@allTjerkB schreef:(...)
Opeens wist ik het heel zeker: dit trek ik niet meer - in deze kerk wordt er van mij verwacht dat ik de mensen die ik om mij heen zie bezwijken, laat liggen!!! Want de dienaren, de DIENAREN, de ZEGENAARS, de HERDERS, en ál hun bazen én bovenbazen, vinden dat ik mij over mijn naasten (!) NIET hoef te bekommeren. Als er al moet worden "bekommerd", dan doen zij het wel... Zij?! Welnee, wist ik: die doen er helemaal niks aan.
(...)
Uit: Bericht op "Vr 06 Jan 2017, 21:07"
Het was in het voorjaar van 2007 dat ik mij dat realiseerde. Wat er toen speelde, was actueel nieuws vanwege de versteende harten bij de internationale kerkleiding ten aanzien van zielen die vanuit de kerk waren opgeofferd aan "de Boodschap" van stamapostel Johann Gottfried Bischoff, alsmede wederom versteende harten bij betrokkenen, namelijk tegenover een aantal broeders en zusters in de NAK-gemeente Hamburg-Blankense, aan wie het niet werd toegestaan buiten de verbindend geoordeelde doch desondanks gedurig veranderende nieuw-apostolische kaders te denken. Ook dezen werden aan de kant gezet (lees: weggepest). Stamapostel Wilhelm Leber, de toenmalige districtsapostel Karlheinz Schumacher en diens slippendrager Rüdiger Krause (de huidige districtsapostel), traden hardvochtig op en toonden zich in Hamburg-Blankenese onverbiddelijk. Geen enkele (bepleite) overweging om met hun slachtoffers nog enige compassie te willen hebben, deerde ze. De Bijbel was zeker hooguit een boek voor ze om te pas en te onpas voor te houden aan anderen...
- [26] Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven. [27] Ik zal jullie mijn geest geven en zorgen dat jullie volgens mijn wetten leven en mijn regels in acht nemen. [28] Jullie zullen in het land wonen dat ik aan je voorouders gegeven heb, jullie zullen mijn volk zijn en ik zal jullie God zijn.
Uit: Ezechiël 36
[12] Schep, o God, een zuiver hart in mij,
vernieuw mijn geest, maak mij standvastig,
[13] verban mij niet uit uw nabijheid,
neem uw heilige geest niet van mij weg.
[14] Red mij, geef mij de vreugde van vroeger,
de kracht van een sterke geest.
Uit: Psalm 51 (NBV)
De adresseerde trok zich er niets van aan. Enkele maanden later informeerde broeder Bauke Moesker of ik nog eens "een stukje" wilde schrijven voor op zijn website. Het werd een soort van drieluik, waaruit de onderstaande quote:Redactie schreef:(...)
Uit mijn e-mailbericht van 15 september 2009 aan "apostel" Peter Klene:
Ook dit bericht is zijnerzijds inhoudelijk onbeantwoord gebleven...
- (...)
Maar één ding wil ik niet op mijn geweten hebben: ik pleeg geen broedermoord. Ik offer geen naasten op om hooggeplaatsten op hun voetstukken te laten staan. Nogmaals: het is één en al tragiek, doch beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. De echelons worden afgeschaft: niemand is hoger dan welke naaste dan ook. Het normale moet maar weer normaal worden. Voor dynastieën geen plaats. Bijzaken worden weer bijzaken. Soli Deo Gloria. Zo waarlijk spreekt de Heer. (...)
