Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Bericht door TjerkB »

ZwartSchaap schreef:(...)
Binnenkort verzoenen zich de NAK en de Reformeert Apostolische kirche (VAG)
Een samenkomst van de beide kerken is vastgelegd op 1 Oktober in de gemeente Greiz.
In 1921 zijn Distr. Apostel Bruckner met zijn mede apostel Ecke door Stam Apostel Niehaus geexcomminiseerd.
6000 gemeenteleden hebben zich losgemaakt van de NAK en zijn hun Apostelen gevolgd.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 29 Aug 2016, 15:53"
@all

Intussen berichtte NAK»talk als volgt:
  • Die ursprünglich im Oktober 2016 geplante Versöhnung mit der Apostolischen Gemeinschaft im Blick auf den Reformiert-apostolischen Gemeindebund wurde auf voraussichtlich Frühjahr 2017 vertagt.
Bron: http://www.naktalk.de/herr-komme-nicht-bald/

Klik »HIER« om het complete artikel "Versöhnung muss warten" d.d. 19-09-2016 te downloaden.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Bericht door TjerkB »

@all

Inmiddels werd het bekend dat er in het licht van de beoogde verzoening tussen de Reformiert-Apostolische Gemeindebund en de Neuapostolische Kirche International op zaterdag 11 maart 2017, 's middags om 14.00 uur in Greiz, alsnog de bijeenkomst plaatsheeft waarin de gemaakte afspraken worden bekrachtigd.

Lees verder: http://www.apostolisch.de/13-aktuelles/ ... -fest.html

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
De berichten namens de nieuw-apostolische kerkleiding die ons tegenwoordig bereiken, zijn veelal geschreven door een copywriter terwijl er van tevoren al in nauw overleg met de stamapostel of de districtsapostelen over werd nagedacht door een spindoctor, terzijde gestaan door een theoloog. Dat werkt het meest efficiënt en is het meest effectief, was blijkbaar hun conclusie.

(...)


Uit: bericht op "Wo 26 Okt 2016, 18:41" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
@all

In aansluiting aan het vorige bericht; bij de Nieuw-Apostolische Kerk werd de "verzoening" tussen de Reformiert-Apostolische Gemeindebund en de Neuapostolische Kirche International als volgt in perspectief gebracht:
Als ik bij mijzelf naga wat er door de jaren heen "vanaf de kerkvloer" in forumbijdragen zoal naar voren is gebracht, als het gaat om de integriteit van de nieuw-apostolische kerkleiding, maakt het artikel van 10 november jl. voor mij bijna al­le ver­de­re re­de­ne­ring over­bo­dig... Concreet: men zwelgt in zelfgenoegzaamheid.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Als ik bij mijzelf naga wat er door de jaren heen "vanaf de kerkvloer" in forumbijdragen zoal naar voren is gebracht, als het gaat om de integriteit van de nieuw-apostolische kerkleiding, maakt het artikel van 10 november jl. voor mij bijna al­le ver­de­re re­de­ne­ring over­bo­dig...

(...)


Uit: Bericht op "Di 15 Nov 2016, 11:45"
@all

Toen ik het bewuste journalistieke document van Andreas Rother had gelezen, waarin Wilhelm Leber nu wordt opgevoerd als een onvolprezen vredesactivist en betrokkene bovendien lof wordt toegezwaaid omdat het kennelijk niet beneden diens waardigheid is om in de kerk tegenwoordig met schoonmaakattributen de vloer aan te vegen (in plaats van voorheen met slachtoffers van weggewuifd machtsmisbruik), heb ik eerst maar even een paar keer diep ademgehaald; heel diep. Hoe durf je het zo voor te spiegelen, dacht ik. Immers, het was juist Wilhelm Leber die het geen zier scheelde welk leed "middenin de gemeenschap" aan naasten was berokkend; men had gewoon "in de navolging" moeten blijven. Geen compassie met mislukkelingen. Not at all. Hooguit werd er voor zulke stakkers gebeden...

