Dingen achter je laten, een prediking van Jan Rasker

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
TjerkB

Re: Dingen achter je laten, een prediking van Jan Rasker

Bericht door TjerkB »

Jabob65 schreef: vr 13 jun 2025, 07:56 @TjerkB, het is heek kwetsend om zoiets te horen, dat je het werk Gods hebt verlaten,

(...) In ieder geval vind ik het heel rot voor je dat dit tegen je gezegd is, dan moet wel heel veel pijn doen.

@Jabob65

Dank! Je bent de eerste die dit begrip toont want inderdaad: de pijn, het verdriet én het gevoel van verlatenheid kunnen bijna niet groter zijn.

Zojuist dacht ik aan de woorden "Ik zal er zijn" ... en dít las ik erover:
De Bijbeltekst "Ik zal er zijn" komt voort uit Exodus 3:14, waar God zich aan Mozes openbaart als "Ik ben die Ik ben". Dit kan ook vertaald worden als "Ik zal er zijn", wat wijst op Gods eeuwige en onveranderlijke aanwezigheid. In Jesaja 41:13 staat: "Ik zal er altijd voor je zijn". En in Mattheüs 28:20 staat: "Ik zal met jullie zijn, al de dagen, tot aan de voleinding van de wereld".

Ook realiseerde ik mij hierbij het volgende:
  • Ikzelf zal mijn schapen weiden en ze laten rusten – spreekt God, de HEER.

Ezechiël 34: 15 (NBV21)

Vanochtend vroeg kwamen er vier liederen bij mij op: een kinderkoorlied, een koorlied, een mannenkoorlied en een lied uit de gemeentebundel:
  • Waarheen richten bloemen zich?
    Naar boven, naar boven!
    .
  • Ik kom thans voor Uw aangezicht,
    verwerp, o Heer, mijn smeken niet.
    .
  • Heer, ik leg vertrouwend mijn hand in Uwe hand
    - 'k Voel mij welgeborgen waar Gij mijn schreden richt
    .
  • Hij beschermt mij, Hij beschermt mij,
    in de stormen is Hij met mij.
    - Hij beschermt mij met de schaduw van Zijn hand.

Voor mij zijn vele liedteksten en zeker ook déze veelbetekenende bezielde gedachten. Daarom vergezellen ze mij. Ik houd er dankbaar aan vast.

Nóg zo'n mooi lied:
  • O Heil'ge Geest, die maant, maar nimmer griefde,
    die bidden leert, vertroost...

Dat laatste, "vertroost" - dát zou ik in de Nieuw-Apostolische Kerk nog wel graag hebben willen meemaken. Maar aan míj was dit níet gegeven...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Jabob65

Bericht door Jabob65 »

@Tjark, ja, en dan raken we ook de kern van zoiets 'je moet dingen achter je laten', zeker in repressieve omgevingen worden zulke woorden al snel gebruikt maar men weet nu zoveel over trauma dat zulks heel onverstandig is, niet goed gekanaliseerde emotie wordt opgeslagen en kan later voor de nodige klachten zorgen, zoals bv PTST.

Daarom eigenlijk veel beter om naar de pijn te kijken, deze waar te nemen, zodat er vanuit begrip en zachtheid kans is op het helen van de wonden.

PS die helende beweging komt ook heel mooi naar voren in het boekje: 'Zenmeester Jezus' van Jos Stollman.
TjerkB

Bericht door TjerkB »

Gnosis schreef: do 03 mar 2011, 12:49(...)
Mag ik je aanraden het "Thomasevangelie" op te zoeken op het internet? Koop of haal het boek "Schatgraven in Thomas" van Bram Moerland en geniet van thuiskomen.
Ik voeg het "Aramese Jezusgebed" toe die gevonden is in 50 na Chr.:

(...)
Bron van Zijn, die ik ontmoet in wat mij ontroert,
Ik geef u een naam opdat ik u een plaats kan geven in mijn leven.
Bundel uw licht in mij - maak het nuttig.
Vestig uw rijk van eenheid nu,
uw enige verlangen handelt dan samen met het onze.
Voed ons dagelijks met brood en met inzicht.
Maak de koorden van fouten los die ons vastbinden aan het verleden,
opdat wij ook anderen hun misstappen kunnen vergeven
Laat oppervlakkige dingen ons niet misleiden.
Uit u wordt geboren:
de alwerkzame wil,
de levende kracht om te handelen,
en het lied dat alles verfraait, en zich van eeuw tot eeuw vernieuwt.

