Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door TjerkB »

@all

Min of meer bij toeval stuitte ik vanmiddag op een oud artikel -uit 2003- bij Glaubenskultur-Magazine:
"Vragen die niet worden beantwoord, blijven openstaan", heb ikzelf nog wel eens opgemerkt wanneer het er in de Nieuw-Apostolische Kerk op neerkwam dat je alleen maar naar "de bekende weg" mocht vragen, of zo!

Zie bij Glaubenskultur-Magazine ook het artikel "Schon die Frage macht es deutlich - Offensichtlich fehlt es der Kirchenleitung immer noch am Verständnis für Dialog" d.d. 03-12-2003 (in te zien zonder abonnement).

[wordt vervolgd]


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

Redactie schreef:@all

Als er hier in de achterliggende jaren één ding duidelijk is geworden, is het hopelijk toch wel het volgende:
  • Geen enkele knecht kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.

    Uit: Lucas 16: 13 (NBV)
Met offergaven koopt men -door het met juridisch geweld te laten bevechten- het "eigen gelijk", en uit diezelfde middelen bekostigt men op alle terreinen de propaganda om in de eerste plaats zichzelf te bewieroken. De "Leidraad dienen en leiding geven" blijkt in de praktijk een wassen neus te zijn, en niemand krijgt bij dit kerkgenootschap -n.b. een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI)- inzage in de financiële administratie.

Het WebTeam


Bron: Bericht op het forum van Bauke Moesker op "Do 23 Mei 2013, 17:34" in de thread "Hoeveel geld zou hier over de balk zijn gesmeten?"
@all

In het bedrijfsleven zijn ondernemers vaak nog geneigd om bij voorkeur elke klacht op te vatten als "een gratis advies", maar in hogere kringen, onder "Godsgezanten", blijkt dat in de praktijk toch heel anders te liggen.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 30-01-2014, 20.30 uur]


@all

Het "Zelfbeeld van de Nieuw-Apostolische Kerk" was naar het oordeel van degenen die erover gaan, verouderd. Hieronder eerst de achterhaalde kijk op de zaak:
  • De kroondragers

    Over de aarde wandelt
    thans een heilige schaar,
    onzichtbaar is haar krone daar.
    De voeten, zij treden
    door doornen en duister,
    in haar krone flonkert
    een eeuwige luister.
    Ze heft in dat licht
    't schild hier op aard',
    waar zij ondanks moeite
    geen mildheid spaart.
    Een feestdag dragen zij in hun hart,
    met tonen van vreugde.
    Zij treden door 't leven,
    zijn vol blijde moed,
    benaad'ren de mensen
    helpend en goed.
    Zij helpen verdwaalden
    liefhebbend voort.
    Zij schenken liefde naar Jezus' woord.
    Zij leiden de zielen
    naar 't rijk van hun Koning,
    Die weldra ontsluit
    hun Zijn eeuwige woning.
    Dat zijn de getrouwen
    van Koning Jezus.
    Dat is Zijn geliefde, geheiligde bruid,
    door Hem eens verkoren.
    O, dat zij gekroond
    Hem voor eeuwig behore!

Nu de -door zelfkritiek (?)- totstandgekomen hedendaagse visie:
  • De door Jezus Christus gelegde weg naar heil in onze tijd
    1. Jezus Christus leidt de Nieuw-Apostolische Kerk door levende Apostelen. Hun leer is gebaseerd op de Heilige Schrift.
    2. Het Apostelambt is het door Jezus Christus gemachtigde ambt voor heilsbemiddeling.
    3. Apostelen zijn noodzakelijk om Zijn kerk op de door Hem beloofde wederkomst voor te bereiden.
    4. De Nieuw-Apostolische Kerk kent de drie sacramenten Heilige Waterdoop, Heilige Verzegeling en Heilig Avondmaal.
    5. De afdracht van de sacramenten Heilige Verzegeling en Heilig Avondmaal, en de vergeving van zonden zijn gebonden aan het Apostelambt.
    6. Nieuw-apostolische christenen hebben door de Heilige Verzegeling de gave van de Heilige Geest ontvangen.
    7. Jezus Christus, waarvan de Heilige Schrift getuigt, staat in het middelpunt van het geloofsleven van de nieuw-apostolische christen. Hij werkt tegenwoordig in Zijn kerk en zal wederkomen. Het geloofsdoel van de nieuw-apostolische christen is, met Christus verenigd te worden bij Zijn wederkomst.