Gebeden? Management by speech, windowdressing, goede werken voor de Bühne!! Hij, Wilhelm Leber; "Godsgezant", dienaar en zegenaar, "Oberhirte" en "geistliches Oberhaupt aller neuapostolischen Christen", "Kirchenpräsident und Stammapostel"; de wens van zo'n (gewezen) gevolmachtigde zaakgelastigde op aarde van het hemelrijk geldt "nach dem neuapostolische Glaubenverständnis" als ieders bevel. Vrij gebruik makend van de ingezamelde offergaven organiseert zo'n kerkvorst ondertussen nota bene diens eigen applaus c.q. worden juristen, adviseurs en/of mediadeskundigen ingehuurd om tot elke prijs alles recht te praten wat krom is. Hooghartig leggen de machtsfiguren inkomende correspondentie naast zich neer of men geleidt die correspondentie opzettelijk niet door naar medebestuurders.

Als het hier niet handelde over structurele misstanden, had ik nooit een klok geluid. Aangesloten leden doen er verstandig aan hun kompas niet uit handen te geven.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Bericht door ZwartSchaap »

@ All,

Over de aanstaande verzoening van NAK en de Apostolische gemeinde bund (sinds 1956 VAG) het volgende.
De excommunicatie van Distr Apostel Bruckner en Apostel Ecke speelde zich af in 1921.
Hoe kan de NAK leiding met zogenaamde eerlijke en oprechte bedoelingen na 95 jaar bereid zijn om tot een
verzoening over te gaan.
Tientallen jaren heeft de NAK de lang bestaande wens van de VAG om te verzoenen genegeerd en met doorzichtige
slechte argumenten aangegeven.
Nog maar enkele jaren geleden stuurde Distr Apostel Klingler de VAG een brief waarin hij vermeld dat een aufarbeitung met
de Apostolische gemeinde Bund niet mogelijk zou zijn, omdat een aantal documenten uit de tijd rond 1921 in de tweede wereldoorlog
verloren zijn gegaan (brief in mijn bezit)
Net als de verzoening in 2014 in Dusseldorf is ook de aanstaande verzoening in Greiz na 96 jaar een niet meer als gespeelde verzoening.
Het enige wat de NAK leiding bezig houd is, Hoe komen wij van het "SEKTEN IMAGO" af en hoe bereiken wij een positie in de ACK Duitsland.

ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Bericht door TjerkB »

ZwartSchaap schreef:(...)
De excommunicatie van Distr Apostel Bruckner en Apostel Ecke speelde zich af in 1921.
Hoe kan de NAK leiding met zogenaamde eerlijke en oprechte bedoelingen na 95 jaar bereid zijn om tot een
verzoening over te gaan.


(...)


Uit: Bericht op "Za 19 Nov 2016, 16:06"
@ZwartSchaap
@all

Dat is ook exact wat ik mij afvraag. Bovendien: in de Nieuw-Apostolische Kerk zijn de bestuurlijke organisatie en het gemeenteleven zo ingericht, dat kerkelijke ambsdragers in het algemeen en "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in het bijzonder veroordeeld zijn tot "existentiële schizofrenie" in een dubbelleven. Voor wie zich dat laat overkomen, gaat het na verloop van tijd in het geloof alleen nog maar om de schone schijn:
TjerkB schreef:(...)
De we­reld wil be­dro­gen wor­den, zo wordt gezegd, oftewel (volgens Van Dale): de men­sen la­ten zich, vaak te­gen be­ter we­ten in, steeds weer beet­ne­men. (...) Bij nader inzien ging ik er ten onrechte van uit dat het er in de door "Godsgezanten" ingerichte nieuw-apostolische geloofspraktijk wezenlijk anders aan toegaat. Er was namelijk onraad aan boord. Daarbij voelde het niet goed dat dit allerwegen wordt gebagatelliseerd door opmerkingen in de trant van dat wij voor elkaar "slijpstenen" zijn. Waarom getwijfeld aan andermans goede bedoelingen? Trouwens, wie is er zonder zonden? Dus: zet je er overheen. Anders zal God ook jou niet vergeven...

