'Apostelen' balanceren tussen bijbels gezag en machtsmisbruik

Berichten over wat in het dagelijkse leven ons geloof raakt
Plaats reactie
TjerkB

'Apostelen' balanceren tussen bijbels gezag en machtsmisbruik

Bericht door TjerkB »

@all

Lees ik het goed, dacht ik, op pagina 13 in de laatste ND-weekendbijlage: " 'Apostelen' balanceren tussen bijbels gezag en machtsmisbruik" Maar het stond er écht - en in de 'lead' daaronder:
M. [de bedoelde opwekkingbeweging; TB] gaat over naar een apostolisch leiderschapsteam, meldt de kerk. Deze stap sluit aan bij een bredere beweging, waarin nieuwe charismatische kerken en bijbelscholen de 'vijfvoudige bediening' als organisatievorm omarmen. Kun je het missionaire elan van de eerste christenen herwinnen door de term apostel weer te gebruiken?
Verder o.a.:
Maar ‘apostolisch leiderschap’ is geen eenduidige term. Er bestaan minstens twee wezenlijk verschillende interpretaties, en de verwarring daartussen is een risicogebied.
In de eerste, meer gematigde variant zijn de vijf bedieningen als gaven van de Geest aan het hele lichaam van Christus gegeven. De apostel is een pionier, die het missionaire DNA bewaakt, waarbij het gaat om functie en roeping, niet per definitie om hiërarchie. Een gezonde gemeente heeft alle vijf nodig, als ‘een schijf van vijf’, zoals Verboom het vorig jaar zei in het Nederlands Dagblad.
De tweede variant gaat uit van gezag. Dit denken is te vinden in gemeenten die zichzelf nadrukkelijk als ‘apostolisch-profetisch’ positioneren. Hier is apostel over het algemeen de hoogste bestuursfunctie. Hij staat als het ware direct onder God, ontvangt richting van de Geest en zijn leiderschap is in wezen niet aanvechtbaar. Deze beweging wint sinds de jaren negentig terrein en wordt de Nieuwe Apostolische Reformatie (NAR) genoemd.

In een ander artikel in dezelfde ND-weekendbijlage handelde het op de pagina's 4-7 óók al hierover:
Charismatische mensen zouden zeggen: we zijn een apostolische kerk. Die landelijke bekendheid voelt als een voorrecht, maar is ook een verantwoordelijkheid.’

Over apostolisch gesproken. In een nieuwsbrief aan M. [de bedoelde opwekkingbeweging; TB] werd gemeld dat jij samen met zes andere voorgangers onderdeel bent van een nieuw apostolisch team. Wat bedoelt M. met ‘apostolisch’?
‘Het apostolisch team moet een fundament leggen voor nieuwe M.gemeenten en het fundament verstevigen van de bestaande gemeenten. Dat is een ‘apostolische’ verantwoordelijkheid; Paulus zegt in de brief aan de Efeziërs dat de gemeente gebouwd is op het fundament van apostelen en profeten. Het apostolisch team is na een zorgvuldig proces met veel gebed aangesteld.’

Dit ter info. Over Bijbels gezag en machtsmisbruik gesproken; daarover raakten wij in ons Forumberaad tot op heden helaas nog niet uitgepraat!

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Re: 'Apostelen' balanceren tussen bijbels gezag en machtsmisbruik

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: ma 30 mar 2026, 17:42 Lees ik het goed, dacht ik, op pagina 13 in de laatste ND-weekendbijlage: " 'Apostelen' balanceren tussen bijbels gezag en machtsmisbruik"

(...)

@all

Van het bedoelde krantenartikel vond ik trouwens dat het maar amper handelde over waar het voor mij in deze samenhang nu juist op aankomt, namelijk dat werkelijk niemand hoeft te denken afhankelijk te zijn van machthebbers of zo aan wie de Zijnen zich zouden moeten onderwerpen:

• [25] In die tijd zei Jezus ook: ‘Ik loof U, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat U deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. [26] Ja, Vader, zo heeft het U behaagd. [27] Alles is Mij toevertrouwd door mijn Vader. Niemand kent de Zoon behalve de Vader, en niemand kent de Vader behalve de Zoon, en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren.

[28] Kom allen bij Mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, Ik zal jullie rust geven. [29] Neem mijn juk op je en leer van Mij: Ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, [30] want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

Uit: Matteüs 11 (NBV21)

• [15] Toen ze gegeten hadden, sprak Jezus Simon Petrus aan: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je Mij lief, meer dan de anderen hier?’ Petrus antwoordde: ‘Ja, Heer, U weet dat ik van U houd.’ Hij zei: ‘Weid mijn lammeren.’ [16] Nog eens vroeg Hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je Me lief?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, U weet dat ik van U houd.’ Jezus zei: ‘Hoed mijn schapen,’ [17] en voor de derde maal vroeg Hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van Me?’ Petrus werd verdrietig omdat Hij voor de derde keer vroeg of hij van Hem hield. Hij zei: ‘Heer, U weet alles, U weet toch dat ik van U houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen.

Uit: Johannes 21 (NBV21)

• ... Toen ze in huis waren, vroeg Hij hun: ‘Waarover waren jullie onderweg aan het redetwisten?’ [34] Ze zwegen, want ze hadden onderweg met elkaar getwist over de vraag wie van hen de belangrijkste was. [35] Hij ging zitten en riep de twaalf bij zich. Hij zei tegen hen: ‘Wie de belangrijkste wil zijn, moet de minste van allemaal zijn en ieders dienaar.’ [36] Hij pakte een kind op en zette het in hun midden neer; Hij sloeg zijn arm eromheen en zei tegen hen: [37] ‘Wie in mijn naam één zo’n kind ontvangt, ontvangt Mij; en wie Mij ontvangt, ontvangt niet Mij, maar Hem die Mij gezonden heeft.’

