@allTjerkB schreef:@all
Het bestuur van de Neuapostolische Kirche Hessen/Rheinland-Pfalz/Saarland reageerde als volgt op het TV-programma "Hessenschau" van zondagavond 15 mei jl.:
(...)Stellungnahme Hessenschau-Bericht an Pfingsten
Zum Pfingstgottesdienst mit Stammapostel Jean-Luc Schneider im Congress Center Frankfurt war auch ein Fernsehteam des Hessischen Rundfunks gekommen
(...)
Gottesdienstauszüge wurden ohne den zum Verständnis notwendigen Kontext wiedergegeben und Aussagen gemacht, die sich auf längst vergangene Zeiten beziehen und in keiner Weise die positiven Veränderungen unserer Kirche in den letzten Jahrzehnten abbilden.
(...)
Wir nehmen die aus unserer Sicht unfaire Form der Berichterstattung zur Kenntnis und distanzieren uns von den unzutreffenden, überholten Äußerungen im Beitrag, sowie von den teilweise polemischen Aussagen des Kommentators. Die Kirchenleitung prüft eine angemessene Reaktion auf die unausgewogene Berichterstattung gegenüber dem hr.
Bron: http://www.nac-mgemnowa.org/hrs_german/ ... hp?navid=2
Uit: Bericht op "Di 17 Mei 2016, 16:55"
Zie de bovenbedoelde TV-uitzending: 1) De aankondiging en 2) De notenkrakersuite
Hevig verongelijkt schermt het nieuw-apostolische oppergezag hier met "längst vergangene Zeiten" en met "positiven Veränderungen unserer Kirche in den letzten Jahrzehnten" en de journalist bij de Hessische Rundfunk (HR), die onwelgevallig rapporteerde, krijgt lik op stuk: "Die Kirchenleitung prüft eine angemessene Reaktion auf die unausgewogene Berichterstattung gegenüber dem hr." Oei! Berg je dan maar! Immers, wie zich het ongenoegen op de hals haalt van een nieuw-apostolische kerkvorst - die zal het bezuren. "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" komt niet God de wraak toe en de vergelding...
- Mijn is de wraak en de vergelding, ten tijde als hunlieder voet zal wankelen; want de dag huns ondergangs is nabij, en de dingen, die hun zullen gebeuren, haasten.
Deuteronimium 32: 35 (SV-J)
... als bij de Internationale Kirchentag 2014 in München. Dat is wel even andere koek dan in lang vervolgen tijden. Dan regeer je als kerkvorst met je haperende tijdsbesef overduidelijk in een "Paralleluniversum".(...)
Auf eine entsprechende gk-Anfrage ließ die Kirchenleitung der mitteldeutschen Gebietskirchen unmissverständlich mitteilen: „Für unsere Veranstaltungen an Pfingsten in Dresden werden keine Berichterstatter akkreditiert.“
Nach Auffassung der gk-Redaktion ist dies ein haarsträubendes Zeugnis mangelnder Professionalität im Umgang mit Medien. Darüber hinaus sollte eine Kirche, die den Status einer „Körperschaft des öffentlichen Rechts“ innehat, kein derart gestörtes Verhältnis zur Pressfreiheit haben. - Das letzte Wort in dieser Angelegenheit ist indes nicht gesprochen: gk wird das zuständige Staatsministerium für Kultus und Sport des Freistaates Sachsen über diesen Vorfall in angemessener Weise unterrichten.
Der Hintergrund für diese Haltung der NAK ist, ganz einfach ausgedrückt, Vergeltung. Dass eine christliche Kirche dieses alttestamentliche Bedürfnis so ungeniert auslebt, wirft allerdings kein gutes Licht auf die NAK.
(...)
Bron: Premium-Artikel "Presse zu Pfingsten unerwünscht- NAK verweigert Akkreditierung zur Berichterstattung" d.d. bij Glaubenskultur-Magazine
Overigens, over de rigide fatsoenspolitie bij de Nieuw-Apostolische Kerk gesproken die geen enkel afschrikwekkend middel schuwt - zie het bericht op "Zo 06 Jul 2014, 21:24" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... " Ook ik ben een persona non grata en word met een cordon sanitaire gemeden alsof ik melaats ben. Het enige wat mij verweten wordt is echter dat ik mij er niet altijd bij neerleg als een pertinente vraag aan het kerkbestuur niet wordt beantwoord. Vanuit een kinderlijk vertrouwen zou ik in al die gevallen namelijk moeten willen aannemen dat God, althans de mij inmiddels volslagen onbekende god van het nieuw-apostolische machtsdenken, daar zijn redenen wel voor heeft: Hij antwoordt ofwel op Zijn tijd; of in het geheel niet, om Hem moverende redenen. Ik geloof dat niet.