Het verbaasde mij dus allerminst dat dit ook jl. zondag weer de teneur was, toen stamapostel Jean-Luc Schneider voorging in Hilversum. Geen vuiltje aan de lucht. Spijtig genoeg valt er méér te zeggen dan de zorgvuldig door de kerkleiding aan elkaar geregen succesverhalen over haar "zalige zegenstonden" ons laten geloven. Wat niet weet, dat niet deert: "Helaas kunnen wij pas na afloop van de rechtsgang volledige duidelijkheid geven." Nadat de hoge vertegenwoordigers van het nieuw-apostolische hemelrijk zich 's zondags in de kerk bevonden, nuttigden zij nog een feestmaal en kon hun loopgravenoorlog maandagochtend alweer worden hervat.

(...)


Uit: Bericht op "Do 24 Nov 2016, 13:45" in de thread "Wat is een sekte?"
Terwijl anderen bij zo'n schijnvertoning zich al snel diep ongelukkig voelen, zullen de geïndoctrineerde religieuze waardigheidsbekleders euforie blijven veinzen. Dan is de naar het evangelie van Christus Jezus broodnodige overeenstemming van denken en handelen dus ver te zoeken:
BakEenEi schreef:
Redactie schreef:(...)
Zo had districtsapostel Pos de gewoonte om wie aan hem een openhartige brief stuurde met kritiek op een kerkelijke ambtsdrager, hij die brief ongevraagd voor commentaar aan de desbetreffende "dienaar" doorstuurde - om maar even één enkel voorbeeld te noemen. Met andere woorden: waag het niet een naaste verdacht te maken want ik verraad je. Daarna kreeg steevast de "dienaar" bij hem het voordeel van de twijfel. (...)


Uit: Bericht door Redactie op "Do 04 Jul 2013, 19:10" in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"
@all

Vele leidinggevende dienaren destijds waren met de bovenbeschreven intimidatiepraktijken van de toenmalige districtsapostel op de hoogte. Ikzelf was in dat verband een vreemde eend in de bijt want ik vernam het (op het bureau van de Centrale Administratie) via collega's die op enigerlei wijze bij de betreffende correspondentie betrokken raakten. Later sprak ik eens een priester die het mij stamelend vertelde en er niet over uit kon. Allen zaten ook achteraf nog met een gewetensconflict want van deze districtsapostel was het bekend dat hij, als het over zulke zaken handelde, niet was gediend van "criticasters". Een zuster aan de andere kant van de wereld, die apostel Pos wel eens had meegemaakt op één van diens vele buitenlandse reizen, had in haar nood aan hem een vertrouwelijke brief geschreven. Prompt werd -buiten haar om- het document doorgestuurd naar degene die zijzelf niet kon vertrouwen. Zó werd men te grazen genomen en werden tevens derden opgezadeld met geestelijke ballast. Er valt nog heel wat te na te vorsen in de geheime archieven...

Stel je voor, zo heb ik heel wat keren gedacht, dat zo'n verhaal per ongeluk was doorgelaten bij de redactie van de Stem van de Wachter, of zo, en dat het te lezen zou zijn geweest in de rubriek "Onze doorlevingen".

De reden waarom ik er nu wat van zeg is, dat de hoeveelheden succesverhalen die op last van de ambtelijke top in de Nieuw-Apostolische Kerk gedurig de publiciteit in worden geslingerd, eenzamen (!) nóg eenzamer maken. Vergelijk het maar met de denkbeeldige situatie in een bejaardenhuis, waar twee ouderen staan te wachten bij de lift. Eén van beiden maakt een opmerking dat het niet altijd meevalt om alleen te zijn, waarop de ander uitgebreid begint te vertellen wie er de laatste tijd uit de familie allemaal op bezoek zijn geweest. Wanneer vanuit de lift even later de conversatie eindigt, voelt de alleengaande zich pas echt verdomd alleen.