Tot zover de theorie.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 18.30 uur]
TjerkB schreef:(...)
Tot zover de theorie.

(...)


Uit: Mijn bericht in deze thread op "wo 29 jan 2014, 17:46"
@all

All right - come and see:

Neem er de tijd voor want deze dienst op 8 december 2013 met een zich Jezus Christus verbeeldende excentrieke stamapostel Jean-Luc Schneider in Valencia duurt 2 uur. Hij acteert hier als een banale bezetene! Wie de eerste drie kwartier van de opname bekijkt, begrijpt al precies waarom hij blijkt geeft van een benauwend eng wereldbeeld en hij in feite wartaal uitslaat. Alsof er in Spanje naast de bij de Nieuw-Apostolische Kerk aangesloten leden geen anderen zijn voor wie het evangelie van Jezus Christus nog iets te betekenen heeft; zo wordt zijn gehoor hier toegesproken. Dan snap je trouwens ook direct dat deze stamapostel bitter weinig opheeft met "andersdenkende christenen". Verder denk ik dat bij de aanwezigen voor wie "het levende woord" in eerste instantie wellicht krachtig overkwam, de prediking van een soort van maniakale magiër uiteindelijk gevoelens van ontreddering zal oproepen. Het was een straffend betoog. Geen greintje liefde te bekennen. Armoe troef. Zo'n hele schertsvertoning verraadt een desolate toestand binnen het internationale kerkbestuur.

Met deze verderfelijke donderpreek werden de gelovigen gewoonweg de grond in getrapt; in hun hemd gezet. Men kreeg een pak slaag uitgedeeld. Je voelt je gebroken in plaats van opgebouwd. Wat een doffe ellende.

Wie van de schrik bekomen is, heeft hopelijk wat aan het onderstaande:
  • [41] De Joden begonnen te protesteren omdat hij zei dat hij het brood was dat uit de hemel was neergedaald. [42] ‘Dat is toch Jezus, de zoon van Jozef? We weten toch wie zijn vader en moeder zijn? Hoe kan hij dan zeggen dat hij uit de hemel is neergedaald?’ [43] Jezus zei: ‘Ik hoor u bezwaren maken. [44] Toch kan niemand bij mij komen, tenzij de Vader die mij gezonden heeft hem bij me brengt, en ik zal hem op de laatste dag tot leven wekken. [45] Het staat geschreven in de Profeten: “Zij zullen allemaal door God onderricht worden.” Iedereen die naar de Vader luistert en van hem leert komt bij mij. [46] Niet dat iemand ooit de Vader gezien heeft – alleen hij die van God komt, heeft hem gezien. [47] Waarachtig, ik verzeker u: wie gelooft,* heeft eeuwig leven. [48] Ik ben het brood dat leven geeft. [49] Uw voorouders hebben in de woestijn manna gegeten en toch zijn zij gestorven. [50] Maar dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald; wie dit eet sterft niet. [51] Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald; wanneer iemand dit brood eet zal hij eeuwig leven. En het brood dat ik zal geven voor het leven van de wereld, is mijn lichaam.’

    Uit: Johannes 6 (NBV)
Laten wij de liefde van God maar niet geringschatten of onszelf voorstaan op Zijn genade:
  • [1] U was dood door de misstappen en zonden [2] waarmee u de weg ging van de god van deze wereld, de heerser over de machten in de lucht, de geest die nu werkzaam is in hen die God ongehoorzaam zijn. [3] Net als zij lieten ook wij allen ons eens beheersen door onze wereldse begeerten, wij volgden alle zelfzuchtige verlangens en gedachten die in ons opkwamen en stonden van nature bloot aan Gods toorn, net als ieder ander. [4] Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is, [5] heeft hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Ook u bent nu door zijn genade gered. [6] Hij heeft ons samen met hem uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus. [7] Zo zal hij, in de eeuwen die komen, laten zien hoe overweldigend rijk zijn genade is, hoe goed hij voor ons is door Christus Jezus. [8] Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God [9] en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan. [10] Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God mogelijk heeft gemaakt.

