- [3] U bent standvastig en hebt veel verdragen omwille van mijn naam, zonder te verslappen. [4] Maar dit heb ik tegen u: u hebt de liefde van weleer opgegeven.
Uit: Openbaring 2 (NBV
@all
Wat een contrast: de inhoud van het derde vers, en dan wat er volgt in het vierde vers! Vroeger, in "de gemeenschap", handelde het vrij geregeld juist over dit laatste deel van de hierboven aangehaalde tekst:
"Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde hebt verlaten." (SV-J) Nee, dat zou ons vast niet overkomen, in het geloof de eerste liefde te verlaten. Immers, net als Maria in Lukas 10 vers 42; voorbeeldig hadden wij "het goede deel uitgekozen" ...
- [38] Toen ze verder trokken ging hij een dorp in, waar hij gastvrij werd ontvangen door een vrouw die Marta heette. [39] Haar zuster, Maria, ging aan de voeten van de Heer zitten en luisterde naar zijn woorden. [40] Maar Marta werd helemaal in beslag genomen door de zorg voor haar gasten. Ze ging naar Jezus toe en zei: ‘Heer, kan het u niet schelen dat mijn zuster mij al het werk alleen laat doen? Zeg tegen haar dat ze mij moet helpen.’ [41] De Heer zei tegen haar: ‘Marta, Marta, je bent zo bezorgd en je maakt je veel te druk. [42] Er is maar één ding noodzakelijk. Maria heeft het beste deel gekozen, en dat zal haar niet worden ontnomen.’
Evenmin leek het ons denkbaar dat ooit wijzelf ook zozeer in verlegenheid zouden worden gebracht als destijds Petrus:
- Daarop begon hij te vloeken en hij bezwoer hun: ‘Ik ken die man niet!’ En meteen kraaide er een haan.
Bron: Matteüs 26: 74 (NBV)
Nee, zoiets zou niet gebeuren want anders was ons niet voorgehouden dat wij als nieuw-apostolische kinderen van God niet alleen waren "geroepen", doch tevens uitverkoren om bovendien als eerstelingen (!) te behoren tot Zijn bruid. God zou daarom vooral met óns zijn: Hij zou zulk onheil ongetwijfeld "uit genade" afwenden.
Al bijna liep ik destijds op deze manier naast mijn schoenen.
Natúúrlijk was ik niet lid van een sekte. Integendeel... wij wisten:
" 't Is, Heer, Uw werk, van U alleen, het werk waarin wij staan; daar Heer, Gij zelf de Bouwer zijt, kan't nimmermeer vergaan". Echter, in mijn kerk werden wij wel degelijk hoogst kwalijk... "
geconditioneerd". Langzaam maar zeker raakten wij bij nader inzien in de ban van "de dienaren die ons voorgaan". Hoe hoger ze op de "ambtsladder" waren geplaatst, des te begeriger wij moesten (!) zijn naar hun komst, hun uitspraken, hun zegen, hun oordeel, enzovoort. Zij zouden ons wel "van licht tot licht" voeren. Aan ons de taak na te volgen. "Lagere dienaren" werden ertoe opgeroepen een "naadloze verbinding" te onderhouden met hun zegenaars, d.w.z. met "collega's", hoger op die onnutte ambtsladder.
Wie eraan twijfelt onverhoopt met succes geconditioneerd te zijn, zou zich mogen afvragen of één of meerdere van de onderstaande drie quotes enige indruk maken:
-
BakEenEi schreef:(...)
... als het aan stamapostel Jean-Luc Schneider ligt, is het evident wie er aanstonds als "eersten" aankomen in het hemelrijk:
Stammapostel thematisiert Dissonaz Erstlingsschaft vs. Nächstenliebe
Wuppertal (gk). Es ist dieses Weit-Zurückweisen von Auswüchsen neuapostolischer Lehre, die ehedem zur identitätsstiftenden Kultur der Neuapostolischen Kirche (NAK) gehörten, das nicht gerade zur Glaubwürdigkeit einer um ökumenische Anerkennung ringenden Glaubensgemeinschaft beiträgt, wenn auch die Absicht eine hehere sein könnte. Ein Beispiel für diese Unart stellte
Stammapostel Jean-Luc Schneider vor wenigen Monaten dar, glaubt man einer Predigtwiedergabe der Zeitschrift „Unsere Familie“ Nr 7/2014.
