TjerkB schreef: ↑wo 23 dec 2020, 13:03(...) Veel te vroeg is Robin Brouwer ons dit jaar ontvallen. Diens wijze woorden verdienen het op de juiste waarde te worden geschat.
(...)
@all
Robin Brouwer heeft kort voor zijn dood iets heel bijzonders nagelaten, zoals blijkt uit het gisteren op de website apostelkinderen.nl verschenen artikel "Apostolisch spiergeheugen"; een diepdoordacht betoog waarin hij de "apostolische pijn" onthullend diagnosticeert.
Brouwer overleed in juni 2020. De nu gepubliceerde verhandeling die het venijn en de impact van de "dressuur" in zijn apostolische leven beschrijft, dateert van mei 2020. De analyse die Brouwer aanreikt is het van zuiverste water. Zijn bevindingen zijn met name relevant voor wie nog altijd ten onrechte meent dat de vanuit het Apostolisch Genootschap geïntroduceerde meldpuntregeling recht doet aan het veelal onzichtbare doch immense leed dat i.c. samenhangt met gruwelijke omstandigheden van emotionele verwaarlozing.
Ik roep mr. Wolfsen en diens medewerkers op om onder ogen te zien hoezeer het hier serieuze psychiatrie en personenschade betreft.
Groet,
TjerkB
P.S.
Over dressuur gesproken...
BakEenEi schreef:(...)(...)
- (...) In elk geval worden in de Nieuw-Apostolische Kerk "kinderen die vragen" overgeslagen. Aan het persoonlijke welbevinden van individuele kinderen Gods heeft de huidige kerkleiding nagenoeg geen boodschap. Ikzelf zie in de NAK in feite twee werelden: de slechts voor genodigden toegankelijke schijnwerkelijkheid in hogere kringen (te denken valt hierbij bijv. aan het exclusieve verjaardagsfeest op 28 december jl. in Amersfoort voor een districtsapostel in ruste) en daarnaast het ongekunstelde praktische gemeenteleven. Dit gemeenteleven staat in toenemende mate onder druk door het beklemmende uitdijende reglementaire gelijk van bazen en bovenbazen in de kerk. Waar het in de kern ooit om was begonnen, 'Weid Mijn schapen, (...) hoed Mijn lammeren', beseft men al jaren niet meer. Er was in de Nieuw-Apostolische Kerk gaandeweg geen leven meer mogelijk. Ons afscheid, hoe zwaar het ook was, is als een goddelijke bevrijding van allerhande ballast. Er was geen gezonde wisselwerking. Het kwam neer op een aaneenschakeling van geharnaste monologen. Gedwee moesten wij ons gedragen als dankbare gedresseerde gemuilkorfde schaapjes Zijner weide. (...)
Bron: E-mail d.d. "13-02-08 13:08" aan bestuurslid NAK-NL
Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "vr 31 dec 2010, 22:54" in de thread "Toespraak tot de hoofden van de NAK".
TjerkB schreef: ↑za 20 jun 2020, 15:15(...)
Enkele passages die mij opvielen in het in onomfloerste bewoordingen geschreven artikel van Franca Treur:
- In haar boek lees ik dat Apostolischen vooral in de bovenlaag van de bevolking zitten en dat ze ook bij mediabedrijven werken, zoals de NOS en de NRC.
- Maar er moet onder die hoogopgeleiden ook wel ongemak zijn geweest over het feit dat ze een mens, een apostel, als god vereerden, dat ze geschenken in zijn tuin in Bussum legden, dat ze zijn woorden indronken als liefdesgaven en richtsnoeren voor het leven, en dat ze hem toezongen op massale vereringsbijeenkomsten.
- In 1910 werd Johannes Hendrik van Oosbree de Apostel in het Nederlandse gebied. Die maakte van het apostelambt iets absoluuts. Jezus was volgens hem de eerste met de ‘heilbrengende Christusgeest’, nu bracht Van Oosbree die heil. Hij liet allerlei bestaande liederen herschrijven. ‘Welk een vriend is onze Jezus’ werd ‘Welk een vriend is onze Apostel, die aan Jezus’ plaats nu staat’. Enzovoort.
- Slok en later ook zijn zoon Slok jr. regeerden het Genootschap als dictators, zo stelt Doorenspleet, die zich als politicoloog met democratie bezighoudt. De regels werden strenger, en degenen met kritiek werden terechtgewezen ten overstaan van duizenden geloofsgenoten.
- Wie verstek liet gaan kreeg meteen een telefoontje. Discussies werden niet getolereerd, het verstand was ondergeschikt aan de beleving.
Het genootschap noemt zich religieus, maar het godsbeeld is onduidelijk. Christelijk, maar zonder de bijbel en de christelijke feesten. Op protestanten, met hun kerken en hun ouderwetse godsbeeld, werd diep neergekeken.- De Apostolischen vernieuwen zich voortdurend, ze herschrijven de liederen en bedekken het verleden, waardoor Doorenspleet soms denkt dat het één grote zinsbegoocheling is geweest.
Ook dat herken ik: voormalige geloofsgenoten die doen alsof het allemaal zo extreem niet was, omdat ze nu genuanceerder en vrijer denken dan toen. In hun hoofd herschrijven ze hun geschiedenis om zich met hun oude ik te verzoenen.- Haar analyse aan het eind van het boek doet weldadig aan voor iedereen die zelf in een sekte is opgegroeid.
Is het niet bizar dat met zo'n twijfelachtige reputatie deze braniënde religieuze geldschieter nu wordt omarmd bij de Vrije Universiteit?
(...)