Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk en wat is een sekte
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 20.30 uur]
TjerkB schreef:(...)
Zonder meer worden met name de districtsapostelen geacht competent te zijn om op ieder beleidsterrein de daaraan verbonden verantwoordelijkheden waar te maken. Niets of niemand echter bewaakt vervolgens de kwaliteit van het werk. Integendeel zelfs want bij dit kerkgenootschap "keurt de slager zijn eigen vlees". Desondanks gaat het in de kerkelijke organisatie om een omvangrijk scala van activiteiten en verantwoordelijkheden. Indien er onder de maat wordt gepresteerd, wordt van de aangesloten leden verlangd tekortkomingen van leidinggevenden met de mantel der liefde te bedekken; onder verwijzing naar Matteüs 7 vers 3 (niet de klein­ste ge­bre­ken in een an­der op­mer­ken en voor zijn ei­gen, veel gro­te­re fou­ten blind zijn).

Vermeende fouten en tekortkomingen bij aangesloten leden daarentegen worden in de nieuw-apostolische geloofspraktijk niet zelden meedogenloos afgestraft.

(...)


Uit: Bericht op "Zo 08 Nov 2015, 21:21" in de thread "Der Fall Rohn"
@all

Zie onder hoe stamapostel Jean-Luc Schneider hier recentelijk nog regelrecht op zinspeelde, namelijk op 11 oktober jl. in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg:
(...)
„Manche waren auch irritiert, weil Jesus ihre Fragen nicht beantwortet hat“ – wie etwa die Frage nach dem Tag des Herrn. „Für manche ist die kurze Antwort: ,Glaube nur, der Herr kommt bald‘, ein Grund sich zu ärgern.“ Aber: „Aufgrund unseres Glaubens vertrauen wir ihm.“

Manchmal sei es wichtiger ist, das Evangelium Jesu zu verkündigen, als den Armen zu helfen. So deutete der Stammapostel die Salbung in Betanien (Matthäus 26,6-13). Das gelte etwa für den Umgang der Kirche mit den Opfergeldern: zunächst dafür sorgen, dass das Evangelium gepredigt werden kann, und erst „im zweiten Schritt kümmern wir uns um den Nächsten.“ Für manche sei das ein Stein des Anstoßes. Aber: „Wir glauben an den Auftrag der Kirche.“

Die Herkunft Jesu als Zimmermann aus Nazareth oder die Vergangenheit von Paulus als Christen-Verfolger: Für die Menschen war es schwierig, den Sohn Gottes oder seine Boten zu erkennen. „Auch heute hat sich der Herr Knechte erwählt.“ Diese Männer seien nicht vollkommen. Und manche irritiere das. „Bitte nehmt die an, die Gott gesandt hat – trotz ihrer Fehler und Schwächen.“

(...)


Bron: Artikel "Sieben Stolperfallen und ein Leitfaden" d.d. 09-11-2015 bij "nac.today" (nac.today ist das Nachrichtenmagazin der Neuapostolischen Kirche International (NAKI) und bietet mit Berichten aus aller Welt täglich Lesens- und Wissenswertes für neuapostolische Christen und interessierte Leser.)
Variërende op hetzelfde thema:
BakEenEi schreef:[(...)
In de Nieuw-Apostolische Kerk wordt kritiek, hoe opbouwend ook, "vanaf het altaar" continu gepareerd én gebagatelliseerd met allerhande mantra's die steevast neerkomen op wat stamapostel Leber ook diens gehoor in het Duitse Lübeck, afgelopen zondag voorafgaande aan de avondmaalsviering, maar weer fijntjes onder de neus wreef:
„Wir sind als Menschen immer geneigt, mehr auf andere zu blicken und uns an Kleinigkeiten aufzuhalten. Aber sich zu sorgen um die eigene Sünde, das ist ein anderes Thema, das macht man nicht unbedingt.“

Bron: Stammapostel Leber predigte in Lübeck (€): Freiheit heißt nicht „macht, was ihr wollt“;
RELIGIONSREPORT - Steffen Liebendörfer am 14. August 2012
In de praktijk willen "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in deze kerk namelijk steevast van geen kritiek weten. In het geheel NIET. Het gesproken woord tijdens openbare erediensten in de Nieuw-Apostolische Kerk is doortrokken van geraffineerde uitspraken als hierboven aangehaald van de internationale bestuursvoorzitter.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Di 14 Aug 2012, 15:01", in de thread "Wir haben es nicht gewußt"
Even subtiel wordt nieuw-apostolische gelovigen gedurig op het hart gebonden beslist niet om te kijken en bij het verleden stil te staan (met alle ongemakken van dien, inclusief het risico -naar Genesis 19 vers 26- te veranderen in een zoutpilaar) doch in plaats daarvan doelbewust naar voren te blikken. Ook dit draagt er in deze kerk aan bij dat er van fouten amper wordt geleerd, laat staan dat kennelijke misstanden in alle rust onder ogen worden gezien, juist om erger te voorkomen.

Groet,
TjerkB


N.B.
WebTeam schreef:(...)
Wie, zoals districtsapostel Armin Brinkmann, uit offerontvangsten (!) 10 miljoen euro verkwist omdat -naar later bleek- een districtsoudste hem had doen geloven dat een investering in die orde van grootte zich na dertien maanden (!) al wel liet verdubbelen, heeft daarmee elk voordeel van de twijfel definitief verspeeld, zou men denken. In de Nieuw-Apostolische Kerk daarentegen heerst de opvatting dat zo'n foutje "moet kunnen". Doch let op: nu deze zelfde districtsapostel tegenover de rechtbank Utrecht laat volhouden dat het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland in haar volste recht staat in het conflict met de oud-medewerker Rohn, kan die veronderstelde "winstverdubbeleraar" na 21 november 2012 wel eens een verliesverdubbelaar blijken te zijn. Wij merken het maar alvast even op want niemand in deze kerk heeft in de regel -zodra het er op aankomt- iets "gewußt". (...) Districtsvoorgangers, voelt u zich gerust hierdoor aangesproken!

