[Bijgewerkt: 18.30 uur]
TjerkB schreef:(...)
Tot zover de theorie.
(...)
Uit: Mijn bericht in deze thread op "
wo 29 jan 2014, 17:46"
@all
All right - come and see:
Neem er de tijd voor want deze dienst op 8 december 2013 met een zich Jezus Christus verbeeldende excentrieke stamapostel Jean-Luc Schneider in Valencia duurt 2 uur. Hij acteert hier als een banale bezetene! Wie de eerste drie kwartier van de opname bekijkt, begrijpt al precies waarom hij blijkt geeft van een benauwend eng wereldbeeld en hij in feite wartaal uitslaat. Alsof er in Spanje naast de bij de Nieuw-Apostolische Kerk aangesloten leden geen anderen zijn voor wie het evangelie van Jezus Christus nog iets te betekenen heeft; zo wordt zijn gehoor hier toegesproken. Dan snap je trouwens ook direct dat deze stamapostel bitter weinig opheeft met "andersdenkende christenen". Verder denk ik dat bij de aanwezigen voor wie "het levende woord" in eerste instantie wellicht krachtig overkwam, de prediking van een soort van maniakale magiër uiteindelijk gevoelens van ontreddering zal oproepen. Het was een straffend betoog. Geen greintje liefde te bekennen. Armoe troef. Zo'n hele schertsvertoning verraadt een desolate toestand binnen het internationale kerkbestuur.
Met deze verderfelijke donderpreek werden de gelovigen gewoonweg de grond in getrapt; in hun hemd gezet. Men kreeg een pak slaag uitgedeeld. Je voelt je gebroken in plaats van opgebouwd. Wat een doffe ellende.
Wie van de schrik bekomen is, heeft hopelijk wat aan het onderstaande:
- [41] De Joden begonnen te protesteren omdat hij zei dat hij het brood was dat uit de hemel was neergedaald. [42] ‘Dat is toch Jezus, de zoon van Jozef? We weten toch wie zijn vader en moeder zijn? Hoe kan hij dan zeggen dat hij uit de hemel is neergedaald?’ [43] Jezus zei: ‘Ik hoor u bezwaren maken. [44] Toch kan niemand bij mij komen, tenzij de Vader die mij gezonden heeft hem bij me brengt, en ik zal hem op de laatste dag tot leven wekken. [45] Het staat geschreven in de Profeten: “Zij zullen allemaal door God onderricht worden.” Iedereen die naar de Vader luistert en van hem leert komt bij mij. [46] Niet dat iemand ooit de Vader gezien heeft – alleen hij die van God komt, heeft hem gezien. [47] Waarachtig, ik verzeker u: wie gelooft,* heeft eeuwig leven. [48] Ik ben het brood dat leven geeft. [49] Uw voorouders hebben in de woestijn manna gegeten en toch zijn zij gestorven. [50] Maar dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald; wie dit eet sterft niet. [51] Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald; wanneer iemand dit brood eet zal hij eeuwig leven. En het brood dat ik zal geven voor het leven van de wereld, is mijn lichaam.’
Uit: Johannes 6 (NBV)
Laten wij de liefde van God maar niet geringschatten of onszelf voorstaan op Zijn genade:
- [1] U was dood door de misstappen en zonden [2] waarmee u de weg ging van de god van deze wereld, de heerser over de machten in de lucht, de geest die nu werkzaam is in hen die God ongehoorzaam zijn. [3] Net als zij lieten ook wij allen ons eens beheersen door onze wereldse begeerten, wij volgden alle zelfzuchtige verlangens en gedachten die in ons opkwamen en stonden van nature bloot aan Gods toorn, net als ieder ander. [4] Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is, [5] heeft hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Ook u bent nu door zijn genade gered. [6] Hij heeft ons samen met hem uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus. [7] Zo zal hij, in de eeuwen die komen, laten zien hoe overweldigend rijk zijn genade is, hoe goed hij voor ons is door Christus Jezus. [8] Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God [9] en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan. [10] Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God mogelijk heeft gemaakt.
Uit: Efeziërs 2 (NBV)
Zoals Jean-Luc Schneider hier "boosaardig" optrad, is volkomen ongepast. Hij koestert jegens naasten een verpletterende minachting en onderhuidse agressie bij hem laat zich amper verbergen. Dit loopt níet goed af.
