OPEN BRIEF d.d. 01-11-2010 - aan actualiteit ingeboet?

Speakerscorner. Kopij via admin@samenapostolisch.nl
Gebruikersavatar
Admin
Berichten: 32
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:31

OPEN BRIEF d.d. 01-11-2010 - aan actualiteit ingeboet?

Bericht door Admin »

@all

Bijna zes jaar geleden werd op het voormalige Forum van Bauke Moesker de onderstaande OPEN BRIEF geplaatst. Heeft de inhoud ervan al aan actualiteit ingeboet?

De Forumbeheerder


N.B.
basis schreef:Een open brief van een anonieme broeder die zich zorgen, grote zorgen maakt!

Nu blijkt weer eens temeer waar de apostolische navolgingsdwang toe leiden kan!
Alhoewel in het hele land broeders en zusters ongerust zijn over de huidige ontwikkelingen en men monkelend in de garderobes van de diverse nak-kerken in den lande mensen hoort smoezen over Bauke Moesker en die site op internet van apostolische kriktiek, toch gebeurt er niets!
De schapen vertrouwen vanouds op hun herder en ook al lijkt het er nu op dat hij èn de zijnen (eigenlijk het hele NAK-kader) de kluit belazeren toch blijft men gedwee in de navolging...

Al jaren is de nak aan het toveren met de gebouwen.
Het prachtige nak gebouw aan de Henri Polaklaan is zonder dwingende reden aan de eredienst onttrokken terwijl de Amsterdamse broeders en zusters stikverdrietig waren en de plaatselijke voorganger zelfs aanbood om met eigen geld bij te springen om het toch maar voor de nak te behouden, (het was immers al zo’n 90 jaar de centrale kerk van de nak Nederland). Maar nee het moest worden omgetoverd in luxe appartementen, het was een toplocatie en bracht zodoende in de directe nabijheid van Artis en het centrum van onze hoofdstad heel wat meer op...
Nu de yuppies er in zitten weten we wat er gebeurt als de nak geld ruikt!

Ook in Hoogeveen moest de kerk aan de Schutstraat die al vanaf 1946 véél te groot was voor de NAK maar heel handig was voor regionale en districts-activiteiten er in 2000 toch ineens aan geloven...
Daar waar de familie Oechies ooit de grond aan de nak had geschonken kon daar nu mooie sier worden gemaakt met.... wat denkt U? LUXE APPARTEMENTEN natuurlijk!
Weg die oude kerk (overigens de grootste nak-kerk in het Noorden des lands).
Afbreken die handel.
Alweer een toplocatie! Aan een doorgaande weg in het centrum van Hoogeveen in nabijheid van winkels en voorzieningen. De gemeenschap Hoogeveen kreeg er een zielloos kerkje in een achterafstraatje in de nieuwbouwwijk voor terug. Zo’n kans op winst en groot geld laat je toch niet liggen? Al ben je dan een kerkgenootschap, een beetje winst is toch wel lekker.

Nu zien we dat de nak zich verplicht heeft in een onderlinge afspraak met Ronald Rohn om 15 gebouwen aan te leveren dus weten we ook opeens waarom de nak zo’n haast heeft met het sluiten van kerken en het opheffen van gemeenschappen. Er kan geld verdiend worden.
Bejaarden leveren als luxe-huurders en zorgvragenden nu eenmaal meer op dan als offerende grijze golf in de kerkbanken...

Weet U het nog?
In Naarden-Bussum was in de gemeenteraad vele jaren strijd over de locatie van de inmiddels alweer 10 jaar afgebroken nieuw-apostolische kerk. Men wilde er appartementen bouwen maar de buurt protesteerde, burgemeester Rehwinkel zat er behoorlijk mee in de maag, hier viste de nak achter het net omdat de locatie zo veelbelovend leek en dus weer veel geld kon opleveren “uiteindelijk had de gemeenschap Naarden-Bussum niet opgeheven hoeven worden” zei later apostel de Bruin eens en-familie. Het grote geld was immers uitgebleven?!

Het gebouw Hoge Rijndijk te Leiden (al bijna 100 jaar een apostolische kerk) viel ook in de handen van de apostolische projectontwikkeling maar voor de broeders en zusters van die gemeente werd bijtijds een alternatief gevonden in een leegstaand dansschooltje. Rohn maakte er weer iets moois van: Hoge Rijndijk Residence B.V.

Apeldoorn ligt nog vers in het geheugen waar de mooie kerk aan het Bakhuis moest worden onttrokken aan de eredienst en de sfeervolle kerk aan de Ruijterstraat werd vervangen door een gedrocht dat niet zou misstaan op menig bedrijventerrein. Op de locatie Bakhuis (vroeger: Schaarweg) komt vast wel weer iets in de trant van luxe appartementen of iets dergelijks.

Groningen-Zuid, Hoogezand-Oosterpark en Utrecht-Zuid allemaal voor de afspraak 15 van de nak en 3 van Rohn.

De nak te Zutphen (toplocatie; qua stijl en ligging eigenlijk een monument) is al sinds begin dit jaar niet in gebruik...