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Ma 22 Okt 2012, 14:59", in de thread "NAK Nordrhein-Westfalen voor minstens € 10 mln OPGELICHT"
BakEenEi schreef:(...)
Een "foutje" in een moment van onbedachtzaamheid bij districtsapostel Armin Brinkmann, dat de kerk meer dan 10 miljoen euro heeft gekost, kon stamapostel Wilhelm Leber achteraf wel door de vingers zien, zo werd het onlangs duidelijk. Zie het bericht door Het WebTeam op "Di 09 Okt 2012, 19:11" in de thread "NAK Nordrhein-Westfalen voor minstens € 10 mln OPGELICHT". Hierdoor komt bij mij nu de vraag op in hoeverre er ten aanzien van "Der Fall Rohn", voor zover het derden betreft, vanuit de kerk met dezelfde maat zal worden gemeten. Blijft zo men mild voor zichzelf en zo hard voor anderen als de geschiedenis het ons spijtig genoeg heeft geleerd? Zie tevens de beide berichten onderaan bij N.B.

He(me)l en aarde werden bewogen om Rohn "endgültig kalt zu stellen".

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 22 Feb 2013, 15:14", in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"

P.S.
Zie op het voormalige Forum van Bauke Moesker tevens de berichtenserie "Corruptie bij de nieuw-apostolische kerkleiding", in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 15.30 uur]
BakEenEi schreef:(...)
Dit blijkt althans uit wat wij nu allen om ons heen volop kunnen zien gebeuren: het internationale kerkbestuur organiseert "branchevervaging"!! Wie dus altijd heeft gedacht dat de stamapostel en de apostelen zich vooral bezighouden met (voorwaarden voor) zielzorg, zal die inschatting grondig moeten herzien want in Duitsland gaat het anno 2011 om tal van maatschappelijke nevenactiviteiten waarbij broeders en zusters wordt gevraagd om ook daar vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk hun tijd en energie in te steken. Zo snijdt het mes blijkbaar aan twee kanten: de kerk krijgt een betere naamsbekendheid en de "nevenactieve" leden blijven "aan boord" door hun (bij de kerkleiding o zo gewaardeerde) betrokkenheid bij de goede werken die de districtsapostelen initieerden.

Doordat juist districtsapostelen hun krachten op deze manier zijn gaan versnipperen, ontstaat er verwarring over de kern van de zaak die immers hierdoor onvermijdelijk deels naar de achtergrond verschuift. "De ontwikkelingen" binnen de Nieuw-Apostoliche Kerk wijzen er nu dus op dat districtsdienaren en gemeentevoorgangers de komende jaren meer en meer warm zullen worden gemaakt voor het werven/ronselen van nog véél meer "nevenactieve" (verenigings)leden. Was echter naar Nederlandse maatstaven gerekend "de verzuiling" niet feitelijk allang een gepasseerd station?! Waarom moet ieder het wiel zo nodig zelf uitvinden?
basis schreef:(...)
De dag dat de priesters werkelijk weer vanuit hun hart gaan prediken en niet teveel nadenken over alle regeltjes die ze hebben geleerd op workshops "Dienen en leidinggeven" maar weer volkomen zichzelf durven zijn en open en eerlijk over het hier en nu durven spreken zonder de eeuwige stok achter de deur van de aanstaande wederkomst, op die dag zullen de leden zich weer aangesproken voelen en werkelijk vanaf het altaar weer leeftocht krijgen voor de week die voorligt.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 14 Jan 2011, 15:51"
Als priesters zich ervan bewust blijven wat in het "werk Gods" (!) werkelijk hun roeping is, kunnen "de ontwikkelingen" zich nog ten goede keren. Laten zij zich daarentegen instrumentaliseren (!), zoals het momenteel tallozen overkomt in Duitsland, dan verdwijnt het "werk Gods" uit de Nieuw-Apostolische Kerk.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Ma 17 Jan 2011, 22:01", in de thread "overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft"
TjerkB schreef:(...)
Tegenwoordig spreekt men van een War on Terror (WoT), maar psychische terreur, door stelselmatige onderdrukking, wanneer dan ook en waar dan ook, al is het middenin "de gemeenschap", in de Nieuw-Apostolische Kerk; dat is... vreselijk. Terreur! Weg ermee...

Maar om daarvoor aandacht te vragen moet je niet zijn bij "dienaren" van de Nieuw-Apostolische Kerk. Die willen alleen... prediken. Droogzwemmen dus. Maar de consequenties van hun handelen, ook als dat neerkomt op verwijtbaar nalaten, wensen ze niet te overzien. Prediken, prediken en nóg eens prediken, dat is hun metier. De mooiste vergezichten schilderen ze de gelovigen voor. Eerst moeten die meedoen aan hun piramidespel. Pas dan maken ze kans op de gouden bergen.

Hoe vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk dat piramidespel wordt gespeeld, en hoe menigeen daaronder te lijden heeft, valt nu al jarenlang na te lezen op het Internet.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 13 Nov 2015, 13:30" in de thread "Gebakken lucht"
@all

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Helaas is dat ook dat, als je je zorgen uitspreekt over de gang van zaken in deze kerk, ook vijf of tientallen (!) jaren later nog altijd niemand zich er wat van aantrekt.
  • O, wil toch van het Levenswoord
    geen hoorders zijn alleen.
    Of't al dan niet uw zin bekoort,
    gaat om te doen eerst heen.
    Dan komt er vrede in uw huis
    en blijheid in 't gemoed.
    Dan vindt gij kracht om zelfs uw kruis
    te dragen welgemoed


    Bron: Eerste couplet van lied 113 (gezangboek HAGEA, 1953)
Dit schreef ik er eerder over:
TjerkB schreef:(...)
Zoals bij de Nieuw-Apostolische Kerk de bestuurlijke organisatie geheel en al is voorbehouden aan enkele almachtige heersers - dat blijft gewoonweg vragen om moeilijkheden. De verantwoordelijkheden op het vlak van zielzorg en de bedrijfsvoering moeten van elkaar worden losgekoppeld, de rangen en standen onder "zegenaars" dienen met terugwerkende kracht te worden afgeschaft en onafhankelijke deskundige derden moeten toezicht gaan houden. Zielen aan wie leed wordt berokkend, moeten in de gelegenheid zijn om hun vragen en opmerkingen bij een volstrekt onafhankelijke klachtencommissie netjes tegen het licht te laten houden.

Ook dit laatste heb ik natuurlijk al jaren geleden aangekaart bij de nieuw-apostolische kerkleiding. Sindsdien val ik onder de categorie "vijanden en tegenstanders".

(...)