Schneider predigte demnach am 9. Februar 2014 in Miami/USA zum Erstaunen geschichtskundiger Kenner der NAK: „Wenn wir von der ersten Auferstehung und der Braut Christi sprechen, sagen manche Menschen: ’Ihr sprecht von der Nächstenliebe und sagt gleichzeitig, dass nur ihr erlöst werdet ihr Neuapostolischen mit euren Aposteln. Was ist mit allen anderen, wo ist denn da eure Nächstenliebe?’ - Wir haben nie gesagt, dass andere nicht erlöst werden können.“
Der Stammapostel versuchte im folgenden die Dissonanz zwischen der Glaubenslehre seiner Kirche und seiner zitierten Frage durch eine Verschiebung des Akzentes aufzulösen: „Erlösung ist das Eingehen in die ewige Gemeinschaft mit Gott. Das ist gewissermaßen das Ende der Geschichte. Alle, die an Jesus Christus glauben, können in die ewige Gemeinschaft mit Gott kommen.
Wir sind nur die Erstlinge, die Ersten, die aus Gnaden in diese Gemeinschaft eingehen dürfen. Das ist die Braut.“
(...)
Bron: Premium-Artikel „
Wir zuerst“ d.d. 03-06-2014, verschenen bij
Glaubenskultur-Magazine
Zie ook het bericht op "
Wo 11 Jan 2017, 12:11" in de thread "Wilfried Klingler: Vision »Kirchengemeinden 2014«"
Weliswaar sprak ik ook eerder al mijn verbazing hierover uit, maar inmiddels ziet het ernaar uit dat dit aanstonds nog maar één van de drie claims zal zijn waarmee de kerkleiding zich beroept op exclusiviteit. Verder betreft het dan
de hocus pocus omtrent "ontslapenen" en de mysterieuze status van de (stam/districts)apostelen.
Cynische commentaren wil ik liefst achterwege laten, maar
in gemoede vraag ik mij af wie straks (vanuit het gedrang) als aller-, allereersten gearriveerd zullen zijn...
stamapostel
districtsapostel districtsapostel
apostel apostel apostel apostel apostel
opziener opziener opziener opziener opziener
districtsoudste districtsoudste districtsoudste districtsoudste
districtsevangelist districtsevangelist districtsevangelist districtsevangelist
herder herder herder herder herder herder herder herder herder herder herder
gemeente-evangelist gemeente-evangelist gemeente-evangelist gemeente-evangelist
priester priester priester priester priester priester priester priester priester priester priester priester
diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken
dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste
taakdragers · partners en familieleden van dienaren · hoge vertegenwoordigers van regeringen, raden van kerken en maatschappelijke instellingen
gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden
... en
wat daarvan het voordeel is. Ik vrees namelijk dat de genomineerden, voordat eerst
de laatsten aan het feestmaal mogen aanschuiven, moeten tafeldekken.
Groet,
TjerkB
P.S.
- "Und alle die, die uns böse wollen, da hat's man auch schon erlebt, geistlich gesehen sind die blind. Liebe Geschwister, ich muss auch mich mit dem trösten: oft geschieht's, wenn ich am Sonntag einen Gottesdienst halte, im alten Europa, das geschieht in Amerika nicht, und in Afrika zweimal nicht, aber hier bei uns: dann ist am Montag im Internet mein Gottesdienst schon zu lesen, verbunden mit gehässigen Kommentaren, mit vielleicht sogar Wortverdrehungen, das hat er gesagt, und das stimmt nicht, und jenes hat er herausposaunt und ist ein Unsinn und so weiter. Ich muss mit dem leben. Wisst ihr, wie ich mich troeste? Die sind leider blind geworden, fuer Gottes Werk und Plan! Und weil sie blind sind, offenbaren sie solche Dinge! Da muessen wir uns auf den Gebetsberg flüchten. Und auf dem Gebetsberg ist auch zugleich der Offenbarungsberg. Da sehen wir manches, was man sonst mit einem irdischen Auge nicht sieht."
