TjerkB schreef: ↑vr 07 mei 2021, 10:00
TjerkB schreef: ↑vr 07 mei 2021, 07:15(...)
Robin Brouwer heeft kort voor zijn dood iets heel bijzonders nagelaten, zoals blijkt uit het gisteren op de website apostelkinderen.nl verschenen artikel "
Apostolisch spiergeheugen"; een diepdoordacht betoog waarin hij de "apostolische pijn" onthullend diagnosticeert.
(...)
(...)
Enkele passages:
- (...)
Wij leerden zwart-wit te denken.
(...)
Het is heel pijnlijk om te voelen dat er emoties, zoals de ontroering, in je opkomen die niet een echte vrije ontroering waren, maar uitingen zijn van een eerder aangelegd gevoelspatroon. Pijnlijk is het, juist omdat je merkt dat dit gevoel dat in je opkomt op dat moment, een bewijs is van het feit dat je je autonomie, je eigenwaarde, als mens hebt verwaarloosd. Hondentrouw.
(...)
Het eigenaardige is, dat ik al in 1980 op de Jongerenkring, wanneer wij het thema van de trouw met elkaar bespreken, zeg dat veel van de trouw waar wij in de gemeenschappen de mond vol van hebben, ‘hondentrouw’ is: dressuur.
(...)
Bij mij is dan een licht opgegaan: dat die trouw, dat gedrag, die liefde en warmte, niet voortkomen uit wat wij écht willen in die situaties, maar dat wij dit gedrag vertonen op basis van reflexen die wij aangeleerd hebben. Zijn wij eigenlijk wel waarachtig of acteren wij zonder dat we het door hebben?
(...)
Er was psychoanalyse voor nodig – vijf jaar – om de innerlijke dimensie van mijn apostolische vorming te kunnen onderzoeken. Ik merkte dat ik ‘gewired’ was.
(...)
Het Apgen was (en is deels nog steeds) geen reguliere religie of levensbeschouwelijke groepering. En dit komt juist door het feit dat de belevingsdimensie waar ik over geschreven heb zo belangrijk is. Een belevingssfeer waarin de grens tussen autonomie en het zelfstandig prijsgeven daarvan om tot een bepaald ‘beleven’ te komen, als een verborgen zwaard aanwezig is.
(...)
Er zit een hele dunne scheidslijn tussen wat het meisje met haar loverboy meemaakt en hoe de apostolische liefde in mij ‘gewekt’ is destijds. Met al die deskundigen die met dergelijke pubermeisjes te maken hebben, constateer ik dat dit geen liefde is. Het is geestelijk geweld.
(...)
@all
Anders dan Robin Brouwer (geb. 1960) had "blogger" Erik Z. (geb. 1962) blijkens diens "geloofsverhaal" geen last van een gevarenzone:
- (...)
Dat is wat apostolischen doen. Zoeken naar lijntjes. De naam Doorenspleet is mij bekend: de zus van mijn vader was getrouwd met een Doorenspleet, oom Lex. Bovendien was in de gemeente waar mijn opa en oma kerkten een voorganger die ook Doorenspleet heette, oom Otto, een oom weer van oom Lex. Maar verder kom ik niet. Renske is mij onbekend.
Het verhaal van haar komt mij daarentegen in vele opzichten bekend voor. De verhalen, de teksten, de ervaringen. Ja, ook ik was een Apostelkind. Ik moet hier echter direct bij opmerken dat die hele term "Apostelkind" mij dan weer onbekend is. Ik ben tenminste nooit zo genoemd, zover ik mij kan herinneren. Ik herinner me alleen een kinderlied waar de term in wordt gebruikt, maar bij mij is dit een regel uit een kinderlied gebleven en niet meer dan dat. De apostel heb ik ook nooit ervaren of benoemd als "vader" en het kussen van zijn foto, één van de scenes in het boek, is voor mij ondenkbaar. Blijkbaar had de apostel, alhoewel erg belangrijk in ons leven, toch een andere plek in ons gezin.
(...)
En apostel Slok, de apostel van mijn jeugd, stond voor mij, eerlijk gezegd, heel ver weg. Hij kwam eens in de zoveel jaar in de gemeente en dan was het vol en, ja, er waren veel emoties. Maar vervolgens was hij weer jaren uit beeld en verdween hij voor mij weer helemaal naar de achtergrond.
De apostolische traditie is veel groter dan alleen het verhaal van een individuele apostel. Het is het verhaal van vele, vaak eenvoudige gelovigen. Ook die verhalen zijn van belang en mis ik in het boek van Doorenspleet.