Als in een reflex gaan in de Nieuw-Apostolische Kerk bij "kritiek" alle stekels uit. Dat was niet misschien ooit, in een grijs verleden, maar zo is het gewoon nu nog steeds. Uitlatingen van "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" zijn hiervan de oorzaak. Twee voorbeelden, respectievelijk uit 2011 (stamapostel Wilhelm Leber) en uit 2009 (stamapostelhelper Jean-Luc Schneider, de huidige stamapostel):
- Redactie schreef:(...)
Het evangelie van Jezus Christus moet in de Nieuw-Apostolische Kerk o.a. wijken voor het bovenbeschreven gereïncarneerde gouden kalf, waarbij het klatergoud duur wordt betaald: met "een onbegrensd vertrouwen", met "tienden" en div. extra's, een emotioneel isolement en met nog véél meer.
Bron: bamilehu, (Name und Ort der Red. bekannt), 22-04-2011 21:59, Glaubenskultur-Magazine
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 22 Apr 2011, 21:48" in de thread "Kerkleiding dicteert vernieuwd totaalconcept" - BakEenEi schreef:(...)
Wie in kerkelijke ambtsdragers Godsgezanten wil zien, neemt daarmee een belangrijk besluit dat om meerdere redenen verregaande consequenties kan hebben. In de Nieuw-Apostolische Kerk, het "werk Gods", zijn de "ambtsbroeders" ieders geestelijke leidslieden, dienaren, zegenaars; boden van Jezus... Dat wil nogal wat zeggen! God zelf zou dit zo hebben ingesteld. Daarom is het in deze kerk de bedoeling dat de gelovigen dit onvoorwaardelijk voor wáár houden want "De twijfelaar ontvangt niets!", zo werd er "vanaf het altaar" vaak opgemerkt. "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" is er in elk geval sprake van een ernstig zorgwekkende toestand indien gelovigen met dat waandenkbeeld nog moeite hebben: " 'Zweifel ist eine sehr gefährliche Krankheit, die muss sofort bekämpft werden. Wenn ein Zweifelsgedanken sich in uns festsetzt, dann müssen wir ihn sofort bekämpfen.' - so Jean-Luc Schneider am 20.09.09 beim 'Mitdienen' in Konstanz", berichtte op dit Forum zefyr op "Za 14 Apr 2012, 22:08" in de thread "stamapostelhelper J.-L. Schneider".
Zolang er in kerkgemeenten geen ál te gekke dingen gebeuren, zal de gevreesde "geest van twijfel" nog wel niet ongenadig toeslaan. Wie welwillend is, kan heel wat verdragen. Bovendien "weet" je in je achterhoofd: ik kan een probleem altijd voorleggen aan een "hogere dienaar", mocht mijn "directe zegenaar" naar mijn gevoel te weinig begrip tonen. Voordat iemand op dat punt het vertrouwen in de nieuw-apostolische geloofsleer compleet verliest, moet er in theorie dus heel wat misgaan. Dit betekent óók dat de kans groot is, dat het in dat opzicht eerst jarenlang "goed genoeg" gaat. In de tussentijd zullen gelovigen zich steeds beter aanpassen en zullen zij gewennen aan omstandigheden die misschien te wensen overlaten. Waarom zou je ook op alle slakken zout leggen? Overal vind je immers wel wat! So far, so good. Toch kan er zich een situatie voordoen, waarbij het er principieel toe doet hoe de kerkleiding ermee omgaat. Dat is mijzelf zeker een keer of tien overkomen, en dan betrof het steevast aangelegenheden waarbij de liefde van God opzij was gezet.
Hoezo?! (...) Wanneer kennelijk het besef ontbrak op welke manier Christus Jezus samenvatte waar het in de kern om gaat, namelijk "Heb uw naaste lief gelijk uzelf en God boven alles", en ik dan zag hoe anderen soms erbarmelijk (!) leden onder zulk onbegrip, hield ik vast aan dat uitgangspunt, ook al trachtte men dat te overrulen. Dit laatste overkwam mij namelijk bijna even vaak. En: met dezelfde hardheid werd ikzelf meermalen bejegend. Dan leer je dus níet hoe het móet, doch -eufemistisch uitgedrukt- hoe het beter anders kan. Maar wanneer de maat vol is, het houdt wel op. Bij mij hield het op toen ik vaststelde: dit is pure machtspolitiek.