    Uit: Efeziërs 2 (NBV)
Zoals Jean-Luc Schneider hier "boosaardig" optrad, is volkomen ongepast. Hij koestert jegens naasten een verpletterende minachting en onderhuidse agressie bij hem laat zich amper verbergen. Dit loopt níet goed af.

In een geloofsgemeenschap waar een ijzige wind uit deze hoek waait, word je als enkelvoudige gelovige het licht in de ogen bijna niet eens vergund want zogenaamd omwille van de eenheid heb je blind na te volgen. Stelselmatig worden gelijkwaardige kinderen van één Vader akelig vernederd, zodat ze hun gevoel voor eigenwaarde verliezen. Men wordt gereduceerd tot en behandeld als verschrompelde minderwaardige entiteiten.

Wat wij in Valencia zien gebeuren vind ik in één woord: mensonterend. De kerkvorst die hier ten tonele werd gevoerd maakt op mij de indruk geestelijk gestoord te zijn. Doch zoals altijd: niemand durft in te grijpen. Tegenspraak wordt niet geduld want je vliegt er vierkant uit. Al lijkt dat misschien een onterechte consequentie; men kan er natuurlijk ook op anticiperen. Het is namelijk zo, dat wie deze kerk verlaat, beter af zal zijn!
  • Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.

    Uit: Galaten 5: 1 (NBV)
Uiteraard betekent het nogal wat als men een geloofsgemeenschap achter zich moet laten indien de onherbergzaamheid er dusdanige vormen aanneemt, dat het er gewoonweg niet meer te harden valt. Maar waaraan zouden wij, ten prooi gevallen aan booswichten die ons onderwerpen aan een brutaal uitgevoerde gijzelingsactie, dan zo zeer zijn gehecht dat het ons ervan weerhoudt om daarenboven juist het element te verkiezen, Zijn vrijheid, waarin goddelijk leven kan gedijen? In de Bijbel staan spannende verhalen over gelovigen die zich op weg begaven omdat God ze wilde verlossen. Maar stel nu eens, dat wijzelf opeens voor die keuze staan!

Heeft u in het NAK-gezangboek lied 320 wel eens meegezongen? Zie onder:
  • 1
    Waar God mij leidt, daar wil ik gaan,
    geen eigen wegen kiezen.
    Ga ik des Heren veil'ge paan,
    dan kan ik niets verliezen.
    Waar Hij mij leidt, daar trek ik mee.
    Ik volg Hem trouw op ied're schree
    in kinderlijk vertrouwen.


    2
    Waar God mij leidt, daar ben ik blij,
    rust ik in Jezus' armen.
    Zo Hij het leidt, is 't goed voor mij;
    ja, groot is Zijn erbarmen.
    Hij is mijn steun en toeverlaat,
    Hij handelt naar Zijn wijze raad
    in al mijn levensdagen.


    3
    Waar God mij leidt, wil ik geheel
    mij onder Zijn wil scharen.
    Wordt duisternis somtijds mijn deel,
    Hij zal het woord bewaren
    dat Hij reeds gaf voor deze dag,
    eer ik het licht des levens zag.
    Hij heeft mij uitverkoren.


    4
    Waar God mij leidt, blijf ik in trouw
    geloven, hopen, lijden.
    Zolang ik op Zijn kracht slechts bouw,
    kan niets mij van Hem scheiden.
    Want wordt soms mijn geduld beproefd,
    ben ik daardoor weleens bedroefd,
    't zal slechts tot zegen dienen.
Je zult het maar echt te horen krijgen:
  • [1] De HEER zei tegen Mozes, op de Sinai: [2] ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer jullie eenmaal in het land zijn dat ik je zal geven, moet het land rust krijgen, een sabbatsrust gewijd aan de HEER.

