De Bijbelse dagteksten voor vandaag (bij de Evangelische Broedergemeente):
- Hij geneest wie gebroken zijn
en verzorgt hun diepe wonden.
Uit: Psalm 147: 3 (NBV21)
- ... Door zijn striemen bent u genezen.
Uit: 1 Petrus 2: 24 (NBV21)
Groet,
TjerkB
- Hij geneest wie gebroken zijn
en verzorgt hun diepe wonden.
Uit: Psalm 147: 3 (NBV21)
- ... Door zijn striemen bent u genezen.
Uit: 1 Petrus 2: 24 (NBV21)
- U omsluit mij, van achter en van voren,
U legt uw hand op mij.
Uit: Psalm 139: 5 (NBV21)
- [27] Het was Gods bedoeling dat ze Hem zouden zoeken en Hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien Hij van niemand van ons ver weg is. [28] Want in Hem leven wij, bewegen wij en zijn wij...
Uit: Handelingen 17 (NBV21)
TjerkB schreef: ↑zo 09 mei 2021, 21:09(...)
Al in vele forumbijdragen vestigde ik er de aandacht op en ik herhaal het opnieuw: hier speelt serieuze psychiatrie en personenschade!!
Robin Brouwer verwoordde het in diens laatste verhandeling buitengewoon treffend:
- Men is gewired, net zoals ik, en voelt op basis van die bedrading, op basis van die die dressuur die allen van ons eerder ondergaan hebben. We kunnen hier volgens mij in psychische zin spreken van ‘dissociatie’: van het buitenwerking treden van bepaalde waarnemingen, gevoelens en gedachten. Iemand uit het genootschap waar ik veelvuldig mee samenwerkte, merkte na vergaderingen wel eens op dat hij niet bij machte was om verslag te doen wat er op de vergadering precies gezegd was omdat hij in die ervaringsdimensie was getreden. Bepaalde ervaringen, waarnemingen en gedachten, werden als het ware uitgezet. Of, om een metafoor te gebruiken; menigeen is tijdens een dergelijke vergadering als een konijntje dat in de koplampen van de auto staart. Men is in de positieve modus gezet. Al het andere valt buiten het waarnemingsveld.
(...)
Uit: Bericht op "zo 09 mei 2021, 21:09", in de thread "Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)"
TjerkB schreef: ↑vr 21 okt 2016, 20:37(...)
Zo'n 20 jaar geleden dreigde het kerkgenootschap, althans in Europa, als een sekte langzaam maar zeker ten onder te gaan. Uit alle macht heeft de kerkleiding zich sindsdien daartegen verzet. Maar is dat dan geen positieve ontwikkeling? O ja, hoor; ook ik zou niet graag ergens bij horen waar de samenleving laatdunkend over spreekt en op neerkijkt. Het probleem in de Nieuw-Apostolische Kerk is echter, dat niemand er wat te zeggen heeft behalve de meest invloedrijken onder de machtigen. Immers, dit kerkgenootschap wordt bestuurd door een kleine groep van met allerhande kunstgrepen gelauwerde mannen met hun persoonlijke vrienden en (schoon)zonen, welke van alles ter discussie stelt behalve ieders eigen status in de organisatie. In het echte werk van God zijn er immers helemaal geen bazen en bovenbazen, en in Zijn werk is er juist veel gerechtigheid, en bovenal: ware liefde.
(...)
Uit: Bericht op vr 21 okt 2016, 20:37", in de thread "Transparantie of zelfbevlekking?"
TjerkB schreef: ↑za 07 sep 2024, 21:44(...)
Spijtig genoeg is men in de Nieuw-Apostolische Kerk er in de regel niet van gediend als bij wijze van spreken een duisternis wordt aangelicht, zelfs niet als het dit gebeurt om te wijzen op zielen die lijden onder de gevolgen van emotionele verwaarlozing (!!), middenin de gemeenschap.
De verdrukten, de vertrapten kwijnen hulpeloos weg, terwijl de geloofskaravaan met een laconieke noodgang op het hemels Kanaän afstevent...
(...)
TjerkB schreef: ↑zo 08 sep 2024, 06:57(...)
