BakEenEi schreef:(...)
Tot op heden heb ik het echter nog niet mogen meemaken dat iemand zich verontschuldigde voor wat er was voorgevallen. Dat schijnt in de Nieuw-Apostolische Kerk namelijk niet te hoeven, al wordt er "op het altaar" met overtuiging van gesproken dat in deze kerk de "wegwijzers" zelf op de geloofsweg voorgaan en aldus een ieder tot voorbeeld zijn. Reken er niet op! Integendeel zelfs, zoals bijvoorbeeld onze broeder Ronald Rohn het als geen ander moet ondervinden. Als een "zegenaar" zich tegen je keert, heb je in deze kerk meteen
10 miljoen potentiële vijanden! Zie in dit verband mijn bericht van "
Vr 27 Jul 2012, 08:56" in de thread "Dienen en lijden geven". Over
intimidatie gesproken!
Echt waar, al kaart je in de Nieuw-Apostolische Kerk zonder enige pretentie bij een (hogere) verantwoordelijke leidinggevende (conform de
Leidraad "dienen en leiding geven") aan dat je onheus wordt bejegend en dat je gezondheid eronder lijdt omdat er aan die toestand maar geen einde schijnt te komen, zelfs dan draait men
"op de automatische piloot" het bekende bandje af:
1) bid je er wel genoeg voor dat de zaken zich ten goede keren,
2) begrijp je wel dat alles ongetwijfeld met de beste bedoelingen gebeurt,
3) kun je wel de minste zijn,
4) besef je wel welke offers er door deze dienaren gedurig worden gebracht,
5) zou je er niet overheen stappen,
6) ligt het niet voor een deel ook aan jezelf,
7) waarom laat je het verleden niet gewoon rusten,
8) tel je niet liever al je zegeningen,
9) laten wij samen het in Gods hand leggen,
10) alles dient tot onze vorming, enzovoort. Dit verschijnsel heb ik voor mijzelf uiteindelijk maar een naam gegeven, te weten
"de ondoordringbare laag". Je komt er met je verhaal over de ellende die je wordt berokkend door collega-zegenaars bij de "dienaren" namelijk niet doorheen. Met geen mogelijkheid.
"Zinloos geestelijk geweld" derhalve. Al zeg je dat er extra bij, óók dan schieten de betrokkenen steevast in de
"nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" voorspelbare psychologische reflex: men maakt zich ervan af. Onder vrijwel geen enkele omstandigheid vinden slachtoffers in deze kerk gehoor. Over
manipulatie gesproken!
Om redenen van het bovenstaande heb ik er op dit Forum herhaaldelijk op gewezen hoe kwalijk het écht is als er van hogerhand instructies worden gegeven in de trant van "heb een onbegrensd vertrouwen in de (hogere) dienaren" (Woord van de maand,
februari 2006) of "laat geen ongenoegen en ontevredenheid bij u opkomen" (Woord van de maand,
januari 2007). Heus, hierdoor ontstaat er een akelig verstikkend klimaat. Wat daar trouwens mede de oorzaak van is, is in de Nieuw-Apostolische Kerk
het gecreëerde gekunstelde kastestelsel (!) in de "kring der dienaren". Broeders met een geestelijke bediening worden hierdoor geacht onvoorwaardelijk loyaal te zijn aan hun meerderen.
(...)
Uit: Bericht door BakEenEi op "
Wo 29 Aug 2012, 20:16" in de thread "Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u".
Zie ook het bericht op "
Vr 26 Aug 2016, 23:04" in de thread De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"