(...)
Bron:
Ik ben Apostolisch! - Blogbericht d.d.
09-04-2020
Uiteraard hebben beiden hun persoonlijke ervaringen even authentiek beschreven. Waar echter niet aan voorbij mag worden gegaan, is, dat er wel degelijk slachtoffers zijn gemaakt. Dat omstanders, om welke reden ook, dit niet hebben zien gebeuren, doet niets af aan de ernst van het toegebrachte psychische letsel. En laten wij bovendien zo reëel zijn hierbij in aanmerking te willen nemen dat de een gevoeliger kan zijn voor een spartaanse behandeling dan de ander. Ook in de olympische turnsport is dat immers wel gebleken - om maar een zijstraat te benoemen. Het is niet fijn als er met schouderophalen wordt gesproken over zielen, die, hoe onhandig ook, door geestelijk geweld (!) het in feite uitschreeuwen van de pijn. En voor slachtoffers, i.c. onze nááste medemensen, is het ronduit grievend als er opmerkingen worden gemaakt als
"waar twee kijven, hebben er vast twee schuld" of
"de waarheid zal wel in het midden liggen".
Er kunnen allerlei redenen zijn waarom zaken ons (zijn) ontgaan, maar gaat hier op
"wat niet weet, dat niet deert" ? Ik hoop van niet:
TjerkB schreef: ↑di 24 feb 2015, 09:38(...)
Het eerste wat ik vrijwel altijd meemaak als ik sporadisch in gesprek kom met broeders en zusters, die ik nog ken vanuit de tijd dat ikzelf ook lid was van de Nieuw-Apostolische Kerk, en als het dan gaat om "cultuurverschijnselen" zoals ik die schetste in
mijn vorige bericht, is,
dat men dan bijna haastig aangeeft dat er sindsdien heus al heel veel in de kerk is veranderd. Welke krant leest u, denk ik dan in de regel, en: achter welke pilaar bevindt zich tijdens de voorstelling uw zitplaats?!
(...)
Uit: Bericht op "
Di 24 Feb 2015, 10:38" in de thread "Der Fall Rohn"
In het Concertgebouw bleek mijn stoel zich inderdaad een keer achter een pilaar te bevinden. Die plek zal ik niet opnieuw reserveren:
- Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten.
Uit: 1 Korintiërs 13: 11 (NBV)
Wat mij van het ApGen-bestuur nu tegenvalt, is, dat men niet uit piëteit met het juiste gevoel voor urgentie recht doet aan de zielen die
"pijn uit dit verleden met zich meedragen", zoals het in de bestuursverklaring van 11 oktober 2020 zo aansprekend was geformuleerd. Ware empathie houdt natuurlijk wél in, dat men dan van de gepropageerde compassie werk maakt, maar schijnbaar liggen er sindsdien nog altijd herfstbladeren op de rails waardoor men in het weldoen amper vooruitkomt - dit in tegenstelling met marketingactiviteiten. Immers, er wordt stevig aan de weg getimmerd met allerhande filosofische proeverijen. Als altijd kunnen ouders de opvoeding van hun kinderen aan het ApGen overlaten. Fastfood klinkt als "vast goed". Doch let wel: op 11 oktober 2020 werd er slachtofferhulp toegezegd. Fascistische sentimenten hebben in het verleden meer kapot gemaakt dan het deze
Algemeen
Nut
Beogende
Instelling lief dient te zijn.
Voor zover achterhaalde feiten ons in de politieke agenda bij het ApGen terug laten bladeren, zijn het verwerven van maatschappelijke invloed en maatschappelijk aanzien de laatste 10 jaar leidend geweest, zulks -naar het schijnt- in combinatie met:
wie betaalt, bepaalt. Hierbij valt ook te denken aan de bij de Vrije Universiteit Amsterdam gefinancierde leerstoel. Bevreemdt het feitelijk niet in hoge mate dat een religieuze organisatie als het ApGen, waarbinnen sinds 1946 de levensbeschouwelijke opvattingen, deels onder ziekmakend naargeestig leiderschap, meermalen bijna fundamenteel zijn gewijzigd, tot in de wetenschappelijke wereld haar entree heeft gemaakt? In de achterliggende 75 jaar is er op de mengtafel van "apostolisch gedachtegoed" kwalijk met de schuifregelaars geëxperimenteerd. Als men naar eer en geweten in de samenleving wil participeren, verdienen zielen, die zich beschadigd weten, een betere behandeling...
Groet,
TjerkB