Vele gemeenten werden opgeheven, broeders en zusters zien soms met lede ogen aan hoe gemeenschappen van nog 30 bezoekende leden word gevraagd om in het vervolg elders onderdak te zoeken en dat terwijl in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw al bij 10 belangstellende volwassenenen een gemeente werd gesticht!
Zodoende werden Doetinchem, Wageningen, Tiel, Leerdam, Gouda, Delft, Soest, Bilthoven, Naarden-Bussum, Appingedam, Sappemeer, Klazienaveen, Hardenberg, IJmuiden, Enschede en vele anderen ook niet opgeheven bij gebrek aan belangstelling in de eerste plaats is het verdienen van geld en het besparen op de kosten altijd de voornaamste reden!

Zo langzamerhand moeten de broeders en zusters van deze geloofsgemeenschap toch wel argwaan krijgen en hun leiders niet langer als zegensdragers zien.
Maar niets is minder waar, de overgebleven leden (er zijn er in de afgelopen jaren velen vertrokken) zijn zéér gehoorzaam, het is feitelijk een résidu. Ingedikte gehoorzaamheid als het ware!
Een gedecimeerde nak maar wel een fanatiek clubje navolgers; “niets kwaads over de apostel of stamapostel alstublieft”, dat is hun parool.

Nu dreigt de nak in Nederland op de drempel van de overdracht in Duitse handen daadwerkelijk nog zelf te bewijzen waarom ze niet langer zelfstandig kan opereren: de kaderleden hebben er een grote financiële janboel van gemaakt.
Zo langzamerhand kun je als Nederlandse broeder of zuster alleen maar gelukkig zijn dat straks de eindverantwoording bij de grundliche Deutcher ligt. Die zullen hier vast wel orde op zaken stellen.

Zoals het er nu uitziet is er 2 miljoen aan offergelden verdwenen, een héél jaar voor niets geofferd, nog onlangs werd er in alle gemeenschappen opgeroepen om toch vooral te offeren op de Dankdag voor de oogst.
Maar op de landelijke zangdag in Hilversum, volgende maand word van de deelnemende broeders en zusters wel gevraagd (circulaire vorige week zondag voorgelezen in de diensten) zèlf voor broodjes te zorgen.
Hoe durf je als kerk zo met je leden om te gaan.
“We zijn 2 miljoen kwijt, wilt U maar even weer flink offeren, desnoods wat extra graag want daar ligt zegen op maar de lunch moet U wel zelf betalen!” Schandalig!
En nog meer respectloos is het constant schuiven met broeders en zusters alsof het pionnnen zijn op een schaakbord; “Uw gemeenschap word opgeheven dus U moet 20 kilometer verderop naar de dienst in het vervolg” en wat ook steeds vaker gebeurt: “Uw voorganger hebben we elders nodig dus U moet het maar zolang even met priester zus-en zo doen”...

Steeds meer trouwe nak-broeders en zusters twijfelen openlijk in gesprekken en onder de koffie in de informele sfeer word soms ook wel woede geuit, maar men blijft trouw in de navolging. We moeten als critici niet vergeten dat we hier te maken hebben met de laatsten der mohikanen. Het zijn deze broeders en zusters die door alle stormen heen trouw zijn gebleven...
  1. Oudste Slok ervandoor met bijna alle leden? Blijven navolgen!
  2. Apostel Kamphuis gaat over naar apostolische christenen? Blijven navolgen!
  3. Honderden leden verdwijnen omdat ze de boodschap niet als dogma willen; Blijven volgen!
  4. De Heer niet weergekomen, stamapostel tòch overleden; Blijven navolgen!
  5. Tjark overleden maar Lakerveld niet de nieuwe apostel? Toch blijven navolgen!
  6. Naam veranderd: Hersteld eraf en Nieuw ervoor ? Blijven navolgen!
  7. Een Duitser als Districtsapostel? Blijven navolgen!
  8. Geen kerstboom meer in de kerk? Blijven navolgen!
  9. Zwarte kostuum verplicht voor ambtsdragers? Blijven navolgen!
  10. Sepers volgt Pos niet op? Toch blijven navolgen!
  11. De Bruin sluit steeds meer kerken? Toch blijven navolgen!
  12. Medebroeders en zusters verlaten massaal de kerk? Blijven navolgen!
  13. Banken (staat voor: samen) uit de kerken weg, stoelen (staat voor: individu) erin? Blijven navolgen!
  14. Districtsevangelist Blink in de fout? Blijven navolgen!
  15. Opziener Willy Hofman trekt zich terug? Blijven navolgen!
  16. Apostel Sepers verlaat kerk? Blijven volgen!
  17. Kritiek op nak in kranten? Blijven navolgen!
  18. Apostelen gochelen met offergelden om vastgoedavontuur te financieren? ........
Blijf toch allemaal alstublieft in de navolging! Apostelen zijn immers door Jezus gezonden?
Ik ben wel bang dat Jezus van dit alles niet veel zou begrijpen...vastgoed?
Zei Jezus niet juist: “Werpt alles van U en volg mij na”


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Ma 01 Nov 2010, 14:46", in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding"
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: OPEN BRIEF d.d. 01-11-2010 - aan actualiteit ingeboet?

