Tussenbalans en hoe nu verder...

Berichten over wat in het dagelijkse leven ons geloof raakt
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Het is een trieste zaak dat men vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk niet omkijkt naar de slachtoffers die het systeem maakt.

(...)


Uit: Bericht op "Di 15 Apr 2014, 21:20" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"
@all

Het zal je maar gezegd worden dat de vlag er op zo'n manier bij hangt dat zielzorg, juist voor naasten (!) die vermoeid, belast en beladen zijn, niks meer voorstelt.

Dan zit het goed fout. Zou het al een teken aan de wand zijn geweest dat destijds het bekende lied 207 werd geschrapt? Zie onder m.n. het derde couplet ervan:
  • 1
    't Lichtend spoor van onze Heiland,
    volgt het allen na;
    ‘t Werk waartoe gij zijt verkoren,
    kent geen wedergâ.
    Komt, houdt moed, want Gods gezanten
    staan u trouw terzij';
    in de strijd met alle geesten
    is hun hulp nabij.


    2
    ‘t Zwaard des Geestes zij uw wapen
    in de goede strijd;
    gordt en dekt u met de waarheid
    en gerechtigheid.
    ‘t Vredesevangelie zij het
    schoeisel voor uw voet;
    ‘t schild van uw geloof de pijlen
    Satans blussen doet.


    3
    Doet dus aan Gods wapenrusting,
    dan kunt gij weerstaan
    Satan en zijn overheden,
    en hun list ontgaan.
    Niet versaagd, want God zal helpen,
    Hij, de sterke Held;
    blijft met alle strijders Christi
    moedig staan in ‘t veld.


    Uit: Gezangboek H.A.G.E.A. (1953)
Als je je van God en iedereen verlaten voelt en het ontbreekt in de Nieuw-Apostolische Kerk ook nog aan zielzorg; wat heeft dan degenen die zich (in het kader van "dienen en leiding geven" in deze kerk) daarvoor hadden opgegeven, in 's hemelsnaam voor ogen gestaan?! Denk hierbij toch eens aan de roeping van Jeremia...
  • [7] Hij raakte mijn mond ermee aan en zei: ‘Nu zijn je lippen gereinigd. Je schuld is geweken, je zonden zijn tenietgedaan.’ [8] Daarop hoorde ik de stem van de Heer zeggen: ‘Wie zal ik sturen? Wie kan namens ons gaan?’ Ik antwoordde: ‘Hier ben ik, stuur mij.’

    Uit: Jesaja 6 (NBV)
... of aan de woorden van Jezus tegenover Petrus:
  • [15] Toen ze gegeten hadden, sprak Jezus Simon Petrus aan: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je mij lief, meer dan de anderen hier?’ Petrus antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Hij zei: ‘Weid mijn lammeren.’ [16] Nog eens vroeg hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je me lief?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Hoed mijn schapen,’ [17] en voor de derde maal vroeg hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van me?’ Petrus werd verdrietig omdat hij voor de derde keer vroeg of hij van hem hield. Hij zei: ‘Heer, u weet alles, u weet toch dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen’.

    Uit: Johannes 21 (NBV)
Werkelijk, als kerkelijke ambtsdragers het laten afweten en voor de Zijnen (!) in Zijn huis "tranenbrood de spijze" wordt (vgl. lied 317/3, NAK-gezangboek); dan zal Hijzelf helpen, al moeten de stenen het uitschreeuwen (vgl. Lucas 19: 40). Laat niemand hieraan twijfelen:
  • Hij vertrouwt je toe aan zijn engelen,
    die over je waken waar je ook gaat.


    Uit: Psalm 91: 11 (NBV)
Ik stond er in de Nieuw-Apostolische Kerk met mijn neus bovenop toen de zaken daar uit de hand liepen. Maar wat ik ook vroeg of zei; het scheelde de "dienaren" geen biet. Zorgen zijn tegenwoordig de zegeningen. Ik tref ze alleen nog maar geregeld in de rechtszaal. Ze hebben voor zichzelf verordonneerd dat de lagere dienaren de hogere dienaren moeten ondersteunen. Waanzin!!
  • Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.

    Uit: Lucas 18: 14 (NBV)
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

  • [1] Als Gods medewerkers sporen wij u dan ook aan: laat de goedheid die hij u bewijst niet tevergeefs zijn. [2] God zegt: ‘Wanneer de tijd daarvoor gekomen is, luister ik naar je, op de dag van de redding help ik je.’ Nu is de tijd daarvoor gekomen, nu is de dag van de redding.

    Uit: 2 Korintiërs 6: 2 (NBV)

@all

Van de "welaangename tijd" (vgl. 2 Kor. 6: 2) herinner ik mij dat het onderstaande lied meestal werd gezongen bij aanvang van een dienst:
  • 1
    Kom tot de bron van het leven,
    in Gods gemeente zij welt.
    Daar wordt u laaf'nis gegeven,
    als u de zieledorst kwelt.


    2
    Kom in die bronne u baden,
    ga in gelove daarheen!
    Zijt g' ook met zonden beladen,
    blijdschap g' ontvangt voor geween.


    3
    Drink van het helende water,
    dat van zoveel u geneest.
    Stel het niet uit met een "later",
    daarmee bedroeft gij Gods Geest!


