Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Levi »

@Tjerk,

Bijgaand artikel, wellicht ken je het al.

http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-9224754.html

De psychoterreur vanuit de NAK neemt steeds engere vormen aan.
Het predikaat ‘kerk’ staat steeds verder onder druk door narcistisch handelen van de leiding.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@Levi
@all

Sinds ik ooit voor het eerst via het Internet een reactie gaf op ontwikkelingen in de Nieuw-Apostolische Kerk, waarvan ook ik toen nog wilde dat het mogelijk moest zijn dat die zich ten goede zouden keren, kan ik een lange lijst van namen samenstellen van broeders en zusters, met of zonder in deze kerk officieel een geestelijke bediening, voor wie men mij middenin de nacht wakker mag maken om met een groot koor en orkest te vertolken wat ik als kind al uit het hart heb meegezongen:
  • Ja, dan zullen zij glanzen
    als sterren zo rein,
    zullen Hem in Zijn krone
    als parelen zijn.


    Bron: refrein van lied 14, NAK-gezangboek (Als de Heiland zal verschijnen)
Daarom vind ik het des te hartverscheurender dat, zonder dat wij ons dat hebben wagen c.q. weten te realiseren, er zich bij dit kerkgenootschap achter de schermen ondertussen al jarenlang zulke ernstige misstanden voordeden dat de verwoestingen die zich thans van "het instituut" Nieuw-Apostolische Kerk meester maken, geen steen op de andere zullen laten. Er is onder de leidinggevende kerkelijke ambtsdragers als het ware een roversbende actief geworden die niets anders nastreeft dan voor zichzelf een hall of fame in te richten en veilig te stellen. Dat blijkt voor deze meester-oplichters dan ook de enige rechtvaardiging te zijn om vanuit de door ze verkozen hië­rar­chi­sche opzet van de or­ga­ni­sa­tie de schijn van heiligheid op te houden en, zonder een werktuig te zijn in Zijn hand, hun zakken te vullen.

Ik vind dit zo verschrikkelijk erg, dat ik schrijvenderwijs van mijn hart geen moordkuil heb gemaakt, in de hoop dat minstens één iemand daar wat aan heeft gehad.

Zie verder mijn bericht op "Vr 13 Jan 2017, 14:42", in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... " Ja, er wordt bij deze sekte helaas een ware terreur uitgeoefend.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door ZwartSchaap »

@ Allen,

Toen ik jaren geleden in een conflikt kwam met een hoge ambtsdrager was D.Ap Pos daar getuige van.
Op enig moment kreeg ik een schriftelijke uitnodiging van Pos om naar Amersfoort te komen met als doel
om mij te helpen in die moeilijke fase, zo schreef hij.
Op de uitnodiging ben ik in gegaan in de oprechte hoop dat hij mij zou helpen middels een gesprek.
Het gesprek waarop ik hoopte verliep totaal anders. Het enige wat Pos beoogde was om mij uit te horen over
de bewuste Hoge Ambtsdrager en wat ik daar nog meer over kon vertellen.
Waar het deze D.Apostel om ging was uitsluitend argumenten en munitie verzamelen tegen de hoge ambtsbroeder.
Tegen het einde van het gesprek werd mij nog gezegd "ALS JIJ DOORGAAT, LAAT IK JE VALLEN "
In een gesprek van Pos met de bewuste Hoge ambtsbroeder heeft Pos op een genadeloze wijze met hem afgerekend.
Ik kon verder wel barsten en heb veel geleerd in die fase over de werkelijke intenties van de allerhoogste.
Voor mij betekende dit gelijktijdig het begin van het einde wat betreft mijn lidmaatschap van de NAK.

ZwartSchaap
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Levi »

@Tjerk,
Er is onder de leidinggevende kerkelijke ambtsdragers als het ware een roversbende actief geworden die niets anders nastreeft dan voor zichzelf een hall of fame in te richten en veilig te stellen. Dat blijkt voor deze meester-oplichters dan ook de enige rechtvaardiging te zijn om vanuit de door ze verkozen hië­rar­chi­sche opzet van de or­ga­ni­sa­tie de schijn van heiligheid op te houden en, zonder een werktuig te zijn in Zijn hand, hun zakken te vullen...
Jouw stellingen ondersteunend hierbij heel interessante poneringen van Stephen Langtry:

https://www.evangelical-times.org/28024 ... -church-2/

https://mg.co.za/article/1999-02-12-new ... nazi-links

Ik ben bezig met het verzamelen van relevante artikelen en een poging de bewuste scribenten met elkaar te verbinden.
Jij staat niet alleen Tjerk, alleen een internationaal collectief kan wat bereiken!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Ik ben bezig met het verzamelen van relevante artikelen en een poging de bewuste scribenten met elkaar te verbinden.