Bericht door Chi »

Admin schreef:En nog meer respectloos is het constant schuiven met broeders en zusters alsof het pionnnen zijn op een schaakbord
zoiets?
Ook wel 'vrijmetselarij' genoemd. Er zijn er volgens mij meer dan de argeloze toeschouwer zou denken.
Jammer genoeg zullen ze zich niet uit zichzelf bekendmaken, maar moet je ze eerst zelf zien te herkennen en dan nog zullen ze niks zeggen.
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: OPEN BRIEF d.d. 01-11-2010 - aan actualiteit ingeboet?

Bericht door Chi »

Het gaat nu hard.
Ook de kleermakers van de P&C verwijderd.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: OPEN BRIEF d.d. 01-11-2010 - aan actualiteit ingeboet?

Bericht door TjerkB »

@all

Toen ik de hierboven aangehaalde Open Brief van 1 november 2010 deze week in het forumarchief weer tegenkwam, was ik opnieuw blij dat de schrijver ervan diens bezielde gedachten destijds met ons allen heeft gedeeld. Immers, waarom zouden wij niet vrijuit mogen spreken? Waarom zouden wij de realiteit (!) niet samen onder ogen willen zien? (...) Toch was dat geenszins de bedoeling, vonden "de dienaren". Zijzelf zouden wel overal voor zorgen en wij moesten ze daarbij geen strobreed in de weg leggen. Ieder "die zich aan de hand van leiding in de navolging bevindt" had dus maar in het beloop van de gebeurtenissen te berusten want "alles dient ten goede". (...) Ondertussen echter stond er in de Bijbel nog steeds ook het volgende: "Beproeft alle dingen; behoudt het goede" (1 Thess. 5: 21, SV-J).

Onder het hierboven beschreven gesternte was er in de Nieuw-Apostolische Kerk -ook voor mij- gaandeweg een verstikkend geestelijk klimaat ontstaan. Het voelde NIET goed en het was ook echt niet goed. Integendeel, de kerk werd nota bene te klein voor wie simpelweg "nuchter en waakzaam" wilde blijven. Terwijl het schip al water maakte, werden vragenstellers de mond gesnoerd doordat bijvoorbeeld stamapostel Wilhelm Leber in februari 2006 opriep tot "een onbegrensd vertrouwen". Wie desondanks van zijn hart geen moordkuil maakte en in feite alleen maar waarschuwde voor het onheil wat gewoon iedereen met een onbevangen blik kon zien aankomen, kreeg van "de dienaren" al gauw het etiket opgeplakt van betweterigheid, ondankbaarheid, enzovoort. Kortom, je lag eruit en je bekeek het verder maar.

Een maand later, in maart 2006, had stamapostel Leber ook daar wel van terug, namelijk tijdens een in Europa per satelliet uitgezonden dienst voor ambtsdragers:
Drie doelen voor de werkzaamheden als ambtdrager in de kerk werden door de kerkleider hieruit gehaald: De harten moeten gesterkt en samengevoegd worden, de zekerheid en het begrip moeten groeien. Hij spoorde de medebroeders aan om voor iedere ziel in de gemeente te vechten: voor de jeugd, voor degene die krtitisch zijn, voor de gecompliceerden, voor degenen die onder problemen gebukt gaan.


Bron: Artikel "Kerkdienst voor ambtsdragers in Wiesbaden: Voor iedere ziel vechten" d.d. 12-03-2006 op de internationale website van de kerk
De stamapostel sprak voor dovemansoren want zelfs in de verste verte heb ik het daarna niet mogen meemaken dat er voor iemand daadwerkelijk in de bres werd gesprongen. "Als de kerkleiding zich gemiddeld één keer in de zestig jaar ergens voor verontschuldigt, is het veel", hoorde ik later eens zeggen. Veeleer geldt dat de aan haar vermeende goddelijke gezag gedoodverfde onderworpen zielen, "de minsten" moeten willen zijn en betrokkenen gedwee "de onderste weg" dienen te gaan. Uiteraard is dit de wereld op zijn kop want op zo'n manier zijn dienaren (!) geen dienaren, maar domweg gevangenbewaarders in een geestelijk concentratiekamp.

Tussen 2006 en 2016 zijn "de dienaren" bij nader inzien alleen maar met zichzelf bezig geweest: wat hebben wíj nodig zodat wíj overal voor vol worden aangezien?

Natúúrlijk rust er dan zowat nergens zegen op. Hier helpt geen ker­men en schrei­en, er moet ge­han­deld wor­den! Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Het is net andersom: kinderen die vragen, zullen slagen! In de Nieuw-Apostolische Kerk worden ze alleen maar overgeslagen; psychisch onderdrukt. Verwaarloosd.

De beuk moet erin. De eigenzinnigen hebben tijd genoeg gehad om hun kunsten te vertonen. Praatjes vullen geen gaatjes. Kortom, weg met de ambtelijke willekeur.

