Dingen achter je laten, een prediking van Jan Rasker

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
TjerkB

Re: Dingen achter je laten, een prediking van Jan Rasker

Bericht door TjerkB »

Jabob65 schreef: di 24 jun 2025, 12:51(...)
Zelfs dieren moeten er aan geloven, zo is er een offermeester die de varkentjes geruststelt door hen uit te leggen dat hij de offerriten heel zorgvuldig uitvoert, en even vergetend dat de arme beestjes liever door de modder kruipen!

(...)

@Jabob65

Mijn eerste gedachte: als mensen uit hun element worden gehaald en ze niet meer in vrijheid kunnen leven, gebeurt dan niet vrijwel hetzelfde?

Ergens is het toch wel verbijsterend hoezeer overal tallozen door allerhande ideologieën worden beroofd van hun krachten en hun spontaniteit.

Het is best al een poos geleden, maar van twee andere kerken kwam ik spontaan in contact met een geestelijke die ook de leidinggevende was. De eerste verduidelijkte zijn woorden met een voor mij weergaloos citaat dat ik mij herinner als "God zal er zijn en sóms is dat ook in een kerk"! Meer dan bevrijdend vond ik dat. Ook op de andere ontmoeting die ik bedoelde, een aantal jaren later, kan ik nog vol verwondering terugkijken.

Mij werd niets ontnomen, maar ik kreeg er juist wat bíj! Wat een verschil met de afvalwedstrijd elders onder de deelnemende hemelbestormers.

• [26] Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest, die de Vader jullie in mijn naam zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat Ik tegen jullie gezegd heb.
    [27] Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef Ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.

Uit: Johannes 14 (NBV21)

Groet,
TjerkB

P.S.
TjerkB schreef: wo 08 mar 2017, 21:21(...)

• Uw wil geschiede!

Ze sprak vaak urenlang,
    voor zoveel dingen bang,
    in stilte met haar Vader,
    maar ’t resultaat dat kwam
    wat zij ook ondernam
    in het geheel niet nader.

Het leek wel of God zweeg
    en áls zij antwoord kreeg
    kon dat haar nooit bekoren.
    Ze twijfelde eraan
    of God haar kon verstaan
    of zomaar niets liet horen.

Toch had God wel een plan,
    maar daar wist zij niets van.
    Je kunt niet alles weten.
    Een wonder wordt vervuld
    met engelengeduld
    en dat was ze vergeten.

Totdat ze dacht: als’k stil
    doe zoals God het wil
    komt wellicht de onthulling.
    Ze bad toen elke keer:

Uw wil geschiede, Heer!

en die ging in vervulling.

Frits Deubel

"Uw wil geschiede... " Om die levenshouding wáár te maken; dat is voorwaar geen sinecure. Toch zou ik eenieder toewensen om er vastberaden naartoe te werken. Met vallen en opstaan en met Zijn hulp zal het lukken! Bovendien, wie zó in het leven staat, laat het niet onverschillig als een naaste op zoek is naar helpende hulp.

(...)

Uit: Bericht op "wo 08 mar 2017, 21:21", in de thread "Het overlijden van onze broeder Frits Deubel"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 25 jun 2025, 16:00(...)
... een voor mij weergaloos citaat dat ik mij herinner als "God zal er zijn en sóms is dat ook in een kerk"!

(...)

@all

Ik wilde het graag preciezer weten... Het betreft dít citaat van Reinhold Scharnowski: "Gottes Reich wird gebaut; manchmal auch in der Kirche."

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@all

Het zal in de meeste kerken wel net zo zijn als in bijna elke omgeving waaruit mensen ooit wegtrokken; als het lang geleden is dat je ergens (mee) opgroeide, zijn later sommige dingen nog wel herkenbaar, maar de tijd en overal de ontwikkelingen stonden niet stil. Wijzelf evenmin. In een gesprekje met nieuw-apostolische bekenden handelde het onlangs terloops ook even over destijds het exclusivisme; de Heilsnotwendigkeit, zeg maar, van het nieuw-apostolische apostelambt. Prompt antwoordde een van beiden: "Dat is allang niet meer zo!" Ik vond het niet nodig om daar toen op in te gaan, maar ik dacht wel: dit kan niet. Immers, al sinds de opmaat naar de catechismus werd ook dát juist in beton gegoten. Wie er te weinig blijk van gaf de geloofsleer te erkennen zoals deze in zgn. officiële bekendmakingen werd uiteengezet en als dan ook iemands "aanbieding" te wensen overliet, dus de mate van tot uitdrukking gebrachte hoogachting tegenover de dienaren en naarmate die "hoger" waren, extra; dan zag het er somber uit want zo blokkeerde jij de weg tot zegen; voor jezelf en je hinderde ook je naasten. Zoveel moest duidelijk zijn. Dienaren die zich vrij uitspraken over een kanttekening die zij in deze samenhang toch wel wilden maken, werden doorgaans aan de kant gezet.

