Jabob65 schreef: ↑zo 15 jun 2025, 09:10(...)
... dan raken we ook de kern van zoiets 'je moet dingen achter je laten', zeker in repressieve omgevingen worden zulke woorden al snel gebruikt maar men weet nu zoveel over trauma dat zulks heel onverstandig is, niet goed gekanaliseerde emotie wordt opgeslagen en kan later voor de nodige klachten zorgen
(...)
Daarom eigenlijk veel beter om naar de pijn te kijken, deze waar te nemen, zodat er vanuit begrip en zachtheid kans is op het helen van de wonden.
(...)
TjerkB schreef: ↑zo 29 jun 2025, 14:24(...)
Rond de kerst kreeg ik van een welzijnsorganisatie enkele QR-codes cadeau waarmee ik in mijn eigen regio iets zou kunnen kopen of bestellen.
(...)
... van een ander boek hoopte ik dat het af was en intussen ook te koop.
(...)
... over de inhoud (gedachten over geloof, geweld en vrede) valt véél méér te melden...
(...)
@Jabob65
@all
Meer toepasselijk, gezien ons forumberaad tot nu toe én actueler over alle momentele brandhaarden in de wereld, kan een boek bijna niet zijn, is wat ik intussen samenvattend kan zeggen! Ook neemt dit boek ons mee met hoe het christendom zich ontwikkelde, door de eeuwen heen. Ik sta er helemaal versteld van wat er met 200 pagina's, verdeeld over een aantal leesbare hoofdstukken, overzichtelijk kan worden opgehelderd.
Toch besef ik ook, wanneer ik zoiets kenbaar maak, dat vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk mogelijk velen zullen opmerken: waar gáát dit nog over? Immers, omdat ikzelf bijna 50 jaar één van de gemeenteleden was en ik zelfs een dienstbetrekking had bij de kerk, ben ik bekend met hoe menigeen denk en voelt:
TjerkB schreef: ↑za 18 jan 2025, 10:51(...)
De meesten van ons kennen vast de onderstaande versregels wel:
- 'k Wil dus ijlen; elk verwijlen
leidt van 't doel voorwaar!
Want wie aan het doel niet hecht,
heeft verbeurd zijn kroningsrecht.
Het verleden is betreden,
voorwaarts richt ik mij.
Bron: Tweede couplet van lied 276, NAK-gezangboek ("Ik wil streven dat mijn leven Gode zij gewijd")
Geregeld zongen wij dit lied en wat "het verleden" betreft, wist je: de vrouw van Lot veranderde in een zoutpilaar toen zij omkeek (Gen. 19: 26). Wij keken dus wel uit! Gods "tijdovereenkomstige woord" liet ons "uit genade" ver vooruit blikken.
(...)
Uit: Bericht op "za 18 jan 2025, 10:51", in de thread "Herinnering aan een huisbezoek"
Echter, op de vorige pagina van deze thread herinnerde ik aan het lied "Neeg'nennegentig schapen" want ooit had een nieuw-apostolische opziener in een interview min of meer schouderophalend gereageerd toen hem een vraag werd gesteld over enkele honderden zielen, die er de aandacht op hadden gevestigd in hun kerk toch echt gezondheidsklachten te hebben ontwikkeld. "Ach, dat waren er maar een paar honderd", zo ongeveer wimpelde deze opziener dat thema toen af. Maar ík vond dat ronduit verbijsterend. Het aangehaalde lied heeft twee coupletten. Beide keren handelt het over "Neeg'nennegentig schapen", bij elkaar dus 198. En als er dan 200 gewond zijn, kijk je dan de andere kant op?!
Nog altijd vind ik het beschamend dat "wij" dan bijna onnadenkend in een soort van modus schoten van: o, dat is een zaak voor de dienaren. Aan hen waren de ambtsgaven toevertrouwd om, voor zover sommigen met hun problemen daar nog voor openstonden, vertrouwelijke gesprekken met ze aan te gaan. Van "ons" werd alleen verwacht dat wij daarvoor oprecht biddende handen hadden, en respect voor de in onze dienaren gegeven "hand van leiding". Meer niet, in feite. "Wij" hoorden ons in elk geval nergens mee te bemoeien. Ieder had gewoon zijn of haar eigen plaats in te nemen. In het koor, achter het orgel, bij de zondagsschool, enzovoort. Maar ik vertelde al dat ikzelf ook in loondienst voor de kerk werkzaam ben geweest. Dan handelt het in je doen en denken, binnen en buiten kantooruren, op bijna alle dagen in de week over: de kerk. Hoe één van mijn collega's, een en andermaal in het dagblad Trouw, terugblikte op díens nieuw-apostolische arbeidsverleden, is wel bekend.