(...)
groet aan allen, HH

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "03 mar 2011, 12:49", in de thread "Addergebroed"
Jabob65 schreef: zo 15 jun 2025, 09:10(...)
Daarom eigenlijk veel beter om naar de pijn te kijken, deze waar te nemen, zodat er vanuit begrip en zachtheid kans is op het helen van de wonden.

PS die helende beweging komt ook heel mooi naar voren in het boekje: 'Zenmeester Jezus' van Jos Stollman.

@Jabob65

Op dit punt herinner ik mij een forumbijdrage uit 2011, waarin eveneens op het Evangelie van Thomas werd geattendeerd. De vertaling door Jos Stollman trof ik hier aan: https://thomasevangelie.nl/Evangelie-tekst1.pdf. En diens toelichting hier: https://thomasevangelie.nl/troubad.htm.

Met dank voor de handreiking zal ik er met belangstelling naar gaan kijken en wie weet intussen met een frisse nieuwe blik. Ik kom erop terug!

Groet,
TjerkB

P.S.
TjerkB schreef: zo 15 jun 2025, 06:41(...)
Nóg zo'n mooi lied:
  • O Heil'ge Geest, die maant, maar nimmer griefde,
    die bidden leert, vertroost...

Dat laatste, "vertroost" - dát zou ik in de Nieuw-Apostolische Kerk nog wel graag hebben willen meemaken. Maar aan míj was dit níet gegeven...

(...)
Afbeelding
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Jabob65

Bericht door Jabob65 »

@Tjark, merci! Ben daar heel blij mee, was dat helemaal kwijt, dit terwijl ik toen wel die PDF gegenereerd heb maar dat andere artikel geeft interessante informatie, vooral dit scheelt een slok op een borrel:

Het Thomas-evangelie kent geen enkele vorm van uitgewerkte theologie. Geen verlosser, geen messias, geen zoon van God, geen opstanding, geen eschatologische duidingen (verwij zingen naar de eindtijd).
Als deze overwegingen allemaal juist zijn, betekent dit dat dit evangelie wel eens dichter bij de historische Jezus zou kunnen staan dan de ons vertrouwde geschriften.

Gisteren was het ook weer raak, men probeert dan chocola te maken van de drie ene God maar men vergeet dat dit een concept is die wij zelf bedacht hebben, net als dat in de natuur zelf niet zoiets bestaat als twee peren, vervolgens wil men, dat wat men zelf ontworpen heeft, weer gaan analyseren en uitleggen, het liefst met de autoriteit van een theoloog of exegeet.

Meer antropomorf als dan een vergelijking inbrengen in de trant dat een mens ook uit verschillende rollen bestaat domweg niet, de mens is de maat der dingen.

We weten niets en we tasten volledig in het duister.

En een kikker die in een put zit, weet niets van de oceaan.
TjerkB

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 20-06-2025, 13:00 uur]
Jabob65 schreef: ma 16 jun 2025, 08:08(...)
Gisteren was het ook weer raak, men probeert dan chocola te maken van de drie ene God maar men vergeet dat dit een concept is die wij zelf bedacht hebben...

(...)

@Jabob65
@all

Wat is er door de jaren heen toch veel verwarring gesticht door velen die het woord namen en bij anderen zomaar van alles in de agenda zetten!

Nadat ik ook het veelzeggende Evangelie van Thomas had gelezen, was het alsof in de gemeenschap het koor ons met veel erkenning toezong:
  • O Heil'ge Geest, vervul mijn hart,
    Gij bron van troost in leed en smart,
    Gij Geest van Gods genade!
    Wil, "Adem Gods", dan in mij zijn...

Uit: NAK-liederenbundel voor de zangkoren | 357

Zou dat geen gebed zijn dat de Almachtige met "machtige stromen" kan zegenen? Anders gezegd: welk juk laten wij ons nog langer aanpraten?