Uit: Marcus 9 (NBV21)

• De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer Hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar Hij zal zeggen wat Hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat.

Uit: Johannes 6: 13 (NBV21)

• [14] Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. [15] U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te worden – door Hem roepen wij God aan met ‘Abba, Vader’. [16] De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn.

Uit: Romeinen 8 (NBV21)

• Niet dat wij over uw geloof willen heersen – u hebt tenslotte een vast geloof. Nee, wij willen slechts bijdragen aan uw vreugde.

Uit: 2 Korintiërs 1: 24 (NBV21)

• [6] Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van Hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. [7] Er is geen ander evangelie. Er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. [8] Wanneer iemand, al was ik het zelf of al was het een engel uit de hemel, u een evangelie verkondigt dat in strijd is met wat ik u eerder verkondigd heb – vervloekt is hij!

Uit: Galaten 1 (NBV21)

Groet,
TjerkB

P.S.
  1. TjerkB schreef: do 17 aug 2023, 12:45(...)
    Wat in de Nieuw-Apostolische Kerk grote verdeeldheid heeft aangericht is het aangeprate bloedgroepenverschil tussen "dienaren" en overigen. In feite heeft dat in deze Ämterkirche "de gemeenschap" uiteen doen vallen. Je hebt "de kring der dienaren" en verder nog alle dolende reizigers.

Al váák heb ik hierover iets geschreven, zoals vorig jaar op 13 juli in de thread "Wát is er gaande?" Daarbij verwees ik naar een bericht in 2005:
    Zelfwerkzaamheid

Wáár is het nu misgegaan, zo heb ik me vaak afgevraagd.

(...)
    Jezus zei: "Zonder Mij kunt gij niets doen." Jézus zei dat. Daarmee verwachtte hij volgens mij niet dat zijn discipelen in de gemeenten óók zouden zeggen: "Zonder mij kunt gij niets doen." In een mooi lied zingen we: "Waarheen, pelgrims, wilt gij trekken, met uw reisstaf in de hand?" In het tweede vers staat dan: "Neen, wij vrezen geen gevaren, want Gods eng'len trekken mee." Door de werkzaamheid van de Heilige Geest en door Gods leiding in ieders persoonlijke leven ("Rijke beloften" - "Ik zal u leiden, al met Mijn oog!") is het bepaald niet zo, dat dienaren voor broeders en zusters te vergelijken zijn met reisleiders die exclusieve reisplannen meebrengen en waarin dezen hun favoriete excursies hebben uitgewerkt.

Wáár is het nu misgegaan? Na alles te hebben overwogen, na honderden slapeloze nachten, na duizenden hartenkreten, na al deze hoogten en diepten kwam ik op het volgende bijbelwoord:

Niet dat wij heersers zijn over uw geloof,
    maar wij zijn medehelpers uwer vreugde;
    want gij staat in het geloof.
    (2 Kor. 1:24, Luth.vertaling)

Want gij stáát in het geloof!! Dáár ligt de kern, de kern ook voor het respect tegenover elkaar.

(...)

Uit: Bericht door "Vage gast | 27 juni 2005 om 11:35" (oorspronkelijke locatie: http://maimonides.web-log.nl/maimonides ... nt-8836092)

"Ik zal u leiden, al met Mijn oog!" - naar Psalm 32:
    • [8] ‘Ik geef inzicht en wijs de weg die je moet gaan.
      Ik geef raad, op jou rust mijn oog.
      [9] Wees niet redeloos als paarden of ezels,
      die met bit en toom worden bedwongen,
      dan zal geen kwaad je treffen.’

Intussen mag het, denk ik, duidelijk zijn, dat ik echt wel mijn best ervoor heb gedaan, ook voordat ik in 2007 de kerk opgebrand ontvluchtte, om ervoor te pleiten dat alsnog zou worden geëerbiedigd dat wij als de in het aangehaalde lied bezongen pelgrims gelijkgerechtigde naasten zijn; ieder met zijn of haar persoonlijke en volwaardige plaats in " 't heilsplan Gods":
    • O eerst'lingskind, waardeer het voorrecht, u bereid:
      uw plaats in 't heilsplan Gods voor tijd en eeuwigheid.

(...)

Uit: het eerste couplet van lied 198, NAK-gezangboek

Helaas ontbrak het in "de kring der dienaren" telkens opnieuw aan de bereidheid om MET "de reizigers" te spreken in plaats van TEGEN dezen. Een sociologische term, als men in een samenleving onderling van elkaar vervreemd raakt, is dan vermoedelijk: tribalisering. Natúúrlijk kent het lichaam van Christus géén afzonderlijke bloedsomloop voor ambtenaren!! Met de kerk die ik verliet "is het zoals het is". Biedt dít niet houvast?:

• [7] Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest, zodat u kunt bidden. [8] Heb elkaar vóór alles innig lief, want liefde bedekt tal van zonden. [9] Wees gastvrij voor elkaar, zonder te klagen. [10] Laat ieder van u de gave die hij van God gekregen heeft, gebruiken om de anderen te helpen, zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt. [11] Voert u het woord, laten het dan Gods woorden zijn die u spreekt. Helpt u anderen, doe dat dan vanuit de kracht die God u geeft. Want zo doet u alles tot eer van God, dankzij Jezus Christus, aan wie alle eer en macht toekomt, tot in alle eeuwigheid. Amen.

[12] Geliefde broeders en zusters, wees niet verbaasd over de vuurproef die u ondergaat; er overkomt u niets uitzonderlijks.

Uit: 1 Petrus 4 (NBV21)

(...)