(...)
@Levi

Zie in dat verband ook het bericht op "Di 01 Jul 2014, 19:37" in de thread "GEFAHREN FUER LEIB UND SEELE".


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

ZwartSchaap schreef:(...)
Toen ik jaren geleden in een conflikt kwam met een hoge ambtsdrager was D.Ap Pos daar getuige van.
Op enig moment kreeg ik een schriftelijke uitnodiging van Pos om naar Amersfoort te komen met als doel
om mij te helpen in die moeilijke fase
, zo schreef hij.

(...)
Waar het deze D.Apostel om ging was uitsluitend argumenten en munitie verzamelen tegen de hoge ambtsbroeder.

(...)
Voor mij betekende dit gelijktijdig het begin van het einde wat betreft mijn lidmaatschap van de NAK.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 11 Dec 2017, 14:19"
@ZwartSchaap
@all

Grensoverschrijdend gedrag van het ergste soort! Bovendien: het betreft géén incident want ook anderen moesten het ontgelden. Zo herinner ik mij het volgende:
  1. :shock:
    BakEenEi schreef:
    Redactie schreef:(...)
    Zo had districtsapostel Pos de gewoonte om wie aan hem een openhartige brief stuurde met kritiek op een kerkelijke ambtsdrager, hij die brief ongevraagd voor commentaar aan de desbetreffende "dienaar" doorstuurde - om maar even één enkel voorbeeld te noemen. Met andere woorden: waag het niet een naaste verdacht te maken want ik verraad je. Daarna kreeg steevast de "dienaar" bij hem het voordeel van de twijfel. (...)


    Uit: Bericht door Redactie op "Do 04 Jul 2013, 19:10" in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"
    (...)
    Vele leidinggevende dienaren destijds waren met de bovenbeschreven intimidatiepraktijken van de toenmalige districtsapostel op de hoogte. Ikzelf was in dat verband een vreemde eend in de bijt want ik vernam het (op het bureau van de Centrale Administratie) via collega's die op enigerlei wijze bij de betreffende correspondentie betrokken raakten. Later sprak ik eens een priester die het mij stamelend vertelde en er niet over uit kon. Allen zaten ook achteraf nog met een gewetensconflict want van deze districtsapostel was het bekend dat hij, als het over zulke zaken handelde, niet was gediend van "criticasters". Een zuster aan de andere kant van de wereld, die apostel Pos wel eens had meegemaakt op één van diens vele buitenlandse reizen, had in haar nood aan hem een vertrouwelijke brief geschreven. Prompt werd -buiten haar om- het document doorgestuurd naar degene die zijzelf niet kon vertrouwen. Zó werd men te grazen genomen en werden tevens derden opgezadeld met geestelijke ballast. Er valt nog heel wat te na te vorsen in de geheime archieven...

    Stel je voor, zo heb ik heel wat keren gedacht, dat zo'n verhaal per ongeluk was doorgelaten bij de redactie van de Stem van de Wachter, of zo, en dat het te lezen zou zijn geweest in de rubriek "Onze doorlevingen".

    De reden waarom ik er nu wat van zeg is, dat de hoeveelheden succesverhalen die op last van de ambtelijke top in de Nieuw-Apostolische Kerk gedurig de publiciteit in worden geslingerd, eenzamen (!) nóg eenzamer maken. Vergelijk het maar met de denkbeeldige situatie in een bejaardenhuis, waar twee ouderen staan te wachten bij de lift. Eén van beiden maakt een opmerking dat het niet altijd meevalt om alleen te zijn, waarop de ander uitgebreid begint te vertellen wie er de laatste tijd uit de familie allemaal op bezoek zijn geweest. Wanneer vanuit de lift even later de conversatie eindigt, voelt de alleengaande zich pas echt verdomd alleen.

