gemiddeld aantal bezoekers van de dienst op zondagochtend van nieuw-apostolische gemeenten in Nederland

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
zefyr

gemiddeld aantal bezoekers van de dienst op zondagochtend van nieuw-apostolische gemeenten in Nederland

Bericht door zefyr »

@allen,

Uit betrouwbare bron heb ik onderstaande vernomen.

Gemiddelde opkomst gemeenten
Nieuw-Apostolische Kerk 2025

Noord-Holland 7 gemeenten
Alkmaar: 40
Amstelveen: 30
Amsterdam: 60
Den Helder: 20
Haarlem: 35
Hoorn: 50
Zaandam: 25
Totaal Noord-Holland: 260

Zuid-Holland 5 gemeenten
Den Haag: 25
Dordrecht: 30
Leiden: 30
Spijkenisse: 30
Rotterdam: 60
Totaal Zuid-Holland: 175

Zeeland 1 gemeente
Vlissingen: 25
Totaal Zeeland: 25

Brabant 5 gemeenten
Bergen op Zoom: 15
Breda: 20
Den Bosch: 30
Eindhoven: 35
Tilburg: 35
Totaal Brabant: 135

Limburg 1 gemeente
Landgraaf: 120
Totaal Limburg: 120

Gelderland 8 gemeenten
Apeldoorn: 80
Arnhem: 30
Doesburg: 25
Ede-Wageningen: 35
Nijmegen: 30
Veluwepoort-Harderwijk: 20
Voorthuizen: 35
Zutphen: 30
Totaal Gelderland: 285

Utrecht 3 gemeenten
Amersfoort: 40
Nieuwegein: 90
Woerden: 40
Totaal Utrecht: 170

Overijssel 3 gemeenten
Almelo: 30
Steenwijk: 15
Zwolle: 30
Totaal Overijssel: 75

Flevopolder 2 gemeenten
Emmeloord: 30
Lelystad: 30
Totaal Flevoland: 60

Friesland 4 gemeenten
Heerenveen: 20
Leeuwarden: 75
Lemmer: 30
Sneek: 80
Totaal Friesland: 205

Drenthe 5 gemeenten
Assen: 15
Emmen: 20
2e Exloërmond: 40
Hoogeveen: 20
Roden: 25
Totaal Drenthe: 120

Groningen 6 gemeenten
Appingedam-Delfzijl: 35
Froombosch: 20
Groningen: 35
Haren: 40
Hoogezand: 40
Veendam: 40
Totaal Groningen: 210

Totaal Nederland: 1840
TjerkB

Re: gemiddeld aantal bezoekers van de dienst op zondagochtend van nieuw-apostolische gemeenten in Nederland

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: do 30 jan 2025, 01:16(...)
Gemiddelde opkomst gemeenten
Nieuw-Apostolische Kerk 2025

(...)

@zefyr

Kan het ook zijn dat het hier de "gewenste opkomst" betreft in plaats van de "gemiddelde opkomst"? En: een kennelijke afronding op vijftallen.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
zefyr

Re: gemiddeld aantal bezoekers van de dienst op zondagochtend van nieuw-apostolische gemeenten in Nederland

Bericht door zefyr »

@TjerkB,

Ik heb me laten vertellen, dat deze cijfers zijn gebaseerd op visuele waarneming en ingewonnen informatie uit de nieuw-apostolische gemeenten. De afronding op vijftallen vertroebelt het beeld (voor mij) niet wezenlijk: de opkomst is in doorsnee belabberd (gemiddelde opkomst per nieuw-apostolische gemeente is amper 40!). Als je dan rekening houdt met de gemiddelde leeftijd vrees ik, dat het doek op termijn voor veel nieuw-apostolische gemeenten valt... De BV Vastgoed NAK NL krijgt het waarschijnlijk nog druk met de verkoop van kerkgebouwen.
zefyr

opkomst tijdens de districtsdienst van het district Noord-Nederland op zondag 26 januari 2025 te Roden

Bericht door zefyr »

@allen,

Gisteren publiceerde nak-nl.org onderstaand artikel.

https://www.nak-nl.org/db/8113639/Start ... d-in-Roden

Ik heb geprobeerd het aantal 'neuzen' van de kerkgangers te tellen op de foto van de kerkzaal. Waarschijnlijk is een deel van het totale aantal kerkgangers uit het zicht van de camera. M'n inschatting is, dat het totale aantal kerkgangers tijdens deze districtsdienst met districtsapostel Pöschel ongeveer 190-210 is. De optelsom van het gemiddelde aantal kerkgangers van de twaalf nieuw-apostolische gemeenten van dit district is 360. Ruwe schatting: 200/360x100 ofwel ongeveer 55% van de kerkgangers van de gemiddelde wekelijkse zondagsdienst nam deel aan deze districtsdienst.
TjerkB

