Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door Levi »

all

Het eerstvolgende MEGA-EVENT werd al aangekondigd. Zie "Geht in alle Welt: Einladung zum Internationalen Jugendtag 2019" op de internationale NAK-website.
Brood en spelen werkt altijd.
De propaganda machine draait weer volop.
In 2019 nog 1500 actieve leden in Nederland?

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
In 2019 nog 1500 actieve leden in Nederland?

(...)
@Levi
@all

Op het voormalige Forum van Bauke Moesker las ik zojuist nog het volgende:
BakEenEi schreef:(...)
Een bijkomend probleem in de Nieuw-Apostolische Kerk is dat individuele gelovigen -door jarenlange indoctrinatie- amper nog beseffen dat zij in het werk Gods (!) géén decorstukken zijn die een kerkbestuur opstelt. Slechts weinigen voelen zich medeverantwoordelijk voor wat er in de hogere regionen van de organisatie -verplichtend- wordt verordonneerd; laat staan medeplichtig aan -door niet in te grijpen- gedoogd wanbeleid. Indirect koestert men als aangesloten leden op deze manier de rol van onwetenden. Maar tegelijkertijd dan kies je er dan wél voor stommetje te spelen c.q. géén waarde te hechten aan een gezond realiteitsbesef.

(...)
Wie niet wil dat op deze manier altijd alles maar bij het oude blijft en het aanzien van de kerk afneemt ondanks kunst- en vliegwerk, zoals door een Internationalen Kirchentag in München, heeft realiteitsbesef nodig!

Op allerlei plekken hebben mensen vanuit een grote betrokkenheid bij het apostolische werk, inmiddels gedurende een reeks van jaren, "op de uitkijk" gestaan. Bij Glaubenskultur-Magazine, NAKtuell en noem maar op. Hun waarnemingen, met liefde beschreven en via het Internet gedeeld, hebben ontzettend veel informatie opgeleverd. Spijtig genoeg is de nieuw-apostolische kerkleiding er alleen maar door "in de stress" geschoten. Dat het ledental in Europa in iets van 10 jaar tijd zowat is gehalveerd, schrijft men ondertussen toe aan externe omstandigheden. En de leden? Als dat leden waren van het lichaam van Christus, zouden ze nú ontwaken!

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 29 Nov 2013, 20:51", in de thread "Samen... "
Hoe tragisch ook; gedurende een lange reeks van jaren hebben velen in de Nieuw-Apostolische Kerk er uit alle macht voor gekozen om alleen maar oog te hebben voor zo veel mogelijk goedkeurende blikken van "hoge(re)" "dienaren". Dat was werkelijk zowat het enige wat er voor al dezen toe deed. Trots vervuld van eigenwaan verbeeldde men zich met één been alvast te zijn aangekomen in het voorportaal van de nieuw-apostolische hemel. Voor het overige namen betrokkenen vooral een afwachtende houding aan. In de tussentijd rekende men zich rijk met wat de nieuw-apostolische propagandamachine de goedgelovigen imponerend voorschotelde.

Wat er op deze manier precies gebeurt, doet denken aan wat er te lezen valt in Openbaring 3, namelijk...
  • [14] Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea:
    “Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping:[15] Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm! [16] Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen. [17] U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. [18] Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien.
Menigeen zwelgt in dergelijke zelfgenoegzaamheid, met exact de gevolgen die ervan te verwachten zijn.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
In 2019 nog 1500 actieve leden in Nederland?

(...)
@Levi
@all

Wie zich in de Nieuw-Apostolische Kerk ergens hoorbaar over verbaast, riskeert al gauw correctieve blikken die willen zeggen: "Is dat geen zaak voor de dienaren?!" Volgens de ongeschreven NAK-codes en (gedrags)voorschriften hebben aangesloten leden namelijk te eerbiedigen dat kerk zichzelf heeft opgesplitst in twee werelden, te weten die van "de dienaren" en daartegenover die van "de overigen". Deze overigen kunnen het denken overlaten aan "de dienaren" (lees: de kerkelijke ambtsdragers) want "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" zijn laatstgenoemden al naar gelang van hun hogere positie op "de ambtsladder" als eersten door God geroepen om Zijn wil te kennen. De overigen hoeven zich dan ook nergens zorgen over te maken. Als ze gewoon "doen wat er gezegd wordt", zullen de goddelijke beloften met sint-juttemis als vanzelf aan ze worden vervuld. Stel dus geen vragen waarop de antwoorden niet al werden gegeven en betaal de tienden.