Groet,
TjerkB

P.S.
TjerkB schreef: wo 13 dec 2017, 10:00(...)
In de achterliggende jaren heb ik er veel voor overgehad om voor mijzelf en anderen om wie ik oprecht geef, feiten te verzamelen en omstandigheden toe te lichten. Ik wilde weten hoe van de nieuw-apostolische geloofspraktijk zich een verdeel- en heerspolitiek meester kon maken en waarom menigeen zich daaraan overgeeft. Het leergeld dat ik heb betaald kunnen anderen hopelijk besparen, was daarbij één van mijn overwegingen; en dan bedoel ik natuurlijk niet alleen "de tienden" of de kosten die gemoeid zijn met een webstek. Het werd een barre zoektocht. Met mijn forumbijdragen hield ik als het ware een logboek bij met thans als laatste nieuws:
  • Onlangs sprak ik in Duitsland uit de Apostolische Gemeinschaft (AG) een priester in ruste. Wij kwamen te spreken over Psalm 26 vers 8: "HEER, het huis waar u woont heb ik lief, de plaats waar uw glorie verblijft." (NBV) "Tjerk," zo zei deze priester, "realiseer je je wel dat dit de plaatsen betreft waarover wij in Matteüs 18 vers 20 lezen 'Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.'?" Die spontane opmerking stelde mij heel bijzonder gerust.
Ook "hooggeplaatsten" in kerkbesturen zouden zich dit wel mogen realiseren. Laten wij het dezulken maar niet toestaan in het geloof tussen ons een wig te drijven.

(...)

Uit: Bericht op "wo 13 dec 2017, 10:00", in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"

Nog over de gemeenschap gesproken; tot het in de quote hierboven aangehaalde gesprek in 2017 met de bedoelde priester in ruste, nam ik altijd maar aan dat het bij "de plaatsen Uwer woning" de (gehuurde of aangekochte) vergaderlokalen betrof van de plaatselijke kerkgemeenten. Tijdens dat gesprek echter kwam ik opeens tot het besef dat ik dit beter héél anders kan zien - want wat hangt hier zoal mee samen? Zie onder:

• [21] Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft Mij lief. Wie Mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en Mij ontvangen, en Ik zal mij aan hem bekendmaken.’ [22] Toen vroeg Judas (niet Judas Iskariot) aan Jezus: ‘Waarom zult U zich wel aan ons, maar niet aan de wereld bekendmaken, Heer?’ [23] Jezus antwoordde: ‘Wanneer iemand Mij liefheeft zal hij zich houden aan wat Ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en Ik zullen bij hem komen en bij hem wonen.

Uit: Johannes 14 (NBV21)
  • [31] Intussen waren zijn moeder en zijn broers aangekomen. Ze stuurden iemand naar binnen om Hem te halen. Zelf bleven ze buiten wachten. [32] Er zat een groot aantal mensen om Hem heen. Toen er tegen Hem gezegd werd: ‘Uw moeder en uw broers staan buiten en zoeken U,’ [33] antwoordde Jezus: ‘Wie zijn mijn moeder en mijn broers?’ [34] Hij keek de mensen aan die in een kring om Hem heen zaten en zei: ‘Jullie zijn mijn moeder en mijn broers. [35] Want iedereen die de wil van God doet, die is mijn broer en mijn zus en mijn moeder.

Uit: Marcus 3 (NBV21)
  • [14] Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. [15] U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te worden – door Hem roepen wij God aan met ‘Abba, Vader’. [16] De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. [17] En als we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen: erfgenamen van God, samen met Christus. Want wij delen in zijn lijden om ook met Hem te kunnen delen in Gods luister.

(...)

[26] En bovendien komt de Geest onze zwakheid te hulp; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. [27] God, die ons hart doorgrondt, weet wat de Geest wil zeggen, want de Geest pleit voor de heiligen overeenkomstig Gods wil. [28] En wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede.

Uit: Romeinen 8 (NBV21)
  • [1] Hij vertelde hun een gelijkenis over de noodzaak om altijd te bidden en niet op te geven:[2] ‘Er was eens een rechter in een stad die voor God geen ontzag had en zich van de mensen niets aantrok. [3] Er woonde ook een weduwe in die stad, die steeds weer naar hem toe ging met het verzoek: “Doe mij recht in het geschil met mijn tegenstander.” [4] Maar lange tijd wilde hij dat niet doen. Ten slotte zei hij bij zichzelf: Ook al heb ik voor God geen ontzag en trek ik me van de mensen niets aan, [5] toch zal ik die weduwe recht verschaffen omdat ze me last bezorgt. Anders blijft ze eindeloos bij me komen en vliegt ze me nog aan.’ [6] Toen zei de Heer: ‘Luister naar wat deze rechter zegt, al minacht hij ook het recht. [7] Zal God dan niet zeker recht verschaffen aan zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen? Hij hoort hen immers geduldig aan. [8] Ik zeg jullie dat Hij hun spoedig recht zal verschaffen. Maar als de Mensenzoon komt, zal Hij dan geloof vinden op aarde?’

