TjerkB schreef: ↑zo 06 jun 2021, 07:21(...)
Intussen is het mij natuurlijk wel duidelijk dat bij het ApGen de tijd niet mag stilstaan, ter wille van mogelijk voortschrijdend inzicht. Niettemin, soms moet je één stap terug doen om daarna weer twee vooruit te kunnen zetten - en dat is wat ik nu graag wil bepleiten.
(...)
@all
Hoewel ik parallellen zie tussen de spraakmakende gebeurtenissen omtrent het Apostolisch Genootschap, sinds vorig jaar het boek "Apostelkind" uitkwam, en de negatieve berichtgeving die al decennialang gaande is ten aanzien van de moederkerk, te weten de internationale Neuapostolische Kirche [tot 1946; TB], zijn er ook duidelijk verschillen. Later hierover meer. Aan de hand van de onderstaande quotes eerst wat volgens mij overeenkomsten zijn:
- "Das System steht an erster Stelle. An erster bis zehnter Stelle. Und darum werden Menschen geopfert."
- ... er loopt bij dit kerkgenootschap gewoon een rode draad door de ontwikkelingen. Zodra je die ziet, stelt het je weliswaar niet gerust maar je gemoedsrust keert terug.
- Gezien het belang van de zaak en de intrinsieke afkeer die ik sowieso heb van verwarring in het algemeen en witteboordencriminaliteit in het bijzonder, ben ik daar niet voor weggelopen.
"Das System steht an erster Stelle..." Zeker afgekeken van de kerk van Rome - al lijkt men het daar nog vele malen bonter te maken.
Ad b
Waar wij getuige van zijn is een ingenieus "zelflerend" machtsspel van mensen; de rode draad door de ontwikkelingen. Niks Liefde.
Ad c
Terwijl het allemaal keurig nette mensen lijken te zijn die "het concept" promoten, brengt hun boodschap voornamelijk verwarring mee.
Om op dit laatste door te gaan, verwijs ik naar mijn forumbijdrage op "do 03 jun 2021, 17:55". Bij het ApGen ziet men namelijk kans om zowat elke doelgroep in een oogwenk te injecteren met een effectief paralyserende stortvloed van... welluidend vocaal c.q. proza:
TjerkB schreef: ↑do 03 jun 2021, 17:55(...)
Op het internet trok het onderstaande mijn aandacht:
Meningvoldoen.nl is er om jou te inspireren en aan te zetten tot een liefdevol en maatschappelijk betrokken leven. Om samen te bouwen aan een samenleving met meer compassie, solidariteit en duurzaamheid.
Alle artikelen worden geschreven vanuit waarden als verbondenheid, gelijkwaardigheid en verantwoordelijkheid. Deze waarden worden onder meer geïllustreerd aan de hand van mensen die ze in de praktijk brengen. Meningvoldoen is een initiatief van Apostolisch Genootschap.
In kort bestek was er, alles bij elkaar genomen, nogal wat de revue gepasseerd...
Maar óók:
- een liefdevol en maatschappelijk leven
- compassie
- solidariteit
- duurzaamheid
- verbondenheid
- gelijkwaardigheid
- verantwoordelijkheid
- Deze waarden worden onder meer geïllustreerd aan de hand van mensen die ze in de praktijk brengen.
Wie zich op het levensbeschouwelijke vlak wil oriënteren en op zoek is naar een handreiking, zal wellicht geïnteresseerd verder lezen, was mijn indruk, en: de initiatiefnemers hebben in elk geval hoog ingezet - maar die ambitie is ook wel karakteristiek voor het ApGen.
(...)
Verbondenheid, gelijkwaardigheid en verantwoordelijkheid. Willen de mensen die ze in de praktijk brengen zich melden bij de receptie?
(...)
Omdat ondertussen in de entourage "alles klopt", is men overdonderd voordat men doorkrijgt dat er magniloquentie wordt bedreven.
[wordt vervolgd]
Groet,
TjerkB
N.B. De respectievelijke bronnen van de hierboven aangehaalde quotes onder a, b en c:
- BakEenEi schreef: ↑ma 14 feb 2011, 19:41 (...)
Bedenk bovendien hoe de nieuw-apostolische kerkleiding in de praktijk pleegt om te gaan met "dissidenten". In mei 2007 liet Gerrit Sepers zich hierover ondubbelzinnig uit tegenover Christ-im-Dialog:
- (...)
CiD: Ist es der Kirche egal, wenn Geschwister einfach weggehen?
Gerrit Sepers: Das System steht an erster Stelle. An erster bis zehnter Stelle. Und darum werden Menschen geopfert. Ich kenne Beispiele. Sehr schreckliche Beispiele. Am eigenen Leib erlebt und aus nächster Nähe beobachtet. Gott sei Dank gab es immer Leute, die sich dann um diese Seelen gekümmert und im Hintergrund geholfen haben.
Bron: „Dann komme ich zurück.“
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "14 feb 2011, 19:41", in de thread "Glaubenskultur.de kapittelt NAK(-catechismus) ongenadig" - (...)