    Uit: Leviticus 25 (NBV)
Neem dan het hoognodige mee, met name te denken aan het volgende:
  • Houd vast aan wat u hebt, dan zal niemand u de lauwerkrans kunnen afnemen.

    Uit: Openbaring 3: 11 (NBV)
Daarmee wordt níet een slavenjuk bedoeld. Jean-Luc Schneider en consorten zijn gevangenen van hun eigen machtsdenken. Ze hanteren een dubbele agenda. Hun denksysteem wordt anderen verplichtend opgelegd. Aan de spontaniteit van een kind hebben ze geen boodschap. Het leed van geëxcommuniceerden deert ze niet. Hulpgeroep wuift men weg. Men grijpt in het offerblok om andersdenkenden de mond te laten snoeren. Dat zijn afgodendiensten! Voor zulke wandaden is er in het werk Gods tot in de verste verte géén plaats. Van dienen (!) hebben deze heersers met hun monsterlijke hardheid jegens naasten in het geheel géén begrip.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
David83
Berichten: 10
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 13:53

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door David83 »

@ Allen,

Een groot gedeelte van de video heb ik gezien en beluisterd. Het is ronduit stuitend en diep treurig
hoe deze St.Ap. Schneider God op een reusachtige wijze versimpeld.
De hoge stem afgewisseld met donkere luide stem daarbij de mimiek het is een toneelspeler.
In een artikel bij Glaubenskultur.de las ik deze week dat belangrijke mensen bij de Arbeitsgemeinschaft
Christlichen kirchen en de EZW zich irriteren aan Schneiders prediking.
Dit komt nooit meer goed.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

David83 schreef:(...)
Dit komt nooit meer goed.

(...)


Uit: Bericht in deze thread op "za 08 feb 2014, 20:52"
@all

Als het internationale nieuw-apostolische kerkbestuur in de jaren '90 niet had weggekeken van de kritiek, die toen "vanaf de kerkvloer" met steekhoudende argumenten vertrouwelijk en -toen dat niet hielp- via de media onder haar aandacht was gebracht; was men ook dán verstrikt geraakt in allerlei kromme redeneringen welke de vermeende goddelijke autoriteit van haar woordvoerders met terugwerkende kracht moeten rechtvaardigen?

De schone schijn mocht van de "Godsgezanten" echter zwaarder wegen dan voor de Zijnen (!) het volle licht. Hoe er door de jaren heen inhalig machtsposities waren ingenomen, moest voor de mensheid in het algemeen en voor de aangesloten leden in het bijzonder per se in nevelen gehuld blijven. Kopstukken schroomden zelfs niet "onwilligen" ernstig ziek te noemen indien er nog werd getwijfeld aan het hoge gezag van bazige "zegenaars".

Niemand zou het bijvoorbeeld aangaan waarvandaan de nieuw-apostolische "stamapostel" het recht haalt om absolute topsalarissen toe te kennen aan zichzelf en aan "apostelen", naarmate ook zij hoog gepositioneerd zijn op de zogenaamde ambtsladder in deze organisatie. Niemand ook hoort te willen weten waarom de totale zeggenschap over zowel bedrijfsmatige aangelegenheden als over godsdienstige zaken berust bij de "stamapostel".

Kortom, net als in elke andere dictatuur heeft een kleine elite zich hier mateloos verrijkt en is er een soort van schrikbewind gevestigd dat opstandelingen onder de duim moet houden. Voor de liefste kinderen in de klas worden er evenementen georganiseerd. Ter ere van de grote leiders mag iedereen meehelpen om de feestelijkheden op touw zetten. Wie ze wil toezingen of muzikaal wil onthalen, maakt kans met hen op de foto te komen.

Statusverheffende "ambtsgaven" onder volgzame types bewijzen ondertussen hun dienst als zoethoudertjes. Wie daarmee bij de nieuw-apostolische "God" in aanzien stijgt, zal zich uitgedaagd voelen om nóg meer gedwee in het gareel te lopen dan voorheen al aanleiding gaf tot eerdere promoties binnen "de kring der dienaren". Vanaf het ambt van opziener is men in de prijzen gevallen. Dan zit je voor de rest van je leven financieel gebeiteld.

