TjerkB schreef: ↑ma 20 jan 2025, 15:43(...)
In de theologie van de Nieuw-Apostolische Kerk is het een voornaam ding dat je je laat leiden door je "zegenaars" en dat je die gehoorzaamt, maar is er wel eens iemand die begrijpt dat dit in sommige situaties stuitend tegen elke verantwoordelijke pastorale zorgvuldigheid in gaat?
(...)
Gaat het echter mis, dan ben je in de Nieuw-Apostolische Kerk doorgaans reddeloos verloren want al jouw "dienaren" spreken met één mond. Er is géén klachtenregeling, géén vertrouwenspersoon, géén Raad van Toezicht; niets van dat alles. Dienaren ondersteunen uitsluitend zegenaars!!
(...)
@all
Het bovenstaande - is dat niet feitelijk ontstellend bedroevend want het is de wereld op z'n kop! Het doet mij denken aan Jesaja 5 en Matteüs 5:
- [1] Voor mijn geliefde wil ik zingen
het lied van mijn lief en zijn wijngaard.
Mijn geliefde had een wijngaard,
op een vruchtbare helling gelegen.
[2] Hij bewerkte de grond, haalde de stenen eruit
en plantte een edele druivensoort.
Hij bouwde er een wachttoren,
hakte ook een perskuip uit.
Hij verwachtte veel van zijn wijngaard,
maar die bracht slechts wrange druiven voort.
(...)
[7] (...) Hij verwachtte recht, maar oogstte onrecht,
Hij zocht rechtsbetrachting, maar vond rechtsverkrachting.
- [20] Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.
Hoe verhouden schijnheiligheid en zelfverheerlijking zicht tot de gezindheid van Christus Jezus en bleef het in de gemeenschap buiten de deur?
Jazeker, het is wijsheid achteraf om nu hier het inzicht neer te leggen dat de aansturing van cruciale ontwikkelingen beter anders had gekund. Maar het is en blíjft tragisch en het valt ook níet goed te praten dat er over de hoofden heen wordt geregeerd - volhardend; willens en wetens.
Achter de schermen konden er machtsbolwerken ontstaan. Die werden niet afgebroken doch juist voorzien van verdedigingswerken, wat tot intimiderende uitspraken leidde als "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden!"
Zorgen zijn hiervan thans de zegeningen, is mijn indruk. Natuurlijk, je kunt ervan wegkijken, erin... berusten; de gerechtigheid vaarwel zeggen.
Ik verzuchtte een keer als volgt...
BakEenEi schreef: ↑za 18 dec 2010, 19:45(...)
(...)
- Voor: Jou
Ze zeiden
wij hebben een levend geloof
want bij ons
blijven de wegwijzers
niet staan
waar ze staan
die gaan met je mee
nee
niet tot je er bent
maar gewoon
tot ze genoeg
van je hebben
fijn, he
vind ik ook niet
Van: Mij
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "Za 18 Dec 2010, 19:45", in de thread "Levend geloof"
Het kan haast niet anders dan, nadat stamapostel Richard Fehr ertoe had opgeroepen om, wat de geschiedenis betreft, de volle waarheid te belichten, dat sommigen op wier weg het lag om van de gevraagde rechtsbetrachting werk te maken, dit schaamteloos hebben belemmerd.
Als zoiets plaatsgrijpt, volgt er wel een wending, maar niet ten goede. In deze thread hebben wij ook gezien dat bijvoorbeeld de districtsoudste in ruste Frank Preusse hierdoor in de bres sprong voor diens ambtsopvolger, Thomas Feil. Velen weten hoe dat heeft uitgepakt: de "oppositie" werd neergeslagen! Ook dan kun je wegkijken; erin... berusten. Echter, wat achter de schermen machtsfiguren zich zoal hebben wensen te permitteren, grenst aan het ongelofelijke. Zonder eerst eens een gesprek aan te gaan, werd er op Bauke Moesker een advocaat afgestuurd; om maar één voorbeeld dichtbij huis te noemen. Een poosje geleden ging ik hierdoor eens na waarom dat voor mijzelf aanvoelt als hoogverraad (!):
- Levi schreef: ↑di 17 mar 2015, 08:08(...)