- TjerkB schreef: ↑ma 13 jun 2016, 13:35(...)
"Die meist reiche Gebietskirche ist am mächtigsten", aldus Gerrit Sepers. Dat is ook mijn conclusie. In de thread "Kerkleiding dicteert vernieuwd totaalconcept" op het voormalige Forum van Bauke Moesker heb ik ooit geprobeerd hierover iets toe te lichten want er loopt bij dit kerkgenootschap gewoon een rode draad door de ontwikkelingen. Zodra je die ziet, stelt het je weliswaar niet gerust maar je gemoedsrust keert terug. Ikzelf verbaas mij nog wel geregeld over zaken (omdat ik in de integriteit van medemensen wil blijven geloven - totdat de realiteit protesteert), maar ik snap nu tenminste waardoor bestuurders ontsporen en iedereen dan zwijgt.BakEenEi schreef: ↑di 26 jun 2012, 09:19(...)
Aan de lopende band werden blije actieve mensen tot op het bot gekrenkt. Dat ze meehielpen en bergen verzetten, was okay, maar dan enkel en alleen op initiatief van de in feite hierdoor al dolgedraaide doch oppermachtige arrogante ambtelijke top in de organisatie. Deze verfoeilijke gang van zaken heeft uiteindelijk nog zó lang kunnen voortduren, dat de een na de ander eraan kapot ging en wij bij wijze van spreken -wat het gemeenteleven betreft- nu de dood in de pot zien.
Door onbehoorlijk bestuur is er van de hele organisatie zó'n enorme bende gemaakt, dat het amper valt te ontdekken waar deze begint en ophoudt. Ikzelf wilde per se snappen hoe de vork in de steel zit. Bij de chaos die je dan onder ogen krijgt, ben ja al gauw 10 jaar verder alvorens de mechanismen die bij velen hun verlammende uitwerking niet hebben gemist, zich laten blootleggen. Pas als je begrijpt hoe de zaken echt marcheren, vond ik, kun je op de kerkvloer dingen effectief veranderen met weer voldoende vertrouwen in een betere toekomst.
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige forum van Bauke Moesker- op "Di 26 Jun 2012, 08:19" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"
(...)
(...)
Uit: Bericht op "Ma 13 Jun 2016, 12:35" in de thread "Asbestzaak kerkelijk centrum De Bron, Nieuwegein" - TjerkB schreef: ↑do 02 feb 2017, 17:07(...)
Echter, hoezeer ik ook hoopte dat de kerkleiding vanaf de werkvloer nog tijdig zou worden genoodzaakt om haar statussymbolen en sterallures maar aan de wilgen te hangen, zodat het voor "de eerlijken en oprechten" "in de gemeenschap" zou zijn weggelegd om daar niet te hoeven wegkwijnen; de verdeeldheid was al te groot. Let wel: de verdeeldheid te midden van de gelovigen vanwege de arrogantie van de macht, uitgeoefend door een selecte groep van hovelingen (!) onder de kerkelijke ambtsdragers. Een hofkliek als het ware die in deze doodzieke kerk de dienst uitmaakt; de uitvinders van het nieuw-apostolische kastenstelsel. Brutaal legden de zichzelf privilegiërende "hoge(re) verantwoordelijke leidinggevenden" vanuit hun ivoren torens exclusief beslag op hoedanigheden die men aannam als "dienaar" en "zegenaar", en hun familieleden werden personen van aanzien, al naargelang de rang of stand van de ambtsdrager in kwestie krachtens diens positie op een zogenaamde ambtsladder. Zo en niet anders zou de god van hun kerk het hebben gewild. Wie het hemelrijk wilde beërven moest deze realiteit van ze omarmen.
Zo'n kaartenhuis houdt vanzelf geen stand. In 2010 schreef ik: "De hiërarchische verhoudingen (!) onder dienaren (!) moet onmiddellijk worden afgeschaft, simpelweg te beginnen in Nederland. Op elk hoofd voortaan nog maar één pet!! En vooral nóóit meer rücksichtslos met brutaal een greep in het offerblok een dure advocaat inschakelen die dan dreigbrieven moet versturen naar zielen, met wie er gewoon een menselijk gesprek te voeren valt." (...) Het maakte ze geen donder uit.
Ik kan dus wel water naar de zee blijven dragen, dweilen met de kraan open, roepen in de woestijn en vechten tegen de bierkaai, maar stilaan wordt dat gekkenwerk. Dat vond ik zeven jaar geleden natuurlijk óók al; alleen, er viel toen ook best nog wel wat uit te leggen. Gezien het belang van de zaak en de intrinsieke afkeer die ik sowieso heb van verwarring in het algemeen en witteboordencriminaliteit in het bijzonder, ben ik daar niet voor weggelopen. Maar nu wordt het een tandje minder...
(...)
Uit: Bericht op "Do 02 Feb 2017, 17:07", in de thread "Waar is de taal van het hart gebleven?"