Zie ook het bericht op "Ma 04 Jan 2016, 11:41" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: OPEN BRIEF d.d. 01-11-2010 - aan actualiteit ingeboet?

Bericht door TjerkB »

@all

In aansluiting aan het vorige bericht, waarin het onderstaande aan de orde kwam...
TjerkB schreef:(...)
De stamapostel sprak voor dovemansoren want zelfs in de verste verte heb ik het daarna niet mogen meemaken dat er voor iemand daadwerkelijk in de bres werd gesprongen.

(...)
... graag nog het volgende.

Hoe is zoiets in 's hemelsnaam mogelijk, dacht ik: het was niemand minder dan (Herr Dr.) Wilhelm Leber, en wel in diens bijzondere hoedanigheid van "Oberhirte, geistliches Oberhaupt aller neuapostolischen Christen, Kirchenpräsident und Stammapostel", die alle kerkelijke ambtsdragers in Europa op zondag 12 maart 2006 opriep om serieus werk te maken van wat zich in slechts enkele zinnen liet samenvatten...
Drie doelen voor de werkzaamheden als ambtdrager in de kerk werden door de kerkleider hieruit gehaald: De harten moeten gesterkt en samengevoegd worden, de zekerheid en het begrip moeten groeien. Hij spoorde de medebroeders aan om voor iedere ziel in de gemeente te vechten: voor de jeugd, voor degene die krtitisch zijn, voor de gecompliceerden, voor degenen die onder problemen gebukt gaan.


Bron: Artikel "Kerkdienst voor ambtsdragers in Wiesbaden: Voor iedere ziel vechten" d.d. 12-03-2006 op de internationale website van de kerk
... en daar blijft het dan bij. Op 13 maart 2006 ging iedereen weer over tot de orde van de dag, inclusief de stamapostel zelf, alsof er helemaal niets was besproken! Denk bijvoorbeeld aan het ambtelijke geweld in de kerkgemeente Hamburg-Blankenese en het ambtelijke geweld op de "Desinformatieavond" van 4 december 2007.

In het Fries zegt men "It is mei sizzen net te dwaan!" - alleen met woorden kom je er niet. Ik realiseerde mij, dat, wanneer er in de Nieuw-Apostolische Kerk "vanaf het altaar" iets wordt gezegd, menige gelovige er al bijna van uitgaat dat de geloofspraktijk zich daarmee tegelijkertijd voorbeeldig bewijst. Immers, men neemt van harte aan dat "zegenaars" in hun dagelijkse leven zelf al hebben waargemaakt wat anderen "tot zegen" wordt voorgehouden. Vrijwel niemand zal "het door de Heilige Geest geïnspireerde levende Woord" daarom willen typeren als kamergeleerdheid. Wel daarentegen als "ervaringswijsheid", "durchlebter Glaube; Glaubenserfahrung und nicht nur ein Wissen, daß nur gewußt wird". Wat "de verkondigers van Gods Woord" daarvan zelf daadwerkelijk terechtbrengen, lijkt er amper toe te doen. Ieder zal zichzelf tegenover God moeten verantwoorden, is daarbij de gedachte. Worden er offergaven verkwist; ook dan zal men alleen maar de schouders ophalen want wie dat op zijn kerfstok heeft, zal... zichzelf tegenover God moeten verantwoorden. Veertien dagen geleden heb ik dit iemand, een ambtsdrager, nog horen zeggen!

Dit deed mij denken aan paus Franciscus die in december 2014 sprak over 15 kwalen van de Vaticaanse curie, waaronder:
8. Lijden aan existentiële schizofrenie. “Het is de ziekte van degenen die een dubbel leven hebben, vrucht van de hypocrisie die zo typisch is voor middelmatige en toenemende spirituele leegte. Het is een ziekte die vaak van invloed is op hen die zich beperken zich tot bureaucratisch werk en contact verliezen met de werkelijkheid en concrete situaties van mensen.”


Bron: Bericht op "Di 23 Dec 2014, 20:18" in de thread "Paus"
Aan de ambtsdrager in kwestie vroeg ik waarom hij zijn voorganger, gezien de miljoenenverliezen bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, nooit eens ergens op attendeert als deze tijdens openbare erediensten week-in week-uit maar gedachteloos blijft bidden om de zegen over de offergaven terwijl deze zou dienen te weten dat het geld door de incompetentie van bestuursleden niet zelden in de zakken van advocaten verdwijnt of dat het maar gewoon over de balk wordt gegooid. "Ze zullen zich er zelf voor moeten verantwoorden", was daarop diens uitspraak - en daar moest ik het mee doen... Ben je dan niet eigenlijk verknipt geraakt (?!), zo vroeg ik mij af: hoe kunnen schijnbaar weldenkende mensen zulke absurde toestanden als het ware witwassen door er op die manier een gekke draai aan te geven? Ben je dan niet feitelijk... gebrainwasht?! Een mij dierbare geloofszuster merkte eens op: "Wat ik in het offerblok doe, geef ik aan God. Wat anderen ermee doen, is andermans zaak." Ik wilde haar niet voor het hoofd stoten, maar liefst had ik geantwoord: "Realiseert u zich dan niet dat On­ze-Lie­ve-Heer rare kost­gan­gers heeft?"