Uit: Bericht op "Di 15 Apr 2014, 10:57" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Levi »

@Tjerk,

Wij waren laatst met onze kinderen -allen niet meer volgend- gezellig bij elkaar.
Wat een heerlijke ontspannen sfeer nu de NAK ons niet meer kan instrumentaliseren.
Terugkijkend, krijg ik steeds weer kromme tenen te constateren dat ik mij zo in de
luren heb laten leggen door een stel manipulerende managers!

Meer dan 330.000 km gereden voor die kerk, los van de wekelijkse opgeofferde tijd!
Niets was teveel, want je geloofde in je 'zegenaars'!

We zijn nu 10 jaar verlost en is het kwalitijd alom.
Dit forum vervult daarom een belangrijke rol de laatste schapen een alternatief geluid
te laten horen.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 21.00 uur]


@Levi
@all

Pas toen ikzelf in 2007 de Nieuw-Apostolische Kerk eindelijk verliet, wist ik voor mijzelf genoeg, namelijk dat ik er met een gerust geweten afscheid van kon nemen. Met al het opzettelijke misbruik van geloof en vertrouwen wilde ik niets meer van doen hebben. Never ever. De internationale kerkleiding is volstrekt onbetrouwbaar; dat stond bij mij vast, na de razzia in de NAK-gemeente Hamburg-Blankenese met daarbij nota bene de uitdrukkelijke gedoogsteun van stamapostel Wilhelm Leber.

Van de opzegging van mijn lidmaatschap heb ik dan ook geen seconde spijt gekregen. Later zouden er trouwens nog heel veel méér puzzelstukjes in elkaar vallen...

Met dezelfde brutale hardheid als in Hamburg-Blankenese werden later tijdens de satellietuitzending van 4 december 2007 naasten (!) bejegend die in de jaren '50 al rücksichtslos waren weggehoond. Kil en koud gingen de "hoogste" "dienaren" hierna onmiddellijk weer over tot hun orde van de dag. Jarenlang moest er daarna eerst bij ze worden gelobbyd (dus door constant druk uit te oefenen op hun stiekeme politieke besluitvorming), om sommigen nog enigszins tot inkeer te brengen.

Als een horde bandeloze hufters bleven de godenzonen meedogenloos op Gods akkerwerk huishouden. Hun zinloze geweld liet een spoor van vernielingen achter.

Ook het gezin van broeder Rohn mocht nu bulldozerend onder de voet worden gelopen, met permissie van dezelfde dienstdoende "Oberhirte", stamapostel Leber, die daarbij prompt werd gesteund door de gezamenlijke districtsvoorgangers bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, "staande in de geloofsgehoorzaamheid". Onbeschaamd ondersteunden ze vervolgens ook alle maatregelen welke "het bestuur" zou treffen om klokkenluiders als Bauke Moesker te intimideren en te isoleren.

Bauke Moesker en ik waren het er destijds snel over eens: wij buigen niet voor deze terreur -al denken 10.000 ingeschreven leden bij deze sekte (!) er anders over.

Wanneer zo'n akelig strijdtoneel zich ontvouwt, komt natuurlijk de vraag op: "Kan ík daar wat aan doen?" Dit speelde zich voor mij allemaal af in de periode eind augustus/begin september 2010. Ik besloot tot minnelijk overleg en nam daarom contact op met (mede)bestuurders als de districtsoudste Weening, met apostel Klene, de districtsapostelen De Bruijn, Brinkmann en Storck, alsook met de stamapostelen Leber en Schneider. Het komt erop neer dat ze van niets wilden weten.

Ik kwam tot de slotsom: blijkbaar wil men de gifbeker tot op de bodem leegdrinken. Dat is dus een keuze. Peanuts, voor wie dan met offerontvangsten kan betalen. Je zult daarentegen maar in de schoenen staan van broeder Rohn en zijn gezin. Of van de gebrainwashten onder de gezinsleden van de "verkwisters der offergaven". Of van de "priesters, voorgangers, evangelisten en herders" die het in openbare erediensten laten voorkomen dat men zegeningen behoeft van zulke... mis-leiders.

(...)
Levi schreef:(...)
Wij waren laatst met onze kinderen -allen niet meer volgend- gezellig bij elkaar.
Wat een heerlijke ontspannen sfeer nu de NAK ons niet meer kan instrumentaliseren.

(...)
We zijn nu 10 jaar verlost en is het kwalitijd alom.
Dit forum vervult daarom een belangrijke rol de laatste schapen een alternatief geluid
te laten horen.

(...)
Net als anderen die aan het verstikkende gezag van heersers in de Nieuw-Apostolische Kerk zijn ontkomen, probeer ik de chaos soms maar een beetje te ontwarren.

Ook ik kan het eenieder aanraden: zet met grote vastberadenheid een streep onder de destructieve relatie met "dienaren" die alleen hun meerderen "ondersteunen".

Wie dan in geestelijk opzicht met inmiddels weer de winter in zicht geen dakloze wil worden, kan ik uit eigen ervaring geruststellen: zoek Hem waar Hij te vinden is.
  • [6] Zoek de HEER nu hij zich laat vinden,
    roep hem terwijl hij nabij is.
    [7] Laat de goddeloze zijn slechte weg verlaten,
    laat de onrechtvaardige zijn snode plannen herzien.

    Laat hij terugkeren naar de HEER,
    die zich over hem zal ontfermen;
    laat hij terugkeren naar onze God,
    die hem ruimhartig zal vergeven.
    [8] Mijn plannen zijn niet jullie plannen,
    en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt de HEER.
    [9] Want zo hoog als de hemel is boven de aarde,
    zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven,
    en mijn plannen jullie plannen.

    [10] Zoals regen of sneeuw neerdaalt uit de hemel
    en daarheen niet terugkeert
    zonder eerst de aarde te doordrenken,
    haar te bevruchten en te laten gedijen,
    zodat er zaad is om te zaaien en brood om te eten –
    [11] zo geldt dit ook voor het woord
    dat voortkomt uit mijn mond:
    het keert niet vruchteloos naar mij terug,
    niet zonder eerst te doen wat ik wil
    en te volbrengen wat ik gebied.

    [12] Vol vreugde zullen jullie uittrekken
    en in vrede zul je huiswaarts keren.

    Bergen en heuvels zullen je juichend begroeten,
    en alle bomen zullen in de handen klappen.


    Uit: Jesaja 55 (NBV)


    Broeders en zusters, als een van u afdwaalt van de waarheid en een ander laat hem daarheen terugkeren, 20 dan mag hij weten: wie een zondaar van het dwaalspoor terugbrengt, redt hem van de dood en wist tal van zonden uit.

