Een nieuwe naam voor Het Apostolisch Genootschap?

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
zefyr

een woning die nimmer vergaat - preek van mgr. dr. Dirk Jan (Dick) Schoon (bisschop van het bisdom Haarlem)

Bericht door zefyr »

@TjerkB,

Via onderstaande link is de preek van mgr. dr. Dirk Jan (Dick) Schoon, bisschop van het bisdom Haarlem, te beluisteren op zondag 16 juni jongstleden in de oud-katholieke kathedrale kerk te Haarlem. Vanaf ongeveer de 30ste minuut is deze preek te beluisteren dat gaat over het thema 'een woning die nimmer vergaat'.

https://www.youtube.com/watch?v=LrMvtCI2750
TjerkB

Re: een woning die nimmer vergaat - preek van mgr. dr. Dirk Jan (Dick) Schoon (bisschop van het bisdom Haarlem)

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: ma 17 jun 2024, 19:23 @TjerkB,

Via onderstaande link is de preek van mgr. dr. Dirk Jan (Dick) Schoon, bisschop van het bisdom Haarlem, te beluisteren op zondag 16 juni jongstleden in de oud-katholieke kathedrale kerk te Haarlem. Vanaf ongeveer de 30ste minuut is deze preek te beluisteren dat gaat over het thema 'een woning die nimmer vergaat'.

https://www.youtube.com/watch?v=LrMvtCI2750

@zefyr

Dank! Via de aangereikte link beluisterde ik zojuist deze prediking vanaf minuut 30:40 (tot minuut 44:54). Volgens YouTube was het pastoor Robert Frede die voorging. Heel bijzonder: op voorhand werd hier alvast het ultieme antwoord ontvouwd over "een woning die nimmer vergaat":

• [1] Wij weten dat wanneer onze aardse tent, het lichaam waarin wij wonen, wordt afgebroken, we van God een woning krijgen: een eeuwige, niet door mensenhanden gemaakte woning in de hemel. [2] Wij zuchten in onze aardse tent en zouden willen dat onze hemelse woning er nu al over wordt aangetrokken.[3] We zijn er echter zeker van dat we bekleed zullen worden en niet naakt zullen zijn. [4] Zolang we in onze aardse tent verblijven zuchten we onder een zware last, omdat we niet willen dat deze kleding wordt uitgetrokken; we willen dat er nieuwe over wordt aangetrokken, zodat het sterfelijke door het leven wordt verslonden. [5] Hiervoor heeft God zelf ons gereedgemaakt, door ons de Geest als onderpand te geven.
    [6] Dus blijven wij altijd vol goede moed, ook al weten we dat zolang dit lichaam onze woning is, we ver van de Heer wonen. [7] We leven nu immers vanuit vertrouwen, zonder al echt te zien. [8] Ook al zouden we ons lichaam liever verlaten om onze intrek te nemen bij de Heer, toch blijven we vol goede moed. [9] Daarom ook stellen wij er een eer in te doen wat Hij wil, of we nu in dit aardse lichaam wonen of niet. [10] Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus verschijnen, zodat ieder van ons krijgt wat hij verdient voor wat hij in zijn leven heeft gedaan, of het nu goed is of slecht.

Uit: 2 Korintiërs 5 (NBV21)

Wat een buitengewoon waardevolle en toepasselijke overwegingen waren het toch die in deze prediking naar voren kwamen. Ik ben er stil van!

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Re: een woning die nimmer vergaat - preek van mgr. dr. Dirk Jan (Dick) Schoon (bisschop van het bisdom Haarlem)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: di 18 jun 2024, 17:49(...)
  • (...)
    [7] We leven nu immers vanuit vertrouwen, zonder al echt te zien. [8] Ook al zouden we ons lichaam liever verlaten om onze intrek te nemen bij de Heer, toch blijven we vol goede moed. [9] Daarom ook stellen wij er een eer in te doen wat Hij wil, of we nu in dit aardse lichaam wonen of niet. [10] Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus verschijnen, zodat ieder van ons krijgt wat hij verdient voor wat hij in zijn leven heeft gedaan, of het nu goed is of slecht.

Uit: 2 Korintiërs 5 (NBV21)

(...)

@all

"Zorgaanbieders" in het kerkelijke leven vliegen nogal eens uit de bocht door angst aan te jagen en daarmee dus letterlijk zorgen aan te bieden.