Terwijl er aandoenlijk wordt gesproken over de kortste weg naar "het heerlijke einddoel", hetwelk -zo las ik onlangs- te bereiken valt door vanuit het hier en nu in de Nieuw-Apostolische Kerk daar naartoe een rechte lijn te trekken, en er in talloze publicaties constant termen worden gebezigd die associaties oproepen met het evangelie van Jezus Christus, wanen de gelovigen zich bevoorrecht en integreren zij niet in "de wereld om hun heen".

Een door "zegenaars" voorgekauwde lifestyle, zoals deze hierboven is geschetst, dient het gemak van vele gelovigen. Zelf hoef je helemaal niks te verzinnen. Immers, de kerkleiding dicteert wel. Volautomatisch aan de hand van leiding "in onze dierbare stamapostel en de met hem verbonden apostelen en trouwe dienaren" krijg je aanstonds een seintje dat alvast de versierselen worden opgespeld behorende bij de Dag der Eerste Opstanding...

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Terwijl er aandoenlijk wordt gesproken over de kortste weg naar "het heerlijke einddoel", hetwelk -zo las ik onlangs- te bereiken valt door vanuit het hier en nu in de Nieuw-Apostolische Kerk daar naartoe een rechte lijn te trekken, en er in talloze publicaties constant termen worden gebezigd die associaties oproepen met het evangelie van Jezus Christus, wanen de gelovigen zich bevoorrecht en integreren zij niet in "de wereld om hun heen".

(...)


Uit: Mijn bericht in deze thread op "za 01 maart 2014, 16:37"
@all

Van heinde en verre waren de genodigden komen opdagen, toen ze als volgt zand in de ogen werd gestrooid:
(...)
Voor deze dienst waren de gemeenten uit het district Amsterdam uitgenodigd, tezamen met alle priesterlijke ambtsdragers en hun echtgenotes uit Nederland en Vlaanderen.

Als basis voor de dienst nam de districtsapostel het bijbelwoord uit Lucas 9:62: Jezus zei tegen hem: ‘Wie de hand aan de ploeg slaat en achterom blijft kijken, is niet geschikt voor het koninkrijk van God.’

In dit bijbelverhaal wordt geschreven over een moment dat Jezus op weg was naar Jeruzalem. Onderweg riep hij mensen op om Hem te volgen, maar het was niet vanzelfsprekend dat zij gehoor gaven aan Zijn oproep. Als antwoord op één van de reacties was de tekst die het uitgangspunt vormde van deze dienst. Centraal stond hierbij om niet steeds weer te willen terugkeren naar dingen die in het verleden zijn gebeurd; datgene dat je zou kunnen ophouden in het navolgen van Jezus. We moeten vooruit kijken, ook al kunnen de omstandigheden of de dingen die je om je heen ziet gebeuren je bezwaren. De districtsapostel benadrukte het feit dat als je een rechte voor in de aarde wil trekken je een punt aan de horizon moeten nemen. In overdrachtelijke zin zou je hiervoor de wederkomst van Jezus kunnen noemen en de eeuwige gemeenschap met God. Door je daarop te richten zal de voor recht worden. Door steeds achterom te kijken zal het geen goed resultaat opleveren. Daarvoor is een verzoenende houding een belangrijke component.

(...)


Bron: Bericht d.d. 04-02-2014 onder de titel "Impressie laatste kerkdienst districtsapostel A. Brinkmann in Nederland" op de website van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland
Waarom is dit terdege misleidend?! Welnu, dat zit hem zowel in de onjuistheid waarmee hier de werkelijkheid wordt voorgespiegeld als in een kwalijk bij deze voorstelling van zaken verborgen boodschap. In de eerste plaats is het ongepast om de weg die God met een ieder van ons wil gaan, te willen versimpelen door het niet enkel en alleen aan Hem over te laten hoe deze zich laat banen. In de tweede plaats begint die weg niet nu pas, maar ligt er al een heel traject achter. Was dat simpelweg "een rechte voor"? Wie weten wil hoe Hij ons in het geloof wil voleindigen, kan zich beter afvragen hoe Hij met ons is aangevangen! De verkapte boodschap van miljonair Brinkmann luidt uiteraard: "Trek geen lijken uit de kast door in de kerkgeschiedenis onder het tapijt te wroeten! Stel geen lastige vragen maar gelóóf dat het doen en laten van de kerkleiding hooguit relevant is, voor zover zijzelf daarover officiële mededelingen doet." Voorbeeld: indien "de zwijgzaamheid" moet worden betracht op grond van een schrijven van apostel Peter Klene uit februari 2010, dan wacht je gewoon af tot je een ons weegt.