Re: opkomst tijdens de districtsdienst van het district Noord-Nederland op zondag 26 januari 2025 te Roden

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: do 30 jan 2025, 13:37(...)
Gisteren publiceerde nak-nl.org onderstaand artikel.

https://www.nak-nl.org/db/8113639/Start ... d-in-Roden

(...)
De optelsom van het gemiddelde aantal kerkgangers van de twaalf nieuw-apostolische gemeenten van dit district is 360. Ruwe schatting: 200/360x100 ofwel ongeveer 55% van de kerkgangers van de gemiddelde wekelijkse zondagsdienst nam deel aan deze districtsdienst.

@zefyr

Inmiddels begrijp ik dat zielzorg min of meer neerkomt op invalidenzorg:
In zijn dienen begon districtsapostel P. eigenlijk al meteen erover dat de grootte van een gemeente niet uitmaakt (...)
De andere voet moet misschien een stapje meer doen en de handen kunnen helpen door de krukken vast te houden.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
zefyr

Bericht door zefyr »

@TjerkB,

Ik vind de argumentatie van districtsapostel Pöschel in deze niet steekhoudend. Wil het gemeenteleven kunnen groeien en bloeien dan is er simpelweg een minimaal aantal (betrokken!) gemeenteleden nodig. Zo niet, dan blaast de olifant het verhaaltje uit. Dat zien we al jarenlang om ons heen gebeuren. In het Evangelie naar Mattheüs 18:20 staat overigens niet vermeld, dat het niet meer dan drie mogen zijn.
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@zefyr
@all

De term invalidenzorg zal ongetwijfeld de ge­luids­bar­ri­è­re opmerkingen hebben doen trotseren als: zo bedoelde onze districtsapostel het niet. Het was trouwens vooraf al niet fijn om überhaupt zo'n indruk op te doen want wat zich voor onze ogen afspeelt is absoluut een en al tragiek.

Het is ronduit bedroevend dat het óók in de Nieuw-Apostolische Kerk heeft kunnen gebeuren dat zielen die meenden in het geloof samen op pad te zijn, van elkaar werden vervreemd. Anderen zijn schijnbaar al verder, maar ikzelf ben helemaal vooraan in het Evangelie blijven steken. Ik heb Liefde nog niet onder de knie. Ik zit dus feitelijk nog in de eerste klas. Wat mij vanuit de hoogte werd gedicteerd, snap ik daarom niet:

BakEenEi schreef: za 18 dec 2010, 19:51(...)
  • een zegenaar
    niet zomaar een
    maar een hoge

die zei tegen mij

uit den hoge

jouw godsbeeld
    is anders
    dan dat van mij

ik dacht
    welk mensbeeld
    heeft hij

daar in den hoge
(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "za 18 dec 2010, 19:51", in de thread "Omhoog gevallen"

Zie aldaar verder de thread "Fase 2: samen apostolisch!".

Groet,
TjerkB
zefyr

Bericht door zefyr »

@TjerkB,

Ach, je bent gewoonweg de eeuwige student ;)

@TjerkB, all,

In 2013 waren ongeveer 550 kerkgangers aanwezig bij de districtsdienst Noord-Nederland (voorheen de districten Groningen en Assen). Na twaalf jaar is de duikvlucht onstuitbaar gebleken. Onder het motto: minder, minder, minder.
TjerkB

Bericht door TjerkB »

1. BakEenEi schreef: vr 28 jan 2011, 19:40(...)
    ... was er een profetische gave voor nodig om te kunnen voorzien hoe het op 4 december 2007 wellicht zou uitpakken? Ik vind van niet! Juist omdat de ontwikkelingen mij toen al jaren verontrustten, hield ik deze gewoon bij door veel te lezen van wat er over de Nieuw-Apostolische Kerk wordt gepubliceerd. Zodoende was het voor mijzelf al in april 2007 duidelijk dat stamapostel Leber wat "de Boodschap van St.Ap. Bischoff" betreft op 4 december 2007 voet bij stuk zou houden. Daarvan had hij door de gezamenlijke districtsapostelen moeten worden weerhouden. Maar ja, zijn wens was nu eenmaal hun gebod.

