Het is alweer (ruim) twee decennia geleden, dat de wijngaardsarbeid 'oude stijl', dat vooral bestond uit 'deurtje bellen', vaarwel is gezegd. Sinds begin/medio negentiger jaren van de vorige eeuw heeft de (internationale) NAK-leiding een heel register van andere mogelijkheden opengetrokken: open huis, concerten, events, public relations, lezingen, symposia, internet etcetera. In onze contreien heeft dit niet geleid tot (voldoende) aanwas (om de neergang te om te stuiten). Ambtsdragers op gemeentelijk niveau worden wekelijks geconfronteerd met de leegloop. Kerkdiensten onder leiding van een disctrictsvoorganger, opziener en/of (districts)apostel en stamapostel worden 'opgepimpt' (opgeschaald), maar op gemeentelijk niveau is de neergang niet (meer) te maskeren. In dit licht is het begrijpelijk, dat ambtsdragers op gemeentelijk niveau zoeken naar (nieuwe) mogelijkheden om de neergang te stuiten en buitenstaanders te interesseren in de NAK. Priester/voorganger Bert Molenaar (Nieuw-Apostolische Kerk Assen) ziet heel bijzondere mogelijkheden naar aanleiding van de jongste rellen in Haren.
Afgelopen zondag had priester/voorganger Bert Molenaar het ME-uniform ingeruild voor het zwarte ambtskostuum. Hij vertelde tijdens de kerkdienst in Assen, dat hij twee dagen eerder in Haren deel had uitgemaakt van een ME-eenheid in het kader van de bestrijding van de rellen in Haren. Het is genoegzaam bekend, dat het vorige week afgrijselijk uit de hand is gelopen in dit lommerrijke villadorp in het hoge Noorden. De aanleiding was een Facebook-uitnodiging die per ongeluk aan (tien)duizenden leden van Facebook was verstuurd door een onbedachtzame en naieve jongedame. Honderden jongeren, uit alle hoeken en gaten van Nederland, togen naar Haren om feest en/of amok te maken. Priester/voorganger Bert Molenaar vroeg zich openlijk af of een dergelijke Facebook-uitnodiging voor de NAK wellicht een kans biedt. Dus een religieuze variant op een X-Project-feestje... Mocht het in de NAK Assen (onverhoopt) uit de hand lopen, dan kan priester/voorganger Bert Molenaar het zwarte ambtskostuum rap verruilen voor een ME-uniform en erop los meppen. Het koor zingt dan 'Genade alleen'