegbaar mandaat kon niemand feitelijk wat doen. Hij positioneerde mensen alsof het schaakstukken waren. Hij genoot van dat spel. Waar hij zijn opwachting maakte, werd hij gezien als de gevolmachtigde zaakgelastigde van het hemelrijk, in Nederland "en koloniën". Zijn ogen schoten vuur als hem iets niet beviel. Eenieder had te eerbiedigen dat hij niets deed tenzij het werk Gods ermee gebaat was. Hij moest niets hebben van wat riekte naar oppositie, naar eigendunk bij anderen dan bij hemzelf. Er kon maar één "de gezalfde" zijn. In een belangrijk westers land zag ik de afgelopen jaren ook iemand op ongeveer zo'n manier naar believen stampvoetend figureren. In beginsel ronduit sympathiek en absoluut gedreven; maar in een tel kon die hele uitstraling met grimmige blikken venijnig omslaan. Het viel niemand aan te raden daartoe op enigerlei wijze aanleiding te hebben gegeven want het betekende snelrecht: je was gedegradeerd. Net als onder het zojuist bedoelde regiem in een belangrijk westers land, werd de machthebber geassisteerd door vele slippendragers. Tot mijn schade en schande heeft het decennia geduurd voordat ik goed en wel doorhad in welke mangel ik hierdoor was genomen.
Wie binnen de muren van de Nieuw-Apostolische Kerk zich enkel bezighoudt met de light of ultra-light versie van de geloofspraktijk, ondervindt van de bovenbeschreven
machtsmechanismen nauwelijks enige hinder, maar voor wie zich soeverein opstelt kan dat snel anders worden. Het springende punt is eenvoudig dat in deze kerk de gelovigen beleidsmatig en systematisch worden gemanipuleerd.
Nu blijkt bij het Apostolisch Genootschap dat ook daar de gelovigen met vereende krachten willoos tot ondergeschikten zijn gemaakt. In extreem verontrustende getuigenverklaringen die naar buiten kwamen, komt naar voren dat zielen stelselmatig werden vernederd. Terwijl er "in de gemeenschap" prachtig werd gemusiceerd, gedeclameerd, geacteerd en gedoceerd, was het volstrekt...
geënsceneerd. Zelfstandig denken werd afgeleerd. Daarentegen werd eenieder aangeleerd dat gevaar slechts te duchten is... in de boze buitenwereld.
Hopelijk behoeft het géén extra betoog om thans vast te stellen dat het domweg mensonterend is als je zó te grazen wordt genomen.
Welhaast hersenloos denkend werden bij de Nieuw-Apostolische Kerk Johann Gottfried Bischoff en bij het Apostolische Genootschap Lambertus Slok nagenoeg onfeilbaar en onschendbaar gewaand, tot miljonairs gemaakt én al tijdens hun leven als heiligen vereerd. Nog altijd worden hun narcistische onhebbelijkheden voor onbeduidend gehouden, terwijl juist ook kinderen het moesten ontgelden. Bestuurders die dat sektarische
geweld nu onder ogen moeten zien, mogen er niet mee volstaan dit te betreuren en af te keuren doch zij dienen aan slachtoffers daarvan alsnog de bescherming, de begeleiding en bijstand te verlenen die de betrokkenen nodig hebben.
Het zou getuigen van een onbeschaamde brutaliteit indien boven de aangewezen slachtofferhulp in de komende tijd voorrang wordt gegeven aan festiviteiten rond het 70-jarig bestaan van dit kerkgenootschap. Er vált niets te vieren. Hooguit het nodige te betreuren.
Er zal een cultuuromslag moeten komen; níet omlijst met nog méér
verwarrende mooie woorden doch nu eindelijk met mooie
daden!
Groet,
TjerkB