Ondertussen was er in de Bijbel nog geen woord herzien; misschien wel nu en dan beter vertaald, maar bleef het niet de Heilige Geest die in alle waarheid zou leiden?

• De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer Hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar Hij zal zeggen wat Hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat.

Uit: Johannes 16: 13 (NBV21)

Op allerlei fronten en in tal van opzichten stonden nieuw-apostolische gelovigen, bewust of onbewust, bloot aan... geloofspolitieke repressie. Misschien werd je eerst nog wel heel lang gedoogd omdat je voor het overige "trouw" was en zo ijverig meehielp met stofzuigen en grasmaaien, maar allang deed je er niet meer toe, voor "de dienaren die ons voorgaan". Stiekem in hun dubbele agenda's. Zo waanden ze zich onaantastbaar. Toch was hun bij koninklijk besluit gelegitimeerde kerkgenootschap met alle bepalingen rondom inrichting en bestuur op zandgrond gebouwd. Het notariaat had er meer dan eens een interessante bijverdienste aan gehad, net als mediadeskundigen of ook vechtjassen in de advocatuur. Na internationaal beraad, ik meen in Australië, wees een Pressesprecher op het naarstige streven het eens te worden over het Amtsverständnis, dus: hoe brengen wij de thuis achtergebleven onwetenden straks aan het verstand hoe wij vinden dat de Heilige Geest ze kan bereiken? Gezien de Heilsnotwendigkeit van de door onszelf ingenomen posities in ónze kerk, uiteraard. Letterlijk en figuurlijk waren dezulken... ver van huis.

• [6] Bedenk dit: wie karig zaait, zal karig oogsten; wie overvloedig zaait, zal overvloedig oogsten. [7] Laat ieder zo veel geven als hij zelf besloten heeft, zonder tegenzin of dwang, want God heeft lief wie blijmoedig geeft. [8] God heeft de macht u te overstelpen met al zijn gaven, zodat u altijd en in alle opzichten voldoende voor uzelf hebt en ook nog ruimschoots kunt bijdragen aan allerlei goed werk.

Uit: 2 Korintiërs 9 (NBV21)

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@all

Op WikipediA las ik het volgende:
KING pepermunt wordt van oudsher geproduceerd in de Tonnemafabriek in Sneek. Eind jaren 80 van de twintigste eeuw werd het merk samen met Droste gekocht door Van Nelle. Dat werd op hun beurt overgenomen door Douwe Egberts dat op dat moment al een onderdeel was van SaraLee. In 1991 werd het merk wederom verkocht samen met Droste aan CSM de Centrale Suiker Maatschappij die op dat moment ook al De Ruijter en Honig hadden overgenomen. Daar werd het merk onderbracht bij RedBandVenco/RBV in Breda in de productgroep Rollen en drop. Het merk is sinds 2012 eigendom van snoepmultinational Cloetta dat toen fuseerde met het van oorsprong Nederlandse Leaf International.

(...)

Geschiedenis
In 1902 werd in Sneek het suikerwerkbedrijf Tonnema opgericht. Dat maakte pepermunt voor diverse afnemers in verschillende kwaliteiten en smaken. In de jaren twintig verliet men die opzet en koos voor een strak merk- en kwaliteitsbeleid. In 1922 werd het eigen merk gedeponeerd: KING, de koning van de pepermunt. KING staat voor Kwaliteit In Niets Geëvenaard. De pepermunt werd niet meer los verkocht, vanaf 1927 werden het rollen die de eerste jaren nog met de hand werden "ingewikkeld".

(...)