Uit: Bericht op "do 17 aug 2023, 12:45", in de thread "Waar is de taal van het hart gebleven?"
  2. TjerkB schreef: zo 16 apr 2023, 14:55(...)
    In de Nieuw-Apostolische Kerk zijn "apostelen" tegenwoordig concernleiders, magnaten!! Vorig jaar herinnerde ik er nog eens aan hoe één van dezen mij in 2009 als het ware murw probeerde te maken, net toen ik nog wat hoop kreeg dat er een gesprek op ooghoogte mogelijk zou zijn:

TjerkB schreef: wo 13 jul 2022, 11:35(...)
    In de jaren '90 werd ik mij ervan bewust dat er in Duitsland zorgwekkende geluiden opkwamen over de Neuapostolische Kirche als een sekte. In eerste instantie dacht ik nog "What's in a name?", maar klaarblijkelijk hadden buitenstaanders er toch alle reden toe om vraagtekens te plaatsen. Ik draai er niet omheen: het heeft mijzelf daarna nog vele jaren gekost om goed genoeg te snappen hoe bij wijze van spreken aan onbevoegden in mijn kerk kwalijk een podium was verleend om rück­sichts­lo­s sektarisch te werk te gaan en hoe de kerkleiding zich van machinaties bedient. Hoogst bedrieglijk is het bijvoorbeeld als zielen ertoe worden verleid op beslissende momenten, terwijl het gaat om ethische kwesties of andere belangrijke vraagstukken, zichzelf geen samenhangende visie toe te staan, doch alleen datgene te overwegen wat volgens de kerkleiding ertoe doet. Ik heb dat zelf meegemaakt toen de vroegere districtsapostel Armin Brinkmann mij voorhield: "Es gilt, das zu tun was unser Stammapostel geraten hat, sich nach vorne zu strecken und sich zu versöhnen. Dazu ist es notwendig, sich von eigenen Vorstellungen, vielleicht vorgefasster Meinung und alten Erfahrungen zu distanzieren." Wie zich (vanuit de vermaledijde geloofsgehoorzaamheid) daaraan overgeeft, raakt namelijk vroeg of laat van zichzelf vervreemd want je legt je hoogst persoonlijke morele kompas in handen van derden. Na verloop van tijd ben je nota bene niet meer baas in eigen brein want die vermeende zegenaars gaan ervan uit dat ook bij jou alles wisselt op hún wenken. Heus: foute boel. In de Nieuw-Apostolische Kerk hebben op deze manier echter de meeste aangesloten leden twee identiteiten ontwikkeld: enerzijds gedraagt men zich willoos, wát er in de kerk ook faliekant verkeerd uitpakt, en daarnaast halfslachtig als een persoonlijkheid met toevallig een bijgeloof. Gebrainwasht derhalve. Ik weet het: het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar geef het bijgeloof op en houd vast aan het aloude evangelie.

(...)

Uit: Bericht op "wo 13 jul 2022, 11:35", in de thread "Wát is er gaande?"

Tegenover zulke "machtigen" maak je als vermeende andersdenkende geen schijn van kans om iets van enige betekenis naar voren te brengen. In de Nieuw-Apostolische Kerk worden maar liefst vijf soorten van apostelen onderscheiden: stamapostel, stamapostelhelper, districtsapostel, districtsapostelhelper en, als laatste in deze geestelijke hiërarchie, apostel. In de praktijk zijn het in elke zgn. gebiedskerk de districtsapostelen die de dienst uitmaken. Het zal zelden of nooit gebeuren dat de stamapostel een oordeel herroept, ook al omdat districtsapostelen doorgaans pretenderen te handelen uit naam van hun persoonlijke "directe zegenaar", de stamapostel. Hierdoor laat het ambt van stamapostel zich tot op zekere hoogte vergelijken met de goeddeels ceremoniële functie van de Duitse Bundespräsident. Al hebben "gewone apostelen" tegenover hun districtsapostel alleen maar te gehoorzamen; voor anderen, dat wil zeggen gelovigen lager ingeschaald in de bedoelde rangorde, heeft hun wil bij wijze van spreken kracht van wet. De schrijver bij Amazon van één van de recensies aldaar over het boek "Macht und Freiheit" benoemde dit:

TjerkB schreef: do 13 apr 2023, 15:25(...)
    • T.Gessner
      Wieder ein Priester
      Beoordeeld in Duitsland op 31 maart 2023

Na, wieder ein Aussteiger der uns überzeugen will, den Glauben in der NAK streitig zu machen. Einfach nur traurig und bedauernswert. Und ich staune jedes mal, dass es Priester sind, die vor Gott, dem Apostel und der der Gemeinde JA gesagt haben. Manche wollen sich über den Apostel stellen. Der Herr Jesus sprach: Werde ich Glauben finden… Vor 43 Jahren habe ich das Konfirmationsgelübde abgelegt: Ich entsage dem Teufel und all seinem Werk und Wesen…. Der Blick ins Buch genügt mir um es nicht zu lesen. Die Kirche wird von Aposteln geleitet. Probleme kann man mit ihnen besprechen aber die Entscheidung trifft immer der Apostel.

2 mensen vonden dit nuttig
    Bron: https://www.amazon.de/Macht-Freiheit-In ... 3734767687

(...)

Ziedaar het gekunstelde nieuw-apostolische machtsbestel waar niet tegenop te boksen valt indien als christen (!) opeens je geweten spreekt...

(...)

Uit: Bericht op "zo 16 apr 2023, 14:55", in de thread "Meinem Gott gewidmet... "
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Bericht door TjerkB »

• [38] Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, [39] hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die Hij ons bewezen heeft in Christus Jezus, onze Heer.

