lid Apostolisch Genootschap, Ysolde van der Klooster, 'clasht' in tv-programma B&B Vol Liefde (RTL4) met deelnemers

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
zefyr

lid Apostolisch Genootschap, Ysolde van der Klooster, 'clasht' in tv-programma B&B Vol Liefde (RTL4) met deelnemers

Bericht door zefyr »

@allen,

Vanavond werd weer eens duidelijk, dat in de perceptie van veel Nederlanders leden van het Apostolisch Genootschap behoren tot een sekte. Ysolde van der Klooster (49, donorassistente) was één van deelnemers in het tv-programma B&B Vol LIefde (RTL4), dat vanavond werd uitgezonden. Zij werd geconfronteerd met het negatieve beeld dat anderen hebben van het Apostolisch Genootschap: een (obscure) sekte. Obscure sekte is een pleonasme :roll: Het kwam tot een heftige botsing en harde confrontatie tussen Ysolde van der Klooster en de andere deelnemers...
TjerkB

Re: lid Apostolisch Genootschap, Ysolde van der Klooster, 'clasht' in tv-programma B&B Vol Liefde (RTL4) met deelnemers

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: ↑wo 14 jul 2021, 23:56(...)
Vanavond werd weer eens duidelijk, dat in de perceptie van veel Nederlanders leden van het Apostolisch Genootschap behoren tot een sekte.

(...)

@zefyr

Zo'n uitzending brengt de betrokken kandidaat natuurlijk nogal in verlegenheid, maar in dit geval sluit ik niet uit dat de feitelijk de Eglise Néoapostolique France werd bedoeld:
TjerkB schreef: ↑di 17 nov 2020, 16:14(...)
Wat ik mij best wel vaak heb afgevraagd, is, wát voor de nieuw-apostolische kerkleiding nu toch echt het motief is geweest om te willen aanschuiven bij de Raad van Kerken in Nederland. In Frankrijk maar ook in Duitsland kwam de kerk maar niet los van het imago van een kennelijke sekte. Dat was bekend, maar in Nederland speelde die onwelkome connotatie amper - totdat ook hier over de kerk negatieve berichtgeving opkwam, zoals via het voormalige Forum van Bauke Moesker. In eerste instantie betrof het toen openheid en eerlijkheid die men volhardend uit de weg ging over allerhande onterechte excommunicaties in het verleden van zielen die op enig moment in gewetensnood waren gekomen vanwege verplichtend opgelegde controversiële dogma's. Allengs werden in ons land vragenstellers en klokkenluiders echter geconfronteerd met intimidatiepraktijken, toen bij het kerkbestuur de loopgravenoorlog aan het licht kwam die men voerde tegen een ontslagen projectmedewerker en diens gezin. Hiermee riep de kerkleiding nog méér mi­sè­re af over zichzelf want op geen enkele wijze wist men tekenen te neutraliseren die wezen op zowel een gebrek aan governance als op financieel wanbeheer.

De betrekkingen die men vervolgens aanging met de Raad van Kerken in Nederland vielen dan ook niet los te zien van de ongetwijfeld vurigste doch onvervulde wens van de bestuurders in kwestie om voor hun organisatie een soort van "Persilschein" te verwerven. Het lidmaatschap van de Raad van Kerken in Nederland zal ons dat "kwaliteitslabel" opleveren, zo moet bij hen de gedachte zijn geweest.

(...)

Uit: Bericht op "di 17 nov 2020, 16:14" in de thread "NAK NL lid Raad van Kerken in NL"

What's in a name?, was destijds meestal wat er bij mij opkwam als het erom ging of ook de Nieuw-Apostolische Kerk een sekte was. Intussen kan ik er niet meer omheen. Eufemistisch uitgedrukt: het is er niet pluis. Net zo min als bij het Apostolisch Genootschap...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”