KING als weldadig medicijn
Aanvankelijk was pepermunt in trek als medicinale remedie bij kriebelhoest of droge mond. Voor KING pepermunt werd geadverteerd als "opwekkend en verkwikkend als een weldadig medicijn". Men liet de kwaliteit controleren door het "Laboratorium voor Chemisch en Microscopisch Onderzoek: dr. Paul François van Hamel Roos; Adviseurs voor Scheikundige en Hygiënische zaken van het Huis van H.M. de Koningin". Dr. Van Hamel Roos, apotheker en analist te Amsterdam, controleerde de kwaliteit enkele keren per jaar. Deze woonde aan de Keizersgracht en had daar ook zijn chemisch laboratorium gevestigd. Later nam de overheid met het TNO dit type keuringen over. Door een wettelijk verbod verdween het predicaat "medicinaal" van de verpakking. Wat bleef is het gezicht van dr. Van Hamel Roos, dat nog steeds op elke rol KING pepermunt staat.

En volledigheidshalve:
Wilhelmina pepermunt is een in Nederland bekende soort pepermunt die wordt gemaakt door Fortuin.

Op ieder pepermuntje staat de afbeelding van prinses Wilhelmina. Deze pepermunt werd in 1892 ontwikkeld en was een eerbetoon aan de prinses, die dat jaar twaalf werd. Het nieuwe product werd ontwikkeld wegens het 50-jarige bestaan van de fabrikant.[1]

De pepermuntjes worden verkocht als rol, in een zakje, schuifdoosje en in blik.

Ook is er een 'zwart wit'-variant verkrijgbaar op de markt.

Ikzelf had een lichte voorkeur voor het wat minder aangeprezen oorspronkelijke product. Zo valt er trouwens wel degelijk ook onderscheid te maken tussen stroopwafels en siroopwafels, doch zulks terzijde.

In de gemeenschap Ljouwert, waar wij meestal naar de dienst gingen, haalde priester Douwe R. vaak aansprekende voorbeelden aan. Ik zal een jaar of twaalf zijn geweest toen hij erop wees dat als er vals geld in omloop is, er beslist ook écht geld moet zijn. Naar de Geest was dit evenzo!

Hoe dan ook - en voor wie erin heeft doorgeleerd, is het vast vooral naïef; maar terwijl ik nog bungelend met mijn benen als kind daar in de kerkbanken zat, nam ik veel in mij op van wat er in mijn beleving rijkelijk werd gezaaid. Ik keek om mij heen en zag hoe aandachtig er werd geluisterd en met hoeveel overgave de prachtige liederen werden gezongen. Sommige dingen kon ik dus wel onthouden; en van de liederen kan ik nu zeggen, dat die bij mij, als een kind dat amper al meetelde, vaak mijn ziel hebben geraakt! En nu, vele jaren later, denk ik: daarna moest ieder er zeker van lusten want alsof er een dienstbevel was uitgegaan; het leek wel of haast álles moest worden geüp­graded. Op een hoger plan.

In rond Hollands: de hele bliksemse boel werd op stelten gezet. Tegenwoordig zie ik dat in het nieuws ook wel eens gebeuren; bij regeringen.

Tot zover voor nu, al verwijs ik graag ook nog naar Galaten 5.

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 22:00 uur]
TjerkB schreef: do 26 jun 2025, 14:56(...)
Ondertussen was er in de Bijbel nog geen woord herzien; misschien wel nu en dan beter vertaald, maar bleef het niet de Heilige Geest die in alle waarheid zou leiden?

• De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer Hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar Hij zal zeggen wat Hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat.

Uit: Johannes 16: 13 (NBV21)

(...)

@all

Deze thread die in het teken staat van "Dingen achter je laten" vanwege een via het internet uitgezonden prediking bij de Nieuw-Apostolische Kerk in het noorden van ons land, herinnerde mij ook aan het onderstaande:

TjerkB schreef: ma 01 apr 2024, 17:38
kwiebuz schreef: za 30 mar 2024, 16:14(...)
In stamboomonderzoek kwam ik ooit dit tegen geschreven door de dominee uit Britwerd in 1722 die een zeer kleine gemeente onder zich had, deze dominee begreep het volgens mij, hij basseerde deze tekst op 1 Timotheüs 2:15 maar stelde het getal ondergeschikt

Afbeelding

(...)
Daar word je blij van, zou ik zeggen, van de innerlijke houding die hieruit spreekt: "... in deze mij toevertrouwde gemeente. De Here geve... "

(...)
Overigens vond ik nog iets over wellicht een zoon van de bedoelde dominee. Zie evt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Reijnold_ ... n_Oevering.

(...)