Ik herinner mij in dit verband het onderstaande bericht:
BakEenEi schreef:@all

Van herder Yntema uit Sneek (inmiddels overleden) herinner ik mij dat hij zich wel eens uitdrukte in de woorden: "Dat is geen vanzelfheid!" Het was in "the good old Seventies". Wanneer hij sprak van "vanzelfheid" dacht ik: dat is geen correct Nederlands woord... Dit is dus vast ook de reden waarom ik het niet ben vergeten. Toch ontging het mij niet wat deze markante dienaar destijds telkens weer bedoeld had te zeggen. Sta bijvoorbeeld eens even stil bij het volgende: "Wie denkt u dat u bent? Bezit u ook maar iets dat u niet geschonken is?" 1 Korintiërs 4: 7 (NBV) Wat logisch lijkt of als zodanig wordt ervaren, is bij nader inzien soms juist helemáál niet zo vanzelfsprekend. In de meest uiteenlopende situaties werd ik hier later met mijn neus bovenop gedrukt. Zo luisterde ik een keer naar een interview op de radio met een Israëlische schrijver. Op de een of andere manier kwam het aantal jaarlijkse verkeersdoden in Nederland ter sprake; tenminste, deze schrijver merkte erover op: "Is er wel eens iemand die bij zo'n statistisch gegeven -want zo worden ook dergelijke cijfers veelal ervaren- met grote beslistheid zegt: 'En dat accepteer ik dus niet!'?! In Israël gaat het uiteraard om minder verkeersdoden per jaar; het land is immers kleiner. Maar een overheid zou kunnen stellen: die prijs ieder jaar opnieuw voor ons weggedrag is onaanvaardbaar; punt! Desondanks speelt er hier een zekere acceptatie."

Hier valt een parallel te trekken met het ledenverlies in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Het merendeel van de leden in "the good old Seventies" is de kerk ontvallen. Ik wil dat geen "vanzelfheid" noemen! Geboorte- en sterftecijfers houden elkaar normaalgesproken namelijk wel ongeveer in evenwicht. Andere oorzaken speelden dus een rol waardoor gaandeweg zelfs hele gemeenten van de aardbodem verdwenen. Intussen loopt de aanhoudende krimp zodanig in de kijkerd dat deze niemand meer kan ontgaan. Of er nu 3.000 kerkgangers te noteren zijn op de zondagochtenden of al 200 minder; de noodtoestand kan worden afgekondigd! Wat nu? (...) "De dienaren" zullen zich er wel volop mee bezighouden, kunnen de overige gemeenteleden nu argeloos apostolisch denken. Het is naar mijn vaste overtuiging echter juist deze naïviteit (!) waardoor men de totale ondergang over zichzelf heen afroept. Natuurlijk: "de dienaren" zullen zelf óók wel vinden dat zíj erover gaan. Waar gaan "de dienaren" in de Nieuw-Apostolische Kerk immers níet over? Die gaan overal over!! Buiten hun om gaat niemand überhaupt ergens over! De kerk waarover wij nu spreken is werkelijk een kerk die zichzelf heeft opgesplitst in twee werelden. Enerzijds zijn er "de dienaren" en verder nog... de overigen. Maar is dat in het werk Gods (!) wel echt een "vanzelfheid"? Hoe naïef was het dan feitelijk om het tóch te geloven?

Groet,
BakEenEi


P.S.
Hoe goed waren die "good old Seventies" eigenlijk? Toen ik het bovenstaande schreef, dacht ikzelf meer aan de samenleving destijds in zijn geheel. Ik heb daar plezierige herinneringen aan! "In de gemeenschap" daarentegen tekenden zich voor mij in die tijd de eerste zorgelijke ontwikkelingen af, zoals het gekleed gaan in "zwart-wit" wanneer je meezong in het jeugdkoor of als je organist was. Toen men dat later "feestkleding" noemde, vond ik dat ronduit bespottelijk. De grootste afknapper in dat opzicht was voor mij een jeugddag in Groningen. Tot dan toe was ik ervan uitgegaan dat D.Ap. Schumacher zelf degene was geweest die in ons land de bedoelde dresscode had willen introduceren. Dit bleek echter helemaal niet het geval te zijn! Het hele idee ervan kwam simpelweg voort uit de koker van iemand die op hem indruk wilde maken. De op één na grootste afknapper was in 1978 het nieuwe gezangboek. Achteraf bleek dat stamapostel Streckeisen juist nog had gestimuleerd om er tevens een aantal oude liederen in op te nemen. Die suggestie was door iemand die op hem indruk wilde maken toen van de hand gewezen want men wilde "volkomen één" zijn.

Anderen zullen zich nog wel "de kerstboom" herinneren die uit de kerk verbannen was, net als snorren en baarden, en "heidense attributen" zoals dasspelden. Ik snapte niet wat dat allemaal speciaal met het werk Gods van doen had. De zogenaamde feestkleding bij koorleden heb ik altijd gruwelijk lelijk gevonden, want doordat ieder er zijn of haar eigen draai aan gaf was het gewoon bij elkaar geen gezicht. Nu kan ik er om lachen, doch hooguit twee seconden per keer...