De bovenbeschreven manier van recht praten wat krom is, duidt voorts op "cognitieve dissonantie", lijkt mij althans. Vreselijk! Opeens kun je met mensen om wie geeft, niet eens meer een normaal gesprek voeren. Men waant zich veilig in een ideologische cocon en de godgeklaagde geloofspraktijk ervaart men als een idylle.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: OPEN BRIEF d.d. 01-11-2010 - aan actualiteit ingeboet?

Bericht door Levi »

@Tjerk, Chi, all,

Er gloort licht aan de horizon!
De dienst op zondagmorgen hield de districtsapostel onder het woord uit Ezechiël 34:12 waar staat:
"Zoals een herder naar zijn kudde op zoek gaat als zijn dieren verstrooid zijn geraakt, zo zal ik naar mijn schapen op zoek gaan en ze redden, uit alle plaatsen waarheen ze zijn verdreven op een dag van dreigende, donkere wolken."
In de prediking ging de districtsapostel in op het verlorene. De schapen waar in dit Bijbelwoord op gedoeld wordt zijn degenen die behoren tot de kerk van Christus die bestaat uit alle gedoopte zielen die Christus in hun geloof ook belijden. Ook zij kunnen verloren zijn of zich verloren voelen omdat er sprake kan zijn van een innerlijke afstand tot de gemeente, de prediking en de sacramenten. Uiterlijk hoeft dat nog niet zichtbaar te zijn. Vanuit deze gedachte werd de houding van betrokkenheid en verbondenheid centraal gesteld van waaruit wij een gemeente vormen van levenden en ontslapenen waar iedereen verbonden kan zijn en niemand zich verloren voelt, laat staan verloren kan raken. Apostel Klene vulde de prediking aan.
Verslag van de jongstleden gehouden landelijke jeugddienst te Soest.

Wat fijn dat de NAK leiding deze site goed volgt.
We worden op onze wenken bediend!
Het wachten is nu dat alles in beweging komt :ugeek:

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: OPEN BRIEF d.d. 01-11-2010 - aan actualiteit ingeboet?

Bericht door TjerkB »

@Levi

Na de wederom exemplarisch mooie woorden zie ik nu graag eerst de bijbehorende mooie daden! Ook in Zuid-Duitsland heeft men aan zulke woorden geen gebrek. Zie http://www.nak-sued.de/meldungen/news/v ... ngefuehrt/.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
Verhaltenskodex zur Prävention von Grenzverletzungen, sexuellem Missbrauch und Gewalt

Das Wohl der Kinder und Jugendlichen in den Kirchengemeinden liegt der Kirchenleitung besonders am Herzen. Aus dieser Verantwortung heraus möchte sie aktiv zu ihrem Schutz beitragen. Daher ist für alle aktiven Amtsträger und alle Glaubensgeschwister, die eine Aufgabe in der Kinder- und Jugendbetreuung wahrnehmen, sowie für alle Dirigentinnen und Dirigenten dieser Verhaltenskodex maßgeblich:

  1. Als Mitglied und ehrenamtlich tätige/r Mitarbeiter/-in in der Neuapostolischen Kirche verpflichte ich mich dazu, alles zu tun, um eine Atmosphäre zu schaffen, in der Grenzverletzungen, sexueller Missbrauch und Gewalt in jeder Form keinen Platz finden.
  2. Es ist mir ein großes Anliegen, eine Umgebung und ein Klima zu schaffen, in der sich junge Menschen wohlfühlen und sich sicher bewegen und entfalten können.
  3. Ich beachte und respektiere sorgfältig die individuellen Grenzempfindungen der Kinder und Jugendlichen, insbesondere hinsichtlich ihrer persönlichen Intimsphäre. Ich vermeide Situationen, die missverständlich sind im Sinne sexueller oder anderer Grenzüberschreitungen (in Wort und Tat).
  4. Als Mitarbeiterin / Mitarbeiter in der Neuapostolischen Kirche nutze ich meine Funktion und Autorität niemals aus für sexuelle Kontakte zu den Kindern und Jugendlichen.
  5. Die Beziehungen zu den Kindern und Jugendlichen gestalte ich offen und aufrichtig. Mit Nähe und Distanz gehe ich verantwortungsvoll um.
  6. Ich beziehe aktiv und eindeutig Stellung gegen sexistisches, diskriminierendes und gewalttätiges Verhalten, gleich, ob es in Wort oder in Tat geschieht.
  7. Ich trage Verantwortung für mein Verhalten, achte jedoch auch mit auf das Verhalten der Personen in meinem Umfeld. Grenzüberschreitungen anderer nehme ich bewusst wahr, vertusche diese nicht und greife ggf. angemessen ein.
    (Wenn ich unsicher bin und / oder Hilfe benötige, kann ich mich jederzeit anonym an eine ausgewiesene Fachstelle oder Erziehungsberatungsstelle wenden. Auch steht mir der Weg zum Apostel oder direkt zum Bezirksapostel offen.)
  8. Kommt es zu Ereignissen oder Situationen, die hier nicht ausdrücklich erwähnt sind, verhalte ich mich im Sinne dieser Selbstverpflichtung.
  9. Mit der Übernahme und Ausübung einer Aufgabe in der Neuapostolischen Kirche verpflichte ich mich, die Forderungen und Maßgaben zu erfüllen, die in diesem Verhaltenskodex enthalten sind.
  10. Mit der Unterzeichnung dieser Selbstverpflichtung versichere ich, dass ich alles mir Mögliche tun will, damit Kinder und Jugendliche einen geschützten, geborgenen Raum in der Kirche haben.