Uit: Bericht op "ma 01 apr 2024, 17:38", in de thread "Aantal leden per gemeente van het Apostolisch Genootschap 2021 en 2024"

Over het Friese Britswerd, "deze mij toevertrouwde gemeente", schreef ds. G. Oevering dus zo'n 300 jaar geleden "De Here geve dat dezelve mag toenemen niet alleen in getal maar bijzonder in kennisse, gelove liefde en heiligmakinge." Spreekt hieruit niet de gezindheid van Christus Jezus?

In elk geval lijkt mij hiermee om te beginnen uit Genesis 4 vers 9 ruimhartig alvast de vraag beantwoord: "Moet ik soms waken over mijn broer?"

Als in een gezegende geloofsgemeenschap God zó'n engel jou laat vergezellen, en diens herderlijke zorg ver voorbijgaat aan "aardse rijkdom", hoef je je niet meer druk te maken over de waan van de dag. Bovendien, in zo'n mooie gemeenschap ben jíj, zijn állen "veilig in Jezus' armen"!

• [15] Maar ik vertrouw op U, HEER,
    ik zeg: U bent mijn God,
    [16] mijn lot en mijn leven zijn in uw hand

Uit: Psalm 31 (NBV21)
  • [28] Kom allen bij Mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, Ik zal jullie rust geven. [29] Neem mijn juk op je en leer van Mij: Ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, [30] want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

Uit: Matteüs 11 (NBV21)

Groet,
TjerkB

P.S.

Wat ik hierboven kenbaar maakte, móest er bij mij even uit want in de kerk die ik verliet, functioneren nagenoeg geen veiligheidsmechanismen. Het ontbreekt er ten enenmale aan checks-and-balan­ces; al het trots en onbuigbaar vertoonde imponeergedrag in woord en geschrift ten spijt. Allerwegen en in binnen- en buitenland deden zich door de jaren heen telkens weer nieuwe aanleidingen voor hierop de aandacht te vestigen. Dan lijkt het mij niet verwonderlijk als het zoveelste betoog "vanaf de verhoging" met de strekking "dingen achter je te laten" menigeen triggert. Ooit beschreef ik de onderliggende mi­sè­re als volgt:
  1. Redactie schreef: vr 23 dec 2011, 23:05(...)
    Want: missen wij nooit eens iemand, in de gemeenschap? Valt ons nooit iets op? Hoe zou het wellicht gekomen zijn dat zielen verstillen? Waarom, waarom exact verliezen wij elkaar soms emotioneel uit het oog? (...) Omdat ik serieus wéét wat er hier aan de orde kan zijn, begin ik erover. Opnieuw trouwens. Onderschat u allen alstublieft niet wat er met mensen van vlees en bloed gebeurt indien het er voor de dienaren, in wie men graag Godsgezanten wilde zien, amper toe doet wie een naaste persoonlijk feitelijk is; indien pijnlijk blijkt dat het er voornamelijk om draait "dat de tent gerund kan worden", zodat de (districts)apostel trots kan zijn op de "zegenaars" die dat allemaal keurig netjes voor elkaar hebben gekregen. Dan, ja dán krijgen kinderen Gods (!) het in hun geloof écht moeilijk. Je was immers hooguit een decorstuk dat men goed kon gebruiken. Hoe ondertussen het klimaat was waarin goddelijk leven in de gemeenschap zou mogen gedijen, was voor de kerkelijke ambtsdragers klaarblijkelijk van ondergeschikt belang! Wie met zo'n ontluisterende ervaring wordt geconfronteerd, verandert! Een deceptie van dit kaliber geeft je namelijk een ongelofelijke geestelijke dreun. Terwijl niemand schijnbaar doorkrijgt wat er met je is, loop jíj -als onwillig decorstuk- met je ziel onder de arm. Men heeft medelijden met je, en dat is absoluut héél wat anders dan mededogen. Medelijden omdat jij "de vreugde" zeker kwijt bent. "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" kun je dan het best zo snel mogelijk inzien dat je jezelf moet overwinnen. Het ligt dus aan jou! (...) Om precies te zijn: in de Nieuw-Apostolische Kerk ligt áltijd álles alléén aan jóu. (...) En dat komt omdat "ze" in deze kerk niet meer willen weten wat zielzorg écht is.

(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "vr 23 dec 2011, 23:05", in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk"
    Zie aldaar ook het bericht op "Za 16 Jan 2016, 14:35", in de thread "Marcel Dagenbach houdt de Neuapostolische Kirche voor gezien"
    Zie tevens het bericht op "wo 06 nov 2024, 14:44", in de thread "Luister naar stem van kerkverlater"
  2. TjerkB schreef: wo 21 jan 2015, 16:40(...)
    Zielzorg - als dat níet op innemende wijze de zorg mag zijn die er zuiver op is gericht dat christenen zich zowel middenin hun geloofsgemeenschap als aan de rand ervan volkomen veilig mogen weten in Jezus' armen; berg je dan maar.