Wat mij trouwens net te binnen schoot is het volgende. In het district Hannover van apostel Klingler (officieel moet ik natuurlijk zeggen: in de gebiedskerk "Mitteldeutschland, Polen, Slowakei, Weißrussland" van districtsapostel Klingler) kregen de gemeenteleden een jaar of zeven, acht geleden allemaal een brief voorgelegd waarin het er om ging dat men zich per gemeente wilde beraden op de situatie in de gemeente over een jaar of tien: "Hoe zal uw gemeente eruit zien over 10 jaar?" De bedoeling was dat allen zich erbij betrokken zouden voelen om als het ware met de tijd mee te gaan. Dit hield vanzelf ook in dat men gezamenlijk onder ogen zou zien dat een gemeente zou vergrijzen of dat er juist voor zondagsschoolactiviteiten een verbouwing nodig was; en zijn er tegen die tijd nog wel genoeg broeders en zusters die allerlei taken op zich willen nemen? Van een vriend hoorde ik dat een en ander flink wat deining had gegeven want tot dan toe was het gebruikelijk geweest dat gemeenteleden al dergelijke zaken overlieten aan "de dienaren". Velen vonden dan ook dat dit hele onderwerp zuiver een zaak was van "de dienaren". Maar apostel Klingler dacht hier anders over! Hoe het hiermee verder precies heeft uitgepakt, weet ik eerlijk gezegd niet. Wel vernam ik naderhand dat er in de kerkgemeenten een groot draagvlak ontstond voor veranderingen die werkelijk noodzakelijk bleken te zijn.

Wat velen zich ondertussen niet realiseerden is dat het internationale kerkbestuur zich was gaan beraden op veranderingen in de geloofsleer en waartoe de bevindingen zouden leiden. Grote onrust onder ingewijden is daarvan thans het gevolg. Bij Glaubenskultur verschenen dienaangaande deze week twee nieuwe "Premium-Artikel": "Neues Selbstbewusstsein - Alte Exklusivität" alsmede "Aufgeblasen und doch im Schrumpfzustand". Zie http://www.glaubenskultur.de/. Volgens het eerste artikel zouden recentelijk alle kerkelijke ambtsdragers er in een speciaal schrijven nogmaals (in aansluiting aan eerdere berichtgeving over de herziene geloofsbelijdenis) op zijn gewezen dat de kerk het ambt van apostel nodig heeft om in alle opzichten te voldoen aan haar taakstelling: waar het ambt van apostel voorhanden is in verbondenheid met de stamapostel die Petrus' opdracht volbrengt, bestaat de geestelijke bediening tot het juiste beheer van de drie sacramenten. Anders gezegd: zonder tussenkomst van een nieuw-apostolische apostel kan niemand een kind van God zijn en kan het Heilig Avondmaal niet geldig worden toegediend! Voor de Heilige Waterdoop maakte de kerkleiding eerder al een uitzondering want dit sacrament zou aan de kerk in zijn geheel zijn toevertrouwd en daarmee niet exclusief gekoppeld aan de Nieuw-Apostolische Kerk. Voor alle duidelijkheid: andersgezinde christenen zijn "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" (laatste herziene editie) pas kinderen van God indien zij van een nieuw-apostolische apostel het sacrament van de Heilige Verzegeling hebben ontvangen. Leg dit maar eens zonder gêne uit wanneer je als "kind van God" in contacten met anderen, die volgens de nieuw-apostolische geloofsleer hooguit christenen kunnen zijn, iets vertelt over je geloof! Bij sollicitaties, op school, enzovoort. Daar komt nog bij dat stamapostel Leber in diens Woord van de maand in maart 2009 letterlijk verklaarde: "... volgens ons nieuw-apostolische geloofsinzicht is het aan het apostelambt gegeven om de Heilige Schrift uit te leggen". Dat geloof je toch niet?!! Denk alleen maar aan de geschiedenis over Filippus -die geen apostel was zoals van hem een naamgenoot, doch een evangelist- en de Ethiopiër (Handelingen 8, vanaf vers 26).


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 11 Feb 2011, 14:36", in de thread "Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL"
Over een wissewasje als "In 2019 nog 1500 actieve leden in Nederland?" hoeven "overigen" zich dus niet te bekommeren want... "dat is een zaak voor de dienaren".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@all

Opmerkelijke veranderingen bij de internationale Nieuw-Apostolische Kerk per 1 januari 2015, respectievelijk ten opzichte van 2010 en 2012:
  1. Neuapostolische Kirche International New Apostolic Church
    Zahlen, Daten, Fakten (Stand 01.01.2010)

    Afbeelding
    Bron: NAK Datenblatt ZDF_010110.pdf
  2. Neuapostolische Kirche International New Apostolic Church
    Zahlen, Daten, Fakten (Stand 01.01.2012)

    Afbeelding
    Bron: ZDF_010112.pdf
  3. Neuapostolische Kirche International New Apostolic Church
    Zahlen, Daten, Fakten (Stand 01.01.2015)

    Afbeelding
    Bron: ZDF_010115.pdf
Zie verder hieromtrent bij Glaubenskultur-Magazine het Premium-Artikel d.d. 23-10-2015, getiteld "70 Prozent weniger Gemeinden in Asien - 10-Millionen-Marke unterschritten: NAK korrigiert Mitgliederzahlen deutlich nach unten". Wat Azië betreft wordt vooral gedoeld op dramatische ontwikkelingen tussen 2005 en 2015.