Bron: http://www.nak-sued.de/fileadmin/nak-su ... skodex.pdf
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: OPEN BRIEF d.d. 01-11-2010 - aan actualiteit ingeboet?

Bericht door Levi »

@Tjerk

Wat fijn dat er nog een herder Nijland is die op zondag nog hand en spandiensten verricht voor de kerkleiding.
Een Bauke Moesker die dan de 'geloofsbrieven' van een broeder Vis persoonlijk krijgt aangereikt.
Daarna hebben ze nog met elkaar het laatste avondmaal gevierd, neem ik aan...

Een krachtig voorbeeld van broederlijke liefde en geheel in lijn met de missie.. :?

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: OPEN BRIEF d.d. 01-11-2010 - aan actualiteit ingeboet?

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Wat fijn dat er nog een herder Nijland is die op zondag nog hand en spandiensten verricht voor de kerkleiding.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 08 Jul 2016, 08:27"
@all

Om het geheugen maar even op te frissen:
    • Kinderdag district Groningen
      ma, 27.06.2016 | Categorie

      Zondag 26 juni was het weer zover, de jaarlijkse Kinderdag van het district Groningen.


      Rond 10.00 uur werd iedereen in de gemeente Delfzijl verwacht. Daar aangekomen stond er een glaasje ranja en wat lekkers klaar. De kinderen mochten eerst even met elkaar kletsen en er werden al weer snel contacten gelegd.
      Om half 11 werd de dag geopend. Alle onderwijzers hadden activiteiten bedacht. Er konden cakejes versierd worden, er werd gebloemschikt, er was een muziekworkshop en buiten werden er oudhollandse spelletjes en circusspelletjes gespeeld. Om het half uur werd er gewisseld van workshop en zo hadden alle kinderen in twee uur, vier workshops gedaan. En er werden ook nog suikerspinnen gemaakt en uitgedeeld!!

      Als lunch stonden er lekkere pannenkoeken klaar en na de lunch begon de dienst.
      De dienst had als thema; ‘Hoop, Geloof en Liefde’. Dit was ook duidelijk terug te zien op het altaar. Herder Hans Nijland hield de dienst en begon de dienst met de moestuintjes van Albert Heijn. Immers, als je niet gelooft dat het gaat groeien, dan gebeurt dat niet. En je moet het liefde geven en het vertrouwen hebben dat het gaat groeien. Ook de link naar het vertrouwen in je ouders werd gelegd en vervolgens in onze lieve vader.
      Ook leerden de kinderen dat je God kan ervaren als een echo. Als jij lief bent, dan zorgt God ervoor dat je ook liefde ontvangt. Ben je aardig, dan zorgt God ervoor dat anderen ook aardig tegen jou doen. En lukt dat altijd, nee niet altijd, maar je kunt er wel goed je best voor doen.
      Veel kinderen hadden ook een aandeel in deze dienst.
      Zo las één kind het Bijbelwoord voor, twee kinderen een gedicht en één kind hielp zijn vader met het openen van de Avondmaal schalen. De kinderen vonden het fantastisch om op deze manier te helpen.
      Voor het einde hebben we stil gestaan bij de ontslapenendienst van volgende week. Er werd een liedje gezongen en een kaarsje aangestoken voor de kinderen die al overleden zijn.

      Na de dienst werd de dag afgesloten. Alle kinderen kregen een stuiterbal met daarop ‘Jesus loves you’ en iedereen ging met een heel goed gevoel naar huis.
    Bron: Artikel "Kinderdag district Groningen" d.d. 27-06-2016 op de officiële website van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland
Ik vind het in één woord absurd als ik lees wat hier wordt voorgehouden aan jonge kinderen en hoe er met suikerspinnen en stuiterballen beslag werd gelegd op hun loyaliteit: "Herder Hans Nijland hield de dienst en begon de dienst met de moestuintjes van Albert Heijn. Immers, als je niet gelooft dat het gaat groeien, dan gebeurt dat niet." Wat een bedrieglijke voorstelling van zaken. Dit brengt mij op het volgende:
Chi schreef:(...)
Een groot dilemma is, dienen de nieuw apostolischen, geen individu uitgezonderd, te worden geinformeerd over hetgeen er in deze organisatie afspeelt?
Is het wat niet weet wat niet deert?
Wie geen moeite doet verdient het niet?