Wie niet het volste vertrouwen had in "de gegeven hand van leiding in onze dierbare stamapostel en de met hem verbonden apostelen en trouwe dienaren" en in wat er van hun kant soms werkelijk zorgwekkend (zakelijk) werd verordonneerd, en wie zich dan daarover oprecht bezwaard voelde, zag zich tegenover de opgetuigde nieuw-apostolische kerkelijke autoriteit echter gepositioneerd als een meelijwekkend probleemgeval. En voor wie dan zijn of haar geweten niet in slaap liet sussen, gold: laat diegene maar opkrassen! Dít is wat velen en ook mijzelf is overkomen.
(...)
TjerkB schreef: ↑do 22 dec 2022, 17:59(...)
Wat ik nu hiermee wil zeggen, is, dat het helaas zo is, dat als ik mij wel eens uitsprak over iets wat er voor mij werkelijk toe deed, "de dienaren die ons voorgaan" wel steevast met hun hoofd knikten van ja, dat begrijp ik en zij wat ik dan had opgemerkt ook wel echt leken te waarderen; maar nooit, nee nóóit werd er daarna wat mee gedaan; zelfs niet de weinige keren dat er -tot mijn verbazing- naar mijn mening was gevraagd. Sterker nog, als ik van tevoren vroeg "Mag de automatische piloot UIT?", ook dan nog niet. Let wel: ik heb het nu over een periode van 50 jaar!
Dan is het toch niet verwonderlijk dat ik mij later wel eens uitsprak over Geest-dodend eenrichtingverkeer in het nieuw-apostolische godswerk?
Het deed er zeker niet toe wat ik dacht, hoe ik mij voelde of wie ik überhaupt was! Het enige wat telde was dat ik meedeed én meebetaalde; en bovenal waarschijnlijk dat ook ik "trouw en vast aaneengesloten" (vgl. lied 165, NAK-gezangboek) "de dienaren die ons voorgaan"... navolgde. Als je dát deed in de Nieuw-Apostolische Kerk; nou, dan was alles okay en dan kwam je er wel. Dan wachtte vast ook jou "het rein witte kleed".
(...)
Uit: Bericht op "do 22 dec 2022, 17:59", in de thread "Geen woorden maar daden"
BakEenEi schreef: ↑za 01 jan 2011, 14:56 @all
Samen... trokken wij met elkaar op, toen de hoofdzaak nog centraal stond. Wij kwamen in de gemeenschap om "het goddelijke" met elkaar te delen; om te ervaren hoe Hij kan zegenen waar twee of drie in Zijn naam samen zijn gekomen. Het ging niet om het imposante van menselijk kunnen, om onszelf, om vormen en namen. God zag het hart aan. Het ontbrak ons aan niets. Als broeders en zusters vulden wij elkaar aan. "Krachtig bouwt de Heer, als vrucht van 't kruis, door Zijn trouwe knechten Zijn geheiligd Huis". Dat zongen wij met overtuiging, vooral ook het refrein van dit bekende oude lied: "O, dat is zalig en heerlijk, Jezus maakt ons Zich gelijk; heilstaat voor ieder begeerlijk, Hij maakt ons gelukkig en rijk." Wij kwamen samen, met velen of met weinigen, in kerk of zaal, bij een ziekbed of rond een graf; maar het ging ons om het eeuwige; om "de liefde des Vaders". Ieder was een radertje in Zijn werk; géén "mensenwerk". Wij wisten: " 't Is, Heer, Uw werk, van U alleen, het werk waarin wij staan; daar Heer, Gij zelf de Bouwer zijt, kan't nimmermeer vergaan". Het was dus zeer zeker niet óns werk, waarin Hij "geacht werd" te staan! Veeleer ging het om fijne verhoudingen waarin goddelijk leven kan gedijen. Wij zongen ook: "O, zalig 't huis, waar allen die daar dienen, doordrongen zijn van hun zo grootse taak; en al hun werk met liefd' en trouw verrichten, dit steeds beschouwend als een heil'ge zaak. Waar oud en jong elkaar als huisgenoten, als kind'ren Gods erkennend, achting biên; in wederzijdse liefde en waardering het wezen van de Vader wordt gezien." Zo was de gemeenschap opgebouwd; het Vaderhuis: "uit onbehouwen stenen". "De liefde als fundering, die alles samenhoudt."