Uit: Romeinen 8 (NBV21)

@all

Het boek in mijn vorige bericht dat uit gewetensnood (…) was verschenen van een nieuw-apostolische priester, heette dus: Macht und Freiheit. Ik las het en elders op dit Forum vertelde ik erover. Als er iets is wat je werkelijk dwarszit, het ten diepste je geloof betreft, maar wanneer dan de stem van je geweten kennelijk ingaat tegen een kerkdoctrine; wat kun je dán nog doen, bij wie kun je terecht en waar kun je dán nog heen?

Een kerkdoctrine. In alle ernst: is er wel eens iemand die zich daarbij oprecht heeft afgevraagd hoe zoiets zich verhoudt tot Exodus 20, vers 4?:

• Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hierboven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde.

Ik kreeg er vanuit “de gemeenschap” géén antwoord op, waarna ik de stem van mijn geweten níet tot zwijgen liet brengen. Bevrijdend was dat!

• [6] ‘Wat kan ik de HEER aanbieden,
    waarmee hulde brengen aan de verheven God?
    Moet ik Hem tegemoet treden met brandoffers,
    zou Hij eenjarige stieren aanvaarden?
    [7] Kan ik Hem gunstig stemmen met duizenden rammen,
    met olie, stromend in tienduizend beken?
    Moet ik mijn eerstgeborene geven voor wat ik heb misdaan,
    de vrucht van mijn schoot voor mijn zondig leven?’
    [8] Er is jou, mens, gezegd wat goed is,
    je weet wat de HEER van je wil:
    niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten
    en nederig de weg te gaan van je God.

Uit: Micha 6 (NBV21)

Groet,
TjerkB
TjerkB

WELKOM

Bericht door TjerkB »

@all

Ik las het levensverhaal van een jonge immigrant die in ons land kansen aangreep en zich wist te ontwikkelen tot de beste hotelbaas ter wereld. De boektitel, in onmiskenbare kapitalen: WELKOM.

(…)

"Ernstig dringt een grote vraag toch", besefte ik: mogen de plaatsen Uwer woning" eenieder (!) nog wel verwarmen met zó’n gastvrij WELKOM?

Groet,
TjerkB

N.B.
TjerkB schreef: zo 08 sep 2024, 06:57(…)
In "de gemeenschap" kwam je samen, zo althans heb ik het leren waarderen, om vóór aanvang van de dienst van het koor een hartverwarmend lied te mogen beluisteren als Trek toch uwe schoenen uit, want de plaats waar gij staat, is heilig!, of: Heer, hoe mint ons hart de plaatsen Uwer woning. In mijn bericht "vr 13 jan 2017, 14:42" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder..." schreef ik hier al méér over, en met name hoe dan bijvoorbeeld naar 1 Korintiërs 12 vers 7 wordt bewaarheid... dat in iedereen de Geest zichtbaar aan het werk is, ten bate van de gemeente:
  • O, zalig 't huis, waar allen, die daar dienen,
    doordrongen zijn van hun zo grootse taak.

En al hun werk met liefd' en trouw verrichten,
    dit steeds beschouwend als een heil'ge zaak.
    Waar oud en jong elkaar als huisgenoten,
    als kind'ren Gods erkennend, achting bien;
    in wederzijdse liefde en waardering
    het wezen van de Vader wordt gezien.

Waar dit in de praktijk mogelijk was, kon na afloop menigeen als een gezegende, bemoedigd en vertroost thuis of elders in het leven de draad weer oppakken. Wie het ooit heeft bedacht om het gemeenteleven vervolgens te willen mechaniseren en standaardiseren, reguleren en wat dies meer zij, weet ik niet, maar er is weinig goeds van terechtgekomen. "Het werk des Heren laat zich niet exploiteren!", heb ik dan ook wel eens vertwijfeld uitgeroepen. Slechts zelden vond ik in dat opzicht enige weerklank. Het was alsof ieder maar gewoon liet gebeuren wat er gebeurde.

(…)

Uit: Bericht op "zo 08 sep 2024, 06:57", in de thread "Wohin soll ich mich wenden (Franz Schubert) - opnieuw 'kalibreren' of...? Opmerkelijke vragen?"

Dienen ontaardde in regeren, heersen, handhaven en afstraffen. Tempels werden handelshuizen - met als koopwaar: eigenzinnige ideologieën.
TjerkB

Re: WELKOM

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: zo 19 apr 2026, 16:59(…)
Tempels werden handelshuizen - met als koopwaar: eigenzinnige ideologieën.

@all

In aansluiting aan het voorgaande over de dienst uitmaken in plaats van dienen, macht en (gast)vrijheid, verwijs ik graag eerst nog eens naar de thread “Meinem Gott gewidmet… “ omdat daarin al vrij veel achtergronden werden belicht. Mag ik verder nog verwijzen naar het onderstaande?

• [45] Hij ging naar de tempel, waar Hij de handelaars begon weg te jagen, [46] met de woorden: ‘Er staat geschreven: “Mijn huis moet een huis van gebed zijn,” maar jullie hebben er een rovershol van gemaakt!’

Uit: Lucas 19 (NBV21)
  • [30] Toen Hij deze dingen zei, kwamen velen tot geloof in Hem. [31] En tegen de Joden die in Hem geloofden zei Jezus: ‘Wanneer u blijft vasthouden aan wat Ik zeg, bent u werkelijk mijn leerlingen. [32] U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden.’ [33] Ze zeiden: ‘Wij zijn nakomelingen van Abraham en we zijn nooit iemands slaaf geweest – hoe kunt U dan zeggen dat wij bevrijd zullen worden?’ [34] Jezus antwoordde: ‘Werkelijk, Ik verzeker u, iedereen die zondigt is een slaaf van de zonde. [35] Een slaaf blijft niet voor eeuwig in huis, maar de Zoon blijft voor eeuwig. [36] Wanneer de Zoon u vrij zal maken, zult u werkelijk vrij zijn.