De hiërarchische gezagsverhoudingen in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland kennende, geschiedde het in 2009 evenzo toen districtsapostel De Bruijn bij wijze van spreken nog maar één (onuitgesproken) wens had: verlos mij van (de door mijzelf veroorzaakte) problemen met Ronald Rohn. En ja hoor, zijn wens werd onder de "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland en overzeese gebiedsdelen op slag ieders gebod... Wie namelijk in zo'n situatie blijk geeft van enige aarzeling, wordt in dit machtsbestel door "een rechterhand" apart genomen en indringend in de ogen gekeken om te ontdekken wat de precieze impact kan zijn van die zorgelijke blijk van terughoudendheid. Alleen voor de meest loyaal ogende "hoge dienaren" is er daarna nog enige bevordering tot heerlijkheid in de broederkring denkbaar. Om even de gedachten te bepalen: een districtsapostel is in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk vele malen belangrijker dan een willekeurig gemeentelid, en wel in ongeveer de verhouding van 10 miljoen staat tot 20. Fouten van hooggeplaatsten zullen tot bijna elke prijs met alle beschikbare middelen, waaronder de mantel der liefde, worden toegedekt. Een "gewone broeder of zuster" daarentegen zal men nog een zetje meegeven, zodat alle Levieten die vervolgens de greppel passeren waarin betrokkene moest verdwijnen, er geen aanstoot aan nemen.

Ik weet wat ik zeg want in alle bescheidenheid: ik ken de organisatie toevallig vrij goed.

(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "28 jan 2011, 19:40", in de thread "Elders gelezen... "
  2. TjerkB schreef: do 30 jan 2025, 17:49(...)

De term invalidenzorg zal ongetwijfeld de ge­luids­bar­ri­è­re opmerkingen hebben doen trotseren als: zo bedoelde onze districtsapostel het niet.

(...)

@all

Vreemd genoeg voel ik mij er nog altijd ongemakkelijk bij als in antwoord op wat ons nog verontrust "apostolische kritiek" de boventoon voert. Ik denk trouwens dat wij er maar niet omheen moeten draaien waar dat aan ligt. Zie kortheidshalve het bericht hierboven van 28 januari 2011. In de Nieuw-Apostolische Kerk wordt immers van ingeschreven leden verwacht dat zij zich gedragen als de ondergeschikten van ambtsdragers.

Als op zo'n manier een ware verdeel- en heerspolitiek zich van het geloofsleven meester maakt, invalideert dat vroeg of laat de hele organisatie.

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 30 jan 2025, 17:49(...)
Het is ronduit bedroevend dat het óók in de Nieuw-Apostolische Kerk heeft kunnen gebeuren dat zielen die meenden in het geloof samen op pad te zijn, van elkaar werden vervreemd.

(...)
zefyr schreef: do 30 jan 2025, 19:21(...)
In 2013 waren ongeveer 550 kerkgangers aanwezig bij de districtsdienst Noord-Nederland (voorheen de districten Groningen en Assen). Na twaalf jaar is de duikvlucht onstuitbaar gebleken.

(...)

@zefyr
@all

Misschien verduidelijkt het onderstaande wat ik alsmaar meer ging missen:
  • [1] Omdat God ons in zijn barmhartigheid deze taak gegeven heeft, verzaken wij onze plicht niet. [2] Integendeel, we hebben ons afgekeerd van heimelijke lafheid: we gaan niet sluw te werk, vervalsen het woord van God niet, maar maken de waarheid openlijk bekend. Zo bevelen we ons ten overstaan van God aan bij ieders geweten. [3] Wanneer er dan toch nog een sluier ligt over het evangelie dat wij verkondigen, geldt dit alleen voor hen die verloren gaan: [4] de ongelovigen, van wie de gedachten door de god van deze wereld zijn verblind, waardoor ze het licht van het evangelie niet kunnen zien, de luister van Christus, die het beeld van God is. [5] Wij verkondigen niet onszelf, wij verkondigen dat Jezus Christus de Heer is en dat wij omwille van Hem uw dienaren zijn. [6] Want de God die heeft gezegd: ‘Uit de duisternis zal licht schijnen,’ heeft in ons hart het licht doen schijnen om ons te verlichten met de kennis van zijn luister, die afstraalt van het gezicht van Jezus Christus.

Uit: 2 Korintiërs 4 (NBV21)

Helaas veranderde hierop de kijk van kerkelijke autoriteiten verwarrend vaak. "Der Katechismus sei die Unterweisung in der christlichen Lehre". Wie echter krachtens het genadeverbond (!) ondertussen pleitte voor een naaste in nood, werd dat door diezelfde autoriteiten kwalijk genomen.

"It is mei sizzen net te dwaan!" Hoe (vaak) ik in voorkomende gevallen ook aandrong op barmhartigheid of gerechtigheid; men gaf NIET thuis... Zou het met het oog op "die Unterweisung in der christlichen Lehre" niet eerst en vooral aanbeveling verdienen onvoorwaardelijk lief te hebben?

Groet,
TjerkB
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”