    Uit: Jakobus 5: 19 (NBV)
Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
TjerkB schreef:(...)
In de Nieuw-Apostolische Kerk worden problemen niet bevredigend opgelost en geen enkel slachtoffer van machtsmisbruik krijgt helpende hulp of wordt getroost.

Die misstand stel ik hier aan de kaak.

Voor zover het instituut een lerende organisatie kan worden genoemd, leren uitsluitend de opperhoofden hoe ze onopvallend wolven in schaapskleren kunnen zijn.

Daarom: trap er niet in en laat je niet vertrappen. Het betreft hier domweg één grote egotrip van een stel mensen dat met vereende krachten over het paard is getild.

Laten wij omzien naar elkaar, zodat niemand nog omkomt in het keurslijf waarin uit alle macht naasten worden gemanoeuvreerd onder het mom van hun verlossing.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 07 Apr 2014, 08:59" in de thread "Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij"
Ziedaar de verdwazing en het verderf...
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

Afbeelding

  • Ik vroeg om kracht en God gaf mij moeilijkheden om mij sterk te maken.
    Ik vroeg om wijsheid en God gaf mij problemen om me te leren die op te lossen.
    Ik vroeg om voorspoed en God gaf mij hersens en spieren om mee te werken.
    Ik vroeg om moed en God gaf me gevaren om te overwinnen.
    Ik vroeg om liefde en God gaf me mensen in nood die ik kon helpen.
    Ik vroeg om gunsten en God gaf me kansen.
    Ik kreeg NIETS waarom ik vroeg maar kreeg ALLES wat ik nodig had.



    Auteur: pater Damiaan
    Uit: Mijn forumbericht bij NAK-Observer op "Do Feb 22, 2007 3:24 pm", in de thread "De wederkomst. ( Een hardnekkig misverstand. )"
    Oorspronkelijke bron: http://www.nakobserver.nl/phpbb2/viewto ... ight=#8530
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

Een in­to­le­ran­te ver­de­di­ging van het ge­lijk van de ei­gen groep (1)

  • The Rolling Stones performing "You Can't Always Get What You Want", live at Twickenham Stadium, London, August 2003.
@all

Terwijl op dit Forum de grammofoonplaat, in een merkwaardige analogie intussen met de naweeën van het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010", ongelukkigerwijs maar blijft repeteren bij een hoop gemeier over... menselijke onvolkomenheden; valt daar nu echt een wereld mee te winnen of... verzuurt het alleen maar ons leven?

Mijn belangrijkste bezwaar tegen de bestuurlijke aanpak van het conflict met broeder Rohn is, dat er geen onafhankelijke externe deskundigen bij zijn gehaald die een advies hadden kunnen uitbrengen aan zowel de stamapostel als aan de landelijke vergadering. Waarom moest van de drie bestuursorganen bij de Nieuw-Apostolische Kerk zo nodig het bestuur op voorhand het gelijk aan haar kant krijgen? Op die manier was het pleit al beslecht voordat er überhaupt een rechter aan te pas kwam. Toen ik erachter kwam dat het zo was gegaan, realiseerde ik mij direct twee dingen: 1) dit is geen fair play en 2) zo gaat het in deze kerk -verdomme- altíjd. Waar ikzelf bij de kerkleiding dan ook steeds op heb aangedrongen, is: zie toch in dat je als christenen zó niet met elkaar moet willen omgaan; dus, keer om! Zet recht wat er recht te zetten valt, spreek de waarheid en niets dan de waarheid, en doe wat met wat voor de buitenwacht tot nu toe alleen maar holle frasen zijn.

Deze weerbarstige realiteit lijkt antwoorden te dicteren als "You Can't Always Get What You Want" oftewel "Job: 'Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan' "

[wordt vervolgd]


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

Een in­to­le­ran­te ver­de­di­ging van het ge­lijk van de ei­gen groep (2)


@all

Deze forumrubriek heet "Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?" Hieronder een tweetal reacties op dit onderwerp, te weten:
  1. Van de nieuw-apostolische kerkleiding, in 2006. Zie download/NAK-I%20inz%20sekte.pdf
  2. Van een "vage gast" op het voormalige Forum van Bauke Moesker, in 2011. Zie http://samenapostolisch.nl/phpbb3/viewt ... 1443#p1443
[wordt vervolgd]


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

Een in­to­le­ran­te ver­de­di­ging van het ge­lijk van de ei­gen groep (3)
BakEenEi schreef:
Jabob65 schreef:@Diderot, ik vind juist dat de redactie en Tjerk juist veel goede suggesties doen.

Ten eerste pleit men vaak voor het beëindigen van de situatie waarbij ambtsdragers meerdere petten op hebben, dus de geestelijke taken moeten gescheiden worden van zakelijke kwesties, ten tweede wordt ook vaak gepleit voor een decentralisatie.

Ten derde wordt ook vaak gesteld dat het goed zou zijn als men verantwoording aflegt voor zaken die in het verleden zijn gebeurd en dat men, waar nodig, excuses maakt, ten vierde is de exclusiviteitsclaim een punt waarvan wordt gezegd dat het als gif voor de mens is.

Maar globaal gezien wordt vaak kritiek geleverd op de cultuur van repressie, waarbij mensen, zoals Sepers het zegt, zich in een geestelijk concentratiekamp bevinden.

In plaats daarvan zou de Christuscultuur meer ruimte moeten krijgen.

Waarheid en Gerechtigheid.


Bron: Bericht door Jabob65 op "Di 10 Jan 2012, 20:43" in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"
(...)
In feite werd aan broeder Ronald Rohn hetzelfde voorgehouden: als u zich niet verzet, zal uw gezin niets overkomen! Aangezien de verdachte niet meewerkte aan zijn eigen veroordeling, mocht inmiddels zijn gezin het ontgelden.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Ma 06 Mei 2013, 20:40", in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem"
@all

Indien er alom wordt geklaagd over "de cultuur van repressie, waarbij mensen (...) zich in een geestelijk concentratiekamp bevinden", spreken wij dan over een kerk?!