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 03 Jul 2012, 00:58", in de thread "Recht van overpad"
Okay - en wat heeft dan zo'n stamapostel te melden, wat in de beleving van wereldwijd zo'n 10 miljoen aangesloten leden door moet gaan voor het zuiverste water?
Opnieuw twee voorbeelden, respectievelijk van stamapostel Wilhelm Leber in 2011 en stamapostel Jean-Luc Schneider in 2016:
- Redactie schreef:(...)
(...)Stamapostel Leber:
Jesaja 2 vers 5.
‘’Huis van Jacob, komt, laten wij wandelen in het [1] licht des Heren’’
[...]
Kom nu Broeders en Zusters laten wandelen in het [2] licht van de Heilige Geest, daar zitten twee boodschappen in opgesloten het eerste dat we stappen in de [3] lichtbundel van de Heilige Geest, Je kunt je voorstellen dat er [4] licht is van een [5] lichtbundel en dat wij dan in deze [6] lichtbundel gaan staan dan staan we in het [7] licht van de Heilige Geest. De andere boodschap die we eruit kunnen opmaken dat we dan ook dienovereenkomstig handelen dat we daaruit voortkomen. Maar nu even terug naar de eerste gedachte laten we in de [8] lichtbundel van de Heilige Geest gaan staan komt u Broeders en Zusters en laten we wandelen in het [9] licht van de Heilige Geest laten we instappen, maar ik zie ook dingen, houdingen die met de duisternis te maken hebben en waar je afstand van moet nemen opdat het geen indruk op je zal maken. Ik zei zo even al over de houding van het ongeloof, waar komt dat vandaan? Ga in het [10] licht van de Heilige Geest staan, jezus Christus heeft het zo mooi gezegd ‘’wees niet ongelovig, maar geloof, punt’’ Zo eenvoudig ligt het nu eenmaal. Dat zegt de zoon van God Jezus Christus, maar hoe krachtig het woord van de Heilige Geest, we zouden kunnen zeggen maak het toch niet zo ingewikkeld wees niet ongelovig maar geloof, Punt!
Dan stap je in de [11] lichtbundel van de Heilige Geest, ik wil er opnieuw op wijzen dat er ook bepaalde houdingen van afwachten bestaan, En die houding leid niet tot zegen, of in de zin van we zien wel. Nee, wij willen in de [12] lichtbundel van de Heilige Geest stappen en alle omslachtigheden en alles vermijden wat de kracht van het geloof zou kunnen wegnemen.
We willen ook geen afwijzende houding aannemen dat kan ook een stukje duisternis zijn in de zin van dat je met deze of gene geen gemeenschap wilt hebben. Dat je dus op de een of andere manier verschil maakt, nee, toch in het [13] licht van de Heilige Geest. Dat dan het hart weer wordt gevuld met de oorspronkelijke krachten Gods. We willen ons ook geen afwerende houding permitteren , het afwijzen, zo van we zien wel, of nu nog even niet, misschien later…Kom toch uit die duisternis, En treed in het [14] licht van de Heilige Geest.
We willen ook geen aarzelende houding aannemen, zo van ook dat brengt mij niet verder, en ten slotte willen we ook geen passieve houding aan nemen en zeggen, nee, dat is niets voor ons. Kom toch uit die onverschillige houding en treed in de [15] lichtbundel van de Heilige Geest. Zo hebben we het woord gehoord dat ons is voorgelezen ‘’Wij hebben niet de Geest van deze wereld ontvangen, maar de Geest die van God komt de Heilige Geest. Opdat we zouden weten wat God in zijn goedheid ons heeft geschonken. In de [16] lichtbundel van de Heilige Geest daarin wordt een ieder gelijk. Dan zie je de grootheid van de genade, dan zie je dat Jezus Christus via de verschillende omstandigheden waar wij mee te maken hebben ons wil toebereiden, dan zie je ook wat onze taken zijn, iedereen heeft een taak te vervullen
Bron: "Stamaposteldienst Pinksteren 2011 vanuit Dresden voormalig Oost-Duistsland", http://apostolischeobserver.nl/
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Do 16 Jun 2011, 12:20", in de thread "Aus Stadt und Kreis... " - TjerkB schreef:(...)