Een veelzeggend detail in het bewuste Premium-Artikel is wat men vermeldt over het wereldwijd benodigde aantal hosties per week in 2011, te weten ± 3,7 miljoen:
Die tatsächliche Gottesdienstbesucherzahl dürfte nach einer Schätzung von glaubenskultur aus dem Jahr 2012 weit unter den nun angegebenen knapp 9 Millionen Mitgliedern liegen: Höchstens 3,7 Millionen Hostien wurden 2011 weltweit pro Woche an die NAK-Gemeinden geliefert. Dieser Wert ergibt sich aus den publizierten Zahlen der Hostienbäckerei in Bielefeld und der ebenfalls publizierten maximalen Kapazität der Hostienbäckerei in Südafrika. Diese beiden Einrichtungen decken den Gesamtbedarf der NAK weltweit.
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@all

Of het door de jaren heen met veel of weinig woorden werd gezegd; aangesloten leden bij de Nieuw-Apostolische Kerk moesten het volgende in hun oren knopen...
Afbeelding

Auteurs: Armin & Julia. Oorspronkelijke bron: http://www.naki.de/_nak_lehre/nak_lehre_5.htm
... en dat was, linksom of rechtsom, een kwestie van "slikken of stikken". Centraal stond niet het Evangelie van Jezus Christus, doch de nieuw-apostolische doctrine.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
BakEenEi schreef:
BakEenEi schreef:(...)
Fouten van hooggeplaatsten zullen tot bijna elke prijs met alle beschikbare middelen, waaronder de mantel der liefde, worden toegedekt. Een "gewone broeder of zuster" daarentegen zal men nog een zetje meegeven, zodat alle Levieten die vervolgens de greppel passeren waarin betrokkene moest verdwijnen, er geen aanstoot aan nemen.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "vr 28 jan 2011, 19:40" in de thread "Elders gelezen... "
@all

Was het maar een aantijging, heb ikzelf vaak gedacht wanneer ik terug las wat ik -zoals hierboven- had geschreven. Was het maar NIET wáár. Was ik maar gewoon een moment, wat mij betreft uit wrok of zo, uit mijn slof geschoten. Had ik het allemaal maar gedroomd, enzovoort.

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Wo 16 Nov 2011, 08:45", in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

ZwartSchaap schreef:(...)
Overigens zijn er ook tekenen van verandering omdat steeds meer leden de kerk verlaten.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 21 Okt 2015, 13:22" in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"
@all

Inderdaad, in een jaar of vijf (sinds de berichtgeving over "Der Fall Rohn" op het voormalige Forum van Bauke Moesker, zeg maar) verloor de internationale Nieuw-Apostolische Kerk nu een kleine 20% van al haar ingeschreven leden. Echter, zoals Michael Koch bij Glaubenskultur-Magazine; een goed verstaander heeft maar een half woord nodig: vier jaar geleden, in 2011, werd de kerk hooguit nog bezocht door ± 3,7 miljoen leden. Misschien zijn het er per 1 januari 2016 nog 3 miljoen... Concreet: het lied (naar Lucas 15 vers 4)...
  • Neeg'nen-negentig schapen lagen reeds op de hemelweide,
    één was de kudde zo ver ontvlucht,
    de herder kon 't niet meer leiden;
    ver weg, ver weg op wegen koud en ruw,
    ver weg van des herders zaal'ge wei,
    ver weg van des herders zaal'ge wei.


    Bron: NAK-koorboek, eerste couplet van lied 197
... dient binnenkort te worden herschreven want van de 100 schapen zijn er al minstens 25 gevlucht. Eén van dezen onthulde enkele dagen geleden verrassend:
Levi schreef:(...)
En wat 'men' vooral verbaast is dat we er verlost uitzien :)

(...)


Uit: Bericht op "Do 22 Okt 2015, 12:23" in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"
Ook voor mijzelf geldt trouwens dat ik absoluut blij ben "verlost" te zijn van alle nota bene door zogenaamde ambtsgaven bepaalde oneigenlijke statusverschillen onder (families van) gemeenteleden in de kerk die ik verliet. Wat een godgeklaagde godsdienst- en grootheidswaanzin was dat toch, vanuit "de kring der dienaren". De hoogmogende heren in kwestie hebben het minstens drie keer over het hoofd gezien:
  • Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd. (Matteüs 23: 12, NBV)
  • Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, en wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden. (Lucas 14: 11, NBV)
  • Ik zeg jullie, hij ging naar huis als iemand die rechtvaardig is in de ogen van God, maar die ander niet. Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’ (Lucas 18: 14, NBV)
Goddank:
  • Zoals een herder naar zijn kudde op zoek gaat als zijn dieren verstrooid zijn geraakt, zo zal ik naar mijn schapen op zoek gaan en ze redden, uit alle plaatsen waarheen ze zijn verdreven op een dag van dreigende, donkere wolken. (Ezechiël 34: 12, NBV)
  • Hij antwoordde: ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.’ (Matteüs 15: 24, NBV)
  • [25] Jezus antwoordde: ‘Dat heb ik u al gezegd, maar u gelooft het niet. Wat ik namens mijn Vader doe getuigt over mij, [26] maar u wilt me niet geloven, omdat u niet bij mijn schapen hoort. [27] Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. [28] Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. [29] Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, [30] en de Vader en ik zijn één.’ (Johannes 10, NBV)
Wie het buiten de Bijbel om liefst ook elders bevestigd wil zien dat er in de Nieuw-Apostolische Kerk winst te behalen valt door verbeterpunten te realiseren, verwijs ik graag naar het begin van het eerste hoofdstuk in het spraakmakende managementboek van Wouter Hart, "Verdraaide organisaties - terug naar de bedoeling", in 2012 verschenen bij Kluwer. Bevrijdend helder wordt daarin onthuld hoe het precies komt dat het strenge (nieuw-apostolische) systeemdenken tot niets kan leiden.