In de Nieuw-Apostolische Kerk weet zo iemand als de onschendbare Armin Brinkmann onderhand van gekkigheid niet meer hoe hij met alle ja-knikkers in zijn omgeving overal de hele bliksemse boel op stelten moet zetten om de mensheid maar te blijven imponeren. Zodra hij met de vingers knipt, rent iedereen zich rot, buigt, of kijkt schaapachtig de andere kant op. Het is met deze rare uitgekookte ijdeltuit de waanzin ten top.

Met deze ronduit absurde gang van zaken loopt het de spuigaten uit. Zijn roem ging hem in 2011 al vooruit: "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden." Ik zal het nog één keer herhalen: zó gaan fascisten te werk. Wie zich afvraagt waardoor "in de gemeenschap" de liefde bekoelt, doet er verstandig aan zich na lezing van dit bericht nog eens achter het oor te krabben.

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 05 Jul 2013, 21:57", in de thread "Job: 'Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan.' "
Zie ook het bericht op "Za 23 Jan 2016, 16:11" in de thread "Overeenstemming van denken en handelen"
Wie niet weten wil wat er zich door de jaren heen op het hoogste niveau in de organisatie achter de schermen in werkelijkheid nog meer heeft kunnen afspelen dan het daglicht kan velen, zal bitter weinig kunnen betekenen voor zielen die de kerk verlieten na onverhoopt ten prooi te zijn gevallen aan geestelijke mishandeling.

Argeloze kerkgangers wassen op deze manier alles wit wat de onhebbelijke kerkleiding willens en wetens ten koste van weerloze slachtoffers wenst te verzwijgen. Men haalt de neus op voor wie daardoor het lachen vergaat en zich volkomen terecht gegriefd voelt. De liefde is bekoeld, de harten zijn verhard; het geloof is dood.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:
Netzschkau
Netzschkau ist eine Stadt im Vogtland im Freistaat Sachsen (Deutschland).

(...)
  • Afbeelding
(...)
Für die apostolischen Kirchen hat Netzschkau eine besondere Bedeutung. Auf der Mylauer Straße befindet sich die so genannte Tränenkirche (heute nicht mehr genutzt) der Neuapostolischen Kirche der um 1900 ca. 600 Netzschkauer (ca. 10 % der Bevölkerung) angehörten. Um 1921 kam es zu einer Spaltung in der Gemeinde und der Reformiert-Apostolische Gemeindebund entstand, der heute „Am Birkenwäldchen“ sein größtes Kirchengebäude unterhält.

(...)


Bron: https://de.wikipedia.org/wiki/Netzschkau
(...)
Ter kennisneming... Zie ook mijn bericht op "Do 25 Jun 2015, 07:15".

(...)


Uit: Bericht op "Do 03 Sep 2015, 23:16" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
Zie ook het bericht op "Wo 31 Aug 2016, 17:51"
@all