(...)


Uit: Bericht op "Za 25 Jun 2016, 13:43" in de thread "Teken van leven... "
Het lijkt zelfs wel een eeuwig dilemma. Steeds komen gelovigen op een andere manier voor het blok te zitten:
Admin schreef:
  • Open brief

    Aan de leden van de gemeenschap Nieuwegein (met email)


    (...)
    Hartelijk geliefde broeders en zusters,

    (...)
    Ik heb direct na de eerste tekenen het Bestuur van de NAK geraden snel met de volledige waarheid naar buiten te treden, zowel binnen de gemeenschap als naar omwonenden. Het Bestuur heeft die raad in de wind geslagen en wordt nu geconfronteerd met publiciteit die zij zelf niet meer in de hand heeft.

    Ik wil iedereen die tijdens of na de onbevoegde sloop van dakleien in of rond de kerk vrijwilligerswerk heeft gedaan oproepen via een jurist (bij voorkeur een letselschadeadvocaat) het Bestuur van de kerk formeel aansprakelijk te laten stellen voor de mogelijke gevolgen van blootstelling aan asbest (i.v.m. asbestkanker). Wie dit niet doet mist t.z.t. de rechtsgrond voor een schadeclaim. Het risico van asbestkanker is reëel.


    (...)
    Th. H. de Graaf
    Voorganger i.r. Utrecht-zuid

Uit: Bericht op "Zo 29 Mei 2016, 23:00" in de thread "OPEN BRIEF - Aan de leden van de gemeenschap Nieuwegein"
Echter, zoals Chi het aangaf, hoever moet je gaan om wie er ten prooi valt aan misstanden in een geloofsgemeenschap, daarvoor te behoeden? Trouwens, wat kun je er überhaupt tegen doen? Staat het niet gewoon eenieder vrij om van de wieg tot het graf gepamperd te willen worden door sprekers als herder Nijland? Kunnen wij niet op enig moment verreweg het best -ook tegen onszelf- ongezouten de waarheid zeggen, in plaats van halfzacht en zedenmeesterend het gedrag aan te nemen van een grammofoonplaat waarop de naald blijft steken? Zefyr zette de zaak glashelder uiteen:
zefyr schreef:(...)
Ik ben benieuwd hoeveel gemeenteleden van de NAK Utrecht/Nieuwegein, die misschien in aanraking zijn gekomen met asbest, inmiddels een dossier hebben opgebouwd (via een advocaat/jurist die zaken als letselschade behandelen). Mag ik eens raden? Nihil. Ondanks het feit, dat zulke gemeenteleden slachtoffer zijn van een onverantwoordelijk en schandalig kerkbeleid, zijn ze ook te stom om voor de duivel te dansen, want ze hebben hun verantwoordelijkheid voor zichzelf en voor hun naasten niet genomen. Ieder mens draagt immers verantwoordelijkheid. Als je je daar niet van bewust bent, heb je je (mede)menselijkheid afgelegd. Punt.

(...)


Uit: Bericht op "Za 09 Jul 2016, 19:01" in de thread "Asbestzaak kerkelijk centrum De Bron, Nieuwegein"
Anders gezegd: waarom zouden wij deze al veelbesproken "andersdenkenden" achterna blijven zwalken c.q. hinderlijk blijven volgen?! Valt er een plicht te verzaken?

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: OPEN BRIEF d.d. 01-11-2010 - aan actualiteit ingeboet?

Bericht door TjerkB »

Admin schreef:(...)
Bijna zes jaar geleden werd op het voormalige Forum van Bauke Moesker de onderstaande OPEN BRIEF geplaatst. Heeft de inhoud ervan al aan actualiteit ingeboet?

(...)


Uit: Bericht op "Ma 04 Jul 2016, 19:18"
@all

De bewuste Open Brief is van 1 november 2010. Toen werd er op het voormalige Forum van Bauke Moesker amper zes weken gesproken over "Der Fall Rohn" en over de "privé-kwestie Oostenrijk". Maar een goed ver­staan­der heeft aan een half woord ge­noeg! Hoewel ikzelf (in mei 2007) de kerk al had verlaten, voelde ik plaats­ver­van­gen­de schaam­te: "schaam­te die men zelf voelt bij het zien of ho­ren van iets dat an­de­ren doen, die zich daar­voor niet scha­men". Het voelde bovenal onwerkelijk:
basis schreef:(...)
Zoals het er nu uitziet is er 2 miljoen aan offergelden verdwenen, een héél jaar voor niets geofferd, nog onlangs werd er in alle gemeenschappen opgeroepen om toch vooral te offeren op de Dankdag voor de oogst.
Maar op de landelijke zangdag in Hilversum, volgende maand word van de deelnemende broeders en zusters wel gevraagd (circulaire vorige week zondag voorgelezen in de diensten) zèlf voor broodjes te zorgen.
Hoe durf je als kerk zo met je leden om te gaan.
“We zijn 2 miljoen kwijt, wilt U maar even weer flink offeren, desnoods wat extra graag want daar ligt zegen op maar de lunch moet U wel zelf betalen!” Schandalig!
En nog meer respectloos is het constant schuiven met broeders en zusters alsof het pionnnen zijn op een schaakbord; “Uw gemeenschap word opgeheven dus U moet 20 kilometer verderop naar de dienst in het vervolg” en wat ook steeds vaker gebeurt: “Uw voorganger hebben we elders nodig dus U moet het maar zolang even met priester zus-en zo doen”...