Groet,
TjerkB


P.S. Vijf jaar geleden:
BakEenEi schreef:(...)
Als het niet inderdaad zó verschrikkelijk erg was, had ik het niet zó durven te stellen. Veel te vaak wordt er door of namens de kerkleiding om "de hete brij" heen gedraaid. In plaats van gesprekken aan te gaan, gaat men deze juist uit de weg. Er mankeert in de Nieuw-Apostolische Kerk werkelijk ontzaglijk veel aan bijv. het vermogen tot zelfreflectie bij "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" wanneer dezen worden aangesproken op nalatigheid ten aanzien van "gewetensvolle zielszorg en een door de geest van naastenliefde gedragen maatschappelijke zorg", zoals het in artikel 2 van de statuten zo (ongelofelijk) indrukwekkend werd geformuleerd.

Omdat ik er persoonlijk niet van houd problemen aan te kaarten zonder -als het half kan- ook met oplossingen te komen, raad ik allen die het hier aangaat serieus aan het boek te lezen "Liefdevol oog en open oor" (ISBN 978-90-239-2450-0).

Het is niet zo dat ik niet langer eraan wil bijdragen om de dialoog op dit forum gaande te houden, maar gezien "de versteende harten" op de achtergrond bij de kerkleiding die niet of nauwelijks met kritiek blijkt te kunnen omgaan, kan ik mijn tijd waarschijnlijk intussen beter gebruiken. Verder vind ik geklungel met offerontvangsten ronduit schandalig. Wat overigens de financiën betreft vind ik dat men met terugwerkende kracht eindelijk volkomen transparant moet willen zijn. De hiërarchische verhoudingen (!) onder dienaren (!) moet onmiddellijk worden afgeschaft, simpelweg te beginnen in Nederland. Op elk hoofd voortaan nog maar één pet!! En vooral nóóit meer rücksichtslos met brutaal een greep in het offerblok een dure advocaat inschakelen die dan dreigbrieven moet versturen naar zielen, met wie er gewoon een menselijk gesprek te voeren valt. Maar ja, als "dienaren" zich schijnbaar te voornaam voelen om nu en dan af te dalen in een diepe put die beter door "gewetensvolle zielszorg en een door de geest van naastenliefde gedragen maatschappelijke zorg" tijdig gedicht had kunnen worden, moet er tegenwoordig zeker acuut zwaar geschut aan te pas komen... Vreselijk!!

Hoge, nóg hogere en nog véél hogere "dienaren" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland: u zou er verstandig aan doen zich wat minder intensief bezig te houden met de dode materie want de levende have is aan het verkommeren!!!

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Ma 22 Nov 2010, 20:17", in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Ik herinner mij dat tijdens de landelijke jeugddagen, als herder Mik mocht meedienen, hij altijd eerst begon met 'schooien' voor de kerk door de jeugd te wijzen op de offerblokken.
Dat had een enorme negatieve impact, want de offers op dit soort bijeenkomsten waren te verwaarlozen.

(...)

Uit: Bericht op "Wo 11 Nov 2015, 18:11" in de thread "Der Fall Rohn"
willempower schreef:(...)
Het is een leuk forum en laten we het zo houden .
Nu niet over mikmak hebben dus , boef van de bovenste klasse .
Of zoals wij zeggen " broek mie de bek ne open " over mikmak .


Uit: Bericht op "Wo 11 Nov 2015, 22:24" in de thread "Der Fall Rohn"
@all

Over de doden niets dan goeds, zegt men. In de Nieuw-Apostolische Kerk geldt bovendien: over de "dienaren" niets dan goeds. Hoe het ook zij, ik kan er niks mee:
BakEenEi schreef:(...)
Toen ik een kind was, sprak men "in de gemeenschap" van een dienende-broeder-vergadering. Daar had ik een heel goed gevoel bij. Later moest het "ambtsbroederdienst" zijn. Dat klonk zeker voornamer. Die verandering in het spraakgebruik viel bij ons -in Friesland- samen met de opkomst van de "weledelgestrengheid" vanuit Groningen en omstreken. De apostolischen daar golden als rechter in de leer en de "dresscode" in het jeugdkoor was daar al zwart-wit. Het was de wens van "de Apostel", zo werd het ons voorgehouden, dat ook wij in dat opzicht stilaan onze "aanbieding" verbeterden. Nooit zal ik vergeten dat ook de jeugd uit Bremen was uitgenodigd toen er in Groningen een landelijke jeugddag werd gehouden. Zij kenden de wens van onze gezamenlijke districtsapostel (Schumacher) natuurlijk nog veel beter dan wij, maar geen van allen droeg onze zogenaamde feestkleding. Ik voelde mij ronduit belazerd door de weledelgestrenge ambtsbroeders in Groningen en omstreken die ik er dan ook meteen van verdacht roomser te willen zijn dan de paus.