    Refrein:
    Draal langer niet,
    neem nu om niet
    water des levens, zo kost'lijk en rein.
    Drink uit die bronne des levens,
    dan wordt ook gij zo'n fontein.


    Bron: Lied 182, NAK-gezangboek
Hierna droogde in de Nieuw-Apostolische Kerk bijna ongemerkt de "bron van het leven" geleidelijk aan op. De macht werd overgenomen door een geestelijke elite.

Bij nader inzien werden de godsdienstoefeningen van hogerhand in de organisatie verontreinigd door een Geest-dodende mantra en die kwam op het volgende neer:
  • "Op de automatische piloot" draaide men het bekende bandje af: 1) bid je er wel genoeg voor dat de zaken zich ten goede keren, 2) begrijp je wel dat alles ongetwijfeld met de beste bedoelingen gebeurt, 3) kun je wel de minste zijn, 4) besef je wel welke offers er door deze dienaren gedurig worden gebracht, 5) zou je er niet overheen stappen, 6) ligt het niet voor een deel ook aan jezelf, 7) waarom laat je het verleden niet gewoon rusten, 8) tel je niet liever al je zegeningen, 9) laten wij samen het in Gods hand leggen, 10) alles dient tot onze vorming, enzovoort.
Dit verschijnsel heb ik voor mijzelf later "de ondoordringbare laag" genoemd. Gaandeweg ontbrak het aan balsem voor de ziel. In plaats van mededogen heeft men medelijden met je, als het leven onder de vernietigende werking van zo'n mechanische toestand pijn doet. Je moet jezelf overwinnen, zo is de heersende gedachte…

Zie verder het bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Do 21 Jun 2012, 12:00", in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

@all

Hoe nu verder? (...)

Een voorafgaande vraag lijkt mij: vraagt de "tussenbalans" waarmee er hier in feite een harde winstwaarschuwing (!) werd afgegeven niet om extra tekst en uitleg?
WebTeam schreef:(...)
Wij hebben er op dit Forum honderden berichten voor nodig gehad om stukje bij beetje uit de doeken te doen hoe geraffineerd, onhebbelijk en meedogenloos men bij de nieuw-apostolische kerkleiding te werk gaat. Er ontstond hier zelfs een thread over "Recente intimidatiepraktijken", doch ondanks intussen meer dan 20.000 pageviews schijnen maar weinigen zich te realiseren hoezeer wij hier simpelweg van doen hebben met een soort van angstcultuur. De geloofspraktijk sloopt hier de mensen in plaats van dat deze ze opbouwt.

(...)


Uit: Bericht door Het WebTeam op "Wo 21 Nov 2012, 10:28" in de thread "(7) Het omslagpunt ligt bij de districtsvoorgangers!"
Zie ook op het voormalige Forum van Bauke Moesker de thread "Profiel NAK-top: geraffineerd, onhebbelijk en meedogenloos"
"De geloofspraktijk sloopt hier de mensen in plaats van dat deze ze opbouwt." Hoe heeft het in 's hemelsnaam zover kunnen komen, dat dít de conclusie zou zijn?

Wat dit over de Nieuw-Apostolische Kerk zegt, is volgens mij dat er een ga­pen­de kloof kon ontstaan tussen de vraag en het aanbod in deze af­zon­der­lijk ge­or­ga­ni­seer­de geloofsge­meen­schap, waarbij de geloofspraktijk, gezien de onophoudelijk alarmerende berichtgeving, alsmaar meer conflicteert met... Het ware evangelie.

Een ernstige bijwerking van bijvoorbeeld het -ondanks evidente ongerijmdheden- tegen de klippen op willen behagen van "zegenaars", is namelijk dat mensen na verloop van tijd psychisch in losse fragmenten opgedeeld raken. Dan snap je aan de ene kant dat zaken niet door de beugel kunnen, maar aan de ander kant wil je "in de geloofsgehoorzaamheid" blijven staan. Je bent dus in verwarring maar tegelijkertijd wil je dat níet weten. Het zorgelijke aan deze toestand is echter dat je het jezelf niet eens meer toestaat om te twijfelen; niet althans indien de nieuw-apostolische geloofsleer in het geding is. Maar waarom zou er met die (door de jaren heen zelfs op hoofdpunten veelvuldig aangepaste) geloofsleer niks grondig mis kunnen zijn? (...) Hoe verstandig is het om het Evangelie van Jezus Christus te laten belichamen door de inhoud van een catechismus anno 2012? Waarom wilde je per se aannemen dat kerkelijke ambtsdragers binnen de Nieuw-Apostolische Kerk "zegenaars" zijn en dat uitsluitend de kerkelijke ambtsdragers in deze kerk Zijn "dienaren" zouden zijn? Moesten aldus aan God de wetten worden voorgeschreven?