Met Pinksteren werd er nu zelfs een soort van nieuw-apostolische jihad gepropageerd:
De enige reden waarom ik ooit in de pen ben geklommen, is, dat ik wat uit te leggen had. "Wir bekämpfen alles, was gegen das Gebot der Liebe zu Gott und dem Nächsten verstößt", zo wordt er nu gesteld. In één woord: godsdienstwaanzin. Zo veel gekte komt beslist niet zomaar uit de lucht vallen. Wie oplette kon het zien aankomen.(...)
Wir sind getauft, wir sind versiegelt und damit haben wir den Willen ausgesprochen: Wir wollen Jesus Christus nachfolgen und das Böse bekämpfen. Lasst uns auch da im Geist kämpfen. Der Heilige Geist gibt uns ja die Möglichkeit und die Fähigkeit, die Geister zu unterscheiden. Und da ist das auch wichtig, dass wir den richtigen Kampf, sagt Paulus, kämpfen. Dass wir den richtigen Feind bekämpfen. Ja, wenn man so hört: Ja, wir wollen die Welt bekämpfen, gegen die Welt kämpfen, den Sieg erringen, da könnte manchmal so gemeint und erweckt werden: Ach ja, wir fühlen uns gar nicht wohl auf dieser Erde, ist ja alles schlecht, alles unschön, alles schmutzig. Und wir sehnen uns nach dem Himmel, wo alles wunderbar ist. Da würden wir den falschen Kampf kämpfen.
Wir wollen nicht gegen das Irdische kämpfen, denn das, was irdisch ist, ist nicht unbedingt schlecht, ist nicht unbedingt böse. Also wir verachten unser Leben auf dieser Erde nicht. Es gibt auch schöne Sachen auf Erden, es gibt auch ganz angenehme, ganz erhabene Sachen im irdischen Leben. Wir wollen nicht das Irdische bekämpfen, hat Jesus ja auch nicht gemacht. Der hat das denen gelassen, sag ich jetzt mal so, der hatte Freunde und hat ihre Freundschaft genossen. Der hat sogar getrunken und gegessen und gefeiert. Der konnte das Leben auch genießen. Also ich möchte da nicht den Eindruck erwecken: Ja, was irdisch ist, ist böse, schlecht, das müssen wir überwinden. Wir sind schwebend dann noch in der Luft. Das wäre der Unterschied. Nein, wir verachten das Leben auf Erden nicht. Wir schätzen Lebensmut, wir können es auch genießen. Der Kampf betrifft nur diesen anderen Kampf. Wir kämpfen gegen das Böse. Wir erkennen den richtigen Feind. Und das möchte ich in einem Satz zusammenfassen. Wir bekämpfen alles, was dem Gebot der Liebe zu Gott und zu dem Nächsten verstoßt. Das ist ein Kampf. Das ist der Kampf, den wir führen. Wir bekämpfen alles, was gegen das Gebot der Liebe zu Gott und dem Nächsten verstößt. Das ist der richtige Kampf. Lasst uns weiterhin im Geist kämpfen.
(...)
Bron: Abschrift der gesamten Predigt 15.05.2016 (Pfingsten) in Frankfurt, Main
(...)
Uit: Bericht op "Do 19 Mei 2016, 22:50" in de thread "Der Fall Rohn"
Wie in Nieuwegein en omstreken of zo niet gediend is van een pertinente vraag, moet niet achteraf aankomen met een slap excuus als: "Wir haben es nicht gewußt".TjerkB schreef: (...)
Terwijl de nieuw-apostolische kerkleiding ook op het Internet (w.o. Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest) geen mogelijkheid onbenut laat om zich te profileren, doen anderen, tenminste, als het aan stamapostel Jean-Luc Schneider ligt, er verstandig aan hun mening voor zich te houden. Zie het bovenstaande video-fragment.
Kennelijk wenst betrokkene zich niet te realiseren dat juist het communicatieve eenrichtingverkeer in de Nieuw-Apostolische Kerk velen noodzaakt hun mond open te doen. Immers, wie de aandacht vestigt op een aangelegenheid waarbij verantwoordelijke leidinggevenden in iets tekortschieten, krijgt in de regel geen antwoord.
Het dedain waarmee Jean-Luc Schneider op 3 januari jl. op deze manier mensen probeert neer te halen, die -hulpzoekend- hun mening uitspreken, vind ik stuitend.
(...)
Uit: Bericht op "Ma 16 Mei 2016, 21:18" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
Groet,
TjerkB