Nieuw magazine 'VANDAAG' (Apostolisch Genootschap)

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
zefyr

Dagblad Trouw veegt vloer aan met 'Vandaag'

Bericht door zefyr »

"Het Apostolisch Genootschap heeft vorige week een magazine gelanceerd. Vandaag heet het. Ondertitel: over zingeving en levenskunst. Waar de toeschouwer van het werk van Helmantel kan denken: 't is niet direct te benoemen, maar hier zit een religieuze dimensie in, zou je bij deze uitgave van het Apostolisch Genootschap kunnen opmerken: direct te benoemen is het al helemaal niet, maar waar is hier überhaupt de religieuze dimensie gebleven? (...) Het colofon van Vandaag meldt dat het de lezers wil 'inspireren op zoek te gaan naar eigen levensvragen en na te denken over hun antwoorden daarop'. Over God, geloof of iets van de religieuze traditie waar het Apostolisch Genootschap uit voortkomt, gaat het in het blad in het geheel niet. Misschien komt het daardoor dat Vandaag niet heel veel meer is dan een oppervlakkige bundeling van tegeltjeswijsheden: 'Kom uit je schulp, je bent de moeite waard.' 'Het leven is een cadeau.' 'Als je doet waarvoor je bestemd bent, word je beloond.' 'Het leven is een ondoorgrondelijk mysterie.' 'Als je ervoor openstaat, bieden vrijwel alle situaties weer nieuwe mogelijkheden.' Er is allemaal weinig tegen in te brengen. Maar inspirerend of prikkelend wordt het niet. Dan liever Helmantel."

Bron: Trouw van maandag 13 juni 2016 (de Verdieping, Religie & Filosofie, rubriek 'Bladen', door Nico de Fijter)
ZwartSchaap

Re: Nieuw magazine 'VANDAAG' (Apostolisch Genootschap)

Bericht door ZwartSchaap »

@ All,

Het nieuwe blad met uitsluitend tegeltjes wijsheden, het verwonderd mij niet.
Hetzelfde ervaar ik als ik af en toe een dienst/viering meemaak bij het Ap.genootschap.
Zaken al geloof en religie zijn al sinds jaren slechts een zeer dun vernisje in de cultuur van
deze Apostolische tak.
Wat gezaaid is moet geoogst worden, Lambertus Slok wist er wel raad mee.
Binnen 2 jaar na de scheiding van 1946 was het veld al zodanig omgeploegd dat een vruchtbare
bodem voor gezonde religie en godsbeleving was vergiftigd.
Wat is overgebleven zijn humane mensen die de behoefte hebben elkaar steeds weer op te zoeken
in de plaatsen van samenkomst, niet de kerk, om antwoorden te vinden op levensvragen.
Persoonlijk hecht ik meer waarde aan een goede vriend/vriendin om mee uit te wisselen, voor geloofsversterking
en verdieping ga ik naar de kerk.

Groet ZwartSchaap
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”