Wie op deze manier -lichtgelovig- zowel de werking van het gezonde verstand als de realiteit loslaat, kan zich het best tóch eerst nog eens achter het oor krabben.
BakEenEi schreef:(...)
Wanneer ik in de kerk, die ik -uit zelfbehoud- verliet, tegen ongerijmdheden aanliep, betrof het bijna altijd een situatie waarbij in het kader van de NAK-Leidraad "Dienen en leiding geven" verantwoordelijken het -manipulatief- zouden laten voorkomen dat ik mij aan hun zegen onttrok. Daarom kwam ooit de volgende stelling bij mij op:
  • "Een zegenaar is iemand die zegent; niet iemand die dat alleen nog maar van plan is."
Ik ben het er faliekant mee oneens als onschuldigen dan bevoogdend wordt voorgehouden dat men maar bij zichzelf op zoek moet gaan naar fouten en gebreken, zodat, wanneer die zijn overwonnen, de kans op zegen weer toeneemt. Op deze manier worden naasten (!) geminacht.

"Dienaren" die hun ogen sluiten voor zo'n keerzijde van de medaille, kiezen daarmee voor een verwrongen beeld van de werkelijkheid.

(...)


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 12 Okt 2013, 18:56", in de thread "herder/voorganger schendt ambtsgeheim"
Zie ook het bericht op "Do 26 Feb 2015, 13:05" in de thread "Misbruik van geloof en vertrouwen"
Overigens, het kunnen twijfelen is een goddelijke gave!! Wie nergens meer een gevaar in ziet, wie geen enkel risico meer fatsoenlijk inschat; die is er snel geweest.

Groeten,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)

P.S.
Risicofactoren
De kans op misstanden neemt toe naarmate onderstaande aspecten zich voordoen.

  1. Manipulatie
    Het zou kunnen dat in een sekte gevaarlijke,
    schadelijke en/of strafbare feiten plaatsvinden, doordat sekteleiders hun slachtoffers manipuleren. Als dat zo is kunnen slachtoffers een opvallende persoonsverandering ondergaan en fysieke, emotionele of financiële schade oplopen.
  2. De leider heeft de enige juiste visie
    De leden van de sekte geloven of moeten erin geloven dat de visie van de leider de enige juiste visie is. Sekteleden nemen een uiterst negatief kritische houding aan ten opzichte van andere visies. Daarentegen zijn ze over de visie van de sekte helemaal niet kritisch.
  3. Beïnvloedingstechnieken
    De sekte maakt gebruik van beïnvloedingstechnieken. Hiermee beoogt de sekte de leden aan de groep te binden. Voorbeelden hier van zijn:
    1. het aanwakkeren van schuldgevoelens
    2. het dreigen met buitensluiten
    3. leden sociaal en emotioneel afhankelijk maken van de sekte
  4. Financiële eisen
    De sekte verwacht financiële bijdragen van de leden. Dit kan op verschillende manieren gebeuren:
    1. het verplichten tot een bijdrage van 10% van het inkomen
    2. het overdragen van al hun bezittingen aan de sekte bij intrede
    3. het aanwakkeren van schuldgevoelens bij de sekteleden die niet voldoen aan de financiële eisen
  5. Loyaliteit
    Loyaliteit aan de groep is een nadrukkelijke eis. Het leven moet volledig in het teken van de sekte staan. Het toewerken naar lichamelijke –en emotionele uitputting kan daar deel van uitmaken. Soms moet men om loyaliteit te bewijzen de dood onder ogen zien. Bijvoorbeeld door het weigeren van een noodzakelijk medicijn of ander medisch handelen.
  6. Sociale controle
    Er wordt een sterk onderscheid gemaakt tussen de sekte en de buitenwereld in termen van wij-zij. De sekte streeft ernaar dat het individu zijn privéleven opoffert.
  7. Taalmanipulatie/loaden language
    Middels groepsspecifiek taalgebruik zou het denken en de communicatie kunnen worden gecontroleerd. Woorden kunnen dan een andere betekenis krijgen dan ze in de samenleving hebben. Een voorbeeld hiervan is het omdraaien van de betekenis van begrippen zoals ‘liefde=haat’ en het koppelen van angst aan bepaalde begrippen zoals ‘helpen=marteling’.[/color] Door taalmanipulatie wordt de communicatie met de mensen buiten de sektewereld problematisch. Het geven van vriendschap en liefde of het willen helpen wordt gezien als iets negatiefs. Het sektelid zal zich hierdoor afsluiten.
  8. Geen kritiek
    Het in twijfel trekken of kritiek hebben op de sektarische beweging wordt gezien als rebels gedrag en wordt onmiddellijk de kop in gedrukt.
    Onvoorwaardelijke gehoorzaamheid en onderwerping zijn de eigenschappen van gedrag waarmee sekteleden waardering van andere sekteleden/sekteleiding ontvangen.
  9. Liegen en intimidatie
    Liegen over de werkelijkheid binnen de sekte wordt geaccepteerd. Liegen over een outcast om hem/haar in diskrediet te brengen wordt binnen de sekte gestimuleerd. Middels intimidatie wordt de outcast monddood gemaakt. Op pogingen van sekteleden om de groep te verlaten of belastende feiten aan het licht te brengen wordt gereageerd met dreigementen.
  10. Ernstige schuldgevoelens
    Alle bezigheden die iemand had voordat hij zich aansloot bij de sekte, worden als zogenaamde ‘tekortkomingen’ gezien. Deze zouden niet bij de hoogste doelstellingen van de sekte behoren.
    Kleine misstappen worden opgeblazen, zodat leden zich constant schuldig voelen aan het overtreden van zelfs de meest onbeduidende regel. Omdat sekteleden denken dat ze nooit genoeg doen, voelen zij zich schuldig. Zelfs het rationeel denken is een struikelblok geworden.
Bron: Sektesingnaal - de vertrouwensplek bij misstanden binnen sektes
Zie ook het bericht op "Do 05 Dec 2013, 11:03" in de thread "Wat is een sekte?"
De tekstfragmenten hierboven in het rood zijn m.i. in meer of mindere mate van toepassing op de Nieuw-Apostolische Kerk... Dat zeg ik als ervaringsdeskundige!