Dus, terwijl de dienaren ervan uitgingen dat het "ons" als kinderen Gods voldoende duidelijk was dat het aankwam op de navolging, en "wij" ook wel wisten dat Jezus zich al had afgevraagd of hij bij zijn wederkomst op aarde nog geloof zou vinden (vgl. Lucas 18: 8), moest de nadruk liggen op ieders persoonlijke strijd om in te gaan, door de smalle poort (vgl. Lucas 13: 24). Ieder voor zich en de dienaren plus God voor allen.
Althans, "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" waarbij er onderscheid viel te maken tussen hogere en lagere dienaren, en overigen, los vanzelf van afvalligen en andersdenkenden. Ook werden "wij" geacht het verschil te kennen tussen schepselen van God en kinderen van God. Dat laatste werd je pas als je aan je voorhoofd was verzegeld door een nieuw-apostolische apostel, mits deze verbonden is met de stamapostel. Niet onbelangrijk hierbij is het dan uiteraard hoe diens positie als een gezaghebbende bron vanuit het Evangelie verankerd werd in: Gods werk. Door het onbedoelde overlijden destijds van stamapostel Johann Gottfried Bischoff bleef er op dit punt aan de geloofsleer constant iets knagen. Hadden "de machthebbers" zichzelf hiermee tot manipulatie van de bij hun kerkgenootschap aangesloten leden geen instrument toegeëigend?
Het antwoord daarop is, helaas: ja.
Ondertussen mag het dan wel zo zijn dat in de gemeenschap alles zo z'n gangetje gaat, maar Godsgezanten; zijn dat wel zúlke machthebbers? Is dát het werk van God en laat Hij die de Zijnen kent, ze vanuit internationale machtscentra in- en zonder pardon uitschrijven in kerkregisters?
Nee.
Het Evangelie is niet déze geloofsleer en deze geloofsleer is níet het Evangelie. Nee, heus niet alles binnen het machtsbestel was goed bedoeld. Een Berater des Stammapostels werd ingevlogen bij de totstandkoming van het nieuw-apostolische gouden kalf, de zaligmakende catechismus:
TjerkB schreef: ↑ma 13 jun 2016, 16:54(...)
Ik heb er toen direct een paar tientjes tegenaan gegooid. Vervolgens las ik het vermaledijde meesterwerk zowat in één adem uit en wist ik ook onmiddellijk wat de zwakste schakel erin was:
TjerkB schreef:(...)
Nogmaals, de nieuw-apostolische geloofsleer valt en staat bij slechts één enkele zinsnede in de catechismus: "Ab 1897 bildete sich das Stammapostelamt als das führende Amt der Kirche heraus, das Friedrich Krebs bis zu seinem Tod im Jahr 1905 bekleidete." Hoe dit in zijn werk is gegaan, schijnt niemand te mogen weten.
(...)
De nieuw-apostolische machthebbers zijn makelaars in woorden, woorden en nóg eens woorden. Van hun nietszeggende zegen zal nimmer iemand wijzer worden.
Daarom, wie zich in deze kerk onheus bejegend voelt door op enigerlei wijze het slachtoffer te zijn geworden van psychische onderdrukking, doet er verstandig aan niet langer te verwachten dat boosdoeners berouw zullen tonen. Heus, bij oprecht berouw zullen de verantwoordelijken eerst hun machtsbestel moeten prijsgeven.
(...)
Uit: Bericht op "Wo 26 Nov 2014, 20:24" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
Zie ook het bericht op "Zo 07 Feb 2016, 16:38" in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"
Het komt er dus op neer dat de internationale bestuursvoorzitter bij dit kerkgenootschap eigener autoriteit zich goddelijk gezag en kerkelijke macht liet aanmeten!
Eén van de kenmerken van een sekte is dat er zo'n enorme hoeveelheid informatie op de gelovigen wordt afgevuurd, dat het de betrokkenen overweldigt, vermurwt. Welnu, hetzelfde zien wij bij de Nieuw-Apostolische Kerk. Hoe vaak men de ideologie ook een ander verfje geeft; vragenstellers in deze kerk worden... weggepest.
