@allen,
Op Facebookpagina Apostolische Heiligdommen is vandaag onderstaande gepubliceerd.
"Apostolisch Genootschap, leden-aantal
Omdat naar aanleiding van mijn vorige bericht met daarin de SILA gegevens over de leden van de Nieuw-Apostolische Kerk, er interesse kwam naar een zelfde soort informatie over het Apostolisch Genootschap plaats ik hier nu wat ik daarvan weet. Voor alle duidelijkheid: SILA houdt van het Apostolisch Genootschap geen gegevens bij. Bron van de hieronder genoemde cijfers is dus in meeste gevallen een periodiek of de website van 't Apostolisch Genootschap.
Het eerste cijfer betreft het aantal leden van het Apostolisch Genootschap, oktober 2023:
10.498 leden
1.255 sympathisanten
11.753 totaal (stand oktober 2023)
Bron: ledendag op 7 oktober 2023 in gebouw 'de Basis' te Rotterdam (Robert vd Woude).
De cijfers hierna komen uit 'Ons Maandblad'
1950: 26.470
1955: 26.142
1960: 26.434
1965: 26.821
1970: 27.229
1975: 26.175
1980: 25.216
1985: 24.279
1990: 23.305
1994: 22.981
2024: 10.409
Het laatste cijfer is het totaal van alle leden aantallen van de 61 gemeenten, onlangs door mijzelf bij elkaar opgeteld zie link hieronder:
https://www.facebook.com/share/p/oMiDisPkcNkmYCdv/
Overigens is in het Apostolisch Genootschap momenteel de grootste teruggang al zeker een decennium lang te wijten aan sterfteoverschot.
Er gaan jaarlijks véél meer mensen dood dan dat er worden geboren. De grootste 'actieve uitstroom', dat wil zeggen 'opzegging van het lidmaatschap' heeft plaatsgevonden tussen 2001 en 2011. Tijdens het apostolaat van Dick Riemers. In die periode van 10 jaar onttrokken zich velen aan het Apostolisch Genootschap, het aantal leden liep terug van 22.000 leden naar 16.500. Een teruggang van 5500 leden, wat onmogelijk alleen aan het sterfteoverschot kan hebben gelegen. Uit m'n eigen waarneming
(in zeker 8 gemeenschappen in 't land destijds) waren dàt (2001-2011) de jaren met de meeste onttrekkingen. Hierna stabiliseerde zich 't wel enigzins en was erna vooral 't geboorte-tekort weer de reden van nog verdere teruggang."
ledenaantal van het Apostolisch Genootschap
Re: ledenaantal van het Apostolisch Genootschap
ZwartSchaap schreef: ↑wo 03 jul 2024, 21:09(...)
Gedurende de zeer moeilijke periode waarin Apostel Jochems naast D.Apostel Van Oosbree
werkte (1939-1946) kon hij niet openlijk tegen de steeds verder dwalende Van Oosbree verzet aantekenen.
(...)
Uit: Bericht op "wo 03 jul 2024, 21:09", in de thread "Een nieuwe naam voor Het Apostolisch Genootschap?"
@ZwartSchaap
@all
Terwijl er zich achter de coulissen op die manier weinig zegenrijke ontwikkelingen voltrokken, werd in de gemeenschap een lied gezongen als...
- TjerkB schreef: ↑di 11 apr 2023, 11:20(...)
Alle bedoelde "Klänge der Heimat" ten spijt en in weerwil van het vele wat vanuit een rechtschapen hart tot in lengte van dagen van waarde blijft, zijn dienaren die leiding geven toch geregeld bezweken voor de verleiding hun hand te overspelen. Slachtoffers werden aan hun lot overgelaten:
TjerkB schreef: ↑za 01 apr 2023, 16:40(...)
Zo'n veertien jaar geleden kwam ik in Duitsland via het toenmalige internetplatform NAKtuell in contact met een forumdeelnemer die net als ik zich afvroeg hoe het toch komt dat wij ons getuigen voelden van een soort van eigentijdse heropvoering van de babylonische spraakverwarring: wat is er feitelijk gebeurd waardoor in het apostolische werk het "lichaam van Christus" voor ons gevoelsmatig uiteenvalt en wij elkaar verliezen?
Let wel - wij vroegen ons dit werkelijk oprecht af want het was ons heel veel waard om "in het doen van Zijn wil" onze vreugde te blijven vinden:
Heer! Maak mij sterk en leer mij overwinnen, wat mijne ziel nog aan de aarde bindt,
opdat 'k als heer en meester mijner zinnen in 't doen van Uwen wil mijn vreugde vind'.