(...)


Uit: Bericht op "Wo 18 Nov 2015, 12:58" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
@all

Hoe nu verder? Mijn advies zou zijn: denk hier toch eindelijk eens serieus over na! Is het werkelijk zo dat niemand wil weten waarom velen deze kerk al verlieten?!

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

@all

In aansluiting aan het vorige bericht; ad "8. Geen kritiek" ...

Afbeelding

Bron: Die Neuapostolische Kirche erneuert sich und sucht die Oekumene - Facelifting oder Reform an Haupt und Gliedern?" door Kai Funkschmidt, voorjaar 2014
Zie ook het bericht op "Di 17 Nov 2015, 16:30" in de thread "Petitie: NAK moet schuld bekennen voor collaboratie in WO II"

Dr. Wolfgang Welsch was diaken in de Nieuw-Apostolische Kerk.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door willempower »

@ tjerk

Nak en schuld bekennen dat is echt een Contradictio in terminis .
Ze kunnen nog niet eens zeggen zou anders gekund hebben , krijgen ze niet door de strot heen .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

willempower schreef:(...)
Nak en schuld bekennen dat is echt een Contradictio in terminis .

(...)
@willempower
@all

Juist in de Nieuw-Apostolische Kerk, waar ten aanzien van de Liefde van God en Zijn waarheid de pretenties onder verwijzing naar het Evangelie van Jezus Christus tot in de wolken reiken, hebben uitgerekend de "hoogste" "dienaren" klaarblijkelijk de grootst mogelijke moeite met elementaire zaken als...
  • Het nieuwe leven
    [25] Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid tegen elkaar, want wij zijn elkaars ledematen. [26] Als u boos wordt, zondig dan niet: laat de zon niet ondergaan over uw boosheid, [27] geef de duivel geen kans.

    Uit: Efeziërs 4 (NBV)
    Zie ook het bericht op "Vr 27 Jun 2014, 17:34" in de thread "Redevoering van het brein achter de NAK-catechismus..."
Dr. Wolfgang Welsch schreef er in 2009 zelfs een compleet boek over: Schwierigkeiten mit der Wahrheit - Eine kurze Eschatologie der Neuapostolischen Kirche (ISBN 9783868701272). Wat mij betreft had dit deel 1 kunnen zijn in een hele reeks:
Vogelfrei schreef:(...)
Dennoch ist die neuapostolische Kirchenleitung sehr anmaßend und man hat Integritätsprobleme. Diese Probleme äußern sich unter anderem durch:
  • Schwierigkeiten mit der Wahrheit
  • Schwierigkeiten mit Gesetzgebung und Regulierung
  • Schwierigkeiten mit dem Evangelium von Jesus Christus
  • Schwierigkeiten mit Versöhnung
  • Schwierigkeiten mit Finanzmanagement
  • Schwierigkeiten mit der Rechtfertigung von allerlei Vorspiegelungen
  • Schwierigkeiten mit der Auferbeitung ihrer Kirchengeschichte
  • Schwierigkeiten mit Gleichberechtigung unter Kinder Gottes
  • Schwierigkeiten mit Transparenz
  • Schwierigkeiten mit der Liebe Gottes
Mit spirituellen Verführern, die so viele Probleme aufwerfen, ist nicht gut Kirschen essen.

(...)


Uit: Bericht bij Glaubensforum24 op "17.08.2014, 20:52" in de thread "NAK NRW/Niederlande und der Fall Rohn"
Zie ook het bericht op "Vr 29 Aug 2014, 12:34" in de thread "Der Fall Rohn"
Omdat leidinggevenden in de Nieuw-Apostolische Kerk hun waarheid vooral wensen te ontlenen aan de veronderstellingen van enkele tientallen of honderden naaste vertrouwelingen, die mede uit eigenbelang steun geven aan die leidinggevenden, staat men spijtig genoeg niet open voor kritische waarnemingen vanaf de basis in de organisatie; hoe zuiver de intentie van individuele gelovigen ook was en hoe opbouwend de kritiek ook is. Voor talloze welwillende weldenkende mede(!)-werkers op de kerkvloer, onder wie niet in de laatste plaats ook Dr. Wolfgang Welsch, werd dit ernstig bedroevende fenomeen tot een massief dilemma. Voor betrokkene was dit trouwens niet bepaald de eerste deceptie in zijn leven...
Als ik het mij goed herinner was de bewuste documentaire vorig jaar te zien op de Nederlandse televisie.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