En dan klinkt er als het ware vanuit de verte trompetgeschal: de machtigen maken hun opwachting. De groten der aarde zijn in aantocht. De hogeren, de verantwoordelijken, de leidinggevenden. Een "Oberhirte", een "geistliches Oberhaupt aller neuapostolischen Christen", een "Kirchenpräsident und Stammapostel". Maar zongen wij niet: "Sion, wil de poort verhogen. Zie, uw Koning komt met vreê. Geef Gods Zoon de hoogste ere, Hij brengt 's Vaders zegen mee."? Nu echter verschenen er opeens "hoge dienaren" alsof zij speciale afgezanten waren van hoge vertegenwoordigers van het koninkrijk der hemelen, en zij allen wensten als zodanig met de meeste hoogachting heiligheid en onschendbaarheid te genieten! Het lied "Waar Apost'len staan, breekt Gods Geest zich baan, worden alle dingen 'nieuw' gemaakt" kreeg een volkomen andere betekenis. Zij wezen namelijk níet de weg "waarop Jezus reeds is vóórgegaan"! Echter, wij waren met een geheel ander verlangen naar Zijn huis gekomen... zoals het klinkt in het lied "Komt tot Mij, komt; kom herwaarts, komt!" Biddend en indachtig aan... "Aan des Heilands voeten worden door Zijn woord al mijn stille beden openlijk verhoord. Ja, Zijn liefd' in woord en daad voert mijn ziel in zaal'ge staat. Aan des Heilands voeten is mijn liev'lingsoord. 'k Mag daar gaarne toeven, luist'rend naar Zijn woord." Zíjn woord! Was het wel Zíjn woord wat ons nu te verstaan werd gegeven? " 'k Heb gestreden, veel gebeden, vreemde ogen zagen 't niet. Toch heb 'k immer U beleden, U, die meer het hart aanziet." (...) "Jezus, Heiland mijner ziele, 'k roep U aan in bange nood", want deze "hoge dienaren" dienen niet; zij heersen. Samen... terug naar Gods ordeningen!
Groet,
BakEenEi
Bron: Bericht -op het voormalige Froum van wijlen Bauke Moesker- op "01 jan 2011, 14:56", in de thread "Samen... "
Op het digibord staat een plaatje van een fiets. 'Deze
fiets heeft twee wielen', zeg ik tegen mijn groep 6.
'Steek je hand op als je denkt dat mijn bewering
klopt.' Alle handen vliegen direct de lucht in. Behalve
een, die van Tom. 'Het klopt niet, juf', zegt hij. 'Die fiets
heeft drie wielen, u bent het tandwiel vergeten.'
zefyr schreef: ↑do 07 mar 2013, 01:23(...)
Het bedrieglijke van sektes, zoals de NAK, is, dat de kerkleiding suggereert - op een zeer geraffineerde wijze! - dat ideaal en werkelijkheid samenvalt. Mocht je dit (op jonge leeftijd) hebben geinternaliseerd, dan is de 'landing' (kei)hard, bij gebrek aan een deugdelijke 'parachute'.
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "07 mar 2013, 01:23", in de thread "Job: 'Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan.' "
Zie ook het bericht op "di 10 sep 2024, 14:21", in de thread "Nog eenmaal hemelse klanken met orgelbegeleiding vanuit de NAK Leeuwarden aan de Emmakade 1-bis Noordzijde"
TjerkB schreef: ↑do 29 aug 2024, 11:44(...)
De kern hiervan (vgl. 2 Kor. 12: 9) raakt ook datgene waarmee indertijd stamapostel in ruste Richard Fehr diens "Betrachtungen eines Ruheständlers" (ISBN 978-3-839-15312-3) besloot.
Op pagina 41 van deze "Betrachtungen" (uitgekomen in 2010; na ambtsrust van betrokkene in 2005) las ik trouwens iets opmerkelijks, namelijk:
"In einem Gottesdienst äusserte ich mal den Gedanken: Wenn jeder nur immer das Erlösungswerk Gottes und nie seine Person in den Mittelpunkt seines Handelns gestellt hätte, so würde unsere Kirche heute wohl nicht elf, sondern zwanzig Millionen Mitglieder zählen."
(...)