@all
"Deze zaak hoort niet thuis bij de burgerlijke rechter. Het is een kerkelijke zaak die op kerkelijke tafels thuishoort." (...) "Juridisch gezien kan bovendien helemaal niet wat Broeksterwoude doet: de kerkenraad dagvaardt de generale synode, terwijl die begin juni is gesloten. Een niet-bestaande synode kan niet gedagvaard worden en dus moet de eis als niet-ontvankelijk worden beschouwd." Volgens het Nederlands Dagblad was dit wat het CGK-synodebestuur gisteren bij de rechtbank in Zutphen beweerde, nadat de Petrusgemeente van Broeksterwoude als laatste redmiddel in kort geding had verlangd dat een -tegen de interne CGK-voorschriften in- afgebroken kerkvergadering alsnog een vervolg krijgt.
Het ging er nu niet om of ook vrouwen ambtsdrager mogen worden, al was dit wel het twistpunt waardoor de bewuste vergadering strandde.
Tegen het synodebestuur had de rechter gezegd: "Jullie zijn er juist als meerdere vergadering om de plaatselijke kerken te helpen. Die verantwoordelijkheid moet je wel nemen." Hij haalde de vredestichters aan in de Bergrede en wenste de partijen wijsheid toe om er toch nog samen uit te komen. Het bericht eindigt met een laatste handreiking van de rechter: "En betrek Hem hierboven ook maar bij de beslissing."
Toen ik dát las, dacht ik: wat krijgt "de overheid als Gods dienares" toch opeens een gouden glans als een wijze rechter zich zó uitspreekt!
Ik begrijp dat Romeinen 13: 1-7 hierbij als een richtsnoer kon dienen, maar het is waarschijnlijk praktischer om daar nu overheen te stappen:
- [8] Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.
Uit: Romeinen 13 (NBV21)
Zie verder resp. het bericht op "zo 02 feb 2025, 13:13" in de thread "gemiddeld aantal bezoekers van de dienst op zondagochtend van nieuw-apostolische gemeenten in Nederland" en op "di 08 apr 2025, 11:19" in de thread "De positie van de vrouw in de Nieuw-Apostolische Kerk".
Groet,
TjerkB
N.B.
Vogelfrei schreef:(...)
Es war mir von Bezirksapostel [X] damals nicht erlaubt, obwohl ich in der Verwaltung arbeitete als Finanzbuchhalter, dass ich mich beschäftigte mit der Bilanzierung in Bezug auf Missionsarbeiten in Surinam, teilweise nicht mit der Gehaltsliste und nicht mit der Überprüfung von Baukosten. Diese Arbeiten behielt er nur für sich. Auch durfte ich keine Kontakte pflegen mit Kollegen in anderen Kirchenverwaltungen. Und im Zeitschrift Unsere Familie las ich in der Regel wie bei uns das jährliche Dankoffer verwendet wäre. Als uns von einem großen Finanzinstitut slechtes Software geliefert wurde für die Abo-Verwaltung der niederländischen Ausgabe des Zeitschriftes "Unsere Familie", erlaubte der Bezirksapostel nicht einen Anwalt einzuschalten: "Wir sind eine Kirche - wir üben also keine Klagen aus". Hunderte von Überstunden, um die Schwierigkeiten zu bewältigen, hatte ich ehrenamtlich ein zu bringen. Ich kündigte in 1999 weil auch unter Bezirksapostel [Y] eine notwendige Reorganisation nicht stattfand.
(...)
Uit: Bericht op "06.08.2014, 21:51" bij "Glaubensforum24", in de thread "NAK NRW/Niederlande und der Fall Rohn".