@all

Als ik nu vanuit mijn persoonlijke waarneming naga hoe het in de achterliggende 25 jaar onder mijn broeders en zusters menige nabije en verre naaste (!) mocht vergaan, die zich intens met "het apostolische werk" verbonden voelde maar die tegelijkertijd de moed opbracht om -waar nodig- bezielde gedachten over het reilen en zeilen in de organisatie te delen met de kerkleiding, kom ik tot de ontstellende slotsom dat de betreffende bestuurders zich niet zelden op een beschamende en nietsontziende wijze schuldig hebben gemaakt aan kapitaalvernietiging (!), waarbij zowel de aan hun liefdevolle verzorging toevertrouwde vrijmoedige zielen het moesten ontgelden als hun offergaven. Wie ten prooi viel aan dat hardvochtige beleid, kon daarna in de regel bij niemand meer terecht want op bestuursniveau keuren "hoge(re) dienaren" hun eigen vlees, terwijl op de kerkvloer slachtoffers niet op empathie of op bijval hoeven te rekenen want eenieder behoort er het volste vertrouwen in te hebben dat "zegenaars" al hun gaven en krachten naar beste weten en kunnen inzetten en dat enkel en alleen het goede ze voor ogen staat. Goed bedoeld is goed genoeg en voor de rest past ons allen de mantel der liefde. Ieder heeft zich ertoe te beperken zijn of haar eigen fouten en gebreken te overwinnen.

Intussen is het twee voor twaalf...

Groet,
TjerkB


N.B.
BakEenEi schreef:(...)
Over "want wat je doet, dat moet je goed doen" gesproken... Zojuist kwam ik nog een forumbijdrage tegen van ruim drie jaar geleden (dus nog vóór de zgn. desinformatieavond), destijds bij NAK-Observer:
Onrust
« Antwoord #7 Gepost op: 28-08-2007, 19:52:48 »

(...)
Enkele punten:
  1. alleen personen die via een aantal opvolgende geestelijke bedieningen in de organisatie zijn opgeklommen, krijgen tevens zeggenschap over geldzaken
  2. door de aandacht die nodig is voor de behartiging van organisatorische en bedrijfseconomische aangelegenheden houden leidinggevenden te weinig tijd over voor de geestelijke verzorging van naasten
  3. deze “ondergeschikten” hebben op dat punt niets in te brengen
  4. er is geen enkele uitwerking voorhanden over wat aangesloten leden onder zielzorg mogen verstaan
  5. de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt
  6. t.a.v. de macht die men uitoefent op grond van bestuursfuncties zijn er bijna geen procedures en regels
  7. leden kunnen nergens enig recht aan laten toetsen
  8. er bestaat geen enkele waarborg voor (de kwaliteit en de continuïteit van) zielzorg
  9. niemand vanuit de organisatie neemt het gegarandeerd voor je op wanneer je met zinloos geestelijk geweld onheus wordt bejegend
  10. bij de leden vindt men geen krachtig correctief vermogen om zaken te verbeteren
In zo’n chaotische situatie is er vanzelf nog maar heel weinig plaats voor saamhorigheid. Veiligheid en geborgenheid voor gelovigen zijn doorgaans ver te zoeken. Vertrouwelijke informatie blijft vaak niet vertrouwelijk. Wie geestelijk beschadigd wordt door macht en manipulatie wordt vooral aan diens lot overgelaten. Zang, muziek en allerhande evenementen moeten de bovenbeschreven omstandigheden camoufleren. Ondertussen gaat deze kerk ten onder.

(...)
Met tegenzin heb ik wat nu hierboven staat opgeschreven, doch ook in het besef dat het nieuw-apostolische geloof volgens mij handelde over het goud der waarheid, over het kristallen meer, over de verschillen met klatergoud, met alles wat voorbij zal gaan. Welnu, als dan Liefde, de liefde des Vaders overblijft; wáárom is dát dan niet ieders toetssteen? Is het liefdevol om de zeggenschap over alles naar je toe te trekken? Is het liefdevol om geen orde te scheppen in de chaos? Is het liefdevol om een andere kant op te kijken wanneer een naaste gewond langs de kant van de geloofsweg ligt? Is het liefdevol om ten koste van anderen niet aan je eigen tekortkomingen te werken? Is het liefdevol om aan mooie woorden geen daden te verbinden? Is het liefdevol om je te storen aan de wanhoop van degenen die jíj ergert? Is het liefdevol om de barricaden te verafschuwen die slachtoffers beklimmen?

(...)
(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 30 Okt 2010, 21:57", in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering".
Zie aldaar tevens het bericht op "Vr 17 Dec 2010, 15:52", in de thread "(7) Het omslagpunt ligt bij de districtsvoorgangers!"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

@all

Hoe gaat dat dan precies in zijn werk, die kapitaalvernietiging?