(...)

Uit: Bericht op "wo 21 jan 2015, 16:40", in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 26 jun 2025, 17:02(...)
In de gemeenschap Ljouwert, waar wij meestal naar de dienst gingen, haalde priester Douwe R. vaak aansprekende voorbeelden aan. Ik zal een jaar of twaalf zijn geweest toen hij erop wees dat als er vals geld in omloop is, er beslist ook écht geld moet zijn. Naar de Geest was dit evenzo!

(...)

@all

Omdat bij mij vanochtend de wekker vroeg afging, deel ik nu graag ook het onderstaande:

TjerkB schreef: zo 01 nov 2020, 15:44(...)
Het volgende is mij altijd bijgebleven... In Leeuwarden haalde de NAK-priester Douwe R. namelijk eens aan wat hij bij de kapper in één van de weekbladen las in een interview met een toptennisser. "Hoe bent u zo goed gaan tennissen?", informeerde de journalist. Hij antwoordde: "Ik heb geprobeerd van mijn tegenspelers de goede kwaliteiten over te nemen." Pas toen ik daar verder over nadacht, begon ik in dat antwoord een heel mooie benadering te zien. Hij had óók kunnen zeggen: "Die anderen kunnen gewoon niet tennissen: ik ben de beste!" Maar uit het antwoord dat hij wél gaf daarentegen, sprak respect! (...) Laten wij dit uit compassie (!) beter waarmaken.

(...)

Uit: Bericht op "zo 01 nov 2020, 15:44", in de thread "Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)"

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

• [42] Jezus riep hen bij zich en zei tegen hen: ‘Jullie weten dat de volken onderdrukt worden door hun eigen heersers en dat hun leiders hun macht misbruiken. [43] Zo mag het bij jullie niet gaan.

Uit: Marcus 10 (NBV21)

@all

Klopt het onderstaande niet óf waren de betreffende opmerkingen afgelopen donderdag juist volkomen op hun plaats? Niemand antwoordde...
  1. TjerkB schreef: do 26 jun 2025, 14:56(...)
    Wie er te weinig blijk van gaf de geloofsleer te erkennen zoals deze in zgn. officiële bekendmakingen werd uiteengezet en als dan ook iemands "aanbieding" te wensen overliet, dus de mate van tot uitdrukking gebrachte hoogachting tegenover de dienaren en naarmate die "hoger" waren, extra; dan zag het er somber uit want zo blokkeerde jij de weg tot zegen; voor jezelf en je hinderde ook je naasten. Zoveel moest duidelijk zijn. Dienaren die zich vrij uitspraken over een kanttekening die zij in deze samenhang toch wel wilden maken, werden doorgaans aan de kant gezet.

(...)
  2. TjerkB schreef: do 26 jun 2025, 18:25(...)
    ... in de kerk die ik verliet, functioneren nagenoeg geen veiligheidsmechanismen. Het ontbreekt er ten enenmale aan checks-and-balan­ces; al het trots en onbuigbaar vertoonde imponeergedrag in woord en geschrift ten spijt. Allerwegen en in binnen- en buitenland deden zich door de jaren heen telkens weer nieuwe aanleidingen voor hierop de aandacht te vestigen.

(...)

Of óók:
BakEenEi schreef: wo 29 aug 2012, 21:16(...)
... al kaart je in de Nieuw-Apostolische Kerk zonder enige pretentie bij een (hogere) verantwoordelijke leidinggevende (conform de Leidraad "dienen en leiding geven") aan dat je onheus wordt bejegend en dat je gezondheid eronder lijdt omdat er aan die toestand maar geen einde schijnt te komen, zelfs dan draait men "op de automatische piloot" het bekende bandje af: 1) bid je er wel genoeg voor dat de zaken zich ten goede keren, 2) begrijp je wel dat alles ongetwijfeld met de beste bedoelingen gebeurt, 3) kun je wel de minste zijn, 4) besef je wel welke offers er door deze dienaren gedurig worden gebracht, 5) zou je er niet overheen stappen, 6) ligt het niet voor een deel ook aan jezelf, 7) waarom laat je het verleden niet gewoon rusten, 8) tel je niet liever al je zegeningen, 9) laten wij samen het in Gods hand leggen, 10) alles dient tot onze vorming, enzovoort. Dit verschijnsel heb ik voor mijzelf uiteindelijk maar een naam gegeven, te weten "de ondoordringbare laag". Je komt er met je verhaal over de ellende die je wordt berokkend door collega-zegenaars bij de "dienaren" namelijk niet doorheen. Met geen mogelijkheid. "Zinloos geestelijk geweld" derhalve. Al zeg je dat er extra bij, óók dan schieten de betrokkenen steevast in de "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" voorspelbare psychologische reflex: men maakt zich ervan af. Onder vrijwel geen enkele omstandigheid vinden slachtoffers in deze kerk gehoor.

