TjerkB schreef: ↑do 26 nov 2020, 14:13 (...)
Laat het maar gewoon definitief afgelopen zijn met de godgeklaagde tirannie die uitgaat van de jarenlang toegepaste dwingelandij...
(...)
P.S. Komt er nog wat van?
Uit: Bericht op "do 26 nov 2020, 14:13" in de thread "Kerken erkennen schuld voor falen voor en tijdens oorlog, maar de NAK..."
@all
Over tirannie gesproken...
TjerkB schreef: ↑do 05 nov 2020, 15:36Bron: Verhaal 22 d.d. 02-11-2020 bij https://apostelkinderen.nl: Kind van een voorganger
- (...)
Iedere avond vertrok mijn vader ’s avonds naar het gebouw en kwam meestal pas thuis als ik al op bed lag. Iedere zaterdag ging hij naar de broedervergadering, iedere zondag verzorgde hij een dienst en zat hij ’s middags achter de typemachine om zijn verslag te maken. Over ‘hoe fijn het was geweest’ en hoe ‘nader de broeders en zusters tot hun apostel waren gekomen’. Was dit thuis ook maar zo geweest. Hadden wij onze vader, en mijn moeder haar man, ook maar wat meer ‘naderbij’ gehad.
(...)
(...)
- (...)
Mijn ouders zijn zelf in een apostolisch nest geboren en kregen dus zelf een geindoctrineerde jeugd. Daar kun je op verschillende manieren mee verder als je volwassen wordt. Je gaat verder als volger of je wordt ook één van de mannen met macht. En zo voedt je dan ook je kinderen (ons) weer op. Er was voor hen weinig keuze om ergens tegenin te gaan.
Het apgen was en is een zeer besloten gemeenschap. Als buitenstaander kwam je echt niet zomaar binnen.
Op je 18de kon je zelf een keuze maken, geheel vrijwillig, als je maar ja zei. Anders hoorde je er niet meer bij. Als lid ging je niet om met mensen buiten het genootschap(dus ook geen verkering) , kende je geen muziek dan alleen vanuit het genootschap, had je geen hobby’s want je was altijd bezig in “het gebouw”. Ma de zang, Di oudercontactavonden, wo dienst, do Knutselen en naaien, vrij kring, za ocht kring en zo 2 x dienst. En dan nog het gebouw schoonhouden, uitstapjes van de Zuster kring en de jeugdkring. Bejaardenkoor, grote koor, jeugdkoor, meisjeskoor, jongenskoor, kinderkoor, orkestje, kerstspelen, declamatorium, enz, enz. Vele gezinnen hebben dit gedaan omdat dit verwacht werd en wanneer je niet aan deze dingen deelnam dan kreeg je bezoek. Bezoek van 2 oude mannen (vaak zelfs met een gleufhoed en grijze regenjas) die zelf geen benul hadden van wat er in de wereld speelde. Kinderen zagen hun ouders amper of waren zelf met van alles bezig.
(...)
Bron: Reactie d.d. 08-11-2020 van een lezer bij https://apostelkinderen.nl/
Aldus in de tang genomen, dankzij de zelfingenomenheid van de omstreden (narcist) Lambertus Slok en de op de automatische piloot navigerende partijideologen bij het Apostolisch Genootschap, die ook nu nog menen dat diens waanideeën "vermarkt" moeten worden.
Wat hier speelt, was niets anders dan sektarisch geweld. De huidige kerkleiding kan het best zich daarvan alsnog radicaal distantiëren.
Groet,
TjerkB