Gerrit Sepers schreef: "Man muss bedenken dass die Amtsstruktur in der NAK rein militaristisch war. Diese Struktur hat sich bis heute nicht geändert." Dan kun je als Jan Soldaat twee dingen doen: vrijwillig je tijd uitdienen in een keurslijf of alsnog het element opzoeken waarin God je had willen zegenen - Zijn vrijheid...
Hoe flitsend en eigentijds de Nieuw-Apostolische Kerk tegenwoordig -via het Internet- zich ook weet te presenteren en hoe trots het sommigen in eerste instantie misschien ook maakt; we zullen er doorheen moeten prikken: deze kerk bestaat uit "twee gescheiden werelden, met de districsdienaren er tussenin".
- Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen?
Uit: Handelingen 15: 10 (NBV)
U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.
Uit: Romeinen 8: 15 (NBV)
U bent gekocht en betaald, dus wees geen slaven van mensen.
Uit: 1 Korintiërs 7: 23 (NBV)
(...)
Uit: Bericht op ma 13 jun 2016, 16:54", in de thread "Gerrit Sepers"
Zojuist gaf ik al aan dat de gedachte kan postvatten: waar gáát dit nog over? Mag ik dan ook wijzen op "handelingsverlegenheid" in de jaren '90?
BakEenEi schreef: ↑wo 21 sep 2011, 12:25(...)
Gottesdienst vom 17.3.1991 in Aarau, Aussagen des Stammapostels R. Fehr:
"Das Wort "Kritik" steht nirgends in der Bibel. Also hat es bei uns im Werk
Gottes auch nichts zu suchen (siehe Unsere Familie Nr. 12, 20.6.1991, Seite 7).
Bron: http://waechterstimme.orgfree.com/thema10.htmlEen andere uitspraak van stamapostel Fehr die tot verontwaardiging heeft geleid, was: "Wir lassen uns nicht auf die Anklagebank setzen". Zie onder:Dazu schreibt Fehr u.a. auf S. 40/41:
"Ein Bezirksapostel meinte mal: Eigentlich müssen wir manchen Kritikern auch dankbar sein. Sie haben gewisse Prozesse in der inner- und ausserkirchlichen Entwicklung bei uns beschleunigt! Früher wäre ein solches Statement unmöglich gewesen. Aber vieles andere an vielen anderen Orten auch nicht.
Ich sagte deshalb in einem Gottesdienst [op 18 mei 1997; BEE] ganz offiziell: Konstruktive Kritik nehmen wir zu Herzen, unberechtigte Kritik nehmen wir zur Kenntnis!
Aber das war für uns alle ein Lernprozess. Und wenn dann manchmal etwas "unter die Gürtellinie" ging, konnte ich auch mal emotional reagieren. So äusserte ich einmal in einem Gottesdienst [op 17 maart 1991; BEE] etwas unglücklich, dass das Wort Kritik in der Bibel nicht vorkommt und bei uns keinen Platz hat. Welche Aufregung aber entstand da in vielen Foren über alles, was auch nicht in der Bibel gefunden wird und doch bei uns Platz habe."
Bron: http://20402.dynamicboard.de/t963f17-R- ... ers-3.html
(...)Nun zu Dir selber: Im Gottesdienst vom 10. Dezember 1995 in Nuertingen hast Du an-
laesslich Deiner Stellungnahme zur Kritik an der Neuapostolischen Kirche den Satz ge-
praegt: "Wir lassen uns nicht auf die Anklagebank setzen". Du hast mit Deiner Aus-
sage sehr treffend die stammapostolische Haltung der letzten 100 Jahre widergegeben.
Aber leider entspricht sie mit Sicherheit nicht der Jesulehre, und dieser Satz entstammt
auch nicht dem Heiligen Geist. Du hast Dir in den vergangenen Jahren am Altar einige
Unzulaenglichkeiten zuschulden kommen lassen, (obwohl Du die Inhalte Deiner Predigt
leider vorbereitest), die nicht laenger uebersehen werden duerfen.
Bron: http://www.apostolischekritiek.nl/BRIEV ... 20FEHR.htm
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "Wo 21 Sep 2011, 12:25", in de thread "Andere kerken, anders dan de NAK, schieten tekort"
Zie aldaar evt. tevens het bericht op "01 jul 2013, 17:41", in de thread "Stamapostel Richard Fehr overleden"
[wordt vervolgd]
Groet,
TjerkB