Die bewuste jeugddienst begon trouwens al meteen met een reprimande van de districtsapostel want voor aanvang van de dienst -in de Martinihal- was het hem vanaf een balkon opgevallen dat velen de offerkisten passeerden zonder er wat in te doen. Ikzelf begreep werkelijk niet wat het nut ervan was om -naast het geld dat je al in je eigen gemeenschap had geofferd, en bovenop de onkosten voor die bewuste jeugddag- nog méér te moeten schenken. Toch was ik blijkbaar niet dankbaar genoeg. Tijdens de lunch daarop stak een Duits meisje bij ons aan tafel niet onder stoelen of banken dat zij haar districtsapostel níet sympathiek vond.

Zo verloor men zich gaandeweg in "uiterlijkheden". De schijn van heiligheid legde bij de dienstdoende ambtsbroeders al op voorhand meer gewicht in de schaal dan met welk verlangen wij feitelijk waren gekomen.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Zo 01 Sep 2013, 17:04, in de thread "Uitgaan van wat het kind nodig heeft, kan niet meer"
BakEenEi schreef:(...)
Later vernam ik dat de districtsvoorganger voor Groningen en omstreken diens taken en bevoegdheden schraperig ruim opvatte. Zo ontraadde hij de gelovigen -kennelijk in diens particuliere hoedanigheid van cultuurbarbaar- om concerten bij te wonen: je kon de muziek immers net zo goed thuis beluisteren door een grammofoonplaat af te spelen. Dan stond je niet of althans in mindere mate bloot aan de verlokkingen van "de wereld". Ook verordonneerde hij, dat, zodra er in de gemeenschap een broeder was die het orgel kon bespelen, zusters als organist moesten wijken, óók als iemand een begenadigd muzikaal talent bezat. Dat de verzamelde gelovigen zo'n verdwaalde moraalridder geen toontje lager hadden laten zingen, begreep ik niet. Net zo min trouwens als ik nú begrijp dat iedereen toekijkt terwijl het kerkbestuur miljoenen verkwist.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Zo 01 Sep 2013, 19:21, in de thread "Uitgaan van wat het kind nodig heeft, kan niet meer"
BakEenEi schreef:(...)
Er zou nog méér, heel veel méér zijn in mijn kerk, wat ik niet begreep. Naarmate ik mij verbaasde, waren vragen in de regel onwelkom. Dit riep verontwaardiging bij mij op. In het nieuw-apostolische "werk Gods" blijkt het namelijk de bedoeling te zijn dat iedereen altijd maar "gewoon" alles over zich heen laat komen. Ook dat wilde mij niet aan. Hoe dan ook, ik nam er geen genoegen mee dat bij wijze van spreken een aantal klonen van de geëvolueerde versie van die districtsvoorganger in Groningen en omstreken in mijn "Umwelt" de macht zou overnemen. Ik kan enkele dierbaren nog wel op tijd waarschuwen voordat ook hun dierbaren murw zijn gemaakt, dacht ik. Nee dus.

EXIT derhalve.
Op 11 mei 2007 legde ik het uit bij NAK-Observer. Zie hiervoor mijn bericht van "Di 11 Jan 2011, 10:20" in de thread "Levend geloof". Zie verder de thread "Profiel NAK-top: geraffineerd, onhebbelijk en meedogenloos".

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "[url=hhttp://samenapostolisch.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=6694#p6694]Zo 01 Sep 2013, 20:24[/url], in de thread "Uitgaan van wat het kind nodig heeft, kan niet meer"
In de Bijbel valt er in deze samenhang m.i. het volgende te lezen...
  • Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.

    Matteüs 5: 20 (NBV)
Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
BakEenEi schreef:(...)
Onder verwijzing naar de recente berichten op "wo 14 sep 2011, 17:48" en op "wo 14 sep 2011, 17:59" in de thread "Framing" graag het volgende:
Afbeelding
Uit: een -wederom- inhoudelijk onbeantwoord gebleven brief (d.d. 08-01-2007) aan de kerkleiding

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 16 Sep 2011, 07:18", in de thread "Außerhalb der von uns erkannten Ordnungen..."
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

@all

Wij werden dus met zijn allen in een keurslijf gemanoeuvreerd. Tegen heug en meug hadden de kuddedieren maar de eenheidsworst te slikken, zoals de pot schafte:
BakEenEi schreef:(...)
Als ik niet velen had leren kennen die in de Nieuw-Apostolische Kerk tot de slotsom kwamen voor de "Godsgezanten" enkel te hebben gediend als een (weerbarstig) beheersobject, terwijl er in Zijn werk (!) sprake had mogen zijn van topklinische zorg op het vlak van de "verschillende gaven, onderscheiden naar de genade die ons geschonken is" (vgl. Romeinen 12: 6), was ik op dit Forum misschien wel nooit in de pen geklommen.