Ter illustratie...
  1. :shock:
    Redactie schreef:(...)
    Onder de kop "Kirche handelt respektlos" meldde Glaubenskultur gisteren in een nieuw zgn. Premium-Artikel dat de districtsoudste Thomas Feil (Hannover-Nord) thans met onmiddellijke ingang diens ambt heeft teruggegeven. De directe oorzaak hiervan is dat districtsapostel Wilfried Klingler ontwijkend antwoordde op een tweetal brandende vragen. Thomas Feil wilde namelijk zeker weten dat er werkelijk niet alsnog in de aangekondigde catechismus een waardeoordeel wordt gegeven over geestelijke bedieningen in andere christelijke kerken en over de waarde die onze hemelse Vader zou hechten aan de viering van het Heilig Avondmaal in andere christelijke kerken. Districtsapostel Wilfried Klingler liet daarop weten dat eerst moet worden afgewacht hoe stamapostel Leber in november 2011 nader oordeelt wanneer alsdan de meer definitieve inhoud van de nog altijd op handen zijnde catechismus zal voorliggen.

    Thomas Feil kon op deze manier niet verder. Voor hem moest er eenvoudig geen enkele dreiging meer zijn van discriminerende teksten aan het adres van welke andersgezinde christenen dan ook. Uiteraard had districtsapostel Klingler ter geruststelling minstens kunnen verduidelijken dat ook híj zich niet in de positie gevoelt om in dat opzicht goddelijk heil aan anderen te ontzeggen, doch blijkbaar kon deze zich zo'n opmerking -contractueel (!)- niet veroorloven.

    Aldus werd nu óók de districtsoudste Thomas Feil aan het rigide denksysteem van het internationale bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk opgeofferd. Hij was de eerste niet en hij zal beslist ook de laatste niet zijn. Zó verslijt deze kerk al sinds jaar en dag welwillende weldenkende mede(!)-werkers. Wie voor de stamapostel niet wil buigen, kan barsten. In een laatste brief aan de broeders en zusters in Hannover-Nord liet Thomas Feil nog weten dat zijn gezondheid het trouwens ook niet langer toelaat om tegen de verdrukking in districtsvoorganger te zijn. De omstandigheden hadden hem al zó aangegrepen dat hij in maart jl. last had gekregen van plotselinge doofheid. Onvermijdelijk kwam hij tot de slotsom dat de nieuw-apostolische kerkleiding feitelijk niet te vertrouwen valt...

    (...)


    Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 15 Apr 2011, 14:58", in de thread "Deining in Duitsland over 'Kirchenverständnis' "
  2. :shock:
    Redactie schreef:(...)
    Grote onrust in de voorbije jaren is het gevolg geweest. Te denken aan het neerslaan (!) van vermeende oppositie in de kerkgemeenten Hamburg-Blankenese en Hannover-Mitte, met alle ernstige gevolgen van dien.

    Zoals de nieuw-apostolische kerkleiding ook in het verleden al korte metten maakte met "andersdenkenden", kreeg onder regie van Leber iedereen van katoen die geen onderworpene van "het regiem" wilde zijn. Te denken aan Thomas Feil, priester Fritz Nüßle dan wel aan broeder Bauke Moesker en broeder Ronald Rohn. Zo liet hij links en rechts flink van zich af meppen. Daarom: aan welk einddoel is men nu naderbij gekomen?

    (...)


    Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Zo 12 Mei 2013, 17:29", in de thread "Fase 2: samen apostolisch!"
  3. :shock:
    TjerkB schreef:(...)
    Als je samen verder wilt, hoe dan precies? Op steun van wie bij de Nieuw-Apostolische Kerk is toegetreden tot het zogenaamde ambtslichaam kan op de kerkvloer immers praktisch niemand rekenen want kerkelijke ambtsdragers zijn onder alle omstandigheden loyaliteit verschuldigd aan hun meerderen in dat vermaledijde ambtslichaam. Diakenen in deze geloofsgemeenschap -het lijkt wel een piramidaal genootschap- zijn namelijk eerst en vooral "gegeven tot steun van" de priesters; priesters tot steun van hun voorgangers, enzovoort. Ook moet je in hun hoedanigheid oppassen met het aan het publieke domein prijsgeven van een persoonlijke opvatting:
    • Denk aan de dienende broeders (!) in de nieuw-apostolische kerkgemeente Hamburg-Blankenese die zich na de (eerste) Europese Informatieavond openlijk afvroegen of het met de veranderende geloofsleer wel de goede kant zou opgaan. Er werd van hogerhand in de organisatie een valstrik voor ze gezet, waarna hun kerkgemeente uit ongenoegen goeddeels leegliep.
    • Denk aan de voormalige districtsoudste Thomas Feil in de regio Hannover-Nord, die er tegenover de dienaren in zijn werkgebied voor uitkwam moeite te hebben met wat er alvast bekend was geworden over de herziene geloofsbelijdenis. De kerkleiding liet hem vallen.
    • Denk aan de voormalige priester Fritz Nüßle in Zuid-Duitsland die via Glaubenskultur-Magazine met honderden anderen de oproep aan de kerkleiding ondertekende om alsnog meer compassie te hebben met Thomas Feil. Ondanks 40 jaar vrijwilligerswerk voor de kerk, kon ook Fritz Nüßle opkrassen.
    • Denk aan Michael Koch, redacteur bij Glaubenskultur-Magazine en actief in zijn locale nieuw-apostolische kerkgemeente. De toegang als journalist tot de Internationale Kirchentag 2014 werd hem ontzegd omdat hij over de Nieuw-Apostolische Kerk realistisch schrijft in plaats van propagandistisch.
    • Denk aan Tobias Mai die een boek schreef over de Nieuw-Apostolische Kerk en voor de omslag een afbeelding koos die nogal veel weg had van het officiële embleem van de kerk. Tegen hem werd een proces aangespannen.
    • Denk aan Bauke Moesker die bij openbare bijeenkomsten in Noord-Nederland van de Nieuw-Apostolische Kerk wel eens een familiefoto wilde maken. Hij ontving namens de kerkleiding een gepeperde brief waarin sancties werden aangekondigd van de chef de bureau op de Centrale Administratie in Amersfoort.
    • Denk opnieuw aan Bauke Moesker en/of aan deelnemers op diens Forum, op wie er een advocaat werd afgestuurd die namens de kerkleiding liet weten dat onder hun niemand ooit meer de wegen mocht kruisen van de heren/kerkelijke ambtsdragers De Bruijn, Kamminga, Klene en Vis (derhalve met inbegrip van het nieuw-apostolische hemelrijk). Of denk aan de redactie van CANITIES-News die door districtsapostel Armin Brinkmann voor de rechter werd gesleept.
    • Denk aan broeder Ronald Rohn. Om hem in de geloofsgemeenschap uit te roken permitteert de kerkleiding zich miljoenen euro's aan financiële verliezen.
    • Denk aan ondergetekende die door struisvogelpolitiek en machtsmisbruik bij de kerkleiding op grote weerstand stuit indien er problemen worden aangekaart.
    • Denk aan de velen die door gewetensbezwaren vanwege de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff destijds waren geëxcommuniceerd en woonachtig zijn buiten de grenzen van de NAK-gebiedskerk Zwitserland; voor hun leed verontschuldigde de internationale kerkleiding zich tot op heden niet.
    Telkens opnieuw verschuilden nagenoeg alle kerkelijke ambtsdragers in de desbetreffende kerkgemeenten (zichzelf ondertussen schaamteloos in "de wereld om ons heen" uitgevende voor "zegendragers, zegenaars, dienaren, geestelijk verzorgers, herders en leraren in het werk Gods") zich achter hun "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in dit door brullende leeuwen geregeerde religieuze machtsbestel. Vandaar déze voorafgaande vraag: als je samen verder wilt, hoe dan precies?