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 05 Jul 2013, 21:57", in de thread "Job: 'Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan.' "
  2. :shock:
    Redactie schreef:(...)
    (...)
    Apostel Boermeester vertelde mij een aantal dingen. In het kort... De dienst voor dienende broeders in 1955 waarin apostel Tjark Bischoff bekendmaakte dat de Boodschap van St.Ap. Bischoff nu voortaan in alle diensten moest worden verkondigd, was dé oorzaak van dé breuk. Wie hierdoor in gewetensnood kwam en dat dus niet kon waarmaken, raakte terstond z'n bediening kwijt. Verscheidene broeders, onder wie de vaders van thans in de GvAC oudste H. en apostel Den Haan, werden vervolgens geëxcommuniceerd. Al zijn heel wat ouderen die zo'n brief destijds hadden ontvangen nu overleden; de omstreden brieven zijn nog in het bezit van hun kinderen en voor dezen blíjft dit vanzelf een uiterst pijnlijke toestand. Door het overleg wat in de jaren '90 in Nederland tussen de verschillende apostolische stromingen op gang kwam, legde apostel Sepers dat probleem voor aan districtsapostel Pos. Hierna vertelde apostel Sepers dat apostel Pos desgevraagd hieromtrent had geantwoord dat de brieven, waarmee apostel Tjark Bischoff de ex-communicaties officieel had bekrachtigd, "als niet-geschreven" (!!) konden worden beschouwd. Apostel Pos wilde dit standpunt toen echter níet schriftelijk bevestigen. "Als zo'n ex-communicatie eerst schriftelijk wordt aangezegd, dan dient deze achteraf tevens op schriftelijke wijze te worden afgezegd," aldus Chris Boermeester, "maar dat weigerde men dus".

    (...)
    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Zo 04 Mrt 2012, 15:04" in de thread "Overlijden apostel Christiaan Boermeester (GvAC)"
Ten aanzien van het laatstgenoemde voorbeeld; had Gerrit Sepers maar zelf nog op schrift gezet wat hij namens Gijsbert Pos alvast mondeling mocht antwoorden. Tweemaal deed zich naderhand voor mij de gelegenheid voor om hierover een vraag te stellen. In 2011 -vergeefs- in Mainz en in 2013 in Oberhausen:
TjerkB schreef:(...)
Daarnaast viel het mij op dat districtsapostel Armin Brinkmann op donderdag 21 februari 2013 opeens de "Einheit im Apostelkreis" in stelling bracht. Schortte het daaraan? Zie onder.
Redactie schreef:(...)
Ook kwamen wij te spreken over wat er nu in eerste instantie vanuit ons overleg te bereiken valt. Hoe ingewikkeld is het om elkaar de hand te reiken, en wel op zo'n manier dat wat er in de jaren '50 is voorgevallen en wat heeft geleid tot verdeeldheid sedertdien, "bij de hemelpoort" geen sta-in-de-weg meer zal zijn? Op 23 december 2009 wilde districtsapostel Armin Brinkmann er wel het volgende over kwijt:
  • Die offiziellen Schritte zur Versöhnung sind schwierig, hier müssen nicht nur historische Fragen sondern auch theologische Probleme behandelt werden. Dazu kommt, dass die Ereignisse sehr lange zurückliegen und Zeitzeugen immer älter werden

    Unser Stammapostel ist an einer guten weiteren Entwicklung des Verhältnisses der VAG und der NAK sehr interessiert. Das wird im gegenseitigen Einverständnis weiter verfolgt werden.
"Unser Stammapostel ist an einer guten weiteren Entwicklung des Verhältnisses der VAG und der NAK sehr interessiert." (...) Waren hiermee... "Aufschlüsse aus dem Heiligen Geist verkündet" of betrof het... prietpraat?