(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "29 aug 2012, 21:16", in de thread "Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u"

Verder verwijs ik in deze samenhang ter verduidelijking graag naar de thread "Opmerkelijk... "

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

1. TjerkB schreef: za 21 jun 2025, 15:07(...)
    BakEenEi schreef: zo 03 feb 2013, 19:00(...)
    (...)
    Konradsblatt: Immer wieder gibt es Klagen über Amtsträger der NAK, sie hätten ihren Einfluß auf Gläubige ausgenutzt und sie sogar terrorisiert.
    Bansbach: Natürlich sind mir diese Vorwürfe bekannt. Insgesamt sind das aber nur um die 200 Anklagende. Sollten ihre Behauptungen zutreffen, ist das in jedem einzelnen Fall schlimm. Das sind aber mit Sicherheit ganz große Ausnahmen, die es in jeder Kirche gibt. Das Bild, das von uns entsteht, ist deshalb völlig falsch. Wir werden dargestellt, als ob wir die letzte Sekte mit Psychoterror wären.

(...)
    Aus: Konradsblatt Karlsruhe - 29. Januar 1995
    (...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "Zo 03 Feb 2013, 19:00”, in de thread “Heersers in de kerk (5): In de greep van de macht”

(...)
  2. TjerkB schreef: do 26 jun 2025, 18:25(...)
    Over het Friese Britswerd, "deze mij toevertrouwde gemeente", schreef ds. G. Oevering dus zo'n 300 jaar geleden "De Here geve dat dezelve mag toenemen niet alleen in getal maar bijzonder in kennisse, gelove liefde en heiligmakinge." Spreekt hieruit niet de gezindheid van Christus Jezus?

(...)

@all

Mag ik nóg een vraag stellen; over het citaat uit 1995? Mijn vraag -en voor mij is dat werkelijk een brandende vraag gebleven- is namelijk déze:

Doet dat ons niets?

De geïnterviewde persoon die sprak van "nur 200 Anklagende" was in de Nieuw-Apostolische Kerk destijds werkzaam in het ambt van opziener.

Werd er bij ons allen in de gemeenschap niet geregeld ook het volgende gezongen?
  • 1
    Neeg'nennegentig schapen lagen reeds op de hemelweide,
    één was de kudde zo ver ontvlucht, de herder kon 't niet meer leiden;
    ver weg, ver weg, op wegen koud en ruw, ver weg van des herders zaal'ge wei,
    ver weg van des herders zaal'ge wei.

Refrein
    Herderliefde, herderliefde zoekt haar schaapje keer op keer,
    leidt het op de goede weide, brengt het veilig huiswaarts weer

2
    Nee'nennegentig zijn er, herder, thans, is dat niet genoeg?
    Liefd'rijk en zacht dan de herder spreekt: die éne mij zeer bedroeft!
    Is ook, is ook de weg slechts ruw en steil, ik zoek toch mijn schaap en breng het heil,
    ik zoek toch mijn schaap en breng het heil

Bron: Lied 197, koorboek NAK

Nee?

Handelt het in Lucas 15 niet om "De zorg om wat verloren is" ? Nee?

Dus ik ben abuis?

Groet,
TjerkB

N.B.
TjerkB schreef: zo 19 jun 2022, 20:52(...)
In het interview met hem op YouTube refereerde James Mallon aan de gelijkenis van de verloren zoon (Lucas 15: 11-32) waarin de oudste zoon zich verbolgen toont over het feest dat werd gevierd voor zijn teruggekeerde broer die een losbandig verkwistend leven had geleid. Hij haalde dit aan omdat zielen die naar hun kerkgemeente terug zouden keren wellicht hetzelfde overkomt, namelijk doordat degenen die "onversaagd trouw" bleven, dan mogelijk evenmin van harte delen in de vreugde die er juist wél is bij hun hemelse Vader. Denk ook aan de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard (Matteüs 20). Oftewel: "Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen" (Jes. 55: 8).