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "di 29 nov 2011, 17:07" in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"
Meer en meer werd het mij duidelijk: de "Godsgezanten" die hier de scepter zwaaien zijn bikkelhard voor anderen doch boterzacht voor zichzelf. En: elke keer wanneer ik dacht dat het niet gekker moest worden, gebeurde dat júist... Wat dat betreft zouden in het najaar van 2010 bij mij de schellen van de ogen vallen, toen ik doorkreeg hoe er bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland miljoenenverliezen onder het tapijt moesten worden geveegd en er een zondebok werd gezocht. Daarna duurde het niet lang of tot overmaat van ramp bleek districtsapostel Armin Brinkmann 10 miljoen euro te hebben verspeeld bij een eigenzinnige deal met... criminelen. Doordat in deze kerk in de hoogste kringen de slager zijn eigen vlees keurt, hield stamapostel Wilhelm Leber hem doodleuk de hand boven het hoofd. Wie het in het voorbijgaan daarentegen wél mocht ontgelden, was o.a. Bauke Moesker. Zonder scrupules werd hij langdurig blootgesteld aan intimidatiepraktijken. Uitgerekend degene die daar in die periode nog een flinke schep bovenop had gedaan, hing vorig jaar van liegen en bedriegen aan elkaar bij een zwaar milieudelict. Tussen de bedrijven door lieten de stamapostel en de verantwoordelijke districtsapostel zichzelf via het Internet bewieroken met opgeklopte tegelspreuken van ze. Zo vieren bij de internationale kerkleiding de "zegenaars" hun eigen feestje, keuren zij hun eigen vlees en prijzen zij elkaar telkens over en weer de hemel in.(...)
De Heilige Geest laat zich niet kluisteren aan de leerstellingen van een kerk. Er zijn geen aanwijzingen voor dat God zich de les laat lezen. Sommigen hebben engelen gehuisvest zonder het zelf te weten. De Almachtige zendt die Hij zenden wil. Mag Hij ons een seintje geven wanneer wij op enig moment even iets voor Hem kunnen betekenen? Niemand hoeft ermee te wachten een naaste de hand ten bonde te reiken totdat een kerkbestuurder daar ooit groen licht voor geeft. Mensen kunnen zich een hoop verbeelden maar God zelf bestuurt zijn eigen Werk. Goddank staat er in de bijbel dat niet weinige doch juist vele laatsten de eersten zullen zijn. Wie vergeet in liefde te werk te gaan, kan overnieuw beginnen.
(...)
Bron: Derde deel, getiteld "Bevrijding", van artikelenserie "In het ontdekkend licht van Zijn genade...", geplaatst tussen 7 en 12 februari 2010 op de vroegere website van Bauke Moesker: http://www.apostolischekritiek.nl/index%20vervolg.htm
Zie tevens -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Wo 27 Okt 2010, 20:38", in de thread "Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk"
Ik vind het verbijsterend en alarmerend tegelijk dat de aangesloten leden én de samenleving zich dit allemaal laten welgevallen want er wordt aan zielen zwaar letsel toegebracht door ze te manoeuvreren en emotioneel te isoleren in een rigide denksysteem, terwijl het hier nota bene gaat om een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Hoogst zorgelijk is het daarnaast dat offergaven niet in goede handen zijn. Op bovenbeschreven wijze is er een afkeurenswaardige geloofscultuur ontstaan...
In een weekendbijlage van een van de kranten viel mijn oog gisteren op een artikel over een land, waar volgens een correspondent die er al jaren woont, de leugen regeert. Hij schreef er een uitgebreid artikel over. De volgende passages deden mij denken aan de zojuist bedoelde geloofscultuur in de Nieuw-Apostolische Kerk:TjerkB schreef:(...)
"Een intolerante verdediging van het gelijk van de eigen groep" is volgens de nieuwe dikke Van Dale datgene wat er onder sektarisch gedrag mag worden verstaan...
(...)
Uit: Bericht op "Wo 18 Nov 2015, 12:58" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Daarnaast citeerde de auteur een beroemd essay van een bekende dissident:Bron: Trouw/Letter & Geest, zaterdag 7 januari 2017
- In [dit land] is niets wat het lijkt. Een keurige grondwet verschaft de president schier ongebreidelde macht, maar garandeert op papier ook de rechten en vrijheden van de burgers - zoals vrijheid van demonstratie, die in de praktijk ver te zoeken blijkt. Of vrije verkiezingen. Eens per vijf jaar kiezen de [mensen] een nieuw lagerhuis, en elke zes jaar een president. Maar ook als er geen fraude wordt gepleegd - wat steeds wel het geval is - kunnen die verkiezingen niet eerlijk verlopen, want normale politieke concurrentie is onmogelijk in [dit land]: oppositiepartijen of -kandidaten worden stelselmatig geweerd uit de media en de publieke ruimte.