    (...)


    Uit: Bericht op "Zo 06 Jul 2014, 20:24" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
Wat mijzelf betreft; jarenlang heb ik over deze zaken nagedacht. Terwijl ik mij amper realiseerde wat een sekte in werkelijkheid is, zat ik er achteraf bezien zelf nota bene al middenin. Zie in dit verband bijvoorbeeld het bericht op "Za 07 Nov 2015, 19:13", in de thread "Gebakken lucht". (...) Zie verder de thread "Wat is een sekte?"

[wordt vervolgd]


Groet,
TjerkB :oops:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

Een in­to­le­ran­te ver­de­di­ging van het ge­lijk van de ei­gen groep (4)


@all

"What's in a name, je leest het vaak op internet of elders. Maar wat betekent het nou letterlijk?"
Dat vroeg iemand. Zie http://www.goeievraag.nl/wetenschap/taa ... net-elders.

"So what?" Welnu, bij het woord "sekte" heeft het erg lang geduurd voordat ik er echt een beeld bij had. De brieven in de jaren '90 van Dr. Erwin Meier-Widmer, een nieuw-apostolische jeugdvriend van stamapostel Richard Fehr en priester in ruste, zetten mij destijds aan het denken:
BakEenEi schreef:(...)
... diens correspondentie met de kerkleiding toen ook hij was opgebotst tegen de "gestaalde kaders" in de Nieuw-Apostolische Kerk. Voor mij persoonlijk begon hier destijds over onze landgrenzen heen de kennismaking met "de achterkant van het gelijk" in de kerk waarin ik was opgegroeid. In feite heeft Dr. Erwin Meier-Widmer bewerkstelligd dat de kerkleiding ertoe besloot om aan de slag te gaan met haar tot dan toe intern sterk eenzijdig belichte geschiedenis. Intussen werd het een publiek geheim dat er over de uitwerking daarvan naderhand grote verdeeldheid ontstond onder de leden van het internationale kerkbestuur. De vertraging die hiervan het gevolg was bij de werkzaamheden in de desbetreffende projectgroep, heeft de kerkleiding uiteindelijk lelijk opgebroken want via het Internet hadden vele waarheden talrijke leugens welke men verborgen had willen houden inmiddels achterhaald. Een en ander kwam pijnlijk aan het licht op 4 december 2007, toen de (tweede) Europese Informatieavond plaatsvond. Overigens lag er toen van buitenaf al zo veel extra feitenmateriaal voor, dat niemand er meer omheen kon dat er (ook) in de Nieuw-Apostolische Kerk een "afdekcultuur" (had ge)heerst. Stelselmatig waren uit alle macht zaken die het daglicht niet konden velen onder het tapijt geveegd, en geen hand was er uitgestoken naar zielen die daarmee als slachtoffer geen naam mochten hebben.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Foeum van Bauke Moesker op "Za 12 Feb 2011, 22:08", in de thread "Levend geloof"
Zie aldaar tevens het bericht op "Vr 15 Apr 2011, 21:35", in de thread "Kerkleiding dicteert vernieuwd totaalconcept"
Een "afdekcultuur" ... Had ik dáárbij eigenlijk al een beeld? Als een term eenmaal in het achterhoofd zit, worden mensen iets meer alert, leert de ervaring. In 2007 was het géén grap op 1 april:
  • Afbeelding
Heeft dit iets van doen met een sekte? Het Ministerie van Defensie is toch geen sekte? Nee, maar wel met een cultuur, dus met nor­men, waar­den en om­gangs­vor­men. Een kerk zou zich in dat opzicht mogen onderscheiden van een sekte, lijkt mij. Een ding mag duidelijk zijn: het predicaat "afdekcultuur" misstaat zowel de rijksoverheid die wij proberen te gehoorzamen als het werk van God.

In het volgende bericht zoomde ik in op "nor­men, waar­den en om­gangs­vor­men" bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland...
BakEenEi schreef:(...)
Toen ik werkzaam was op het bureau van de Centrale Administratie bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland waren voor mij de offerontvangsten werkelijk heilig (!) doch uitgaven om uiteenlopende redenen soms discutabel. Echter, ik werd uitsluitend geacht mij bezig te houden met de -geautomatiseerde- verwerking van deze financiële gegevens; bij voorkeur met het verstand op nul en de blik op oneindig. Maar dat lag mij niet. Kerkelijke ambtsdragers in deze kerk bevinden zich in een soortgelijke -benauwende- situatie want van hun wordt er verwacht enkel en alleen uitvoering te geven aan het door een handvol machtigen bedachte beleid op het vlak van zielzorg - voor zover er op zo'n manier van zielzorg überhaupt sprake kan zijn! Ik denk nu achteraf dat Gerrit Sepers en ik feitelijk om vergelijkbare redenen zijn vertrokken. Zeer vastberaden.