Het mag duidelijk zijn dat het hier, bij de bespiegelingen over machtspolitiek in de Nieuw-Apostolische Kerk, geen discussie betreft waarbij voor badguys het glas altijd halfleeg zal zijn en voor goodguys juist halfvol. Doordat de beeldvorming door de jaren heen consequent een speerpunt van het beleid is geweest, slaagde de kerkleiding erin, telkens wanneer zij in opspraak kwam, om de aandacht daarvan af te leiden met een enorm aanbod van ideële informatie vanuit de huisdrukkerij. Zie in dit verband ook het bericht op "Do 24 Nov 2016, 20:06" in de thread "Akte Peter Kuhlen". Echter, wie zich eenzijdig laat informeren, vergeet niet zelden na verloop van tijd om zich te realiseren dat dergelijke informatie ook onvolledig en/of opzettelijk gekleurd kan zijn. Daar komt in dit geval nog extra bij dat de meeste lezers van harte wilden aannemen dat men in de talrijke publicaties feitelijk van doen had met het door de geest der waarheid geïnspireerde levende woord van God. Normaal werkt "de kunst van het weglaten" verhelderend, maar als er onzuivere motieven om de hoek komen kijken, gebeurt spijtig genoeg het tegenovergestelde!
  • «Pro­pa­gan­da is de kunst om een an­der te la­ten ge­lo­ven wat je zelf niet ge­looft.»
    Jo­han Hui­zin­ga
Dit is precies de reden waarom in de Nieuw-Apostolische Kerk gedurende een lange reeks van jaren duizenden, honderdduizenden hulpvragen en hartenkreten níet zijn gehoord. Nog steeds niet trouwens. Ze móchten namelijk niet worden gehoord, vonden de "zegenaars". Zegenaars?! Integendeel, bazige bullebakken waren het in werkelijkheid, maar die zorgden er wel voor dat ze op hun "zegetocht" niet werden gehinderd. Daarbij hielden ze de regie immers uitdrukkelijk zelf in handen...

Het wordt tijd ermee te stoppen dat er op deze wijze met twee maten wordt gemeten ten faveure van aanzienlijken, invloedrijke machtigen, bazen en bovenbazen.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Bericht door TjerkB »

@all

Het zal wel aan mij liggen, maar als ik zoiets lees als...
  • Jetzt wollen die beiden Kirchen dieses Kapitel ihrer Geschichte im Sinn des bislang erreichten Versöhnungsprozesses abschließen...
  • Der Text ist bereits erarbeitet.
... "begrijp ik het wel, maar ik snap het niet" (naar Bassie van Adriaan). Immers, was ons allen in 2004 als een goddelijke waarheid niet het volgende voorgehouden?!
TjerkB schreef:(...)
Tijdens een openbare eredienst op 18 april 2004 in Bad Blankenburg (Thüringen) sprak stamapostel Richard Fehr zich aldus uit over de scheuring in 1921...
  • "Liebe Geschwister, nun noch etwas.

    (...)
    Man hat sich vom Stammapostel gelöst, obschon es das Dümmste ist, was man machen kann, wenn man apostolisch ist. Immer noch hat es Seelen hier, die jenen Weg gehen. Geschwister, vergessen wir sie nicht. Beten wir für sie! Wenn es möglich ist, möge die Liebe und Gnade Gottes den einen oder anderen zurückführen zur Mutter. Das wäre eine Freude im Vaterhaus wie im Bild vom verlorenen Sohn, als er zurückkam.

    (...)
Zie verder het desbetreffende artikel bij NAKtuell: http://www.naktuell.de/0404/0404002.html

(...)


Uit: Bericht op "Di 13 Sep 2016, 15:17"
"Het stomste wat je kunt doen als je (nieuw-)apostolisch bent, is: je afwenden van de stamapostel." Met dat statement van stamapostel Fehr moesten wij het doen. Geen discussie meer mogelijk. Punt. En nu is aanstonds die keiharde "Lehraussage" "nach unserem heutigen Verständnis" opeens een "leere Aussage" - zoals het ons in 2013 te verstaan was gegeven over een andere "Lehraussage", waar eveneens jarenlang en zulks bovendien uit naam van de Drie-eenheid niet aan te toren viel? Zie onder.
TjerkB schreef:(...)
Helaas bleek het droevig gesteld te zijn met de moraliteit van "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in deze kerk. Meer dan eens vestigde ik hierop de aandacht. Zie o.a. het bericht op "Do 11 Aug 2011, 11:56" in de thread "Tenzij...", op het voormalige Forum van Bauke Moesker.