Uit: Johannes 8 (NBV21)
  • [1] Houd de onderlinge liefde in stand [2] en houd de gastvrijheid in ere, want zo hebben sommigen zonder het te weten engelen ontvangen. [3] Bekommer u om de gevangenen alsof u samen met hen gevangenzat, en om de mishandelden alsof u zelf mishandeld werd.

Uit: Hebreeën 13 (NBV21)

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

1. TjerkB schreef: zo 26 jan 2014, 23:21(...)
    • [2] Heer, hoor mijn stem,
      wees aandachtig, luister
      naar mijn roep om genade.
      [3] Als u de zonden blijft gedenken, HEER,
      Heer, wie houdt dan stand?

[4] Maar bij u is vergeving,
      daarom eert men u met ontzag.
      [5] Ik zie uit naar de HEER,
      mijn ziel ziet uit naar hem
      en verlangt naar zijn woord,

[6] mijn ziel verlangt naar de Heer,
      meer dan wachters naar de morgen,
      meer dan wachters uitzien naar de morgen.
      [7] Israël, hoop op de HEER!
      Bij de HEER is genade, bij hem
      is bevrijding, altijd weer.

Uit: Psalm 130 (NBV)

Vader, zie ons vol verlangen
      naad'ren voor Uw aangezicht
      ;
      om weer krachten te ontvangen
      en 't ontkomen aan 't gericht.

Ja, Uw liefde zal ons rukken
      als een brandhout uit het vuur.
      Dan moet Satans macht zich bukken,
      slaat voor ons 't verlossingsuur.

Bron: NAK-gezangboek, eerste en vijfde couplet uit lied 240
    (...)

Uit: Bericht op "zo 26 jan 2014, 23:21", in de thread "Teken van leven... "
  2. TjerkB schreef: zo 11 sep 2016, 16:11 @all
    • [8] want eens was u duisternis maar nu bent u licht, door uw bestaan in de Heer. Ga de weg van de kinderen van het licht. [9] Het licht brengt goedheid voort en gerechtigheid en waarheid. [10] Onderzoek wat de wil van de Heer is. [11] Neem geen deel aan de vruchteloze praktijken van de duisternis maar ontmasker die juist, [12] want wat daar in het verborgene gebeurt, is te schandelijk voor woorden. [13] Maar alles wat door het licht ontmaskerd wordt, wordt openbaar, [14] en alles wat openbaar wordt, is zelf licht. Daarom staat er:
      • ‘Ontwaak uit uw slaap,
        sta op uit de dood,
        en Christus zal over u stralen.’

Uit: Efeziërs 5 (NBV)
    • 1
      Ik weet een heerlijk doel,
      waar zaal’ge rust mij beidt;
      waar mij, naar ’t woord van Jezus,
      de plaats reeds is bereid.

Refrein
      In Gods licht richt ik mijn wankele schreden,
      naar dat doel, worstelend in gebeden.
      Ja, daarheen reis ik met zielsbegeren,
      volgend d’ apost’len des Heren.

Bron: Lied 76, gezangboek GvAC (voorheen: lied 13, gezangboek H.A.G.E.A.)
    (...)

Uit: Bericht op "zo 11 sep 2016, 16:11", in de thread "Teken van leven... "

@all

Zoals de quotes hierboven het weerspiegelen; dát was middenin "de gemeenschap" als kind en ook nog als jongvolwassene mijn werkelijkheid. "Volgend", inderdaad, "d' apost'len des Heren", met dien verstande:

TjerkB schreef: zo 31 jul 2016, 17:12 @all
  • [6] De God die heeft gezegd: ‘Uit de duisternis zal licht schijnen,’ heeft in ons hart het licht doen schijnen om ons te verlichten met de kennis van zijn luister, die afstraalt van het gezicht van Jezus Christus.

[7] Maar wij zijn slechts een aarden pot voor deze schat; het moet duidelijk zijn dat onze overweldigende kracht niet van onszelf komt, maar van God. [8] We worden van alle kanten belaagd, maar raken niet in het nauw. We worden aan het twijfelen gebracht, maar raken niet vertwijfeld. [9] We worden vervolgd, maar worden niet in de steek gelaten. We worden geveld, maar gaan niet te gronde. [10] We dragen in ons bestaan altijd het sterven van Jezus met ons mee, opdat ook het leven van Jezus in ons bestaan zichtbaar wordt.

Uit: 2 Korintiërs 4 (NBV)
  • 1
    't Lichtend spoor van onze Heiland,
    volgt het allen na
    ;
    ‘t Werk waartoe gij zijt verkoren,
    kent geen wedergâ.
    Komt, houdt moed, want Gods gezanten
    staan u trouw terzij';
    in de strijd met alle geesten
    is hun hulp nabij.

2
    ‘t Zwaard des Geestes zij uw wapen
    in de goede strijd;
    gordt en dekt u met de waarheid
    en gerechtigheid.
    ‘t Vredesevangelie zij het
    schoeisel voor uw voet;
    ‘t schild van uw geloof de pijlen
    Satans blussen doet.

3
    Doet dus aan Gods wapenrusting,
    dan kunt gij weerstaan
    Satan en zijn overheden,
    en hun list ontgaan.
    Niet versaagd, want God zal helpen,
    Hij, de sterke Held;
    blijft met alle strijders Christi
    moedig staan in ‘t veld.

Bron: Lied 97, gezangboek GvAC (voorheen: lied 207, gezangboek H.A.G.E.A.)
(...)

Uit: Bericht op "o 31 jul 2016, 17:12", in de thread "Teken van leven..."

Kortom:
  • [1] Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zoveel hartelijk medeleven, [2] maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest. [3] Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle nederigheid de ander belangrijker dan uzelf. [4] Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. [5] Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had.