Bron: Gesproken woord van stamapostel Fehr tijdens een dienst op 26 september 1999 in Hof (Duitsland)
N.B.
Dieser Teil der Fehrschen Predigt wurde delikaterweise bei der wörtlichen Wiedergabe dieser Predigt in dem Zentralorgan der NAK „Unsere Familie“ ohne Kenntlichmachung rauszensiert.
Zie -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- ook het bericht op "
Zo 04 Sep 2011, 22:01", in de thread "Gehersenspoeld?!"
Redactie schreef:(...)
Op 20 februari 2011 schetste de huidige
stamapostel, Herr Dr. Wilhelm Leber, blijkens een publicatie in het tijdschrift Unsere Familie (Nr. 9/2011), diens persoonlijke denkraam met de historische woorden:
- "Ich kann mir vorstellen, dass der eine oder andere nicht sicher ist, ob die Neuapostolische Kirche Gottes Werk ist.
Sind solche Zweifel nicht wie eine Krankheit?"
Dat de mensheid met deze openbaring, "vervuld van Geest en leven, komend van de trone Gods", er dus maar van doordrongen moge zijn hoe KRANK een ieder is. Er is er maar één gezond: the Chief Apostle himself.
(...)
Uit: Bericht door Redactie op "
Zo 12 Feb 2012, 21:09" in de thread "Neuapostolische Kirche International - Statuten 29.09.2010"
Zie ook het bericht op "
Za 15 Nov 2014, 13:47" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"
Uit: Bericht op "
Do 13 Jul 2017, 14:47", in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
-
TjerkB schreef:(...)
Als ik nu de hele kwestie rond het arbeidsconflict met broeder Rohn in een notendop moet samenvatten, moet er volgens mij worden gelet op de volgende aspecten:
- Hoe solide is bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland een bestuur met slechts drie al dan niet geschoolde en/of Nederlands sprekende geestelijken erin?
- Op wiens competente inbreng kon districtsapostel De Bruijn rekenen onder de medewerkers op het kerkelijke bureau en vanuit "de landelijke vergadering"?
- Hoe zat het met de portefeuilleverdeling onder de bestuursleden en waaruit blijkt het verantwoordelijkheidsbesef van de stamapostel als hoofdbestuurder?
- Was districtsapostel De Bruijn in 1998 wel op zijn taken voorbereid en in hoeverre verloor hij vóór het conflict met broeder Rohn al de macht over het stuur?
- Een Raad van Toezicht moet bestaan uit onafhankelijke lieden. Waarom heeft iedereen het laten gebeuren dat kerkelijke bestuursleden daarin zitting namen?
- Ofschoon de aangesloten leden aan de statuten geen rechten kunnen ontlenen, betekent dit pertinent níet dat zij nergens op kunnen worden aangesproken.
- Waarom zou broeder Rohn niet netjes schadeloos mogen worden gesteld indien het bestuur heeft geblunderd terwijl zulks al zijn "naasten" een rotzorg was?
- Niet voor niets hullen bestuurders zich in nevelen als het gaat om transparantie ten aanzien van de kerk zelf en van al haar "bedrijfsmatige nevenactiviteiten".
- Onmogelijk kan de kerk als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) in de achterliggende jaren telkens opnieuw hebben voldaan aan de zogenaamde 90%-eis.
- Naar wie heeft het bestuur de oren laten hangen om broeder Rohn een hak te zetten? Districtsapostel Brinkmann was op zijn zachtst uitgedrukt zelf chantabel.
(...)
Uit: Bericht op "
Vr 27 Nov 2015, 17:41", in de thread "Der Fall Rohn"
-
TjerkB schreef:(...)
Vanuit hun ivoren torens laten de "zegenaars" zich vertegenwoordigen door spindoctors, tekstschrijvers, PR-medewerkers en persvoorlichters. De wereld op z’n kop.
(...)
Uit: Bericht op "
Vr 14 Jul 2017, 12:01", in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Laat een en ander u nagenoeg onverschillig, zou er dan -na inmiddels al heel veel forumbijdragen als deze- niet iets verontrustends aan de hand kunnen zijn, zoals:
- [14] Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea:
“Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping: [15] Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm!
Uit: Openbaring 3 (NBV)
Groet,
TjerkB