Laten wij hier maar niet in meegaan:

• Wat mijzelf betreft zal ik me slechts laten voorstaan op mijn zwakheden. [6] En zelfs al zou ik hoog van mezelf willen opgeven, dan nog zou ik geen dwaas zijn, want ik zou de waarheid spreken. Maar ik zie ervan af, want ik wil worden beoordeeld op grond van wat men van mij hoort en ziet, [7] niet op grond van de uitzonderlijke openbaringen die ik heb gekregen. Om te verhinderen dat ik mezelf zou verheffen, werd mij een doorn in het vlees gestoken: ik word gekweld door een engel van Satan. [8] Ik heb de Heer driemaal gesmeekt ervoor te zorgen dat hij bij me wegging. [9] Zijn antwoord was: ‘Je hebt genoeg aan mijn genade, want mijn kracht openbaart zich juist ten volle wanneer iemand zwak is.’ Dus laat ik me veel liever voorstaan op mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen.

Uit: 2 Korintiërs 12: 9 (NBV21)

• [11] Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. [12] Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons tot volmaaktheid gekomen. [13] Dat wij in Hem blijven en Hij in ons, weten we doordat Hij ons heeft laten delen in zijn Geest. [14] En we hebben zelf gezien waarvan we nu getuigen: dat de Vader zijn Zoon gezonden heeft als redder van de wereld. [15] Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. [16] Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.
    [17] Zo is de liefde bij ons tot volmaaktheid gekomen, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. [18] De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde niet tot volmaaktheid gekomen. [19] Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad. [20] Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. [21] We hebben dan ook dit gebod van Hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.

Uit: 1 Johannes 4 (NBV21)

Groet,
TjerkB

P.S.

"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
zefyr

Van 'Vaders grote liefde' tot 'In Gods heerlijkheid wil ik zijn'

Bericht door zefyr »

@TjerkB,

Jaren geleden woonde ik een lezing bij van Hein Blommestijn https://igniswebmagazine.nl/auteurs/hein-blommestijn/ die z'n lezing begon met de zinsnede: 'God is gek. Knettergek!'. Opzienbarende (blasfemische?) uitspraak, waardoor ik terstond bij de les was én bleef. De kern van z'n betoog kwam erop neer, dat God de Vader een niet-aflatende poging deed én doet om de mens uit te nodigen open te staan voor Zijn liefdevolle uitgespreide armen én om voor de mens een woning te bereiden dat niet door mensenhanden is gemaakt. Sisyfusarbeid? Dikwijls lijkt het erop, dat het inderdaad sisyfusarbeid is. Niettemin nodigt God de Vader de mens uit hem/haar liefdevol tegemoet te treden - in én door Jezus én in én door onze medemens. Tegen beter weten in? Dit betoog en de preek van mgr. dr. Dirk Jan (Dick) Schoon deed mij denken aan het lied 'Vaders grote liefde'.

https://www.youtube.com/watch?v=1OIzxHJn4xw

Toen mgr. dr. Dirk Jan (Dick) Schoon, bisschop van Haarlem, afgelopen zondagochtend in de oud-katholieke kathedrale kerk te Haarlem sprak over de heerlijkheid Gods deed mij dit herinneren aan het lied 'In Gods heerlijkheid wil ik zijn'.

https://www.youtube.com/watch?v=hrbcRKGQtak

Zolang wij in het ondermaanse tranendal verblijven rest ons te vragen: Uw rijk kome en Uw wil geschiedde. Dit is het enige wat een christen aan desiderata op zak mag hebben.

De vermelding van Robert Frede als voorganger/celebrant afgelopen zondag in de oud-katholieke kathedrale kerk te Haarlem op youtube.com is onjuist. Via onderstaande link vind je een foto van mgr. dr. Dirk Jan (Dick) Schoon (vierde foto van boven).

https://seminarie.oudkatholiek.nl/algem ... /docenten/
zefyr

naam van Het Apostolisch Genootschap blijft ongewijzigd - het campagnebeleid beoogt het vergroten van de naamsbekendheid

Bericht door zefyr »

@allen,

De facebookpagina 'Apostolische Heiligdommen' berichtte vanmiddag het onderstaande.

"Naamsverandering Apostolisch Genootschap.
Binnen het Apostolisch Genootschap is in de afgelopen tijd een discussie gevoerd over een eventuele naamsverandering. Hierover is ook een enquête onder de leden gehouden...
In de landelijke mededelingen van 13 juni j.l. is meegedeeld dat er geen dringende noodzaak is tot verandering van de huidige naam en dat er nu zal worden ingezet op een campagne om de naamsbekendheid landelijk te vergroten.
Dus 't Apostolisch Genootschap blijft bestaan!
Inmiddels staat er een petitie online (initiatief van een groep betrokken ouders uit Den Haag) die het hier niet mee eens zijn. Zij vinden dat de vlag de lading zou moeten dekken en dat er wèl een andere naam zou moeten komen...
https://www.petitie24.nl/.../een-naam-v ... e-toekomst"
Baldwins51

Re: Een nieuwe naam voor Het Apostolisch Genootschap?