Uit: Filippenzen 2 (NBV21)

Be­ter ten hal­ve ge­keerd dan ten he­le ge­dwaald!

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 16 apr 2026, 18:11(...)
  • [6] Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van Hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. [7] Er is geen ander evangelie. Er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. [8] Wanneer iemand, al was ik het zelf of al was het een engel uit de hemel, u een evangelie verkondigt dat in strijd is met wat ik u eerder verkondigd heb – vervloekt is hij!

Uit: Galaten 1 (NBV21)

(...)
  1. TjerkB schreef: do 17 aug 2023, 12:45(...)
    Wat in de Nieuw-Apostolische Kerk grote verdeeldheid heeft aangericht is het aangeprate bloedgroepenverschil tussen "dienaren" en overigen. In feite heeft dat in deze Ämterkirche "de gemeenschap" uiteen doen vallen. Je hebt "de kring der dienaren" en verder nog alle dolende reizigers.

(...)

"Ik zal u leiden, al met Mijn oog!" - naar Psalm 32:
    • [8] ‘Ik geef inzicht en wijs de weg die je moet gaan.
      Ik geef raad, op jou rust mijn oog.
      [9] Wees niet redeloos als paarden of ezels,
      die met bit en toom worden bedwongen,
      dan zal geen kwaad je treffen.’

Intussen mag het, denk ik, duidelijk zijn, dat ik echt wel mijn best ervoor heb gedaan, ook voordat ik in 2007 de kerk opgebrand ontvluchtte, om ervoor te pleiten dat alsnog zou worden geëerbiedigd dat wij als de in het aangehaalde lied bezongen pelgrims gelijkgerechtigde naasten zijn; ieder met zijn of haar persoonlijke en volwaardige plaats in " 't heilsplan Gods":
    • O eerst'lingskind, waardeer het voorrecht, u bereid:
      uw plaats in 't heilsplan Gods voor tijd en eeuwigheid.

(...)

Uit: het eerste couplet van lied 198, NAK-gezangboek

Helaas ontbrak het in "de kring der dienaren" telkens opnieuw aan de bereidheid om MET "de reizigers" te spreken in plaats van TEGEN dezen.

(...)

Uit: Bericht op "do 17 aug 2023, 12:45", in de thread "Waar is de taal van het hart gebleven?"

@all

"Wees niet redeloos... " Herinnert dit niet aan hoe de apostel Paulus zich op enig moment in niet mis te verstane taal wendde tot de Galaten?

• [1] Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekendgemaakt? [2] Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te geloven wat u hebt gehoord? [3] Bent u werkelijk zo dwaas dat u, terwijl u met de Geest begon, nu weer uitkomt bij het aardse? [4] Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet! [5] Geeft God u de Geest en laat Hij zijn kracht in u werkzaam zijn omdat u de wet naleeft, of omdat u gelooft wat u hebt gehoord?

Uit: Galaten 3 (NBV21)

Wat mij persoonlijk vele malen pijnlijk heeft getroffen, is, dat er in de Nieuw-Apostolische Kerk vrijwel geen enkele vraag mocht worden gesteld. Als de wiedeweerga en systematisch op de automatische piloot werd mij steevast ongenadig het gevoel gegeven: zeur niet, zeur niet, zeur niet. Ik heb daarover wel eens opgemerkt, dat als ouders zó omgaan met hun opgroeiende kinderen, dezen hun ouderlijk huis uiteindelijk verfoeien!

Hoe dan ook, twee hoofden op een kussen en daar moest zo nodig satanisch gaandeweg een onverbiddelijke kerkelijke autoriteit tussenkomen!

Zo'n autoriteit kan beter de deur worden gewezen, dan redeloos worden verwelkomd. Ik druk mij hieromtrent nu toch maar even kernachtig uit.

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: ma 19 aug 2024, 09:39(...)
Hoewel ikzelf van 1985 tot 2000 bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland werkzaam was op het bureau van de Centrale Administratie, overigens enkel voor de financiële boekhouding, had ik er in die tijd nog nauwelijks enig besef van waardoor soms velen tegelijk mijn kerk in het verleden hadden verlaten; hoe men écht was bejegend. De dienaren zouden dezen toch vast wel met "de liefde des Vaders" hebben omsteld?

(...)
Zonder het te beseffen zou juist dóór "het apostolische werk" menigeen de omstandigheden ondervinden van een persoonlijk Geth­sema­ne. Zo kunnen kerken dus leeglopen. Dat maakt je ervan bewust dat toen er nog geen kerken waren, het in Zijn werk bepaald niet daaraan mankeerde. Bij een notaris kun je van alles verbindend vastleggen en vervolgens, net als in Babel, hoog van de toren blazen, maar wie wordt daar wijzer van?

(...)

Uit: Bericht op "ma 19 aug 2024, 09:39", in de thread "Opmerkelijk... "

@all

Via het notariaat, de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst, een Raad van Kerken, kunnen opgehaalde symbolen wellicht status verlenen, maar geldt niet veeleer ‘De Heer weet wie Hem toebehoren’ en ‘Laat ieder die de naam van de Heer noemt, onrecht uit de weg gaan’ ( 2 Tim. 2: 19, NBV21)? Wat is menigeen, óók ondergetekende, toch nietsvermoedend ver van huis geraakt, door feitelijk een kwalijk misleidend leerstelsel. Ik heb er geen spijt van dat ik er veel zorg aan heb besteed om wél nog te begrijpen wat mij aan leerstelligheid evt. onterecht niet aan wilde, maar als Jezus al zei "Ik loof U, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat U deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld" (Mat. 11: 25, NBV21), vervalt heus elke reden om voorbij te gaan aan "Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen?" (Hand. 15: 10, NBV21)

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: vr 17 apr 2026, 09:16(…)
Een kerkdoctrine. In alle ernst: is er wel eens iemand die zich daarbij oprecht heeft afgevraagd hoe zoiets zich verhoudt tot Exodus 20, vers 4?:

• Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hierboven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde.