Het gezonde verstand wordt dus weer doorverwezen naar het vermaledijde nachtkastje! Het wordt nu alleen een ietsje gewiekster verwoord. Je wordt in deze kerk gewaardeerd als je zó onnozel bent dat je dit níet doorziet.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door willempower »

@ tjerk
Jij hebt nog we gewerkt bij de ca. in Amersfoort ,is het gebruikelijk geen antwoord te krijgen zelfs als het gaat om wettelijke verplichtingen ?
Ik heb contact met de FIOD ondertussen en aan de Nak een brief gestuurd maar tot op heden geen antwoord , raar toch ?
De hebben echt de maling aan de wet dus .
Deze brief stuurde ik , maar zal hem nu oom maar hier plaatsen , geeft aan wat een criminelen het zijn .
Is uw kerk nog een ANBI ?

Welke informatie moet er op basis van de Uitvoeringsregeling Algemene Wet Rijksbelastingen 1994 minimaal gepubliceerd worden door een ANBI? Dit zijn de volgende gegevens:
Weergave van de officiële naam en publiek bekende naam;
KVK en/of RSIN nummer.
Post- of bezoekadres, dan wel het telefoonnummer, dan wel het e-mailadres van de instelling;
Doelstelling volgens de statuten en andere interne regelgeving;
De hoofdlijnen van het actuele beleidsplan;
Bestuurssamenstelling, het beloningsbeleid van de instelling en de namen van de bestuurders, met uitzondering van:
Namen van bestuurders van kerkgenootschappen alsmede hun zelfstandige orderdelen en lichamen waarin zij zijn verenigd,
Namen van bestuurders waarvoor de inspecteur op verzoek van de instelling ontheffing verleent omdat is aangetoond dat publicatie van deze namen een reëel gevaar oplevert voor de persoonlijke veiligheid van deze bestuurders of van hun familieleden;
Een actueel verslag van de uitgeoefende activiteit of activiteiten van de instelling;
De balans en de staat van baten en lasten, met toelichting, van de instelling dan wel, indien het instellingen betreft die niet actief geld of goederen werven onder derden en die het aan hen ter beschikking staande vermogen of de opbrengsten daarvan uitsluitend of nagenoeg uitsluitend besteden ten behoeve van hun doelstelling (zuivere vermogensfondsen) of indien het kerkgenootschappen alsmede hun zelfstandige onderdelen en lichamen waarin zij zijn verenigd betreft, de staat van baten en lasten (resultatenrekening) en een overzicht van de voorgenomen bestedingen, met toelichting.
De informatie uit de voorgaande bullet moet telkens binnen zes maanden na afloop van het boekjaar openbaar gemaakt. Vanaf 1-1-2014 dient u de gegevens van 2012 te publiceren en op 1 juli 2014 moeten de gegevens van 2013 gepubliceerd .

Graag ontvang ik vast per mail de gegevens per omgaande van u aangezien ik ze niet vind op uw site zoals wettelijk verplicht is .
Geen antwoord zoals ik verwacht had al want ze beantwoorden nooit een brief van me .

Ik voelde me verplicht dus een aangifte van fraude te doen bij de FIOD en gedaan dus ook , en stellen onder andere een onderzoek naar dit nu in .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

willempower schreef:@ tjerk
Jij hebt nog we gewerkt bij de ca. in Amersfoort ,is het gebruikelijk geen antwoord te krijgen zelfs als het gaat om wettelijke verplichtingen ?

(...)