Uit: Lucas 18 (NBV21)

Zouden wij de gemeenschap dus niet veeleer dáár willen zoeken, waar Gód nog kan wonen, namelijk waar er in de harten nog plaats is voor de gezindheid van Christus en waar er door het geloof (!) en in liefde aan de werkzaamheid van de Heilige Geest nog ruim baan wordt gegeven?

Zie verder het bericht op "za 01 apr 2023, 16:40", in de thread "Gerrit Sepers"
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 19 jun 2025, 21:23(...)

Zouden wij de gemeenschap dus niet veeleer dáár willen zoeken, waar Gód nog kan wonen, namelijk waar er in de harten nog plaats is voor de gezindheid van Christus en waar er door het geloof (!) en in liefde aan de werkzaamheid van de Heilige Geest nog ruim baan wordt gegeven?

Zie verder het bericht op "za 01 apr 2023, 16:40", in de thread "Gerrit Sepers"

@all

In een krantenartikel vandaag, handelend over ontdekte therapie-notities van een overleden schrijfster, bleef ik even steken bij déze passage:

Het lijkt, kortom, alsof ze in haar essay de chaos van de jaren zestig aan elkaar schrijft, coherent maakt.

Over "dingen achter je laten" antwoordde ik al dat dit voor mij een akelige nagalm heeft - want de aangerichte chaos is nog niet uit mijn hoofd. Twee willekeurige voorbeelden:
  1. BakEenEi schreef: zo 03 feb 2013, 19:00(...)
    (...)
    Konradsblatt: Immer wieder gibt es Klagen über Amtsträger der NAK, sie hätten ihren Einfluß auf Gläubige ausgenutzt und sie sogar terrorisiert.
    Bansbach: Natürlich sind mir diese Vorwürfe bekannt. Insgesamt sind das aber nur um die 200 Anklagende. Sollten ihre Behauptungen zutreffen, ist das in jedem einzelnen Fall schlimm. Das sind aber mit Sicherheit ganz große Ausnahmen, die es in jeder Kirche gibt. Das Bild, das von uns entsteht, ist deshalb völlig falsch. Wir werden dargestellt, als ob wir die letzte Sekte mit Psychoterror wären.

Konradsblatt: Kenner sprechen aber zumindest von einer Tendenz zur Unselbständigkeit bei Ihren Gläubigen. Sie würden zum naiven Glauben angehalten, ihnen würden zu viele Entscheidungen abgenommen werden.
    Bansbach: Wir wollen den Menschen in der Seelsorge auf keinen Fall entmündigen. Jeder ist bei uns für sein Seelenheil selbst verantwortlich, wir stehen nur bei und helfen etwas. Auch der Gottesdienst und das finanzielle Opfer sind absolut freiwillig. Niemand wird zu irgend etwas gezwungen.

(...)
    Aus: Konradsblatt Karlsruhe - 29. Januar 1995
    (...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "Zo 03 Feb 2013, 19:00”, in de thread “Heersers in de kerk (5): In de greep van de macht”
  2. TjerkB schreef: ma 08 feb 2016, 14:46(...)
    In plaats van de hand in eigen boezem te steken, grossiert stamapostel Jean-Luc Schneider tegenwoordig in uitspraken als:
    • Noch einmal lieben Geschwister, wir wollen uns natürlich Sorgen machen und alle Mühe geben, für unsere Zukunft, für die Zukunft unserer Kindern, für die Zukunft der Familie. Aber wir müssen darauf achten, dass diese Sorgen nicht überhand nehmen. Ich spreche jetzt nicht von Leute, die krank sind, die depressiv sind, das ist was anderes. Da ist ärztliche Behandlung von Nöten.
    • Es ist uns egal, wie viel da mitmachen, wir bleiben dabei! Wir sind für das Evangelium, für die Werte Jesu Christi, weil wir absolut überzeugt sind, das ist die richtige Lösung! Das ist der richtige Weg! Und auch wenn zehntausend einen anderen Weg gehen, das ändert für mich nichts.
    "Ich spreche jetzt nicht von Leute, die krank sind" - zelfs niet indien betrokkenen geestelijk geweld in de Nieuw-Apostolische Kerk met hun gezondheid moesten bekopen. En: "Es ist uns egal, wie viel da mitmachen" - wat is dát toch een meedogenloze benadering!

(...)

Uit: Bericht op "ma 08 feb 2016, 14:46", in de thread " Tussenbalans en hoe nu verder..."