De moeilijkheid is echter dat vele broeders en zusters het zich niet kunnen indenken dat "hoge(re) dienaren" wel eens méér of andere bedoelingen kunnen hebben dan die welke het daglicht kunnen verdragen. Tegen wil en dank (!) moest ik dat door mijn werk of in de kerk onder ogen zien! Ik begrijp anderen in zoverre dat ik mij bijvoorbeeld herinner dat toen ikzelf destijds de brieven las van de nieuw-apostolische priester Erwin Meier-Widmer, ik mij de inhoud ervan wel aantrok, maar ik kon eenvoudig niet bezien waardoor hij bij het internationale kerkbestuur geen gehoor vond. Beide partijen gaf ik dus maar het voordeel van de twijfel, en ik ging over tot de orde van de dag zonder mij ervan bewust te zijn geworden dat als de "vuurpijlen" die betrokkene afschoot serieuze noodsignalen waren, hier iemand -in geestelijk opzicht- levend werd uitgehongerd.

Erwin Meier-Widmer bleef een roepende in de woestijn. Pas jaren later zag ik de ernst ervan in hoezeer de "Godsgezanten" stelselmatig (!) maling hadden gehad aan diens geestesnood. Ik kwam pas tot dat inzicht doordat vanwege de opkomst van het Internet talrijke puzzelstukjes zich lieten combineren. Omdat ik dus weet wat er zoal voor nodig kan zijn om de blik wat te verruimen, neem ik de tijd om relevante achtergronden voor anderen te verduidelijken. Het is echt "a hell of a job" om door te krijgen hoe er in de Nieuw-Apostolische Kerk met mensen wordt gesold. Brieven worden ongevraagd voor commentaar doorgezonden aan derden, vertrouwelijke informatie is veelal gemeengoed, vaak is er geen beleid maar worden er alleen ad hoc beslissingen genomen, enzovoort. En de districtsvoorgangers spelen alsmaar stommetje. Zo niet; dan EXIT.

(...)
Er is hier "gewoon" een compleet ethisch reveil nodig! In feite komt het er op neer dat deze hele club wordt geleid door een machtig groepje Duitstalige ultra-conservatieven dat zich eindeloos laat amuseren door als graag geziene gasten alle ceremoniële feestelijkheden bij te wonen die men zelf overal laat organiseren. Ze zien er geen enkel probleem in om dan ook even een gebedje op te zeggen, een stichtelijk woord te spreken en onder de bedrijven door op eigen gezag straffeloos te experimenteren met offerontvangsten. Lang leve de lol. Waar hun komst wordt verbeid wordt het onkruid gewied, de ramen gewassen, de vloer aangeveegd en staan de kinderen van de zondagsschool al klaar met een boeketje in de hand. Ingehuurde media-deskundigen zorgen er wel voor dat er een goed-nieuws-show van wordt gemaakt met alle VIP's frequent op de foto.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Wo 07 Nov 2012, 17:30", in de thread "Een ongelijke behandeling van hoge kwaliteit"
De berichten van "zefyr" op het voormalige Forum van Bauke Moesker werkten ook voor mij vaak als een eye-opener:
zefyr schreef:@WebTeam

Wat ontbreekt aan jullie analyse? Historisch besef en bewustzijn! Reeds in de negentiger jaren van de vorige eeuw is door kritische nieuw-apostolischen (gemeenteleden, onderdiakenen, diakenen en priesters!) in Duitsland en Zwitserland (onder leiding van priester dr Erwin Meier-Widmer te Schaffhausen) aanhangig gemaakt, dat het niet snor zat met het toezicht op de financien van de NAK. Een kleine clan aan de top maakt(e) de dienst uit, op vrijwel alle beleidsterreinen. Controlemechanismen, scheiding der machten en 'checks and balances' ontbraken en ontbreken nog steeds. Inspraak van de basis was taboe. Van verantwoording afleggen door de kerkleiding aan de basis was geen sprake. We leefden destijds in een periode dat op het woord kritiek een taboe rustte. Inmiddels zijn we ruim een decennium nadien. De hondstrouwe leden - de stakkers moeten een onbegrensd vertrouwen hebben in hun zegendragers... - die thans de lege kerkgebouwen bevolken kun je alles voorzetten en wijsmaken. De kritische geesten zijn allang vertrokken. Het volk krijgt de leiders die ze verdient. De nieuw-apostolische cultuur - gekenmerkt door een onkritische, apathische houding, kadaverdiscipline en gebrek aan onderlinge solidariteit - is amper vatbaar voor verbetering. Zolang de basis niet 'en masse' en vastberaden de kerkleiding tot de orde roept, hebben ze vrij spel. De noodsignalen van enkele 'dissidenten' zijn jarenlang staalhard genegeerd. Veranderingen, die gepresenteerd worden als verbeteringen en vooruitgang, zijn hooguit van cosmetische aard, met zeer beperkte houdbaarheidsdatum.


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Do 29 Nov 2012, 19:01", in de thread "De bewijzen stapelen zich op.../noodsignalen jarenlang genegeerd"
Het is namelijk zo: wat ikzelf afwist van "de geschiedenis van het (nieuw-apostolische) rijk Gods" was -helaas- voornamelijk gebaseerd op wat de kerk zelf daarover publiceerde. Ik was mij er amper van bewust dat op die manier de helft niet aan mij werd verteld (vgl. 1 Koningen 10 vers 7) en dat er misschien andersdenkenden of buitenstaanders zouden kunnen zijn, die over "mijn kerk" óók het nodige te melden hebben. Liefst krijg ik normaal gesproken mijn informatie "uit de eerste hand", maar eindigde nu mijn horizon niet bij de buitenmuren van "mijn kerk"?! Ik zal er niet omheen draaien: ja, tot op zekere hoogte was dat zo. Het werd de hoogste tijd om grenzen te verleggen. Vooral wat de geschiedenis betreft van i.h.a. de apostolische beweging, was ik bij nader inzien een leeghoofd. "Zefyr" maakte mij wakker.

Welnu, tóen vielen bij mij pas echt de schellen van de ogen. Het bleek dat de nieuw-apostolische kerkleiding niet alleen structureel informatie had achtergehouden; overduidelijk doelbewust en bij herhaling heeft zij ook feiten verdraaid, waardoor op belangrijke punten menigeen op het verkeerde been werd gezet. Maar dat is niet best, natuurlijk. Immers, hoe integer ben je dan nog?! Hoe dan ook, er kieperde bij wijze van spreken weer eens een vrachtwagen om, vol met puzzelstukken...