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Ma 01 Nov 2010, 14:46", in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding"
Het was zelfs nog veel erger, zoals het achteraf zou blijken terwijl het kerkbestuur de onregelmatigheden, die men bij nader inzien nota bene over zichzelf afriep, alleen maar constant en uit alle macht onder het tapijt veegde. Wie "een beetje corrupt" is, krijgt tegenwoordig toch al gauw een taakstraf van 240 uur opgelegd...

Wat is dat voor een kerk? Wat is dat voor een bestuur? Wat zijn dat voor volgelingen? Trouwens, hoe zou het na 1 november 2010 de briefschrijver zijn vergaan? Betrokkene noemde zich destijds "een anonieme broeder die zich zorgen, grote zorgen maakt!" Diens zorgen waren volkomen terecht. Leg je je daar na verloop van tijd bij neer? Praat je erover en vraag je om opheldering? Hoe "overleef" je dan eigenlijk? Laten zulke zorgen zich enigzins relativeren of doe je er gewoon niks aan?

Wat in de Nieuw-Apostolische Kerk velen enorm "in de tang" houdt is volgens mij het onderstaande:
TjerkB schreef:(...)
In deze thread kwam het begrip "Linientreue" al ter sprake. Volgzame broeders krijgen eerder een (hoger) ambt dan anderen die naar de inschatting van "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" weldenkendheid in voorkomende gevallen zouden kunnen prevaleren boven welwillendheid. Bij districtsapostel Armin Brinkmann geldt: "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden. Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird." Wie zichzelf kandidaat stelt, kan hier dus gewiekst op anticiperen door "een fijne aanbieding" te veinzen. "Zegenaars" zijn er maar al te vaak gevoelig voor als er hoog bij ze wordt opgekeken. "Eigen meningen en eigen inzichten" zijn "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" doodgravers voor het geloof, evenals "oppervlakkigheid en onverschilligheid". Dat een en ander met elkaar in tegenspraak is, ontgaat de meeste gelovigen. Immers: juist verstandige mensen die níet oppervlakkig en níet onverschillig zijn kunnen óók in het geloof weldenkend zijn en soeverein. Liever echter wordt er door de "Godsgezanten" op safe gespeeld. Zolang er over hun eigen doen en laten maar geen vragen worden gesteld, vinden ze het wel prima. Zij zijn door hun god namelijk boven anderen geplaatst...

Meewerken in een kerk is niet per se hetzelfde als dienen in Zijn werk!

(...)


Uit: Bericht op "Di 04 Feb 2014, 10:33" in de thread "Wát is er gaande?"
Wat mij vooral opviel is, hoe de kerkleiding in de afgelopen jaren met een werkelijk ongekend media-offensief telkens vol trots de aandacht op iets anders vestigde en hoe men daarbij steeds ook zichzelf omzichtig liet complimenteren. Zo moest kennelijk de aandacht van kritische geluiden in de samenleving worden afgeleid, maar het bleek meer vertoon te zijn dan rijkdom. Zie mijn bericht op "Wo 27 Jan 2016, 12:22" in de thread "Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af".

De aldus gekunstelde euforie vind ik benauwend. Het voelt NIET goed. Bij analogie redenerend:
Redactie schreef:(...)
  • Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.

    Uit: Mattheüs 24: 45 (SV-J)
Onderschat de betekenis daarvan liever niet...
  • [21] Ik heb een afkeer van jullie feesten, ik wijs ze af, jullie samenkomsten verdraag ik niet. [22] Ik schep geen behagen in de brand- en graanoffers die jullie mij brengen; de vetgemeste beesten van jullie vredeoffers keur ik geen blik waardig. [23] Bespaar mij het geluid van jullie liederen; de klank van jullie harpen wil ik niet horen. [24] Laat liever het recht stromen als water, en de gerechtigheid als een altijd voortvloeiende beek.

    Uit: Amos 5 (NBV)
(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Zo 29 Apr 2012, 12:12", in de thread "(nieuw-)apostolisch erfgoed te grabbel gegooid"
Zelden of nooit zal in de Nieuw-Apostolische Kerk een Bijbeltekst als hierboven uit het boek Amos van alle kanten worden belicht. De prediking zal er alleen maar op zijn gericht om de gelovigen eerbied bij te brengen voor "de dienaren" en voor de hoogsten onder dezen liefst het meest, en ze te laten gehoorzamen. Als beloning kom je dan "nach dem neuapostolische Glaubensverständnis" waarschijnlijk wel in hun hemel. Een hemel met hoogpolig verend tapijt - vraag niet wat eronder ligt...

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Essays, Columns & Interviews”