De tijd vloog om, gisteravond. Ik kan de houding van onze districtsapostel in dezen "nicht nachvollziehen", zo hoorde ik na afloop iemand zeggen. Toen hem werd gevraagd of er niet eindelijk een tweede brief achteraan moet worden gestuurd waarin nu openhartig wordt verklaard dat de korte metten die er destijds waren getroffen bij nader inzien niet op hun plaats zijn geweest, had districtsapostel Brinkmann inderdaad onlangs -in Oberhausen- nog gezegd dat hij zich intern nog eens wilde beraden op de impact van de brieven die de geëxcommuniceerde kerkelijke ambtsdragers in 1955 hadden ontvangen. Voorop stond echter dat de districtsapostel de "Einheit im Apostelkreis" wilde eerbiedigen. Dan wordt er in die kringen kennelijk nogal verschillend gedacht! "Es gibt hier Betonköpfe unter den höheren Amtsträgern die eine Lösung hinziehen", was op dat moment onze eerste gedachte. Aan de andere kant: hoe kan nu in godsnaam verzoening worden getraineerd door "boden van Jezus Christus"? Laten betrokkenen zich überhaupt wel aanspreken op het geloof waarvan men in een recentelijk verschenen catechismus nog met drukletters liet opnemen dat dit gebaseerd is op Zijn evangelie? Wordt men getergd door lauwheid (vgl. Op. 3: 16) en zijn de harten van steen?

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 08 Mei 2013, 08:29", in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem"
Achteraf bezien was ook deze opmerking, over de "Einheit im Apostelkreis", wel degelijk een freudiaanse verspreking. Uitgerekend in de hoogste kringen (voor de buitenwacht: in hemelse sferen) waren de "Godsgezanten" het toen -al bijna 60 jaar lang- nog altijd niet eens over een verzoening met nota bene slachtoffers van hardvochtige intimidatiepraktijken in de jaren '50 van de vorige eeuw, onder aanvoering van stamapostel Johann Gottfried Bischoff die kennelijk vrijuit moest gaan. Desondanks bleven ook wij (vanuit Bottrop) de verzoening bepleiten. In een ultieme poging die alsnog voor de poorten van de hel weg te slepen, klom ik in januari 2014 in de pen. Op 29 november 2014 kwam het uiteindelijk tot een publiekelijk uitgesproken excuus, zonder echter van de zijde van het internationale nieuw-apostolische kerkbestuur op enigerlei wijze een compensatie ten gunste van de slachtoffers. Zo gaat men dus om met begane "misdaden tegen de menselijkheid". Stamapostel Jean-Luc Schneider schitterde door afwezigheid. Ik ben benieuwd of hij op 11 maart aanstaande wél de moeite neemt om aanwezig te zijn in Greiz...

(...)


Uit: Bericht op "Vr 13 Jan 2017, 23:00" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder..."
Over Greiz gesproken:
TjerkB schreef:(...)
Overigens berichtte de Gemeente van Apostolische Christenen naar aanleiding van de in maart jl. afgehandelde formaliteiten in Greiz recentelijk het onderstaande:
    • "Om de situatie waarin deze verzoening heeft plaatsgevonden goed te begrijpen is het van belang om de geschiedenis van onze geloofsgemeenschap in Europa te kennen. Dan wordt het duidelijk dat deze verzoening een Duitse aangelegenheid is en geen betrekking heeft op de Nederlandse situatie."
    Bron: Artikel "Ondertekende verklaring van verzoening tussen NAK en AG op 11 maart 2017" in het GvAC-maandblad "De Bazuin Sions" (september 2017)
Kennelijk wenst de nieuw-apostolische kerkleiding haar quasi-verzoenende zegetocht in etappes te realiseren teneinde zo vaak mogelijk goede sier te maken, zij het over de hoofden van haar slachtoffers heen want geen van allen verleende een mandaat aan welke mede-ondertekenaar dan ook van de gepubliceerde stukken.

Eenieder die destijds ten prooi viel aan de onder regie van stamapostel Johann Gottfried Bischoff uitgevaardigde excommunicaties, moet nu dus bovendien nog meemaken dat er uitsluitend "voor de bühne" met derden wordt gedeald als het gaat om het verbeteren van de door geestelijk geweld verstoorde verstandhouding.

(...)