Kortom, niet voor eenieder van ons wordt dezelfde weg uitgestippeld, maar laten wij in het doen van Zíjn wil onze vreugde mogen willen vinden.
  • Rijke beloften heeft God gegeven.
    't Sterkt ons als pelgrims hier bovenal
    op de weg naar 't land van belofte:
    Ik met Mijn oog u leiden steeds zal.
    Ik zal u leiden, Ik zal u leiden,
    ik zal u leiden al met Mijn oog.
    Op de weg naar 't land van belofte
    zal Ik u leiden al met Mijn oog.

Bron: Eerste couplet van lied 486, NAK-gezangboek

Telkens opnieuw in de geschiedenis van de Nieuw-Apostolische Kerk werden zielen verweesd achtergelaten. Nú echter heb ik het gevoel dat er een leegte is ontstaan, die nog vele malen onwezenlijker aanvoelt dan destijds, toen na diens hemelvaart de leerlingen van Jezus achterbleven...

(...)

Uit: Bericht op "zo 19 jun 2022, 20:52", in de thread "NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?"
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: za 28 jun 2025, 14:01(...)
Mag ik nóg een vraag stellen; over het citaat uit 1995? Mijn vraag -en voor mij is dat werkelijk een brandende vraag gebleven- is namelijk déze:

Doet dat ons niets?

De geïnterviewde persoon die sprak van "nur 200 Anklagende" was in de Nieuw-Apostolische Kerk destijds werkzaam in het ambt van opziener.

(...)

@all

Mogelijk kwam de gedachte op: maar er wordt bij ons wél altijd daarvoor gebeden... Maar: wordt er daarnaast ook wel met elkaar aan gewérkt?

In meerdere forumbijdragen was dit laatste, zo wéét ik, juist vaak het punt in kwestie. Niet zelden zou het een zaak voor de dienaren betreffen. Maar welke? De hoogste? Doch wat antwoordt dan bijvoorbeeld onder dezen de állerhoogste (let wel: zonder hoofdletter in dit geval)? Zie onder:

TjerkB schreef: za 21 jun 2025, 15:07(...)
TjerkB schreef: ma 08 feb 2016, 14:46(...)
In plaats van de hand in eigen boezem te steken, grossiert stamapostel Jean-Luc Schneider tegenwoordig in uitspraken als:
  • Noch einmal lieben Geschwister, wir wollen uns natürlich Sorgen machen und alle Mühe geben, für unsere Zukunft, für die Zukunft unserer Kindern, für die Zukunft der Familie. Aber wir müssen darauf achten, dass diese Sorgen nicht überhand nehmen. Ich spreche jetzt nicht von Leute, die krank sind, die depressiv sind, das ist was anderes. Da ist ärztliche Behandlung von Nöten.
  • Es ist uns egal, wie viel da mitmachen, wir bleiben dabei! Wir sind für das Evangelium, für die Werte Jesu Christi, weil wir absolut überzeugt sind, das ist die richtige Lösung! Das ist der richtige Weg! Und auch wenn zehntausend einen anderen Weg gehen, das ändert für mich nichts.
"Ich spreche jetzt nicht von Leute, die krank sind" - zelfs niet indien betrokkenen geestelijk geweld in de Nieuw-Apostolische Kerk met hun gezondheid moesten bekopen. En: "Es ist uns egal, wie viel da mitmachen" - wat is dát toch een meedogenloze benadering!

(...)

Uit: Bericht op "ma 08 feb 2016, 14:46", in de thread " Tussenbalans en hoe nu verder..."

(...)

Eerder had ik mij in de "Leidraad dienen en leiding geven" al verbaasd over de stellingname:

Onze kerkelijke autoriteit wordt uitgeoefend in liefde, gerechtigheid en een voorbeeldig gedrag.

