@Jabob65
Mijn eerste gedachte: als mensen uit hun element worden gehaald en ze niet meer in vrijheid kunnen leven, gebeurt dan niet vrijwel hetzelfde?
Ergens is het toch wel verbijsterend hoezeer overal tallozen door allerhande ideologieën worden beroofd van hun krachten en hun spontaniteit.
Het is best al een poos geleden, maar van twee andere kerken kwam ik spontaan in contact met een geestelijke die ook de leidinggevende was. De eerste verduidelijkte zijn woorden met een voor mij weergaloos citaat dat ik mij herinner als "God zal er zijn en sóms is dat ook in een kerk"! Meer dan bevrijdend vond ik dat. Ook op de andere ontmoeting die ik bedoelde, een aantal jaren later, kan ik nog vol verwondering terugkijken.
Mij werd niets ontnomen, maar ik kreeg er juist wat bíj! Wat een verschil met de afvalwedstrijd elders onder de deelnemende hemelbestormers.
- [26] Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest, die de Vader jullie in mijn naam zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat Ik tegen jullie gezegd heb.
[27] Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef Ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.
Uit: Johannes 14 (NBV21)
Groet,
TjerkB
P.S.
TjerkB schreef: ↑wo 08 mar 2017, 21:21(...)
- Uw wil geschiede!
Ze sprak vaak urenlang,
voor zoveel dingen bang,
in stilte met haar Vader,
maar ’t resultaat dat kwam
wat zij ook ondernam
in het geheel niet nader.
Het leek wel of God zweeg
en áls zij antwoord kreeg
kon dat haar nooit bekoren.
Ze twijfelde eraan
of God haar kon verstaan
of zomaar niets liet horen.
Toch had God wel een plan,
maar daar wist zij niets van.
Je kunt niet alles weten.
Een wonder wordt vervuld
met engelengeduld
en dat was ze vergeten.
Totdat ze dacht: als’k stil
doe zoals God het wil
komt wellicht de onthulling.
Ze bad toen elke keer:
Uw wil geschiede, Heer!
en die ging in vervulling.
Frits Deubel
"Uw wil geschiede... " Om die levenshouding wáár te maken; dat is voorwaar geen sinecure. Toch zou ik eenieder toewensen om er vastberaden naartoe te werken. Met vallen en opstaan en met Zijn hulp zal het lukken! Bovendien, wie zó in het leven staat, laat het niet onverschillig als een naaste op zoek is naar helpende hulp.
(...)
Uit: Bericht op "wo 08 mar 2017, 21:21", in de thread "Het overlijden van onze broeder Frits Deubel"