Uit: Bericht op "Do 07 Sep 2017, 12:44", in de thread "Geen woorden maar daden"
Waarvan akte, namelijk "dat er uitsluitend 'voor de bühne' met derden wordt gedeald als het gaat om het verbeteren van de door geestelijk geweld verstoorde verstandhouding". Ikzelf heb er tot mijn schaamte jaren over gedaan om te snappen dat je dan in de Nieuw-Apostolische Kerk niet kunt rekenen op zielzorg, laat staan op nazorg. Ik wilde het eenvoudig niet waar hebben. Het bleek echter telkens opnieuw werkelijk zo te zijn, dat juist de meest hooggeplaatste "dienaren" (lees: kwelgeesten, advocaten van de duivel), geruggensteund door hun zogenaamde helpers (lees: strooplikkers, slippendragers of anderszins meeheulende types), misbruik maakten van hun aanzien en hun macht. Misschien heb ik met mijn forumbijdragen voor al hun naamloze slachtoffers wel een monument willen oprichten.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Individuele gelovigen die (een- en andermaal) groot onrecht en verdriet werd aangedaan, zoals de weduwe van een geëxcommuniceerde priester/voorganger namens wie ik in 2014 in Düsseldorf de "Feierstunde zur Veröffentlichung der Erklärung zur Versöhnung" bijwoonde en namens wie ik nadien vergeefs contact opnam met districtsapostel Rainer Storck, zien zich in de Nieuw-Apostolische Kerk kansloos geplaatst voor een massief hemeltergend bureaucratisch bolwerk.

Omdat zielen bezwijken onder zo'n machtsbestel, heb ik heel vaak geprobeerd de mechanismen te beschrijven waaraan per se niet langer moet worden toegegeven:
Redactie schreef:(...)
Van de ongeveer 300 ingeschreven leden bij de nieuw-apostolische kerkgemeente Frankfurt-West waren er zondagochtend "zu Erntedank 2011" hooguit 70 gekomen. Hierover raakten wij naderhand in gesprek met de districtsoudste Rüdiger Wend die erop wees dat elke zitplaats ondertussen wel € 120 per jaar kost. Men stond dientengevolge -binnen de kring der dienaren- voor "große Herausforderungen": alleen al in Duitsland zullen er in de nabije toekomst honderden miljoenen euro's nodig zijn om het verworven onroerendgoedbezit in stand te houden. Vroeger kon het zomaar gebeuren dat een broeder van de Bouwafdeling tegen de districtsapostel zei dat een project spijtig genoeg wel wat duurder was uitgevallen, aldus de districtsoudste. Indien de districtsapostel er dan dieper op inging, kon het heel goed zijn dat de begroting met 50% (!) was overschreden; "Dat willen wij nu vermijden. Tegenwoordig wordt er bij voorkeur gewerkt op basis van planmatig onderhoud. Ook zullen er de komende tijd versneld gemeenten moeten worden samengevoegd." Sommigen van ons, "criticasters", keken elkaar aan en ik hoorde ze zeggen: "Waarom worden niet tevens 'de broeders en zusters' hierbij betrokken want waarom moeten 'de dienaren' per se alles regelen? Zouden die hun tijd niet onderhand véél beter enkel aan zielzorg kunnen besteden? Dan ontdekken zij tenminste waardoor de kerken momenteel zo hard leeglopen en valt daartegen misschien óók nog wat te doen!" Echter, al zouden in de Nieuw-Apostolische Kerk zowat elf miljoen leden hier exact hetzelfde over denken; indien de stamapostel en onder de districtsapostelen de machtigsten het anders in hun hoofd hebben, zal anno 2011 niettemin alles bij het oude blijven. "Je wéét toch hoe het werkt?", zei een zoon van een opziener en-passant nog tegen mij. Ik knikte op een manier, zo tussen "ja" en "nee" in. Wat een verwrongen toestand, dacht ik.

Anderen toonden begrip voor "de dienaren". Velen zijn "überfordert", vond men. Ik dacht: je kunt beter stellen dat velen zich hebben láten "überfordern". Maar ja, in de Nieuw-Apostolische Kerk hoor je tegen je "zegenaars" nu eenmaal nooit "nee" te zeggen. Wie echter vastloopt, heeft dat hoe dan ook aan zichzelf te wijten, gezien de "eigen verantwoordelijkheid" die er dan te onpas opeens wél toe blijkt te doen. Wat een vondst!

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 07 Okt 2011, 11:29", in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!"
BakEenEi schreef:(...)
Dweilen met de kraan open is óók het uitgebreid met elkaar willen hebben over een toekomstvisie voor de kerk (waarbij men bijvoorbeeld in NAK-Duitsland vanwege een indicatieve seculariseringstrend, alvast heeft gemeend dat er zo'n 600 miljoen euro nodig zal zijn voor een ombuigingsoperatie op het gebied van onroerend goedbeheer), zónder tegelijkertijd reëel onder ogen te zien waardoor menigeen de veiligheid en geborgenheid in "Zijn huis" heeft kunnen ontvallen. Want heus, dat heeft wél een oorzaak!