Ik herkende mij dus in wat ik las over de chaos (!) coherent maken. Het gemak waarmee de NAK-concernleider Schneider hierboven even een disclaimer plaatste over "Leute, die krank sind", alsof er in diens kerk zelf geen slachtoffers worden gemaakt (...), en hoe eerder een "hogere verantwoordelijke leidinggevende" in kilkoude bewoordingen badinerend sprak van "insgesamt sind das aber nur um die 200 Anklagende" ; onwillekeurig herinner ik mij zulke afgrijselijke dissonanten vrijwel direct wanneer ik van anderen begrijp dat men evenzeer geworsteld heeft met chaos en dat je die dan probeert te neutraliseren, bijvoorbeeld door erover te schrijven en op die manier -op de geloofsweg voor naasten- op te helderen waarom het in voorkomende gevallen (zoals i.c. de oproep "dingen achter je laten") aan mededogen níet zou mogen ontbreken.

Staat er nu werkelijk nooit iemand bij stil dat kerken juist ook onherbergzaam worden als er géén begrip is voor emotionele verwaarlozing?!
  • [41] Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend. [42] Ze wijdden zich trouw aan het onderricht dat de apostelen gaven, aan de onderlinge gemeenschap, het breken van het brood en het gebed.

Uit: Handelingen 2 (NBV21)

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: za 21 jun 2025, 15:07(...)
Staat er nu werkelijk nooit iemand bij stil dat kerken juist ook onherbergzaam worden als er géén begrip is voor emotionele verwaarlozing?!

(...)

@all

De dienaren die ons zgn. voorgingen creëerden gemarginaliseerde groepen en zorgden er daarna óók voor dat slachtoffers geen stem kregen. Dát is dus mijn punt! De gehoorzamen waren de goodguys. Wat een verlossingswerk had mogen zijn, werd in dat opzicht een verdelgingswerk.

Toen ik opgroeide, hadden wij thuis alleen de draadomroep, met Hilversum 1 en Hilversum 2. Er was wel zwart-wittelevisie met Nederland 1, maar dat viel nog tot 1963 buiten het budget. Eerst kwam er bij ons een grammofoon; voor de Schallplatten - van het Verlag Friedrich Bischoff. Daarna volgde een centrifuge, enzovoort. Op nieuwjaarsdag was er de jaarlijkse "kabeluitzending". Kortom, toen was geluk nog heel gewoon.

Wat wist ik als kind -om maar een zijstraat te noemen- van theocratische regressie? Laat staan van nieuw-apostolische... repressie! Toch kwam het allemaal over ons heen. Een citaat dat ik in mijn vorige bericht aanhaalde, was uit 1995. Alles werd genegeerd en verdween onder het tapijt. Geistlicher Missbrauch. Niet elders, "in de wereld om ons heen", maar middenin de gemeenschap. Daar was het voor menigeen dus níet: veilig.

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: ma 23 jun 2025, 11:51(...)
De dienaren die ons zgn. voorgingen creëerden gemarginaliseerde groepen en zorgden er daarna óók voor dat slachtoffers geen stem kregen.

(...)

@all

Wie uit ondervinding wéét hoe verwarrend het écht is als je in één en dezelfde geloofsgemeenschap zowel het bovenstaande meemaakt als het volgende beluistert...
  • Waar in vrede wordt gezaaid, brengt gerechtigheid haar vruchten voort voor hen die vrede stichten.

Uit: Jakobus 3: 18 (NBV21)

... ontgaat in het koorlied "Neen, geen bange zorg!" (633) hopelijk niet ook het tweede couplet, "Bouw op Hem alleen!" want juist dát is cruciaal:
  • Vertrouw niet op mensen met macht,
    op een sterveling, bij wie geen redding is.

Uit: Psalm 146: 3 (NBV21)
  • [5] Vertrouw op de HEER met heel je hart,
    steun niet op eigen inzicht.
    [6] Denk aan Hem bij alles wat je doet,
    dan baant Hij voor jou de weg.

Uit: Spreuken 3 (NBV21)
  • [8] Mijn plannen zijn niet jullie plannen,
    en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt de HEER.
    [9] Want zo hoog als de hemel is boven de aarde,
    zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven,
    en mijn plannen jullie plannen.

Uit: Jesaja 55 (NBV21)

Pas als er na alle mogelijke dwaasheden in het leven voor Zijn baanbrekende leiding weer ruimte ontstaat, kunnen we "dingen achter ons laten".