Dan kun je er wel voor kiezen om het leereffect naast je neer te leggen, maar dat zou naïef zijn. De evangeliste (!) en oud-minister van Binnenlandse Zaken Catharina Isabella Dales (1931-1994) merkte het al op: "Een beetje integer bestaat niet!" Ik kon er werkelijk niet omheen: het is grondig mis met deze kerk, sterker nog, dat is het zelfs al heel lang - alleen, het wilde mij niet aan. Bovendien werden wij met zijn allen willens en wetens onwetend gehouden. Lees meer hierover op het voormalige Forum van Bauke Moesker in de thread "Deze kerk existeert bij de gratie van onwetenden!" Ontegenzeglijk bevind je je dan inmiddels op een hellend vlak. Vervolgens overkwam ook mij wat in de Nieuw-Apostolische Kerk volgens de ervaringsdeskundigen "gewoon" altíjd gebeurt, namelijk dat de "dienaren" daar, op een leugen betrapt, nul geven op het rekest. Onwelkome vragen beantwoordt men steevast ontwijkend, of "gewoon" niet. Allengs verschieten de grijnzende godenzonen van kleur en hun mooie maskers vallen af als je daarna niet snel inbindt. Ik heb het 70x 7 maal gecheckt. Zo werkt dat dus "gewoon" ... in een sekte.

[wordt vervolgd]


Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 19.15 uur]

Een in­to­le­ran­te ver­de­di­ging van het ge­lijk van de ei­gen groep (5)


@all

"Een in­to­le­ran­te ver­de­di­ging van het ge­lijk van de ei­gen groep" is volgens de nieuwe dikke Van Dale datgene wat er onder sektarisch gedrag mag worden verstaan...

Groet,
TjerkB


N.B.

Afbeelding

Bron: Die Neuapostolische Kirche erneuert sich und sucht die Oekumene - Facelifting oder Reform an Haupt und Gliedern?" door Kai Funkschmidt, voorjaar 2014
Zie ook het bericht op "Di 17 Nov 2015, 16:30" in de thread "Petitie: NAK moet schuld bekennen voor collaboratie in WO II"


P.S.
Risicofactoren
De kans op misstanden neemt toe naarmate onderstaande aspecten zich voordoen.

  1. Manipulatie
    Het zou kunnen dat in een sekte gevaarlijke,
    schadelijke en/of strafbare feiten plaatsvinden, doordat sekteleiders hun slachtoffers manipuleren. Als dat zo is kunnen slachtoffers een opvallende persoonsverandering ondergaan en fysieke, emotionele of financiële schade oplopen.
  2. De leider heeft de enige juiste visie
    De leden van de sekte geloven of moeten erin geloven dat de visie van de leider de enige juiste visie is. Sekteleden nemen een uiterst negatief kritische houding aan ten opzichte van andere visies. Daarentegen zijn ze over de visie van de sekte helemaal niet kritisch.
  3. Beïnvloedingstechnieken
    De sekte maakt gebruik van beïnvloedingstechnieken. Hiermee beoogt de sekte de leden aan de groep te binden. Voorbeelden hier van zijn:
    1. het aanwakkeren van schuldgevoelens
    2. het dreigen met buitensluiten
    3. leden sociaal en emotioneel afhankelijk maken van de sekte
  4. Financiële eisen
    De sekte verwacht financiële bijdragen van de leden. Dit kan op verschillende manieren gebeuren:
    1. het verplichten tot een bijdrage van 10% van het inkomen
    2. het overdragen van al hun bezittingen aan de sekte bij intrede
    3. het aanwakkeren van schuldgevoelens bij de sekteleden die niet voldoen aan de financiële eisen
  5. Loyaliteit
    Loyaliteit aan de groep is een nadrukkelijke eis. Het leven moet volledig in het teken van de sekte staan. Het toewerken naar lichamelijke –en emotionele uitputting kan daar deel van uitmaken. Soms moet men om loyaliteit te bewijzen de dood onder ogen zien. Bijvoorbeeld door het weigeren van een noodzakelijk medicijn of ander medisch handelen.
  6. Sociale controle
    Er wordt een sterk onderscheid gemaakt tussen de sekte en de buitenwereld in termen van wij-zij. De sekte streeft ernaar dat het individu zijn privéleven opoffert.
  7. Taalmanipulatie/loaden language
    Middels groepsspecifiek taalgebruik zou het denken en de communicatie kunnen worden gecontroleerd. Woorden kunnen dan een andere betekenis krijgen dan ze in de samenleving hebben. Een voorbeeld hiervan is het omdraaien van de betekenis van begrippen zoals ‘liefde=haat’ en het koppelen van angst aan bepaalde begrippen zoals ‘helpen=marteling’. Door taalmanipulatie wordt de communicatie met de mensen buiten de sektewereld problematisch. Het geven van vriendschap en liefde of het willen helpen wordt gezien als iets negatiefs. Het sektelid zal zich hierdoor afsluiten.
  8. Geen kritiek
    Het in twijfel trekken of kritiek hebben op de sektarische beweging wordt gezien als rebels gedrag en wordt onmiddellijk de kop in gedrukt.
    Onvoorwaardelijke gehoorzaamheid en onderwerping zijn de eigenschappen van gedrag waarmee sekteleden waardering van andere sekteleden/sekteleiding ontvangen.
  9. Liegen en intimidatie
    Liegen over de werkelijkheid binnen de sekte wordt geaccepteerd. Liegen over een outcast om hem/haar in diskrediet te brengen wordt binnen de sekte gestimuleerd. Middels intimidatie wordt de outcast monddood gemaakt. Op pogingen van sekteleden om de groep te verlaten of belastende feiten aan het licht te brengen wordt gereageerd met dreigementen.
  10. Ernstige schuldgevoelens
    Alle bezigheden die iemand had voordat hij zich aansloot bij de sekte, worden als zogenaamde ‘tekortkomingen’ gezien. Deze zouden niet bij de hoogste doelstellingen van de sekte behoren.
    Kleine misstappen worden opgeblazen, zodat leden zich constant schuldig voelen aan het overtreden van zelfs de meest onbeduidende regel. Omdat sekteleden denken dat ze nooit genoeg doen, voelen zij zich schuldig. Zelfs het rationeel denken is een struikelblok geworden.
Bron: Sektesingnaal - de vertrouwensplek bij misstanden binnen sektes
Zie ook het bericht op "Do 05 Dec 2013, 11:03" in de thread "Wat is een sekte?"
De tekstfragmenten hierboven in het rood zijn m.i. in meer of mindere mate van toepassing op de Nieuw-Apostolische Kerk... Dat zeg ik als ervaringsdeskundige!
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?”