zefyr schreef: ↑vr 29 aug 2025, 00:39 @TjerkB,
In geval van een juridische kwestie dat aanhangig wordt gemaakt bij de rechter door een kerkgenootschap of een lid/functionaris van een kerk is het uitgangspunt dat de kerk wordt geregeerd door haar statuut. De rechter toetst in zo'n geval of kerkrechterlijk de juiste procedure is gevolgd. Jaren geleden woonde ik in de oud-katholieke kathedrale kerk te Haarlem een boeiende en bezielende lezing van twee uren bij van prof. mr. Jan Hallebeek over kerkrecht vanuit oud-katholiek perspectief. Indertijd was hij als docent kerkrecht verbonden aan het Oud-Katholiek Seminarie. Thans als onderzoeker (zie onderstaande links).
https://seminarie.oudkatholiek.nl/onder ... erzoekers/
https://research.vu.nl/en/persons/jan-hallebeek
De openingszin luidde: 'De liefde van Christus is de Alfa en Omega van het kerkrecht!'.
Tja, zonder de liefde van Christus is de Kerk een ruïne...
@zefyr
@all
Omdat het in deze thread nu doorgaat op een volgende pagina, heb ik voor de duidelijkheid het hele bovenstaande bericht maar even gequoot.
Dát voelt als wijsheid: "De liefde van Christus is de Alfa en Omega!" Hopelijk wordt het bij mij niet direct geduid als luiheid maar zoals de naald soms in een groef op een grammofoonplaat, bleef ik in het geloof telkens op dezelfde punten steken, bij belangrijke T-splitsingen als het ware. Enkele van die groeven:
- En God zag dat het goed was. (Genesis 1: 1-25)
- Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. (Matteüs 22: 37)
- In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is (Handelingen 15: 28)
- Wie denkt u wel dat u bent? Bezit u ook maar iets dat u niet geschonken is? Alles is u geschonken, dus waarom schept u dan op alsof u het zelf verworven hebt? (1 Korintiërs 4: 7)
Anderen stapten soms zomaar ergens overheen, terwijl ik plotseling helemaal niet meer meekwam. Zoals toen het verstand wel mocht worden weggelegd op een nachtkastje. Of toen er nota bene op "de smalle weg" (vgl. Matteüs 7: 14) verkeersdrempels werden aangelegd. Enzovoort.
Wáárdoor de geletterden na het Concilie in Jeruzalem (vgl. Handelingen 15) het erover eens werden dat er nog hele kerkbibliotheken ontbraken, heeft mij schijnbaar kunnen ontgaan. Hoezo zouden juist overigen minderbegaafd zijn, een arbeidsbeperking hebben, of mores moeten leren?!
Bauke Moesker zou opmerken: Terug naar Gods ordeningen!
Groet,
Tjerk