Groet,
TjerkB
Jabob65

Bericht door Jabob65 »

@Tjerk, we kennen allemaal het verhaal van Dostojevski waarbij de groot inquisiteur Jezus bij zijn bezoek subiet in een kerker smijt, dit om de gelovigen te beschermen, de Zuangzi staat trouwens vol met dit soort anekdotes, waarbij de preciezen de arme mensen verstikken met hun regeltjes. Zelfs dieren moeten er aan geloven, zo is er een offermeester die de varkentjes geruststelt door hen uit te leggen dat hij de offerriten heel zorgvuldig uitvoert, en even vergetend dat de arme beestjes liever door de modder kruipen!

Vanmorgen kreeg ik het nieuwe boek van Kees van den Muijsenberg met de post, daarin las ik:

Al snel ge je zien (vanuit de Zen beoefening) dat voor vele in de kerk werkzame mensen, de kerk belangrijker is als het voortdurend evoluerende leven van mensen. En zo vaak, zo heb ik ervaren, blijkt dat de kerk slechts zichzelf belangrijk vindt. Helaas.
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: ma 23 jun 2025, 17:33(...)

• Waar in vrede wordt gezaaid, brengt gerechtigheid haar vruchten voort voor hen die vrede stichten.

Uit: Jakobus 3: 18 (NBV21)

(...)

@all

Stel nu, dat tóch de vraag opkomt: waarom zou ik? - terwijl dan ondertussen het werk blijft liggen. Mijn indruk is namelijk dat dit in de praktijk onverhoopt nog wel eens gebeurt. Een handreiking voor wie dit pijnlijk te verduren heeft, kan wellicht zijn wat een mede-apostel al aanraadde:

• [14] Maar zelfs als u zou lijden omwille van de gerechtigheid, dan bent u toch gelukkig te prijzen. Wees daarom niet bang voor de mensen en laat u door niets in verwarring brengen;

Uit: 1 Petrus 3 (NBV21)
Overigens:

• Er is geen ander evangelie. Er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien.

Uit: Galaten 1: 7 (NBV21)
Kennelijk maakten verwarrende getuigenissen het destijds al wenselijk dat op voorhand goede raad niet uitbleef. Denk óók aan Jezus' woorden:

• [24] Want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die indrukwekkende tekenen en wonderen zullen verrichten om zo mogelijk zelfs Gods uitverkorenen te misleiden. [25] Let op, Ik heb jullie dit van tevoren gezegd. [26] Wanneer ze dus tegen jullie zeggen: “Kom mee, hij is in de woestijn,” ga er dan niet heen, of als ze zeggen: “Kijk, hij is daarbinnen,” geloof dat dan niet.

Uit: Matteüs 24 (NBV21)
Uit mijn jeugd herinner ik mij nog wel dat dit werd voorgelezen en "vanaf het altaar" werd aangehaald: "Zie, Ik heb het u van tevoren gezegd!"

Het bovenstaande is níet het laatste wat ik voor mogelijk had gehouden om er rekening mee te moeten houden, middenin de gemeenschap ; welnee, want dat was toch gewoon ondenkbaar? Aanvechtingen kwamen ongetwijfeld enkel van buitenaf! Dáárom werden wij gewaarschuwd...

Indien vele jaren later, terwijl je de gedachte had gekoesterd binnen de geloofsgemeenschap, waarin je opgroeide, veilig te zijn in Jezus' armen, blijkt dat dit vertrouwen je zuur opbreekt, voel je welhaast de grond onder je voeten wegzinken: vragen werden overgeslagen en hulp bleef uit.

Vernederd en verlaten. In Trouw werd het klimaat in de Nieuw-Apostolische Kerk naderhand getypeerd als een geestelijk concentratiekamp. De geïnterviewde toonde zich goed geïnformeerd. Dus ja: "dingen achter je laten". Maar dat kan beter niet zonder een -afgebeden- koerscorrectie!

• Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen.

Uit: 1 Johannes 4: 1 (NBV21)
  • [8] Wie zaait op de akker van zijn aardse natuur, zal verderf oogsten, maar wie zaait op de akker van de Geest, oogst eeuwig leven. [9] Laten we daarom het goede doen, zonder op te geven, want als we niet verzwakken zullen we oogsten wanneer de tijd daarvoor gekomen is. [10] Laten we dus, in de tijd die ons nog rest, voor iedereen het goede doen, vooral voor onze geloofsgenoten.

Uit: Galaten 6 (NBV21)

Groet,
TjerkB
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”