De grondwet garandeert artistieke vrijheid, maar de overheid brengt cultuuruitingen in lijn met 'voor de [nationale] beschaving traditionele waarden en normen', zoals het heet in een richtlijn van [de president]. Alles wat daarvan afwijkt vereist correctie.
Theaterregisseur [...] hekelde onlangs in een emotionele toespraak 'groepjes brutale, agressieve, zogenaamd beledigde mensen, die zich hullen in hoogdravende woorden over zedelijkheid en moraal', en die een eind laten maken aan exposities en toneelopvoeringen. Hij doelde op de sluiting van een tentoonstelling van de [buitenlandse] fotograaf [...] in Moskou, of op het staken van de opvoering van Wagners opera 'Tannhauser' in [één van de steden], na luid protest van [conservatieve] activisten. Hoewel de rechter geen reden zag 'Tannhauser' te verbieden, ontsloeg het ministerie van cultuur de theaterdirecteur, waarna diens opvolger de opera meteen uit het repertoire gooide.
Vrijheid van meningsuiting en pers zijn grondrechten, maar het gros van de [mensen] blijft verstoken van informatie over hoe hun land er werkelijk voor staat. De media - eerst en vooral de tv - dringen [de bevolking] een eenzijdig, verwrongen wereldbeeld op, waardoor steeds meer mensen hun grip op de werkelijkheid dreigen te verliezen. "We hebben jaren van ontgifting nodig om daarvan te herstellen", verzuchtte econoom [...] onlangs.
Wat ik mij nu afvraag, is het volgende: wat moet er in de Nieuw-Apostolische Kerk nog méér misgaan, alvorens de mensen daar opstaan tegen hun onderdrukking?Aleksandr Solzjenitsyn, 1974
- 'Niet in de leugen leven' (fragment)
Laten we door onze schuchterheid heenbreken en kiezen: of welbewust een dienaar van de leugen blijven (oh, natuurlijk is dat niet onze neiging, maar we moeten een gezin onderhouden), of de leugen afschudden en een eerlijk mens worden, die het respect van zijn kinderen en zijn tijdgenoten verdient. En van die dag af zal hij:
Geen enkele zin meer schrijven, ondertekenen of afdrukken, die naar zijn mening de waarheid geweld aan doet
Zo'n zin niet meer privé of publiek uitspreken, niet uit zichzelf, niet van een spiekbriefje, niet als propagandist, docent, opvoeder of acteur
Geen enkele leugenachtige gedachte of verdraaiing van de waarheid verspreiden, of het nu in een schilderij is, een beeldhouwwerk, een foto of in muziek
Mondeling noch schriftelijk 'toonaangevende' citaten gebruiken om in de smaak te vallen, om zichzelf in te dekken, uit carrière-overwegingen, als hij de geciteerde gedachte niet volledig deelt of als die irrelevant is
Zich niet laten dwingen deel te nemen aan een demonstratie of bijeenkomst; geen spandoek of leuze voeren die hij niet volledig onderschrijft
Zijn hand niet opsteken voor een voorstel waarmee hij het niet van harte eens is; niet stemmen op iemand die hij onwaardig of twijfelachtig vindt
Zich niet laten dwingen deel te nemen aan een vergadering, waar naar verwachting een vraagstuk op dwingende, niet-objectieve wijze wordt besproken
Onmiddellijk een bijeenkomst, vergadering, lezing, toneelstuk of filmvertoning verlaten, zo gauw hij een leugen hoort, ideologische onzin of schaamteloze propaganda
Geen krant of tijdschrift aanschaffen als die informatie verdraait of belangrijke feiten verdoezelt
Metrostation Park Koeltoery na de aanslag in maart 2010.
Daarom:
- [1] Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekendgemaakt? [2] Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en te geloven? [3] Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest? [4] Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet!
Uit: Galaten 3 (NBV)
TjerkB