Uit: Bericht in deze thread op "zo 09 maart 2014, 21:38"
@willempower

Met lede ogen en plaatsvervangende schaamte zie ik hoezeer er bij dit kerkgenootschap een afdekcultuur in stand wordt gehouden. Dat men geen antwoord geeft is helaas gebruikelijk maar ik vind het níet normaal...

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
De nieuw-apostolische kerkleiding heeft aan de mensheid maar één enkele boodschap: buiten ons kunt u niets doen. De geschiedenis herhaalt zich:
  • [39] U bestudeert de Schriften en u denkt daardoor eeuwig leven te hebben. Welnu, de Schriften getuigen over mij, [40] maar bij mij wilt u niet komen om leven te ontvangen. [41] Niet dat de mensen mij moeten eren, [42] maar ik ken u: u hebt geen liefde voor God in u. [43] Ik ben gekomen namens mijn Vader, maar u accepteert mij niet, terwijl u iemand die namens zichzelf komt, wel zou accepteren. [44] Hoe zou u ooit tot geloof kunnen komen? Van elkaar wilt u wel eer ontvangen, maar u zoekt niet de eer die de enige God u kan geven.

    Uit: Johannes 5 (NBV)
(...)


Uit: Mijn bericht op "zo 18 mei 2014, 19:10" in de thread "Ommezwaai NAK-perswoordvoerder Johanning"
@all

Wie het excentrieke optreden van stamapostel Jean-Luc Schneider op 8 december 2013 in Valencia nog afdeed als een incident, een try-out desnoods, heeft nu wat uit te leggen want afgelopen zondag verscheen deze slangenbezweerder min of meer onaangekondigd in Berlijn-Wilmersdorf en daar herhaalde zich de voorstelling. Klik »HIER« voor de analyse van Detlef Streich waarin hij helder uit de doeken doet waarom de internationale bestuursvoorzitter nu in Berlijn feitelijk wartaal sprak.

Net als in Valencia kreeg de gemeente eerst een compliment toegezwaaid, waarna er op zo'n manier op de gelovigen werd ingepraat dat het wel leek alsof de Schepper van hemel en aarde slechts spaarzaam verstandelijke vermogens heeft uitgedeeld, zoals het "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" ook het geval is met de aan het zogenaamde ambtslichaam voorbehouden begerenswaardige "ponden". Als je maar gelooft dat wat de hoogste "dienaren" je voorhouden in alle opzichten goddelijke waarheid is en in ieders leven richtinggevend moet zijn, zit je goed. Dan kom je in de hemel, wat voor randfiguren, zoals districtsapostel Storck dezulken onlangs aanduidde, vanzelf nog maar de vraag is. Er zijn dus grofweg twee soorten christenen te onderscheiden: zij die blindelings navolgen en zij bij wie het verstand in de weg staat. De wijze en de dwaze maagden. Hiermee zijn wij met de nieuw-apostolische geloofsleer welbeschouwd terug in de jaren '50:
TjerkB schreef:(...)

N.B. Bij "Versöhnung-jetzt!" verscheen er op 29 januari jl. een bericht onder de kop "Amtsblatt 1954 – Artikel: Fromm – gläubig! waarin een citaat is opgenomen waaruit overduidelijk blijkt hoezeer de "boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" verplicht moest worden gepredikt:
“Die treuen Knechte bauen den Glauben an diese Botschaft in die Herzen der Kinder Gottes tief ein, die bösen Knechte hingegen legen den Hauptwert auf ihre Werkheiligkeit. Sie halten es nicht für nötig, in jedem Gottesdienst die Botschaft des Stammapostels vom nahen Kommen des Herrn den Kindern Gottes entgegenzubringen, damit diese als Brautseelen ausreifen können.” (Amtsblatt 1954, Seite 40)

Bron: http://versoehnung-jetzt.de/nachdenken/ ... -glaeubig/
Zelfs hier kon destijds nog wel een schep bovenop:
“Die treuen Knechte und die klugen Jungfrauen haben keine eigene Meinung, sondern sie glauben wie der Stammapostel und handeln auch nach seinem Wort.” (Amtsblatt 1954, Seite 121)

Bron: http://versoehnung-jetzt.de/nachdenken/ ... -glaeubig/
En dan te bedenken dat de nieuw-apostolische kerkleiding nog altijd geen ondubbelzinnig excuus wil (!) uitspreken voor dergelijke intimidatiepraktijken waaraan velen blijvend psychisch letsel hebben overgehouden.