Gestaag en subtiel, uitermate subtiel. Volhardend ook want in het afdwingen van de "geloofsgehoorzaamheid" onder de schaapjes zijn hun herders onverbiddelijk. In enkele van de vorige berichten viel de naam van de voormalige diaken Wolfgang Welsch. Over hem vernam ik in oktober 2009 bijvoorbeeld het volgende:
  • "Bei einem Gemeindeabend hat Br. Welsch angesprochen, es sei wenig fruchtbringend darüber zu reden, ob der Blumenstrauß rechts oder links auf dem Alter stehen soll. Er schlug vor, einmal ernsthaft über die Folgen des 04.12.2007 zu reden und erntete einen Sturm der Entrüstung. Ihm wurde vorgeworfen, ob er die Kirche nur schädigen wolle."
Wie veelvuldig op zo'n manier "in de gemeenschap" wordt bejegend, houdt na verloop van tijd wel zijn mond. Althans, de meeste "schapen" zullen dan wel inbinden. Maar de herders weten dat schapen soms heel bokkig kunnen blijven doen. Daar hebben ze in de Nieuw-Apostolische Kerk wat op uitgevonden: negeren, zulke beesten - ze "gewoon" geen blik meer waardig keuren. Dan houden ze er vanzelf mee op, met dat koppige gedrag. Regels zijn regels, geschreven of ongeschreven.

En wat doen ondertussen de "zegenaars"? Welnu, die vieren hun eigen feestje, "keuren hun eigen vlees" en prijzen elkaar daarbij gedurig over en weer de hemel in:
Ansprache zur Ruhesetzung Apostel Drave, 9. Mai 2010
  • "Mein lieber Apostel Drave, du bist 44 Jahre Amtsträger. 25 Jahre bekleidest du das hohe Amt eines Apostels Jesu und du hast wahrhaftig dieses Amt ausgefüllt. Du hattest immer einen hohen Anspruch an dieses Amt und hast dich auch selbst diesem Anspruch gestellt und dich nicht geschont. Und es sind so ganz markante Dinge, die man vielleicht so sagen kann, wenn man dein Wirken nun insgesamt beleuchtet.

    Und da ist als Erstes zu nennen das großartige Sendungsbewusstsein. Du hast das heute noch einmal deutlich gemacht, dass das praktisch schon so auch etwas war, was von deiner Mutter, von den Eltern hineingelegt worden ist in dich und du hast es tatsächlich auch so gelebt und ausgeübt. ich bin selbst Zeuge, dass ich oft das verspürt habe, dass du schöpfst, nicht aus eigenem Vermögen, sondern aus dem Bewusstsein, Apostel des Herrn zu sein. Das schließt nicht aus, dass man ganz demütig ist, sondern im Gegenteil, auch diese Demut hast du dir dabei bewahrt. Also das ist ein ganz markanter Punkt deines Wirkens gewesen, das Sendungsbewusstsein.

    Das Zweite, was ich sagen möchte und hervorheben möchte ist, ja, dass du in der Seelsorge so sehr feinfühlig und mit besonderer Verbindung auch nach oben hin Dinge getan und geregelt hast, die man so menschlich kaum regeln konnte. Aber du hast dich darin eben auch als ein Knecht des Herrn verstanden und darin besondere Akzente gesetzt. Eine einfühlsame, sensible, schöne Seelsorge.

    Und das Dritte ist, ja, dein Aufschauen nach oben hin. Zum Segensträger hin, das ist dir nie schwergefallen. Und ich habe mich auch als Bezirksapostel und als Stammapostel, das darf ich hier dankbar bekunden, immer unterstützt gefühlt von dir und deinem Aufschauen, deinem gläubigen Aufschauen nach oben. Da gab es nie auch nur den Schatten eines Gedankens, der zwischen uns hätte stehen können, sondern das war immer dieses gläubige Aufschauen und das hat dich ausgezeichnet.

    Du hast deine Gaben, und das ist der nächste Punkt, eingebracht ins Werk Gottes. Und viele können das bezeugen, dass du wirklich damit auch Akzente gesetzt hast im Werk Gottes insgesamt, hast manches damit auch in Bewegung gebracht und wir profitieren alle davon. Auch ich habe davon gelernt, ich will das gern bezeugen.

    Es wäre vieles darin noch zu sagen, aber wir müssen ja irgendwo zu einem Schluss kommen, da will ich noch eines hinzufügen so aus meinem persönlichen Erleben heraus. Wir waren ja eigentlich im Apostelkreis hier in Norddeutschland immer herzlich verbunden. Es war eigentlich schön. Ich kann jetzt nun besonders auf die Zeit zurückgreifen, als ich als Bezirksapostel hier diente, aber das ist heute auch nicht anders. Und da hat jeder so seine Gaben eingebracht. Der eine mit seinem juristischen Denken, der andere so vorwärtstreibend, jeder so mit seiner Art und in seinen Gaben. Und eines darf ich dir sagen, lieber Walter, das steht tief in meiner Seele: du bist und warst der Edelste von uns. Tatsächlich, da war nie ein Gedanke, ein Gedanke des Falsches, dass man irgendetwas macht, was eben unedel sei.

    Wir anderen haben - ich glaube, ihr stimmt mir da zu und nehmt mir das nicht übel, wenn ich das so sage, ihr lieben Apostel -, ja, unseren Gefühlen freien Lauf gelassen, auch mal irgendetwas gesagt, was man nicht so ganz auf die Goldwaage legen sollte. Also auch mal geschimpft, um es ganz platt zu sagen, oh, was der wieder gemacht hat. Das war aber nicht das Wesen und die Art des Apostels Drave. Da habe ich mich oft sogar unwohl gefühlt, weil ich merkte, da ist er nicht mit einverstanden. Eine ganz, ganz edle Haltung, die er sich bewahrt hat. ich glaube, ihr könnt das bezeugen, ihr lieben Geschwister, das fühlt ihr, dass er so ist. Und das macht dich groß.

