TjerkB schreef:(...)
Voor de nieuw-apostolische gemeenteleden in Nieuwegein en omstreken vind ik het zuur dat men nu als het ware tijdelijk op straat staat, maar
hoe verstandig is het aan de andere kant in hun situatie om uitdrukkelijk geen boodschap te willen hebben aan gerechtvaardigde en zorgvuldig onderbouwde kritiek, zoals via dit Forum?
Tot op zekere hoogte is er natuurlijk niks mis mee indien op de kerkvloer individuele gemeenteleden goed van vertrouwen zijn en dat
"ieder" daar, zoals het in een koorlied wordt bezongen,
"naar vermogen het zijne doet met lust" (lied 604, NAK-koorboek:
O plaats van rust en vrede). Waarom zou je je "het wereldleed" al te zeer aantrekken? Tegelijkertijd uiteraard kunnen er omstandigheden opkomen, waar je achteraf bezien met terugwerkende kracht alert op had willen zijn, zoals wellicht wanorde op het bestuurlijke vlak. Echter,
wie het gemakshalve liever aan de voorganger of aan de districtsvoorganger overlaat om op de uitkijk te staan, moet zich realiseren dat ook dezen in voorkomende gevallen niet wijzer worden gemaakt dan het de echte bestuursleden uitkomt. Dus, wie wist af van asbest in Nieuwegein?
En passant vernam ik dat er in het district Utrecht een vacature was (of nog steeds is) voor een contactpersoon voor het bestuur op het gebied van het onderhoud aan de kerkgebouwen.
(...)
Uit: Bericht op "
Ma 11 Apr 2016, 15:22"
@all
De vroegere districtsapostel Gijsbert Pos waarschuwde (in de tijd dat ik als administrateur bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland werkzaam was) er wel eens voor niet
penny-wise en tegelijkertijd pound-foolish te zijn. Dus, als de pindakaas in Zuid-Afrika een dubbeltje voordeliger is dan hier bij de kruidenier om de hoek, reken dan wel eerst uit wat het kost om het daar te halen. Ik hoefde er niet over na te denken: wat er nu gebeurd is in Nieuwegein, is "Penny-wise, pound-foolish". Dezelfde kwalificatie past de kerkbouw op Bonaire en in Arnhem met Residence Eimersstaete erbij. Heus,
zo veel broddelwerk krijg je alleen voor elkaar met een stel prutsers in het bestuur. Ondertussen kun je in een plaatselijke kerkgemeente, zoals in Utrecht, wel eendrachtig samenzijn, maar wie grijpt er dan namens jou in?
"Onze districtsvoorganger!"
Maar dat deed-ie dus niet!
Geen sterveling die het in de gaten kreeg. Niemand ook in Utrecht-Zuilen die zich er in 2012 van bewust was
dat diezelfde prutsers hun kerk te koop hadden gezet.
Leer je daar dan ook wat van?
Nee? Welnu, dan ben je naïef.
Nogmaals, voor de broeders en zusters in Nieuwegein vind ik het zuur dat men nu op straat staat en dat omwonenden in
de wijk Doorslag er schande van spreken. Immers, hoe kan bij de Nieuw-Apostolische Kerk het bestuur zo roekeloos zijn omgesprongen met de gezondheid van zowel vele vrijwilligers als buurtbewoners? Wat zijn dat eigenlijk voor bestuurders en wat gaat er dan precies mis, waardoor men volgens het ene krantenbericht na het andere ook nog fout op fout stapelt?
Twee vragen aan de gemeentevoorganger, Gerrit Kamphuis: bent u al bereid om de onloochenbare feiten onder ogen te zien, en wordt u nu ook wat assertiever?!
Groet,
TjerkB
N.B.
BakEenEi schreef:(...)
Van mijn kant is er ontzettend veel aanvullende informatie aangereikt, inclusief oplossingen (!) - zie bijvoorbeeld de thread over
LEAN Thinking. Ik wilde de zaak in de volle breedte op tafel zien te krijgen. Daarbij zal het niemand zijn ontgaan dat het voor mij in de kern nog altijd gaat om zielzorg. Spijtig genoeg was ik eerder al tot de conclusie gekomen dat men in de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) ook daarbij het spoor volkomen bijster is geraakt. Ik zou er een een boekwerk "in drie kloeke delen" over kunnen volschrijven.
Ik ben ervan overtuigd dat als alle "hoge(re)" dienaren van hun voetstuk afkomen, de gemeenten op slag opleven. Aangezien echter in dat opzicht de verdorvenheid in deze kerk al te groot is, kunnen we dat rustig vergeten.
God verbindt zich niet aan de hoogmoedigen. Zo eenvoudig ligt dat. En wie niet eerlijk en oprecht kan zijn, wie fouten niet toegeeft en een verzuim niet herstelt, moet niet denken dat zulks nooit aan het licht komt. Er is hier simpelweg sprake van machtsmisbruik en van indoctrinatie. De oplossing voor het hele probleem ligt bij het "eerste en grootste gebod". Aangezien de kerkleiding vragenstellers minacht (!), ligt mijn bijgeloof in ieders voornaamheid al gedurende een aantal jaren voorgoed in gruzelementen. Het heeft geen enkele zin om te spreken over een zelfbeeld, over geloofsartikelen, laat staan over een catechismus, als men niet in de allereerste plaats elke naaste in zijn of haar waarde kan laten. Er bestaan in het "werk Gods" géén "hogere dienaren"!! Geen één!! Wel misschien in een kerk, of zo, maar níet in Zijn werk. Er is niks geheimzinnigs aan de boekhouding van een kerkgenootschap, doch wie er desondanks wél geheimzinnig over doet - die heeft wat te verbergen!!
Wat heeft men dan bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland te verbergen? Welnu, dat zijn bijvoorbeeld de topsalarissen (!), en verder op het ogenblik een enorme financiële knoeiboel.
(...)
Bron: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op
vr 18 feb 2011, 14:15, in de thread ""Nieuw-apostolische bedrijfsvoering.