Bericht door Baldwins51 »

Na de enquête die kortgeleden door het ApGenbestuur werd georganiseerd hebben nu ook broeders en zusters uit de gemeenschap Den Haag een initiatief ontplooid. Ze vinden dat de naam Apostolisch Genootschap de lading niet meer dekt en hebben een petitie gestart. Zie: https://www.petitie24.nl/petitie/5345/e ... e-toekomst
TjerkB

Bericht door TjerkB »

Baldwins51 schreef: zo 23 jun 2024, 17:54 Na de enquête die kortgeleden door het ApGenbestuur werd georganiseerd hebben nu ook broeders en zusters uit de gemeenschap Den Haag een initiatief ontplooid. Ze vinden dat de naam Apostolisch Genootschap de lading niet meer dekt en hebben een petitie gestart.

(...)

@Baldwins51

Ik stel voor de naam overtuigd te veranderen in "Thuiskomen 2024 - Genootschap voor zingeving in oprechte verbondenheid", afgekort "2024". Twintig-vierentwintig dus. Juist dit jaartal als naamgevende markering helpt eenieder om een aansprekende inhoudrijke switch te ondervinden.

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: ma 24 jun 2024, 09:12(...)
Ik stel voor de naam overtuigd te veranderen in "Thuiskomen 2024 - Genootschap voor zingeving in oprechte verbondenheid", afgekort "2024". Twintig-vierentwintig dus. Juist dit jaartal als naamgevende markering helpt eenieder om een aansprekende inhoudrijke switch te ondervinden.

(...)

@all

Het was vroeg vanochtend, rond vieren, toen het bewuste idee bij mij opkwam voor een nieuwe naam. Laat ik het direct maar even opschrijven, dacht ik: genootschap voor zingeving in oprechte verbondenheid. De apostolische beweging die ons verbindt met wat wij erover kunnen nalezen in de Bijbel, laat zien hoe bemoedigend het is om in liefde en waarheid met elkaar te willen omgaan. Betekenisvolle dwarsverbanden tussen mensen vallen en staan immers met een zuivere intentie. Elk mens heeft baat bij een plek waar hij of zij thuis kan zijn, niet eenzaam en alleen, maar samen met anderen voor wie het net zo belangrijk is om tot rust te komen en om elkaar ook te verrijken.

Met die uitgangsgedachte kan er veel moois ontstaan. Wat in het verleden niet heeft gewerkt, is de idolate verering van enkelingen want daarbij zien wij al te gemakkelijk anderen over het hoofd. Vandaar nu een doorstart, doelbewust om ieders persoonlijke waardigheid voor ogen te houden. Samenkomsten, in welke kleinere of grotere opzet dan ook, beogen dan de onderlinge harmonie. Afhankelijk van de mogelijkheden en van ieders spontane inbreng, kunnen er telkens weer nieuwe initiatieven worden uitgewerkt die eraan meehelpen dat elke betrokkene in het leven staande blijft. Waar het eenvoudig om gaat, laat zich wellicht het best illustreren aan de hand van het volgende...

Afbeelding

“En ring av gull, en riktig stor. Med plass til alle hender.
Der ingen er først, der ingen er størst, der ingen er sist, der ingen er minst.
Der alle sammen er venner.”

"Een gouden ring, eentje heel groot. Met ruimte voor alle handen.
Waar niemand de eerste is, niemand is de grootste, niemand is de laatste, niemand is de minste.
Waar iedereen vrienden is."

Groet,
TjerkB
Alexander

Bericht door Alexander »

Goed dat de petitie vanuit Den Haag is gestart. Deze petitie steun ik van harte. De naam moet de echt de lading dekken. Kennelijk heeft het bestuur onvoldoende voeling wat er leeft. De weg om tot een naam die de lading dekt vereist mijns inziens herbronning van het gedachtegoed.

Alexander
Baldwins51

Bericht door Baldwins51 »

Een naamassociatie onderzoek gaat over de associaties die een naam of merk oproept. Als je wilt onderzoeken of mensen een naam willen behouden of veranderen, moet je heel andere vragen stellen. Nu dreigt een beslissing genomen te worden o.b.v. een niet passende vraagstelling. Dat lijkt me zeer onverstandig als je vervolgens een hoop geld wilt uitgeven aan een campagne m.b.t. naamsbekendheid.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”