    Ich möchte dir, liebe Angelika, danken für die Unterstützung. ich möchte der Familie danken, den Kindern. Ihr habt mit eurem Vater ein enges Verhältnis und ihr habt auch seine Arbeit unterstützt, er hängt aber auch an euch, das weiß ich."
Zie verder: Tijdschrift "Unsere Familie Nr 14/20. Juli 2010"


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Ma 03 Dec 2012, 23:56", in de thread "Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012"
Hetzelfde gebeurde toen aan districtsapostel De Bruijn ambtsrust werd verleend. Later werd ook diens ambtsopvolger Armin Brinkmann, nog levend, zalig verklaard.

"Als God voor ons is, wie kan dan tegen ons zijn?", denkt men zeker (naar Romeinen 8 vers 31). "Als" betekent "indien", dus er wordt hier een ver­on­der­stel­ling uitgedrukt. (...) Maar leert de ervaring met het Evangelie van Jezus Christus ons niet juist dat wie aan de haal gaat met Zijn woord, verblind raakt voor Zijn waarheid?

Wat dit laatste betreft, valt m.i. te denken aan het volgende:
  • [13] Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippi kwam, vroeg hij zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ [14] Ze antwoordden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’ [15] Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ [16] ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus. [17] Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel. [18] En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen.

    Uit: Matteüs 16 (NBV)
Wat ik ermee bedoel te zeggen, is dit: zou God voor de werkzaamheid van Zijn Geest geen wegen weten te vinden om ervoor te zorgen dat wij soms iets opsteken? Anders gezegd: laten de met de knoet regerende hoogmogende heren zichzelf niet al te zeer onmisbaar wanen. Een mens is al­leen on­mis­baar bij zijn be­gra­fe­nis.

Terugkomend evenwel op de "Ansprache zur Ruhesetzung Apostel Drave" ... Wat stamapostel Leber toen met zoveel woorden uiteenzette was om diverse redenen verbijsterend. Zo maakte hij op niet mis te verstane wijze duidelijk hoezeer "lagere" "dienaren" in de organisatie moeten opkijken naar "hogere" "dienaren":
TjerkB schreef:(...)
Wat verder nog de regie betreft; doordat er in de Nieuw-Apostolische Kerk van iedereen wordt verwacht dat men trouw “in de geloofsgehoorzaamheid” staat (lees: de opgelegde kadaverdiscipline eerbiedigt), wat betekent dat elke gelovige “opblikt” naar zijn of haar “directe zegenaar”, waarbij ik even verwijs naar de uitlatingen daaromtrent van stamapostel Leber bij het “in de rust gaan” van apostel Walter Drave…
Redactie schreef:(...)
"... dein Aufschauen nach oben hin. Zum Segensträger hin, das ist dir nie schwergefallen", "... deinem Aufschauen, deinem gläubigen Aufschauen nach oben". Walter Drave is van die geraffineerde doctrine één van de vele slachtoffers geworden want hij werd erdoor geïnstrumentaliseerd. Hij moest met zijn rapport over de geschiedenis in de jaren 1938 tot 1955 niet het werk Gods een dienst bewijzen, doch "het instituut N.A.K. unlimited" ...

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Di 04 Dec 2012, 12:13" in de thread "Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012".
Oorspronkelijke bron: het bericht aldaar op "Ma 03 Dec 2012, 23:56", in dezelfde thread.
… (n.b.: terwijl Walter Drave hier uitbundig wordt geprezen voor diens "kinderlijke geloof" en loyaliteit, nam stamapostel Leber later alsnog afstand van het zinloze geestelijke geweld in de jaren '50 en de daarmee samenhangende excommunicaties die apostel Drave in zijn onderzoeksrapport juist gedwee had gerechtvaardigd); door dit ten faveure van de handhaving van de machtsverhoudingen onder "dienende broeders" aangekweekte én gesanctioneerde (!) klimaat van intimidatie en manipulatie in deze kerk; dáármee worden "zegenaars" tot regelaars en bazige autoriteiten, naarmate ze hoger op de ambtsladder staan. Stop dus met die waanzin!!

(...)


Uit: Bericht op "Wo 25 Feb 2015, 09:33" in de thread "Der Fall Rohn"
Klik »HIER« om het bedoelde onderzoeksrapport per 6 november 2007 te downloaden.
Ronduit schandalig is het daarnaast dat terwijl het tijdens de tweede Europese Informatieavond op 4 december 2007 handelde over 10.000 zielen die in de jaren '50 in de Nieuw-Apostolische Kerk waren weggepest (enkel en alleen omdat betrokkenen worstelden met hun geweten over de geloofsdwang waaronder men geloof moest hechten aan een verkondigde leerstelling over de terugkeer op aarde van Jezus Christus tijdens het leven van de toen al hoogbejaarde stamapostel Johann Gottfried Bischoff), betrokkenen op die bewuste avond van apostel Walter Drave c.s. een trap na kregen in plaats ervan dat stamapostel Leber dezen alsnog liefdevol in bescherming nam zoals het van hem mocht worden verwacht na zijn oproep in 2006:
Redactie schreef:(...)
Het is navrant om in dit verband te moeten herinneren aan de oproep in 2006 van stamapostel Leber om voor iedere ziel te vechten. In eerste instantie kwam dit thema aan de orde tijdens een dienst voor ambtsdragers in Wiesbaden (zie onder), maar later tevens bij diverse andere gelegenheden, zoals op zondag 23 april 2006 in Karlsruhe toen aan districtsapostel Saur ambtsrust werd verleend:
  • NAKI nieuws