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Do 28 Mrt 2013, 19:56", in de thread "Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk"
Mijn punt is: waarom kan de hoofdzaak, "Weid Mijn lammeren (...), hoed Mijn schapen", niet de hoofdzaak zijn? En waarom is de liefde van God niet ieders maatstaf?

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Jij staat niet alleen Tjerk, alleen een internationaal collectief kan wat bereiken!

(...)


Uit: Bericht op "Ma 11 Dec 2017, 23:48"
@Levi

In de achterliggende jaren heb ik er veel voor overgehad om voor mijzelf en anderen om wie ik oprecht geef, feiten te verzamelen en omstandigheden toe te lichten. Ik wilde weten hoe van de nieuw-apostolische geloofspraktijk zich een verdeel- en heerspolitiek meester kon maken en waarom menigeen zich daaraan overgeeft. Het leergeld dat ik heb betaald kunnen anderen hopelijk besparen, was daarbij één van mijn overwegingen; en dan bedoel ik natuurlijk niet alleen "de tienden" of de kosten die gemoeid zijn met een webstek. Het werd een barre zoektocht. Met mijn forumbijdragen hield ik als het ware een logboek bij met thans als laatste nieuws:
  • Onlangs sprak ik in Duitsland uit de Apostolische Gemeinschaft (AG) een priester in ruste. Wij kwamen te spreken over Psalm 26 vers 8: "HEER, het huis waar u woont heb ik lief, de plaats waar uw glorie verblijft." (NBV) "Tjerk," zo zei deze priester, "realiseer je je wel dat dit de plaatsen betreft waarover wij in Matteüs 18 vers 20 lezen 'Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.'?" Die spontane opmerking stelde mij heel bijzonder gerust.
Ook "hooggeplaatsten" in kerkbesturen zouden zich dit wel mogen realiseren. Laten wij het dezulken maar niet toestaan in het geloof tussen ons een wig te drijven.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door ZwartSchaap »

@ Allen,

NIEUW-APOSTOLISCHE D.APOSTEL IN ZWITSERLAND MAAKTE EEN FOUT.

In de jaren tachtig van de vorige eeuw is er nieuw kerkgebouw in Zwitserland gebouwd en zou spoedig worden ingewijd.
Voor deze eerste dienst in de nieuw gebouwde kerk werden velen waaronder ook de burgemeester en enkele
geestelijken van andere kerkgenootschappen uitgenodigd.
Ook opziener Brunner van de Apostolische gemeinde (VAC) kreeg een schriftelijke uitnodiging.
Opziener Brunner had graag op deze uitnodiging willen ingaan, maar in de 50er jaren had hij een brief
ontvangen van de toemalige D.Apostel Streckeisen dat hij als priester van de NAK was geexcommuniseerd.
Ook mocht hij de Kerkgebouwen en grondstukken van de NAK nimmer meer betreden.
De reden was het feit dat Brunner de Stamapostel boodschap niet verkondigde.
Opziener Brunner nam hierop telefonisch contact op de bewuste D.Apostel van de NAK en legde zijn probleem voor.
Hierop ging de D.Ap intern in beraad en liet zich informeren over e.e.a
Gebleken is toen dat de man de kerkgeschiedenis onvoldoende kende en van excommunicaties nooit had gehoord,ook was hij
niet hierover geinstueerd.
in een telefoongesprek later met Opziener Brunner wrong de man zich in allerlei bochten en zei dat Brunner toch welkom was
voor de inwijdingsdienst.
Toen Brunner vroeg om de brief van de 50er jaren ongedaan te maken kreeg hij te horen dat dat niet kon want daar ging de Stamapostel over.
Brunner is niet gegaan naar de eerste dienst in het schitterde kerkgebouw.

ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 26-02-2018, 16:00 uur]


@all

De onderstaande cartoon van omstreeks 2006/2007 heeft aan actualiteit nog maar weinig ingeboet...

Afbeelding

Volledigheidshalve verwijs ik hierbij tevens naar mijn bericht op "Zo 10 Dec 2017, 22:10", alsmede naar het bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 21 Sep 2013, 18:38", in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering".

Groet,
TjerkB


N.B.
P.S.
Vandaag verscheen bij NAK»talk de volgende Open Brief aan stamapostel Jean-Luc Schneider:
  • Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Historische ontwikkelingen”