Ik kreeg er vanuit “de gemeenschap” géén antwoord op, waarna ik de stem van mijn geweten níet tot zwijgen liet brengen. Bevrijdend was dat!

(…)

@all

De term “kerkelijke autoriteit” die in 2001 werd geïntroduceerd met de NAK-Leidraad Dienen en leiding geven, dissoneert sindsdien voor mij. Als je op eigen gezag in het Evangelie een wig drijft tussen de Almachtige en eenieder die Hij in Zijn werk rechtvaardigen wil, klopt er iets niet:

BakEenEi schreef: vr 29 okt 2010, 12:49
BakEenEi schreef:(...)
In de jaren '50 van de vorige eeuw heeft het hierdoor zelfs zó ver kunnen komen dat er in een gedrukt tijdschrift voor ambtsdragers werd gesteld:
"Der Stammapostel allein ist die geoffenbarte Liebe Gottes. Wer sich von ihm trennt, hat sein eigenes Todesurteil unterschrieben. Solche sind zu ihrem eigenen Richter geworden. Der liebe Gott will seine Kinder selig machen, aber nicht solche, die alles besser wissen. Wir sollen keine Sklaven sein, sondern freigemachte Gotteskinder. Wir lieben nicht allein Gott, sondern auch den, den er gesandt hat." (Amtsblatt; 15. Juni 1952; S. 94)
(...)

(…)
Al lijkt het aangehaalde statement uit 1952 inmiddels gedateerd; op 29 maart 2009 hield stamapostel Leber een dienst in Oeganda (o.a. in het bijzijn van districtsapostel De Bruijn). In het tijdschrift Unsere Familie werd van diens prediking als volgt verslag gedaan:
  • (...)
    Wir stehen auf einem Felsen. Ich erinnere daran, dass Jesus einst zu Petrus sagte: „Du bist Petrus, und auf diesen Felsen will ich meine Gemeinde bauen, und die Pforten der Hölle sollen sie nicht überwältigen" (Matthäus 16,18). Wir als die Gemeinde stehen auf dem Felsen. Solange wir mit diesem Felsen verbunden sind, haben wir Kraft. Diese Kraft befähigt uns, den Teufel zu überwinden, ja, alle Geister zu bezwingen. Aber wenn man nicht mehr auf dem Felsen steht, wenn es anderen Mächten gelingt, diese Verbindung zu unterbrechen, dann verliert man sofort seine Kraft. Dann ist man nicht mehr gesegnet. Dann verliert man den Glauben und kann die Liebe Christi nicht mehr wahrnehmen. Deshalb ist es so wichtig, auf diesem Felsen gegründet zu sein, mit dem Stammapostel verbunden zu bleiben, Verbindung mit den Aposteln zu haben, so oft wie möglich in die Gottesdienste zu gehen. Stehen wir nicht mehr auf dem Felsen, sind wir unserer Kraft beraubt und werden zum Spielball der Geister.

(...)
Hier wordt dus gedreigd (!!) met de liefde van God. Die zouden gelovigen namelijk kwijtraken indien zij "de verbinding" met de stamapostel (die in deze dienst in Oeganda op dat moment zelf aan het woord is) en de apostelen loslaten. Werkelijk, ik zou persoonlijk niet weten hoe je jezelf (!!) als vermeende Godsgezant nóg belangrijker kunt maken. Prompt wendde ik mij hierover vorig jaar tot een "hogere verantwoordelijke leidinggevende" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland; meermalen zelfs. Ik wacht nog steeds op een serieuze reactie... Intimidatie en manipulatie "uit naam van God" zijn wat mij betreft... uit den boze!

(…)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op “29 okt 2010, 12:49”, in de thread “Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding"

Telkens opnieuw blijkt het in de Neuapostolische Kirche met de bedoelde autoriteit voluit menens en andermaal liet het gezag van zich spreken:

TjerkB schreef: za 28 mar 2026, 12:03(…)

• 3.20 Pflichten
    Die Geistlichen übernehmen mit ihrer Zustimmung zur Ordination auch die Verantwortung zur Erfüllung der nachfolgend beschriebenen Pflichten.

• 3.20.1 Verbindung zum Apostolat
      Geistliche können ihren Dienst nicht aus eigenem Vermögen verrichten, sondern nur in Verbindung mit dem Apostolat und in der Kraft des Heiligen Geistes. Das Apostelamt ist
      lehrsetzend und Vorbild für die Verkündigung des Wortes Gottes. Geistliche sind deshalb
      bestrebt, Begegnungen mit dem Apostolat in Gottesdiensten und Ämterzusammenkünften
      wahrzunehmen.

Bron: Richtlinien für Geistliche

Das Werk einschliesslich aller seiner Teile ist urheberrechtlich geschützt. Jede Verwertung ausserhalb der engen Grenzen des Urheberrechtsgesetzes ist ohne Zustimmung des Eigentümers unzulässig und strafbar. Dies gilt insbesondere für Vervielfältigungen, Übersetzungen, Mikroverfilmungen und die Einspeicherung und Verarbeitung in elektronischen Systemen.

Moderne slavernij.

(…)

Uit: Bericht op “za 28 mar 2026, 12:03”, in de thread “Is de uiterste 'houdbaarheidsdatum' van het Apostolische Werk verstreken?"

Aldus werd het door de "kerkelijke autoriteit" zelfbedachte leerstelsel in gewapend beton gegoten. Aan de onderworpenen gaf men het nakijken.