Op 13 mei 2013 gaf stamapostel Wilhelm Leber een verklaring uit waarin hij stelde: "Nach unserem heutigen Verständnis hätte Stammapostel Bischoff es nicht zulassen dürfen, dass die Botschaft zu einem wesentlichen Glaubensgegenstand gemacht wurde." Zie -eveneens op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Ma 13 Mei 2013, 10:43" in de thread "Lafhartige 'verklaring' van Betonkopf Wilhelm Leber". Hier spreekt de politicus Leber, dacht ik vrijwel meteen en onmiddellijk daarna: wie zijn hier in 's hemelsnaam "uns"?! Blijkbaar prevaleert bij deze kerkvorst "de waan van de dag", zulks met 150 jaar terugwerkende kracht.

Wat ik ermee wil zeggen, is dit: niets menselijks is de mensen vreemd, in de kerk die ik verliet omdat de verdorvenheid er hand over hand toenam; het meest bij de ambtelijke top die door talloze voorvallen telkens opnieuw en alleen maar in toenemende mate mijn argwaan had gewekt. "Zegenaars" bleken onruststokers te zijn. Op beslissende momenten hield men de rug niet recht. Een kleine geestelijke elite (d.w.z. de machtigsten onder de invloedrijken) maakt in de Nieuw-Apostolische Kerk de dienst uit. Op 12 maart 2006 schreeuwde Wilhelm Leber van de daken wat hij op 4 december 2007 zelf niet wilde (!) waarmaken: "kämpfen für jede Seele".

(...)


Uit: Bericht op "Di 17 Feb 2015, 21:15" in de thread "Der Fall Rohn"
Opnieuw bekruipt mij de onthutsende gedachte: staat er in de Nieuw-Apostolische Kerk nu werkelijk nooit eens iemand bij stil wat dit met een "Einzelgänger" doet?! Ook zo'n zinsnede als "Jetzt wollen die beiden Kirchen dieses Kapitel (...) abschließen... " Dan denk ik: personenschade handelt »KRACHTTERM« over... personen!! Wie staat er zo dadelijk (wéér) zo nodig in het middelpunt van de belangstelling?! Want reken maar dat nieuw-apostolische kerkvorsten nooit ergens verschijnen zonder een compleet campagneteam. Immers, de behaalde successen op de zegetocht van de "vredevorsten", van wie men idolaat is, moeten in eigen beheer breed worden uitgemeten. Hoe het de talloze slachtoffers is vergaan die vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk met vereende krachten werden gemaakt, is géén issue voor ze. Het zal de idolen een rotzorg zijn. Het is de wereld op z'n kop: een notoire leugenaar spreekt eenmalig de waarheid en prompt wordt de Nobelprijs voor de vrede uitgereikt.

"Der Text ist bereits erarbeitet." Achter de schermen is de zaak met een ambtelijke notitie afgedaan; nu alleen nog maar reclame maken voor het (besloten) feestje...

"Mit ihm hatten 6.000 Mitglieder die Kirche verlassen." De "Tränenkirche"! In 1921, maar daarbij zou het pertinent niet blijven. Toen ik echt doorkreeg hoe onheus in 2006 en 2007 broeders en zusters in de NAK-gemeente Hamburg-Blankenese waren behandeld, terwijl de internationale perswoordvoerder mij daarop antwoordde dat betrokkenen juist met respect werden bejegend, hield het voor mij definitief op. Trouwens, óók het debacle van de (tweede) Europese Informatieavond tekende zich tóen al af. In openbare erediensten speelde de kerkleiding mooi weer, maar ondertussen was er géén genade voor wie niet op elke willekeurige "Lehraussage" ja en amen (naar Matth. 5:37 en Openb. 22:20) kon zeggen, dan wel in het verleden had kunnen zeggen. Alléén wie "in de gehoorzaamheid" stond, deed ertoe voor ze, gewetenloze "zegenaars", schijn-heiligen want "kämpfen für jede Seele", ho maar. Zie in dit verband ook het bericht op "Di 02 Feb 2016, 19:46" in de thread "Elfje".