Wanneer zielen "de gemeenschap" verlaten doordat er geen liefdevolle betrokkenheid uitgaat van de "dienaren", door anderszins wanorde of een bureaucreatie die er wordt aangericht terwijl het gaat om zielzorg, zijn dat heel andere omstandigheden dan die, welke samen te vatten zijn onder de noemer secularisering. Welnu, in de Nieuw-Apostolische Kerk wensen bestuurders in dit opzicht nauwelijks op hun verantwoordelijkheid te worden aangesproken, zo leert het menigeen de ervaring. Dat komt doordat bestuurders willen dat de aangesloten leden geloven dat God ze heeft aangesteld en dat alleen Hij sindsdien hun doen en laten bepaalt. Met andere woorden: bent u tevreden, zeg het ons - heeft u een klacht, wend u tot God. Omdat de overige "dienaren" in deze kerk helpers zijn van de bestuursleden, worden gelovigen al snel aan hun lot overgelaten.

Ziedaar het werk Gods op de kop. Op deze manier is het een piramidaal genootschap geworden... Tegen de ambtelijke top zou ik willen zeggen: draai de zaak maar eens om. Het zal ongetwijfeld zegenrijk uitwerken.

(...)


Uit: Mijn bericht in deze thread op "Di 17 Sep 2013, 21:06"
Zie op het voormalige Forum van Bauke Moesker ook het bericht op "Ma 21 Okt 2013, 14:55", in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012"
Eén keer deed zich plotseling voor mij de gelegenheid voor om antwoord te krijgen op een vraag hieromtrent, toen ik districtsapostel Armin Brinkmann ontmoette:
BakEenEi schreef:(...)
"Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan" (Job 30: 2, NBV). Toen ik wegging uit de Nieuw-Apostolische Kerk, was dit bijna het laatste wat ik ooit voor mogelijk had gehouden. Aan de geloofsgemeenschap waarin ik opgroeide, had ik toch de meest dierbare herinneringen? Echter: was dat aan de kerk als instituut of aan "de levende have", het "lichaam van Christus" samenstellend (naar 1 Korintiërs 12)? Wáárdoor had ik mij met deze geloofsgemeenschap toch zo intens verbonden gevoeld? Wat gaf dan nu de doorslag om zelfs onder als dierbaar omschreven herinneringen een streep te willen zetten? Wat hield deze streep feitelijk in?

Vorige week sprak ik districtsapostel Brinkmann. Ik vroeg hem waarom hij (op 23 december 2009) het volgende aan mij had geschreven: "Es ist schade, dass Ereignisse in der Vergangenheit dazu geführt haben, dass Sie sich von dem Werk Gottes distanzierten und sogar aus der Neuapostolischen Kirche ausgetreten sind." Hij antwoordde met een wedervraag: "U heeft in de jaren dat u nieuw-apostolisch was toch wel geloofd dat de Nieuw-Apostolische Kerk het werk Gods is?" Ik zei: "Nee, hoor; voor mij is het werk Gods altijd veel groter geweest! Juist daarom vroeg ik mij af waarom u vindt dat u Zijn werk kunt overzien. U zag mij niet staan!"

Het "begrip" wat ik aantrof bij de districtsapostel komt overeen met de strekking van de in 2010 gewijzigde NAK-geloofsbelijdenis. Ikzelf richt mij liever op het ware evangelie. Dat maakt een catechismus overbodig. Met belangstelling luisterde ik deze week naar een vraaggesprek op de radio waarin ik een Belgische journalist hoorde zeggen: "Het enige wat er als katholiek van je wordt verwacht is te erkennen dat de paus de paus is. Welnu, daar heb ik geen moeite mee!" Wat echter als de paus c.q. de stamapostel niet thuis geeft indien slachtoffers zich melden van machtsmisbruik door "geestelijken" in de kerk, die een afdekcultuur creëerden?

(...)


Uit: Mijn bericht op "Za 02 Mrt 2013, 18:07" in de thread Job: "Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan."
Zie op het voormalige Forum van Bauke Moesker ook het bericht op "Ma 21 Okt 2013, 14:55", in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012"
Liefst had ik alsnog op slag voor hem, hoofdman over 500.000 ondergeschikten, het grootst mogelijke respect gekregen, maar van de reactie die ik nu kreeg -en waar hij het bij liet- werd ik natuurlijk helemaal niks wijzer. Al probeer ik doorgaans om van een gesprek, zoals op dat moment in Oberhausen met districtsapostel Brinkmann, maar geen hoge verwachtingen te hebben; achteraf vind ik het altijd weer jammer dat je op zo'n manier amper nader tot elkaar hebt kunnen komen. Een spontane kennismaking (...), naderhand in Düsseldorf met districtsapostel Storck, scheen voor hem eerder een onaangename verrassing dan een genoegen te zijn.