Nu ik op al die jaren en zelfs nog verder terug kan kijken, is dit welbeschouwd constant de enige reden geweest van welk forumberaad dan ook. Het bijzondere was toen echter dat "het demasqué der benedictiën" zich voor ons beiden op wonderbaarlijke wijze overtuigend liet ophelderen. Wij kwamen namelijk verrassend uit bij een opmerkelijk geschrift van Henry Drummond, een van de apostelen en grondleggers van de Katholiek Apostolische Kerk. Op pagina 42 van dit in het Duits vertaalde document lazen wij: "Das Versagen der Liebe ist die Verneinung des Geistes." (...)
Dát is het, zo drong het onmiddellijk tot ons door. Juist dáárdoor waren bij de internationale (nieuw-apostolische) kerkleiding de harten verhard geraakt. Omdat ik inzag hoe men op allerlei manieren vastliep, blééf ik moeite doen om juist het kerkbestuur op andere gedachten te brengen
(...)
Uit: Bericht op "za 01 apr 2023, 16:40", in de thread "Gerrit Sepers"
(...)
Uit: Bericht op "di 11 apr 2023, 11:20", in de thread "Meinem Gott gewidmet... " - TjerkB schreef: ↑do 11 jul 2024, 14:14(...)
Een en ander combinerend, kwam ik uit bij wat ik las in het boek over Gaslighting: "Als je van iemand houdt, wil je zijn/haar pijn verlichten."
Het raakte mij namelijk, toen ik erover nadacht wat er in de afgelopen week toch écht was gebeurd:
(...)
... iemand lijdt pijn, uit onverwachte hoek komt daar een mokerslag overheen en dan slaat vanuit diezelfde hoek ook nog de machtsdynamiek toe!
(...)
Naar mijn vaste overtuiging is het met name ook tegen die achtergrond dat in het apostolische werk tallozen van elkaar vervreemd zijn geraakt.
(...)
Uit: Bericht op "", in de thread "Weigeren van het sluiten van het levensboek in het apostolisch genootschap"
Mag ik daarom het volgende in overweging geven?
- [10] Ik ben nu niet bij u, maar schrijf u dit alles om bij mijn bezoek niet streng te hoeven optreden, want het gezag dat de Heer mij heeft gegeven is bedoeld om op te bouwen, niet om af te breken.
[11] Tot slot, broeders en zusters, wees verheugd. Beter uw leven, neem mijn vermaningen ter harte, wees eensgezind, leef in vrede met elkaar – dan zal de God van de liefde en de vrede met u zijn. [12] Groet elkaar met een heilige kus. Alle heiligen die hier zijn laten u groeten.
[13] De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de heilige Geest zij met u allen.
Uit: 2 Korintiërs 13 (NBV21)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
-
Het vreemde is dat het jaarverslag 2023 van het genootschap hele andere cijfers laat zien:
Op 31-12-2022:
--183 aspirant lidmaten
-2311 jeugdlidmaten
-8608 lidmaten
-1330 sympathisanten
------ +
12432 totaal
Op 31-12-2023:
--169 aspirant lidmaten
-2278 jeugdlidmaten
-8268 lidmaten
13452 sympathisanten
------ +
12067 totaal
Een stijging van het aantal leden tussen oktober 2023 en december 2023 met 314 is ongeloofwaardig, omdat er over het hele kalenderjaar 2023 een daling is van 365. Het kan toch niet zo zijn dat de cijfers van bestuurslid Robert van der Woude in oktober 2023 klopten en dat er fouten staan in het officiële ANBI-jaarverslag, dat wettelijk verplicht o.b.v. fiscale wetgeving?
@zefyr en anderen:
Uit de jaarverslagen van de afgelopen jaren is de stand van het aantal leden van het genootschap als volgt (stand eind van het betreffende jaar):
2017: 14568
2018: 14201
2019: 13884
2020: 13533
2021: 12990
2022: 12432
Uit de Stroom blijkt dat het aantal overlijdens tussen de 60 en 65 per kwartaal is; het aantal geboortes is onder de 10 per kwartaal. Daarmee is impliciet het aantal opzeggingen de tweede oorzaak van de daling. Alleen in 2022 - het jaar waarin de twee landelijke voorgangers zijn benoemd - is het aantal opzeggingen groter dan het aantal overlijdens.
Alexander
Uit de jaarverslagen van de afgelopen jaren is de stand van het aantal leden van het genootschap als volgt (stand eind van het betreffende jaar):
2017: 14568
2018: 14201
2019: 13884
2020: 13533
2021: 12990
2022: 12432
Uit de Stroom blijkt dat het aantal overlijdens tussen de 60 en 65 per kwartaal is; het aantal geboortes is onder de 10 per kwartaal. Daarmee is impliciet het aantal opzeggingen de tweede oorzaak van de daling. Alleen in 2022 - het jaar waarin de twee landelijke voorgangers zijn benoemd - is het aantal opzeggingen groter dan het aantal overlijdens.
Alexander