    Kerkdienst voor ambtsdragers in Wiesbaden: "Voor iedere ziel vechten"
    12.03.2006
    Wiesbaden. In een bijzondere kerkdienst voor alle ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk in Europa richtte Stamapostel Wilhelm leber zich tot zijn broeders met de woorden: "Laat ons voor iedere ziel vechten!" Deze opdracht werd aan de ambtsbroeders door de Stamapostel meegegeven.

    Er zijn ongeveer 30.000 ambtsdragers werkzaam in de Europese gebiedskerken van de Nieuw-Apostolische Kerk. Op zondag 12 maart 2006, hield de kerkleider (Stamapostel Wilhelm Leber), een bijzondere kerkdienst. De vrouwen van de ambtsdragers waren hierbij uitgenodigd.

    De kerkdienst werd vanuit de kerkgemeente Wiesbaden naar 534 Europese gemeenten per satelliet uitgezonden. Ontvangstplaatsen in Albanië, Kosovo, Finland of Libanon waren evenals de "traditionele" gebieden in Europa aangesloten (van Engeland tot Spanje, van de Tjeschische Republiek tot Frankrijk). Stamapostel Wilhelm Leber nam als uitgangspunt voor deze dienst het woord uit Kolossers 2:1-2: "Want ik wil, dat gij weet, hoe groot een strijd ik heb om u, en om degenen, die te Laodicéa zijn, en allen, die mijn aangezicht in het vlees niet gezien hebben, opdat hunne harten vertroost worden, tezamen verbonden in liefde, tot allen rijkdom der volkomen zekerheid van inzicht, om te kennen de verborgenheid Gods, des Vaders, en van Christus."

    Drie doelen voor de werkzaamheden als ambtdrager in de kerk werden door de kerkleider hieruit gehaald: De harten moeten gesterkt en samengevoegd worden, de zekerheid en het begrip moeten groeien. Hij spoorde de medebroeders aan om voor iedere ziel in de gemeente te vechten: voor de jeugd, voor degenen die krtitisch zijn, voor de gecompliceerden, voor degenen die onder problemen gebukt gaan. De Districtsapostelen Armin Brinkmann (Nordrhein-Westfalen), Jean-Luc Schneider (Frankrijk), Wolfgang Nadolny (Berlijn, Brandenburg) und Karlheinz Schumacher (Noord-Duitsland) dienden mee.

    Na de kerkdienst las de internationale kerkleider een standpunt voor met betrekking tot het thema "huwelijk". Hij zei onder andere dat het onderhouden van een huwelijk een grote mate van verantwoordelijkheid vereist. Men moet echter ook onderkennen dat er een einde aan het huwelijk kan zijn, aldus de Stamapostel. Beide partners moeten in zulke gevallen met zielzorg begeleid worden.

    Bron: http://www.nak.org/nl/nieuws/naki-nieuws/article/13948/
Met leedwezen stellen wij vast dat er van dit thema sindsdien bitter weinig terecht is gekomen, niet in de laatste plaats ook in Nederland.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Wo 23 Feb 2011, 20:05", in de thread "Deining in Duitsland over 'Kirchenverständnis' "
Wanneer dan later de diaken Dr. Wolfgang Welsch voor deze schrijnende kwestie op een gemeenteavond de aandacht vraagt, gebeurt exact wat er met een nieuw-apostolisch telraampje bijna feilloos te voorspellen valt: hij krijgt de wind van voren. Ga er namelijk níet vanuit dat wat er op de nieuw-apostolische altaren met verve wordt verkondigd overeenkomt met de geloofspraktijk bij deze Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Als je kunt bazelen en bluffen en je je kruiperig opstelt ten opzichte van meerderen, zul je het in dit machtsbestel als "dienaar" nog ver schoppen. Zie verder in deze samenhang op het voormalige Forum van Bauke Moesker de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk".

Zinloos geestelijk geweld derhalve. Godsdienstwaanzin.

(...)

Zou dit "de weg ten leven" moeten zijn? Als je Wolfgang Welsch heet, Thomas Feil of Bauke Moesker, moet je je dan op zo'n manier in een kerk (!) laten koeioneren? No way, wat mij betreft.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door Levi »

@Tjerk, all
Gij dienstknechten, zijt in alles gehoorzaam uw heren naar het vlees,
niet met ogendiensten als mensenbehagers, maar met eenvoudigheid des harten, vrezende God.
En al wat gij doet, doet dat van harte als den Heere en niet den mensen;
Wetende, dat gij van den Heere zult ontvangen de vergelding der erfenis;
want gij dient den Heere Christus.
Maar die onrecht doet, die zal het onrecht dragen, dat hij gedaan heeft;
en er is geen aanneming des persoons.
Kolossenzen 3:22-25

Groet,
Levi
Gesloten

Terug naar “Praktisch apostolisch-zijn”