Een halfuurtje voor die kennismaking bevond ik mij -als genodigde- nog onder het aandachtige gehoor van deze (nieuwe) districtsapostel die een speech afstak. Hij vergaloppeerde zich daarbij echter kwalijk bij enkele details, die hij kennelijk doelbewust naar zijn hand zette. Ook andere aanwezigen viel dit op, onder wie zelfs de gastheer, zo vernam ik later. Prima. Ik verbaasde mij erover dat ik mij blíjf verbazen. Elke keer wanneer ik denk dat het niet gekker moet worden, gebeurt dat júist...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Toen in 2012 opeens het gebouw van de nieuw-apostolische kerkgemeente Utrecht-Noord (aan de Werner Helmichstraat) in de verkoop bleek te zijn gedaan...
  • zie resp. het bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 28 Sep 2012, 12:58" in de thread "ERNSTIG ACHTERSTALLIG ONDERHOUD NAK GEBOUWEN"
    alsmede het bericht op "Di 16 Sep 2014, 15:12" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
... hield ik in eerste instantie het er maar op dat men voor deze kerngemeente door middel van nieuwbouw het concept wilde gaan uitrollen van een echte Wohlfühlgemeinde, welke terminologie inmiddels ook voluit werd gebezigd door districtsapostel Armin Brinkmann, vanaf 15 mei 2011 de nieuwe bestuursvoorzitter bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Weliswaar werd Armin Brinkmann op 23 februari 2014 opgevolgd door Rainer Storck, maar als ik het goed begrijp, gezien een in september jl. gesignaleerde publicatie bij Funda-in-Business, moet het, ook wat hem betreft, nog steeds doorgaan met de voor de gelovigen in Utrecht en omstreken (m.i. mede te denken aan Woerden en Zeist, en op termijn tevens aan o.a. Amersfoort en Hilversum) beoogde transformatie van hun kerngemeente.

(...)


Uit: Bericht op "Di 25 Nov 2014, 15:38"
Zie ook het bericht op "Ma 02 Feb 2015, 17:35"
@all

Zeist sluit per 03-01-2016. Ook Heemskerk gaat dicht...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!

Bericht door TjerkB »

Caroline schreef:Boris:
Ich schätze mich sehr glücklich, von diesem freudlosen Verein (NAK) unabhängig geworden zu sein.
Das empfinde ich genauso!

Wir kennen vermutlich alle den "schönen Spruch":
"Erst der Höchste (stimme ich zu), dann der Nächste, dann die Arbeit und dann (irgendwann) ich."

Kein Wunder, dass viele NAK-Christen teilweise schwere psychische Probleme haben! Wer sich selbst vernachlässigt, wird krank.


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "20.12.2015, 13:43" in de thread "künftige Entwicklung der NAK unter J.L. Schneider"
@all

Veelvuldig werd er op deze manier indringend op de gelovigen ingepraat, vooral onder regie van stamapostel Johann Gottfried Bischoff en diens "hochrängige" rechterhanden. Deze hardliners zouden dat ook nog heel lang volhouden. Tegenwoordig worden hun uitspraken bij voorkeur "gekuist" weergegeven. Een bekend voorbeeld hiervan is het onderstaande.

Terwijl Johann Gottfried Bischoff bij zijn volgelingen jarenlang uitdrukkelijk "in de ziel graveerde" ...
Der in Christo Vollendete hat ein ausgeglichenes Seelenleben. Er ist hart gegen sich selbst und
voller Mitleid gegen andere. Was auch an ihn herankommt, ändert, wie bei Jesus, an seinem
Innenleben nichts mehr. Sein Glaube an den Herrn, seine Liebe zu ihm und seine Hoffnung auf
ihn sind unerschtitterlich. Er ist, wenn es sein muss, bereit, für seine Überzeugung zu sterben.
Was an ihn herankommt, das nimmt er hin als Zulassung Gottes. Unzufriedenheit oder Murren
gegen die göttliche Führung findet man bei ihm nicht mehr.
Der Glaubensgehorsam findet bei
ihm in der Bitte: "Vater, nicht mein, sondern dein Wille geschehe", seinen Ausdruck.



Bron: https://www.yumpu.com/de/document/view/ ... 930-1960/3. Zie punt 14.
... wordt hij (met bepaald niet zonder reden de scherpste kantjes eraf) als volgt -fijntjes- geciteerd:
Der in Christo Vollendete hat ein ausgeglichenes Seelenleben. Er ist hart gegen sich selbst und
voller Mitleid gegen andere. Was auch an ihn herankommt, ändert, wie bei Jesus, an seinem
Innenleben nichts mehr. Sein Glaube an den Herrn, seine Liebe zu ihm und seine Hoffnung auf
ihn sind unerschütterlich [...]

Der Glaubensgehorsam findet bei
ihm in der Bitte "Vater nicht mein, sondern dein Wille geschehe!", seinen höchsten Ausdruck.



Bron: http://www.bischoff-verlag.de/public_vf ... 12-zg.html
c.q. http://www.bischoff-verlag.de/public_vf ... 010-12.pdf
Oneigenlijk gebruik derhalve van "de kunst van het weglaten". De term "Glaubensgehorsam" heeft evenzeer een besmette lading doch blijft kennelijk functioneel.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gesloten

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”