Zie verder in deze samenhang het bericht op “do 13 apr 2023, 15:25”, in de thread "Meinem Gott gewidmet… "

Zie a.u.b. tevens mijn forumbijdrage op “do 12 jun 2025, 10:51”, in de thread “Dingen achter je laten, een prediking van Jan Rasker"

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@all

Al is voor niemand het leven maakbaar; toch kom je voor keuzes te staan en niet zelden gebeurt het dat beslissende momenten voorbijgingen. Wat mij hierbij te binnen schiet, is déze passage van de auteur van het boek “Macht & Freiheit” [vertellend over zichzelf: "getrouwd, heb twee kinderen en ik was 17 jaar in de Nieuw-Apostolische Kerk actief als onbezoldigd ambtsdrager, waarvan 15 jaar in de priesterlijke bediening” ]:

• Na de afsplitsing van de katholiek-apostolische gemeenten en vooral nadat men zich had losgemaakt van de profeten (hoofdstuk 22), veranderde de NAK van een kerk waarin de werkzaamheid van de Heilige Geest leidend was, in een sterk patriarchaal bestuurde kerk met een overdaad aan hiërarchische ambten, en met een verregaand machtsmonopolie voor de apostelen die doorgaans geen afgestudeerde theologen meer waren. Dit rigide systeem, dat gericht is op strikte geloofsgehoorzaamheid, bestaat nog steeds en biedt de meeste NAK-ambtsdragers amper nog bewegingsvrijheid om zelf beslissingen te nemen. Dit is een aangelegenheid waarover ik helemaal geen uitleg kreeg vóór mijn wijding tot diaken, noch later toen ik tot priester werd gewijd. Ik wist niet eens waar ik aan begon.

Uit: Mijn forumbijdrage op “wo 12 apr 2023, 19:54”, in de thread "Meinem Gott gewidmet… "

Nu kan in een situatie als deze de opmerking wordt gemaakt: “Raar - hoezo wist diegene niet waar hij aan begon?” Snel ook zal iemand die zich kritisch over de kerk uitlaat, worden gezien als een nestbevuiler - want je had bij je "directe zegenaar” duidelijker moeten aandringen op... hulp. Victimblaming dus: be­schul­di­ging aan het adres van een slacht­of­fer, die meest­al in­houdt dat deze de gevolgen zelf (on­be­wust) heeft uit­ge­lokt.

In een tel krijgen zielen die in de verdrukking kwamen en terwijl ze het in feite nog uitschreeuwen van de pijn, op zo’n manier nog een trap na.

Helaas heb ik dit in mijn leven om mij heen zowel in als buiten de kerk nogal eens zien gebeuren en trouwens, ik heb het ook zelf meegemaakt.

Het kan zelfs gebeuren dat iemand dan zomaar antwoordt: “Nu je zozeer wordt beproefd, zal de lieve God vast wel heel veel van je houden!” Dat kan er dan ook nog wel bij, zeker. En spijtig genoeg valt van nieuw-apostolische zielzorg weinig méér te verwachten dan dat iemand luistert en aansluitend voorstelt “het" in Gods hand te leggen. Dat is bidden zonder erbij te werken. Wat al vastzit in gewapend beton, haalt niemand eruit. Bij zo'n pro forma-optreden beseft een “lagere” dienaar wellicht niet te handelen uit vrees voor ongenoegen bij diens eigen... “directe zegenaar”.

Zo houdt de nieuw-apostolische geestelijkheid zichzelf in een verstikkende wurggreep. Geen twijfel mogelijk: de kerk loopt vanzelf verder leeg.

Natúúrlijk wist de ex-priester die het bewuste boek schreef -en ik vind dat hij dat echt met veel respect heeft gedaan- werkelijk niet hoe er twee echelons hoger in de organisatie over de hoofden heen werd... geacteerd! Juist voor dit in nachtelijk duister verborgen gehouden doch enorm cruciale aspect heb ik meer dan eens in forumbijdragen aandacht gevraagd, nadat destijds ook Bauke Moesker hiertegen te hoop liep.

Doordat ook in mijn omgeving vrijwel niemand het zelfs niet in de verste verte voor mogelijk hield dat de geloofwaardigheid van de “hoogste" dienaren wel eens in het geding kon komen, bleef men “trouw” en “in de navolging” want daar kwam het in de geloofsbeleving veelal op aan. Maar laat ik het nog maar een keer extra aanstippen: er zíjn in Zijn werk géén “hogere” dienaren. Níet! In de Nieuw-Apostolische Kerk is het de wereld op z’n kop want in deze kerk dient de meeste steun uit te gaan naar de allerhoogste dienaar. Geen wonder dat de meest onaanzienlijken binnen zo’n machtsbestel! aan hun lot worden overgelaten. Meewarig wordt er op ze neergekeken: ze moeten gewoon zichzelf... overwinnnen.

Ondertussen stevent de geloofskaravaan in de hoogste versnelling af op het vermaledijde heerlijke einddoel. Als die Ersten komt men daar aan.

Ooit hadden wij bezoek van onze districtsvoorganger, toen ik probeerde te schetsen hoe ik dat voor mij zag. Bij het naderen van de hemelpoort werden de straatjes alsmaar smaller, terwijl de stamapostel, hooggezeteld en op handen gedragen, strak voor zich uitkeek. Aangekomen bij de poort konden alleen de dragers zich omkeren zonder boven hen ook de meegevoerde goudomrande zetel, toen daar werd geantwoord dat juist eerst de laatsten (!) moeten worden opgehaald. Zo zag langs de kant een kind de stamapostel voor de tweede maal passeren, maar nu achteruit.

Groet,
TjerkB :shock:
Plaats reactie

Terug naar “Praktisch apostolisch-zijn”