Het bovenstaande herinnert mij ook aan de veelzeggende opmerking van een getroffene, tijdens het "vredesberaad" in Bottrop, voorafgaande aan "de verzoening" in 2014: "Wenn wir alsbald die Neuapostolische Kirche besuchen, wissen die Gemeindemitglieder dann wer wir sind und was in der Vergangenheit passiert ist?" Ik sprak deze geloofszuster later nog verscheidene malen, voor het laatst een halfjaar geleden. Nee, nadat "de verzoening" was beklonken, bleef nagenoeg alles bij het oude. Conclusie: het was kennelijk weer uitsluitend "een zaak voor de dienaren" geweest. Gemeenteleden moeten onwetend blijven van de wandaden van hun "zegenaars", maar die hebben in de geschiedenis van het nieuw-apostolische rijk van hun god een spoor van vernielingen aangericht, en alle slachtoffers hulpeloos achtergelaten.
ZwartSchaap schreef:(...)
De excommunicatie van Distr Apostel Bruckner en Apostel Ecke speelde zich af in 1921.
Hoe kan de NAK leiding met zogenaamde eerlijke en oprechte bedoelingen na 95 jaar bereid zijn om tot een
verzoening over te gaan.


(...)


Uit: Bericht op "Za 19 Nov 2016, 16:06"
Heus, het is fijn als het leed van menigeen nu alsnog een naam krijgt, ook in 2017 in Greiz, maar laten wij ons niet vergissen: het valt met geen pen te beschrijven.

Zie verder in deze samenhang het bericht op "Wo 10 Feb 2016, 23:10", in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Terugkomend evenwel op het onderwerp, de akte Peter Kuhlen. Nadat deze weggepeste districtsapostel de on­eer­lij­ke en slink­se handelwijze van diens mede-broeders in het bewuste 19 pagina's tellende document inclusief enkele carbonkopieën op zijn schrijfmachine zorgvuldig had uitgewerkt, stopte hij het origineel en de kopieën in verzegelde enveloppen met de bepaling dat die pas in het jaar 2000 mochten worden geopend. Voordat dit gebeurde, las hij het relaas eenmalig voor tijdens een "dienende broedervergadering". Eén van de kopieën gaf hij af aan een broeder in Zwitserland, een goede vriend met een rechtschapen hart. Deze bracht het document na de eeuwwisseling onder de aandacht van de nieuw-apostolische kerkleiding. Hem werd dank gezegd voor het vertrouwen, maar daar bleef het bij.

(...)


Uit: Bericht op "Za 26 Nov 2016, 22:15" in de thread "Akte Peter Kuhlen"
@all

Bij mijn weten is het rond 2002 geweest dat districtsapostel Wilfried Klingler namens het internationale kerkbestuur dienovereenkomstig ontwijkend antwoordde. Dat was dus al zo'n drie jaar na de installatie van de werkgroep die van stamapostel Richard Fehr de speciale opdracht had gekregen om de nieuw-apostolische kerkgeschiedenis alsnog objectief, dus volledig en juist, in beeld te brengen:
  • Die AG „Geschichte der Neuapostolischen Kirche“ (GNK) wurde am 21. Oktober 1999 von Stammapostel Fehr gegründet; ihr Auftrag lautet:
    • „Die Geschichte der NAK historisch einwandfrei nachvollziehbar darstellen und auch solche Aspekte aufnehmen, die für die Kirche unbequem sein könnten. Die Darstellung soll objektiv sein und alle Fragen tabufrei beleuchten. Dabei soll der Gedanke berücksichtigt werden: Wenn wir diese Aufgabe nicht wahrnehmen, werden andere es tun“.