In een geloofsgemeenschap waar een ijzige wind uit deze hoek waait, word je als enkelvoudige gelovige het licht in de ogen bijna niet eens vergund want zogenaamd omwille van de eenheid heb je blind na te volgen. Stelselmatig worden gelijkwaardige kinderen van één Vader akelig vernederd, zodat ze hun gevoel voor eigenwaarde verliezen. Men wordt gereduceerd tot en behandeld als verschrompelde minderwaardige entiteiten.
Wat wij in Valencia zien gebeuren vind ik in één woord: mensonterend. De kerkvorst die hier ten tonele werd gevoerd maakt op mij de indruk geestelijk gestoord te zijn. Doch zoals altijd: niemand durft in te grijpen. Tegenspraak wordt niet geduld want je vliegt er vierkant uit. Al lijkt dat misschien een onterechte consequentie; men kan er natuurlijk ook op anticiperen. Het is namelijk zo, dat wie deze kerk verlaat, beter af zal zijn!
- Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.
Uit: Galaten 5: 1 (NBV)
Uiteraard betekent het nogal wat als men een geloofsgemeenschap achter zich moet laten indien de onherbergzaamheid er dusdanige vormen aanneemt, dat het er gewoonweg niet meer te harden valt. Maar waaraan zouden wij, ten prooi gevallen aan booswichten die ons onderwerpen aan een brutaal uitgevoerde gijzelingsactie, dan zo zeer zijn gehecht dat het ons ervan weerhoudt om daarenboven juist het element te verkiezen, Zijn vrijheid, waarin goddelijk leven kan gedijen? In de Bijbel staan spannende verhalen over gelovigen die zich op weg begaven omdat God ze wilde verlossen. Maar stel nu eens, dat wijzelf opeens voor die keuze staan!
Heeft u in het NAK-gezangboek lied
320 wel eens meegezongen? Zie onder:
- 1
Waar God mij leidt, daar wil ik gaan,
geen eigen wegen kiezen.
Ga ik des Heren veil'ge paan,
dan kan ik niets verliezen.
Waar Hij mij leidt, daar trek ik mee.
Ik volg Hem trouw op ied're schree
in kinderlijk vertrouwen.
2
Waar God mij leidt, daar ben ik blij,
rust ik in Jezus' armen.
Zo Hij het leidt, is 't goed voor mij;
ja, groot is Zijn erbarmen.
Hij is mijn steun en toeverlaat,
Hij handelt naar Zijn wijze raad
in al mijn levensdagen.
3
Waar God mij leidt, wil ik geheel
mij onder Zijn wil scharen.
Wordt duisternis somtijds mijn deel,
Hij zal het woord bewaren
dat Hij reeds gaf voor deze dag,
eer ik het licht des levens zag.
Hij heeft mij uitverkoren.
4
Waar God mij leidt, blijf ik in trouw
geloven, hopen, lijden.
Zolang ik op Zijn kracht slechts bouw,
kan niets mij van Hem scheiden.
Want wordt soms mijn geduld beproefd,
ben ik daardoor weleens bedroefd,
't zal slechts tot zegen dienen.
Je zult het maar echt te horen krijgen:
- [1] De HEER zei tegen Mozes, op de Sinai: [2] ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer jullie eenmaal in het land zijn dat ik je zal geven, moet het land rust krijgen, een sabbatsrust gewijd aan de HEER.
Uit: Leviticus 25 (NBV)
Neem dan het hoognodige mee, met name te denken aan het volgende:
- Houd vast aan wat u hebt, dan zal niemand u de lauwerkrans kunnen afnemen.
Uit: Openbaring 3: 11 (NBV)
Daarmee wordt níet een slavenjuk bedoeld. Jean-Luc Schneider en consorten zijn gevangenen van hun eigen machtsdenken. Ze hanteren een dubbele agenda. Hun denksysteem wordt anderen verplichtend opgelegd. Aan de spontaniteit van een kind hebben ze geen boodschap. Het leed van geëxcommuniceerden deert ze niet. Hulpgeroep wuift men weg. Men grijpt in het offerblok om andersdenkenden de mond te laten snoeren. Dat zijn afgodendiensten! Voor zulke wandaden is er in het werk Gods tot in de verste verte géén plaats. Van dienen (!) hebben deze heersers met hun monsterlijke hardheid jegens naasten in het geheel géén begrip.
Groet,
TjerkB