Ontstaan er dan tóch géén misverstanden? - want ikzelf bijvoorbeeld vroeg wel eens aan een "hogere verantwoordelijke leidinggevende" om met inachtneming van wat er in deze Leidraad met zo veel woorden meer dan geruststellend wordt betoogd ergens antwoord op te mogen krijgen. Toch draaide men vervolgens steevast overal omheen. Vandaar dat ik deze week ook schreef:
TjerkB schreef: do 26 jun 2025, 18:25(...)
... in de kerk die ik verliet, functioneren nagenoeg geen veiligheidsmechanismen. Het ontbreekt er ten enenmale aan checks-and-balan­ces; al het trots en onbuigbaar vertoonde imponeergedrag in woord en geschrift ten spijt. Allerwegen en in binnen- en buitenland deden zich door de jaren heen telkens weer nieuwe aanleidingen voor hierop de aandacht te vestigen.

(...)

Kortom, als het erover handelt "Dingen achter je laten", mag dit toch niet betekenen... dass es uns gleichzeitig egal ist, wie viel da mitmachen?

Groet,
TjerkB

N.B.
Redactie schreef: wo 19 jan 2011, 20:36(...)
Het ontwijkende gedrag bij gemeenteleden en "ambtsbroeders" brengt mee dat wie door het beschreven machtsmisbruik of anderszins door wantoestanden in geestesnood geraakt, de kerk veelal ontroostbaar "door een achterdeur" verlaat. Pas vanaf dat moment gaat de voorbede naar dezulken uit want wat de "zegenaars" ondanks alles wél heel goed kunnen is: bidden voor de zielen die "het altaar" de rug hebben toegekeerd, voor afgedwaalden en verdwaalden, voor beterweters, onverschilligen, degenen wier "brillenglazen" zijn beslagen; voor de rijken en verrijkten die onterecht menen "het levende woord" niet meer nodig te hebben, voor wie lauw geworden is, voor hen die God alleen in de natuur zoeken, voor de zwakken, voor wie andere zaken belangrijker heeft geacht, voor wie plaats heeft gemaakt voor de twijfel, voor allen die net als destijds Lot "het verkeerde deel" hebben gekozen, en voor wie er zo ongelovig is als Thomas. Kortom, voor "de wereld om ons heen"; want wij, de "good guys", nemen uit de hand Gods dankbaar in ontvangst wat hij óns juist wél toedeelt omdat wíj de tijd uitkopen, "oogzalf" krijgen en daardoor alles op de juiste waarde weten te schatten.

Het is déze zelfgenoegzaamheid, déze angstvallige passiviteit en déze hooghartige houding die déze geloofsgemeenschap met haar bazige bazen en bovenbazen in hun ivoren torens gaandeweg onherroepelijk in haar greep heeft gekregen. Dienen werd theorie; heersen de praktijk.

(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 19 Jan 2011, 21:36", in de thread "Heersers in de kerk (5): In de greep van de macht"
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@all

Rond de kerst kreeg ik van een welzijnsorganisatie enkele QR-codes cadeau waarmee ik in mijn eigen regio iets zou kunnen kopen of bestellen. De vraag kwam dus op: waarmee zou ik mijzelf en/of iemand anders nu misschien wel willen verrassen? Frappant genoeg was ik er heel snel uit. Ik had iemand leren kennen die op de omslag staat van een leuk boek én van een ander boek hoopte ik dat het af was en intussen ook te koop. Had ik de boeken die ik overhield na een verhuizing al allemaal gelezen? Die vraag lag te gevoelig. Het laatstgenoemde boek verscheen onlangs. Wat las ik daar nu in? Bijvoorbeeld het onderstaande - maar over de inhoud (gedachten over geloof, geweld en vrede) valt véél méér te melden...

• Thomas Merton zegt in dat verband dat je om de waarheid
    te kunnen spreken een onbekende moet worden, een persoon
    die niemand kent. De onbekendheid van de eigen persoon is
    een voorwaarde om zonder hindernissen de realiteit te ken-
    nen. Merton was ervan overtuigd dat waarheid niet te vinden
    is in het nastreven van een individuele vervulling van een of
    andere ambitie of lot, maar in het antwoorden op elke mense-
    lijke invloed die je pad kruist. Antwoordend wordt een persoon
    pas zichzelf. Er is geen sprake van geïsoleerde individuen,
    geen onafhankelijke ikken, maar van een wijd en universeel
    web waarin elke mens, in al zijn en haar bijzonderheden/parti-
    culariteit, een ware en juiste plaats heeft. Het gaat om het rela-
    tionele netwerk waarin personen zijn opgenomen. De hele
    mensheid is een relationeel web. Dat maakt het ook mogelijk
    dat de ervaring van een ander ook mijn ervaring kan worden.

Bron: ISBN 978 94 93198 71 5

[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”