Bron: Die Neuapostolische Kirche von 1938 bis 1955 - Entwicklungen und Probleme (Stand: 6. November 2007)
De leden van deze werkgroep maakten met die opdracht echter in het geheel geen haast. Dat veranderde pas toen de historische "Aktenaufzeichnungen" van de geëxcommuniceerde NAK-districtsapostel Peter Kuhlen (1899-1986) in 2005 in Nederland opdoken bij "nakobserver". Zoals bekend werd de later totstandgekomen rapportage van apostel Walter Drave c.s. op 4 december 2007 gepresenteerd tijdens de (tweede) Europese Informatieavond, doch "objectief" was daarbij opgevat als "subjectief". Met vetgedrukte letters (op pagina 38) wordt Peter Kuhlen erin weggezet als een misleider: "Kuhlen hätte den ihm Anvertrauten alles Leid und Elend ersparen können, wenn er zurückgetreten wäre. Da er jedoch eine andere Lösung präferierte, muss er sich gefallen lassen, als Verführer gekennzeichnet zu werden." Het zou nog jaren duren alvorens de nieuw-apostolische kerkleiding ruiterlijk kon toegeven dat met die voorstelling van zaken de waarheid geweld was aangedaan.

Helaas is het een publiek geheim dat er bij het internationale kerkbestuur méér "brandbrieven" voorliggen ten aanzien waarvan men de beantwoording voor zich uit schuift. Zo is er door de jaren heen zelfs tot driemaal toe een dossier aangeboden over de eveneens onder "de Boodschap" van stamapostel Johann Gottfried Bischoff (en diens met welhaast Gestapo-methoden door geestverwanten en slippendragers bewaakte totalitaire bewind) bezweken Nederlandse apostel Gerrit Kamphuis.

Waar het mij om gaat, is wat de kerkleiding nu als volgt bekendmaakte:
"Jetzt wollen die beiden Kirchen dieses Kapitel ihrer Geschichte im Sinn des bislang erreichten Versöhnungsprozesses abschließen... " Dus: genoeg verzoening nu. Anders gezegd: in Duitsland en in Zwitserland valt er misschien iets goed te maken, maar wat er in Frankrijk, in Nederland of in Zuid-Afrika is misgegaan; daar hebben wij als "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" geen "boodschap" aan, oftewel: aan een excuus voor wat de gelovigen daar is aangedaan, valt voor ons geen eer te behalen. (...) Ziedaar de politieke gezindheid van "de dienaren die ons voorgaan":
TjerkB schreef:(...)
Het mag dan wel zo zijn dat ik in 2007 de Nieuw-Apostolische Kerk al had verlaten, maar dat betekende voor mij niet dat ik mij bij deze geloofsgemeenschap niet meer betrokken voelde. Met mijn nieuw-apostolische broeders en zusters lag ik ook helemaal niet in de clinch. De enige reden waarom het voor mij in deze kerk desondanks onleefbaar werd, is, dat verantwoordelijken zich op hun verantwoordelijkheden niet of nauwelijks laten aanspreken, zelfs niet als menselijk leed in het geding is. Toen ik dat na driemaal zeven magere jaren zowat in alle gradaties had meegemaakt en ondervonden, kwam er een dag waarop ik mijn koffers pakte:

(...)


Uit: Bericht op "Zo 27 Nov 2016, 14:40" in de thread "Akte Peter Kuhlen"
Het zou fijn zijn als er in de Nieuw-Apostolische Kerk alsnog een herijking plaatsheeft voor wat betreft ware zielzorg, oprecht berouw en "Versöhnung im Herzen". Dit laatste is namelijk niet hetzelfde als "Versöhnung vor der Bühne".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 14-02-2017, 22:00 uur]


@all

Bij Glaubenskultur-Magazine verscheen over dit onderwerp een drietal "Premium-Artikel", te weten:
Zie in deze samenhang ook het artikel "Kirche auf dem Weg zur Versöhnung - Themenabend lud ein zum Gespräch" d.d. 08-02-2017 op de website van de NAK-gemeente Merseburg (im Neuapostolische Kirche Kirchenbezirk Leipzig der Neuapostolische Kirche Nord- und Ostdeutschland).

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Historische ontwikkelingen”