Uit: Mijn bericht op "wo 05 feb 2014, 18:40" in de thread "Wát is er gaande?"
Terecht wijst Detlef Streich op het psychologische effect van het in de prediking van stamapostel Schneider opvallend gehanteerde wij-denken. Met zo'n denktrant en zo'n benadering worden alle "schapen" over één kam geschoren en wordt de indruk gewekt alsof een ieder simpel kan voldoen aan het groepsgedrag waartoe de gemeente op die manier tussen de regels door wordt opgeroepen. Overigens gebiedt de volledigheid hier nog te vermelden dat het ongeplande bezoek van de stamapostel aan Berlijn-Wilmersdorf eenvoudig verband houdt met hardnekkige problemen aldaar, waarover op Duitstalige fora al te lezen was. Niet zonder reden derhalve heeft stamapostel Schneider op bovenbeschreven wijze er de toon gezet. Vermeende onwilligen dienen het gedrag aan te nemen van kinderen in een kleuterklas. Doe wat er gezegd wordt en wacht dan gewoon het moment af dat God je weer kan zegenen. En in het "werk Gods" is er geen plaats voor een eigen mening. Kortom, zet de schouders eronder, geef van al je inkomsten "de tienden" zonder je ooit af te vragen wat er vervolgens mee gebeurt en volg de instructies op die "tijdovereenkomstig vanaf het altaar" worden gegeven. "In het naschouwen" zullen wij zien waarom alles zo moest zijn. Zó heeft God de opvoeding en de verzorging van de Zijnen geregeld. Dat heeft hij exclusief overgelaten aan het internationale bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk. Daar zetelt Zijn Heilige Geest.

(...)

Het is niet fijn om als christenen uit elkaar te worden gespeeld door machtsfiguren die -als het om hun eigen doen en laten gaat- er het zwijgen toe laten (!) doen; die hulpvragen laten liggen; die anderen zelfs zover krijgen om uitvoering te geven aan een meedogenloze onderdrukking van slachtoffers van hun machtsmisbruik. In de Nieuw-Apostolische Kerk gebeurt het allemaal. Daar worden de problemen namelijk niet opgelost doch opzettelijk zo veel mogelijk aan het zicht onttrokken. Van degenen die bij dit kerkgenootschap aan de touwtjes trekken, de nieuw-apostolische stamapostel en de nieuw-apostolische apostelen, moeten de aangesloten leden willen geloven dat dezen als "Godsgezanten" de goedheid zelve zijn. Op welk terrein zij zich ook engageren; noemenswaardige fouten maken ze niet. Buiten de voornoemde "zegendragers" om echter, raken christenen de weg kwijt naar het hemelse vaderland, althans "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis". Leg dus je ziel en zaligheid in handen van de "dienaren" die op de "ambtsladder" de hoogste treden hebben bereikt. Aan hen gaf God de wijsheid in pacht. Aan hun hand van leiding kom je er wel! Gedraag je als een grijze muis. Val niet uit de toon. Trek je nieuw-apostolische feestkleding aan wanneer hooggeplaatsten hun opwachting maken. Praat met elkaar als leeftijdgenoten van Jip en Janneke en ga er als volwassenen vanuit dat hun verstandelijke vermogens toereikend zijn. Een en een is twee. Dit is, was en dit zal altijd de manier zijn waarop in deze kerk het denkvermogen van de gelovigen wordt gemasseerd; hoe ieders brein wordt vermurwd.

(...)

In zo'n overzichtelijk (...) spiritueel klimaat wordt desinformatie niet meer herkend. Gedachteloos eet men wat de elfjes-twaalfje in hun slaap wordt voorgeschoteld.

Zie verder op dit punt de website van Detlef Streich, "NAK - AUSSTIEGSHILFEN".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gesloten

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”