(...)● De leer van Jezus Christus en Zijn voorbeeldige werkzaamheid zijn voor ons dienen en leidinggeven in de Nieuw-Apostolische Kerk bindend en maatgevend voor de omgang met onze medemensen.
● Onze arbeid moet ertoe bijdragen dat alle gelovigen de eeuwige gemeenschap met God verkrijgen en op weg naar dat doel gelukkig worden.
● Beproefde zaken behouden wij. De impulsen die de Heilige Geest ons voor deze tijd geeft, zetten wij in de daad om.
● Wederzijds respect, openheid, bescheidenheid en discretie zijn voorwaarden voor een gezegende samenwerking en leiden tot een God welgevallige gemeenschap.
● Onze kerkelijke autoriteit wordt uitgeoefend in liefde, gerechtigheid en een voorbeeldig gedrag.
● De vrede bewaren wij door gebeden, gemeenschappelijke gesprekken en de wil tot verzoening.
● Wij belijden: God en Zijn werk zijn ons heilig!
Uit: Bericht op "di 17 mar 2015, 08:08", in de thread "Misbruik van geloof en vertrouwen" - TjerkB schreef: ↑do 19 sep 2024, 21:13(...)
- De kerk verzorgt haar gelovigen (...) in het bijzonder in de vorm van (...) gewetensvolle zielszorg en een door de geest van naastenliefde gedragen maatschappelijke zorg.
- Als ontstane conflicten niet kunnen worden opgelost, kan iedereen zich vol vertrouwen tot een hogere verantwoordelijke leidinggevende wenden.
- Berechtigte Kritik nehmen wir zu Herzen, unberechtigte zur Kenntnis
- Wir können nicht sechs Monate warten, um ein Wort in die Tat umzusetzen. Es gibt manchmal Konflikte in de Gemeinden, da können wir nicht sechs Monate warten, um sie zu lösen - das müssen wir sofort tun
- Schenke dem anderen dein Ohr! (...) Und wenn du die Geschichte schon fünfmal gehört hast, höre sie bitte ein sechstes Mal an.
- Er forderte seine Mitbrüder dazu auf, für jede einzelnen Seele in der Gemeinde zu kämpfen: für (...) die Komplizierten oder die mit Problemen Beladenen.
- Lasst uns immer bereit sein zur Versöhnung, immer wieder dem anderen die Hand entgegen strecken. Und wenn es fünfzig Mal nicht funktioniert hat, machen wir es einundfünfzig Mal.
- Was nicht sein darf, daß man keine Antwort gibt.
(...)
Uit: Bericht op "do 19 sep 2024, 21:13", in de thread "Wohin soll ich mich wenden (Franz Schubert) - opnieuw 'kalibreren' of...? Opmerkelijke vragen"
Allemaal holle frasen bij nader inzien - voor wie in en om "de gemeenschap" goed probeert op te letten en nietsvermoedend aandachtig luistert.
Wanneer er op zo'n manier nu echter nodeloos véél verwarring wordt gesticht, geeft in de Nieuw-Apostolische Kerk onverhoopt niemand thuis!
Andermaal, je kunt ervan wegkijken, erin... berusten. Maar geven wij hiermee dan niet toe aan mistroostige misère, zoals hieronder aangeduid?
- [14] Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? [15] Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, [16] en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin? [17] Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood.
Uit: Jakobus 2 (NBV21)
Het onderstaande - is dat níet de wereld op z'n kop?
TjerkB schreef: ↑ma 20 jan 2025, 15:43(...)
In de theologie van de Nieuw-Apostolische Kerk is het een voornaam ding dat je je laat leiden door je "zegenaars" en dat je die gehoorzaamt, maar is er wel eens iemand die begrijpt dat dit in sommige situaties stuitend tegen elke verantwoordelijke pastorale zorgvuldigheid in gaat?
(...)
Gaat het echter mis, dan ben je in de Nieuw-Apostolische Kerk doorgaans reddeloos verloren want al jouw "dienaren" spreken met één mond. Er is géén klachtenregeling, géén vertrouwenspersoon, géén Raad van Toezicht; niets van dat alles. Dienaren ondersteunen uitsluitend zegenaars!!
(...)
Groet,
TjerkB