@allen,
Het dagblad Trouw publiceerde op woensdag 30 december jongstleden een uitgebreid artikel (Het is een wonder dat de kerk nog bestaat) over de stand van zaken in het Limburgse bisdom Roermond, waar bisschop Ron van den Hout de scepter zwaait (voorheen was hij bisschop van het bisdom Groningen-Leeuwarden).
Het bisdom Roermond telt 600.000 zielen (zo'n 60 procent van de bevolking is rooms-katholiek). Minder dan 18.000 rooms-katholieken gaan naar de kerk. In dit 2016 was dit 37.000. Bisschop Ron van den Hout verwacht, dat er op termijn van de circa 300 parochies 45 parochies overblijven. 90 procent van de parochies schrijft rode cijfers. Van alle Nederlandse bisdommen draagt het bisdom Roermond het minste bij via Kerkbalans.
Openheid van zaken: bisschop Ron van den Hout (bisdom Roermond) windt er geen doekjes om (Trouw 30 december 2024)
Re: Openheid van zaken: bisschop Ron van den Hout (bisdom Roermond) windt er geen doekjes om (Trouw 30 december 2024)
zefyr schreef: ↑di 31 dec 2024, 22:20(...)
Het dagblad Trouw publiceerde op woensdag 30 december jongstleden een uitgebreid artikel (Het is een wonder dat de kerk nog bestaat) over de stand van zaken in het Limburgse bisdom Roermond, waar bisschop Ron van den Hout de scepter zwaait (voorheen was hij bisschop van het bisdom Groningen-Leeuwarden).
(...)
@zefyr
In het bewuste krantenartikel viel mij iets op:
- Gezegende kerstbomen
Na enkele minuten voegt bisschop Ron van den Hout zich bij ons en
gaan we gezamenlijk de Munsterkerk binnen. In de Mariakapel treft de geestelijke opnieuw een bekende: een boomkweker, die recent enkele kerstbomen aan het bisdom schonk. “Vooraf heb ik die bomen bij hem thuis gezegend. Het doet me trouwens goed om te zien dat hij hier nu een kaars opsteekt.”
.- Pauselijke homozegen
(...)
De Nederlandse bisschoppen evenwel hebben van de pauselijke homozegen gemaakt: alleen bidden voor individuele homo’s. Is ons episcopaat wellicht roomser dan de paus? “Nou, nee. We laten mensen in irreguliere relaties niet alleen, dat moge duidelijk zijn.”
Uit betrouwbare bron valt te vernemen dat bisschop De Korte van ’s-Hertogenbosch een royalere homozegen had gewild. Klopt dat? “Ik kan niet op dit soort vragen ingaan, dat begrijpt u. Als bisschoppen hebben we één lijn getrokken.”
Kennelijk wordt er dus wél zonder meer "een stel" kerstbomen gezegend...
Groet,
TjerkB

"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
zesdelige documentaire over de RKK, de paus, het Vaticaan, de curie et cetera
@TjerkB,
Tja, het is treurig, dat het zegenen van een levensverbintenis tussen twee mensen van hetzelfde geslacht nog steeds in de RKK wordt geproblematiseerd. In reactionaire roomse kringen spreekt men van 'antropologische regressie'. In deze kringen gruwelt men bij de gedachte, dat een christen, die in transitie gaat/zich bevindt een zegen zou ontvangen, zoals dat wel mogelijk is in de Oud-Katholieke Kerk. Een vrouwelijke staffunctionaris van het roomse bisdom Rotterdam, die getrouwd was (én is!) met een man, die een paar jaar geleden in transitie ging stuitte op onbegrip en weerstand van de roomse kerkleiding. Deze vrouw besloot het huwelijk niet te laten ontbinden. Ze was én is vast besloten haar huwelijkspartner door dik-en-dun te steunen en het huwelijk voort te zetten. Deze vrouwelijke staffunctionaris is inmiddels niet meer werkzaam bij het Rotterdamse bisdom. Gelukkig heeft ze kerkelijk onderdak gevonden én gekregen in de Oud-Katholieke Kerk.
Ik raad je aan de zesdelige documentaire, waarin prof. dr. Rik Torfs de gemijterde prelaten en kardinalen bevraagd (of beter gezegd: op een elegante wijze op de 'grillplaat' legt), te bekijken en te beluisteren. Zet je schrap: soms komt een sympathieke gemijterde prelaat aan het woord, zoals bisschop Johan Bonny, maar veelal is het huiveringwekkend en ronduit stuitend - naar m'n onbescheiden mening.
https://npo.nl/start/serie/het-vaticaan ... an-de-kerk
Tja, het is treurig, dat het zegenen van een levensverbintenis tussen twee mensen van hetzelfde geslacht nog steeds in de RKK wordt geproblematiseerd. In reactionaire roomse kringen spreekt men van 'antropologische regressie'. In deze kringen gruwelt men bij de gedachte, dat een christen, die in transitie gaat/zich bevindt een zegen zou ontvangen, zoals dat wel mogelijk is in de Oud-Katholieke Kerk. Een vrouwelijke staffunctionaris van het roomse bisdom Rotterdam, die getrouwd was (én is!) met een man, die een paar jaar geleden in transitie ging stuitte op onbegrip en weerstand van de roomse kerkleiding. Deze vrouw besloot het huwelijk niet te laten ontbinden. Ze was én is vast besloten haar huwelijkspartner door dik-en-dun te steunen en het huwelijk voort te zetten. Deze vrouwelijke staffunctionaris is inmiddels niet meer werkzaam bij het Rotterdamse bisdom. Gelukkig heeft ze kerkelijk onderdak gevonden én gekregen in de Oud-Katholieke Kerk.
Ik raad je aan de zesdelige documentaire, waarin prof. dr. Rik Torfs de gemijterde prelaten en kardinalen bevraagd (of beter gezegd: op een elegante wijze op de 'grillplaat' legt), te bekijken en te beluisteren. Zet je schrap: soms komt een sympathieke gemijterde prelaat aan het woord, zoals bisschop Johan Bonny, maar veelal is het huiveringwekkend en ronduit stuitend - naar m'n onbescheiden mening.
https://npo.nl/start/serie/het-vaticaan ... an-de-kerk